E-ticarette müşterilerle ilgili veri toplamak oldukça önemlidir; çünkü bu verilerin analizi ve takibi ile şirketiniz için bir çok geliştirme yapabilir ve yeni stratejiler belirleyebilirsiniz.
Müşteri verilerinden bahsederken, sadece onların e-posta adresleri ve isimleri gibi bilgilerden bahsetmiyoruz. İnternet siteniz üzerinde yaptıkları aktiviteler, onların davranışları, hangi ürünlere ilgi gösterdikleri gibi farklı verileri de toplamanız gerekiyor.
Bu verileri toplayabilmeniz için müşterilerinizle daha fazla iletişim kurmanız, onların yaptıklarını daha yakından takip etmeniz gerekiyor. Bu sayede onları daha iyi tanımaya başlayacaksınız ve elinizde daha fazla veri olacak. Bu verilerin nasıl toplanacağını başka bir rehberimizde ele alacağız. Bu yazımızda topladığınız veriler ile neler yapabileceğiniz üzerinde duracağız.
Müşterilerinizin ne zamn alışveriş yaptığını keşfedebilirsiniz
E-ticaret siteniz üzerinde bazı istatistik takipleri yaparak, müşterilerinizin günün hangi saatlerinde ve haftanın hangi günlerinde sitenizden alışveriş yaptıklarını öğrenebilirsiniz.
Google Analytics, müşterilerinizin hangi saat dilimlerinde aktif olduklarını size sunuyor. Bunun yanı sıra siteniz üzerindeki yazılımlar aracılığı ile, müşterilerinizin ne zaman bir sipariş verdiğinin takibini yapabilirsiniz.
Bir aylık bir zaman dilimi seçerek, bu süreçte hangi gün ve hangi saat aralıklarında daha fazla sipariş aldığınızı analiz edebilirsiniz. Bunu bir Excel tablosu üzerinde tutmak ve burada takip etmek, elinizdeki verileri karşılaştırmanıza da yardımcı olacaktır.
Elinizdeki verileri belli periyotlarda karşılaştırabilirsiniz ve alışveriş saatlerinde bir değişiklik olup olmadığını kontrol edebilirsiniz.
En çok tercih edilen ürünleri bulabilirsiniz
Müşteri verilerinin takibi ile yapılabilecek en önemli geliştirmelerden biri de siteniz üzerinde en çok ilgi gören ürünleri bulmak olacaktır. Bunu belirlemek için farklı metotlar kullanabilirsiniz.
Google Analytics üzerinden en çok ziyaret edilen ürün sayfalarına bakabilirsiniz. Bunun yanı sıra en kesin çözümü bulmak için en çok sipariş alan ürünlerinizi inceleyebilirsiniz.
Bu yöntemlerle en çok satan ürünlerinizi belirleyebilir ve ana sayfanız üzerinde “çok satanlar” şeklinde bir bölüm belirleyerek, yeni ziyaretçilerinizi de bu ürünlere yönlendirebilirsiniz.
En çok satan ürünlerinizi belirlemek, stok kontrolü konusunda da size yardımcı olacaktır. Bu ürünlerin devamlı olarak stoğunuzda bulunması gerekiyor ve bu nedenle de öncelikle en çok satan ürünlerinizi belirlemelisiniz.
Özel günleri belirleyebilirsiniz
Müşterilerinizin alışveriş eylemleri onların özel günleri hakkında da bazı fikirler edinmenize yardımcı olabilir. Bir örnek ile ilerleyelim; 5-7 yaş arası çocuklara yönelik oyuncaklar satan bir e-ticaret firması, Kanada’daki bir kadın müşteriden bir sipariş alıyor; fakat müşteri ürünün Florida’ya gönderilmesini istiyor. Firma bunun özel bir durum olabileceğini düşünüyor ve müşteriyi takibe almaya başlıyor. Bu siparişin aslında bir yakını için bir hediye olacağını hesaba katan firma 11 ay sonra, (muhtemel özel güne 1 ay kala) bu müşteriye yeni oyuncak önerileri sunan bir çalışma yapıyor.
Bu tür sipariş takipleri, müşterileriniz hakkında daha fazla bilgi sahibi olmanızı sağlayabilir. Özel günleri ve onlar için önemli olan anları takip etmeniz aranızdaki bağı kuvvetlendirecektir.
En iyi müşterilerinizi ödüllendirebilirsiniz
Müşterilerinizi takip etmeye başladığınızda, onların site üzerindeki faaliyetlerini de daha yakından incelersiniz. Devamlı olarak sizden alışveriş yapan müşterileri belirlemeniz, onları daha sadık bir müşteriye çevirmek için ilk adım olacaktır.
Devamlı olarak sizden alışveriş yapan müşterilerinizi belirleyerek, sadece onlara özel fırsatlar ve kampanyalar sunarak, onları daha mutlu edebilirsiniz. Firmalar genellikle yeni müşterilere yönelik bu tür çalışmalar yapıyorlar ve sadık müşteriler de bunu fark edebiliyorlar. Bu tabii ki kötü bir durumdur; çünkü markanızı ayakta tutan kitle sadık müşterilerinizdir.
Bu verilerin analizini yapıp en iyi müşterilerinizi belirlemeniz ve onlara yönelik bazı fırsatlar sunmanız, müşteri memnuniyetini daha fazla artıracaktır.
En çok okunan yazılar
- Online satış sitesi kurmak istiyorum, ne yapmalıyım?
- E-ticaret sitesi kurmak veya açmak için gerekenler nelerdir?
- Instagram'dan satış yapmak isteyenler için altın öneriler
- İnternetten satış yapmak için bilmeniz gerekenler
- Şahıs şirketi nasıl kurulur ve açılır? Gerekli belgeler nelerdir?
- Sanal mağaza açmak isteyen firmalara öneriler
- Facebook'ta mağaza açmak ve satış yapmak için öneriler
Benzer yazılar