Markalaşma, pazarlama ve reklam arasında ne gibi farklar vardır?

27 Mart 2018
Sinan Oypan
Markalaşma, pazarlama ve reklam arasında ne gibi farklar vardır?

E-ticarette kendinizi tanıtırken yaptığınız çalışmaları iyi bir şekilde bilmek, bu çalışmaların amacını ve karşılığında size ne sunduğunu öğrenmek, stratejilerinizi daha iyi bir şekilde geliştirmenize yardımcı olur. Tanıtım çalışmalarında özellikle üzerinde durulması gereken konular ise markalaşma, pazarlama ve reklam olarak öne çıkıyor.

Bu kavramlar genellikle birbiriyle karıştırılabiliyor. Her üçü de birbiriyle aynı doğrultuda ilerleyen çalışmalar olsa da aralarında farklılıklar bulunur. Bugünkü rehberimizde de markalaşma, pazarlama ve reklam arasındaki farklılıkları ele alacağız.

Özetle ele alacak olursak;

  • Markalaşma, şirketiniz hakkında tüketicilerden aldığınız mesajdır. Bir başka deyişle, şirketinizin dışardan nasıl göründüğüdür.
  • Pazarlama, hizmetlerinizi ve ürünlerinizi pazara nasıl sunacağınızı hazırlamaktır.
  • Reklam ise, işletmenizle ilgili dışarıya verdiğiniz mesajdır.

Şimdi de bu tanımları daha detaylı ele alalım.

Markalaşma

Marka oluşturma ya da markalaşma, aslında bir bakıma kendinizi anlamaktır da diyebiliriz. Ne yaptığınız, kimleri hedeflediğiniz, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüz markalaşma sürecinin bir parçasıdır. Kendinizi tanımadan, hikayenizi başkalarına anlatmanız da mümkün değildir.

Markalaşma sürecinin bir diğer basamağı ise işletmenizin dışarıdan nasıl göründüğüdür. Tüketicilerin sizin ve hizmetlerinizin hakkında yaptığı yorumlar da markanızın dışarıdan nasıl göründüğünü gösterir.

Markalaşma süreci uzun vadede tüketicileri sadık müşterilere dönüştürmek amacıyla yapılır. Tüketicilerin uzun vadede sizi tercih etmelerine sebep olacak durumların hepsi markalaşma sürecinin bir parçası olur.

Logo, kullanılan fontlar, kurumsal renkler ve slogan şirketinizin markalaşmasında önemli bir rol oynar.

Pazarlama

Pazarlama, markanızı tanıtmak ve marka bilinirliğinizi artırmak için yaptığınız çalışmaların bir bütünüdür. Şirketinizin ürünlerini ve hizmetlerini dışarıya yansıtan mesajlar hazırlamak pazarlama çalışmaları arasında yer alır.

Sosyal mecralar üzerinde aktif olmak, tüketicilerle etkileşime geçmek, iletişimle ilgili yaptığınız çalışmalar, müşteri hizmetleriniz, web siteniz, sosyal mecralardaki profilleriniz ve marka imajınızı yansıtacak diğer tüm çalışmalar pazarlama adı altında yer alır.

Ürünlerinizi tanıtacak ya da marka imajınızı güçlendirecek içerik pazarlama çalışmaları yapmak, e-posta kampanyalarıyla tüketicilere ulaşmak, sosyal medya yönetimi yapmak ve bu kanallar için içerik oluşturmak da pazarlama çalışmaları arasında yer alır.

Pazarlamanın asıl amacı marka imajınızı farklı kanallar aracılığı ile dışarıya en iyi şekilde yansıtarak, ürünlerinizi ve markanızı tanıtırken, pazarda firmanızla ilgili bir talep yaratmaktır.

Reklam

Reklam genellikle pazarlama çalışmalarıyla karıştırılmaktadır. Ancak reklam çalışmaları pazarlama stratejisinin altında yer alan çalışmaların bir parçasıdır. Pazarlamasını yapacak bir konsept olmadan, onunla ilgili bir reklam çalışması yapamayacağınız için reklamı, pazarlamanın bir alt dalı gibi düşünmek daha doğru olur.

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, reklam çalışmaları markanızla ilgili dışarıya verdiğiniz mesajlardır. Başka bir şekilde ele alacak olursak, yeni kitlelere ulaşmak, pazarlama çalışmalarıyla ürünlerinizle ilgili yarattığınız talep sonucunda, müşterileri kazanmak ve tüketicilere ulaşmak için oluşturduğunuz tanıtım çalışmalarıdır.

Reklam çalışmaları dijital kanallar üzerinden olacağı gibi geleneksel medya ya da fiziki ortamlar üzerinde de gerçekleştirilebiliyor. Dergi, gazete, bilboard, TV, radyo bu fiziki kanallara örnek olarak verilebilir. Dijital tarafta ise sosyal mecralar üzerindeki reklamlar, Adwords çalışmaları, banner reklamlar bunlara örnek olarak gösterilebilir.

Reklamın asıl amacı mevcut kitlenize ya da yeni bir hedef kitleye ürünlerinizi, hizmetlerinizi ve markanızı tanıtmaktır. Bu çalışmalar genellikle ücretli reklam kampanyalarıyla yapılmaktadır.

Markalaşma, pazarlama ve reklam birbiriyle nasıl bağlı?

Bu üç konsept aslında temel olarak birbirine bağlıdır. Biri olmadan diğerini yapamazsınız. Bu sebeple de tanıtım stratejilerini belirlerken, bu üç kavramı bir arada kullanmanız gerekir.

Tüketicilerin markanız hakkında daha çok konuşmalarını sağlamak, markanıza güven duymalarını sağlamak ve onları sadık kitlelere çevirmek için kendinizi iyi bir şekilde dışarıya yansıtmalısınız. Pazarlama çalışmalarınızla bir talep oluşturarak, ürün ve hizmetlerinizi dışarıya en iyi şekilde yansıtmalı; buna ek olarak tüketicilerle kurduğunuz ilişkileri en iyi seviyeye getirmek, satış öncesi ve sonrasında onlara iyi bir destek sunmalısınız. Tüm bu çalışmalarla beraber bir yandan da reklam çalışmaları yaparak, satışlarınızı artırıp, yeni kitlelere de ulaşmanız gerekir.

Bir marka olmadan, onu pazarlayamaz ve onunla ilgili reklam kampanyaları oluşturamazsınız. Markayı ağacın gövdesi olarak ve pazarlama çalışmalarını da dallardan biri olarak düşünebilirsiniz. Pazarlamanın alt dallarından birinde de reklam çalışmaları yer alır. Bu hiyerarşiyi bilmek, işinizi tanıtmak için kullanacağınız stratejileri geliştirme de size bir hayli yardımcı olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşma sürecinde kullanılan renkler, tüketicilere farklı mesajlar verir. Bu gizli mesajlar, marka ile ilgili bazı fikirlerin kullanıcıların kafasında oluşmasını sağlar. Doğru kullanılan renkler hem pazarlama...
1 Aralık 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya itibar yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Sosyal medya itibar yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Sosyal medya itibar yönetimi ile ilgili bilmeniz gerekenler nelerdir? Sosyal medya itibar yönetimi nasıl yapılır? Sosyal medyada kurumsal itibar yönetimi ile ilgili tüm merak ettikeriniz bu yazımızda. Sosyal medya pazarlamada dikkat...
14 Mart 2018
Sinan Oypan
Online alışveriş yapanları fiziki mağazaya nasıl çekersiniz?
Online alışveriş yapanları fiziki mağazaya nasıl çekersiniz?
Fiziki mağazası olan e-ticaret firmaları, online alışveriş yapan kullanıcıları kendi mağazalarına çekmek için çalışabilirler. Aynı zamanda e-ticaret sitesi olmayan fiziki mağazalar da online alışveriş yapanları hedefleyerek,...
9 Nisan 2017
Sinan Oypan
Niş pazar ürünlerini nasıl bulabilirsiniz?
Niş pazar ürünlerini nasıl bulabilirsiniz?
E-ticarette niş pazar araştırmaları yaparak henüz keşfedilmemiş ya da fazla yatırım yapılmamış ürün gruplarını bulabilirsiniz. Niş pazar ürünleri ile daha düşük trafik hacimlerine ve daha az kitleye ulaşılsa da, talep...
22 Mayıs 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları Amazon'dan neler öğrenebilir?
E-ticaret firmaları Amazon'dan neler öğrenebilir?
Amazon, günümüzdeki en başarlı e-ticaret devlerinden biri ve e-ticaret firmaları da Amazon’un bu başarısından kendilerine dersler çıkarabilirler. Amazon günümüzde tabii ki finansal olarak büyük bir güce sahip olduğu için...
23 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Fiziki mağazanızı internete taşımadan önce bilmeniz gerekenler
Fiziki mağazanızı internete taşımadan önce bilmeniz gerekenler
Fiziki mağaza sahipleri internet üzerinden satış yapabilmek için e-ticaret sektörüne yönelmeye başlıyor. Türkiye’deki e-ticaret hacminin düzenli olarak artmasından ve kullanıcıların internetten alışveriş alışkanlığı...
13 Haziran 2016
Sinan Oypan
Sipariş detaylarıyla müşteri memnuniyetini nasıl artırabilirsiniz?
Sipariş detaylarıyla müşteri memnuniyetini nasıl artırabilirsiniz?
E-ticarette müşteri memnuniyetini artırmak için yapabileceğiniz çalışmalardan biri de siparişler üzerinde özellikle çalışarak müşterilere özel çalışmalar yapmak olacaktır. Siparişleri detaylandırmak, hem sipariş...
26 Şubat 2017
Sinan Oypan
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
SEO araçları, e-ticaret sitenizin arama motorlarına optimizasyonunun nasıl olduğunu ölçümleme de SEO performansınızı artırmada önemli bir rol oynar. SEO araçları kullanmadan da performans artırma ve ölçümleme çalışmaları...
13 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler
E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler
E-ticaret şirketlerinde işe alım süreci özellikle önemli bir konudur ve firma için doğru ekibi oluşturmak, şirketin başarısını da etkileyecektir. Bu sebeple de işe alım süreçlerinde özellikle bazı konuların üzerinde durmanız...
4 Ekim 2019
Sinan Oypan
Instagram Hikaye reklamı nasıl verilir? (Görsel Anlatımlı)
Instagram Hikaye reklamı nasıl verilir? (Görsel Anlatımlı)
Instagram Hikaye reklamı, son dönemlerde markaların özellikle reklam amacıyla kullandığı modellerden biri olmaya başladı. Kullanıcıların Instagram’da hikaye paylaşımlarına ilgilerinin artması, bu reklam modelinin de...
16 Eylül 2019
Sinan Oypan
Viral Pazarlama Nedir? Nasıl Yapılır?
Viral Pazarlama Nedir? Nasıl Yapılır?
Dijitalleşmenin her alanda estirdiği yenilik rüzgârı, kaçınılmaz olarak reklam, tanıtım ve pazarlama süreçlerini de etkisi altına almıştır. Bunun sonucu olarak da yepyeni reklam kanalları ve pazarlama yöntemleri ortaya...
9 Mart 2022
Markethinkers
Ürün fiyat bilgilerini gösterme ile ilgili 4 ipucu
Ürün fiyat bilgilerini gösterme ile ilgili 4 ipucu
E-ticarette ürün fiyatlandırma ve ürün fiyatlarını doğru bir şekilde konumlandırma bir hayli önemlidir. Site tasarımında doğru alanlarda doğru şekillerde fiyat bilgilerini vermek kullanıcı deneyimini olumlu bir şekilde...
9 Haziran 2017
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın