E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları

14 Haziran 2020
Sinan Oypan

Menü tasarımı ve navigasyon, e-ticaret siteleri üzerinde tüketicilerin aradıkları ürün ya da içeriklere ulaşmalarını sağlar. Bu nedenle de kullanıcı deneyimi açısından da bu iki unsur önemli bir rol oynamaktadır. İyi hazırlanmamış bir navigasyon ve kafa karıştıran bir menü tasarımı, kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyerek, geri dönüşümlerinizi azaltacağı gibi kullanıcıların siteyi terk etmelerine de neden olabilir.

İlgili rehber: Hemen çıkma oranını düşürmek için neler yapmalısınız?

Akılda kalıcı ve kullanıcı dostu bir menü tasarımı ile navigasyon yapmak için de izlemeniz gereken bir takım kurallar ve taktikler bulunmakta. Bu yazımıda da bunların üzerinde duracağız.

Menü tasarımı ve navigasyon ile ilgili ipuçları

Menü yazı fontlar türü ve büyüklüklerine dikkat edin

Menü tasarımı yaparken, öncelikli olarak dikkat etmeniz gerekenlerden biri de yazı font türü ve karakter büyüklüğüdür. Web siteniz üzerinde menü içeriğinizin rahat bir şekilde okunabilmesi gerekir. Bu sebeple de seçtiğiniz yazı tipleri önemlidir.

Sans serif ya da serif fontlar bu süreçte kullanılabilir. Ancak bu font türleri arasında seçim yaparken, el yazısı gibi ya da çok iç içe geçmiş yazı karakterlerini kullanmadan, rahat okunabilen fontları tercih etmenizde yarar var. Böylelikle menü tasarımı, rahat okunabilen içerik sunarak, kullanıcıların metinleri daha rahat okumalarını sağlar.

Font büyüklüğünde ise çok küçük kullanımlardan kaçınmanız gerekir. Font küçük olduğunda okunması zorlaşır. Menü tasarımı yaparken, font büyüklüğü minimum 13 pt olarak kullanılmalıdır. 13 pt altı küçük olacağı için tercih edilmemektedir.

Format tabanlı başlıklardan kaçının

Menü tasarımı yaparken, içerik formatı belirten başlıklardan kaçınmanızda önemli. Örneğin, fotoğraflar, videolar, hizmetler gibi içeriğin formatını belirten başlıklar yerine içeriği tanımlayan ifadeler kullanmanızda yarar var. Kullanıcılar e-ticaret sitesine geldiklerinde fotoğraf ya da videoları incelemeyecektir. Bunun yerine ne tür içerikler olduğuna bakacaklardır.

Teknoloji ürünleri satan bir firma örneğin, “ürünler” gibi bir başlık yerine doğrudan, “bilgisayarlar, fotoğraf makineleri, cep telefonları” gibi doğrudan içerği ele alan başlıkları kullanarak navigasyonları oluşturabilirler. Böyle bir yaklaşım, kullanıcı deneyimini de artıracaktır.

Ana kategorilerinizi öne çıkartın

Format odaklı başlıklar yerine menü üstünde ana kategorilerinizi öne çıkartmanız daha faydalı olacaktır. Yukarıda da belirttiğimiz gibi ana kategoriler üzerinde ilerleyerek, kullanıcılara bu içeriklerin ne ile ilgili olduklarını onlara göstermeye özen gösterin.

Ana kategorilerinizi sergileyerek, kullanıcılar ne tür ürünler sattığınızı da ilk bakışta göstermiş olursunuz. Bu sayede de kullanıcılar doğrudan ilgilendikleri ürün gruplarına yönelerek, ürünlere ulaşabilirler.

Alt kategorileri listeleyin

Ana kategorilerin altında açılan menüler oluşturarak, alt kategorilerinizi de listelemelisiniz. Ana kategori içerisinde birçok farklı alt kategori oluşabileceği için, kullanıcılara daha rahat bir navigasyon sağlamak için menü tasarımı yaparken alt kategorilerinizi de burada listelemelisiniz.

Alt kategorileriniz, navigasyon açısından daha spesifik bir yöntem sunduğu için kullanıcılar ana kategori içerisinde ürün aramak zorunda kalmadan doğrudan ilgili ürün kategorisini seçerek, daha hızlı bir şekilde aradıkları ürünlere ulaşabilirler.

İlgili rehber: Hiyerarşik kategori yönetimi e-ticaret sitenizde satışları nasıl artırır?

Mega menü ile alt kategorilerde ürün görsellerini gösterin

Mega menüler, son birkaç yıldır popülerleştiler. Bu menüler, açılan menülerde seçeceğiniz bir ürün kategorisindeki ürünlerden öne çıkan ürünlerin görsellerini de gösterebilir. Menü üzerinde görsel seçenekler sunduğunuzda, kullanıcılar ürünleri daha rahat algıladıkları için aradıkları kategorileri daha hızlı bir şekilde bulabilirler. Bu nedenle de menü tasarımı yaparken, mega menü seçeneklerini de göz önünde bulundurmanızda yarar var.

Dikakt çeken bir arama kutusu kullanın

Menü tasarımı yaparken, menü metinlerinin yanı sıra site içi arama kutusunu da bu alanda kullanmanızda yarar vardır. Özellikle e-ticaret firmalarında kullanıcılar belli bir ürünü incelemek istediklerinde site içi arama yapmak isteyeceklerdir. Böylelikle aradıkları sonuçlara daha hızlı ulaşabilmek isterler.

Site içi arama kutunuzu da menünüz üzerinde dikkat çekici bir şekilde konumlandırmanız ve sitenin giriş bölümünüde doğrudan görünür kılmanız, kullanıcı deneyimini artırmanıza yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları

Mobil navigasyonu unutmayın

Masaüstü görünümün haricinde menü tasarımı yaparken, mobil site görünüm ve kullanımını da göz önünde bulundurmanız gerekir. Mobil menü kullanımı masaüstü kullanımdan da farklıdır. Mobil cihazlarda genellikle tasarım tek bir sütun odağında yapıldığı için tüm menü unsurlarınızı tek sütünda göstermeniz mümkün olmaz. Bu sebeple de farklı bir yaklaşımınızın olması gerekir.

Mobil menü tasarımlarında “Hamburger” menü olarak da adlandırılan ve site üzerinde genellikle alt alta üç çizgi ile ifade edilen açılır ve kapanır menüler kullanılmaktadır.

Bu menü tasarımı yaparken, menü ekranın sağ ya da solundan kaydırılarak gösterilmektedir. Burada yine ana kategorileriniz ve alt kategorilerinizi listeyebilirsiniz. Bu açılır kapanır menüleri tasarlarken de arkaplan ile zıtlık oluşturan renk seçimleri yapmanız, font büyüklük ve tiplerine dikakt etmeniz önemlidir. Bununla beraber mobil menüde yer alan ögelerin sayısını da azaltmanız gerekebilir.

Menü içeriği uzadığında mobil cihazlardaki kontrol zorlaşır. Bu sebeple de mobil menü için daha farklı bir kategorizasyon düşünmeniz gerekebilir. Çok önemli olmayan ve ürün odağında öne çıkmamış olan navigasyon ögelerinizi mobil tasarımınızıda sitenin footer olarak bilinen ve sayfanın en alt bölümünü oluşturan alanda ek linklerle kullanarak gösterebilirsiniz. Böylelikle menü tasarımı sadeleşirken, kullanıcı deneyimini de geliştirmiş olursunuz.

İlgili rehber: Mobil site optimizasyon teknikleri

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı yazımıza geçmeden önce; bir önceki yazımızda Facebook üzerinde neden tek bir ideal paylaşım zamanı olmadığını ele almıştık. Dilerseniz aşağıdaki bağlantı üzerinden bu...
9 Mayıs 2017
Sinan Oypan
İnternetten antika ürün satmak isteyenler neler yapmalı?
Antika ürün satmak / antika eşya satmak istiyorum diyor ve internetten ikinci el antika eşya satışı yapmak istiyorsanız bu yazı tam size göre. İnternetten antika ürün satmak Antika ürünlerin satışı ve ikinci el eşya...
14 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan
Başarılı Bir İş Fikri Nasıl Ortaya Çıkar?
Birçok kişi kendi işini kurmak ister ancak ilk adımın ne olacağını veya nasıl başlamaları gerektiği konusunda tereddüt yaşayabilirler. Bir diğer konu ise iş kurmak için doğru bir zamanın olup olmadığı sorunsalıdır....
12 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor?
SEO dendiği zaman genellikle akla anahtar kelime kullanımları, site üzerindeki link yapıları ya da metin yazımları gelse de SEO’yu etkileyen önemli faktörlerden biri de kullanıcı deneyimi. Web site üzerindeki kullanıcı deneyimi...
27 Aralık 2018
Sinan Oypan
İnternetten ürün satışı sürecinde ilk ürünlerin seçimi
İnternetten ürün satışı yapmak isteyen kişilerin öncelikli problemlerinden biri satacakları ilk ürünü bulmak oluyor. Doğru ürünü bulmak ve internetten ürün satışı çalışmalarına başlamak, zor olabildiği için üzerinde...
10 Mayıs 2019
Sinan Oypan
İşinizde başarıyı uzun süre devam ettirememenize neden olan 4 durum
Girişimcilikte herkesin asıl amacı başarıya ulaşarak, yaptığı işi uzun süre ayakta tutmak ya da işi daha iyiye götürmek için çalışmalar yapmaktır. Fakat bazı başarılar elde etmek, girişimciler de bazı kötü etkiler de...
6 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Ürün tanıtımı yapmak için kullanabileceğiniz yöntemler
E-ticaret sitenize müşteri çekebilmek ve geri dönüşümlerinizi artırabilmek için ürün tanıtımı yapmanız bir hayli önemlidir. Yeni veya mevcut ürünleriniz için farklı dijital pazarlama çalışmalarından yararlanarak bu...
3 Mart 2020
Sinan Oypan
Dergi ve gazete gibi offline mecralardaki reklamlarınızı nasıl ölçümleyebilirsiniz?
Firmalar sadece internet üzerinden reklam vermek zorunda değiller. Basılı ve görsel yayınları kullanarak da reklam çalışmaları yapabilirler. Gazete, dergi, broşür, afiş, bilboard, radyo ve TV reklamları gibi farklı kanallar...
5 Ocak 2017
Sinan Oypan
Pazarlamada kitle psikolojisi nasıl kullanılır?
Kitle psikolojisi üzerine çalışmak ve bunu anlamak, tüketicilerin satın alma kararlarını nasıl verdiklerini de anlamanızı sağlar. Bunu kavradığınızda da pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi daha etkili bir şekilde...
22 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Uluslararası lojistik yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Uluslararası lojistik yönetimi, yurtdışına satış yapan ya da yapmak isteyenlerin özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri. Ülkeler arası kargo gönderimi yaparken, standart ülke içi gönderim koşulları ve kurallarından...
17 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kitle iletişim araçları nelerdir ve şirketler bunları nasıl kullanabilir?
Kitle iletişim araçları, çok uzun zamandır var olmakla beraber, teknolojinin değişimi ile beraber de şekil ve form değiştirmektedir.. Geçtiğimiz yüz yılda basılı gazete, dergi, radyo, televizyon ve sinema gibi formları olan kitle...
13 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde mutlaka olması gereken web sayfaları
E-ticaret sitelerinde mutlaka olması gereken ve tüketicilerin kolay erişebilmleri gereken bazı web sayfaları bulunur. Bu sayfalar, hem e-ticaret sitesinin ne ile ilgili olduğunu gösterir hem de firma ile hizmetleri hakkında bir takım...
13 Temmuz 2019
Sinan Oypan