fbpx

Özel alışveriş sitelerinin düşüşü ve dikey e-ticaretin yükselişi

2 Haziran 2017
Sinan Oypan

Kendi işini kurmak isteyen girişimciler yeni iş fikirleri üzerine düşünürken, e-ticaret modellerini de göz önünde bulundurmaya çalışıyorlar. Farklı iş modelleri girişimcilerin yapacakları yatırımları doğrudan etkilerken, günümüzde ilgi gören iş modellerine yatırım yapmak da işin uzun vadede ayakta kalabilmesini sağlar.

Türk e-ticaret ekosisteminin büyümesinde önemli bir rol oynayan özel alışveriş siteleri de bu iş modellerinden biriydi. Türkiye’de e-ticaretin tarihi 1990 sonlarına dayansa da 2008 yılında özel alışveriş kulüplerinin pazara girmesiyle beraber e-ticaret sektörü yeni bir şekil almaya başladı. 2008’de Markafoni ile başlayan özel alışveriş siteleri özellikle 2012 ve 2013’e kadar hızlı bir büyüme gösterdiler; ancak 2013 sonrasında bu trendde ciddi bir düşüş olmaya başladı.

Türkiye’nin ilk özel alışveriş kulübü niteliğini taşıyan Markafoni’nin dün (01 Haziran 2017) itibariyle faaliyetlerine son verdiğini duyurmasıyla beraber özel alışveriş sitelerinin artık eski popülerliğinde olmadığını gösteren işaretlerden biri oldu.

Yeni trendler artık özel alışveriş kulüplerinin geride bırakarak, bu sitelerin popülerliğinin düşmesine neden oldu. 2013’ten sonra bu pazarda ciddi bir daralma olmaya başladı. VIPDukkan, Limango, Daybuyday, bingomingo ve evim.net 2013 ile 2015 yılları arasında faaliyetlerini durduran özel alışveriş siteleri arasında yer alıyor. 2008’den sonraki ilk 4-5 yıllık süreç bu iş modelindeki firmalar için güzel ve karlı geçmiş olsa da farklı sebeplerden dolayı faaliyetlerini durdurmak zorunda kaldılar.

Türkiye’de özel alışveriş sitelerinin modası tam anlamıyla halen geçmiş değil; halen daha faaliyetlerine devam eden firmalar da bulunuyor; ancak bu firmaların da iş modelleri zaman içerisinde biraz değişiklik göstermek zorunda kaldı.

Özel alışveriş sitelerinin kapanmasının ardında yatan sebep ne?

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi özel alışveriş sitelerinin kapanmasının ardında birçok farklı neden bulunuyor. Ancak bu sebeplerden bazılarını elimize aldığımızda, sebepleri şu şekilde sıralamak mümkün olabilir.

Yeni ürün gamlarının oluşturulamaması: Özel alışveriş kulüpleri sektöre ilk girdiklerinde, stok fazlası bulunan ya da stokta kalan ürünleri tedarikçi firmalardan alarak, uygun fiyatlı bir şekilde üyelerine satıyorlardı. Tabii ki ilk birkaç yıl özel alışveriş siteleri bu talebi rahat bir şekilde karşılayabiliyorlardı. Üye sayılarının çok olmaması, e-ticaretin kullanıcılar arasında yeni yeni yaygınlaşmaya başlaması gibi etkenler, stoklardaki ürünlerin yavaş bir şekilde tüketilmesini sağlıyordu. Ancak bu sitelerin popülerliğinin artmasıyla beraber, firmalar yeni ürün gamları oluşturmakta zorlandılar. Tedarikçilerin elindeki stok fazlası ürünlerin azalması ya da tükenmesi, yeni kampanyalar oluşturmayı bir hayli zorlaştırdı.

Ünlü markaların kendi e-ticaret sitelerini açmaları: Özel alışveriş kulüpleri bilinen ve ünlü markaların stok fazlası ürünlerini de satıyorlardı ve ancak 2010’larda Türkiye’de e-ticaretin yükselişe geçmesiyle beraber açılan e-ticaret sitesi sayısı da bir hayli arttı. Bu yükselişi gören üretici markalar da kendi e-ticaret sitelerini oluşturarak ürünlerini burada satmaya başladılar ve çeşitli kampanyalarla tüketicileri kendi e-ticaret sitelerine çekmeye başladılar.

İade sorunu: Yaşanan sorunlardan bir tanesi de iade sorunları oldu. Tüketiciler 15 günlük yasal iade haklarından dolayı bu siteler üzerinden birçok ürün siparişi verdiler. Tabii ki e-ticarette iadeler olacaktır; ancak sık bir şekilde iade taleplerinin olması, şirketlerin karlılığını ciddi şekilde etkiledi. İade sırasında kargo ücretlerinin firmalar tarafından karşılanması da şirketleri zarara yönelten faktörler arasında yer aldı.

Kullanıcı alışkanlıklarının değişmesi: Özel alışveriş siteleri üyelerine özel kampanya ve fırsatlar sunmaktaydı. Bu da tüketicileri ayrıcalıklı hissettiriyordu. Biri sizi davet etmedikçe bu siteler üzerinde alışveriş yapamıyordunuz; fakat zaman içinde bu sitelerin bu modeli değiştirmesiyle beraber dileyen herkes siteler üzerinde alışveriş yapmaya başladı. Bu da ayrıcalık hissiyatının ortadan kalkmasına neden oldu. Bu tür yaklaşımlar da kullanıcı alışkanlıklarının değişmesine neden oldu.

Ürün teslimat süresinin beklenmesi: Bir diğer faktör de tüketicilerin, ürünleri satın aldıktan sonra ürün teslimatı için kampanya bitiş tarihilerini beklemek zorunda kalmaları oldu. Günümüzde tüketiciler hızlı bir şekilde ürünlerine ulaşmak istiyor ve bu sebeple de birçok marka aynı gün içinde ürünü kargoya verme vaadinde bulunuyor. Kampanya bitiş tarihlerini beklemek de kullanıcıların günümüzde tercih ettikleri bir durum olmamaya başladı.

Dikey e-ticaret siteleri neden yükselişe geçti?

Türk e-ticaret ekosisteminin büyümesiyle beraber yatay e-ticaret sitelerinin yanında dikey e-ticaret firmaları da yükselmeye başladı. Belli bir ürün gamı üzerine yoğunlaşan bu dikey e-ticaret firmaları kendilerine uygun hedef kitlelere ulaşmayı başardılar. Yatay e-ticarete kıyasla dikey firmalar daha küçük ölçekte oldukları için müşteri hizmeti konusuna yatırım yapmaya başladılar.

Niş bir alanda oldukları için yaptıkları işte ve sattıkları ürünlerde yatay firmalara göre daha iyi hizmet vermeye başladılar. Müşteri sayılarının az olması, müşterileriyle daha iyi iletişim kurmalarını kolaylaştırırken, satış sonrası sağladıkları destek de yatay e-ticaret firmalarına kıyasla daha iyi bir hal almaya başladı.

Bunların yanı sıra tüketicilerin e-ticaret konusunda bilgilenmeleri, internet üzerinden yapılan alışverişlerin güvenli olduğunu fark etmeleri de niş alanlarda hizmet veren sitelerin önünü açan faktörler arasında yer aldı.

Giriş maliyetlerinin düşük olması, e-ticaret altyapı sistemlerinin kolay ulaşılabilir ve uygun fiyatlı oluşu, birçok farklı ödeme altyapısının bulunması ve ödeme sistemlerinin entegrasyonun kolay bir hale gelmesi de dikey e-ticarete olan yatırımların artmasını sağladı.

Sektörel olarak da dikey alanda birçok boşluğun bulunması, köşe başlarının kapılmamış oluşu ve sektörde dikey anlamda çok büyük oyuncuların olmayışı da girişimcilerin ve KOBİ’lerin dikey alanlara yatırım yapmasını kolaylaştırdı.

Türkiye e-ticaret pazarı 2010-2013 yılları arasında hızlı bir yükselişe geçti ve sonrasında biraz daha kontrollü bir şekilde ilerlemeye başladı. 2013 sonrasında kapanan e-ticaret firmaları olsa da sektöre yeni giriş yapan firmalar da oldu. Bir dönem özel alışveriş siteleri trend olarak gösterilse de günümüzde dikey firmalara olan ilgi daha fazla olmuş durumda. Ancak tüketiciler için iş modelinden çok kendilerine sunulan satış öncesi ve sonrası destek daha ön plana çıkmakta. Ürünlerin kalitesi ve fiyatlandırma politikaları da tüketicilerin satın alma kararını etkileyen faktörler arasında yer alıyor.

Kendi işinizi kurmayı ve bir e-ticaret sitesi açmayı planlıyorsanız, dikey alanlara yatırım yapmayı ve iş modelinizi bu şekilde oluşturmayı düşünebilirsiniz. Bütçenize uygun e-ticaret altyapı sistemleri için İdeasoft olarak size farklı alternatifler sunmaktayız. 15 günlük demo talebi oluşturduğunuzda hizmetlerimizi deneyebilir ve sonrasında kendi işinizin sahibi olmak için adımlarınızı atabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ürün filtremele özelliklerinin önemi nedir ve nasıl kullanılmalıdır?
E-ticaret sitelerinde geri dönüşümleri ve kullanıcı deneyimini artırmak için kullanılan özelliklerden biri de ürün filtreleme özellikleridir. Ürün filtremeleme özellikleriyle siteyi ziyaret edenler, aradıkları ürünlere daha...
4 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Google My Business Rehberi: Nedir, Nasıl Kullanılır, Faydaları Nelerdir?
Google Benim İşletmem Nedir, Ne İşe Yarar? Google My Business, Türkçe’ye “Benim İşletmem” olarak çevrilir. Google’ın işletme sahiplerine sunduğu bir özellik olan bu kayıt sistemi, genel olarak firmanızın ve e-ticaret...
29 Ocak 2021
Markethinkers
Youtube için kutu açılım videolarını nasıl çekebilirsiniz?
Kutu açılım videoları, Youtube’da en çok izlenen videolar arasında yer aldığı gibi en çok etkileşim getiren video türlerinden biri. Ürün tanıttımları yapmak, yeni kitlelere ulaşmak ve sosyal ağlar üzerinde etkileşim...
25 Nisan 2020
Sinan Oypan
Landing page geri dönüşümünü videolarla nasıl artırabilirsiniz?
E-ticaret sitelerinde landing page kullanımı, geri dönüşümleri artırma ve tüketicileri belli bir konu, kampanya ya da ürün hakkında bilgilendirmek için önemlidir. Tabii ki kullanıcı alışkanlıklarının değişmesinin yanı sıra...
8 Ocak 2019
Sinan Oypan
Dikkat çekici bir ‘’Hakkımızda’’ sayfası nasıl hazırlanır?
E-ticaret sitenizin olmazsa olmazlarından biri de "hakkımızda sayfası" dır. Bu sayfalar oldukça önemlidir; çünkü tüketicilere kendinizi tanıtabildiğiniz, kendi hikayenizi onlarla paylaşabildiğiniz bir alandır. Bu sayfa,...
11 Ocak 2017
Sinan Oypan
Mutsuz ve sinirli müşterilere karşı nasıl yaklaşmalısınız?
E-ticaret ile ilgilenirken karşınıza mutsuz veya sinirli müşteriler devamlı çıkabilir. Firma ya da kullanıcı kaynaklı problemler oluşabilir; ancak sonuçta müşteriler doğrudan ilgili firmaya yönelirler. Yanlış ürün...
4 Nisan 2017
Sinan Oypan
SEO odaklı içerik stratejisini 4 adımda nasıl hazırlayabilirsiniz?
İçerik çalışmalarınız sitenizin SEO performansını önemli ölçüde artırmaktadır. Sitenize trafik çekmek ve organik olarak görünürlüğünüzü artırmak için de SEO odaklı içerik çalışmaları yapabilirsiniz. Bu...
2 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Instagram organik takipçi artırma için kullanabileceğiniz stratejiler
Instagram organik takipçi artırma stratejileri, hesabınızın düzenli olarak büyümesini sağlarken, markanız ve ürünlerinizle ilgilenen kullanıcıları da hesabınıza çekmenizi sağlar. Organik olarak takipçilerinizi artırmak için...
6 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri nasıl hazırlayabilirsiniz?
İnternet üzerinden satış yaparken ürün fiyatlandırma stratejileri üzerinde çalışmak ve ürünlerinizi hem tüketicilere uygun hem de pazarda rekabet edebilecek bir hale getirmeniz oldukça önemli. Ürün fiyatlandırma stratejileri...
18 Mart 2019
Sinan Oypan
Dijital Pazarla"ma" Yanında Ol!
Küresel bir salgın ile mücadele ettiğimiz zor günlere hazırlıksız yakalanan şirketler Covid-19 karşısında büyük bir sınav veriyor.Alınan tedbirlere hızlıca adapte olmak adına yeni iş modelleri geliştiren firmalar şimdi de...
31 Mart 2020
İbrahim Çelebi
Trendyol Mağaza Açmak Rehberi 2021
Trendyol Mağaza Açma / Trendyol Mağaza Açmak yani trendyol da satış yapmak yapmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. İnternetten satış yapmak isteyen girişimciler ve şirketler, Trendyol mağaza açma / Trendyol...
5 Eylül 2019
Sinan Oypan
Rekabette öne çıkmanızı sağlayacak trend arama yöntemleri
Yeni trend arama yöntemlerini kullandığınızda sektördeki rekabette öne çıkabileceğiniz gibi sunacağınız farklılıklar nedeniyle tüketicilerin de ilgisini çekebilirsiniz. Günümüzde hem teknolojik yenilikler hem de değişen...
10 Ağustos 2020
Sinan Oypan