fbpx

Markalaşma, pazarlama ve reklam arasında ne gibi farklar vardır?

27 Mart 2018
Sinan Oypan
Markalaşma, pazarlama ve reklam arasında ne gibi farklar vardır?

E-ticarette kendinizi tanıtırken yaptığınız çalışmaları iyi bir şekilde bilmek, bu çalışmaların amacını ve karşılığında size ne sunduğunu öğrenmek, stratejilerinizi daha iyi bir şekilde geliştirmenize yardımcı olur. Tanıtım çalışmalarında özellikle üzerinde durulması gereken konular ise markalaşma, pazarlama ve reklam olarak öne çıkıyor.

Bu kavramlar genellikle birbiriyle karıştırılabiliyor. Her üçü de birbiriyle aynı doğrultuda ilerleyen çalışmalar olsa da aralarında farklılıklar bulunur. Bugünkü rehberimizde de markalaşma, pazarlama ve reklam arasındaki farklılıkları ele alacağız.

Özetle ele alacak olursak;

  • Markalaşma, şirketiniz hakkında tüketicilerden aldığınız mesajdır. Bir başka deyişle, şirketinizin dışardan nasıl göründüğüdür.
  • Pazarlama, hizmetlerinizi ve ürünlerinizi pazara nasıl sunacağınızı hazırlamaktır.
  • Reklam ise, işletmenizle ilgili dışarıya verdiğiniz mesajdır.

Şimdi de bu tanımları daha detaylı ele alalım.

Markalaşma

Marka oluşturma ya da markalaşma, aslında bir bakıma kendinizi anlamaktır da diyebiliriz. Ne yaptığınız, kimleri hedeflediğiniz, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüz markalaşma sürecinin bir parçasıdır. Kendinizi tanımadan, hikayenizi başkalarına anlatmanız da mümkün değildir.

Markalaşma sürecinin bir diğer basamağı ise işletmenizin dışarıdan nasıl göründüğüdür. Tüketicilerin sizin ve hizmetlerinizin hakkında yaptığı yorumlar da markanızın dışarıdan nasıl göründüğünü gösterir.

Markalaşma süreci uzun vadede tüketicileri sadık müşterilere dönüştürmek amacıyla yapılır. Tüketicilerin uzun vadede sizi tercih etmelerine sebep olacak durumların hepsi markalaşma sürecinin bir parçası olur.

Logo, kullanılan fontlar, kurumsal renkler ve slogan şirketinizin markalaşmasında önemli bir rol oynar.

Pazarlama

Pazarlama, markanızı tanıtmak ve marka bilinirliğinizi artırmak için yaptığınız çalışmaların bir bütünüdür. Şirketinizin ürünlerini ve hizmetlerini dışarıya yansıtan mesajlar hazırlamak pazarlama çalışmaları arasında yer alır.

Sosyal mecralar üzerinde aktif olmak, tüketicilerle etkileşime geçmek, iletişimle ilgili yaptığınız çalışmalar, müşteri hizmetleriniz, web siteniz, sosyal mecralardaki profilleriniz ve marka imajınızı yansıtacak diğer tüm çalışmalar pazarlama adı altında yer alır.

Ürünlerinizi tanıtacak ya da marka imajınızı güçlendirecek içerik pazarlama çalışmaları yapmak, e-posta kampanyalarıyla tüketicilere ulaşmak, sosyal medya yönetimi yapmak ve bu kanallar için içerik oluşturmak da pazarlama çalışmaları arasında yer alır.

Pazarlamanın asıl amacı marka imajınızı farklı kanallar aracılığı ile dışarıya en iyi şekilde yansıtarak, ürünlerinizi ve markanızı tanıtırken, pazarda firmanızla ilgili bir talep yaratmaktır.

Reklam

Reklam genellikle pazarlama çalışmalarıyla karıştırılmaktadır. Ancak reklam çalışmaları pazarlama stratejisinin altında yer alan çalışmaların bir parçasıdır. Pazarlamasını yapacak bir konsept olmadan, onunla ilgili bir reklam çalışması yapamayacağınız için reklamı, pazarlamanın bir alt dalı gibi düşünmek daha doğru olur.

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, reklam çalışmaları markanızla ilgili dışarıya verdiğiniz mesajlardır. Başka bir şekilde ele alacak olursak, yeni kitlelere ulaşmak, pazarlama çalışmalarıyla ürünlerinizle ilgili yarattığınız talep sonucunda, müşterileri kazanmak ve tüketicilere ulaşmak için oluşturduğunuz tanıtım çalışmalarıdır.

Reklam çalışmaları dijital kanallar üzerinden olacağı gibi geleneksel medya ya da fiziki ortamlar üzerinde de gerçekleştirilebiliyor. Dergi, gazete, bilboard, TV, radyo bu fiziki kanallara örnek olarak verilebilir. Dijital tarafta ise sosyal mecralar üzerindeki reklamlar, Adwords çalışmaları, banner reklamlar bunlara örnek olarak gösterilebilir.

Reklamın asıl amacı mevcut kitlenize ya da yeni bir hedef kitleye ürünlerinizi, hizmetlerinizi ve markanızı tanıtmaktır. Bu çalışmalar genellikle ücretli reklam kampanyalarıyla yapılmaktadır.

Markalaşma, pazarlama ve reklam birbiriyle nasıl bağlı?

Bu üç konsept aslında temel olarak birbirine bağlıdır. Biri olmadan diğerini yapamazsınız. Bu sebeple de tanıtım stratejilerini belirlerken, bu üç kavramı bir arada kullanmanız gerekir.

Tüketicilerin markanız hakkında daha çok konuşmalarını sağlamak, markanıza güven duymalarını sağlamak ve onları sadık kitlelere çevirmek için kendinizi iyi bir şekilde dışarıya yansıtmalısınız. Pazarlama çalışmalarınızla bir talep oluşturarak, ürün ve hizmetlerinizi dışarıya en iyi şekilde yansıtmalı; buna ek olarak tüketicilerle kurduğunuz ilişkileri en iyi seviyeye getirmek, satış öncesi ve sonrasında onlara iyi bir destek sunmalısınız. Tüm bu çalışmalarla beraber bir yandan da reklam çalışmaları yaparak, satışlarınızı artırıp, yeni kitlelere de ulaşmanız gerekir.

Bir marka olmadan, onu pazarlayamaz ve onunla ilgili reklam kampanyaları oluşturamazsınız. Markayı ağacın gövdesi olarak ve pazarlama çalışmalarını da dallardan biri olarak düşünebilirsiniz. Pazarlamanın alt dallarından birinde de reklam çalışmaları yer alır. Bu hiyerarşiyi bilmek, işinizi tanıtmak için kullanacağınız stratejileri geliştirme de size bir hayli yardımcı olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Canlı destek sistemi ile müşterilerin sorunlarını nasıl çözebilirsiniz?
Canlı destek sistemi ile müşterilerin sorunlarını nasıl çözebilirsiniz?
Canlı destek sistemi, son yıllarda e-ticaret sitelerinin müşteri desteği sağlama konusunda oldukça işine yarıyor ve tüketicilere daha hızlı geri dönüş sağlanmasına yardımcı oluyor. Canlı destek sistemi, web sitesini ziyaret...
28 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları neden mobil reklamlara önem vermeliler?
E-ticaret firmaları neden mobil reklamlara önem vermeliler?
Mobil e-ticaret firmaları için birçok farklı açıdan önemli bir hal alıyor. Mobile uyumlu e-ticaret sitelerinin yanı sıra artık mobil cihazlarda gösterilen reklamlar da e-ticarette önemli bir yere sahip. Mobil kullanıcılara odaklı...
23 Şubat 2018
Sinan Oypan
Evden yapılabilecek işler | Online iş fikirleri
Evden yapılabilecek işler | Online iş fikirleri
Evden yapılabilecek işler / online iş fikirleri nelerdir, evden yapılacak işler / internet üzerinden yapılabilecek işlerin avantajları ve dezavantajları nelerdir, evde yapilacak isler / iş türleri nelerdir özetle home ofis...
25 Ocak 2019
Sinan Oypan
7 adımda sosyal medya yönetim stratejisini nasıl hazırlayabilirsiniz?
7 adımda sosyal medya yönetim stratejisini nasıl hazırlayabilirsiniz?
Sosyal medya yönetimi e-ticaret firmaları için günümüzde önemli bir yere sahip. Hem organik hem de ücretli reklamlarla yeni hedef kitlelere ulaşılarak, marka ve ürün bilinirliği artırılabileceği gibi hem de mevcut takipçilerle...
20 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Instagram’dan canlı yayın nasıl yapılır?
Instagram’dan canlı yayın nasıl yapılır?
Son dönemlerde canlı yayınların popülerliği bir hayli artmaya başladı. Özellikle Facebook ve sonrasında Instagram üzerinden canlı yayın yapmanın mümkün olması, hem kullanıcıları hem de markaları canlı yayınlara...
20 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
Fiziki mağazalar, e-ticaret firmalarından birçok konuda ders alabilecekleri gibi, e-ticaret siteleri de fiziki mağaza yönetimi konusundan birçok şey öğrenebilir. Fiziki mağaza yönetimi, e-ticarete kıyasla çok uzun süredir yapılmakta...
28 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Instagram’da 500 bin reklam veren arasından nasıl sıyırılabilirsiniz?
Instagram’da 500 bin reklam veren arasından nasıl sıyırılabilirsiniz?
Instagram reklamlarının popülerliği son dönemlerde hızlıca artmaya başlıyor. Instagram’ın yaptığı açıklamaya göre şuan 500 binden fazla reklam veren bu platformu kullanıyor. Bu rakam 6 ay önceye kıyasla yüzde 50 artmış...
5 Ekim 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya paylaşımlarının performansını nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya paylaşımlarının performansını nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya paylaşımları, organik olarak belli bir erişim getirse de, sosyal ağların algoritmaları bu erişimleri engelleyebiliyor. Bu noktada da sosyal medya paylaşımları daha fazla etkileşim alsın diye küçük reklamlarla...
11 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Facebook Piksel kullanım ipuçları
Facebook Piksel kullanım ipuçları
Facebook Piksel, Facebook ve Instagram reklamlarınızdan daha yüksek geri dönüşüm almanızı sağlayan bir takip kodu. Facebook Reklam Yöneticisi üzerinden bu kodu alıp, sitenize kurduğunuzda, bu takip kodu site ziyaretçilerinin farklı...
1 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Kadın girişimcilere destek kredisi veren bankalar hangileri?
Kadın girişimcilere destek kredisi veren bankalar hangileri?
Türkiye girişimcilik ekosisteminde kadın girişimciler de artık yerlerini daha fazla almaya başlıyor. Hem devlet destekli krediler ile hem de bankalar kendi fonları ile bu kadın girişimcileri de destekleyerek, onları kendi işlerini...
24 Kasım 2016
Sinan Oypan
Markalar Instagram profili açarken nelere dikkat etmeli?
Markalar Instagram profili açarken nelere dikkat etmeli?
Markalar, Instagram profili açmadan önce bazı ön çalışmaları yaparak, bu mecra üzerinde yapacakları çalışmaların verimini artırabilirler. Henüz Instagram’da yer almıyorsanız, öncesinde hedef kitle araştırması yaparak...
18 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Yanlış kullanılan fotoğraflar e-ticaret sitenize nasıl zarar verir?
Yanlış kullanılan fotoğraflar e-ticaret sitenize nasıl zarar verir?
Bugüne kadarki yazılarımızda e-ticaret sitenizde fotoğraf kullanırken dikkat etmeniz noktalara ve fotoğraf çekimi ile ilgili bilgilere yer verdik. Ancak iyi, kaliteli ve dikkat çekici fotoğraflar kullanmanın yanı sıra e-ticaret...
8 Haziran 2017
Sinan Oypan