E-ticarette pazarlama müdürü hangi görevlerden sorumlu?

13 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama müdürü hangi görevlerden sorumlu?

Özellikle yeni kurulan ve işini büyütmek isteyen e-ticaret firmaları için pazarlama müdürü önemli bir role sahiptir. Doğru pazarlama stratejileri ve bu stratejilerin uygulanış şekli, firmanın büyümesine, marka bilinirliğinin artmasına ve ürünlere olan talebin artmasına yardımcı olur. Pazarlama müdürü, pazarlama konusundaki tüm konulara hakim olmalı ve bu stratejilerin oluşturulma ve nasıl uygulandığı konusunda da sürece dahil olmalı. Ancak bazı konuların, pazarlama müdürlerinin özellikle odağında olması gerekir. Bu konuları da bu rehberimizde detaylı bir şekilde ele alacağız.

Pazarlama müdürü hangi görevlerden sorumlu?

Pazarlama planı ve stratejisinin oluşturulması

Pazarlama planı ve stratejisi, e-ticaret firmaları için en önemli konulardan biridir ve bu planın oluşturulması da pazarlama müdürünün görevlerinden biridir. Doğru pazarlama stratejisinin oluşturulmaması, bu çalışmalara harcanan bütçenin boşa gitmesine neden olacağı için, önemli konulardan biridir.

Bu süreçte pazarlama müdürü, öncelikle şirketin amaçlarını, hedeflerini, ürünlerini ve müşteri profilini iyi bir şekilde anlamalı. Bunun yanı sıra şirketin genel stratejisi hakkında da bilgi sahibi olmalı ve bu stratejiyi iyi bir şekilde kavrayarak, pazarlama planını bu şekilde oluşturmalıdır. Bunlara ek olarak, pazarlama bütçesini de iyi bir şekilde yönetecek kapasiteye sahip olmalı ve yıllık pazarlama planını oluşturmalıdır.

Pazarlama planının uygulanması

Pazarlama stratejileri ve planını oluşturduktan sonra, pazarlama müdürünün bu planı nasıl bir şekilde hayata geçireceğini de belirlemesi gerekir. Bu çalışmaları bir ekip ile beraber planlayabileceği gibi daha küçük ölçekli firmalarda bu göre doğrudan müdürün inisiyatifinde de olabilir.

Hangi pazarlama kanallarının kullanılacağı, ne tür reklam ve içerik çalışmalarının yapılacağı, ürünlere talep oluşturmak için ne tür çalışmaların yapılacağı ve her bir kampanya için ne kadarlık bir bütçe harcanacağının planları pazarlama müdürü yapmalıdır.

Müşteri profilini ve hedef kitleyi anlama

Pazarlama çalışmalarının ve planının başarılı bir şekilde yönetilebilmesi için müşteri profilinin ve hedef kitlenin de çok iyi bir şekilde analiz edilmesi gerekir. Hedef kitlenin beklentileri, beğenileri, demografik bilgileri, alışveriş alışkanlıkları, gelir durumları, ne tür mecralar üzerinden markalarla etkileşime girdikleri, internet kullanım alışkanlıkları gibi birçok konunun analiz edilmesi gerekir. Böylelikle pazarlama çalışmalarında ne tür yaklaşımların uygulanacağı da pazarlama müdürü tarafından daha iyi bir şekilde planlanabilir. Pazarlama müdürüne, müşterileriniz hakkında mümkün olduğunca bilgi sunmanız, çağrı merkezi ve müşteri destek birimlerinizdeki CRM bilgilerini onlarla paylaşmanız, pazarlama çalışmalarının verimini önemli bir şekilde artıracaktır.

İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu

Ürünlere hakim olma

Pazarlama stratejilerinin verimini artırmak ve tüketicilerin sorunlarına yanıt verecek içerik ve reklam kampanyalarını oluşturabilmek için pazarlama müdürünün, şirketin ürünlerini de çok iyi bir şekilde anlaması gerekir. Ürünlerin özellikleri, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünü, rakip firmaların ürünleri, rakip firmaların ürünleri nasıl tanıttıkları, ürünün fiyatları ve bu fiyatları karşılayabilecek tüketici gruplarını belirlemek pazarlama müdürünün görevleri arasında yer alır.

Ürünler hakkında bilgisinin olmaması, yanlış pazarlama çalışmaları yapılmasına ve yanlış hedef kitlelere yönelinmesine neden olacağı için, pazarlama müdürünüzü bu konular hakkında detaylı şekilde bilgilendirmeniz gerekir. Yeni kampanya ve fırsat dönemlerinde pazarlama bölümünüzle beraber çalışarak, talebi ve ilgiyi en fazla nasıl artırabileceğiniz konusunda da stratejiler geliştirmeniz de gerekir.

Bir sistem oturtma

Pazarlama çalışmalarının etkin bir şekilde yürütülmesi için belli bir sistemin oturtulması gerekir. Hangi programların ve araçların kullanılacağı, pazarlama planının nasıl takip edileceği, ekibin nasıl yönetileceği, yapılan, yapılmakta olan ve yapılacak olan işlerin takibi, kimlerin hangi işleri yapacağı gibi konuların bir sistem içerisinde yürütülmesi gerekir. Pazarlama müdürü de bu sistemi oturtmakla yükümlüdür.

Belli bir sistemin oluşturulmaması, uzun vadede sorunlara yol açacaktır. İşlerin kontrol edilemeyerek, analiz edilememesinin yanı sıra ekibin büyümesi ihtimalinde karmaşanın doğması da olasıdır. Bu sebeple de belli bir sistemin oturtulması gerekir.

Raporlar ve analizler

Pazarlama çalışmalarının performansını ve nasıl sonuç gösterdiğini analiz ederek, raporlamak da pazarlama müdürünün görevleri arasında yer almakta. Pazarlama çalışmalarının ölçümlenmesi için metrikleri belirleyerek, hem kampanya başına ölçümleme ve analizleri yapmalı hem de aylık, 3,6 ve 12 aylık analiz ve raporları hazırlayarak pazarlama çalışmalarının yatırım getirisini de ölçmelidir.

Bu analiz ve raporlamaların yapılması yeni stratejilerin belirlenmesinde yardımcı rol oynarken, mevcut çalışmaların da nasıl performans gösterdiğinin de görülmesini sağlar. Böylelikle şirket hedeflerinin ne kadarının gerçekleştiği ve bunların gerçekleştirilmesi veya iyileştirilmesi için nelerin yapılması gerektiği konusunda da çalışmalar yapılabilir.

Pazarlama müdürü ile ilgili sık sorulan sorular

Pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?

Pazarlama stratejisi oluşturmak için öncelikle firmanın hedefleri belirlenmeli ve bu çalışma pazarlama müdürü önceülüğünde yapılmalıdır. Bu hedefler belirlendikten sonra, markanın yer alacağı pazarlama kanalları belirlenirken, hedef kitle ve müşteri profili üzerinde çalışılır, içerik ve reklam türleri belirlenir. Bu konu hakkında detaylı bilgi almak için aşağıdaki rehberimizi inceleyebilirsiniz.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Pazarlamada hangi metrikler ölçümlenmeli?

Hangi kanallar üzerinde çalışmalar yaptığınıza göre bu metrikler değişiklik gösterebilir; ancak genel olarak pazarlama çalışmalarınızda, etkileşimler, reklamların ve organik içeriklerin erişimleri, takipçi kazanımları, müşteri kazanma maliyeti, yönlendirme trafikleri, toplam site trafiği, organik trafik, yatırım getirisi, geri dönüşüm oranı gibi metriklerin takip edilmesi gerekir.

İlgili rehber: Şirket performans analizi için ölçmeniz gereken metrikler hangileri?

Düşük bütçeli pazarlama yöntemleri nelerdir?

Düşük bütçe ile de e-ticaret firmanızın tanıtımını yapabilirsiniz. Sosyal medya üzerinde organik içerik üretimi ile takipçi ve etkileşim kazanma çalışmaları, SEO çalışmaları ile organik trafiği artırma, optimize edilmiş sosyal medya reklamları, blog çalışmaları düşük bütçeli pazarlama çalışmalarına örnek olarak verilebilir.

İlgili rehber: E-ticarette kullanabileceğiniz düşük bütçeli dijital pazarlama yöntemleri

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Stoğu tükenen ürünleri e-ticaret sitenizde nasıl yönetmelisiniz?
Stoğu tükenen ürünleri e-ticaret sitenizde nasıl yönetmelisiniz?
Online mağazanız üzerinde kimi ürünlerin belli dönemlerde stokları tükenebilir. Tedarikçilerinizden bu ürünleri yeniden temin edecek olsanız dahi belli bir süre bu ürünleri tüketicilere satamazsınız. Stokta kalmayan ürünlerin...
31 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 2. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 2. Bölüm
Dijital pazarlama çalışmaları yaparken, dijital içeriklerin ölçümlenmesi ve çalışmaların sonuçlarının analiz edilerek, bu içeriklerin performanslarının takip edilmesi, pazarlama çalışmaları için oldukça gereklidir. Dijital...
15 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Twitter üzerindeki etkileşimlerinizi artırmak için neler yapmalısınız?
Twitter üzerindeki etkileşimlerinizi artırmak için neler yapmalısınız?
Son yıllarda bir düşüşe geçse de halen e-ticaret firmaları için önemli bir sosyal medya kanalı olmaya devam eden Twitter üzerinde etkileşimleri artırmak, mevcut kullanıcılarla olan etkileşimleri artırmak ve yeni hedef kitlelere...
30 Nisan 2018
Sinan Oypan
E Posta Pazarlama ile Düzenli Abone Nasıl Artırılır?
E Posta Pazarlama ile Düzenli Abone Nasıl Artırılır?
E posta pazarlama, e-ticaret firmalarına en çok geri dönüşüm sağlayan kanallardan biri olan, kişiselleştirilmiş pazarlama çalışmalarının yanı sıra tüketicilere doğrudan ulaşma fırsatı sunduğu için de önemlidir. Bu...
12 Nisan 2019
Sinan Oypan
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak yeni girişimcilerin işlerini büyütebilmek adına yatırımcılarla görüştüğü en önemli aşamadır. Ancak yatırımcıların dikkatini çekmek tek başına yeterli değil. Aynı zamanda yatırımcılarla yapılacak olan ...
20 Ekim 2017
Sinan Oypan
Ne sıklıkta sosyal medya paylaşımları yapmalısınız? | 2019
Ne sıklıkta sosyal medya paylaşımları yapmalısınız? | 2019
Sosyal medya paylaşımları, e-ticaret firmalarının günlük pazarlama çalışmaları arasında önemli bir yere sahip ve planlı bir şekilde yapıldığında bu çalışmalar, e-ticaret firmalarına iyi katkı sağlamakta. Sosyal medya...
16 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-Ticarette Lojistik İle İlgili İpuçları
E-Ticarette Lojistik İle İlgili İpuçları
E-ticaret, pek çok noktada geleneksel ticaretten ayrılır. İki iş modeli arasındaki en önemli farklardan biri, mekâna olan bağlılıktan ileri gelir. Yani geleneksel ticaret; mağaza ya da market gibi fiziksel alanlarda yapılırken...
15 Mart 2022
Markethinkers
Fiziki mağazadan online mağaza geçişinde bilmeniz gerekenler
Fiziki mağazadan online mağaza geçişinde bilmeniz gerekenler
Fiziki mağazası olanlar, online mağaza açarak internet üzerinde satış yapabilir ve yeni hedef kitlelere ulaşarak e-ticaretin avantajlarından yararlanabilirler. Uzun süredir fiziki mağazanız olabilir ve ticaret ile ilgili birçok konuyu...
7 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Facebook yönetimi ipuçları
E-ticaret firmaları için Facebook yönetimi ipuçları
E-ticaret Facebook çalışmaları bir e ticaret sitesinin artık olmazsa olmazlarındandır. E-ticaret sitenizi tanıtmak için sosyal medya pazarlama çalışmaları yapıyor olabilirsiniz. Bu çalışmalardaki en önemli mecralardan biri de...
1 Kasım 2016
Sinan Oypan
Facebook'da Takipçi Arttırma İpuçları
Facebook'da Takipçi Arttırma İpuçları
Facebook takipçi kasma (face takipçi kasma) diğer bir deyişle facebook takipçi arttırma, facebook takipçi açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazıda. Facebook üzerinde açmış olduğunuz sayfanızın çok fazla sayıda kişi...
13 Mart 2014
Savaş Çetinkaya
Buffer’ın müşteri hizmetlerinden alınacak 3 önemli ders
Buffer’ın müşteri hizmetlerinden alınacak 3 önemli ders
E-ticarette müşteri memnuniyeti, işin devamlılığı için oldukça önemli faktörlerden biridir. Mutlu müşterilerinizin olması, daha uzun süre ayakta durmanızı sağlayacağı gibi şirketinizin büyüyerek karlı bir hale gelmesine de...
28 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticarette hızlı teslimat ipuçları
E-ticarette hızlı teslimat ipuçları
E-ticarette hızlı teslimat, günümüzde rekabette öne çıkmak ve müşteri memnuniyetini artırma da önemli bir rol oynamakta. Tüketicilerin siparişlerini hızlı bir şekilde hazırlamanın yanı sıra onlara daha hızlı gönderiler...
8 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın