Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?

27 Temmuz 2019
Ferad Osman Sali
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?

Nakit akışı yönetimi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konular arasında yer aldığı gibi yakından da takip edilmesi gereken bir konudur. Nakit akışı, belli bir zaman dilimi içerisinde şirketin kasasına giren ve şirketin kasasından çıkan nakit paranın tümünü tanımlamak için kullanılan bir terim. Şirket giderler, vergiler, çalışanların maaşları ve sigortaları, ürün tedarik masrafları gibi şirketin kasasından çıkan tüm nakit harcamalar ve şirketin yaptığı satışlar ve şirkete kar getiren diğer yatırımlar da nakit akışı içerisinde ele alınarak değerlendirilir.

Nakit akışı yönetimi söz konusu olduğunda, şirketin kasasına giren para pozitif nakit akışı, şirketin kasasında çıkan para ise negatif para akışı olarak değerlendirilir. Pozitif nakit akışının olmaması ya da negatif para akışından daha az olması şirketin zarar etmekte olduğunu gösterir ve bu nedenle de şirketlerin pozitif nakit akışını artıracak çalışmalar yapmaları gerekir. Bu noktada da nakit akışı yönetimi yaparken dikkat etmeniz gereken bazı unsurlar bulunur. Pozitif nakit akışını artırmak ve bu yönetimi daha verimli yapabilmek için nelere dikkat etmeniz gerektiğini de bu yazımızda ele alacağız.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?

Pozitif ve negatif nakit akışını düzenli olarak takip edin

Bu aşamada yapmanız gereken ilk adım şirketin kasasına giren ve kasasından çıkan nakdi düzenli olarak yakından takip etmenizdir. Şirketin kasasındaki sıcak parayı yakından takip etmemeniz ve belli periyotlar halinde bunun raporlarını tutmamanız, şirketin maddi olarak nerede olduğunu görememenize neden olacaktır.

Aylık, 3,6 ve yıllık raporlar hazırlayarak nakit akış yönetimi yapabilir ve şirketinizin kasasındaki sıcak parayı daha yakından takip edebilirsiniz.

Gereksiz masrafları kısın

Nakit akışı yönetimi yaptığınızda, şirketin giderlerini de yakından takip etmeye başlarsınız. Bu raporunuzu tutarken, kalem kalem şirketin tüm giderlerini de listelemeniz önemlidir. Vergiler, çalışan maaşlar, şirket ve ofis masrafları, kullanılan yazılım ya da donanımlar, kira ve faturalar gibi tüm gider kalemlerini tek tek not alarak, şirketinizin negatif nakit akışını kayıt altına almalısınız.

Bu giderleri kayıt altına aldıktan sonra da yapmanız gereken, şirket için gereksiz olan giderleri belirleyerek, bu giderleri kısmak olacaktır. Özellikle küçük kalem giderler, şirketin gözüne çok takılmadıkları için fark edilmemekteler; ancak zaman içerisinde bu küçük gibi görünen giderler, ciddi negatif nakit akışına neden olabilmektedir. Bu sebeple de gider kalemlerinizi listeleyerek kontrol altında tutmanız, kasada kalacak sıcak paranın da artmasına yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Girişimciler için gelir gider yönetimi ipuçları

Bir ürün ya da hizmeti ne zaman kiralayacağınıza ya da ne zaman satın alacağınıza iyi karar verin

Şirketler, kimi zaman işleri gereği bazı araç, ürün ya da hizmetlere ihtiyaç duyarlar. Bu noktada da firmaların dikkat etmesi gereken konusu ise bu ürün ya da araçları ne zaman kiralayacakları ne zaman satın alacaklarını bilmeleri olacaktır.

Uzun vadede kullanılacak ve kısa vadede kendini amorti edecek ürün ve hizmetleri satın almak şirketler için mantıklı bir seçenektir; ancak uzun vadede kendini amorti etmeyecek ve satın alınması halinde şirketi bir borcun altına sokacak ürünlerin belli bir dönem için kiralanması daha makul olacaktır. Büyük bir borç altına girmektense, hizmeti kiralamak şirketin pozitif nakit akışının devam etmesini sağlayacaktır.

İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?

Vergilerinizi zamanında ödeyin

Nakit akışı yönetimi sırasında, vergilerinizi de yakından takip etmeli ve gelecek vergi dönemlerine karşı hazırlıklı olarak tahmini olarak ödenecek vergileri de belirlemeniz önemlidir. Vergi borçlarınızı nakit akışı yönetim raporunuza dahil etmeniz ve bu borçları zamanında ödemeniz gerekir. Biriken borçlar üzerine faiz uygulandığı için vergi ödemelerinizi yaptığınız zamanda normal vergi rakamlarınızı değil gecikme faizi ile beraber ödeyeceğiniz için elinizdeki sıcak paranın bir bölümünü de bu vergilere harcamış olursunuz.

İlgili rehber: E-ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

Ürün tedarik süreçlerini iyi yönetin

Pozitif nakit akışının azalmasına etki eden faktörlerden biri de stok yönetimi ve yeni ürün tedarikleri için ödenen ücretlerdir. Bu sebeple de stok yönetiminizi de çok iyi yapmanız gerekir. İhtiyaç olmadığı halde sürekli olarak ürün stoğu tedarik etmek, kasanızdaki sıcak paranın azalmasına neden olacaktır.

Stok yönetimi yaparken, e-ticaret siteniz üzerinde en çok satan ve en az satan ürünleri belirlemeniz gerekir. Hangi ürünlerin ne sıklıkta satıldığını ve hangilerinin fazla satılmadığını belirledikten sonra bu ürünleri için stok alt limitleri belirlemelisiniz. Stok alt limiti, belli bir ürün için yeni ürün tedarik etmek için gerekli olan alt limittir. Örneğin ayda 100 adet satılan bir üründe alt limitizi 20 olarak belirleyebilir, stoklarınızda 20 adet kaldığı anda yeni ürün tedariği edebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?

Bu alt limitleri belirlerken, ürünlerin tedarikçilerden temin ediliş zamanlarını da hesaba katmanız önemlidir. Eğer tedarik süreci uzun sürüyorsa bu alt limitleri yüksek tutmanız gerekebilir.

Stok yönetimi ve stok alt limitleri belirlediğinizde nakit akış yönetimi sürecinde de şirketin kasasında daha fazla sıcak para tutmaya başlar ve gereksiz ürün tedarikleriyle depo ve stok masraflarınızı artırmazsınız.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Yeni başlayanlar için blog sayfası tasarım ipuçları
Yeni başlayanlar için blog sayfası tasarım ipuçları
Blog sayfası tasarımı okuyucuların, blog üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini sağlarken, diğer yazılarınızı da incelemeye teşvik eder. Blog sayfası, e-ticaret siteleri için önemli bir trafik ve geri dönüşüm kaynağı olduğu...
19 Haziran 2019
Ferad Osman Sali
Reklam ajansı seçerken bilmeniz gerekenler
Reklam ajansı seçerken bilmeniz gerekenler
Reklam ajansı ile çalıştığınızda, e-ticaret sitenizin tanıtım çalışmalarını daha verimli bir hale getirebilir ve geri dönüşümlerinizi artırabilirsiniz. Dijital pazarlama ve reklam çalışmalarınızı dışarıdan hizmet...
26 Temmuz 2020
Ferad Osman Sali
İngiltere'de Şirket Kurmak ve Dikkat Edilmesi Gerekenler ( 2023 )
İngiltere'de Şirket Kurmak ve Dikkat Edilmesi Gerekenler ( 2023 )
İngiltere’de şirket kurmak için ne yapmak gerekir? Eğer yurtdışında şirket açmayı planlıyorsanız bu süreci başından sonuna kadar iyi bir şekilde yönetmeniz gerekir. Her ülkede şirket kurma süreçleri değişiklik...
29 Mayıs 2023
Ferad Osman Sali
Ücretsiz olarak kullanabileceğiniz video düzenleme programları
Ücretsiz olarak kullanabileceğiniz video düzenleme programları
Video düzenleme programları, e-ticaret siteniz için videoları düzenlemenize yardımcı olmakta. Özellikle video içerik üretmek ancak bir ajans ya da influencer ile çalışmak için yeterli bütçesi bulunmayan firmalar olabilmektedir....
12 Haziran 2019
Ferad Osman Sali
Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için depo yönetimi ipuçları
Depo yönetimi yani depo düzeni nasıl olmalı, depo düzenleme tekniklerinde nelere dikkat edilmeli, depo raf düzeni nasıl olmalı; özetle depo iş süreçleri ve depo kuralları bu yazımızda. E-ticarete yeni başlayanların bilmeleri...
15 Haziran 2016
Ferad Osman Sali
E-ticaret steniz için kullanabileceğiniz video içerik türleri
E-ticaret steniz için kullanabileceğiniz video içerik türleri
Video içerik trendinin yükselişte olması, içerik pazarlama çalışmalarının da video içeriklere kaymasına neden oluyor. Günümüzde, internet kullanıcılarının video tüketimi oldukça arttı. Uzun blog yazıları ya da sıradan...
18 Haziran 2016
Ferad Osman Sali