Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?

16 Haziran 2017
Ferad Osman Sali
Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?

Online pazar yerleri, satıcılar ve alıcıları birleştiren üçüncü parti platformlardır. Firmalar bu platformlar üzerinde kendi ürünlerini sergileyebilir; tüketiciler de bu mecralar üzerinde farklı firmaların farklı ürünlerine ulaşabilirler.

Türkiye’de de birçok alternatifi olan online pazar yeri modeli e-ticarete yeni başlayacak ya da fiziki mağazası bulunan ve internet üzerinde satış yapmak isteyen firmalara kolaylık sağlamaktadır.

Tabii ki her iş modelinde olduğu gibi online pazar yerlerinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Bu rehberimizde de bu faktörler üzerinde duracağız.

İlgili rehber: Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar nelerdir?

Online pazar yerlerinin avantajları

Ek bir satış kanalı oluşturmanızı sağlar

Yeni girişimciler ve fiziki mağazalar haricinde, kendi e-ticaret sitesi bulunan firmalar için de pazar yerleri ek bir satış kanalı oluşturmaktadır. Bu platformların kendilerine özgü bir kitlesi ve trafik hacmi bulunur. Pazar yerlerinde bir mağaza oluşturduğunuzda, doğrudan bu firmaların hedef kitlelerine ve trafiklerine ulaşma şansınız olur.

Geniş çaplı bir kitleye ulaşarak, kendinize yeni bir satış kanalı oluşturabilir, ürünlerinizi gösterebilir ve markanızı duyurabilirsiniz.

Marka bilinirliği artırmak

Bu mecraların hedef kitlelerine ulaştığınızda marka bilinirliğinizi de artırma şansınız olur. Yüksek trafikli bu mecralarda markanızı öne çıkartmak, farklı ürünleri sergilemek, tüketicilerin markanız hakkında bilgi sahibi olmasına yardımcı olabilir.

Maliyetlerinizi azaltır

Sıfırdan bir e-ticaret sitesi kurmaya ihtiyacınız olmadan bu platformlar üzerinden satış yapabildiğiniz için, masraflarınızı önemli ölçüde azaltmış olursunuz. Bu mecralarda hesap oluşturduğunuzda kendinize ait bir alan yaratmış olursunuz ve burada ürünlerini sergileyebilirsiniz.

Teknik konularla ilgilenmek zorunda kalmazsınız

Site yönetimi, sitenin altyapı işlemleri gibi teknik konularla ilgilenmek zorunda kalmazsınız. Böylelikle sadece işinize ve satmak istediğiniz ürünlere odaklanabilirsiniz. Teknik konularla ilgilenmeyeceğiniz için bu işler için herhangi bir maliyetiniz de olmayacaktır.

Rekabeti gözlemleyebilirsiniz

Pazar yerinde yer aldığınızda, bu mecrada yer alan rakip firmaların da çalışmalarına göz atabilirsiniz ve fiyat konusundaki dengeleri takip edebilirsiniz. Rakip firmaların ne gibi reklam ve çalışmalar yaptıklarını görerek, kendi iş stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.

Online pazar yerlerinin dezavantajları

Aylık mağaza bedeli ücretleri

Bu mecralarda mağaza açtığınızda aylık olarak belli bir mağaza ücreti ödemeniz gerekecektir. Pazar yerlerinin farklı ücretlendirmeleri olabilir ve aylık olarak mağazanızı burada sergilemek için bu ücretleri ödemeniz gerekir.

Komisyon kesintileri

Yaptığınız satışlarda belli bir oranda komisyon bedeli pazar yeri tarafından kesilmektedir. Ürün fiyatlarınızı belirlerken bu komisyonları göz önünde bulundurmanız gerekir.

Rekabetten sıyrılamama

Bu platformlar üzerinde çok fazla firma olduğu için rekabetle baş etmeniz zorlaşabilir. Tüketiciler ürün bazlı arama yapacakları için, firmadan önce ürünler öne çıkacaktır ve bu da firmanızın öne çıkmasını zorlaştırabilir.

Reklam bedelleri

Pazar yerleri kendi reklam modelleri ile site içerisinde firmaların arama sonuçlarında daha ön plana çıkmasını sağlarlar. Bu reklam modelleri için aylık olarak belli bir ücret ödemeniz gerekir. Reklamlardan faydalanmadığınızda arama sonuçlarında alt sıralarda çıkmak markanızın görünürlüğünü ve yapacağınız satışları azaltabilir.

Kurallar uymanız gerekir

Tüketici memnuniyetini sağlamak için pazar yerlerinin belirlediği bazı kriter ve kurallar bulunur. Firma olarak bu kriter ve kurallara uymanız gerekir. Aksi takdirde bu mecralarda yer alamayabilir ya da üyeliğiniz sonlandırılabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Dijital Pazarlama Nedir? Dijital Pazarlama Stratejileri Nelerdir?
Dijital Pazarlama Nedir? Dijital Pazarlama Stratejileri Nelerdir?
Söz konusu pazarlama olduğunda ne yapmanız gerektiğini siz değil, müşterileriniz belirler. Tabii onlara kulak veriyorsanız... Pazarlama stratejinizin yüzünü, potansiyel müşterilerinizin olduğu yöne çevirmelisiniz. Günümüz...
17 Şubat 2021
IdeaSoft
Başarılı Bir Moda Girişimi Nasıl Yaratılır?
Başarılı Bir Moda Girişimi Nasıl Yaratılır?
E-ticaret trendlerini incelediğimizde moda sektörünün her zaman yoğun bir talebe sahip olduğunu görebiliriz. Giyim, sürekli bir ihtiyaçtır ve bu yüzden moda ürünleri her zaman talep görür. Dolayısıyla başarılı bir e-ticaret...
25 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
Neden güvenilir bir e-ticaret altyapı sistemi tercih etmelisiniz?
Neden güvenilir bir e-ticaret altyapı sistemi tercih etmelisiniz?
Kendi işinizi yapmak ya da fiziki işletmenizin e-ticaret sitesini kurmak istiyorsanız, öncelikle güvenilir bir altyapısı olan bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Kendi imkanlarınızla bir site kurabileceğiniz gibi, özel bir site...
21 Haziran 2018
Ferad Osman Sali
E-ticarette Ürün Fotoğraflarının Kaliteli Olması Neden Önemli?
E-ticarette Ürün Fotoğraflarının Kaliteli Olması Neden Önemli?
E-ticarette başarılı satışlar yapmak için ürünlerinizi her yönüyle sunabilmeniz gerekir. Görsellik, hizmet sunumunun önemli bir parçasıdır. Ürün fotoğraf çekimi çalışmaları yaparak hedef kitlenizin bilgi edinmesini ve...
16 Ekim 2022
Savaş Çetinkaya
Ödeme sayfalarında dikkati dağıtan unsurlar nelerdir?
Ödeme sayfalarında dikkati dağıtan unsurlar nelerdir?
E-ticaretteki gelirlerinizi artırabilmek için, satışlarınızı artırmanız gerekiyor. Tabii ki bunun için de sepette bırakılan ürünlerin bir hayli az ve ödeme sayfalarındaki dönüşümlerinizin de oldukça yüksek olması...
25 Kasım 2016
Ferad Osman Sali
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 3. Bölüm
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 3. Bölüm
Belli bir ürün, hizmet, kampanya ya da konuyu barındırmak ve detaylı bir şekilde konuyla ilgili içerikleri internet kullanıcılarıyla paylaşarak, geri dönüşümleri artırmayı sağlayan Landing Page’ler, e-ticarette önemli bir rol...
7 Eylül 2017
Ferad Osman Sali