Rekabet analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?

27 Haziran 2019
Sinan Oypan
Rekabet analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?

Rekabet analizi, e-ticarette yeni stratejiler belirlemek, rakipleri tanıma ve onların önüne geçmek için önemli bir görevi üstlenir ve e-ticaret firmalarının bu analizleri düzenli olarak yapmaları önemlidir. Rekabet analizi, endüstri ve sektörü tanımak, pazarın ihtiyaçlarını ve durumunu anlamak için de önemlidir. Rakip firmaları araştırdığınızda, pazardaki firmaları da tanımış olacağınız için sektör hakkında da bazı fikirler edinmeye başlarsınız.

Rekabet analizi neden önemli?

Rekabet analizi nasıl yapılır sorunun yanıtına geçmeden önce, bu analizlerin e-ticaret firmaları için neden önemli olduğunun üzerinde duralım. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi rekabet analizi pazarı ve pazardaki oyuncuları tanımak için oldukça önemlidir. Pazardaki firmaları araştırarak, onlar hakkında bilgi toplamaya başladığınızda;

  • Rakiplerin zayıf olduğu yanları görerek, fırsatları değerlendirme şansınız olur,
  • Onların iyi yaptıkları çalışmaları ve güçlü oldukları yanlarını görebilirsiniz
  • Sektördeki firmaların çalışmalarını görmüş olur ve pazarın durumuna dair daha net veriler edinirsiniz,
  • Rekabetin durumunu anlayarak, gelecekte karşılaşabileceğiniz durumlara hazırlıklı olursunuz,
  • Rakiplerin, tüketicilere nasıl ulaştıklarını ve tüketicilerin bu pazarlama ve reklam çalışmalarına nasıl tepki verdiklerini görerek, tüketicilerin beklentilerini anlamaya başlarsınız.

Kısaca rekabet analizi, sektörün mevcut durumunu anlamanızı sağlarken, gelecek için de yeni stratejiler belirlerken size yol gösterecek bir takım verileri önünüze çıkarır.

İlgili rehber: Rekabeti yüksek bir pazarda öne çıkmanıza yardımcı olabilecek ipuçları

Rekabet analizi nasıl yapılır?

Rakip firmaların çalışmalarını incelemenin yanı sıra rekabet analizi sürecinde dikkat etmeniz gereken başka konular da bulunmaktadır. Yazının devamında rekabet analizine nasıl başlayacağınızı ve neler yapabileceğinizi paylaşıyoruz.

Yaptığınız işi iyi tanımlayın

İnternet üzerinden satış yapıyor olsanız da iş tanımınız sadece bununla sınırlı değildir. Yaptığınız işi iyi tanımlamadığınız sürece rekabet analizi tam olarak yapılamayacaktır. Öncelikle kendi firmanızı en iyi şekilde tanımanız gerekiyor. Sonrasında da kendi firmanızla ilgili olabilecek firmaların üzerine yoğunlaşmalısınız. Bu süreçte de öncelikli olarak üzerinde durmanız 3 ana başlık bulunuyor.

  • Sattığınız ürünler ve sunduğunuz hizmetler: Sattığınız ürünler, e-ticaret firması olarak hangi hedef kitleye hitap ettiğinizi ve hangi sektörün içinde yer aldığınızı belirlemeniz için önemlidir. Sunduğunuz hizmetler de müşterilerinize nasıl yaklaştığınız ve onlarla nasıl iletişim kurduğunuzla ilgili bir takım verileri ortaya çıkarır.
  • Müşterilerinizin talep ve ihtiyaçları: Müşterilerinizin hangi sorunlarını çözdüğünüzü, onların beklentilerini ve nelere ihtiyaç duyduklarını belirlemelisiniz.
  • Farklı olduğunuz yanlar: Rekabet analizi sürecinde, sizi diğer firmalardan ayıran yönlerinizi, hizmet ve ürünlerinizi de belirlemeniz önemlidir.

Kendi firmanızla ilgili, rekabette öne çıkabilecek ve diğer firmalarla sizi kıyaslayabilecek önemli bilgileri belirledikten sonra, rakip firmalarla ilgili bilgileri toplamaya başlayabilirsiniz.

İlgili rehber: Rakiplerinizin hedef kitlelerine reklam vererek rekabette nasıl öne geçebilirsiniz?

Rakiplerinizi kategorize edin

Rekabet analizi sürecinde, ikinci adımınız rakip firmaları kategorize etmek olacaktır. Çünkü bu süreçte, birçok firmayı ele alamanız gerekebilir ve bu nedenle de rakipleri farklı kategorilere ayırmak, hem önceliklerinizi belirler hem de araştırma sürecinde nasıl bir yaklaşımınız olması gerektiğini belirlersiniz. Rakip firmaları bulurken izleyebileceğiniz yollardan bazıları ise şöyle:

  • Google ve sanal pazar yerleri üzerinde sizinle aynı ürünleri ve hizmetleri sunan firmaları araştırın.
  • Sosyal mecralar üzerinden bu firmaların reklam ve pazarlama çalışmalarını inceleyerek onlar hakkında daha fazla bilgi edinin.
  • Rakiplerinizle ilgili bilgileri bir Excel dosyası üzerine girerek, bu firmaların yaptıkları çalışmalarla ilgili kendi notlarınızı hazırlayın.
  • İdeal olarak 5 ile 10 farklı rakip firma üzerinde çalışma yapmanız, rekabet analizi yaparken size gerekli olan bilgileri toplamanıza yardımcı olacaktır.

Bir sonraki aşamada da öncelikli ve önceliği az olan firmaları belirlemeniz gerekiyor. Bu noktada da;

Birincil derece rekabet: Sizinle doğrudan rakip olan ve aynı hedef kitleye ulaşan firmalar.

İkincil derece rekabet: Sizinle aynı ürünleri farklı hedef kitlelere satan firmalardır.

Üçüncül derece rekabet: Trend ürünleri ve servisler olan ve sizinle uzaktan da olsa bir rekabete girebilecek firmalardır.

İlgili rehber: Küçük firmalar büyük firmalarla olan rekabetle nasıl baş edebilirler?

Rakip firmaların web sitelerini ve kullanıcı deneyimlerini inceleyin

Birincil, ikincil ve üçüncül dereceden rakip firmaları belirledikten sonra da artık doğrudan onların e-ticaret sitelerini incelemeye başlayabilirsiniz. Web siteleri üzerinde bulacağınız bilgiler, onların yaptıkları çalışmalar ve rekabetin durumu hakkında size birçok bilgi verecektir.

Rakiplerin web sitelerini incelerken şu konulara özellikle dikkat edebilirsiniz:

  • Ürünler: Web site üzerindeki ürün fotoğraf ve ürün açıklamaları nasıl? Tüketicilere nasıl bilgiler sunuyorlar ve ürün sayfaları üzerindeki kullanıcı deneyimi nasıl?
  • Blog: İçerik üretimi tarafında da rakiplerin neler yaptığını araştırabilirsiniz. Ne sıklıkta içerik paylaşımı yapıldığı, hangi anahtar kelime ve konu başlıkları üzerinde durulduğu ve blog çalışmalarında nasıl bir dil kullanıldığını analiz edebilirsiniz.
  • Eyleme çağrı ifadeleri: Web site üzerinde kullanılan eyleme çağrı ifadeleri ve bu çağrıların kullanıcılara nasıl sunulduğunu araştırabilirsiniz.
  • E-posta pazarlama: E-posta pazarlama e-ticaret firmalarının en çok geri dönüşüm sağladığı pazarlama kanallarından biridir. Rakip firmaların ne tür e-posta içerikleri gönderdiklerini ve kampanya duyurlarını nasıl yaptıklarını analiz ederken, e-posta çalışmalarında kişiselleştirme yapıp yapmadıklarını da araştırabilirsiniz.
  • İletişim ve müşteri hizmetleri: E-ticarette tüketicilerle kurulan iletişim de çok önemlidir. Bu sebeple de rekabet analizi sürecinde, rakip firmaların müşterileriyle hangi kanallar üzerinden nasıl iletişim kurduklarını ve müşteri hizmetlerini nasıl yönettiklerini de incelemelisiniz.
  • Rakip firmaların pazardaki durumlarını analiz edin

    Rekabet analizi sürecinde, rakiplerin pazardaki konumları ve paylarını da araştırmalısınız. Onların pazar üzerindeki hakimiyetlerini anlamanız kendi stratejilerinizi belirlerken önemli olacaktır. Bu rakip firmaların web siteleri ile sosyal medya çalışmalarına bakarak aşağıdaki verileri elde edebilirsiniz:

    • Tüketiciler hangi ürünleri satın alıyor? Bu satın alma kararını onlara verdiren unsurlar ne? Ürün mü, fiyat mı yoksa deneyim mi?
    • Bu rakip firmayı, diğer firmalardan ayıran önemli özellikler neler?
    • Pazarlama çalışmalarında tüketicilerin hangi sorunlarının çözümü üzerine odaklanıyorlar?
    • Ürünlerini ve hizmetlerini farklılaştıran en temel özellikler neler?

    Bu sorulara yanıt vermeniz, rakip firmanın pazardaki konumu, müşteriyle olan ilişkileri ve pazarlama stratejileri hakkında bir takım bilgileri size sunacaktır.

    Fiyatlandırma stratejilerini analiz edin

    Rekabet analizi yaparken, rakip firmaların fiyatlandırma stratejilerini de ele almanız önemlidir. Tüketicilerin büyük bir bölümü, öncelikli olarak fiyatı göz önünde bulundurur. Fiyat farklılığı, tüketicilerin hangi firmadan ürünü satın alacağını belirleyebileceği için rakip analizi sürecinde fiyatlandırma stratejilerini de analiz etmeniz gerekir.

    Rakiplerin fiyatlarını araştırmak ve kampanya dönemlerini takip ederek, fiyat karşılaştırmaları yapmalı ve rekabetçi fiyatlandırma stratejileri belirlemeye çalışmalısınız. Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz? isimli rehberimizden bu konu hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sosyal medya fikirleri | Paylaşım için alternatif içerikler
Sosyal medya fikirleri | Paylaşım için alternatif içerikler
Sosyal medya fikirleri | Paylaşım için alternatif içerikler adlı yazımızda sosyal medya içerik fikirlerine ve üretebileceğiniz alternatif içeriklere değineceğiz. Sosyal medya paylaşımları, e-ticaret firmaları için...
11 Şubat 2017
Sinan Oypan
En etkili ürün satış sayfasını hazırlamak için bilmeniz gerekenler
En etkili ürün satış sayfasını hazırlamak için bilmeniz gerekenler
Ürün satış sayfaları, e-ticaret sitenizdeki geri dönüşümleri artırmak için önemli bir role sahiptir. Bu sayfalar üzerindeki içerikler, fotoğraflar, öğelerin konumlandırılması, kullanıcı yorumları gibi birçok detay...
18 Şubat 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde teşekkürler sayfası neden önemlidir?
E-ticaret sitelerinde teşekkürler sayfası neden önemlidir?
E-ticaret sitelerinde tüketicilerle etkileşime geçmek, onlara bir mesaj iletmek ve onlara yaptıkları alışverişler sonrasında teşekkür etmek için “teşekkürler sayfası” oldukça önemli bir role sahiptir. İyi hazırlanan bir...
28 Eylül 2017
Sinan Oypan
Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Ürün paketleme ve depo yönetim stratejileri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Paketleme ve depo yönetiminin nasıl yapıldığı, e-ticaret firmalarının başarısını ve uzun vadedeki karlılığını koruma da önemli bir yere sahiptir. Doğru stratejilerin belirlenmesi, maliyetlerin kontrol altında tutulması,...
9 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Dönüşüm Hunisi Nedir?
Dönüşüm Hunisi Nedir?
Dönüşüm Hunisi Nedir? Bir satın alma işleminin başından sonuna kadar olan süreçte izlenen yolların tamamı “conversion funnel” ya da Türkçe ismiyle “dönüşüm hunisi” olarak adlandırılır. Tanımlamanın huni olarak...
14 Ağustos 2021
Markethinkers
Instagram’da paylaşım için en doğru zamanı bulmak ve erişimleri artırmak
Instagram’da paylaşım için en doğru zamanı bulmak ve erişimleri artırmak
Günümüzün en popüler sosyal platformu olması nedeniyle Instagram üzerindeki erişimlerinizi artırmanız ve daha çok kişiye ulaşmanız, bu mecra üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olur....
13 Eylül 2018
Sinan Oypan
Rekabette öne çıkmanızı sağlayacak trend arama yöntemleri
Rekabette öne çıkmanızı sağlayacak trend arama yöntemleri
Yeni trend arama yöntemlerini kullandığınızda sektördeki rekabette öne çıkabileceğiniz gibi sunacağınız farklılıklar nedeniyle tüketicilerin de ilgisini çekebilirsiniz. Günümüzde hem teknolojik yenilikler hem de değişen...
10 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Neden bir ürün değil de bir marka yaratmalısınız?
Neden bir ürün değil de bir marka yaratmalısınız?
Birçok firma bir ürün yaratmayı ya da piyasaya sürmeyi daha önemli olarak düşünse de aslında işin bir de marka yaratma süreci vardır ve bu daha da önemlidir. Markaya olan bağlılık bir ürüne olan bağlılıktan daha sağlamdır...
28 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?
E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?
E-ticarette bütçe planlaması, uzun vadede şirketi ayakta tutmak, yeni yatırımlar yapabilmek ve pazarlama çalışmaları yapabilmek için gereklidir. E-ticaret firmalarının ellerindeki sermayeyi doğru bir şekilde yönetebilmesi ve...
4 Aralık 2019
Sinan Oypan
Instagram paylaşımları için strateji planı nasıl hazırlanır?
Instagram paylaşımları için strateji planı nasıl hazırlanır?
Instagram paylaşımları için strateji planı oluşturmanız, bu platform üzerinde alacağınız etkileşimleri ve geri dönüşümleri artırmanızı sağlarken, markanızı da büyütmenize yardımcı olur. Düzenli bir şekilde paylaşım...
31 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Instagram'da ürün satmak isteyenlere alternatif fikirler
Instagram'da ürün satmak isteyenlere alternatif fikirler
Instagram’da ürün satmak isteyenlere alternatif fikirleri ele alacağımız bu yazımızın yanında; instagram satış fikirleri, instagramda ne satılır / instagramda ne satabilirim, instagramda satış kargo ve daha fazlasını da ele...
9 Aralık 2018
Sinan Oypan
Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?
Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?
Kitle iletişim araçları, çok uzun zamandır var olmakla beraber, teknolojinin değişimi ile beraber de şekil ve form değiştirmektedir.. Geçtiğimiz yüz yılda basılı gazete, dergi, radyo, televizyon ve sinema gibi formları olan kitle...
13 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin