Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler

11 Mart 2020
Sinan Oypan
Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler
Melek yatırımcı görüşmeleri, e-ticaret şirketine ya da yeni iş fikrine nakit akışı sağlamak ve işini büyütmek isteyen girişimciler için oldukça önemli. Melek yatırımcılardan alınacak yatırım ile bu iş fikri hayata geçirilebilir ya da mevcut şirketinizi büyütmek için gerekli olan nakiti bulabilirsiniz. Ancak yatırımcı görüşmelerinin büyük çoğunluğu olumsuz sonuçlanmaktadır. Bunun birçok farklı nedeni bulunmakta. Girişimcilerin fikirlerinin yatırıma değer görülmemesi, girişimcinin iyi hazırlanmamış olması, işe inanılması, ekibin yaptığı işe kendi adamamış olması, finansal planların ve öngörülerin detaylı bir şekilde yapılmaması gibi birçok neden yatırım görüşmelerinin başarısız olmasına neden olabilir. Peki, bu görüşmeleri yaparken nelere dikkat etmek gerekiyor?

Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat edilmesi gerekenler

Dersinizi iyi çalışın

Öncelikli olarak yapmanız gereken, bu görüşmelere gitmeden önce dersinizi iyi çalışmanızdır. Burada kastettiğimiz ise kendi şirketinizle ilgili yapacağınız sunum haricinde, görüşeceğiniz yatırımcılar hakkında da araştırma yapmanızdır. Bu noktada şunları göz önünde bulundurabilirsiniz:
  • Yatırımcının uzmanlık alanı
  • Yatırımcının daha önce çalıştığı firmalar
  • Yatırımcının daha önce kurduğu şirket/ler
  • Yatırımcının ilgi, bilgi ve deneyim alanları
Bu bilgiler size görüşme yapacağınız kişileri daha yakından tanımanızı sağlar ve böylelikle sunumlarınızı bu kişilerin vizyonlarına göre düzenleyebilirsiniz.

Belgelerinizi hazırlayın

Melek yatırımcı görüşmelerinde sunacağınız belgeleri de hazır etmeniz önemlidir. Burada sunacağınız belgeler (yatırımcılardan ek bir belge istenmemesi durumunda) ise şöyle:
  • Finansal dokümanlar
  • Sunumunuz
  • İş planınız
  • Ekibinizdekilerin özgeçmişleri
Sunum sırasında bu belgelerle ilgili bir görüşme yapmayabilirsiniz; ancak bunları hazırda tutmanız ve görüşme sonrasında incelenmek üzere onlara sunmanız gerekir. Bu belgelerin hazır olmaması, yaptığınız işin özensiz olduğu izlenimini verecektir. İlgili rehber: İş planı nasıl hazırlanır? İş Planı Örnekleri

Zor sorulara hazır olun

Yatırım görüşmelerinde, melek yatırımcılar iş modelinizi ve tutkunuzu daha iyi anlamak için sizi köşeye sıkıştıracak sorular sorabilirler. İşin zayıf noktaları hakkında sizi zorlayacaklardır ve buna hazır olmanız önemlidir. Buradaki soruları kişisel ve işinize bir saldırı olarak algılamamanız gerekir; çünkü yatırımcılar burada hem iş modelinizi hem de sizi sorgulayacaklardır ve verdiğiniz tepkilere ve yanıtlara göre işinize olan bakış açıları değişecektir. İlgili rehber: Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru

Görüşme öncesi sunumunuzun bir örneğini gönderin

Melek yatırımcı görüşmeleri öncesinde, girişiminiz ve iş modeliniz hakkında kısa bilgiler sunan bir sunum özetini de onlara göndermeniz faydalı olacaktır. Böylelikle onlar da iş modeliniz ve yaptığınız çalışmalar hakkında ön bilgi almış olurlar ve sizinle daha doğru bir şekilde iletişime geçebilirler.

Dakik olun ve giyiminize özen gösterin

Toplantı için gittiğinizde dakik olmanız çok önemlidir. Zamanında toplantı alanında olmanız gerekir. Toplantıdan belli bir süre önce orada olmanız, kendinizi hazırlamanızı ve konsantre olmanıza da yardımcı olacağı için görüşmenizin daha verimli olmasına yardımcı olur. Toplantıya giderken giyiminize özen göstermeniz ve profesyonel görünmeniz de oldukça önemlidir. Dış görünüş önemli olduğu gibi karşınızdaki kişiye ve yaptığınız işe olan saygınızı da gösterir. İlgili rehber: Girişimcilerin melek yatırımcılar hakkında bilmesi gerekenler

Sunumunuzda hikayelerden yararlanın

Sunumunuzun ilgi ve dikkat çekici olmasını sağlamak için ürün, hizmet ya da iş modelinizi tanıtırken bir hikaye üzerinden ilerleyin. Hikayeler akılda kalıcıdır ve dinleyenin dikkatini çekmenizi sağlar. Bir hikaye kurgulayarak, iş modelinizi bu şekilde anlatmaya çalışın. Hikayelerinizde fotoğraflar ve/ya videolar kullanarak melek yatırımcıların konuyu gözlerinde canlandırmalarına yardımcı olabilirsiniz. Bu hikayenin daha iyi anlaşılmasının yanı sıra iş modelinizin de nasıl çalıştığını görmelerini sağlar. Melek yatırımcılar, sizin tutkunuzu da görmek isteyeceklerdir. Bu sebeple de hikayenizi anlatırken işinize olan inancınızı ve tutkunuzu da ön plana çıkartmaya çalışmalısınız. Hikaye anlatımında hitap ettiğiniz problemi ve bu problemin çözümünü anlatırken, iyi ve kötü karakterler yaratın. Her hikayenin bir iyisi bir de kötü kahramanı bulunur ve bunu kendi iş modelinizi tanıtırken de yapabilirsiniz. Son olarak, melek yatırımcı sunumlarınızı yaparken ekibiniz de sahnede olsun. Bunun bir ekip işi olduğunu ve ekibinizin de sizin kadar işe adanmış olduğunu yatırımcılara göstermelisiniz.

Yatırımı nasıl kullanacağınızı planlamış olun

Yatırım görüşmelerinde, alacağınız yatırımı nasıl ve ne amaçla kullanacağınızı da size soracaklardır. Bu sebeple de görüşme öncesinde ne kadarlık bir yatırıma ihtiyacınız olduğunu ve bu nakiti nasıl ve hangi amaçla kullanacağınızı planlamalısınız. İlgili rehber: Yatırımcıları ikna etme ipuçları | Yatırım nasıl alınır?

Eleştiriye açık olun

Eleştireye açık olarak melek yatırımcı görüşmelerine gitmeniz gerekir. Bu toplantılarda işinizle, iş modelinizle, ürününüz ve planlarınızla ilgili birçok soru alacağınız gibi yatırımcılar size kendi fikir ve ön görülerini de söyleyerek, yaptığınız işi eleştireceklerdir. Buradaki eleştirileri kişisel almamanız önemlidir; çünkü bu eleştirilerin amacı sizin görüşlerinizi almaktır; aynı zamanda yatırım yapılacak işin tüm detayların derinlemesine sorgulanması gerekir.

Dürüst davranın

Bu görüşmelerde özellikle sergilemeniz gereken tavır ise dürüst olmaktır. Yanlış bilgi vermeniz halinde güvenilirliğiniz ciddi şekilde sarsılacaktır ve bu da yatırım alamayacağınız anlamına gelir. Özellikle finansal bilgi paylaşımları sırasında dürüst davranmanız önemlidir; çünkü iş, yatırım yapma sürecine geldiğinde şirketinizin finansal verileri ciddi şekilde araştırılacaktır. Bu konuda yalan söylediğinizde bu yalanların bulunması, size ve işinize ciddi zararlar verir.

Yanlış soruları sormayın

Yanlış soruları sormanız da melek yatırımcılar için olumsuz bir durum oluşturacaktır. Sormamanız gereken sorulardan bazıları şöyle:
  • Ne kadar yatırım yapılacağı
  • Anlaşmanın ne zaman tamamlanacağı
  • Yatırımcının firmanızla ilgili görüşleri
  • Yatırımcıların başka kimlere yatırım yaptığı
Bu tür sorular profesyonelliğin dışındadır ve melek yatırımcılar bu tür sorulara yanıt vermeyeceklerdir. Bu sorular sizin sabırsız olduğunuzu ve bir an önce yatırım almaya çalıştığınızı göstereceği için yatırımcıların gözündeki imajınıza zarar verir.

Melek yatırımcı ile ilgili sık sorulan sorular

Melek yatırımcı kimdir?

Melek yatırımcı, girişimlere hisse veya hisse senedi karşılığında yatırım yapan kişilerdir. Melek yatırımcılar maddi desteğin yanı sıra şirketlere kendi tecrübe ve bilgilerini aktarırken, onlara kendi networklerinin kapılarını da açarlar.

Melek yatırımcı türleri nedir?

Melek yatırımcılar, tek bir kişi olabileceği gibi birden fazla yatırımcının bir araya gelerek oluşturduğu yatırım şirketleri de olabilir. Girişimciler, tek bir melek yatırımcı ile görüşebilecekleri gibi bu yatırım firmaları ile de görüşebilirler.

Melek yatırımcının rolü nedir?

Melek yatırımcılar, yaptıkları yatırıma göre şirketin belli bir hissesine sahip olurlar. Maddi desteğin haricinde, şirket yönetiminde tecrübe ve bilgilerini de paylaşırlar. Buna ek olarak yapılan anlaşmalara göre yatırımcılar, şirketin yönetim kurulunda da yer alabilirler.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler 1. Bölüm
Mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler 1. Bölüm
Geçtiğimiz günlerde mobile uyumlu site tasarımlarına neden önem vermeniz gerektiğine ve mobil uygulamaya gerçekten ihtiyacınız olup olmadığı konuları üzerinde bazı bilgiler paylaşmıştık. Aşağıdaki bağlantılardan bu...
15 Mart 2017
Sinan Oypan
Kendi işinizi kurmak için bilmeniz gerekenler
Kendi işinizi kurmak için bilmeniz gerekenler
Kendi işinin sahibi olmak isteyen birçok kişi bulunuyor. Fakat tabii ki akıllara ilk olarak “Kendi işimi kurmak için neler yapmam gerekiyor?” sorusu geliyor. Bu rehberimizde de kendi işini kurmak isteyen kişilerin, öncelikle neler...
28 Aralık 2016
Sinan Oypan
İçerik pazarlamayı farkındalık aşamalarını geliştirmek için nasıl kullanabilirsiniz?
İçerik pazarlamayı farkındalık aşamalarını geliştirmek için nasıl kullanabilirsiniz?
İçerik pazarlama çalışmaları e-ticaret sitenizde birçok farklı amaçla kullanılabilmekte. Bu amaçlardan biri de kullanıcıların marka ve ürünle ilgili farkındalık aşamalarını geliştirmektir. Ürün ve marka bilinirliğini...
9 Mart 2019
Sinan Oypan
Instagram influencer hesaplarla çalışırken nelere dikkat etmelisiniz?
Instagram influencer hesaplarla çalışırken nelere dikkat etmelisiniz?
Instagram influencer hesaplarla, son dönemlerde birçok markanın tanıtım ve marka bilinirliği için başvurduğu yöntemlerden biri oldu. Tanınmış kişi ve hesaplar, geniş kitlelere ulaşma imkanı sağladıkları için markalar ürün...
5 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ürün paket tasarımlarına neden önem vermelisiniz?
E-ticarette ürün paket tasarımlarına neden önem vermelisiniz?
E-ticarette firmaların özellikle üzerinde durmalarında gereken unsurlardan biri de paket tasarımlarıdır. Ürünün nasıl paketlendiğinin yanı sıra bu paketin nasıl bir tasarımının olduğu da bir hayli önemlidir. Ürünlerinizi...
14 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı, e-ticarette geri dönüşüm sağlamanızı sağlayan bölümlerden biridir ve doğru bir şekilde optimize edilmelidir. Form doldurma alanlarının düzgün bir şekilde hazırlanmaması, kullanıcı...
9 Nisan 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya pazarlama için video içerik nasıl üretebilirsiniz?
Sosyal medya pazarlama için video içerik nasıl üretebilirsiniz?
Video içerik üretimi, sosyal medya pazarlama çalışmalarında etkileşim ve geri dönüşümleri artırmada önemli rol oynamaktadır. E-ticaret firmaları sosyal ağlar üzerinde daha etkili sonuçlar alabilmek için video içerik üretimine...
6 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-Ticaret Sitenizi Sevgililer Günü'ne Nasıl Hazırlarsınız?
E-Ticaret Sitenizi Sevgililer Günü'ne Nasıl Hazırlarsınız?
Dünyanın her yerinde insanlar, Sevgililer Günü’nde sevgilerini ifade etmek için çeşitli planlar yapmaktadır. İnsanların birbirlerine olan sevgilerini çeşitli yollarla gösterdikleri özel bir gün olan 14 Şubat, aynı zamanda...
28 Ocak 2021
Markethinkers
Instagram'da marka yaratmak için neler yapmalısınız?
Instagram'da marka yaratmak için neler yapmalısınız?
Instagram’da bir marka yaratmak için farklı stratejiler geliştirebilir ve bu stratejilerle markanızın geniş kitleler tarafından tanınmasını sağlayabilirsiniz. Bu stratejiler, marka kimliğinin oluşmasını sağlarken, şirket olarak...
30 Temmuz 2019
Sinan Oypan
İhracat Rehberi: İhracat Nedir? E-İhracat Nasıl Yapılır?
İhracat Rehberi: İhracat Nedir? E-İhracat Nasıl Yapılır?
Ticaretin boyutu, hizmet ağının genişliğine göre büyür. Bu nedenle özellikle yurt dışına satış yapabilen firmalar için “büyük” unvanı kullanılır. Ülkeler arasında alım satımın yapıldığı bir ticaret ortamında ise her...
16 Şubat 2021
Markethinkers
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 1. Bölüm
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 1. Bölüm
Tüketicilerle iletişim kurmak, onlara ürünlerinizi ve markanızı tanıtmak; bunların yanı sıra da müşteri desteği hizmetleri sunmak için sosyal mecralar oldukça ideal platformlardır. Sosyal medya stratejisi Özellikle...
26 Haziran 2017
Sinan Oypan
Sadık müşteri kitlesi oluşturmak için neler yapmalısınız?
Sadık müşteri kitlesi oluşturmak için neler yapmalısınız?
E-ticaret firmanızın uzun vadede başarılı olabilmesi için sadık müşterilere ihtiyacınız olacaktır. Müşteri sadakatini oluşturmak bu işteki altın anahtarınız da diyebiliriz. Tabii ki müşteri sadakatini yaratmak her zaman...
10 Kasım 2016
Sinan Oypan