Multichannel Pazarlama Nedir? E-Ticarette Nasıl Kullanılır?

Yazar: Ferad Osman Sali   -   Güncellenme Tarihi: 14.08.2024
Multichannel Pazarlama Nedir? E-Ticarette Nasıl Kullanılır?

Multichannel pazarlama, doğrudan veya dolaylı iletişim kanallarının tamamını ayrı ayrı kullanarak müşterilere ulaşma ve satış yapma stratejilerini kapsayan bir pazarlama modelidir. Çok kanallı pazarlama olarak da adlandırılan model, firmaların dijital ve geleneksel tüm platformlar üzerinden tüketicilerle iletişim kurmasını hedefler.

Multichannel pazarlama, markaların farklı iletişim kanallarını kullanarak daha geniş bir kitleye ulaşmasını sağlar ve her kanalı ayrı bir stratejiyle yönetir.

Multichannel Pazarlama Nedir?

Multi channel pazarlama, farklı iletişim kanallarını kullanarak daha fazla müşteriye ulaşmayı hedefleyen bir marketing stratejisidir. Temel amacı, hedef kitleye daha geniş bir erişim ağı sağlamaktır. Bununla birlikte bütüncül bir müşteri yolculuğu sunmanın yanı sıra her kanalın kendi performansı içerisinde değerlendirildiği bir yaklaşıma sahiptir.  

Hemen E-ticaret'e Başlayın!

E-ticaret adım atmadan önce, IdeaSoft e-ticaret yazılımlarını ücretsiz deneyebilirsiniz.

image
multichannel pazarlama

Multichannel ve Omnichannel Arasındaki Fark Nedir?

Multichannel ve Omnichannel pazarlama, amaçları ve uygulanma metotları açısından birbirinden ayrılır. Bu noktada Omnichannel nedir sorusuna; tüm kanallarda müşteri yolculuğuna göre özelleştirilmiş bir iletişim kurulmasını hedefleyen ve marka-müşteri arasında güçlü bir bağ oluşmasını sağlayan pazarlama modelidir, yanıtı verilebilir. Omnichannel multichannel farkı ise bütünleşik (Omnichannel) pazarlama stratejisinin etkileşim kurmaya değil, her kanalın entegre şekilde ilerlemesi ve müşteri yolculuğuyla uyumlu olmasına odaklanmasıdır.

Multichannel pazarlama ile Omnichannel pazarlama arasındaki temel fark, Omnichannel'in tüm kanalların entegre ve tutarlı bir şekilde çalışmasını sağlamasıdır.

Multichannel pazarlama, Omnichannel stratejilerinin aksine bütüncül bir yaklaşıma sahip değildir. Müşterilere ulaşmak için farklı kanallar kullanıldığı gibi birbiriyle entegre olmalarına gerek yoktur. Diğer yandan amacı, iletişim ağını genişleterek hedef kitleye ulaşmaktır. Omnichannel ise etkileşim kanallarını artırmaktan ziyade müşteri deneyimini ön planda tutar.

Omnichannel pazarlamada iletişimde süreklilik ve tutarlılık da esastır. Satış öncesinde başlayan iletişim sonrasında da devam eder. Bu süreçte müşteri kaybetmemek için alışveriş yolculuğundaki her adım bütüncül bir yaklaşımla ele alınır. Multichannel pazarlamada ise tüm kanalların performansı kendi içerisinde değerlendirilir ve her birinde etkileşimi artırmak amaçlanır.

çok kanallı pazarlama

Multichannel Pazarlamada Hangi İletişim Kanalları Kullanılır?

Multichannel pazarlamada, müşterilerle etkileşime geçmek için çeşitli kanalların kullanılarak stratejiler geliştirilir. Hedef kitleye geniş bir etkileşim ağı sunan bu stratejide öne çıkan iletişim kanalları ise aşağıdaki gibidir:

  • Sosyal Medya: Instagram, YouTube, X ve Facebook başta olmak üzere tüm sosyal medya platformlarında müşteriyle etkileşime geçilebilir. Ancak bu süreçte diğer iletişim kanallarıyla entegre bir tutum sergilenmez. Sosyal medya dinamikleri ayrı bir şekilde ele alınır ve farklı iletişim metotları uygulanır. Örneğin; Influencer marketing, ücretli reklamlar, sponsorlu içerikler gibi farklı stratejiler geliştirilmesi mümkündür.
  • Mobil Uygulamalar: İşletmelerin web sitesinde ya da fiziksel mağazalarında olmayan kampanyaları, indirimleri ve farklı satış stratejilerini mobil uygulama üzerinden sunması mümkündür.
  • Web Sitesi: Markalar, fiziksel mağazalarıyla birlikte web siteleri üzerinden de hizmet verebilir. Aynı zamanda çok kanallı pazarlamada web sitesi sadece satış amacıyla değil, markanın görünürlüğünü artırmak için de kullanılır.
  • E-Posta: Çok kanallı pazarlamada e-posta, özellikle müşteriyi elde tutma amacıyla tercih edilir. Örneğin, web sitesinde alışverişini tamamlamayan müşteriye, o ürün özelinde indirim ve kampanya olduğuna dair e-posta gönderilebilir.
  • Televizyon: Ürün yerleştirme ve diğer televizyon reklamları, markaların bu kanal üzerinden de tüketicilere ulaşmasına imkan tanır. Televizyon reklamlarında dikkat edilmesi gereken en önemli etken ise izleyici profiline uygun stratejiler geliştirilmesidir.
  • Yerel Reklamcılık: Radyo, açık hava reklamları ve basılı reklamlar da Multichannel pazarlamada kullanılan iletişim kanallarındandır.  
  • SMS: Fiziksel mağaza veya web sitesi üzerinden faaliyet gösteren işletmeler, abonelik sistemi geliştirerek SMS kanalını da kullanabilir. Bu kanalda müşteriye indirim, stok bilgisi gibi alışverişe teşvik edecek kısa mesajlar iletilmesi mümkündür.

Sosyal medya, multichannel pazarlamada kritik bir rol oynar; Instagram, YouTube gibi platformlar farklı müşteri segmentlerine hitap eden stratejiler geliştirmek için kullanılır.

Pazarlamada kullanılan iletişim kanalları son derece fazla olduğu gibi her birinin kitlesi, maliyetleri ve başarı oranları değişiklik gösterir. Bu nedenle işletmeler, tüm kanalların artı ve eksi yönlerini dikkate alarak pazarlama stratejileri geliştirmeli ve her birinde elde ettiği başarı oranını değerlendirerek optimizasyon çalışmaları da yapmalıdır.

Multichannel Pazarlama Avantajları

Multichannel Pazarlama Avantajları

Çok kanallı pazarlama, temel olarak müşterilere daha geniş bir iletişim ağı sunar. Bu nedenle marka bilinirliğini artırma noktasında son derece başarılıdır. Sağlamış olduğu diğer avantajlar ise aşağıdaki gibidir:  

  • Farklı pazarlama stratejilerini birden çok kanal üzerinden yürütmek mümkündür.
  • Hedef kitlelere ayrı ayrı hitap edebilmek açısından son derece etkili bir yöntemdir.
  • Belirli bir kanal özelinde pazarlama stratejileri geliştirmek, hedef kitlenin kısa süre içerisinde gerçek müşterilerine dönüşme oranını artırır.
  • Tüm pazarlama stratejilerinin performansları spesifik bir şekilde ölçülebileceği için daha etkili iyileştirme çalışmaları yapılmasına katkıda bulunur.
  • Tek kanallı pazarlama stratejileri uygulayan rakipler karşısında rekabet gücü elde edilmesine imkan tanır.
  • Alternatif stratejiler kullanmak hem marka bilinirliğini hem de müşteri memnuniyetini artırır.
  • Müşteri verilerinin daha kullanılabilir şekilde toplamasını ve analiz edilmesini sağlar.

Multichannel pazarlamada kanallar arası entegrasyon söz konusu olmadığı için işletmelere strateji geliştirme noktasında da esneklik sağlar. Örneğin, sosyal medya kanallarında daha kapsamlı stratejiler geliştirilirken yerel reklamlarda daha ekonomik modeller tercih edilebilir.

Multichannel pazarlamada yerel reklamcılık, özellikle radyo ve açık hava reklamları gibi geleneksel kanallarla geniş bir kitleye ulaşma imkanı sunar.

dijital pazarlama

Multichannel Pazarlama Teknikleri Nelerdir?

Çok kanallı pazarlamada hem B2B hem de B2C gibi ticaret modelleri için çeşitli stratejiler geliştirilebilir. Bununla birlikte pazarlamanın amacı sadece satışla sınırlı değildir. İşletmelerin, Multichannel modeliyle aşağıdaki stratejileri de uygulaması mümkündür: 

  • Satış ve pazarlama
  • Müşteri hizmetleri
  • Müşteriyi elde tutma (Retention)
  • Çapraz satış (Cross-selling)
  • Yukarı/üst satış (Upselling)
  • Rekabet avantajı
  • Marka farkındalığı
  • Ürün tanıtımı
  • Potansiyel müşteri yaratma
  • Verimlilik artırma

Bu hedeflere başarılı bir şekilde ulaşılması için tercih edilmesi gereken pazarlama teknikleri farklılık gösterir. Multichannel pazarlama, bu noktada da işletmelere esneklik sağlayarak farklı kanallarda farklı tekniklerin uygulanmasına imkan tanır. Örneğin, sosyal medya kanallarında Influencer marketing tekniğiyle potansiyel müşteri yaratma amacına ulaşılabilir. Diğer yandan marka farkındalığı oluşturmak için Story Telling marketing stratejilerinden yararlanılması mümkündür. Ancak pazarlama teknikleri, tüm kanallarda aynı etkileri göstermeyebilir. Bu nedenle işletmelerin kanallara özgü teknikler seçmesi ve tüketici profiline uygun yaklaşımlar sergilemesi gerekir.

Multichannel Pazarlama için Tüyolar

Multichannel pazarlama yapmak isteyen işletmelerin dikkat etmesi gereken bazı önemli noktalar vardır. Öncelikle stratejilerin her kanal özelindeki profillere uygun şekilde oluşturulması gerekir. Göz önünde bulundurulması gereken diğer etkenler ise aşağıdaki gibidir:

  • İletişim stratejilerinin tüketiciye fayda sağlaması oldukça önemlidir.
  • Müşteriyi yönlendirebilecek bir mesaj tonu tercih edilmelidir.
  • Markanın ortak dili, kanallara göre özelleştirilebilir olmalıdır.
  • Dijital kanallarda teknolojik altyapıların kesintisiz çalışması ve optimize edilebilmesi gerekir.
  • Hedefler ve alınan aksiyonlar tutarlı olmalı, gerektiğinde iyileştirmeler yapılmalıdır.
  • Yatırım getirisi düzenli olarak hesaplanmalı, sonuçları negatif olan kanalların stratejileri gözden geçirilmelidir.

Bununla birlikte Multichannel pazarlamada kanallar birbirinden bağımsız bir şekilde yönetilse de markanın tutarlı bir çizgide ilerlemesi gerekir.

Multichannel pazarlamada başarılı olmanın anahtarı, her kanalın hedef kitlesine uygun özelleştirilmiş stratejiler geliştirmek ve bu stratejileri düzenli olarak optimize etmektir.

Multichannel Pazarlama Örnekleri

En yaygın rastlanan Multichannel pazarlama örneği, B2B ve B2C modellerinin bir arada uygulanmasıdır. Firma, ürünlerini hem üretici hem de tüketicilere satabilir. Toptan ve perakende satışı aynı çatı altında toplayan ve Multichannel pazarlama stratejilerini başarılı bir şekilde uygulayan birçok işletme vardır.

Çok kanallı pazarlamanın bir diğer örneği ise fiziki mağaza ile birlikte e-ticaret sitesinin de kullanılmasıdır. İşletmeler, aynı ürünleri her iki mağaza üzerinden de satabileceği gibi ürünler arasında farklılık olması mümkündür. Örneğin, stokları azalan ürünler sadece fiziksel mağazada satılırken talebi düşük olan ürünler indirim kampanyalarıyla e-ticaret sitelerinde satışa sunulabilir.

Müşterinin, web sitesinde ürünü sepete eklemesi ancak almadan çıkması halinde ürün özelinde indirim ve kampanya maillerinin gönderilmesi de çok kanallı pazarlama örnekleri arasındadır. Aynı zamanda SMS ve tele pazarlama metotları da Multichannel stratejilerinin önemli bir parçasıdır.

Çok Kanallı Pazarlama Sistemi Nedir?

Multichannel pazarlama olarak da adlandırılan sistem, müşteriyle etkileşime geçmek için farklı kanalların kullanıldığı bir stratejidir. Tüm kanalları ayrı ayrı ele alan bu modelde amaç, hedef kitlenin etkileşim alanını genişletmektir.

Multichannel ve Omnichannel Nedir?

Multichannel, tüketicilerle etkileşime geçmek için farklı kanalların kullanıldığı bir pazarlama modelidir. Omnichannel de farklı kanalların kullanıldığı ancak her birinin entegre şekilde ilerlediği bir marketing stratejisidir. Bütüncül pazarlama olarak da adlandırılan Omnichannel müşteri deneyimini ön planda tutarken Multichannel, etkileşim ağını genişletmeye odaklanır.

Cross Channel Marketing Nedir?

Crooss channel pazarlama, müşterilerin satın alacağı ürünlerle ilişkili olan farklı ürünleri de tanıtarak satışa sunma stratejisidir. Kafelerin menüsünde kahve ve tatlıya bir arada yer verilmesi, market raflarında diş macunu ve diş fırçalarının birlikte satılması ve e-ticaret sitelerinin checkout sayfalarında ürün önerilmesi gibi stratejiler Crooss channel pazarlama örnekleri arasındadır.

Omnichannel Pazarlama ve Multichannel Pazarlama Farkı Nedir?

Omnichannel pazarlama stratejilerinde tüm kanallar entegre bir şekilde ilerler ve müşteri deneyimi ön planda tutulur. Multichannel ise tüm kanalları ayrı ayrı ele alarak etkileşim ağını genişletmeyi hedefler.

Multi Channel Pazarlama Stratejisi Nasıl Oluşturulur?

Multichannel pazarlama stratejisi oluştururken; web sitesi, televizyon, e-posta ve sosyal medya gibi farklı iletişim kanalları kendi dinamiklerine göre ele alınır. Her birinde, tüketici profili ve kanalın niteliklerine göre özelleştirilmiş stratejiler geliştirilir.

Multichannel Pazarlama Nasıl Yapılır?

Multichannel pazarlama yapmak isteyen işletmelerin öncelikle hangi kanallarda ne amaçla yer alacaklarına karar vermeleri gerekir. Potansiyel müşteri yaratma, rekabet avantajı ve satış gibi birçok hedefle, çeşitli kanallarda var olmak mümkündür. Bu süreçte hedefe en uygun kanallar seçilmeli ve tüketici profiline göre stratejiler geliştirilmelidir.

ideasoft monogram
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.
Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali

E-ticaret Danışmanı

Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar