E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?

24 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?

E-ticarette dikkat edilmesi ve ölçümlenmesi gereken metriklerden biri de müşteri edinme maliyetidir. Bu metrik, yapılan pazarlama ve reklam stratejilerinin ne kadar etkili olduğunu anlamak için bir hayli önemlidir. Bu rehberimizde de müşteri edinme maliyetinin ne olduğunu ve e-ticaret firmaları için neden önemli olduğunu ele alacağız.

Müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir?

Müşteri edinme maliyeti (Customer Acquisition Cost, CAC), en kısa tanımıyla, bir müşteri edinmek için harcadığınız paradır. Yapılan pazarlama ve reklam çalışmaları sonrasında bir müşteri edinmek için ne kadarlık bir bütçeye ihtiyacınız olduğunu görmenizi sağlar.

Bu maliyeti hesaplamaya başladığınızda, hangi pazarlama kanalları üzerinden ne kadar müşteri çektiğinizi görebilir, pazarlama çalışmalarınızın başarısını ölçümleyebilir ve reklam bütçelerinizi bu maliyetlere göre hesaplayarak, kampanya başına farklı maliyetlendirmeler yapabilirsiniz.

Müşteri edinme maliyeti nasıl hesaplanır?

Müşteri edinme maliyeti, belli bir dönem içerisinde (1 ay, 3 aylık periyot) tüm pazarlama çalışmaları için harcanan toplam bütçenin, bu süreç içerisinde elde edilen toplam müşteri sayısına bölünmesiyle elde edilmektedir.

Örneğin bir firma, bir ay içerisinde pazarlama çalışmaları için 100 TL harcıyorsa ve bu süre içerisinde bu çalışmalar sonrasında 10 müşteri kazanıyorsa, müşteri edinme maliyeti 10 TL’dir.

Bu durumda bu firma reklam ve pazarlama bütçelerini bu doğrultuda şekillendirmesi gerekir. Her 10 TL başına bir müşteri kazanıldığını bilmek, reklam kampanyalarını daha farklı stratejilerle yönetmeniz için size bir takım fikirler verecektir.

Müşteri edinme maliyeti hangi kanallar üzerinde kullanılabilir?

CAC hesaplaması yaparken, pazarlama çalışmaları yaptığınız tüm kanalları ele alabilir ve her bir kanal üzerinden müşteri edinme maliyetini ayrı ayrı hesaplayabilirsiniz.

Örneğin, Adwords çalışmalarınızı ele alarak her bir Adwords kampanyası için müşteri edinme maliyetini analiz edebilirsiniz. SEO çalışmaları yapıyor ve bu iş için belli bir bütçe ayırdıysanız, SEO çalışmalarınızdan edindiğiniz müşterileri de takip edebilirsiniz.

Kısacası, pazarlama çalışmaları yaptığınız tüm kanalları ayır ayrı ele alarak her bir kanal için elde ettiğiniz sonuçları görerek, pazarlama stratejilerinizi geliştirmek için çalışmalar yapabilirsiniz.

Müşteri edinme maliyeti neden önemlidir?

E-ticaret firmalarının, müşteri edinme maliyetlerini yakından takip etmeleri gerekir. Çünkü bu maliyetin düşük ya da yüksek olması, reklam ve pazarlama bütçelerinizi etkilemeye başlayacaktır.

CAC maliyetlerinizin yüksek olması, reklam ve pazarlama stratejilerinizde bir takım yanlışlar veya eksiklikler olduğunu gösterecektir. Bu maliyetler yüksek olduğunda daha reklam çalışmalarınızın bütçesini daha fazla artırmanız gerekecektir ki daha fazla müşteri kazanabilesiniz. Ancak bu maliyetlerin artması da doğal olarak karlılığınızı azaltacağı için uzun vadede şirketinizin zarar etmesine neden olabilir.

Müşteri edinme maliyetlerini düşürmeye başladığınızda reklam maliyetlerinizi düşürdüğünüz için yatırım getirinizi de (ROI) artırmaya başlıyorsunuz, bu da doğal olarak şirketinizin karlılığını artırmaya başlıyor.

Müşteri edinme maliyetlerini farklı kanallara göre analiz etmek de bir hayli önemlidir. Bu maliyetleri kontrol ve analiz etmeye başladığınızda, sizin için en karlı olan kanalları görmeye başlayabilirsiniz. Böylelikle hangi pazarlama kanalları üzerine yoğunlaşmanız gerektiğini de kavrayarak, pazarlama ve reklam çalışmalarınızı bu kanallara yoğunlaştırabilirsiniz.

Bu maliyetleri farklı kanallar üzerinden analiz ettiğinizde, yatırım getirisi az olan kanalları belirlediğinizde, burada yaptığınız çalışmaları yeniden ele alabilir ve buradaki stratejilerinizi değiştirerek, müşteri edinme maliyetlerinizi düşürmek için çalışmalar yapabilirsiniz. Ya da bu kanalları gözlemleyerek, bu kanalların hedef kitlenize ulaşmak için doğru bir yer olmadığını da gözlemleyebilirsiniz. Bu sebeplerden dolayı da müşteri edinme maliyetleri e-ticaret firmaları için önemli bir yere sahiptir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Marka imajı nedir ve neden önemlidir?
Marka imajı nedir ve neden önemlidir?
Marka imajı, günümüzde tüketicilerin memnuniyetini ve marka algısını tanımlamada önemli olan kriterlerden biri. Markanın kullanıcılar gözündeki imajı, şirketin büyümesine ya da zarar etmesine neden olabilecek durumlardan biri...
28 Ekim 2020
Sinan Oypan
İade politikanızı oluştururken dikkat etmeniz gerekenler
İade politikanızı oluştururken dikkat etmeniz gerekenler
İnternet üzerinden satış yaparken, arka planda hazır olarak durması gereken politikalardan biri de iadeler hakkında ne gibi çalışmalar yapılacağıdır. Bir e-ticaret sitesi açmak ve ürünleri satmaya başlamak tek başına yeterli...
26 Nisan 2017
Sinan Oypan
Stoksuz e ticaret / Dropshipping avantaj ve dezavantajları
Stoksuz e ticaret / Dropshipping avantaj ve dezavantajları
Stoksuz e ticaret nasıl yapılır / Dropshipping nasıl yapılır, dropshipping firmalarının avantajları dezavantajları, stoksuz satış sitesi kurmak için gerekenler, dropshipping veren firmalar ve dropshipping siteleri ile ilgili merak...
27 Haziran 2016
Sinan Oypan
E- Ticaret Firmaları İçin Youtube Rehberi
E- Ticaret Firmaları İçin Youtube Rehberi
YouTube, dünyanın en büyük markaları arasında yer almasının dışında günümüzde başlı başına bir iş sahasına dönüşmüş durumda. Bu platform için video içeriği üretme fikri, artık çok daha geniş bir etki alanı...
13 Mart 2022
Markethinkers
E-ticaret firmaları Amazon'dan neler öğrenebilir?
E-ticaret firmaları Amazon'dan neler öğrenebilir?
Amazon, günümüzdeki en başarlı e-ticaret devlerinden biri ve e-ticaret firmaları da Amazon’un bu başarısından kendilerine dersler çıkarabilirler. Amazon günümüzde tabii ki finansal olarak büyük bir güce sahip olduğu için...
23 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-posta pazarlama ile nasıl daha yüksek geri dönüşüm alabilirsiniz?
E-posta pazarlama ile nasıl daha yüksek geri dönüşüm alabilirsiniz?
E-posta pazarlama çalışmalarınızın sonuçlarından memnun değilseniz bu çalışmalardan daha fazla geri dönüşüm alabilmek için mevcut çalışmalarınızı gözden geçirmeniz gerekecektir. Tüketicilere doğru bir şekilde...
6 Eylül 2018
Sinan Oypan
Akılda kalıcı bir marka sloganı nasıl yaratılır?
Akılda kalıcı bir marka sloganı nasıl yaratılır?
Akılda kalıcı bir marka sloganı yaratmanız, marka bilinirliğinizi artırmanıza yardımcı olurken, tüketicilerin gözünde de marka imajınızın oluşmasını sağlar. Başarılı ve iyi işler başaran firmaları öne çıkartan marka...
4 Nisan 2020
Sinan Oypan
Konum bazlı reklamlar neden önemli?
Konum bazlı reklamlar neden önemli?
Mobil cihazlarda gösterilen konum bazlı reklamlar, tüketicilere ulaşma ve onlara fırsatlar sunma konusunda e-firmalara kolaylık sağlıyor. Konum bazlı reklamlar hem e-ticaret hem de fiziki mağazası bulunan firmalar için oldukça...
17 Şubat 2017
Sinan Oypan
Uluslararası lojistik yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Uluslararası lojistik yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Uluslararası lojistik yönetimi, yurtdışına satış yapan ya da yapmak isteyenlerin özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri. Ülkeler arası kargo gönderimi yaparken, standart ülke içi gönderim koşulları ve kurallarından...
17 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Sosyal medyada size en çok etkileşim getirecek içerikleri nasıl bulabilirsiniz?
Sosyal medyada size en çok etkileşim getirecek içerikleri nasıl bulabilirsiniz?
Sosyal medya pazarlamada verimli sonuçlar alabilmek için markanıza en çok etkileşimi getirecek içeriklere odaklanmanız gerekiyor. Bu içerikleri bulabilmek içinse bazı testler yapmanız ve sosyal medya hesaplarının istatistiksel...
14 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Girişimciler için online satış arttırma teknikleri
Girişimciler için online satış arttırma teknikleri
Online satış arttırma teknikleri, girişimcilerin e-ticaret firmalarını daha karlı bir hale getirmelerini sağlarken, marka ve ürün bilinirliklerini artırmalarını da katkı sağlar. Yeni kitlelere ulaşmak, ürünlere olan talebi...
21 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinin ilk yıl içerisinde başarısız olmasına neden olan durumlar
E-ticaret şirketlerinin ilk yıl içerisinde başarısız olmasına neden olan durumlar
Başarı hikayeleri ilgi çekici olsa da başarısızlık hikayelerinden öğrenilecek daha çok şey bulunur. Başka firmaların yaptıkları hatalardan dersler çıkartmak ve bu yaşanan olumsuzluklardan kaçınmak için önlemler almak,...
22 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın