Markalaşma, pazarlama ve reklam arasında ne gibi farklar vardır?

27 Mart 2018
Sinan Oypan

E-ticarette kendinizi tanıtırken yaptığınız çalışmaları iyi bir şekilde bilmek, bu çalışmaların amacını ve karşılığında size ne sunduğunu öğrenmek, stratejilerinizi daha iyi bir şekilde geliştirmenize yardımcı olur. Tanıtım çalışmalarında özellikle üzerinde durulması gereken konular ise markalaşma, pazarlama ve reklam olarak öne çıkıyor.

Bu kavramlar genellikle birbiriyle karıştırılabiliyor. Her üçü de birbiriyle aynı doğrultuda ilerleyen çalışmalar olsa da aralarında farklılıklar bulunur. Bugünkü rehberimizde de markalaşma, pazarlama ve reklam arasındaki farklılıkları ele alacağız.

Özetle ele alacak olursak;

  • Markalaşma, şirketiniz hakkında tüketicilerden aldığınız mesajdır. Bir başka deyişle, şirketinizin dışardan nasıl göründüğüdür.
  • Pazarlama, hizmetlerinizi ve ürünlerinizi pazara nasıl sunacağınızı hazırlamaktır.
  • Reklam ise, işletmenizle ilgili dışarıya verdiğiniz mesajdır.

Şimdi de bu tanımları daha detaylı ele alalım.

Markalaşma

Marka oluşturma ya da markalaşma, aslında bir bakıma kendinizi anlamaktır da diyebiliriz. Ne yaptığınız, kimleri hedeflediğiniz, tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüz markalaşma sürecinin bir parçasıdır. Kendinizi tanımadan, hikayenizi başkalarına anlatmanız da mümkün değildir.

Markalaşma sürecinin bir diğer basamağı ise işletmenizin dışarıdan nasıl göründüğüdür. Tüketicilerin sizin ve hizmetlerinizin hakkında yaptığı yorumlar da markanızın dışarıdan nasıl göründüğünü gösterir.

Markalaşma süreci uzun vadede tüketicileri sadık müşterilere dönüştürmek amacıyla yapılır. Tüketicilerin uzun vadede sizi tercih etmelerine sebep olacak durumların hepsi markalaşma sürecinin bir parçası olur.

Logo, kullanılan fontlar, kurumsal renkler ve slogan şirketinizin markalaşmasında önemli bir rol oynar.

Pazarlama

Pazarlama, markanızı tanıtmak ve marka bilinirliğinizi artırmak için yaptığınız çalışmaların bir bütünüdür. Şirketinizin ürünlerini ve hizmetlerini dışarıya yansıtan mesajlar hazırlamak pazarlama çalışmaları arasında yer alır.

Sosyal mecralar üzerinde aktif olmak, tüketicilerle etkileşime geçmek, iletişimle ilgili yaptığınız çalışmalar, müşteri hizmetleriniz, web siteniz, sosyal mecralardaki profilleriniz ve marka imajınızı yansıtacak diğer tüm çalışmalar pazarlama adı altında yer alır.

Ürünlerinizi tanıtacak ya da marka imajınızı güçlendirecek içerik pazarlama çalışmaları yapmak, e-posta kampanyalarıyla tüketicilere ulaşmak, sosyal medya yönetimi yapmak ve bu kanallar için içerik oluşturmak da pazarlama çalışmaları arasında yer alır.

Pazarlamanın asıl amacı marka imajınızı farklı kanallar aracılığı ile dışarıya en iyi şekilde yansıtarak, ürünlerinizi ve markanızı tanıtırken, pazarda firmanızla ilgili bir talep yaratmaktır.

Reklam

Reklam genellikle pazarlama çalışmalarıyla karıştırılmaktadır. Ancak reklam çalışmaları pazarlama stratejisinin altında yer alan çalışmaların bir parçasıdır. Pazarlamasını yapacak bir konsept olmadan, onunla ilgili bir reklam çalışması yapamayacağınız için reklamı, pazarlamanın bir alt dalı gibi düşünmek daha doğru olur.

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, reklam çalışmaları markanızla ilgili dışarıya verdiğiniz mesajlardır. Başka bir şekilde ele alacak olursak, yeni kitlelere ulaşmak, pazarlama çalışmalarıyla ürünlerinizle ilgili yarattığınız talep sonucunda, müşterileri kazanmak ve tüketicilere ulaşmak için oluşturduğunuz tanıtım çalışmalarıdır.

Reklam çalışmaları dijital kanallar üzerinden olacağı gibi geleneksel medya ya da fiziki ortamlar üzerinde de gerçekleştirilebiliyor. Dergi, gazete, bilboard, TV, radyo bu fiziki kanallara örnek olarak verilebilir. Dijital tarafta ise sosyal mecralar üzerindeki reklamlar, Adwords çalışmaları, banner reklamlar bunlara örnek olarak gösterilebilir.

Reklamın asıl amacı mevcut kitlenize ya da yeni bir hedef kitleye ürünlerinizi, hizmetlerinizi ve markanızı tanıtmaktır. Bu çalışmalar genellikle ücretli reklam kampanyalarıyla yapılmaktadır.

Markalaşma, pazarlama ve reklam birbiriyle nasıl bağlı?

Bu üç konsept aslında temel olarak birbirine bağlıdır. Biri olmadan diğerini yapamazsınız. Bu sebeple de tanıtım stratejilerini belirlerken, bu üç kavramı bir arada kullanmanız gerekir.

Tüketicilerin markanız hakkında daha çok konuşmalarını sağlamak, markanıza güven duymalarını sağlamak ve onları sadık kitlelere çevirmek için kendinizi iyi bir şekilde dışarıya yansıtmalısınız. Pazarlama çalışmalarınızla bir talep oluşturarak, ürün ve hizmetlerinizi dışarıya en iyi şekilde yansıtmalı; buna ek olarak tüketicilerle kurduğunuz ilişkileri en iyi seviyeye getirmek, satış öncesi ve sonrasında onlara iyi bir destek sunmalısınız. Tüm bu çalışmalarla beraber bir yandan da reklam çalışmaları yaparak, satışlarınızı artırıp, yeni kitlelere de ulaşmanız gerekir.

Bir marka olmadan, onu pazarlayamaz ve onunla ilgili reklam kampanyaları oluşturamazsınız. Markayı ağacın gövdesi olarak ve pazarlama çalışmalarını da dallardan biri olarak düşünebilirsiniz. Pazarlamanın alt dallarından birinde de reklam çalışmaları yer alır. Bu hiyerarşiyi bilmek, işinizi tanıtmak için kullanacağınız stratejileri geliştirme de size bir hayli yardımcı olacaktır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette yanlış uygulanan 4 SEO tekniği
SEO çalışmaları e-ticaret firmaları için büyük role sahip ve bu nedenle de doğru bir SEO çalışması yapmak onları arama motorlarında üst sıralara çıkartabilir. Son dönemlerdeki araştırmalardan çıkan bazı sonuçlara...
10 Eylül 2016
Sinan Oypan
Kendi işinizi en az maliyetle nasıl kurabilirsiniz?
Girişimci olmak isteyenleri en çok düşündüren konulardan biri de girişimlerine ya da projelerine finansman bulmak. Birçok girişimci elinde yeterli sermaye olmamasından dolayı işlerini finanse edemeyecekleri için, bu projelere...
19 Haziran 2016
Sinan Oypan
Küçük ve orta ölçekli firmalar için e posta pazarlama ipuçları
E posta pazarlama ipuçları küçük ve orta ölçekli firmalar için çok ciddi kazanımlar sağlayabilmektedir. Dijital pazarlama çalışmaları arasında en çok geri dönüşüm sağlayan e-postalar, küçük ve orta ölçekli firmaların,...
16 Ekim 2016
Sinan Oypan
Mobil reklam ve pazarlamada en çok yapılan hatalar
Dijital pazarlama çalışmaları artık mobilde de önemli bir rol oynuyor ve e-ticaret firmaları mobil kullanıcılarına ulaşmak için mobil reklam ve pazarlama çalışmaları da yapıyorlar. Tabii ki mobilde pazarlama çalışmaları...
10 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Müşterilerinizin devamlı sizden alışveriş yapmalarını sağlayacak yöntemler
E-ticaret sektöründe uzun vadede başarılı olabilmek için, sadık müşteri kitlelerine ihtiyacınız vardır. Yeni hedef kitlelere ulaşmak için çalışmalar yapsanız da devamlı olarak sizden alışveriş yapan sadık müşterileriniz,...
22 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde tüketicilerin güvenini kazanmanızı sağlayacak çalışmalar
E-ticaret sitesi üzerinde güven kazanmak, tüketicilerin markanıza olan bağlığını artırırken, sadık müşteri kitleleri edinmek için de önemlidir. İnternetten alışverişlerde tüketiciler, özellikle marka bilinirliği az olan...
28 Şubat 2019
Sinan Oypan
Videolarınızı düzenlemek için kullanabileceğiniz 5 mobil uygulama
Geçtiğimiz günlerde ilgi çekici ürün videoları çekmek için neler yapabileceğinizi sizlerle paylaşmıştık. Aynı zamanda videolarınıza reklam verirken dikkat etmeniz gereken kriterleri de paylaşmıştık. Bu yazımızda da kendi...
30 Ocak 2017
Sinan Oypan
Instagram’ın istatistik özellikleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram üzerinde yaptığınız tüm çalışmaların sonuçlarını Instagram Analytics aracı üzerinden gözlemleyerek, çalışmalarınızın sonuçları hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Bu çalışmaların sonuçlarını...
7 Haziran 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için markalaşma stratejileri
Markalaşma stratejileri, e-ticaret firmalarının kendi değerlerini yaratmaları için önemli konulardan biri arasında yer almakta. Tüketiciler, çoğunlukla bir ürünü değil bir markayı satın alırlar. Marka değerinin yüksek olması...
22 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticaret Siteleri İçin Hosting Neden Önemlidir?
Online alışveriş sitelerinde arka tarafta yapılması ve dikkat edilmesi gereken birçok unsur bulunuyor. Sitenin altyapısının yanı sıra e-ticaret sitenizin barındırıldığı sunucu, başka bir deyişle satın aldığınız hosting...
27 Nisan 2017
Savaş Çetinkaya
Fiziki mağazalar neden online satış mağazası açmalı
E-ticaret sektörü son yıllarda ülkemizde bir hayli gelişmeye başladı ve önümüzdeki yıllarda da bu büyümenin devam etmesi bekleniyor. Günlük hayatta kullandığımız teknolojik cihazların artması ve internet kullanımının...
24 Şubat 2017
Sinan Oypan
Youtube için kutu açılım videolarını nasıl çekebilirsiniz?
Kutu açılım videoları, Youtube’da en çok izlenen videolar arasında yer aldığı gibi en çok etkileşim getiren video türlerinden biri. Ürün tanıttımları yapmak, yeni kitlelere ulaşmak ve sosyal ağlar üzerinde etkileşim...
25 Nisan 2020
Sinan Oypan