E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları

14 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları

Menü tasarımı ve navigasyon, e-ticaret siteleri üzerinde tüketicilerin aradıkları ürün ya da içeriklere ulaşmalarını sağlar. Bu nedenle de kullanıcı deneyimi açısından da bu iki unsur önemli bir rol oynamaktadır. İyi hazırlanmamış bir navigasyon ve kafa karıştıran bir menü tasarımı, kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyerek, geri dönüşümlerinizi azaltacağı gibi kullanıcıların siteyi terk etmelerine de neden olabilir.

İlgili rehber: Hemen çıkma oranını düşürmek için neler yapmalısınız?

Akılda kalıcı ve kullanıcı dostu bir menü tasarımı ile navigasyon yapmak için de izlemeniz gereken bir takım kurallar ve taktikler bulunmakta. Bu yazımıda da bunların üzerinde duracağız.

Menü tasarımı ve navigasyon ile ilgili ipuçları

Menü yazı fontlar türü ve büyüklüklerine dikkat edin

Menü tasarımı yaparken, öncelikli olarak dikkat etmeniz gerekenlerden biri de yazı font türü ve karakter büyüklüğüdür. Web siteniz üzerinde menü içeriğinizin rahat bir şekilde okunabilmesi gerekir. Bu sebeple de seçtiğiniz yazı tipleri önemlidir.

Sans serif ya da serif fontlar bu süreçte kullanılabilir. Ancak bu font türleri arasında seçim yaparken, el yazısı gibi ya da çok iç içe geçmiş yazı karakterlerini kullanmadan, rahat okunabilen fontları tercih etmenizde yarar var. Böylelikle menü tasarımı, rahat okunabilen içerik sunarak, kullanıcıların metinleri daha rahat okumalarını sağlar.

Font büyüklüğünde ise çok küçük kullanımlardan kaçınmanız gerekir. Font küçük olduğunda okunması zorlaşır. Menü tasarımı yaparken, font büyüklüğü minimum 13 pt olarak kullanılmalıdır. 13 pt altı küçük olacağı için tercih edilmemektedir.

Format tabanlı başlıklardan kaçının

Menü tasarımı yaparken, içerik formatı belirten başlıklardan kaçınmanızda önemli. Örneğin, fotoğraflar, videolar, hizmetler gibi içeriğin formatını belirten başlıklar yerine içeriği tanımlayan ifadeler kullanmanızda yarar var. Kullanıcılar e-ticaret sitesine geldiklerinde fotoğraf ya da videoları incelemeyecektir. Bunun yerine ne tür içerikler olduğuna bakacaklardır.

Teknoloji ürünleri satan bir firma örneğin, “ürünler” gibi bir başlık yerine doğrudan, “bilgisayarlar, fotoğraf makineleri, cep telefonları” gibi doğrudan içerği ele alan başlıkları kullanarak navigasyonları oluşturabilirler. Böyle bir yaklaşım, kullanıcı deneyimini de artıracaktır.

Ana kategorilerinizi öne çıkartın

Format odaklı başlıklar yerine menü üstünde ana kategorilerinizi öne çıkartmanız daha faydalı olacaktır. Yukarıda da belirttiğimiz gibi ana kategoriler üzerinde ilerleyerek, kullanıcılara bu içeriklerin ne ile ilgili olduklarını onlara göstermeye özen gösterin.

Ana kategorilerinizi sergileyerek, kullanıcılar ne tür ürünler sattığınızı da ilk bakışta göstermiş olursunuz. Bu sayede de kullanıcılar doğrudan ilgilendikleri ürün gruplarına yönelerek, ürünlere ulaşabilirler.

Alt kategorileri listeleyin

Ana kategorilerin altında açılan menüler oluşturarak, alt kategorilerinizi de listelemelisiniz. Ana kategori içerisinde birçok farklı alt kategori oluşabileceği için, kullanıcılara daha rahat bir navigasyon sağlamak için menü tasarımı yaparken alt kategorilerinizi de burada listelemelisiniz.

Alt kategorileriniz, navigasyon açısından daha spesifik bir yöntem sunduğu için kullanıcılar ana kategori içerisinde ürün aramak zorunda kalmadan doğrudan ilgili ürün kategorisini seçerek, daha hızlı bir şekilde aradıkları ürünlere ulaşabilirler.

İlgili rehber: Hiyerarşik kategori yönetimi e-ticaret sitenizde satışları nasıl artırır?

Mega menü ile alt kategorilerde ürün görsellerini gösterin

Mega menüler, son birkaç yıldır popülerleştiler. Bu menüler, açılan menülerde seçeceğiniz bir ürün kategorisindeki ürünlerden öne çıkan ürünlerin görsellerini de gösterebilir. Menü üzerinde görsel seçenekler sunduğunuzda, kullanıcılar ürünleri daha rahat algıladıkları için aradıkları kategorileri daha hızlı bir şekilde bulabilirler. Bu nedenle de menü tasarımı yaparken, mega menü seçeneklerini de göz önünde bulundurmanızda yarar var.

Dikakt çeken bir arama kutusu kullanın

Menü tasarımı yaparken, menü metinlerinin yanı sıra site içi arama kutusunu da bu alanda kullanmanızda yarar vardır. Özellikle e-ticaret firmalarında kullanıcılar belli bir ürünü incelemek istediklerinde site içi arama yapmak isteyeceklerdir. Böylelikle aradıkları sonuçlara daha hızlı ulaşabilmek isterler.

Site içi arama kutunuzu da menünüz üzerinde dikkat çekici bir şekilde konumlandırmanız ve sitenin giriş bölümünüde doğrudan görünür kılmanız, kullanıcı deneyimini artırmanıza yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları

Mobil navigasyonu unutmayın

Masaüstü görünümün haricinde menü tasarımı yaparken, mobil site görünüm ve kullanımını da göz önünde bulundurmanız gerekir. Mobil menü kullanımı masaüstü kullanımdan da farklıdır. Mobil cihazlarda genellikle tasarım tek bir sütun odağında yapıldığı için tüm menü unsurlarınızı tek sütünda göstermeniz mümkün olmaz. Bu sebeple de farklı bir yaklaşımınızın olması gerekir.

Mobil menü tasarımlarında “Hamburger” menü olarak da adlandırılan ve site üzerinde genellikle alt alta üç çizgi ile ifade edilen açılır ve kapanır menüler kullanılmaktadır.

Bu menü tasarımı yaparken, menü ekranın sağ ya da solundan kaydırılarak gösterilmektedir. Burada yine ana kategorileriniz ve alt kategorilerinizi listeyebilirsiniz. Bu açılır kapanır menüleri tasarlarken de arkaplan ile zıtlık oluşturan renk seçimleri yapmanız, font büyüklük ve tiplerine dikakt etmeniz önemlidir. Bununla beraber mobil menüde yer alan ögelerin sayısını da azaltmanız gerekebilir.

Menü içeriği uzadığında mobil cihazlardaki kontrol zorlaşır. Bu sebeple de mobil menü için daha farklı bir kategorizasyon düşünmeniz gerekebilir. Çok önemli olmayan ve ürün odağında öne çıkmamış olan navigasyon ögelerinizi mobil tasarımınızıda sitenin footer olarak bilinen ve sayfanın en alt bölümünü oluşturan alanda ek linklerle kullanarak gösterebilirsiniz. Böylelikle menü tasarımı sadeleşirken, kullanıcı deneyimini de geliştirmiş olursunuz.

İlgili rehber: Mobil site optimizasyon teknikleri

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Video pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken 5 önemli bilgi
Video pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken 5 önemli bilgi
Son dönemlerin en popüler pazarlama trendlerinden biri de video pazarlama. Video içeriklerin popülerliğinin ve tüketiminin artmasının ardından firmalar da video içerik üretimine bir hayli önem vermeye başladı. Video içerik...
1 Mart 2017
Sinan Oypan
Satış sonrası müşteri destek hizmetleriniz geliştirmenizi sağlacak ipuçları
Satış sonrası müşteri destek hizmetleriniz geliştirmenizi sağlacak ipuçları
E-ticarette müşteri destek hizmetlerini geliştirmek müşteri memnuniyetini ve sadakatini artırmak için oldukça önemlidir. Müşteri destek hizmetlerini satış öncesi ve satış sonrası olarak değerlendirmek gerekir. Müşterileriniz...
25 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
Twitter takipçi artırma çalışmaları, e-ticaret sitenizin Twitter üzerindeki etkileşimlerini ve geri dönüşümlerini artırmak için oldukça önemli. Organik olarak takipçi artırma çalışmaları yapmak, doğrudan sizinle ilgilenen...
3 Nisan 2019
Sinan Oypan
Instagram profil düzenleme ipuçları
Instagram profil düzenleme ipuçları
Instagram profil düzenleme ipuçları ile profilinizi detaylandırarak, ziyaretçilere sizi takip etmeleri için farklı sebepler sunabilirsiniz. Sosyal medya pazarlamada Instagram oldukça önemli bir görev üstlendiği için, profilinizi en...
14 Aralık 2020
Sinan Oypan
İşinizi geliştirmek için rekabetten nasıl faydalanabilirsiniz?
İşinizi geliştirmek için rekabetten nasıl faydalanabilirsiniz?
İşi geliştirip, daha iyi bir yere getirmek, daha fazla müşteriye sahip olmak ve karlılığı artırmak tüm şirketlerin öncelikli amaçları arasındadır. Tüm bunları yapabilmek için birçok strateji belirlenebilir, farklı yöntemlere...
8 Eylül 2016
Sinan Oypan
2021'de E-ticarette En Çok Satılması Beklenen Ürünler
2021'de E-ticarette En Çok Satılması Beklenen Ürünler
E-ticarette sabit fikirlere yer yoktur. Değişimin ve gelişimin böylesine hızlı olduğu bir alanda yerinde saymak ile geri gitmek aynı anlama gelir. Dolayısıyla sürekli araştırmanız ve öğrenmeniz gerekir. Hangi ürünün daha çok...
23 Şubat 2021
Markethinkers
Canlı destek hizmetiyle satışlarınızı artırmanıza yardımcı olacak ipuçları
Canlı destek hizmetiyle satışlarınızı artırmanıza yardımcı olacak ipuçları

Son yıllarda site ziyaretçileriyle hızlı bir şekilde iletişime geçmek ve onlara yardımcı olmak için kullanılan sistemlerden biri de canlı destek yazılımları. Bu yazılımlarla site üzerinde kullanıcılara bir mesaj kutusu...
31 Ocak 2018
Sinan Oypan
Kurumsal firmalar için alternatif sosyal medya içerikleri
Kurumsal firmalar için alternatif sosyal medya içerikleri
Kurumsal firmalar sosyal medya üzerinde etkileşim yaratabilecek uzun soluklu içerik fikirleri bulmakta zorlanabiliyorlar. Bu nedenle de düzenli paylaşımlar yapmaları zorlaştığı için de bu platformlar üzerinden bekledikleri geri...
12 Ekim 2020
Sinan Oypan
Facebook etkileşim artırma yolları
Facebook etkileşim artırma yolları
Facebook etkileşim artırma yolları nelerdir, Facebook etkileşim artırmak için paylaşım zamanına dikkat edilmeli midir, Facebook etkileşim arttırmak için hangi içerik türü kullanılmalıdır; bu ve daha fazlasının cevabı bu...
12 Şubat 2017
Sinan Oypan
İnternet üzerinden yapılabilecek girişimci iş fikirleri
İnternet üzerinden yapılabilecek girişimci iş fikirleri
2020’de işini internette taşımak ya da bir e-ticaret sitesi üzerinden satış yapmak isteyenler için internetten yapılabilecek girişimci iş fikirleri bulunuyor. Kendi işinizi yapmak istiyorsanız yeni yılda burada yer verdiğimiz iş...
20 Aralık 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarına sosyal medyanın faydaları nelerdir?
E-ticaret firmalarına sosyal medyanın faydaları nelerdir?
Marka bilinirliğini artırma, yeni kitlelere ulaşma ve iletişim kurma sosyal medyanın faydaları arasında öne çıkanlardan sadece bazıları. E-ticaret firmaları, sosyal medya pazarlamadan faydalanırken, onun birçok faydasından...
18 Mart 2020
Sinan Oypan
Toplantılarda kaybedilen zamanı geri kazanmak için 5 yöntem
Toplantılarda kaybedilen zamanı geri kazanmak için 5 yöntem
İş yerlerindeki toplantılar kimi zaman mesai saatlerinin büyük bir bölümünü kaplayabiliyor ve haliyle de bu toplantılar iş verimliliğinin düşmesine neden oluyor. Düzenlenen çoğu toplantı aslında gerektiğinden fazla sürüyor...
13 Eylül 2016
Sinan Oypan