Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?

9 Mart 2020
Sinan Oypan
Marka konumlandırma, e-ticaret firmanızın sektörde ve pazarınızda kendine nasıl bir yer bulacağını belirlemeniz için gereklidir. Rekabet durumu, pazarın mevcut durumu ve şirketinizin ulaşmak istediği hedef kitleye göre markanın konumlandırılması farklılık gösterecektir. Bu rehberimizde de marka konumlandırmanın ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ele alıyoruz.

Marka konumlandırma nedir?

Marka konumlandırma, bir markanın belli bir pazar içerisinde, rakip firmalardan nasıl farklılaştığını ve hangi hedef kitleye, nasıl ulaştığını tanımlayan bir konsepttir. Daha özet bir anlatımla, marka konumlandırma, bir markanın, tüketicilerin aklında nasıl kaldığıdır da diyebiliriz. Marka konumlandırmayla, markanın pazardaki yeri, ulaştığı kitle ve tüketicilerin markaya bakış açısı belirlenmiş olur. Marka konumlandırma, en küçük esnaftan, milyon dolarlık şirketlere kadar herkesi kapsamaktadır; çünkü tüketicilerin tüm bu firmalarla ilgili fikirleri vardır ve bu fikirler markalar tarafından oluşturulmuştur. Bu nedenle de tüketicilerin zihinlerinde nasıl bir şekilde yer edeceğinizi yönetmek için, bu çalışmalara öncelik vermeniz gerekir.

Marka konumlandırma stratejisi nasıl hazırlanır

Mevcut konumunuzu belirleyin

Belli bir süredir pazarda bulunuyor ve tüketicilere ulaşıyorsanız, markanızın mevcut konumunu belirleyerek işe başlamalısınız. Pazara nasıl hitap ediyorsunuz, ürününüz kimler tarafından satın alınıyor, pazarlama çalışmalarınızı nasıl ve hangi kanallar üzerinde yapıyorsunuz gibi sorulara yanıt vererek, markanızın mevcut durumu hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Mevcut hedef kitlenizi analiz ettikten sonra, onlara ne gibi bir değer sunduğunuz üzerinde durun. Böylelikle tüketicilerin akıllarında nasıl bir imajınız olduğuna dair fikirleriniz olmaya başlayacaktır.

Pazardaki rekabeti araştırın ve analiz edin

Marka konumlandırma sürecinde rekabette de önemli bir role sahiptir. Kendi markanızı, rakip firmalardan ayıracak bir özelliğinizin olması önemlidir. Bu sebeple de pazardaki rekabeti iyi bir şekilde analiz etmeniz gerekir. Rakip analizi çalışmalarıyla, rakipleriniz hakkında mümkün olduğunca bilgi toplayarak, bu firmaların kendilerini pazarda nasıl konumlandırdıklarını öğrenmeniz önemlidir. Böylelikle kendi konumunuzu belirlerken, onlardan nasıl ayrışmanız gerektiği konusunda da fikir sahibi olabilirsiniz. İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız? Rekabeti araştırırken, rakip analiz yapmanın yanı sıra, müşterilerinizden geri bildirimler alarak, ürün ve hizmetleriniz hakkında daha fazla görüş alabilirsiniz. Bu geri bildirimleri almak için sosyal ağları da kullanabilir ve monitoring çalışmaları da yapabilirsiniz. İlgili rehber: Sosyal medya monitoring ile e-ticaretin James Bond’u nasıl olabilirsiniz?

Hedef kitlenizi belirleyin

Pazardaki konumunuza etki eden faktörlerden biri de hedef kitlenizdir. Nasıl bir kitleye ulaşacağınız yani müşteri profiliniz de markanızın konumlanmasını değiştirecektir. Ürün ve hizmetleriniz hangi tür tüketicilere hitap etmekte, gelir durumları nasıl, hangi sosyal mecralarda daha aktifler, demografik yapıları neler gibi sorular üzerinde durarak, hedef kitlenizi tanımlamanız önemlidir. İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu Markanız belli bir konuma geldiğinde bunu değiştirmek bir hayli zordur; çünkü tüketicilerin gözündeki imajı tamamen değiştirmeniz gerekir. Bu sebeple de hedef kitle analizi sürecinde detaylı çalışmalar yapmanız ve markanız için en ideal müşteri profilini belirlemelisiniz.

Markanızı eşsiz yapan özellikler neler?

Marka konumlandırma sürecinde sizi rakiplerinizden ayıran ve sizi eşsiz yapan özelliklerinizi de belirlemeniz gerekir. Böylelikle bu özelliklerin tanıtımını ve pazarlamasını yaparak, pazardaki yerinizi belli edebilirsiniz. Bu farklılıkları lanse ettiğiniz gibi, markanızın değer verdiği düşünceleri ve vizyonunuzu da ön plana çıkartmalısınız. Bunlar genel anlamda, markanızı eşsiz yapan beyanlar olacaktır ve markanızın konumlanmasında önemli bir role sahip olacaktır.

Stratejinizin taslağını ortaya koyun

Markanızın mevcut konumunu belirledikten sonra, bu doğrultuda mı yoksa yeni bir rotada gitmek istediğinize karar verin. Bu karara göre de marka konumlandırmayla ilgili stratejilerinizin taslağını ortaya koymaya başlayın. Bu taslağı hazırlarken:
  • Rekabetle ilgili analizlerinizi ve rakiplerin pazardaki konumlandırmalarını yazınİ
  • Markanızı eşsiz yapan özellikleri yazın
  • Vizyonunuzu ve değerlerinizi yazın
  • Ulaştığınız ya da ulaşmak istediğiniz müşteri profilini (hedef kitleyi) yazın
  • Tüketicilere sunduğunuz faydaları ve onların hangi sorunlarını çözdüğünüzü yazın
Bu başlık altında bir taslak hazırlayarak, markanızı nasıl konumlandıracağınız konusunda bir plan oluşturarak, pazarlama çalışmalarınız için bir temel oluşturabilirsiniz. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Marka konumlandırma ile ilgili sık sorulan sorular

Marka konumlandırma neden önemli?

Markanızın, pazardaki konumu tüketicilerin markanıza bakış açısını etkilediği için önemlidir. Tüketicilerin gözündeki imajınızın olumsuz olması, kötü bir konumlanmanız olduğuna işarettir ve bu da müşteri kaçırmanıza neden olabilir. Aynı zamanda markanızın konumu, imajınızı etkileyerek, sadık müşteri kitleleri edinmenize de etki eder.

Konumlandırma çalışmaları nasıl daha iyi yapılabilir?

Marka konumlandırma çalışmalarınızı daha iyi hale getirmek için yapabileceğiniz bazı çalışmalar bulunuyor. Bunların başında müşterilerinizi dinlemek gelmekte. Müşterilerinizden mümkün olduğunca çok geri bildirim alarak, onların markanızla ilgili görüşlerini anlamanız önemlidir. Bu geri bildirimler sonrasında da stratejilerinizi güncellemeli ve sonrasında da tüketicilerin bildirimlerine verdiğiniz değeri yaptığınız çalışmalarla onlara göstermelisiniz.

Marka konumlandırma stratejisinin önemli kriterleri neler?

Markanız için konumlandırma çalışmalarınızı yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken kriterler ise şöyle: Yaptığınız çalışmalar,
  • markanızı farklılaştırıyor mu?
  • tüketicilerin beklentilerini karşılıyor mu?
  • büyümeye elverişli mi?
  • markanızın eşsiz yönlerini öne çıkartıyor mu?
  • doğrudan müşterileri odak noktasında tutuyor mu?
  • kolay anlaşılabilir mi?
  • akılda kalıcı ve motive edici mi?
  • uzun vadeli başarı için elverişli mi?
  • başkaları tarafından kolayca kopyalanabilir mi?
  • daha verimli ve başarılı pazarlama çalışmalarına yardımcı olacak mı?
Bu soruların yanıtlarını vermeniz, markanızın konumunu belirlerken size yardımcı olacaktır.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İnternet Üzerinden Parfüm Satışı Yapmak
Günümüzde dikey e-ticaret (belirli bir kategoride ürün veya hizmet satışı) tercih edildiği için internetten para kazanma yolları epeyce çeşitlenmiş bulunuyor. Siz de internetten parfüm satmak istiyorum diyorsanız, e-ticaret sitesi...
25 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan
Küçük girişimler için geri dönüşüm getiren pazarlama stratejileri
Küçük girişimler için pazarlama stratejileri, geri dönüşümlerini artırarak markalarını büyütmeleri için oldukça önemlidir. Doğru kanallar üzerinden doğru pazarlama çalışmalarını yapmak, dijital pazarlama taktikleri ile...
13 Eylül 2019
Sinan Oypan
Hoş geldin e-postası nasıl hazırlanır?
Hoş geldin e-postası internetten satış yapan firmaların, tüketicilerle olan iletişimlerinde iyi bir başlangıç yapmaları için çok önemlidir. İyi bir şekilde hazırlanmış ilk e-postalar iyi bir izlenim bırakacağı gibi,...
16 Eylül 2016
Sinan Oypan
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde hangi kanalların olması gerekir?
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde, birçok farklı kanal yer alır ve tüketicilere bu farklı kanallar üzerinden hizmet sunulur. Birden fazla kanal üzerinde müşteri hizmetleri sunmak, hizmet kalitesini artırırken, farklı...
25 Mart 2019
Sinan Oypan
Dört dörtlük bir müşteri hizmeti sağlamak için neler yapmalısınız?
E-ticarette uzun vadede başarılı olabilmek ve sadık müşteri kitleleri edinebilmek için müşterilerinizle iyi ilişkilerinizin olması ve onlara kaliteli bir destek sunmanız gerekmektedir. Sadık müşterileriniz olmadan, online satış...
21 Şubat 2017
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi için bir strateji oluşturmak ve atılacak adımları bilmek, ilk etapta en önemli konulardan biri. Para yatırıp bir iş kurmak kolay gibi görünse de işin arka plandaki yönetim sürecinin de...
31 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde müşteri deneyimini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Kaliteli bir müşteri deneyimi sunmak uzun vadede e-ticaret şirketinizin başarılı ve karlı olmasında önemli bir role sahiptir. Müşteri memnuniyetini artırmak başarınızı artımanın yanı sıra sadık müşteri kitlelerine...
15 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Yeni sanal mağaza açma sürecinde yapmanız gerekenler
Yeni bir sanal mağaza açmak ve internet üzerinden satışa başlamak için bazı belli adımları atmanız ve ön hazırlıklarınızı yapmanız gerekmektedir. Bu yazımızda da bir e-ticaret sitesi kurmadan önce ve sitenizi yayınlamadan önce...
4 Mart 2020
Sinan Oypan
Dropshipping nedir? | Stoksuz satış nedir?
Dropshipping nedir / stoksuz satış yani stoksuz e ticaret nedir, dropship ne demek, dropshipping avantajları, dropshipping dezavantajları ve dahası bu yazımızda. E-ticaret şirketlerinin ürün satışında kullandığı yöntemlerden biri...
1 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı yazımıza geçmeden önce; bir önceki yazımızda Facebook üzerinde neden tek bir ideal paylaşım zamanı olmadığını ele almıştık. Dilerseniz aşağıdaki bağlantı üzerinden bu...
9 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E ticaret altyapısı paketi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
E ticaret altyapısı paketi seçerken ve e-ticaret altyapı sağlayıcılarından e ticaret altyapı paketi alırken dikkat etmeniz gerekenler ve daha fazlası bu mini rehberde. E ticaret altyapısı paketi seçiminde dikkat edilmesi...
26 Haziran 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi Black Friday indirimlerine nasıl hazırlayabilirsiniz?
Black Friday indirimleri tüm dünyada tüketicilerin merakla beklediği konular arasında yer alıyor. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de de internet üzerinde yapılmaya başlanan Black Friday indirimleri, tüketicilerin ilgisini çekmeyi...
3 Kasım 2018
Sinan Oypan