E-ticarette ölçümlenmesi gereken 5 müşteri etkileşimi metriği

29 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticarette ölçümlenmesi gereken 5 müşteri etkileşimi metriği

E-ticarette müşterilerle olan etkileşim bir hayli önemlidir. Müşterilerle iyi ilişkiler kurmak, doğru iletişim stratejilerini benimsemek ve bu iletişim ile müşteri sadakati oluşturmak e-ticaret sitelerinin başarısını artıran faktörler arasında yer almaktadır.

E-ticaret firmalarının müşterileriyle olan etkileşimlerini de ölçümlemeleri ve hangi yolda nasıl ilerlediklerini görmelerini gerekir. Bu analizler sonrasında müşterilerle olan ilişkilerinin nasıl olduğunu görebilir ve daha iyi bir etkileşim sağlamak için yeni stratejiler geliştirebilirler. Doğru iletişimle beraber sitenize doğru müşterileri çekmeyi de sağlayabilirsiniz.

Tabii ki bu analizleri yapabilmek için hangi kriterleri ele alarak ölçümlemeler yapılması gerektiğini de bilmek gerekir. Bugünkü rehberimizde müşteri etkileşimini ölçmek için kullanabileceğiniz metrikleri sizlerle paylaşıyor olacağız.

Eylem başına maliyet (CPA)

Cost per action (acquisition) Türkçesiyle eylem başına maliyet (CPA) müşteri etkileşimlerinde dikkat edilmesi gereken bir metriktir. Ürünün kargo masraflarını ve üretim maliyetlerini çıkarttığınızda geri kalan miktar sizin karınız olmaktadır. Eğer yeni müşteri kazanmak için harcadığınız miktar (CPA) bu meblağdan düşükse kampanyanızı doğru kurgulamış olursunuz ve reklamlarınızı artırabilirsiniz. Ancak CPA miktarının altında bir karınız kalmış ise bazı konuları yanlış yapıyor olabilirsiniz. Bu sebeple de reklam kampanyalarınızı daha iyi kurgulamanız gerekir. Böylelikle zararına satış yapmamış olursunuz.

Geri dönüşüm oranı

Geri dönüşüm oranınızı da mutlaka takip etmelisiniz. Herhangi bir pazarlama çalışması sonrası ya da organik olarak sitenize gelen ve satın alma işlemini gerçekleştirmiş olan müşterilerinizin oranını müşterilerinizle olan etkileşimlerinizi de ortaya koyacaktır.

Site trafiğinizi bir hayli artırmış ancak siteyi ziyaret edenlerin çok az bir bölümü satın alma işlemini gerçekleştirmişse geri dönüşüm oranlarınız bir hayli az olacaktır. Bu da müşterilerinizle iyi bir etkileşim içinde olmadığınızı gösterecektir.

Bunun arkasında birçok farklı unsur olabilir. Reklam kampanyalarınızda vadettiklerinizle siteniz üzerinde sunduğunuz ürünler ve hizmetler uyuşmuyor olabilir; satın alma öncesi teknik destek konusunda yetersiz olabilirsiniz; sitenizin kullanıcı deneyimi kötü olabilir; site üzerindeki navigasyonunuz yetersiz olabilir; ödeme süreçleriniz karışık olabilir. Bu örnekleri çoğaltabiliriz. Bu noktada önemli olan, sitenizi ziyaret edenlerin hangi aşamalarda satın alma işleminden vazgeçtiklerini araştırmak olacaktır. Sorunlu alanları bularak, bu alanları geliştirmek için çalışmalar yapmanız gerekir.

Ortalama sepet tutarı

Kişi başına ortalama sepet tutarını da göz önünde bulundurmanız gerekir. Ortalama sepet tutarınızın yüksek olması müşterilerinizle daha iyi bir iletişim kurduğunuzu ve onlara daha iyi bir hizmet sunuyor olduğunuzu göstermektedir. Ortalama sepet tutarı, tüketicilerin site üzerinde ne kadarlık bir harcama yaptıklarını gösterir. Bu tutarın yüksek olması, müşterilerinizle iyi bir etkileşim kurduğunuzu gösterir.

Bu oranın düşük olması durumunda, site ve ürünler üzerinde bazı geliştirmeler yapmanız gerekebilir. Örneğin sitenizi daha fazla ürün ekleyebilir; ödeme sayfasından önce ya da ürün sayfalarında upsell ve çapraz satış ile farklı ürün önerilerinde bulunabilir ya da birden fazla ürünü paket halinde satarak (bundle) ortalama sepet tutarını artırabilirsiniz.

Uzun vadede müşteriye katılan değer

Birçok işletme yeni müşteriler kazanmayı düşünür ve bu sebeple de ellerinde var olan müşterileri görmezden gelirler. Ancak uzun vadede sadık müşteri kitlelerine ulaşabilmek için var olan müşterilerle de iyi bir etkileşimde olmak gerekir. Mağazanızın karlılığını artırabilmek için uzun vadede müşteriye kattığınız değeri ölçümlemeniz gerekir. Bunun için de bir müşterinin sizinle olan ilişkisi boyunca ortalama olarak size ne kadar kazandırdığını ölçümleyerek bulabilirsiniz.

Uzun vadede sadık müşteriler kazandığınızda bu kişilerin sizinle olan ilişkileri de daha uzun olacağı için harcayacakları para miktarı da artacaktır. Tabii ki bu etkileşimi sağlayabilmek ve uzun vadede sadık müşterilere ulaşabilmek için onlarla olan etkileşiminizin de iyi olması gerekir. Bunu sağlamak için:

  • Sadakat programları oluşturabilir,
  • E-posta ve içerik pazarlama ile onlarla etkileşim kurabilir,
  • Satış öncesi ve sonrası müşteri destek hizmetlerinizi geliştirebilir,
  • Sadık müşterilerinize özel indirim ve fırsatlar sunabilirsiniz.

Bu tür çalışmalar yapmak müşterilerinizin sadakatini artırmak için oldukça önemlidir ve bu iletişimi ne kadar iyi kurarsanız, uzun vadede kattığınız değer de bir o kadar artacaktır.

Sepeti terk etme oranı

Müşteri ilişkilerinizde dikkat etmeniz gerekenlerden biri de sepeti terk etme oranlarıdır. Sepeti terk etme oranlarının yüksek olması müşterilerinizle iyi bir etkileşimde olmadığınızı göstermektedir. Bu oranın yüksek olması aynı zamanda müşterilerinizle iletişim kurmak için de iyi bir fırsat yaratmaktadır. Sepeti terk etme ortalamanızın yüksek olması durumunda tüketicilere ulaşarak, onları tekrar sitenize çekme şansınız doğar.

Tüketicilerin bir çoğu site üzerinde gezinirken, ürünleri sepete ekler fakat herhangi bir sebepten dolayı siteyi terk edebilirler. Bu durumlarda e-ticaret firması olarak, onlara hatırlatma e-postaları gönderebilir; retargeting reklamlar göstererek onlara ürünlerini hatırlatabilirsiniz.

Sepeti terk eden kişilere hızlı bir şekilde ulaşmanız durumunda onları tekrar sitenize yönlendirme şansınız bir hayli artar. Bu iletişimi sağladığınızda müşterilerinizle olan etkileşimlerinizi de artırma şansınız olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Tüketicilerin e-ticaret sitenize güvenmelerini nasıl sağlayabilirsiniz?
Tüketicilerin e-ticaret sitenize güvenmelerini nasıl sağlayabilirsiniz?
E-ticaret firmalarını düşündüren ve üzerine çalışmaları gereken konulardan biri de güven unsurudur. Tüketicilerin güvenini kazanmak ve bu güveni sürdürebilmek uzun vadeli başarılar için oldukça önemlidir. Özellikle yeni...
15 Nisan 2017
Sinan Oypan
İlgi çekici Instagram Hikaye tasarımı ipuçları - (Örnekli Anlatım)
İlgi çekici Instagram Hikaye tasarımı ipuçları - (Örnekli Anlatım)
İlgi çekici ve farklı Instagram Hikaye tasarımı ile 2021 yılında bu platformdaki geri dönüşüm ve etkileşimlerinizi artırabilirsiniz. Instagram normal gönderiler kullanıcılara ulaşmanın tek yolu olmadığı için hikaye...
4 Ocak 2021
Sinan Oypan
Influencer’lar e-ticaret firmaları için neler yapabilir?
Influencer’lar e-ticaret firmaları için neler yapabilir?
Influencer’lar e-ticaret firmaları için neler yapabilir? E-ticaret firmaları neden influencer'lar ile çalışmalıdır? Influencer'ların e ticaret firmalarına faydaları nelerdir? Bu ve daha fazlasının cevabı bu...
26 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Kendi işini kurmak isteyenlerin bilmesi gereken 5 önemli konu
Kendi işini kurmak isteyenlerin bilmesi gereken 5 önemli konu
İş kurmak ve kendinize ait bir şirket sahibi olmak size farklı fırsat kapılarını açabileceği gibi hayalini kurduğunuz işin de sahibi olmanın ilk adımlarını atmanızı sağlar. İş kurmak için birçok farklı konu hakkında bilgi...
4 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette promosyon kodu kullanım ipuçları
E-ticarette promosyon kodu kullanım ipuçları
E-ticarette gelirleri artırma, satış hedeflerini tutturma, yeni kitlelere ulaşma gibi farklı hedefleri tutturmak için promosyon kodu kullanımı oldukça yaygın. Tabii ki promosyon kodu kullanırken de bilinmesi ve dikkat edilmesi gereken...
15 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette duygusal pazarlamayı nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette duygusal pazarlamayı nasıl kullanabilirsiniz?
Duygusal pazarlama e-ticarette birçok farklı şekilde kullanılabilecek pazarlama yöntemlerinden biridiri. Önemli olan tüketicilerle ürünleriniz arasında bir bağ kurmak ve bu bağı bir duygu üzerine odaklamak olacaktır. Bunun yanı...
22 Mart 2018
Sinan Oypan
Mevcut içeriklerinizde SEO geliştirmelerini nasıl yapabilirsiniz?
Mevcut içeriklerinizde SEO geliştirmelerini nasıl yapabilirsiniz?
Sitenizin SEO performansını yükseltmek için yapabileceğiniz bir takım çalışmalar bulunuyor. Özellikle site üzerindeki içeriklerinizde yapacağınız geliştirmeler ve değiştirmeler arama motorlarındaki görünürlüğünüzü de...
6 Aralık 2016
Sinan Oypan
Tek ürün eticaret satış sitesi nasıl kurulur?
Tek ürün eticaret satış sitesi nasıl kurulur?
Tek ürün eticaret satış sitesi nasıl kurulur, tek ürün satış sitesinin avanjtaları ve tek ürün eticaret yazılımı konuları bu yazımızda. Günümüzde internetten satış dediğinizde veya e-ticaret sitesi kurmak istiyorum...
13 Ocak 2017
Savaş Çetinkaya
Blog'da video kullanarak sitede geçirilen süreyi nasıl artırabilirsiniz?
Blog'da video kullanarak sitede geçirilen süreyi nasıl artırabilirsiniz?
Blog’da video kullanmak, içeriği ziyaret edenlerin site üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini sağlarken, video kullanımı bu içeriğe olan ilgiyi de artırır. Video içeriklerin popülerleşmesi, blog yazılarına olan ilgiyi biraz...
11 Temmuz 2019
Sinan Oypan
İşletmeler için Facebook paylaşım fikirleri
İşletmeler için Facebook paylaşım fikirleri
Alternatif Fabook paylaşım fikirlerinden yararlanarak, Facebook marka sayfanız üzerindeki etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırabilirsiniz. Facebook halen önemli bir kitle tarafından kullanılmakta ve hedef kitleniz de burada yer...
17 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Yurtdışına açılmadan önce kendinize sormanız gereken sorular
Yurtdışına açılmadan önce kendinize sormanız gereken sorular
Yurtiçinde belli bir başarıya ulaştıktan sonra şirketinizi yurtdışı pazarla açmayı düşünüyor olabilirsiniz. Yurtiçindeki faaliyetlerin aksine yurtdışı pazarlarının dinamikleri biraz daha farklıdır. Daha önce böyle bir...
26 Eylül 2017
Sinan Oypan
Kendi başınıza yapabileceğiniz PR çalışmaları
Kendi başınıza yapabileceğiniz PR çalışmaları
Küçük ve orta ölçekli firmalar PR çalışmaları için çok fazla bütçe ayıramayabiliyorlar. Bu durumda da kendi tanıtımlarını yine kendileri yapmak zorunda kalıyorlar. PR çalışmaları için belli bir tecrübe gerekiyor; ancak...
29 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın