E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları

14 Haziran 2020
Sinan Oypan

Menü tasarımı ve navigasyon, e-ticaret siteleri üzerinde tüketicilerin aradıkları ürün ya da içeriklere ulaşmalarını sağlar. Bu nedenle de kullanıcı deneyimi açısından da bu iki unsur önemli bir rol oynamaktadır. İyi hazırlanmamış bir navigasyon ve kafa karıştıran bir menü tasarımı, kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyerek, geri dönüşümlerinizi azaltacağı gibi kullanıcıların siteyi terk etmelerine de neden olabilir.

İlgili rehber: Hemen çıkma oranını düşürmek için neler yapmalısınız?

Akılda kalıcı ve kullanıcı dostu bir menü tasarımı ile navigasyon yapmak için de izlemeniz gereken bir takım kurallar ve taktikler bulunmakta. Bu yazımıda da bunların üzerinde duracağız.

Menü tasarımı ve navigasyon ile ilgili ipuçları

Menü yazı fontlar türü ve büyüklüklerine dikkat edin

Menü tasarımı yaparken, öncelikli olarak dikkat etmeniz gerekenlerden biri de yazı font türü ve karakter büyüklüğüdür. Web siteniz üzerinde menü içeriğinizin rahat bir şekilde okunabilmesi gerekir. Bu sebeple de seçtiğiniz yazı tipleri önemlidir.

Sans serif ya da serif fontlar bu süreçte kullanılabilir. Ancak bu font türleri arasında seçim yaparken, el yazısı gibi ya da çok iç içe geçmiş yazı karakterlerini kullanmadan, rahat okunabilen fontları tercih etmenizde yarar var. Böylelikle menü tasarımı, rahat okunabilen içerik sunarak, kullanıcıların metinleri daha rahat okumalarını sağlar.

Font büyüklüğünde ise çok küçük kullanımlardan kaçınmanız gerekir. Font küçük olduğunda okunması zorlaşır. Menü tasarımı yaparken, font büyüklüğü minimum 13 pt olarak kullanılmalıdır. 13 pt altı küçük olacağı için tercih edilmemektedir.

Format tabanlı başlıklardan kaçının

Menü tasarımı yaparken, içerik formatı belirten başlıklardan kaçınmanızda önemli. Örneğin, fotoğraflar, videolar, hizmetler gibi içeriğin formatını belirten başlıklar yerine içeriği tanımlayan ifadeler kullanmanızda yarar var. Kullanıcılar e-ticaret sitesine geldiklerinde fotoğraf ya da videoları incelemeyecektir. Bunun yerine ne tür içerikler olduğuna bakacaklardır.

Teknoloji ürünleri satan bir firma örneğin, “ürünler” gibi bir başlık yerine doğrudan, “bilgisayarlar, fotoğraf makineleri, cep telefonları” gibi doğrudan içerği ele alan başlıkları kullanarak navigasyonları oluşturabilirler. Böyle bir yaklaşım, kullanıcı deneyimini de artıracaktır.

Ana kategorilerinizi öne çıkartın

Format odaklı başlıklar yerine menü üstünde ana kategorilerinizi öne çıkartmanız daha faydalı olacaktır. Yukarıda da belirttiğimiz gibi ana kategoriler üzerinde ilerleyerek, kullanıcılara bu içeriklerin ne ile ilgili olduklarını onlara göstermeye özen gösterin.

Ana kategorilerinizi sergileyerek, kullanıcılar ne tür ürünler sattığınızı da ilk bakışta göstermiş olursunuz. Bu sayede de kullanıcılar doğrudan ilgilendikleri ürün gruplarına yönelerek, ürünlere ulaşabilirler.

Alt kategorileri listeleyin

Ana kategorilerin altında açılan menüler oluşturarak, alt kategorilerinizi de listelemelisiniz. Ana kategori içerisinde birçok farklı alt kategori oluşabileceği için, kullanıcılara daha rahat bir navigasyon sağlamak için menü tasarımı yaparken alt kategorilerinizi de burada listelemelisiniz.

Alt kategorileriniz, navigasyon açısından daha spesifik bir yöntem sunduğu için kullanıcılar ana kategori içerisinde ürün aramak zorunda kalmadan doğrudan ilgili ürün kategorisini seçerek, daha hızlı bir şekilde aradıkları ürünlere ulaşabilirler.

İlgili rehber: Hiyerarşik kategori yönetimi e-ticaret sitenizde satışları nasıl artırır?

Mega menü ile alt kategorilerde ürün görsellerini gösterin

Mega menüler, son birkaç yıldır popülerleştiler. Bu menüler, açılan menülerde seçeceğiniz bir ürün kategorisindeki ürünlerden öne çıkan ürünlerin görsellerini de gösterebilir. Menü üzerinde görsel seçenekler sunduğunuzda, kullanıcılar ürünleri daha rahat algıladıkları için aradıkları kategorileri daha hızlı bir şekilde bulabilirler. Bu nedenle de menü tasarımı yaparken, mega menü seçeneklerini de göz önünde bulundurmanızda yarar var.

Dikakt çeken bir arama kutusu kullanın

Menü tasarımı yaparken, menü metinlerinin yanı sıra site içi arama kutusunu da bu alanda kullanmanızda yarar vardır. Özellikle e-ticaret firmalarında kullanıcılar belli bir ürünü incelemek istediklerinde site içi arama yapmak isteyeceklerdir. Böylelikle aradıkları sonuçlara daha hızlı ulaşabilmek isterler.

Site içi arama kutunuzu da menünüz üzerinde dikkat çekici bir şekilde konumlandırmanız ve sitenin giriş bölümünüde doğrudan görünür kılmanız, kullanıcı deneyimini artırmanıza yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları

Mobil navigasyonu unutmayın

Masaüstü görünümün haricinde menü tasarımı yaparken, mobil site görünüm ve kullanımını da göz önünde bulundurmanız gerekir. Mobil menü kullanımı masaüstü kullanımdan da farklıdır. Mobil cihazlarda genellikle tasarım tek bir sütun odağında yapıldığı için tüm menü unsurlarınızı tek sütünda göstermeniz mümkün olmaz. Bu sebeple de farklı bir yaklaşımınızın olması gerekir.

Mobil menü tasarımlarında “Hamburger” menü olarak da adlandırılan ve site üzerinde genellikle alt alta üç çizgi ile ifade edilen açılır ve kapanır menüler kullanılmaktadır.

Bu menü tasarımı yaparken, menü ekranın sağ ya da solundan kaydırılarak gösterilmektedir. Burada yine ana kategorileriniz ve alt kategorilerinizi listeyebilirsiniz. Bu açılır kapanır menüleri tasarlarken de arkaplan ile zıtlık oluşturan renk seçimleri yapmanız, font büyüklük ve tiplerine dikakt etmeniz önemlidir. Bununla beraber mobil menüde yer alan ögelerin sayısını da azaltmanız gerekebilir.

Menü içeriği uzadığında mobil cihazlardaki kontrol zorlaşır. Bu sebeple de mobil menü için daha farklı bir kategorizasyon düşünmeniz gerekebilir. Çok önemli olmayan ve ürün odağında öne çıkmamış olan navigasyon ögelerinizi mobil tasarımınızıda sitenin footer olarak bilinen ve sayfanın en alt bölümünü oluşturan alanda ek linklerle kullanarak gösterebilirsiniz. Böylelikle menü tasarımı sadeleşirken, kullanıcı deneyimini de geliştirmiş olursunuz.

İlgili rehber: Mobil site optimizasyon teknikleri

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette tedarikçi firmalarla çalışırken bilmeniz gerekenler
E-ticarette tedarikçi firmalar ile çalışırken özellikle bazı konulara dikkat etmeniz ve çalıştığınız tedarikçi firmaları iyi seçmeniz; aynı zamanda da bu firmalarla olan ilişkilerinizi iyi tutmanız önemlidir. Kendi üretimini...
24 Aralık 2018
Sinan Oypan
Instagram'ın algoritması ile ilgili bilmeniz gerekenler
Sosyal medya pazarlamada Instagram oldukça önemli bir yere sahip. Birçok reklam veren ve marka, hedef kitlelerine ulaşmak için Instagram’ı kullanıyor. Hem B2B hem B2C tarafında Instagram oldukça yaygın. Bu kadar yaygın olan bir...
16 Mart 2018
Sinan Oypan
2018’de öne çıkacak müşteri hizmetleri trendleri
Müşteri hizmetleri e-ticaretteki en önemli alanlardan biridir. Müşteri memnuniyetini artırmak, satış öncesi ve sonrasında destek sunmak ve müşterilerle iyi ilişkiler kurmak için sağlam temelleri olan bir müşteri hizmetleri...
5 Ocak 2018
Sinan Oypan
Toplantılarda kaybedilen zamanı geri kazanmak için 5 yöntem
İş yerlerindeki toplantılar kimi zaman mesai saatlerinin büyük bir bölümünü kaplayabiliyor ve haliyle de bu toplantılar iş verimliliğinin düşmesine neden oluyor. Düzenlenen çoğu toplantı aslında gerektiğinden fazla sürüyor...
13 Eylül 2016
Sinan Oypan
E satış sitesi kurmak için neler gerekli?
E satış sitesi kurarak, internetten satışlar yapmaya başlayabilir, kendi işinizi kurarak hayalinizdeki işe sahip olabilirsiniz. Günümüzde e satış sitesi kurmak genellikle kolay bir süreç olsa da işin zor kısmı, işi yönetmek...
2 Haziran 2020
Sinan Oypan
Instagram yorum artırmak başlıkları nasıl yazamalısınız?
Instagram yorum artırmak için görselleriniz kadar başlıklarınız üzerinde de çalışmanız ve onları optimize etmeniz önemlidir. Gönderi başlıklarında vereceğiniz mesaj, kullandığınız dil ve takipçilerinize hitap şekliniz...
15 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticarette marka sadakati oluşturmak için neler yapmalısınız?
Marka sadakati, e-ticaret firmaları için günümüzde üstünde durmaları gerken en önemli unsurlardan biri olarak öne çıkıyor. Özellikle fiyat odaklı pazarlarda, tüketicileri sadece ürün fiyatıyla değil, sunulan hizmetlerle...
4 Kasım 2019
Sinan Oypan
30 günde e-ticaretteki ilk satışınızı nasıl yapabilirsiniz? 1. Bölüm
İş yerinizi internete taşıdığınızda ya da sıfırdan bir iş kurarak online satış mağazası açtığınızda ilk satışlarınızı yapmanız belli bir süre alabilir. Bir e-ticaret sitesi açmak tek başına yeterli değildir. Sizin de...
3 Mart 2017
Sinan Oypan
Girişimciler için online satış arttırma teknikleri
Online satış arttırma teknikleri, girişimcilerin e-ticaret firmalarını daha karlı bir hale getirmelerini sağlarken, marka ve ürün bilinirliklerini artırmalarını da katkı sağlar. Yeni kitlelere ulaşmak, ürünlere olan talebi...
21 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticarette güven kazanmak için neler yapmalısınız?
E-ticarette güven kazanmak, sadık müşteri kitleleri kazanmanıza yardımcı olurken, kulaktan kulağa pazarlama sayesinde yeni kitlelere ulaşmanızı da kolaylaştırır. Bunların yanı sıra marka imajınızın güçlenmesi açısından da...
6 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Küçük bir sermaye ile kendi işinizi nasıl kurabilirsiniz?
Düşük bir bütçe ile kendi işinizi kurmak mümkün mü? Sorunun cevabını uzatmadan vermek gerekirse; “Evet, mümkün.” Ancak Türkiye’deki girişimcilik algısında, kendi işini kurmak için büyük sermayelere ihtiyaç duyulduğu...
23 Şubat 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde yanıtlamanız gereken sık sorulan kargo gönderim soruları
E-ticaret sitenizden alışveriş yapan tüketicilere bilgilendirmeniz oldukça önemli. Sık sorulan sorular sayfanızı bu nedenle de iyi bir şekilde düzenlemeniz gerekir. Bu sayfada yer vermeniz gereken konulardan biri de kargo gönderimi...
4 Kasım 2018
Sinan Oypan