E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?

24 Nisan 2018
Sinan Oypan

E-ticarette dikkat edilmesi ve ölçümlenmesi gereken metriklerden biri de müşteri edinme maliyetidir. Bu metrik, yapılan pazarlama ve reklam stratejilerinin ne kadar etkili olduğunu anlamak için bir hayli önemlidir. Bu rehberimizde de müşteri edinme maliyetinin ne olduğunu ve e-ticaret firmaları için neden önemli olduğunu ele alacağız.

Müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir?

Müşteri edinme maliyeti (Customer Acquisition Cost, CAC), en kısa tanımıyla, bir müşteri edinmek için harcadığınız paradır. Yapılan pazarlama ve reklam çalışmaları sonrasında bir müşteri edinmek için ne kadarlık bir bütçeye ihtiyacınız olduğunu görmenizi sağlar.

Bu maliyeti hesaplamaya başladığınızda, hangi pazarlama kanalları üzerinden ne kadar müşteri çektiğinizi görebilir, pazarlama çalışmalarınızın başarısını ölçümleyebilir ve reklam bütçelerinizi bu maliyetlere göre hesaplayarak, kampanya başına farklı maliyetlendirmeler yapabilirsiniz.

Müşteri edinme maliyeti nasıl hesaplanır?

Müşteri edinme maliyeti, belli bir dönem içerisinde (1 ay, 3 aylık periyot) tüm pazarlama çalışmaları için harcanan toplam bütçenin, bu süreç içerisinde elde edilen toplam müşteri sayısına bölünmesiyle elde edilmektedir.

Örneğin bir firma, bir ay içerisinde pazarlama çalışmaları için 100 TL harcıyorsa ve bu süre içerisinde bu çalışmalar sonrasında 10 müşteri kazanıyorsa, müşteri edinme maliyeti 10 TL’dir.

Bu durumda bu firma reklam ve pazarlama bütçelerini bu doğrultuda şekillendirmesi gerekir. Her 10 TL başına bir müşteri kazanıldığını bilmek, reklam kampanyalarını daha farklı stratejilerle yönetmeniz için size bir takım fikirler verecektir.

Müşteri edinme maliyeti hangi kanallar üzerinde kullanılabilir?

CAC hesaplaması yaparken, pazarlama çalışmaları yaptığınız tüm kanalları ele alabilir ve her bir kanal üzerinden müşteri edinme maliyetini ayrı ayrı hesaplayabilirsiniz.

Örneğin, Adwords çalışmalarınızı ele alarak her bir Adwords kampanyası için müşteri edinme maliyetini analiz edebilirsiniz. SEO çalışmaları yapıyor ve bu iş için belli bir bütçe ayırdıysanız, SEO çalışmalarınızdan edindiğiniz müşterileri de takip edebilirsiniz.

Kısacası, pazarlama çalışmaları yaptığınız tüm kanalları ayır ayrı ele alarak her bir kanal için elde ettiğiniz sonuçları görerek, pazarlama stratejilerinizi geliştirmek için çalışmalar yapabilirsiniz.

Müşteri edinme maliyeti neden önemlidir?

E-ticaret firmalarının, müşteri edinme maliyetlerini yakından takip etmeleri gerekir. Çünkü bu maliyetin düşük ya da yüksek olması, reklam ve pazarlama bütçelerinizi etkilemeye başlayacaktır.

CAC maliyetlerinizin yüksek olması, reklam ve pazarlama stratejilerinizde bir takım yanlışlar veya eksiklikler olduğunu gösterecektir. Bu maliyetler yüksek olduğunda daha reklam çalışmalarınızın bütçesini daha fazla artırmanız gerekecektir ki daha fazla müşteri kazanabilesiniz. Ancak bu maliyetlerin artması da doğal olarak karlılığınızı azaltacağı için uzun vadede şirketinizin zarar etmesine neden olabilir.

Müşteri edinme maliyetlerini düşürmeye başladığınızda reklam maliyetlerinizi düşürdüğünüz için yatırım getirinizi de (ROI) artırmaya başlıyorsunuz, bu da doğal olarak şirketinizin karlılığını artırmaya başlıyor.

Müşteri edinme maliyetlerini farklı kanallara göre analiz etmek de bir hayli önemlidir. Bu maliyetleri kontrol ve analiz etmeye başladığınızda, sizin için en karlı olan kanalları görmeye başlayabilirsiniz. Böylelikle hangi pazarlama kanalları üzerine yoğunlaşmanız gerektiğini de kavrayarak, pazarlama ve reklam çalışmalarınızı bu kanallara yoğunlaştırabilirsiniz.

Bu maliyetleri farklı kanallar üzerinden analiz ettiğinizde, yatırım getirisi az olan kanalları belirlediğinizde, burada yaptığınız çalışmaları yeniden ele alabilir ve buradaki stratejilerinizi değiştirerek, müşteri edinme maliyetlerinizi düşürmek için çalışmalar yapabilirsiniz. Ya da bu kanalları gözlemleyerek, bu kanalların hedef kitlenize ulaşmak için doğru bir yer olmadığını da gözlemleyebilirsiniz. Bu sebeplerden dolayı da müşteri edinme maliyetleri e-ticaret firmaları için önemli bir yere sahiptir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

PPC reklam kampanyalarınızda kullanabileceğiniz ipuçları ve taktikler
İnternet üzerindeki görünürlüğünüzü artırmak, markanızı tanıtmak, yeni hedef kitlelere ulaşmak, ürünlerinizi tanıtmak ve web sitenize trafik çekmek için PPC reklam kampanyalarından yararlanabilirsiniz. Adwords reklamlarının...
31 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin blogunu daha iyi hale nasıl getirebilirsiniz?
Blog çalışmaları organik olarak trafiğinizi artırmak, arama motorları üzerindeki sayfa değerinizi artırmak ve sitenizi düzenli olarak güncel tutmanız için oldukça önemlidir. Blog içerikleri üzerinden elde edeceğiniz trafik ile...
17 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmanızın ismi iş alanınızı daraltıyor mu?
E-ticaret firmanız için isim seçerken dikkatli olmanız ve yaptığınız işi yansıtan bir isim seçmeniz oldukça önemlidir. İsim bulma işlemi bir girişim kurulurken atılan ilk adımlardan biridir. İlk etapta yapılan planlar ve...
18 Nisan 2017
Sinan Oypan
Başarılı bir yeni ürün lansmanını nasıl yapabilirsiniz? - 2. Bölüm
Ürün lansmanlarına doğru bir strateji ve detaylı bir planlama ile yaklaşıldığında lansmanın başarılı olması daha muhtemeldir. Plan program olmadan lansman çalışmaları yapmak, istenilen hedeflere ulaşılmasını bir hayli...
26 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde görsel optimizasyonunu sağlayacak ipuçları
E-ticaret sitenizin görsel arama sorgularında daha iyi bir şekilde indekslenmesi ve görsel içerikleriniz üzerinden sitenize trafik sağlamak için görsel optimizasyonunu yapmanız gerekiyor. İşin SEO kısmının yanı sıra site...
11 Ocak 2018
Sinan Oypan
2019'da görsel içerik pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken istatistikler (İnfografik)
Görsel içerik pazarlama her geçen daha önemli olmaya başlıyor ve içerik paylaşımlarında görsel içeriklerin olması, geri dönüşümleri de artırıyor. Yazılı içeriklerin yerini alan görseller, kullanıcıların dikkatini daha...
22 Mart 2019
Sinan Oypan
Kupon kodu nedir ve e-ticaret şirketleri için kupon kodu kullanım ipuçları
Kupon kodu kullanımı e-ticaret şirketlerinde oldukça yaygın olduğu gibi, tüketicileri siteye çekmek, aylık gelir ve satış hedeflerini tutturmak için de oldukça etkili bir araç. Kupon kodlarını etkili bir şekilde kullanma...
19 Kasım 2018
Sinan Oypan
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Nakit akışı yönetimi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konular arasında yer aldığı gibi yakından da takip edilmesi gereken bir konudur. Nakit akışı, belli bir zaman dilimi içerisinde şirketin...
27 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için lojistik yönetimi ipuçları
Lojistik yönetimi, e-ticaret firmalarının sorumlu olduğu ve doğru bir şekilde yapmaları gereken çalışmalardan biri. Tüketicilerin siparişlerini takip etmek, doğru ürünleri doğru müşterilere göndermek, çalışacak güvenili...
4 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Markalar sosyal medya takibi yaparken nelere dikkat etmeli?
Sosyal ağlarda pazarlama çalışmaları yaparken sosyal medya takibi yapmak, markanızla ilgili konuşulan ve paylaşılanları takip etmenizi sağlarken, markanızın iyi ve eksik yaptığı çalışmaları da görmenizi sağlar. Sosyal medya...
5 Haziran 2019
Sinan Oypan
Sosyal medyada kriz yönetimini nasıl yapmalısınız?
Sosyal medya üzerindeki müşteri ilişkileri çoğu zaman krizlere neden olabiliyor ve sosyal paylaşım platformlarındaki bu tür krizler, markalar için büyük tehlikelere yol açabiliyor. Bu krizlerin büyümesinin sebebi ise, sosyal...
20 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları Amazon'dan neler öğrenebilir?
Amazon, günümüzdeki en başarlı e-ticaret devlerinden biri ve e-ticaret firmaları da Amazon’un bu başarısından kendilerine dersler çıkarabilirler. Amazon günümüzde tabii ki finansal olarak büyük bir güce sahip olduğu için...
23 Ağustos 2019
Sinan Oypan