Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?

16 Haziran 2017
Sinan Oypan

Online pazar yerleri, satıcılar ve alıcıları birleştiren üçüncü parti platformlardır. Firmalar bu platformlar üzerinde kendi ürünlerini sergileyebilir; tüketiciler de bu mecralar üzerinde farklı firmaların farklı ürünlerine ulaşabilirler.

Türkiye’de de birçok alternatifi olan online pazar yeri modeli e-ticarete yeni başlayacak ya da fiziki mağazası bulunan ve internet üzerinde satış yapmak isteyen firmalara kolaylık sağlamaktadır.

Tabii ki her iş modelinde olduğu gibi online pazar yerlerinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Bu rehberimizde de bu faktörler üzerinde duracağız.

İlgili rehber: Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar nelerdir?

Online pazar yerlerinin avantajları

Ek bir satış kanalı oluşturmanızı sağlar

Yeni girişimciler ve fiziki mağazalar haricinde, kendi e-ticaret sitesi bulunan firmalar için de pazar yerleri ek bir satış kanalı oluşturmaktadır. Bu platformların kendilerine özgü bir kitlesi ve trafik hacmi bulunur. Pazar yerlerinde bir mağaza oluşturduğunuzda, doğrudan bu firmaların hedef kitlelerine ve trafiklerine ulaşma şansınız olur.

Geniş çaplı bir kitleye ulaşarak, kendinize yeni bir satış kanalı oluşturabilir, ürünlerinizi gösterebilir ve markanızı duyurabilirsiniz.

Marka bilinirliği artırmak

Bu mecraların hedef kitlelerine ulaştığınızda marka bilinirliğinizi de artırma şansınız olur. Yüksek trafikli bu mecralarda markanızı öne çıkartmak, farklı ürünleri sergilemek, tüketicilerin markanız hakkında bilgi sahibi olmasına yardımcı olabilir.

Maliyetlerinizi azaltır

Sıfırdan bir e-ticaret sitesi kurmaya ihtiyacınız olmadan bu platformlar üzerinden satış yapabildiğiniz için, masraflarınızı önemli ölçüde azaltmış olursunuz. Bu mecralarda hesap oluşturduğunuzda kendinize ait bir alan yaratmış olursunuz ve burada ürünlerini sergileyebilirsiniz.

Teknik konularla ilgilenmek zorunda kalmazsınız

Site yönetimi, sitenin altyapı işlemleri gibi teknik konularla ilgilenmek zorunda kalmazsınız. Böylelikle sadece işinize ve satmak istediğiniz ürünlere odaklanabilirsiniz. Teknik konularla ilgilenmeyeceğiniz için bu işler için herhangi bir maliyetiniz de olmayacaktır.

Rekabeti gözlemleyebilirsiniz

Pazar yerinde yer aldığınızda, bu mecrada yer alan rakip firmaların da çalışmalarına göz atabilirsiniz ve fiyat konusundaki dengeleri takip edebilirsiniz. Rakip firmaların ne gibi reklam ve çalışmalar yaptıklarını görerek, kendi iş stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.

Online pazar yerlerinin dezavantajları

Aylık mağaza bedeli ücretleri

Bu mecralarda mağaza açtığınızda aylık olarak belli bir mağaza ücreti ödemeniz gerekecektir. Pazar yerlerinin farklı ücretlendirmeleri olabilir ve aylık olarak mağazanızı burada sergilemek için bu ücretleri ödemeniz gerekir.

Komisyon kesintileri

Yaptığınız satışlarda belli bir oranda komisyon bedeli pazar yeri tarafından kesilmektedir. Ürün fiyatlarınızı belirlerken bu komisyonları göz önünde bulundurmanız gerekir.

Rekabetten sıyrılamama

Bu platformlar üzerinde çok fazla firma olduğu için rekabetle baş etmeniz zorlaşabilir. Tüketiciler ürün bazlı arama yapacakları için, firmadan önce ürünler öne çıkacaktır ve bu da firmanızın öne çıkmasını zorlaştırabilir.

Reklam bedelleri

Pazar yerleri kendi reklam modelleri ile site içerisinde firmaların arama sonuçlarında daha ön plana çıkmasını sağlarlar. Bu reklam modelleri için aylık olarak belli bir ücret ödemeniz gerekir. Reklamlardan faydalanmadığınızda arama sonuçlarında alt sıralarda çıkmak markanızın görünürlüğünü ve yapacağınız satışları azaltabilir.

Kurallar uymanız gerekir

Tüketici memnuniyetini sağlamak için pazar yerlerinin belirlediği bazı kriter ve kurallar bulunur. Firma olarak bu kriter ve kurallara uymanız gerekir. Aksi takdirde bu mecralarda yer alamayabilir ya da üyeliğiniz sonlandırılabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Etkili bir banner hazırlamak için bilmeniz gerekenler – (Örnekli Anlatım)
E-ticaret sitenizin ya da ürünlerinizin tanıtımı için etkili bir banner hazırlamak iyi bir pazarlama aracı olarak kullanılabilir. Reklam bannerları yıllardır tanıtım amacıyla web siteler üzerinde kullanılmaktadır. Banner...
1 Haziran 2020
Sinan Oypan
Mobil e-posta tasarımında dikkat etmeniz gerekenler
Mobil e-posta tasarımına sahip olmak e-posta pazarlamada, gönderilen içeriklerin daha fazla etkileşim almasını ve okunma oranlarını artırmasını sağlayacaktır. Bunun nedeni ise, e-posta kullanımında mobil cihazların etkisinin bir...
24 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticarette kendi markanızı nasıl yaratabilirsiniz?
Marka yaratma süreci e-ticaret firmalarını bir hayli zorlayabiliyor. Özellikle yeni ya da belli bir süredir pazarda olan; ancak belli bir hedef kitleye kendini tanıtamamış firmalar için, markalaşma biraz zorlu bir süreç. E-ticarette...
28 Mart 2018
Sinan Oypan
Instagram influencer hesaplarla çalışırken nelere dikkat etmelisiniz?
Instagram influencer hesaplarla, son dönemlerde birçok markanın tanıtım ve marka bilinirliği için başvurduğu yöntemlerden biri oldu. Tanınmış kişi ve hesaplar, geniş kitlelere ulaşma imkanı sağladıkları için markalar ürün...
5 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için anahtar kelime bulma ipuçları
E-ticaret firmaları için SEO ve doğru anahtar kelime bulma çalışmaları yapmak, organik olarak trafik edinerek geri dönüşümlerini artırmak için oldukça önemlidir. Anahtar kelime bulma süreci zorlu olabildiği gibi, doğru...
4 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Affiliate marketing nedir ve e-ticaret firmaları bunu nasıl kullanabilir?
Affiliate marketing, internet üzerinden para kazanmak isteyen ya da e-ticaret sitesine daha fazla geri dönüşüm sağlamak isteyenlerin kullandığı pazarlama yöntemidir. Affiliate marketing ile, e-ticaret firmaları kendi ürünlerini...
20 Nisan 2019
Sinan Oypan
İnternetten tablo satmak ve tavsiye edilen adımlar
İnternetten tablo satmak, internetten fotoğraf satmak, internetten resim satmak, internetten yağlı boya resim satmak vb için gerekenler nelerdir? Yağlı boya tablo satmak istiyorum ya da tablo satmak istiyorum, resim satmak istiyorum,...
7 Eylül 2017
Gökçe Beyazaslan
Markalaşma, pazarlama ve reklam arasında ne gibi farklar vardır?
E-ticarette kendinizi tanıtırken yaptığınız çalışmaları iyi bir şekilde bilmek, bu çalışmaların amacını ve karşılığında size ne sunduğunu öğrenmek, stratejilerinizi daha iyi bir şekilde geliştirmenize yardımcı olur....
27 Mart 2018
Sinan Oypan
Küçük işletmeler sosyal medyada nasıl daha başarlı olabilirler?
Küçük işletmeler işlerini büyütmek, markalarını ve ürünlerini yeni ve farklı kitlelere tanıtmak ve yeni müşteri kitleleri edinmek için sosyal medya pazarlamadan yararlanabilirler. Sosyal ağlar, marka ve ürün bilinirliğini...
26 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?
Tüketici davranışları, e-ticaret şirketlerinin özellikle üzerinde durmaları, analiz ederek öğrenmeleri gereken konulardan biri. Tüketicilerin, satın alma ve bir ürüne ilgi duyma sürecini en iyi şekilde anlamak, pazarlama ve satış...
3 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri Instagram’dan para kazanmak için neler yapabilir?
Instagram’dan para kazanmak günümüzde birçok e-ticaret firması için önemli bir konu. Kullanıcı kitlesinin fazla olması ve bu nedenle de sosyal ağlar arasındaki popülerliği e-ticaret firmalarının bu mecra üzerine daha fazla...
26 Kasım 2018
Sinan Oypan
Instagram takipçilerinizi organik olarak nasıl artırabilirsiniz?
instagram takipçilerinizi / instagram beğenilerinizi organik olarak nasıl arttırabilirsiniz ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Sosyal medya pazarlamada önemli bir yere sahip olan Instagram üzerinde etkin olmak ve takipçi...
26 Mart 2018
Sinan Oypan