E-ticarette pazarlama müdürü hangi görevlerden sorumlu?

13 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama müdürü hangi görevlerden sorumlu?

Özellikle yeni kurulan ve işini büyütmek isteyen e-ticaret firmaları için pazarlama müdürü önemli bir role sahiptir. Doğru pazarlama stratejileri ve bu stratejilerin uygulanış şekli, firmanın büyümesine, marka bilinirliğinin artmasına ve ürünlere olan talebin artmasına yardımcı olur. Pazarlama müdürü, pazarlama konusundaki tüm konulara hakim olmalı ve bu stratejilerin oluşturulma ve nasıl uygulandığı konusunda da sürece dahil olmalı. Ancak bazı konuların, pazarlama müdürlerinin özellikle odağında olması gerekir. Bu konuları da bu rehberimizde detaylı bir şekilde ele alacağız.

Pazarlama müdürü hangi görevlerden sorumlu?

Pazarlama planı ve stratejisinin oluşturulması

Pazarlama planı ve stratejisi, e-ticaret firmaları için en önemli konulardan biridir ve bu planın oluşturulması da pazarlama müdürünün görevlerinden biridir. Doğru pazarlama stratejisinin oluşturulmaması, bu çalışmalara harcanan bütçenin boşa gitmesine neden olacağı için, önemli konulardan biridir.

Bu süreçte pazarlama müdürü, öncelikle şirketin amaçlarını, hedeflerini, ürünlerini ve müşteri profilini iyi bir şekilde anlamalı. Bunun yanı sıra şirketin genel stratejisi hakkında da bilgi sahibi olmalı ve bu stratejiyi iyi bir şekilde kavrayarak, pazarlama planını bu şekilde oluşturmalıdır. Bunlara ek olarak, pazarlama bütçesini de iyi bir şekilde yönetecek kapasiteye sahip olmalı ve yıllık pazarlama planını oluşturmalıdır.

Pazarlama planının uygulanması

Pazarlama stratejileri ve planını oluşturduktan sonra, pazarlama müdürünün bu planı nasıl bir şekilde hayata geçireceğini de belirlemesi gerekir. Bu çalışmaları bir ekip ile beraber planlayabileceği gibi daha küçük ölçekli firmalarda bu göre doğrudan müdürün inisiyatifinde de olabilir.

Hangi pazarlama kanallarının kullanılacağı, ne tür reklam ve içerik çalışmalarının yapılacağı, ürünlere talep oluşturmak için ne tür çalışmaların yapılacağı ve her bir kampanya için ne kadarlık bir bütçe harcanacağının planları pazarlama müdürü yapmalıdır.

Müşteri profilini ve hedef kitleyi anlama

Pazarlama çalışmalarının ve planının başarılı bir şekilde yönetilebilmesi için müşteri profilinin ve hedef kitlenin de çok iyi bir şekilde analiz edilmesi gerekir. Hedef kitlenin beklentileri, beğenileri, demografik bilgileri, alışveriş alışkanlıkları, gelir durumları, ne tür mecralar üzerinden markalarla etkileşime girdikleri, internet kullanım alışkanlıkları gibi birçok konunun analiz edilmesi gerekir. Böylelikle pazarlama çalışmalarında ne tür yaklaşımların uygulanacağı da pazarlama müdürü tarafından daha iyi bir şekilde planlanabilir. Pazarlama müdürüne, müşterileriniz hakkında mümkün olduğunca bilgi sunmanız, çağrı merkezi ve müşteri destek birimlerinizdeki CRM bilgilerini onlarla paylaşmanız, pazarlama çalışmalarının verimini önemli bir şekilde artıracaktır.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Ürünlere hakim olma

Pazarlama stratejilerinin verimini artırmak ve tüketicilerin sorunlarına yanıt verecek içerik ve reklam kampanyalarını oluşturabilmek için pazarlama müdürünün, şirketin ürünlerini de çok iyi bir şekilde anlaması gerekir. Ürünlerin özellikleri, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünü, rakip firmaların ürünleri, rakip firmaların ürünleri nasıl tanıttıkları, ürünün fiyatları ve bu fiyatları karşılayabilecek tüketici gruplarını belirlemek pazarlama müdürünün görevleri arasında yer alır.

Ürünler hakkında bilgisinin olmaması, yanlış pazarlama çalışmaları yapılmasına ve yanlış hedef kitlelere yönelinmesine neden olacağı için, pazarlama müdürünüzü bu konular hakkında detaylı şekilde bilgilendirmeniz gerekir. Yeni kampanya ve fırsat dönemlerinde pazarlama bölümünüzle beraber çalışarak, talebi ve ilgiyi en fazla nasıl artırabileceğiniz konusunda da stratejiler geliştirmeniz de gerekir.

Bir sistem oturtma

Pazarlama çalışmalarının etkin bir şekilde yürütülmesi için belli bir sistemin oturtulması gerekir. Hangi programların ve araçların kullanılacağı, pazarlama planının nasıl takip edileceği, ekibin nasıl yönetileceği, yapılan, yapılmakta olan ve yapılacak olan işlerin takibi, kimlerin hangi işleri yapacağı gibi konuların bir sistem içerisinde yürütülmesi gerekir. Pazarlama müdürü de bu sistemi oturtmakla yükümlüdür.

Belli bir sistemin oluşturulmaması, uzun vadede sorunlara yol açacaktır. İşlerin kontrol edilemeyerek, analiz edilememesinin yanı sıra ekibin büyümesi ihtimalinde karmaşanın doğması da olasıdır. Bu sebeple de belli bir sistemin oturtulması gerekir.

Raporlar ve analizler

Pazarlama çalışmalarının performansını ve nasıl sonuç gösterdiğini analiz ederek, raporlamak da pazarlama müdürünün görevleri arasında yer almakta. Pazarlama çalışmalarının ölçümlenmesi için metrikleri belirleyerek, hem kampanya başına ölçümleme ve analizleri yapmalı hem de aylık, 3,6 ve 12 aylık analiz ve raporları hazırlayarak pazarlama çalışmalarının yatırım getirisini de ölçmelidir.

Bu analiz ve raporlamaların yapılması yeni stratejilerin belirlenmesinde yardımcı rol oynarken, mevcut çalışmaların da nasıl performans gösterdiğinin de görülmesini sağlar. Böylelikle şirket hedeflerinin ne kadarının gerçekleştiği ve bunların gerçekleştirilmesi veya iyileştirilmesi için nelerin yapılması gerektiği konusunda da çalışmalar yapılabilir.

Pazarlama müdürü ile ilgili sık sorulan sorular

Pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?

Pazarlama stratejisi oluşturmak için öncelikle firmanın hedefleri belirlenmeli ve bu çalışma pazarlama müdürü önceülüğünde yapılmalıdır. Bu hedefler belirlendikten sonra, markanın yer alacağı pazarlama kanalları belirlenirken, hedef kitle ve müşteri profili üzerinde çalışılır, içerik ve reklam türleri belirlenir. Bu konu hakkında detaylı bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi inceleyebilirsiniz.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Pazarlamada hangi metrikler ölçümlenmeli?

Hangi kanallar üzerinde çalışmalar yaptığınıza göre bu metrikler değişiklik gösterebilir; ancak genel olarak pazarlama çalışmalarınızda, etkileşimler, reklamların ve organik içeriklerin erişimleri, takipçi kazanımları, müşteri kazanma maliyeti, yönlendirme trafikleri, toplam site trafiği, organik trafik, yatırım getirisi, geri dönüşüm oranı gibi metriklerin takip edilmesi gerekir.

İlgili rehber: Şirket performans analizi için ölçmeniz gereken metrikler hangileri?

Düşük bütçeli pazarlama yöntemleri nelerdir?

Düşük bütçe ile de e-ticaret firmanızın tanıtımını yapabilirsiniz. Sosyal medya üzerinde organik içerik üretimi ile takipçi ve etkileşim kazanma çalışmaları, SEO çalışmaları ile organik trafiği artırma, optimize edilmiş sosyal medya reklamları, blog çalışmaları düşük bütçeli pazarlama çalışmalarına örnek olarak verilebilir.

İlgili rehber: E-ticarette kullanabileceğiniz düşük bütçeli dijital pazarlama yöntemleri

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)
Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi arasındaki farklar neler? (İnfografik)
E-ticaret sitesi tasarımındaki en önemli konular arasında kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi gelmektedir. Kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü kavramlarının tam anlaşılması ve site tasarımında bu iki unsurun...
1 Şubat 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmanızın ismi iş alanınızı daraltıyor mu?
E-ticaret firmanızın ismi iş alanınızı daraltıyor mu?
E-ticaret firmanız için isim seçerken dikkatli olmanız ve yaptığınız işi yansıtan bir isim seçmeniz oldukça önemlidir. İsim bulma işlemi bir girişim kurulurken atılan ilk adımlardan biridir. İlk etapta yapılan planlar ve...
18 Nisan 2017
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için Youtube video içerik hazırlama rehberi
Yeni başlayanlar için Youtube video içerik hazırlama rehberi
Youtube video içerik üretimi, bugünlerde e-ticaret firmaları için de pazarlama açısından bir hayli önemli olmaya başladı. Tüketicilerin salgın sürecinde evde kalıyor olmaları ve bu süreçte internet kullanımının da artması,...
14 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticarette blog oluşturma ve yazma sırasında yapılan hatalar
E-ticarette blog oluşturma ve yazma sırasında yapılan hatalar
E-ticarette blog oluşturma ve yazma, farklı tüketici kitlelerine ulaşma, organik ve sosyal yönlendirme trafiği çekme, farklı sitelerden link alarak site değerini artırma gibi konularda önemli bir araçtır. Blog oluşturma sürecinde ve...
4 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Blog içeriklerinizin değerini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Blog içeriklerinizin değerini artırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizde blog içerikleriyle hem SEO çalışmaları yapabilir hem de tüketicilerle bir etkileşim yaratarak, onları bilgilendirebilir ya da eğlendirebilirsiniz. Tabii ki bunları yaparken, bir yandan da blog içeriklerinizin...
26 Kasım 2016
Sinan Oypan
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? E-Ticaret sitesi ürün sayfalarında site içi SEO ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. E-ticaret sitenizi kurmanız tek başına yeterli değil. Sitenize eklediğiniz ürünlerinizin arama...
4 Eylül 2018
Sinan Oypan
Kargo maliyetlerini düşürmek için ortalama sepet tutarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Kargo maliyetlerini düşürmek için ortalama sepet tutarınızı nasıl artırabilirsiniz?
E-ticaret firmalarının en yüksek gider kalemlerinden biri de kargo maliyetleridir. Kargo firmalarıyla anlaşmalar yapılsa dahi ürün gönderim başına belli bir ücret ödenmesi gerekir. Kargo maliyetlerini düşürmek için e-ticaret...
28 Şubat 2018
Sinan Oypan
E-ticaret Siteleri İçin Hosting Neden Önemlidir?
E-ticaret Siteleri İçin Hosting Neden Önemlidir?
Online alışveriş sitelerinde arka tarafta yapılması ve dikkat edilmesi gereken birçok unsur bulunuyor. Sitenin altyapısının yanı sıra e-ticaret sitenizin barındırıldığı sunucu, başka bir deyişle satın aldığınız hosting...
27 Nisan 2017
Savaş Çetinkaya
Virüs salgını sürecinde e-ticaret firmaları neler yapmalı?
Virüs salgını sürecinde e-ticaret firmaları neler yapmalı?
Türkiye son birkaç haftadır virüs salgını etkisine girmiş durumda ve bu salgın hem günlük hayatı hem de ticareti de ciddi şekilde etkilemekte. Bu süreçte e-ticaret firmalarının işlerine devam edebilmeleri için bazı önlemler...
24 Mart 2020
Sinan Oypan
Aynı gün kargo gönderimleri yapmak neden önemli ve buna nasıl hazırlanabilirsiniz?
Aynı gün kargo gönderimleri yapmak neden önemli ve buna nasıl hazırlanabilirsiniz?
E-ticarette kargo gönderim süreleri ve ücretleri tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler arasında yer alıyor. Bundan birkaç yıl önce kargo gönderim süreleri konusunda kullanıcılar daha uzun süre beklemeye...
17 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
E-ticaret siteniz üzerinde ya da sosyal mecralarda markanız, ürünleriniz ya da hizmetlerinizle ilgili olumlu yorum yapan kullanıcılara geri dönüş yapmanız, müşteri memnuniyetini artırma açısından oldukça önemlidir. Tüketicilerle...
6 Kasım 2017
Sinan Oypan
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 3. Bölüm
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 3. Bölüm
Belli bir ürün, hizmet, kampanya ya da konuyu barındırmak ve detaylı bir şekilde konuyla ilgili içerikleri internet kullanıcılarıyla paylaşarak, geri dönüşümleri artırmayı sağlayan Landing Page’ler, e-ticarette önemli bir rol...
7 Eylül 2017
Sinan Oypan