fbpx

Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?

27 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?

Nakit akışı yönetimi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konular arasında yer aldığı gibi yakından da takip edilmesi gereken bir konudur. Nakit akışı, belli bir zaman dilimi içerisinde şirketin kasasına giren ve şirketin kasasından çıkan nakit paranın tümünü tanımlamak için kullanılan bir terim. Şirket giderler, vergiler, çalışanların maaşları ve sigortaları, ürün tedarik masrafları gibi şirketin kasasından çıkan tüm nakit harcamalar ve şirketin yaptığı satışlar ve şirkete kar getiren diğer yatırımlar da nakit akışı içerisinde ele alınarak değerlendirilir.

Nakit akışı yönetimi söz konusu olduğunda, şirketin kasasına giren para pozitif nakit akışı, şirketin kasasında çıkan para ise negatif para akışı olarak değerlendirilir. Pozitif nakit akışının olmaması ya da negatif para akışından daha az olması şirketin zarar etmekte olduğunu gösterir ve bu nedenle de şirketlerin pozitif nakit akışını artıracak çalışmalar yapmaları gerekir. Bu noktada da nakit akışı yönetimi yaparken dikkat etmeniz gereken bazı unsurlar bulunur. Pozitif nakit akışını artırmak ve bu yönetimi daha verimli yapabilmek için nelere dikkat etmeniz gerektiğini de bu yazımızda ele alacağız.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?

Pozitif ve negatif nakit akışını düzenli olarak takip edin

Bu aşamada yapmanız gereken ilk adım şirketin kasasına giren ve kasasından çıkan nakdi düzenli olarak yakından takip etmenizdir. Şirketin kasasındaki sıcak parayı yakından takip etmemeniz ve belli periyotlar halinde bunun raporlarını tutmamanız, şirketin maddi olarak nerede olduğunu görememenize neden olacaktır.

Aylık, 3,6 ve yıllık raporlar hazırlayarak nakit akış yönetimi yapabilir ve şirketinizin kasasındaki sıcak parayı daha yakından takip edebilirsiniz.

Gereksiz masrafları kısın

Nakit akışı yönetimi yaptığınızda, şirketin giderlerini de yakından takip etmeye başlarsınız. Bu raporunuzu tutarken, kalem kalem şirketin tüm giderlerini de listelemeniz önemlidir. Vergiler, çalışan maaşlar, şirket ve ofis masrafları, kullanılan yazılım ya da donanımlar, kira ve faturalar gibi tüm gider kalemlerini tek tek not alarak, şirketinizin negatif nakit akışını kayıt altına almalısınız.

Bu giderleri kayıt altına aldıktan sonra da yapmanız gereken, şirket için gereksiz olan giderleri belirleyerek, bu giderleri kısmak olacaktır. Özellikle küçük kalem giderler, şirketin gözüne çok takılmadıkları için fark edilmemekteler; ancak zaman içerisinde bu küçük gibi görünen giderler, ciddi negatif nakit akışına neden olabilmektedir. Bu sebeple de gider kalemlerinizi listeleyerek kontrol altında tutmanız, kasada kalacak sıcak paranın da artmasına yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Girişimciler için gelir gider yönetimi ipuçları

Bir ürün ya da hizmeti ne zaman kiralayacağınıza ya da ne zaman satın alacağınıza iyi karar verin

Şirketler, kimi zaman işleri gereği bazı araç, ürün ya da hizmetlere ihtiyaç duyarlar. Bu noktada da firmaların dikkat etmesi gereken konusu ise bu ürün ya da araçları ne zaman kiralayacakları ne zaman satın alacaklarını bilmeleri olacaktır.

Uzun vadede kullanılacak ve kısa vadede kendini amorti edecek ürün ve hizmetleri satın almak şirketler için mantıklı bir seçenektir; ancak uzun vadede kendini amorti etmeyecek ve satın alınması halinde şirketi bir borcun altına sokacak ürünlerin belli bir dönem için kiralanması daha makul olacaktır. Büyük bir borç altına girmektense, hizmeti kiralamak şirketin pozitif nakit akışının devam etmesini sağlayacaktır.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?

Vergilerinizi zamanında ödeyin

Nakit akışı yönetimi sırasında, vergilerinizi de yakından takip etmeli ve gelecek vergi dönemlerine karşı hazırlıklı olarak tahmini olarak ödenecek vergileri de belirlemeniz önemlidir. Vergi borçlarınızı nakit akışı yönetim raporunuza dahil etmeniz ve bu borçları zamanında ödemeniz gerekir. Biriken borçlar üzerine faiz uygulandığı için vergi ödemelerinizi yaptığınız zamanda normal vergi rakamlarınızı değil gecikme faizi ile beraber ödeyeceğiniz için elinizdeki sıcak paranın bir bölümünü de bu vergilere harcamış olursunuz.

İlgili rehber: E-ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

Ürün tedarik süreçlerini iyi yönetin

Pozitif nakit akışının azalmasına etki eden faktörlerden biri de stok yönetimi ve yeni ürün tedarikleri için ödenen ücretlerdir. Bu sebeple de stok yönetiminizi de çok iyi yapmanız gerekir. İhtiyaç olmadığı halde sürekli olarak ürün stoğu tedarik etmek, kasanızdaki sıcak paranın azalmasına neden olacaktır.

Stok yönetimi yaparken, e-ticaret siteniz üzerinde en çok satan ve en az satan ürünleri belirlemeniz gerekir. Hangi ürünlerin ne sıklıkta satıldığını ve hangilerinin fazla satılmadığını belirledikten sonra bu ürünleri için stok alt limitleri belirlemelisiniz. Stok alt limiti, belli bir ürün için yeni ürün tedarik etmek için gerekli olan alt limittir. Örneğin ayda 100 adet satılan bir üründe alt limitizi 20 olarak belirleyebilir, stoklarınızda 20 adet kaldığı anda yeni ürün tedariği edebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

Bu alt limitleri belirlerken, ürünlerin tedarikçilerden temin ediliş zamanlarını da hesaba katmanız önemlidir. Eğer tedarik süreci uzun sürüyorsa bu alt limitleri yüksek tutmanız gerekebilir.

Stok yönetimi ve stok alt limitleri belirlediğinizde nakit akış yönetimi sürecinde de şirketin kasasında daha fazla sıcak para tutmaya başlar ve gereksiz ürün tedarikleriyle depo ve stok masraflarınızı artırmazsınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Black Friday indirimleriyle satışlarınızı artırma yöntemleri
Black Friday indirimleriyle satışlarınızı artırma yöntemleri
Black Friday’in yaklaşmasıyla beraber hem tüketiciler hem de firmalar, kampanyalı satışlara hazırlanmaya başladılar. Tüketicilerin bir bölümü, şuanki alışverişlerini bekleterek, bu yıl 27 Kasım Cuma gününe denk gelen Black...
13 Kasım 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Instagram hikaye paylaşma ipuçları
E-ticaret firmaları için Instagram hikaye paylaşma ipuçları
Instagram, e-ticaret firmaları için önemli bir pazarlama kanalı ve hikaye paylaşma da bu süreçte geri dönüşümleri artırmak için önemli bir yöntem. Instagram hikayeleri geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi 2020 yılında da,...
13 Nisan 2020
Sinan Oypan
Dijital pazarlama ajansı ile çalışmadan önce bilmeniz gerekenler
Dijital pazarlama ajansı ile çalışmadan önce bilmeniz gerekenler
Dijital pazarlama ajansı ile çalıştığınızda, pazarlama tarafındaki çalışmalarınızın verimini artırırken, bu işleri daha profesyonel olarak da yapabilirsiniz. E-ticaret sitenizi yönetirken, kendi başınıza pazarlama...
9 Eylül 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde görsel uyumluluğunu sağlamak için neler yapmalısınız?
E-ticaret sitenizde görsel uyumluluğunu sağlamak için neler yapmalısınız?
E-ticaret siteniz, şirketinizin vitrinidir ve siteniz üzerindeki ürün fotoğrafları da vitrininizde sergilediğiniz ürünlerdir. Vitrininizin can alıcı ve dikkat çekici olabilmesi için, buradaki ürünlerinizin yani ürün...
23 Aralık 2016
Sinan Oypan
Dijital pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken etkileşimler
Dijital pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken etkileşimler
Dijital pazarlama çalışmalarında etkileşimler, pazarlama çalışmalarının ne kadar kişiye eriştiğini ve erişilen kitlenin bu içerikleri ne kadar ilgi çekici bulduğunu görmesini sağlar. Etkileşimleri ölçerek, pazarlama...
5 Şubat 2018
Sinan Oypan
KVKK Rehberi: KVKK Nedir? Neden Önemlidir?
KVKK Rehberi: KVKK Nedir? Neden Önemlidir?
Kamu ya da özel kurum ve kuruluşlar, dijital ya da matbu olarak yıllardır kullanıcıların bilgilerini toplamakta ve önemli bir kısmını muhafaza etmektedir. Kişisel veri niteliği taşıyan bu bilgiler, doğru bir şekilde işlenmediği...
22 Şubat 2021
Markethinkers
E-ticaret firmaları Facebook mesajları nasıl kullanabilir?
E-ticaret firmaları Facebook mesajları nasıl kullanabilir?
Facebook mesajları, müşteri ilişkileri kurmak ve sosyal medya üzerinden müşteri hizmeti sunma konusunda e-ticaret firmalarına önemli bir kaynak sunuyor. Son yıllarda Facebook Messenger uygulaması üzerinden, şirket sayfalarına özel...
19 Nisan 2020
Sinan Oypan
Ev Hanımlarına İnternetten Satışta Vergi Muafiyeti Geldi
Ev Hanımlarına İnternetten Satışta Vergi Muafiyeti Geldi
Ev hanımlarına internetten satışta vergi muafiyeti geldi. Evde çalışanlar için vergi mükellefiyeti-muafiyeti şartları, ev hanımı vergi muafiyeti için gerekli belgeler nelerdir, evden satış yapmak vergisi, internetten satış vergi...
15 Mart 2019
Seyhun Özkara
Hedef kitlenize ulaşmak için Youtube’u nasıl kullanabilirsiniz?
Hedef kitlenize ulaşmak için Youtube’u nasıl kullanabilirsiniz?
Video içeriklerin etkileşim ve geri dönüşüm oranlarının artması Youtube gibi video platformlarının da reklam verenler ve firmalar için daha önemli hale gelmesini sağladı. Video içerik üretimi yapan firmalar Youtube üzerinden...
15 Mart 2018
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada kişiselleştirme
E-posta pazarlamada kişiselleştirme
E-posta pazarlamada kişiselleştirme, çalışmalarınızın başarıya ulaşmasında önemlidir. Son birkaç yıldır e-ticaretteki en önemli unsurlardan biri de kişiselleştirme yapmak diyebiliriz. Tüketiciler, kendilerine özel kampanya ve...
22 Haziran 2016
Sinan Oypan
İnternetten ne tür firma tanıtım çalışmaları yapılabilir?
İnternetten ne tür firma tanıtım çalışmaları yapılabilir?
E-ticaret şirketiniz için internette dijital pazarlama adı altında yapabileceğeniz birçok farklı firma tanıtım çalışması bulunuyor. Dijital pazarlama alanında kendinizi geliştirerek, kendi reklam ve pazarlama çalışmalarınızı...
28 Aralık 2020
Sinan Oypan
İşinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz reklam ve tanıtım yöntemleri
İşinizi tanıtmak için kullanabileceğiniz reklam ve tanıtım yöntemleri
Reklam nasıl yapılır, reklam tanıtım faliyetlerinde dikkat edilmesi gerekenler nelerdir, en etkili reklam yöntemleri hangileridir, reklam ve tanıtım pazarlama kanalları ve daha fazlası bu yazımızda. Kendi işinizi kurduğunuzda,...
5 Aralık 2016
Sinan Oypan