Online pazar yerlerinin (Marketplace) avantaj ve dezavantajları nelerdir?

16 Haziran 2017
Sinan Oypan

Online pazar yerleri, satıcılar ve alıcıları birleştiren üçüncü parti platformlardır. Firmalar bu platformlar üzerinde kendi ürünlerini sergileyebilir; tüketiciler de bu mecralar üzerinde farklı firmaların farklı ürünlerine ulaşabilirler.

Türkiye’de de birçok alternatifi olan online pazar yeri modeli e-ticarete yeni başlayacak ya da fiziki mağazası bulunan ve internet üzerinde satış yapmak isteyen firmalara kolaylık sağlamaktadır.

Tabii ki her iş modelinde olduğu gibi online pazar yerlerinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Bu rehberimizde de bu faktörler üzerinde duracağız.

İlgili rehber: Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar nelerdir?

Online pazar yerlerinin avantajları

Ek bir satış kanalı oluşturmanızı sağlar

Yeni girişimciler ve fiziki mağazalar haricinde, kendi e-ticaret sitesi bulunan firmalar için de pazar yerleri ek bir satış kanalı oluşturmaktadır. Bu platformların kendilerine özgü bir kitlesi ve trafik hacmi bulunur. Pazar yerlerinde bir mağaza oluşturduğunuzda, doğrudan bu firmaların hedef kitlelerine ve trafiklerine ulaşma şansınız olur.

Geniş çaplı bir kitleye ulaşarak, kendinize yeni bir satış kanalı oluşturabilir, ürünlerinizi gösterebilir ve markanızı duyurabilirsiniz.

Marka bilinirliği artırmak

Bu mecraların hedef kitlelerine ulaştığınızda marka bilinirliğinizi de artırma şansınız olur. Yüksek trafikli bu mecralarda markanızı öne çıkartmak, farklı ürünleri sergilemek, tüketicilerin markanız hakkında bilgi sahibi olmasına yardımcı olabilir.

Maliyetlerinizi azaltır

Sıfırdan bir e-ticaret sitesi kurmaya ihtiyacınız olmadan bu platformlar üzerinden satış yapabildiğiniz için, masraflarınızı önemli ölçüde azaltmış olursunuz. Bu mecralarda hesap oluşturduğunuzda kendinize ait bir alan yaratmış olursunuz ve burada ürünlerini sergileyebilirsiniz.

Teknik konularla ilgilenmek zorunda kalmazsınız

Site yönetimi, sitenin altyapı işlemleri gibi teknik konularla ilgilenmek zorunda kalmazsınız. Böylelikle sadece işinize ve satmak istediğiniz ürünlere odaklanabilirsiniz. Teknik konularla ilgilenmeyeceğiniz için bu işler için herhangi bir maliyetiniz de olmayacaktır.

Rekabeti gözlemleyebilirsiniz

Pazar yerinde yer aldığınızda, bu mecrada yer alan rakip firmaların da çalışmalarına göz atabilirsiniz ve fiyat konusundaki dengeleri takip edebilirsiniz. Rakip firmaların ne gibi reklam ve çalışmalar yaptıklarını görerek, kendi iş stratejilerinizi belirleyebilirsiniz.

Online pazar yerlerinin dezavantajları

Aylık mağaza bedeli ücretleri

Bu mecralarda mağaza açtığınızda aylık olarak belli bir mağaza ücreti ödemeniz gerekecektir. Pazar yerlerinin farklı ücretlendirmeleri olabilir ve aylık olarak mağazanızı burada sergilemek için bu ücretleri ödemeniz gerekir.

Komisyon kesintileri

Yaptığınız satışlarda belli bir oranda komisyon bedeli pazar yeri tarafından kesilmektedir. Ürün fiyatlarınızı belirlerken bu komisyonları göz önünde bulundurmanız gerekir.

Rekabetten sıyrılamama

Bu platformlar üzerinde çok fazla firma olduğu için rekabetle baş etmeniz zorlaşabilir. Tüketiciler ürün bazlı arama yapacakları için, firmadan önce ürünler öne çıkacaktır ve bu da firmanızın öne çıkmasını zorlaştırabilir.

Reklam bedelleri

Pazar yerleri kendi reklam modelleri ile site içerisinde firmaların arama sonuçlarında daha ön plana çıkmasını sağlarlar. Bu reklam modelleri için aylık olarak belli bir ücret ödemeniz gerekir. Reklamlardan faydalanmadığınızda arama sonuçlarında alt sıralarda çıkmak markanızın görünürlüğünü ve yapacağınız satışları azaltabilir.

Kurallar uymanız gerekir

Tüketici memnuniyetini sağlamak için pazar yerlerinin belirlediği bazı kriter ve kurallar bulunur. Firma olarak bu kriter ve kurallara uymanız gerekir. Aksi takdirde bu mecralarda yer alamayabilir ya da üyeliğiniz sonlandırılabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?
İş fikirleri, her zaman karlı olmayabilir ve e-ticaret sitesi açmadan önce farklı iş fikirleri üzerinde durarak, alternatifleri değerlendirmeniz gerekir. E-ticaret iş fikirleri, her zaman ucuza mal olmayacağı için, yatırım yapmadan...
1 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticarette öne çıkmanızı sağlayacak rekabet stratejileri
E-ticaret sektöründe diğer firmaların önüne geçerek, farklılık yaratabilmek için rekabet stratejileri geliştirmeniz gerekmektedir. Rekabet stratejilerinizi belirlerken, pazarın durumunu, tüketicileri, rakip firmaları ve trendleri...
8 Kasım 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için site yönetimi ipuçları
Site yönetim çalışmaları ve web siteyi geliştirerek, pazarlama çalışmalarıyla bunları desteklemek e-ticaret firmaları için önemli konulardan biri. Site yönetiminizi geliştirerek, çalışmalarınızın performansını artırabilir...
9 Haziran 2020
Sinan Oypan
Alibaba'dan ürün tedarik etmek | Dikkat etmeniz gerekenler!
Alibaba’dan ürün tedarik etmek / alibabadan ürün almak ya da dropshipping çalışmaları yapmak, farklı ürünleri temin etmenize yardımcı olacaktır. Özellikle çok satılan ve talep gören ürünlerde doğru tedarikçileri seçmek ve bu...
31 Ocak 2019
Sinan Oypan
Aklınızdaki fikri işe dönüştürmeden önce kendinize sormanız gerekenler
Çok karlı olabileceğini ya da potansiyel olarak büyük bir pazara sahip olduğunu düşündüğünüz bir fikriniz olabilir. Ancak bunu hayata geçirmeden önce bir kez daha düşünmeniz ve kendinize bazı sorular sormanız gerekiyor. Her...
26 Haziran 2016
Sinan Oypan
Çok kanallı depo yönetimi nedir ve nasıl yapılmalıdır?
Depo yönetimi, e-ticaret firmaları için önemli konulardan biri ve birden fazla kanal üzerinde satış çalışmaları yapanlar için de çok kanallı depo yönetiminin iyi bir şekilde yapılması gerekir. Kendi e-ticaret sitenizden satış...
18 Nisan 2019
Sinan Oypan
Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler
Melek yatırımcı görüşmeleri, e-ticaret şirketine ya da yeni iş fikrine nakit akışı sağlamak ve işini büyütmek isteyen girişimciler için oldukça önemli. Melek yatırımcılardan alınacak yatırım ile bu iş fikri hayata...
11 Mart 2020
Sinan Oypan
E ticarette şirket kurmak neden gerekli ve önemli?
E-ticaret sitesi kurmak, internetten satış yapmak veya online mağazanız ile kendi işinizi kurmak için için şirket kurmak gerekmektedir. Şirket kurmak farklı şekillerde yapılabilmektedir. Şahıs, anonim ve limited şirket...
26 Haziran 2020
Sinan Oypan
Facebook Reklam Stratejilerinde Mutlaka Kullanmanız Gerekenler
Facebook reklam stratejileri nelerdir, facebookta reklam vermek / facebook'a reklam vermede dikkat etmeniz gerekenler nelerdir, facebook hedef kitle seçimi ve daha fazlası bu yazıda. Facebook Reklam Stratejileri Facebook reklamları...
3 Kasım 2016
Sinan Oypan
Video pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken 5 önemli bilgi
Son dönemlerin en popüler pazarlama trendlerinden biri de video pazarlama. Video içeriklerin popülerliğinin ve tüketiminin artmasının ardından firmalar da video içerik üretimine bir hayli önem vermeye başladı. Video içerik...
1 Mart 2017
Sinan Oypan
Sepet ortalamasını artırmak için neler yapabilirsiniz?
Sitenizi ziyaret eden ve siteniz üzerinden alışveriş yapan kişilerin sepet ortalamalarını artırmak hem satışlarınızı hem de karlılığınızı artıracaktır. Tüketicilerin siteniz üzerinden tek seferde daha fazla alışveriş...
16 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Twitter etkileşim artırma taktikleri
Twitter etkileşim artırma çalışmaları yapmanız, Twitter üzerinden sitenize daha fazla kişiyi çekmenize yardımcı olacağı gibi marka bilinirliğinizi de artırmanızda rol oynar. Etkileşimlerinizi artırabilmek için yeni takipçi...
21 Mayıs 2020
Sinan Oypan