Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler

11 Mart 2020
Sinan Oypan
Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler
Melek yatırımcı görüşmeleri, e-ticaret şirketine ya da yeni iş fikrine nakit akışı sağlamak ve işini büyütmek isteyen girişimciler için oldukça önemli. Melek yatırımcılardan alınacak yatırım ile bu iş fikri hayata geçirilebilir ya da mevcut şirketinizi büyütmek için gerekli olan nakiti bulabilirsiniz. Ancak yatırımcı görüşmelerinin büyük çoğunluğu olumsuz sonuçlanmaktadır. Bunun birçok farklı nedeni bulunmakta. Girişimcilerin fikirlerinin yatırıma değer görülmemesi, girişimcinin iyi hazırlanmamış olması, işe inanılması, ekibin yaptığı işe kendi adamamış olması, finansal planların ve öngörülerin detaylı bir şekilde yapılmaması gibi birçok neden yatırım görüşmelerinin başarısız olmasına neden olabilir. Peki, bu görüşmeleri yaparken nelere dikkat etmek gerekiyor?

Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat edilmesi gerekenler

Dersinizi iyi çalışın

Öncelikli olarak yapmanız gereken, bu görüşmelere gitmeden önce dersinizi iyi çalışmanızdır. Burada kastettiğimiz ise kendi şirketinizle ilgili yapacağınız sunum haricinde, görüşeceğiniz yatırımcılar hakkında da araştırma yapmanızdır. Bu noktada şunları göz önünde bulundurabilirsiniz:
  • Yatırımcının uzmanlık alanı
  • Yatırımcının daha önce çalıştığı firmalar
  • Yatırımcının daha önce kurduğu şirket/ler
  • Yatırımcının ilgi, bilgi ve deneyim alanları
Bu bilgiler size görüşme yapacağınız kişileri daha yakından tanımanızı sağlar ve böylelikle sunumlarınızı bu kişilerin vizyonlarına göre düzenleyebilirsiniz.

Belgelerinizi hazırlayın

Melek yatırımcı görüşmelerinde sunacağınız belgeleri de hazır etmeniz önemlidir. Burada sunacağınız belgeler (yatırımcılardan ek bir belge istenmemesi durumunda) ise şöyle:
  • Finansal dokümanlar
  • Sunumunuz
  • İş planınız
  • Ekibinizdekilerin özgeçmişleri
Sunum sırasında bu belgelerle ilgili bir görüşme yapmayabilirsiniz; ancak bunları hazırda tutmanız ve görüşme sonrasında incelenmek üzere onlara sunmanız gerekir. Bu belgelerin hazır olmaması, yaptığınız işin özensiz olduğu izlenimini verecektir. İlgili rehber: İş planı nasıl hazırlanır? İş Planı Örnekleri

Zor sorulara hazır olun

Yatırım görüşmelerinde, melek yatırımcılar iş modelinizi ve tutkunuzu daha iyi anlamak için sizi köşeye sıkıştıracak sorular sorabilirler. İşin zayıf noktaları hakkında sizi zorlayacaklardır ve buna hazır olmanız önemlidir. Buradaki soruları kişisel ve işinize bir saldırı olarak algılamamanız gerekir; çünkü yatırımcılar burada hem iş modelinizi hem de sizi sorgulayacaklardır ve verdiğiniz tepkilere ve yanıtlara göre işinize olan bakış açıları değişecektir. İlgili rehber: Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru

Görüşme öncesi sunumunuzun bir örneğini gönderin

Melek yatırımcı görüşmeleri öncesinde, girişiminiz ve iş modeliniz hakkında kısa bilgiler sunan bir sunum özetini de onlara göndermeniz faydalı olacaktır. Böylelikle onlar da iş modeliniz ve yaptığınız çalışmalar hakkında ön bilgi almış olurlar ve sizinle daha doğru bir şekilde iletişime geçebilirler.

Dakik olun ve giyiminize özen gösterin

Toplantı için gittiğinizde dakik olmanız çok önemlidir. Zamanında toplantı alanında olmanız gerekir. Toplantıdan belli bir süre önce orada olmanız, kendinizi hazırlamanızı ve konsantre olmanıza da yardımcı olacağı için görüşmenizin daha verimli olmasına yardımcı olur. Toplantıya giderken giyiminize özen göstermeniz ve profesyonel görünmeniz de oldukça önemlidir. Dış görünüş önemli olduğu gibi karşınızdaki kişiye ve yaptığınız işe olan saygınızı da gösterir. İlgili rehber: Girişimcilerin melek yatırımcılar hakkında bilmesi gerekenler

Sunumunuzda hikayelerden yararlanın

Sunumunuzun ilgi ve dikkat çekici olmasını sağlamak için ürün, hizmet ya da iş modelinizi tanıtırken bir hikaye üzerinden ilerleyin. Hikayeler akılda kalıcıdır ve dinleyenin dikkatini çekmenizi sağlar. Bir hikaye kurgulayarak, iş modelinizi bu şekilde anlatmaya çalışın. Hikayelerinizde fotoğraflar ve/ya videolar kullanarak melek yatırımcıların konuyu gözlerinde canlandırmalarına yardımcı olabilirsiniz. Bu hikayenin daha iyi anlaşılmasının yanı sıra iş modelinizin de nasıl çalıştığını görmelerini sağlar. Melek yatırımcılar, sizin tutkunuzu da görmek isteyeceklerdir. Bu sebeple de hikayenizi anlatırken işinize olan inancınızı ve tutkunuzu da ön plana çıkartmaya çalışmalısınız. Hikaye anlatımında hitap ettiğiniz problemi ve bu problemin çözümünü anlatırken, iyi ve kötü karakterler yaratın. Her hikayenin bir iyisi bir de kötü kahramanı bulunur ve bunu kendi iş modelinizi tanıtırken de yapabilirsiniz. Son olarak, melek yatırımcı sunumlarınızı yaparken ekibiniz de sahnede olsun. Bunun bir ekip işi olduğunu ve ekibinizin de sizin kadar işe adanmış olduğunu yatırımcılara göstermelisiniz.

Yatırımı nasıl kullanacağınızı planlamış olun

Yatırım görüşmelerinde, alacağınız yatırımı nasıl ve ne amaçla kullanacağınızı da size soracaklardır. Bu sebeple de görüşme öncesinde ne kadarlık bir yatırıma ihtiyacınız olduğunu ve bu nakiti nasıl ve hangi amaçla kullanacağınızı planlamalısınız. İlgili rehber: Yatırımcıları ikna etme ipuçları | Yatırım nasıl alınır?

Eleştiriye açık olun

Eleştireye açık olarak melek yatırımcı görüşmelerine gitmeniz gerekir. Bu toplantılarda işinizle, iş modelinizle, ürününüz ve planlarınızla ilgili birçok soru alacağınız gibi yatırımcılar size kendi fikir ve ön görülerini de söyleyerek, yaptığınız işi eleştireceklerdir. Buradaki eleştirileri kişisel almamanız önemlidir; çünkü bu eleştirilerin amacı sizin görüşlerinizi almaktır; aynı zamanda yatırım yapılacak işin tüm detayların derinlemesine sorgulanması gerekir.

Dürüst davranın

Bu görüşmelerde özellikle sergilemeniz gereken tavır ise dürüst olmaktır. Yanlış bilgi vermeniz halinde güvenilirliğiniz ciddi şekilde sarsılacaktır ve bu da yatırım alamayacağınız anlamına gelir. Özellikle finansal bilgi paylaşımları sırasında dürüst davranmanız önemlidir; çünkü iş, yatırım yapma sürecine geldiğinde şirketinizin finansal verileri ciddi şekilde araştırılacaktır. Bu konuda yalan söylediğinizde bu yalanların bulunması, size ve işinize ciddi zararlar verir.

Yanlış soruları sormayın

Yanlış soruları sormanız da melek yatırımcılar için olumsuz bir durum oluşturacaktır. Sormamanız gereken sorulardan bazıları şöyle:
  • Ne kadar yatırım yapılacağı
  • Anlaşmanın ne zaman tamamlanacağı
  • Yatırımcının firmanızla ilgili görüşleri
  • Yatırımcıların başka kimlere yatırım yaptığı
Bu tür sorular profesyonelliğin dışındadır ve melek yatırımcılar bu tür sorulara yanıt vermeyeceklerdir. Bu sorular sizin sabırsız olduğunuzu ve bir an önce yatırım almaya çalıştığınızı göstereceği için yatırımcıların gözündeki imajınıza zarar verir.

Melek yatırımcı ile ilgili sık sorulan sorular

Melek yatırımcı kimdir?

Melek yatırımcı, girişimlere hisse veya hisse senedi karşılığında yatırım yapan kişilerdir. Melek yatırımcılar maddi desteğin yanı sıra şirketlere kendi tecrübe ve bilgilerini aktarırken, onlara kendi networklerinin kapılarını da açarlar.

Melek yatırımcı türleri nedir?

Melek yatırımcılar, tek bir kişi olabileceği gibi birden fazla yatırımcının bir araya gelerek oluşturduğu yatırım şirketleri de olabilir. Girişimciler, tek bir melek yatırımcı ile görüşebilecekleri gibi bu yatırım firmaları ile de görüşebilirler.

Melek yatırımcının rolü nedir?

Melek yatırımcılar, yaptıkları yatırıma göre şirketin belli bir hissesine sahip olurlar. Maddi desteğin haricinde, şirket yönetiminde tecrübe ve bilgilerini de paylaşırlar. Buna ek olarak yapılan anlaşmalara göre yatırımcılar, şirketin yönetim kurulunda da yer alabilirler.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Instagram pazarlama çalışmalarınızı bir adım ileri taşımanızı sağlayacak ipuçları
Instagram pazarlama çalışmalarınızı bir adım ileri taşımanızı sağlayacak ipuçları
Instagram pazarlama çalışmaları, bu platform üzerinde yaptığınız paylaşımların kullanıcılar tarafından daha fazla ilgi görmesine ve etkileşim oranlarınızı artırmanıza yardımcı olur. Instagram pazarlama çalışmalarını...
30 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticarette SMS pazarlamadan nasıl yararlanabilirsiniz?
E-ticarette SMS pazarlamadan nasıl yararlanabilirsiniz?
SMS kullanımları pazarlama alanında e-posta ve diğer dijital kanallardan daha eskiye dayanıyor. Bu sebeple de hem firmaların hem de kullanıcıların daha alışkın olduğu pazarlama araçlarından biri. Tüketicilere doğrudan telefon...
27 Şubat 2018
Sinan Oypan
Google Ads Nedir? Nasıl Kullanılır?
Google Ads Nedir? Nasıl Kullanılır?
Ticaretin temel yapı taşlarından birisinin reklam olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Ticaretin şekli ne kadar değişirse değişsin, o şekle uygun bir reklamcılık yöntemi de mutlaka bulunur. Öyle ki dijital dünyadaki hızlı gelişim ile...
22 Şubat 2021
Markethinkers
Dijital pazarlamada mikro sitelerin gücünden nasıl yararlanabilirsiniz?
Dijital pazarlamada mikro sitelerin gücünden nasıl yararlanabilirsiniz?
Dijital pazarlamada farklı kanallardan yararlanmak, genel olarak yaptığınız pazarlama çalışmalarını destekleyecektir. Dijital pazarlama çalışmalarınızda yararlanabileceğiniz kanallardan biri de mikro sitelerdir. Mikro siteler,...
10 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Güçlü bir içerik pazarlama stratejisi nasıl hazırlanır?
Güçlü bir içerik pazarlama stratejisi nasıl hazırlanır?
İçerik pazarlama çalışmalarında güçlü bir stratejinizin olması, yaptığınız çalışmalardan alacağınız geri dönüşümleri önemli ölçüde artıracaktır. Belli bir plan dahilinde ilerlemek ve çalışmalarınız için...
16 Mart 2019
Sinan Oypan
İçerik pazarlama stratejinizi başarıya ulaştıracak 4 taktik
İçerik pazarlama stratejinizi başarıya ulaştıracak 4 taktik
Pazarlamada son dönemlerde içeriğin gücü bir hayli artmaya başladı. Hem yazılı, hem görsel hem de video içerikler firmaların kendilerini tanıtmalarında ve marka bilinirliklerini artırmada oldukça önemli bir rol...
10 Nisan 2017
Sinan Oypan
URL nedir? Ne İşe Yarar?
URL nedir? Ne İşe Yarar?
İnternet insan hayatına ilk girdiğinde günümüzdeki kadar derin ve kapsamlı değildi. Fakat yine de her bir sayfanın kendine özgü özellikleri vardı. Bu durum günümüzde de geçerliliğini korumaktadır. Tarayıcınızdan girdiğiniz bir...
6 Ağustos 2021
Markethinkers
Sadık müşteri kitleleri edinmenize yardımcı olacak yöntemler
Sadık müşteri kitleleri edinmenize yardımcı olacak yöntemler
E-ticarette uzun vadede başarılı olabilmek için sadık müşteri kitlelerine ihtiyacınız var. Sadık kitleler edinmeden sadece yeni müşterilere bağımlı olmak birçok konuda zarar etmenize ve uzun vadede şirketinizin ayakta...
6 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday kampanyaları bu indirim döneminde satışlarınızı artırma konusunda size yardımcı olabilecek pazarlama çalışmaları arasında yer alıyor. Geleneksel promosyon çalışmaları yerine tüketicilerin ilgisini çekebilecek...
10 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-posta pazarlama ipuçları | Yeni müşteriden sadık müşteriye
E-posta pazarlama ipuçları | Yeni müşteriden sadık müşteriye
E-posta pazarlama ipuçları ve e-posta pazarlama çalışmalarıyla yeni müşterilerinizi sadık kitlelere çevirebilecek çalışmalar yapabilirsiniz. Farklı e-posta şablonları kullanmak, farklı zaman dönemleri içinde farklı içerikler...
19 Ocak 2018
Sinan Oypan
Ürün fotoğraf çekimi yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Ürün fotoğraf çekimi yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Ürün fotoğraf çekimi, tüketicilerin satın alma kararlarını etkileme ve e-ticaret sitelerinde ürünleri öne çıkartma sürecinde önemli konulardan biri. Ürün fotoğrafları, e-ticaret sitelerinin vitrinlerindeki ürünleri gösterir...
28 Nisan 2020
Sinan Oypan
Ürün özellikleri ve faydaları pazarlamada neden önemli?
Ürün özellikleri ve faydaları pazarlamada neden önemli?
Ürün özellikleri ve faydaları, bir ürüne talep yaratma ve tüketicilerin ilgisini çekme konusundaki önemli kriterler arasında yer almaktadır. Bir ürünün özellikleri ve faydaları farklı konular olsa da; pazarlama çalışmalarında...
14 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin