E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?

24 Nisan 2018
Sinan Oypan

E-ticarette dikkat edilmesi ve ölçümlenmesi gereken metriklerden biri de müşteri edinme maliyetidir. Bu metrik, yapılan pazarlama ve reklam stratejilerinin ne kadar etkili olduğunu anlamak için bir hayli önemlidir. Bu rehberimizde de müşteri edinme maliyetinin ne olduğunu ve e-ticaret firmaları için neden önemli olduğunu ele alacağız.

Müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir?

Müşteri edinme maliyeti (Customer Acquisition Cost, CAC), en kısa tanımıyla, bir müşteri edinmek için harcadığınız paradır. Yapılan pazarlama ve reklam çalışmaları sonrasında bir müşteri edinmek için ne kadarlık bir bütçeye ihtiyacınız olduğunu görmenizi sağlar.

Bu maliyeti hesaplamaya başladığınızda, hangi pazarlama kanalları üzerinden ne kadar müşteri çektiğinizi görebilir, pazarlama çalışmalarınızın başarısını ölçümleyebilir ve reklam bütçelerinizi bu maliyetlere göre hesaplayarak, kampanya başına farklı maliyetlendirmeler yapabilirsiniz.

Müşteri edinme maliyeti nasıl hesaplanır?

Müşteri edinme maliyeti, belli bir dönem içerisinde (1 ay, 3 aylık periyot) tüm pazarlama çalışmaları için harcanan toplam bütçenin, bu süreç içerisinde elde edilen toplam müşteri sayısına bölünmesiyle elde edilmektedir.

Örneğin bir firma, bir ay içerisinde pazarlama çalışmaları için 100 TL harcıyorsa ve bu süre içerisinde bu çalışmalar sonrasında 10 müşteri kazanıyorsa, müşteri edinme maliyeti 10 TL’dir.

Bu durumda bu firma reklam ve pazarlama bütçelerini bu doğrultuda şekillendirmesi gerekir. Her 10 TL başına bir müşteri kazanıldığını bilmek, reklam kampanyalarını daha farklı stratejilerle yönetmeniz için size bir takım fikirler verecektir.

Müşteri edinme maliyeti hangi kanallar üzerinde kullanılabilir?

CAC hesaplaması yaparken, pazarlama çalışmaları yaptığınız tüm kanalları ele alabilir ve her bir kanal üzerinden müşteri edinme maliyetini ayrı ayrı hesaplayabilirsiniz.

Örneğin, Adwords çalışmalarınızı ele alarak her bir Adwords kampanyası için müşteri edinme maliyetini analiz edebilirsiniz. SEO çalışmaları yapıyor ve bu iş için belli bir bütçe ayırdıysanız, SEO çalışmalarınızdan edindiğiniz müşterileri de takip edebilirsiniz.

Kısacası, pazarlama çalışmaları yaptığınız tüm kanalları ayır ayrı ele alarak her bir kanal için elde ettiğiniz sonuçları görerek, pazarlama stratejilerinizi geliştirmek için çalışmalar yapabilirsiniz.

Müşteri edinme maliyeti neden önemlidir?

E-ticaret firmalarının, müşteri edinme maliyetlerini yakından takip etmeleri gerekir. Çünkü bu maliyetin düşük ya da yüksek olması, reklam ve pazarlama bütçelerinizi etkilemeye başlayacaktır.

CAC maliyetlerinizin yüksek olması, reklam ve pazarlama stratejilerinizde bir takım yanlışlar veya eksiklikler olduğunu gösterecektir. Bu maliyetler yüksek olduğunda daha reklam çalışmalarınızın bütçesini daha fazla artırmanız gerekecektir ki daha fazla müşteri kazanabilesiniz. Ancak bu maliyetlerin artması da doğal olarak karlılığınızı azaltacağı için uzun vadede şirketinizin zarar etmesine neden olabilir.

Müşteri edinme maliyetlerini düşürmeye başladığınızda reklam maliyetlerinizi düşürdüğünüz için yatırım getirinizi de (ROI) artırmaya başlıyorsunuz, bu da doğal olarak şirketinizin karlılığını artırmaya başlıyor.

Müşteri edinme maliyetlerini farklı kanallara göre analiz etmek de bir hayli önemlidir. Bu maliyetleri kontrol ve analiz etmeye başladığınızda, sizin için en karlı olan kanalları görmeye başlayabilirsiniz. Böylelikle hangi pazarlama kanalları üzerine yoğunlaşmanız gerektiğini de kavrayarak, pazarlama ve reklam çalışmalarınızı bu kanallara yoğunlaştırabilirsiniz.

Bu maliyetleri farklı kanallar üzerinden analiz ettiğinizde, yatırım getirisi az olan kanalları belirlediğinizde, burada yaptığınız çalışmaları yeniden ele alabilir ve buradaki stratejilerinizi değiştirerek, müşteri edinme maliyetlerinizi düşürmek için çalışmalar yapabilirsiniz. Ya da bu kanalları gözlemleyerek, bu kanalların hedef kitlenize ulaşmak için doğru bir yer olmadığını da gözlemleyebilirsiniz. Bu sebeplerden dolayı da müşteri edinme maliyetleri e-ticaret firmaları için önemli bir yere sahiptir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir?
E-ticaret kendi içerisinde farklı modellere ayrılmaktadır. Bu modeller iş yapısına göre ve site üzerinde satılan ürünler olmak üzere farklı şekilde kategorize edilebilir. İş modeli olarak bakıldığında B2B, B2C, C2C en yaygın...
20 Şubat 2018
Sinan Oypan
Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
E-ticaret şirketinizin marka bilinirliğini ve internet üzerindeki görünürlüğünü artırmak için SEO ve SMM’e (sosyal medya pazarlama) ihtiyacınız vardır. Sosyal medya pazarlama birçok e-ticaret firmasının yapmakta olduğu...
20 Eylül 2017
Sinan Oypan
Instagram'da reklam verirken özellikle dikkat etmeniz gerekenler
Instagram’da reklam verirken, bazı ayarlarınızı özenle yapmanız, reklam modelini doğru seçmeniz ve içeriklerinizi de hedef kitlenize uyumlu şekilde ayarlarmanız gerekli. Doğru adımları atmamak, reklamları doğru bir şekilde...
18 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Müşterilerinizin gönlünü kazandıraca bir teşekkürler notu nasıl hazırlayabilirsiniz?
E-ticarette tüketicilerle yakından ilişki kurabilmek, aradaki ilişkiyi kişiselleştirmek ve müşterilerin kendilerini özel hissetmelerini sağlamak, sadık müşteri kitleleri yaratmak için olmazsa olmaz detaylardan biri. Özenle...
8 Kasım 2017
Sinan Oypan
Şirketler için modern pazarlama yöntemleri – 2020
Modern pazarlama yöntemleri günümüzde şirketlerin, hedef kitlelerine daha etkili bir şekilde ulaşmalarını sağlarken, pazarlama çalışmalarından daha fazla geri dönüşüm almalarına yardımcı olur. Dijital pazarlamada güncel...
2 Ekim 2020
Sinan Oypan
Influencer Marketing nedir ve avantajları nelerdir?
Influencer Marketing nedir / influencer marketing nedir, influencer marketing ne demek; özetle influencer marketing nedir ve influencer marketing ile ilgili daha fazlası bu yazımızda. Influencer marketing uzun süredir farklı kanallar...
2 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama müdürü hangi görevlerden sorumlu?
Özellikle yeni kurulan ve işini büyütmek isteyen e-ticaret firmaları için pazarlama müdürü önemli bir role sahiptir. Doğru pazarlama stratejileri ve bu stratejilerin uygulanış şekli, firmanın büyümesine, marka bilinirliğinin...
13 Ocak 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmelerin e-ticaret sektöründe karşılaştıkları zorluklar
E-ticaret sektöründe rekabetin bir hayli yoğun olması, küçük işletmelerin işini bir hayli zorlaştırıyor. Rekabetin yanı sıra internet üzerinden satış yapmanın getirdiği de bir takım zorluklar bulunuyor. Kendi işini kurmak...
19 Eylül 2017
Sinan Oypan
Facebook Reklam Stratejilerinde Mutlaka Kullanmanız Gerekenler
Facebook reklam stratejileri nelerdir, facebookta reklam vermek / facebook'a reklam vermede dikkat etmeniz gerekenler nelerdir, facebook hedef kitle seçimi ve daha fazlası bu yazıda. Facebook Reklam Stratejileri Facebook reklamları...
3 Kasım 2016
Sinan Oypan
2019’da öne çıkacak müşteri ilişkileri trendleri neler?
2019’da e-ticaret firmalarının üzerinde durması gereken konulardan biri de müşteri ilişkileri. 2019’un müşteri ilişki trendlerine baktığımızda yapay zekanın ve çok kanallı müşteri destek hizmetlerinin öne çıktığını...
3 Ocak 2019
Sinan Oypan
Instagram’ı kullanarak site trafiğinizi nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya pazarlamasında sıkça kullanılan mecralardan biri de Instagram. Özellikle son dönemlerde reklam özelliklerinin artması ve Instagram’ında kendi platformu üzerinden ürün satışlarına izin vereceğini açıklamasının...
4 Aralık 2016
Sinan Oypan
Başarılı Bir İş Fikri Nasıl Ortaya Çıkar?
Birçok kişi kendi işini kurmak ister ancak ilk adımın ne olacağını veya nasıl başlamaları gerektiği konusunda tereddüt yaşayabilirler. Bir diğer konu ise iş kurmak için doğru bir zamanın olup olmadığı sorunsalıdır....
12 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya