Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?

16 Haziran 2017
Sinan Oypan
Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?

Online pazar yerleri, satıcılar ve alıcıları birleştiren üçüncü parti platformlardır. Firmalar bu platformlar üzerinde kendi ürünlerini sergileyebilir; tüketiciler de bu mecralar üzerinde farklı firmaların farklı ürünlerine ulaşabilirler.

Türkiye’de de birçok alternatifi olan online pazar yeri modeli e-ticarete yeni başlayacak ya da fiziki mağazası bulunan ve internet üzerinde satış yapmak isteyen firmalara kolaylık sağlamaktadır.

Tabii ki her iş modelinde olduğu gibi online pazar yerlerinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Bu rehberimizde de bu faktörler üzerinde duracağız.

İlgili rehber: Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar nelerdir?

Online pazar yerlerinin avantajları

Ek bir satış kanalı oluşturmanızı sağlar

Yeni girişimciler ve fiziki mağazalar haricinde, kendi e-ticaret sitesi bulunan firmalar için de pazar yerleri ek bir satış kanalı oluşturmaktadır. Bu platformların kendilerine özgü bir kitlesi ve trafik hacmi bulunur. Pazar yerlerinde bir mağaza oluşturduğunuzda, doğrudan bu firmaların hedef kitlelerine ve trafiklerine ulaşma şansınız olur.

Geniş çaplı bir kitleye ulaşarak, kendinize yeni bir satış kanalı oluşturabilir, ürünlerinizi gösterebilir ve markanızı duyurabilirsiniz.

Marka bilinirliği artırmak

Bu mecraların hedef kitlelerine ulaştığınızda marka bilinirliğinizi de artırma şansınız olur. Yüksek trafikli bu mecralarda markanızı öne çıkartmak, farklı ürünleri sergilemek, tüketicilerin markanız hakkında bilgi sahibi olmasına yardımcı olabilir.

Maliyetlerinizi azaltır

Sıfırdan bir e-ticaret sitesi kurmaya ihtiyacınız olmadan bu platformlar üzerinden satış yapabildiğiniz için, masraflarınızı önemli ölçüde azaltmış olursunuz. Bu mecralarda hesap oluşturduğunuzda kendinize ait bir alan yaratmış olursunuz ve burada ürünlerini sergileyebilirsiniz.

Teknik konularla ilgilenmek zorunda kalmazsınız

Site yönetimi, sitenin altyapı işlemleri gibi teknik konularla ilgilenmek zorunda kalmazsınız. Böylelikle sadece işinize ve satmak istediğiniz ürünlere odaklanabilirsiniz. Teknik konularla ilgilenmeyeceğiniz için bu işler için herhangi bir maliyetiniz de olmayacaktır.

Rekabeti gözlemleyebilirsiniz

Pazar yerinde yer aldığınızda, bu mecrada yer alan rakip firmaların da çalışmalarına göz atabilirsiniz ve fiyat konusundaki dengeleri takip edebilirsiniz. Rakip firmaların ne gibi reklam ve çalışmalar yaptıklarını görerek, kendi iş stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.

Online pazar yerlerinin dezavantajları

Aylık mağaza bedeli ücretleri

Bu mecralarda mağaza açtığınızda aylık olarak belli bir mağaza ücreti ödemeniz gerekecektir. Pazar yerlerinin farklı ücretlendirmeleri olabilir ve aylık olarak mağazanızı burada sergilemek için bu ücretleri ödemeniz gerekir.

Komisyon kesintileri

Yaptığınız satışlarda belli bir oranda komisyon bedeli pazar yeri tarafından kesilmektedir. Ürün fiyatlarınızı belirlerken bu komisyonları göz önünde bulundurmanız gerekir.

Rekabetten sıyrılamama

Bu platformlar üzerinde çok fazla firma olduğu için rekabetle baş etmeniz zorlaşabilir. Tüketiciler ürün bazlı arama yapacakları için, firmadan önce ürünler öne çıkacaktır ve bu da firmanızın öne çıkmasını zorlaştırabilir.

Reklam bedelleri

Pazar yerleri kendi reklam modelleri ile site içerisinde firmaların arama sonuçlarında daha ön plana çıkmasını sağlarlar. Bu reklam modelleri için aylık olarak belli bir ücret ödemeniz gerekir. Reklamlardan faydalanmadığınızda arama sonuçlarında alt sıralarda çıkmak markanızın görünürlüğünü ve yapacağınız satışları azaltabilir.

Kurallar uymanız gerekir

Tüketici memnuniyetini sağlamak için pazar yerlerinin belirlediği bazı kriter ve kurallar bulunur. Firma olarak bu kriter ve kurallara uymanız gerekir. Aksi takdirde bu mecralarda yer alamayabilir ya da üyeliğiniz sonlandırılabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ürün tanıtımı için etkili bir video hazırlama ipuçları
Ürün tanıtımı için etkili bir video hazırlama ipuçları
Ürün tanıtımları yapmak için video hazırlamak, yaptığınız bu içerikler sayesinde daha fazla geri dönüşüm almanıza yardımcı olacaktır. Video içerikler, günümüzde hem etkileşim hem de ürün tanıtımlarında da geri...
5 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Satışlarınızı artırmak için ürün sayfalarınızda yapabileceğiniz düzenlemeler
Satışlarınızı artırmak için ürün sayfalarınızda yapabileceğiniz düzenlemeler
Ürün sayfaları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Satışları gerçekleştirmek ve geri dönüşümleri artırmak için bu sayfaların en iyi şekilde optimize edilmesi gerekir. Bu sayfanın içeriği tüketicilerin satın alma...
22 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarını ilgilendiren 6 sosyal medya güncellemesi
E-ticaret firmalarını ilgilendiren 6 sosyal medya güncellemesi
Sosyal medya pazarlama, e-ticaret firmalarının sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Marka ve ürün tanıtımlarının yanı sıra yeni hedef kitlelere ulaşmak için de sosyal platformalar, firmalar için önemli bir rol...
29 Mart 2017
Sinan Oypan
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 1. Bölüm
Dijital içeriklerinizin performansını nasıl ölçümleyebilirsiniz? - 1. Bölüm
E-ticarette pazarlama çalışmaları yaparken, dijital içerikler oluşturursunuz ve dijital içeriklerin en iyi yanlarından biri de bu çalışmaların kolay bir şekilde ölçümlenebiliyor olmasıdır. Veri analizi için birçok farklı...
14 Ağustos 2017
Sinan Oypan
B2C Nedir?
B2C Nedir?
Klasik ticaret anlayışında üretici ile tüketici çoğu zaman bir araya gelmez. Fakat e-ticaretin yarattığı global etki, bu iki unsurun bir araya gelme oranını bir hayli artırdı. Bir ürünün tüketiciye ulaşması sürecinde üreticiden...
10 Eylül 2021
Markethinkers
E mağaza açmadan önce yapmanız gerekenler
E mağaza açmadan önce yapmanız gerekenler
E mağaza açmak ve internetten satış yapmak günümüzde oldukça kolaylaştı ve bu sayede birçok kişi hayalindeki işi hayata geçirebiliyor. Ancak tek başına bir online mağaza açmak yeterli değil. Site açma süreci kolay olsa da...
5 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler
Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler
E-ticarette ürün takiplerinin yapılabilmesi ve ürünlerin karışmaması için stok kodu kullanılması gerekmektedir. Bazı sistemlerde SKU (Stock Keeping Unit) olarak da geçen stok kodu, depo yönetimini ve özellikle B2B’de yeni...
18 Ocak 2019
Sinan Oypan
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Nelere Dikkat Edilmelidir?
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Nelere Dikkat Edilmelidir?
İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir? Dijital ortamdaki izin süreçlerinin yönetilmesine ilişkin düzenlemelerin gelmesi üzerine, ticari elektronik ileti akışını düzenlemek amaçlı İleti Yönetim Sistemi devreye sokuldu. Peki, İleti...
16 Aralık 2020
Markethinkers
E-ticaret sitenizi daha güvenli hale getirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
E-ticaret sitenizi daha güvenli hale getirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Tüketicilere güvenli bir online alışveriş deneyimi yaşatmanız, bir e-ticaret firması olarak birincil yükümlülüklerinizden biridir. Tüketicilerin güvenini kazanmak, online alışverişler sırasında onların sorunsuz bir şekilde...
28 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?
E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?
Rekabet stratejisi, e-ticarette üzerinde durulması gereken ve uzun vadeli başarı için de uygulanması gereken bir çalışmadır. Günümüzde birçok sektörde rekabetin ciddi şekilde artması, tüketicilerin marka sadakatlerinin azalarak,...
13 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticarette satışlarınızı artırmak için bundle ürünleri nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette satışlarınızı artırmak için bundle ürünleri nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette satışlarınızı artırmak için farklı stratejilerden yararlanabilirsiniz. Bu stratejilerden biri de bundle ürünlerdir. Uzun süredir e-ticaret sitelerinde kullanılan bu yöntem kullanıcıların satın alma kararlarını...
23 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 2. Bölüm
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 2. Bölüm
Landing Page kullanımı e-ticaret sitelerinde önemli bir yere sahiptir ve doğru bir şekilde kurgulanan bu sayfalar geri dönüşümlerin artmasına yardımcı olur. Tasarımsal ve içerik olarak bu sayfaların hazırlanışında dikkat...
6 Eylül 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin