Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?

27 Temmuz 2019
Sinan Oypan

Nakit akışı yönetimi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konular arasında yer aldığı gibi yakından da takip edilmesi gereken bir konudur. Nakit akışı, belli bir zaman dilimi içerisinde şirketin kasasına giren ve şirketin kasasından çıkan nakit paranın tümünü tanımlamak için kullanılan bir terim. Şirket giderler, vergiler, çalışanların maaşları ve sigortaları, ürün tedarik masrafları gibi şirketin kasasından çıkan tüm nakit harcamalar ve şirketin yaptığı satışlar ve şirkete kar getiren diğer yatırımlar da nakit akışı içerisinde ele alınarak değerlendirilir.

Nakit akışı yönetimi söz konusu olduğunda, şirketin kasasına giren para pozitif nakit akışı, şirketin kasasında çıkan para ise negatif para akışı olarak değerlendirilir. Pozitif nakit akışının olmaması ya da negatif para akışından daha az olması şirketin zarar etmekte olduğunu gösterir ve bu nedenle de şirketlerin pozitif nakit akışını artıracak çalışmalar yapmaları gerekir. Bu noktada da nakit akışı yönetimi yaparken dikkat etmeniz gereken bazı unsurlar bulunur. Pozitif nakit akışını artırmak ve bu yönetimi daha verimli yapabilmek için nelere dikkat etmeniz gerektiğini de bu yazımızda ele alacağız.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?

Pozitif ve negatif nakit akışını düzenli olarak takip edin

Bu aşamada yapmanız gereken ilk adım şirketin kasasına giren ve kasasından çıkan nakdi düzenli olarak yakından takip etmenizdir. Şirketin kasasındaki sıcak parayı yakından takip etmemeniz ve belli periyotlar halinde bunun raporlarını tutmamanız, şirketin maddi olarak nerede olduğunu görememenize neden olacaktır.

Aylık, 3,6 ve yıllık raporlar hazırlayarak nakit akış yönetimi yapabilir ve şirketinizin kasasındaki sıcak parayı daha yakından takip edebilirsiniz.

Gereksiz masrafları kısın

Nakit akışı yönetimi yaptığınızda, şirketin giderlerini de yakından takip etmeye başlarsınız. Bu raporunuzu tutarken, kalem kalem şirketin tüm giderlerini de listelemeniz önemlidir. Vergiler, çalışan maaşlar, şirket ve ofis masrafları, kullanılan yazılım ya da donanımlar, kira ve faturalar gibi tüm gider kalemlerini tek tek not alarak, şirketinizin negatif nakit akışını kayıt altına almalısınız.

Bu giderleri kayıt altına aldıktan sonra da yapmanız gereken, şirket için gereksiz olan giderleri belirleyerek, bu giderleri kısmak olacaktır. Özellikle küçük kalem giderler, şirketin gözüne çok takılmadıkları için fark edilmemekteler; ancak zaman içerisinde bu küçük gibi görünen giderler, ciddi negatif nakit akışına neden olabilmektedir. Bu sebeple de gider kalemlerinizi listeleyerek kontrol altında tutmanız, kasada kalacak sıcak paranın da artmasına yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Girişimciler için gelir gider yönetimi ipuçları

Bir ürün ya da hizmeti ne zaman kiralayacağınıza ya da ne zaman satın alacağınıza iyi karar verin

Şirketler, kimi zaman işleri gereği bazı araç, ürün ya da hizmetlere ihtiyaç duyarlar. Bu noktada da firmaların dikkat etmesi gereken konusu ise bu ürün ya da araçları ne zaman kiralayacakları ne zaman satın alacaklarını bilmeleri olacaktır.

Uzun vadede kullanılacak ve kısa vadede kendini amorti edecek ürün ve hizmetleri satın almak şirketler için mantıklı bir seçenektir; ancak uzun vadede kendini amorti etmeyecek ve satın alınması halinde şirketi bir borcun altına sokacak ürünlerin belli bir dönem için kiralanması daha makul olacaktır. Büyük bir borç altına girmektense, hizmeti kiralamak şirketin pozitif nakit akışının devam etmesini sağlayacaktır.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?

Vergilerinizi zamanında ödeyin

Nakit akışı yönetimi sırasında, vergilerinizi de yakından takip etmeli ve gelecek vergi dönemlerine karşı hazırlıklı olarak tahmini olarak ödenecek vergileri de belirlemeniz önemlidir. Vergi borçlarınızı nakit akışı yönetim raporunuza dahil etmeniz ve bu borçları zamanında ödemeniz gerekir. Biriken borçlar üzerine faiz uygulandığı için vergi ödemelerinizi yaptığınız zamanda normal vergi rakamlarınızı değil gecikme faizi ile beraber ödeyeceğiniz için elinizdeki sıcak paranın bir bölümünü de bu vergilere harcamış olursunuz.

İlgili rehber: E-ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

Ürün tedarik süreçlerini iyi yönetin

Pozitif nakit akışının azalmasına etki eden faktörlerden biri de stok yönetimi ve yeni ürün tedarikleri için ödenen ücretlerdir. Bu sebeple de stok yönetiminizi de çok iyi yapmanız gerekir. İhtiyaç olmadığı halde sürekli olarak ürün stoğu tedarik etmek, kasanızdaki sıcak paranın azalmasına neden olacaktır.

Stok yönetimi yaparken, e-ticaret siteniz üzerinde en çok satan ve en az satan ürünleri belirlemeniz gerekir. Hangi ürünlerin ne sıklıkta satıldığını ve hangilerinin fazla satılmadığını belirledikten sonra bu ürünleri için stok alt limitleri belirlemelisiniz. Stok alt limiti, belli bir ürün için yeni ürün tedarik etmek için gerekli olan alt limittir. Örneğin ayda 100 adet satılan bir üründe alt limitizi 20 olarak belirleyebilir, stoklarınızda 20 adet kaldığı anda yeni ürün tedariği edebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

Bu alt limitleri belirlerken, ürünlerin tedarikçilerden temin ediliş zamanlarını da hesaba katmanız önemlidir. Eğer tedarik süreci uzun sürüyorsa bu alt limitleri yüksek tutmanız gerekebilir.

Stok yönetimi ve stok alt limitleri belirlediğinizde nakit akış yönetimi sürecinde de şirketin kasasında daha fazla sıcak para tutmaya başlar ve gereksiz ürün tedarikleriyle depo ve stok masraflarınızı artırmazsınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret Siteleri için 7 Gelişmiş Google Analytics Raporu
İnternet sitelerinin trafik verilerinin takibini sağlayan uygulamalardan biri olan Google Analytics, en yaygın kullanılan web analytics ürünüdür. Google tarafından ücretsiz olarak kullanıma açılmasının yanında kullanım kolaylığı...
11 Haziran 2020
Cenk Kanıkman
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 1. Bölüm
E-ticarette kullanıcı yorumlarının, tüketicilerin satın alma kararlarına büyük etkisi vardır. Dünkü yazımızda bu konuyu detaylı bir şekilde anlatmıştık. Dilerseniz aşağıdaki bağlantıdan dünkü yazımıza...
24 Mart 2017
Sinan Oypan
Instagram Hikayelerini pazarlama çalışmalarında nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram hikayelerini pazarlama çalışmalarında neden kullanmalısınız, instagram hikayelerini paylaşırken dikkat etmeniz gerekenler ve daha fazlası bu yazımızda. Instagram’ın Hikayeler özelliği son dönemlerin en popüler içerik...
21 Ekim 2018
Sinan Oypan
İyi bir blog yazısında olması gereken 6 özellik
İçerik pazarlamadan yararlanırken, blog yazıları oluşturabilirsiniz. İyi ve kaliteli bir blog yazısı yazabilmek içinse bazı özellikleri bu içeriklerinizde bulundurmanız gerekiyor. Kullanıcılarla etkileşime geçmek, onların...
1 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Basın bülteninizi göndermeden önce dikkat etmeniz gerekenler
Dünkü yazımızda dikkat çekici bir basın bülteninin nasıl hazırlanacağını sizinle paylaşmıştık. Bugünkü yazımızda da basın bülteninizi yayıncılara göndermedence dikkat etmeniz ve bilmeniz gereken bir takım detayları...
7 Mart 2017
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için e-ticarette kargo gönderimiyle ilgili 4 ipucu
e-ticarette kargo anlaşmasında; kargo şirketleri ile anlaşma aşamasında dikkat edilecekler, kargo ile anlaşma aşamasında ürün boyutları ve ağırlıklarının önemi, e ticaret kargo gönderimlerinizde kargo paketleri ve kutuların...
21 Mart 2017
Sinan Oypan
Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?
Ürün pazarlaması, e-ticarette önemli rol oynayan görevlerden biri olduğu gibi, doğru yapılması da gereken çalışmalardan biridir. Doğru stratejilerin oluşturulmaması ve ürün pazarlama çalışmalarının etkin bir şekilde...
4 Şubat 2020
Sinan Oypan
Sitenizde ürünlerinizin faydalarını öne çıkartmanızı sağlayacak 4 yöntem
E-ticaret sitenizde ürünlerinizi satmak ve tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyerek onları satın almaya yönlendirmek için ürün açıklamaları bölümünde bir takım konuları öne çıkartmanız gerekiyor. Ürün açıklama...
9 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Ürün fotoğraf çekimi yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Ürün fotoğraf çekimi, tüketicilerin satın alma kararlarını etkileme ve e-ticaret sitelerinde ürünleri öne çıkartma sürecinde önemli konulardan biri. Ürün fotoğrafları, e-ticaret sitelerinin vitrinlerindeki ürünleri gösterir...
28 Nisan 2020
Sinan Oypan
Snapchat’te ürün satmak için bilmeniz gerekenler
Snapchat'te ürün satmak / Snapchat’te satış yapmak ve online mağazanızla ilgili içerikler paylaşarak, bu mecrayı bir satış kanalına dönüştürmek mümkün. Tabii ki Snapchat’in asıl amacının Snapchat’te ürün satışı...
23 Ekim 2018
Sinan Oypan
E-posta abone sayısı nasıl artırılabilir?
E-posta abone sayısı yaptığınız mailing çalışmasında daha verimli ve daha iyi dönüşüm sağladığından emailing marketing'de önemli bir yere sahiptir. Bu yazımızda E-posta abone sayısı nasıl arttırılabilir, yolları nelerdir...
13 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Fiziki mağazanızı internete taşımadan önce bilmeniz gerekenler
Fiziki mağaza sahipleri internet üzerinden satış yapabilmek için e-ticaret sektörüne yönelmeye başlıyor. Türkiye’deki e-ticaret hacminin düzenli olarak artmasından ve kullanıcıların internetten alışveriş alışkanlığı...
13 Haziran 2016
Sinan Oypan