fbpx

Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler

23 Nisan 2019
Sinan Oypan

Online itibar yönetimi, internet üzerinden iş yapan tüm kurum ve kişilerin özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Adından da anlaşılabileceği gibi bu kavram, internet üzerinde yaptığınız işler sonucunda edindiğiniz itibarı yönetmenizi sağlar. Bu rehberimizde de online itibar yönetimini ve online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gereken konuları ele alacağız.

Online itibar yönetimi nedir?

Online itibar yönetimi, işletmelerin (ya da kişilerin) aktif ya da pasif bir şekilde tüketicilerin marka ile ilgili algılarını değiştirecek çalışmaların bütünüdür. Online itibar yönetimi çalışmaları, SEO, sosyal medya ve internet üzerindeki diğer içerik çalışmalarını kapsamaktadır. Aynı zamanda online itibar yönetimi çalışmaları, offline kanallar üzerindeki reklam, kampanya ve tanıtım çalışmalarıyla da yapılabilmektedir. Genel olarak bütüne bakıldığında, markanın imajını yönetecek çalışmaların tümü online itibar yönetimi kapsamında ele alınabilir.

Online itibar yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler

Online itibar yönetiminin e-ticaret firmaları için önemli olmasının arkasında yatan birçok sebep bulunuyor. Bu sebepleri de şu şekilde sıralayabiliriz:

Tüketiciler markalarla ilgili yorumları okurlar

İnternet üzerinden alışveriş yapan tüketicilerin büyük bir bölümü, markaların hizmetleri ve ürünleri hakkında bilgi almak için marka ile ilgili yorum ve görüşleri takip eder. Bu yorumlar doğrultusunda da markaya olan bakış açıları ve yaklaşımları değişiklik gösterdiği için, online itibar yönetimi tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemede önemli bir rol oynar.

Kötü yorumlar tüketicileri kaçırabilir

İnternet üzerinde marka ile ilgili yapılmış kötü yorumların çok olması ve tüketicilerin gözünde negatif bir imajın oluşması, potansiyel müşterilerin de kaçmasına neden olacaktır. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi tüketiciler, satın alma öncesinde marka ile ilgili yorumlara bakacaklardır. Olumsuz yorumların çok fazla olması ve markanın imajının kötü olması, tüketicilerin başka alternatif arayışlarına geçmelerine neden olacaktır.

Blog içerikleri önemli bir yere sahiptir

Online itibar yönetimi çalışmalarında blog içeriklerinin önemi oldukça yüksektir. Markanız ve ürünlerinizle ilgili ne kadar çok içeriğe sahip olursanız ve içerik üretirseniz markanızı tanıtmak için o kadar fırsat yaratmış olursunuz. Organik arama sonuçlarında markanızla ilgili bu içeriklerin öne çıkması, tüketicilerin markanızı daha fazla görmesini sağlar.

Bunun yanı sıra blog içerikleri, tüketicilere bir değer katma konusunda da yardımcı olmaktadır. Ürün tanıtımlarının yanı sıra kullanım rehberleri, eğitici içerikler veya eğlendirme odaklı içerik üretimleri yapmanız, tüketicilere belli bir değer katmanızı sağlar.

Sosyal medya, bu çalışmalar için etkili bir kaynaktır

Sosyal medya pazarlama çalışmaları da online itibar yönetimi için etkili kaynaklar arasında yer almakta. Sosyal ağlar üzerinde düzenli olarak paylaşımlar yapmak ve aktif bir şekilde bu mecralarda yer almak, markanızla ilgili yapılan paylaşımların sayısını artıracağı gibi, markanızın imajını iyileştirecek paylaşımlar da yapabilirsiniz.

Markanızla ilgili basında çıkan haberler, müşteri yorumlarının paylaşımlası, blog içeriklerinin sosyal ağlara entegre edilmesi gibi çalışmalar, sosyal ağlar üzerinden online itibar yönetimi için etkili olacak çalışmalardır.

Kulaktan kulağa pazarlamanın etkisi büyüktür

Tüketiciler, yaptıkları alışverişler sonrasında yakınlarındaki kişilerle ya da sosyal ağlardaki çevreleriyle yaşadıkları deneyimleri sık bir şekilde paylaşırlar. Bu da kulaktan kulağa pazarlamanın önemini artırır. Bir tüketici, herhangi bir marka ile ilgili kötü bir deneyim yaşarsa, bu deneyimlerin tüketiciler arasında yayılması çok daha hızlı bir şekilde gerçekleşir. Bu sebeple de hizmet kalitenizi artırmanız ve müşterilerinizin tümüne iyi bir hizmet sunmaya özen göstermeniz, online itibar yönetiminizi de kolaylaştıracaktır.

Online ortamlarda tartışmalardan kaçının

Markalar kimi zaman sosyal ağlar üzerinden tüketicilerle tartışmaya girebiliyorlar; ancak bu mecralar bu tür konuşmalar için oldukça sakıncalıdır. Bu tartışmalar bir anda, büyük kitleler tarafından görülebilir. Aynı zamanda burada yapılan tartışmaların ekran görüntüleri de alınabileceği için siz konuşmaları silseniz dahi, kullanıcıların elinde görüntüler kalmış olur.

Bu nedenle de online itibarınızı korumak için bu tür tartışmalardan kaçınmanız önemlidir. Tüketicilerin bir sorun yaşaması durumunda, online mecralardan iletişim kurmak yerine tüketicinin iletişim bilgilerini isteyerek telefon yoluyla onlara ulaşmak daha doğru bir yaklaşım olur.

Olumsuz yorumları silmeyin

Online itibar yönetimi çalışmalarında yapılacak hatalardan biri olumsuz yorumları silmek olacaktır. Hiçbir marka, tüm müşterilerini mutlu edemez. İlla sorun yaşayan ya da aldığı hizmetten memnun olmayan tüketiciler olacaktır ve bununla ilgili de yorumlar yapacaktır. Eğer bu olumsuz yorumları silerseniz, tüketicilerin gözünde hem olumsuz bir imaj oluşacaktır; hem de sadece olumlu yorumların olması tüketicilerin gözünde şüpheli görünecektir.

Olumsuz yorumları yönetmek ve tüketicilere nasıl yanıt vereceğinizi bilmek de bu çalışmaların içerisinde yer alır. Bu konu hakkında daha fazla bilgi almak için aşağıdaki rehberlerimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 1. Bölüm

İlgili rehber: E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 2. Bölüm

İlgili rehber: Olumsuz müşteri yorumlarıyla ilgili yanlış bilinen 5 konu

Hatalarınızı kabul etmeyi bilin

İmajınızı korumak ve geliştirmek için hatalarınızı kabul etmeyi de bilmeniz önemlidir. Markalar, insanların yaptıkları çalışmalarla bir yere gelir ve insanlar da her zaman hata yapabilirler; bu oldukça doğal birşeydir. Bu nedenle de kimi zaman hatalar yapabilirsiniz ve bu hataları kabul ederek tüketicilerden özür dilemeyi de bilmeniz önemlidir. Hatalarınızı kabul ederek, bunları telafi edecek çalışmalar yapmanız, tüketicilerin gözünde değerinizi artırır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Web sitenizde ürün karşılaştırma özelliğini nasıl kullanmalısınız?
E-ticaret sitelerinde ürün karşılaştırma özelliğini kullanıcılara sunmak, satın alma sürecinde tüketicilerin kararlarını daha etkili bir şekilde vermelerini sağlar. Ürün karşılaştırma özelliğini etkili bir şekilde...
25 Aralık 2019
Sinan Oypan
Anahtar kelime analizi ile geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
Anahtar kelime analizi ve anahtar kelimelerin seçimi, arama motorları üzerindeki görünürlüğünüzü artırarak, organik trafik edinmek için önemli konulardan biri. Anahtar kelime analizi ile hedef kitlenizin yaptığı arama sorgularına...
20 Haziran 2019
Sinan Oypan
Network kurarken bunları yapmaktan kaçınmalısınız
Geçtiğimiz günlerde network kurmanın öneminden bahsetmiştik. Bu rehberimizde de network kurarken nelere dikkat etmeniz gerektiği üzerinde duracağız. Sektörde tanıdığınız insanların sayısının fazla olması önemli olsa da...
7 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Web site trafiği yüksek ama karlılık oranı azsa ne yapmalısınız?
E-ticarette pazarlama çalışmalarıyla web site trafiğinizi artırabilirsiniz; ancak karlılık oranı az ise bazı konuları yanlış yapıyor olabilirsiniz. Tüketiciler site üzerinde zaman geçiriyor; ancak alışveriş yapmıyorlarsa...
15 Ocak 2020
Sinan Oypan
Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir?
E-ticaret kendi içerisinde farklı modellere ayrılmaktadır. Bu modeller iş yapısına göre ve site üzerinde satılan ürünler olmak üzere farklı şekilde kategorize edilebilir. İş modeli olarak bakıldığında B2B, B2C, C2C en yaygın...
20 Şubat 2018
Sinan Oypan
Aynı gün kargo gönderimleri yapmak neden önemli ve buna nasıl hazırlanabilirsiniz?
E-ticarette kargo gönderim süreleri ve ücretleri tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler arasında yer alıyor. Bundan birkaç yıl önce kargo gönderim süreleri konusunda kullanıcılar daha uzun süre beklemeye...
17 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Facebook reklam performansını ölçmek için 6 yol
Facebook reklam performansını ölçmek, yatırım getirinizi ve reklamlarınızdan nasıl bir geri dönüş aldığınızı analiz etmek için oldukça gerekli çalışmalardan biri. Reklamların performansını belirleyen farklı kriterler...
22 Kasım 2019
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları
Depo yönetimi yani depo düzeni nasıl olmalı, depo düzenleme tekniklerinde nelere dikkat edilmeli, depo raf düzeni nasıl olmalı; özetle depo iş süreçleri ve depo kuralları bu yazımızda. E-ticarete yeni başlayanların bilmeleri...
15 Haziran 2016
Sinan Oypan
Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?
E-ticaret sitenizin halihazırda bulunan belirli bir müşteri kitlesi vardır. Bunun dışında bir de hedef kitle olarak belirlediğiniz bir potansiyel müşteri grubu vardır. Dijital pazarlama çalışmalarınızı bu hedef kitleye...
29 Mart 2021
Markethinkers
Girişimciler için online satış arttırma teknikleri
Online satış arttırma teknikleri, girişimcilerin e-ticaret firmalarını daha karlı bir hale getirmelerini sağlarken, marka ve ürün bilinirliklerini artırmalarını da katkı sağlar. Yeni kitlelere ulaşmak, ürünlere olan talebi...
21 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Farklı ülkelere açılmayı düşünüyorsanız bilmeniz gereken 4 konu
Yurtdışına satış yapmak veya bu ülkelere yatırım yapmak üzerinde bir hayli düşünülmesi gereken konulardır. Bilmediğiniz bir pazara açılmak, bu ülkenin dinamiklerini öğrenmek, yasal konular ve lojistik gibi birçok detay göz...
30 Mayıs 2017
Sinan Oypan
2017’de internet sitesi tasarım trendleri nasıl değişecek?
2017’ye az bir süre kaldı ve her yıl olduğu gibi tasarım konusunda da önümüzdeki yıl bazı değişikliklerin olacak. Yavaş yavaş internet site tasarımlarında da bu değişiklikleri görmeye de başladık. 2016’da olduğu gibi...
13 Kasım 2016
Sinan Oypan