Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler

11 Mart 2020
Sinan Oypan
Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler
Melek yatırımcı görüşmeleri, e-ticaret şirketine ya da yeni iş fikrine nakit akışı sağlamak ve işini büyütmek isteyen girişimciler için oldukça önemli. Melek yatırımcılardan alınacak yatırım ile bu iş fikri hayata geçirilebilir ya da mevcut şirketinizi büyütmek için gerekli olan nakiti bulabilirsiniz. Ancak yatırımcı görüşmelerinin büyük çoğunluğu olumsuz sonuçlanmaktadır. Bunun birçok farklı nedeni bulunmakta. Girişimcilerin fikirlerinin yatırıma değer görülmemesi, girişimcinin iyi hazırlanmamış olması, işe inanılması, ekibin yaptığı işe kendi adamamış olması, finansal planların ve öngörülerin detaylı bir şekilde yapılmaması gibi birçok neden yatırım görüşmelerinin başarısız olmasına neden olabilir. Peki, bu görüşmeleri yaparken nelere dikkat etmek gerekiyor?

Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat edilmesi gerekenler

Dersinizi iyi çalışın

Öncelikli olarak yapmanız gereken, bu görüşmelere gitmeden önce dersinizi iyi çalışmanızdır. Burada kastettiğimiz ise kendi şirketinizle ilgili yapacağınız sunum haricinde, görüşeceğiniz yatırımcılar hakkında da araştırma yapmanızdır. Bu noktada şunları göz önünde bulundurabilirsiniz:
  • Yatırımcının uzmanlık alanı
  • Yatırımcının daha önce çalıştığı firmalar
  • Yatırımcının daha önce kurduğu şirket/ler
  • Yatırımcının ilgi, bilgi ve deneyim alanları
Bu bilgiler size görüşme yapacağınız kişileri daha yakından tanımanızı sağlar ve böylelikle sunumlarınızı bu kişilerin vizyonlarına göre düzenleyebilirsiniz.

Belgelerinizi hazırlayın

Melek yatırımcı görüşmelerinde sunacağınız belgeleri de hazır etmeniz önemlidir. Burada sunacağınız belgeler (yatırımcılardan ek bir belge istenmemesi durumunda) ise şöyle:
  • Finansal dokümanlar
  • Sunumunuz
  • İş planınız
  • Ekibinizdekilerin özgeçmişleri
Sunum sırasında bu belgelerle ilgili bir görüşme yapmayabilirsiniz; ancak bunları hazırda tutmanız ve görüşme sonrasında incelenmek üzere onlara sunmanız gerekir. Bu belgelerin hazır olmaması, yaptığınız işin özensiz olduğu izlenimini verecektir. İlgili rehber: İş planı nasıl hazırlanır? İş Planı Örnekleri

Zor sorulara hazır olun

Yatırım görüşmelerinde, melek yatırımcılar iş modelinizi ve tutkunuzu daha iyi anlamak için sizi köşeye sıkıştıracak sorular sorabilirler. İşin zayıf noktaları hakkında sizi zorlayacaklardır ve buna hazır olmanız önemlidir. Buradaki soruları kişisel ve işinize bir saldırı olarak algılamamanız gerekir; çünkü yatırımcılar burada hem iş modelinizi hem de sizi sorgulayacaklardır ve verdiğiniz tepkilere ve yanıtlara göre işinize olan bakış açıları değişecektir. İlgili rehber: Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru

Görüşme öncesi sunumunuzun bir örneğini gönderin

Melek yatırımcı görüşmeleri öncesinde, girişiminiz ve iş modeliniz hakkında kısa bilgiler sunan bir sunum özetini de onlara göndermeniz faydalı olacaktır. Böylelikle onlar da iş modeliniz ve yaptığınız çalışmalar hakkında ön bilgi almış olurlar ve sizinle daha doğru bir şekilde iletişime geçebilirler.

Dakik olun ve giyiminize özen gösterin

Toplantı için gittiğinizde dakik olmanız çok önemlidir. Zamanında toplantı alanında olmanız gerekir. Toplantıdan belli bir süre önce orada olmanız, kendinizi hazırlamanızı ve konsantre olmanıza da yardımcı olacağı için görüşmenizin daha verimli olmasına yardımcı olur. Toplantıya giderken giyiminize özen göstermeniz ve profesyonel görünmeniz de oldukça önemlidir. Dış görünüş önemli olduğu gibi karşınızdaki kişiye ve yaptığınız işe olan saygınızı da gösterir. İlgili rehber: Girişimcilerin melek yatırımcılar hakkında bilmesi gerekenler

Sunumunuzda hikayelerden yararlanın

Sunumunuzun ilgi ve dikkat çekici olmasını sağlamak için ürün, hizmet ya da iş modelinizi tanıtırken bir hikaye üzerinden ilerleyin. Hikayeler akılda kalıcıdır ve dinleyenin dikkatini çekmenizi sağlar. Bir hikaye kurgulayarak, iş modelinizi bu şekilde anlatmaya çalışın. Hikayelerinizde fotoğraflar ve/ya videolar kullanarak melek yatırımcıların konuyu gözlerinde canlandırmalarına yardımcı olabilirsiniz. Bu hikayenin daha iyi anlaşılmasının yanı sıra iş modelinizin de nasıl çalıştığını görmelerini sağlar. Melek yatırımcılar, sizin tutkunuzu da görmek isteyeceklerdir. Bu sebeple de hikayenizi anlatırken işinize olan inancınızı ve tutkunuzu da ön plana çıkartmaya çalışmalısınız. Hikaye anlatımında hitap ettiğiniz problemi ve bu problemin çözümünü anlatırken, iyi ve kötü karakterler yaratın. Her hikayenin bir iyisi bir de kötü kahramanı bulunur ve bunu kendi iş modelinizi tanıtırken de yapabilirsiniz. Son olarak, melek yatırımcı sunumlarınızı yaparken ekibiniz de sahnede olsun. Bunun bir ekip işi olduğunu ve ekibinizin de sizin kadar işe adanmış olduğunu yatırımcılara göstermelisiniz.

Yatırımı nasıl kullanacağınızı planlamış olun

Yatırım görüşmelerinde, alacağınız yatırımı nasıl ve ne amaçla kullanacağınızı da size soracaklardır. Bu sebeple de görüşme öncesinde ne kadarlık bir yatırıma ihtiyacınız olduğunu ve bu nakiti nasıl ve hangi amaçla kullanacağınızı planlamalısınız. İlgili rehber: Yatırımcıları ikna etme ipuçları | Yatırım nasıl alınır?

Eleştiriye açık olun

Eleştireye açık olarak melek yatırımcı görüşmelerine gitmeniz gerekir. Bu toplantılarda işinizle, iş modelinizle, ürününüz ve planlarınızla ilgili birçok soru alacağınız gibi yatırımcılar size kendi fikir ve ön görülerini de söyleyerek, yaptığınız işi eleştireceklerdir. Buradaki eleştirileri kişisel almamanız önemlidir; çünkü bu eleştirilerin amacı sizin görüşlerinizi almaktır; aynı zamanda yatırım yapılacak işin tüm detayların derinlemesine sorgulanması gerekir.

Dürüst davranın

Bu görüşmelerde özellikle sergilemeniz gereken tavır ise dürüst olmaktır. Yanlış bilgi vermeniz halinde güvenilirliğiniz ciddi şekilde sarsılacaktır ve bu da yatırım alamayacağınız anlamına gelir. Özellikle finansal bilgi paylaşımları sırasında dürüst davranmanız önemlidir; çünkü iş, yatırım yapma sürecine geldiğinde şirketinizin finansal verileri ciddi şekilde araştırılacaktır. Bu konuda yalan söylediğinizde bu yalanların bulunması, size ve işinize ciddi zararlar verir.

Yanlış soruları sormayın

Yanlış soruları sormanız da melek yatırımcılar için olumsuz bir durum oluşturacaktır. Sormamanız gereken sorulardan bazıları şöyle:
  • Ne kadar yatırım yapılacağı
  • Anlaşmanın ne zaman tamamlanacağı
  • Yatırımcının firmanızla ilgili görüşleri
  • Yatırımcıların başka kimlere yatırım yaptığı
Bu tür sorular profesyonelliğin dışındadır ve melek yatırımcılar bu tür sorulara yanıt vermeyeceklerdir. Bu sorular sizin sabırsız olduğunuzu ve bir an önce yatırım almaya çalıştığınızı göstereceği için yatırımcıların gözündeki imajınıza zarar verir.

Melek yatırımcı ile ilgili sık sorulan sorular

Melek yatırımcı kimdir?

Melek yatırımcı, girişimlere hisse veya hisse senedi karşılığında yatırım yapan kişilerdir. Melek yatırımcılar maddi desteğin yanı sıra şirketlere kendi tecrübe ve bilgilerini aktarırken, onlara kendi networklerinin kapılarını da açarlar.

Melek yatırımcı türleri nedir?

Melek yatırımcılar, tek bir kişi olabileceği gibi birden fazla yatırımcının bir araya gelerek oluşturduğu yatırım şirketleri de olabilir. Girişimciler, tek bir melek yatırımcı ile görüşebilecekleri gibi bu yatırım firmaları ile de görüşebilirler.

Melek yatırımcının rolü nedir?

Melek yatırımcılar, yaptıkları yatırıma göre şirketin belli bir hissesine sahip olurlar. Maddi desteğin haricinde, şirket yönetiminde tecrübe ve bilgilerini de paylaşırlar. Buna ek olarak yapılan anlaşmalara göre yatırımcılar, şirketin yönetim kurulunda da yer alabilirler.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Online Petshop Açmak ve Petshop Ürünleri Satmak
Online Petshop Açmak ve Petshop Ürünleri Satmak
Online petshop açmak / online pet shop açmak ve petshop ürünleri satmak, sanal pet shop nasıl açılır, pet shop açma maliyeti / pet shop açma fiyatı yani pet shop açmak ne kadara mal olur, petshop açmak için gerekli belgeler /...
8 Mayıs 2018
IdeaSoft
Fiziki mağazadan online mağaza geçişinde bilmeniz gerekenler
Fiziki mağazadan online mağaza geçişinde bilmeniz gerekenler
Fiziki mağazası olanlar, online mağaza açarak internet üzerinde satış yapabilir ve yeni hedef kitlelere ulaşarak e-ticaretin avantajlarından yararlanabilirler. Uzun süredir fiziki mağazanız olabilir ve ticaret ile ilgili birçok konuyu...
7 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde yapabileceğiniz kişiselleştirilmiş pazarlama taktikleri
E-ticaret sitenizde yapabileceğiniz kişiselleştirilmiş pazarlama taktikleri
E-ticaret sitenizde kişiselleştirilmiş pazarlama taktikleri kullanmanız, aldığınız geri dönüşümleri artırırken, kullanıcıların da siteden daha fazla alışveriş yapmalarını sağlar. Tabii ki kişiselleştirilmiş pazarlama...
21 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Satışlarınızı artırmanızı sağlayacak ürün açıklama yazım ipuçları
Satışlarınızı artırmanızı sağlayacak ürün açıklama yazım ipuçları
E-ticaret siteniz firmanızın vitrinidir ve ürün sayfalarındaki açıklamalar da mağazanızı ziyaret eden kişileri satın almaya ikna etmek için kullanabileceğiniz satış cümleleridir. Bu sebeple de ürün açıklamalarınızın ikna...
27 Nisan 2018
Sinan Oypan
Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?
Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette tedarik zinciri, ürünün üretim aşamasından, tüketiciye ulaşana kadar ki süreci kapsar ve iyi bir şekilde planlanması gereken bir unsurdur. Tedarik zinciri yönetiminizi doğru yapmanız, maliyetlerinizi düşük tutmanız,...
24 Ocak 2020
Sinan Oypan
2017 yılında e-ticaret trendleri neler olacak?
2017 yılında e-ticaret trendleri neler olacak?
2016 yılının sonlarına yaklaşırken, birçok firma artık 2017 planlarını yapmaya başladı. Tabii ki reklam, satış ve pazarlama stratejilerinin yanı sıra iş geliştirme planları da bu dönemlerde yapılıyor. Söz konusu e-ticaret...
8 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Snapchat hesap açma gerekli mi?
E-ticaret firmaları için Snapchat hesap açma gerekli mi?
Snapchat hesap açma, e-ticaret firmalarının sosyal medyada farklı ve popüler bir mecrada pazarlama çalışmaları yapmalarına olanak tanır. Farklı kanallarda yer almak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza olanak tanıyacağı için ve...
30 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi için tanıtım videosu hazırlama ipuçları
E-ticaret sitesi için tanıtım videosu hazırlama ipuçları
E-ticaret şirketiniz için pazarlama çalışmaları yaparken, bir tanıtım videosu hazırlamak doğru bir yaklaşım olacaktır. Markanızı henüz tanımayan kitlelere, yaptığınız işleri ve hizmetleri anlatmak için tanıtım...
9 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya paylaşımı için en uygun zaman nasıl bulunur?
Sosyal medya paylaşımı için en uygun zaman nasıl bulunur?
Sosyal medya yönetimindeki en önemli unsurlardan biri de doğru zamanda paylaşım yaparak, daha fazla kişiye ulaşmak ve etkileşimi artırmaktır. Tabii ki bunu yapmak için bazı testler ve analizler yapmanız gerekiyor. Sosyal...
18 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Kullanıcıları Satın Almaya Yönlendirmenin 5 Yolu
Kullanıcıları Satın Almaya Yönlendirmenin 5 Yolu
Pazarlama, tanıtım ve satış faaliyetlerinin dijital ortamlarda yapılması anlamına gelen e-ticaret, geleneksel ticaret yöntemleriyle yıllar süren bu faaliyetleri oldukça kısa zamanda ve geniş kitlelere yönelik olarak...
12 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
E-ticarette kullanıcı yorumlarına alternatif olarak kullanılabilecek yöntemler
E-ticarette kullanıcı yorumlarına alternatif olarak kullanılabilecek yöntemler
E-ticaret sitelerinde kullanıcı yorumları, tüketicilerin satın alma kararlarını önemli şekilde etkilemektedir. Ama kimi zaman web site üzerinde bu kullanıcı yorumları oluşturmak zor olabilir. Bu tür durumlarda da farklı...
24 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Kullanıcı deneyimi tasarımı ile geri dönüşümünüzü nasıl artırabilirsiniz?
Kullanıcı deneyimi tasarımı ile geri dönüşümünüzü nasıl artırabilirsiniz?
E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi tasarımı üzerinde çalışmak, ziyaretçilerin site üzerinde daha rahat gezinmelerini sağlarken, site üzerinde de daha fazla vakit geçirmelerine yardımcı olur. Web site üzerinde daha fazla vakit...
25 Haziran 2019
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın