Rekabet analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?

27 Haziran 2019
Sinan Oypan

Rekabet analizi, e-ticarette yeni stratejiler belirlemek, rakipleri tanıma ve onların önüne geçmek için önemli bir görevi üstlenir ve e-ticaret firmalarının bu analizleri düzenli olarak yapmaları önemlidir. Rekabet analizi, endüstri ve sektörü tanımak, pazarın ihtiyaçlarını ve durumunu anlamak için de önemlidir. Rakip firmaları araştırdığınızda, pazardaki firmaları da tanımış olacağınız için sektör hakkında da bazı fikirler edinmeye başlarsınız.

Rekabet analizi neden önemli?

Rekabet analizi nasıl yapılır sorunun yanıtına geçmeden önce, bu analizlerin e-ticaret firmaları için neden önemli olduğunun üzerinde duralım. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi rekabet analizi pazarı ve pazardaki oyuncuları tanımak için oldukça önemlidir. Pazardaki firmaları araştırarak, onlar hakkında bilgi toplamaya başladığınızda;

  • Rakiplerin zayıf olduğu yanları görerek, fırsatları değerlendirme şansınız olur,
  • Onların iyi yaptıkları çalışmaları ve güçlü oldukları yanlarını görebilirsiniz
  • Sektördeki firmaların çalışmalarını görmüş olur ve pazarın durumuna dair daha net veriler edinirsiniz,
  • Rekabetin durumunu anlayarak, gelecekte karşılaşabileceğiniz durumlara hazırlıklı olursunuz,
  • Rakiplerin, tüketicilere nasıl ulaştıklarını ve tüketicilerin bu pazarlama ve reklam çalışmalarına nasıl tepki verdiklerini görerek, tüketicilerin beklentilerini anlamaya başlarsınız.

Kısaca rekabet analizi, sektörün mevcut durumunu anlamanızı sağlarken, gelecek için de yeni stratejiler belirlerken size yol gösterecek bir takım verileri önünüze çıkarır.

İlgili rehber: Rekabeti yüksek bir pazarda öne çıkmanıza yardımcı olabilecek ipuçları

Rekabet analizi nasıl yapılır?

Rakip firmaların çalışmalarını incelemenin yanı sıra rekabet analizi sürecinde dikkat etmeniz gereken başka konular da bulunmaktadır. Yazının devamında rekabet analizine nasıl başlayacağınızı ve neler yapabileceğinizi paylaşıyoruz.

Yaptığınız işi iyi tanımlayın

İnternet üzerinden satış yapıyor olsanız da iş tanımınız sadece bununla sınırlı değildir. Yaptığınız işi iyi tanımlamadığınız sürece rekabet analizi tam olarak yapılamayacaktır. Öncelikle kendi firmanızı en iyi şekilde tanımanız gerekiyor. Sonrasında da kendi firmanızla ilgili olabilecek firmaların üzerine yoğunlaşmalısınız. Bu süreçte de öncelikli olarak üzerinde durmanız 3 ana başlık bulunuyor.

  • Sattığınız ürünler ve sunduğunuz hizmetler: Sattığınız ürünler, e-ticaret firması olarak hangi hedef kitleye hitap ettiğinizi ve hangi sektörün içinde yer aldığınızı belirlemeniz için önemlidir. Sunduğunuz hizmetler de müşterilerinize nasıl yaklaştığınız ve onlarla nasıl iletişim kurduğunuzla ilgili bir takım verileri ortaya çıkarır.
  • Müşterilerinizin talep ve ihtiyaçları: Müşterilerinizin hangi sorunlarını çözdüğünüzü, onların beklentilerini ve nelere ihtiyaç duyduklarını belirlemelisiniz.
  • Farklı olduğunuz yanlar: Rekabet analizi sürecinde, sizi diğer firmalardan ayıran yönlerinizi, hizmet ve ürünlerinizi de belirlemeniz önemlidir.

Kendi firmanızla ilgili, rekabette öne çıkabilecek ve diğer firmalarla sizi kıyaslayabilecek önemli bilgileri belirledikten sonra, rakip firmalarla ilgili bilgileri toplamaya başlayabilirsiniz.

İlgili rehber: Rakiplerinizin hedef kitlelerine reklam vererek rekabette nasıl öne geçebilirsiniz?

Rakiplerinizi kategorize edin

Rekabet analizi sürecinde, ikinci adımınız rakip firmaları kategorize etmek olacaktır. Çünkü bu süreçte, birçok firmayı ele alamanız gerekebilir ve bu nedenle de rakipleri farklı kategorilere ayırmak, hem önceliklerinizi belirler hem de araştırma sürecinde nasıl bir yaklaşımınız olması gerektiğini belirlersiniz. Rakip firmaları bulurken izleyebileceğiniz yollardan bazıları ise şöyle:

  • Google ve sanal pazar yerleri üzerinde sizinle aynı ürünleri ve hizmetleri sunan firmaları araştırın.
  • Sosyal mecralar üzerinden bu firmaların reklam ve pazarlama çalışmalarını inceleyerek onlar hakkında daha fazla bilgi edinin.
  • Rakiplerinizle ilgili bilgileri bir Excel dosyası üzerine girerek, bu firmaların yaptıkları çalışmalarla ilgili kendi notlarınızı hazırlayın.
  • İdeal olarak 5 ile 10 farklı rakip firma üzerinde çalışma yapmanız, rekabet analizi yaparken size gerekli olan bilgileri toplamanıza yardımcı olacaktır.

Bir sonraki aşamada da öncelikli ve önceliği az olan firmaları belirlemeniz gerekiyor. Bu noktada da;

Birincil derece rekabet: Sizinle doğrudan rakip olan ve aynı hedef kitleye ulaşan firmalar.

İkincil derece rekabet: Sizinle aynı ürünleri farklı hedef kitlelere satan firmalardır.

Üçüncül derece rekabet: Trend ürünleri ve servisler olan ve sizinle uzaktan da olsa bir rekabete girebilecek firmalardır.

İlgili rehber: Küçük firmalar büyük firmalarla olan rekabetle nasıl baş edebilirler?

Rakip firmaların web sitelerini ve kullanıcı deneyimlerini inceleyin

Birincil, ikincil ve üçüncül dereceden rakip firmaları belirledikten sonra da artık doğrudan onların e-ticaret sitelerini incelemeye başlayabilirsiniz. Web siteleri üzerinde bulacağınız bilgiler, onların yaptıkları çalışmalar ve rekabetin durumu hakkında size birçok bilgi verecektir.

Rakiplerin web sitelerini incelerken şu konulara özellikle dikkat edebilirsiniz:

  • Ürünler: Web site üzerindeki ürün fotoğraf ve ürün açıklamaları nasıl? Tüketicilere nasıl bilgiler sunuyorlar ve ürün sayfaları üzerindeki kullanıcı deneyimi nasıl?
  • Blog: İçerik üretimi tarafında da rakiplerin neler yaptığını araştırabilirsiniz. Ne sıklıkta içerik paylaşımı yapıldığı, hangi anahtar kelime ve konu başlıkları üzerinde durulduğu ve blog çalışmalarında nasıl bir dil kullanıldığını analiz edebilirsiniz.
  • Eyleme çağrı ifadeleri: Web site üzerinde kullanılan eyleme çağrı ifadeleri ve bu çağrıların kullanıcılara nasıl sunulduğunu araştırabilirsiniz.
  • E-posta pazarlama: E-posta pazarlama e-ticaret firmalarının en çok geri dönüşüm sağladığı pazarlama kanallarından biridir. Rakip firmaların ne tür e-posta içerikleri gönderdiklerini ve kampanya duyurlarını nasıl yaptıklarını analiz ederken, e-posta çalışmalarında kişiselleştirme yapıp yapmadıklarını da araştırabilirsiniz.
  • İletişim ve müşteri hizmetleri: E-ticarette tüketicilerle kurulan iletişim de çok önemlidir. Bu sebeple de rekabet analizi sürecinde, rakip firmaların müşterileriyle hangi kanallar üzerinden nasıl iletişim kurduklarını ve müşteri hizmetlerini nasıl yönettiklerini de incelemelisiniz.
  • Rakip firmaların pazardaki durumlarını analiz edin

    Rekabet analizi sürecinde, rakiplerin pazardaki konumları ve paylarını da araştırmalısınız. Onların pazar üzerindeki hakimiyetlerini anlamanız kendi stratejilerinizi belirlerken önemli olacaktır. Bu rakip firmaların web siteleri ile sosyal medya çalışmalarına bakarak aşağıdaki verileri elde edebilirsiniz:

    • Tüketiciler hangi ürünleri satın alıyor? Bu satın alma kararını onlara verdiren unsurlar ne? Ürün mü, fiyat mı yoksa deneyim mi?
    • Bu rakip firmayı, diğer firmalardan ayıran önemli özellikler neler?
    • Pazarlama çalışmalarında tüketicilerin hangi sorunlarının çözümü üzerine odaklanıyorlar?
    • Ürünlerini ve hizmetlerini farklılaştıran en temel özellikler neler?

    Bu sorulara yanıt vermeniz, rakip firmanın pazardaki konumu, müşteriyle olan ilişkileri ve pazarlama stratejileri hakkında bir takım bilgileri size sunacaktır.

    Fiyatlandırma stratejilerini analiz edin

    Rekabet analizi yaparken, rakip firmaların fiyatlandırma stratejilerini de ele almanız önemlidir. Tüketicilerin büyük bir bölümü, öncelikli olarak fiyatı göz önünde bulundurur. Fiyat farklılığı, tüketicilerin hangi firmadan ürünü satın alacağını belirleyebileceği için rakip analizi sürecinde fiyatlandırma stratejilerini de analiz etmeniz gerekir.

    Rakiplerin fiyatlarını araştırmak ve kampanya dönemlerini takip ederek, fiyat karşılaştırmaları yapmalı ve rekabetçi fiyatlandırma stratejileri belirlemeye çalışmalısınız. Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz? isimli rehberimizden bu konu hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Kendi işini kurmak isteyenler için girişim fikirleri – 2021
2021’de kendi işini kurarak, internetten satış yapmak isteyenler için bu yazımızın konusu 2021’de öne çıkacak girişim fikirleri. Farklı girişimlerde bulumak ve farklı iş modellerine yönelmek isteyenlerin yanı sıra...
25 Kasım 2020
Sinan Oypan
Müşteri ilişkilerinde kurumsal iletişim nasıl olmalı?
Müşteri ilişkilerinde kurumsal iletişim, müşteri memnuniyetini artımada ve markanıza olan güveni artırmada önemli bir yeri vardır. Kurumsal diliniz, müşterilerinize olan yaklaşımınızı belirleyecektir. Bu süreçte müşteri...
25 Ağustos 2020
Sinan Oypan
30 günde e-ticaretteki ilk satışınızı nasıl yapabilirsiniz? 3. Bölüm
E-ticaretteki ilk satışlarınızı nasıl yapabileceğinizi anlattığımız yazı serimizin 3. ve son bölümüne geldik. Yazı serimizin önceki bölümlerini aşağıdaki linklerden okuyabilirsiniz. 30 günde e-ticaretteki ilk...
5 Mart 2017
Sinan Oypan
Siteniz ve görsel içeriklerinizde dikkat etmeniz gereken 7 tasarım ipucu
Görsellik günümüzdeki en önemli unsurlardan biri. Bunun sebeplerinden biri de insanlar olarak doğamızda görselliğe dikkat etmek var. Bu durumda da hayatımızın her alanında görsel unsurlar ilk olarak dikkatimizi...
11 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları neden mobil reklamlara önem vermeliler?
Mobil e-ticaret firmaları için birçok farklı açıdan önemli bir hal alıyor. Mobile uyumlu e-ticaret sitelerinin yanı sıra artık mobil cihazlarda gösterilen reklamlar da e-ticarette önemli bir yere sahip. Mobil kullanıcılara odaklı...
23 Şubat 2018
Sinan Oypan
E ticaret SEO nasıl yapılır? - 2019
E ticaret SEO çalışmaları, organik olarak trafik alarak sitenize daha fazla ziyaretçi çekmek ve geri dönüşümlerinizi artırmak için oldukça önemlidir. E-ticarette SEO söz konusu olduğunda yapılabilecek birçok çalışma bulunuyor....
6 Kasım 2019
Sinan Oypan
Yeni e-ticaret sitesi açtıktan sonra izlenilmesi gereken yollar
Yeni e-ticaret sitesi açtıktan sonra, işletmelerin adım adım ve planlı bir şekilde atması gereken bazı adımlar bulunur. Online mağaza açmakla en önemli ve en büyük adımı atmış oluyorsunuz. Bundan sonra; e-ticaret sitenizi ve...
3 Temmuz 2020
Gökçe Beyazaslan
Sermayesiz e ticaret yapılacak işler nelerdir?
Sermayesiz e ticaret / sermayesiz ticaret nasıl yapılır, sermayesiz e ticaret işleri nelerdir, sermayesiz ticaret yapılacak işlerde nelere dikkat edilmelidir bu ve daha fazlası; özetle sermayesiz yapılabilecek işler / sermayesiz e ticaret...
25 Şubat 2019
Sinan Oypan
Dijital pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken etkileşimler
Dijital pazarlama çalışmalarında etkileşimler, pazarlama çalışmalarının ne kadar kişiye eriştiğini ve erişilen kitlenin bu içerikleri ne kadar ilgi çekici bulduğunu görmesini sağlar. Etkileşimleri ölçerek, pazarlama...
5 Şubat 2018
Sinan Oypan
Instagram’da ölçümlenmesi gereken 4 önemli metrik
Sosyal medya pazarlamada Instagram son yıllarda bir hayli öne çıkmaya başladı. Aktif kullanıcı sayısının artması ve platformun popülerleşmesiyle beraber markalar da bu mecraya yatırım yapmaya başladılar. Her pazarlama...
31 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Sanal dükkan açmanın avantajları nelerdir?
Sanal dükkan açmak ve internetten satışlara başlamak hem fiziki mağazarlar için hem de girişimci olmak isteyenler için önemlidir. Sanal dükkanınızın olması size bir takım fırsatlar sunmaktadır ve günümüzde birçok kişi...
30 Haziran 2020
Sinan Oypan
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 2. Bölüm
E-ticaret firmalarının yararlanabileceği pazarlama yöntemlerinden biri de sosyal kanıttır. Farklı hedef kitlelere ulaşmak, mevcut kitlenin marka ile olan görüşlerini olumlu yönde etkilemek ve marka bilinirliğini artırmak için sosyal...
5 Temmuz 2017
Sinan Oypan