Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?

9 Mart 2020
Sinan Oypan
Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?
Marka konumlandırma, e-ticaret firmanızın sektörde ve pazarınızda kendine nasıl bir yer bulacağını belirlemeniz için gereklidir. Rekabet durumu, pazarın mevcut durumu ve şirketinizin ulaşmak istediği hedef kitleye göre markanın konumlandırılması farklılık gösterecektir. Bu rehberimizde de marka konumlandırmanın ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ele alıyoruz.

Marka konumlandırma nedir?

Marka konumlandırma, bir markanın belli bir pazar içerisinde, rakip firmalardan nasıl farklılaştığını ve hangi hedef kitleye, nasıl ulaştığını tanımlayan bir konsepttir. Daha özet bir anlatımla, marka konumlandırma, bir markanın, tüketicilerin aklında nasıl kaldığıdır da diyebiliriz. Marka konumlandırmayla, markanın pazardaki yeri, ulaştığı kitle ve tüketicilerin markaya bakış açısı belirlenmiş olur. Marka konumlandırma, en küçük esnaftan, milyon dolarlık şirketlere kadar herkesi kapsamaktadır; çünkü tüketicilerin tüm bu firmalarla ilgili fikirleri vardır ve bu fikirler markalar tarafından oluşturulmuştur. Bu nedenle de tüketicilerin zihinlerinde nasıl bir şekilde yer edeceğinizi yönetmek için, bu çalışmalara öncelik vermeniz gerekir.

Marka konumlandırma stratejisi nasıl hazırlanır

Mevcut konumunuzu belirleyin

Belli bir süredir pazarda bulunuyor ve tüketicilere ulaşıyorsanız, markanızın mevcut konumunu belirleyerek işe başlamalısınız. Pazara nasıl hitap ediyorsunuz, ürününüz kimler tarafından satın alınıyor, pazarlama çalışmalarınızı nasıl ve hangi kanallar üzerinde yapıyorsunuz gibi sorulara yanıt vererek, markanızın mevcut durumu hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Mevcut hedef kitlenizi analiz ettikten sonra, onlara ne gibi bir değer sunduğunuz üzerinde durun. Böylelikle tüketicilerin akıllarında nasıl bir imajınız olduğuna dair fikirleriniz olmaya başlayacaktır.

Pazardaki rekabeti araştırın ve analiz edin

Marka konumlandırma sürecinde rekabette de önemli bir role sahiptir. Kendi markanızı, rakip firmalardan ayıracak bir özelliğinizin olması önemlidir. Bu sebeple de pazardaki rekabeti iyi bir şekilde analiz etmeniz gerekir. Rakip analizi çalışmalarıyla, rakipleriniz hakkında mümkün olduğunca bilgi toplayarak, bu firmaların kendilerini pazarda nasıl konumlandırdıklarını öğrenmeniz önemlidir. Böylelikle kendi konumunuzu belirlerken, onlardan nasıl ayrışmanız gerektiği konusunda da fikir sahibi olabilirsiniz. İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız? Rekabeti araştırırken, rakip analiz yapmanın yanı sıra, müşterilerinizden geri bildirimler alarak, ürün ve hizmetleriniz hakkında daha fazla görüş alabilirsiniz. Bu geri bildirimleri almak için sosyal ağları da kullanabilir ve monitoring çalışmaları da yapabilirsiniz. İlgili rehber: Sosyal medya monitoring ile e-ticaretin James Bond’u nasıl olabilirsiniz?

Hedef kitlenizi belirleyin

Pazardaki konumunuza etki eden faktörlerden biri de hedef kitlenizdir. Nasıl bir kitleye ulaşacağınız yani müşteri profiliniz de markanızın konumlanmasını değiştirecektir. Ürün ve hizmetleriniz hangi tür tüketicilere hitap etmekte, gelir durumları nasıl, hangi sosyal mecralarda daha aktifler, demografik yapıları neler gibi sorular üzerinde durarak, hedef kitlenizi tanımlamanız önemlidir. İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu Markanız belli bir konuma geldiğinde bunu değiştirmek bir hayli zordur; çünkü tüketicilerin gözündeki imajı tamamen değiştirmeniz gerekir. Bu sebeple de hedef kitle analizi sürecinde detaylı çalışmalar yapmanız ve markanız için en ideal müşteri profilini belirlemelisiniz.

Markanızı eşsiz yapan özellikler neler?

Marka konumlandırma sürecinde sizi rakiplerinizden ayıran ve sizi eşsiz yapan özelliklerinizi de belirlemeniz gerekir. Böylelikle bu özelliklerin tanıtımını ve pazarlamasını yaparak, pazardaki yerinizi belli edebilirsiniz. Bu farklılıkları lanse ettiğiniz gibi, markanızın değer verdiği düşünceleri ve vizyonunuzu da ön plana çıkartmalısınız. Bunlar genel anlamda, markanızı eşsiz yapan beyanlar olacaktır ve markanızın konumlanmasında önemli bir role sahip olacaktır.

Stratejinizin taslağını ortaya koyun

Markanızın mevcut konumunu belirledikten sonra, bu doğrultuda mı yoksa yeni bir rotada gitmek istediğinize karar verin. Bu karara göre de marka konumlandırmayla ilgili stratejilerinizin taslağını ortaya koymaya başlayın. Bu taslağı hazırlarken:
  • Rekabetle ilgili analizlerinizi ve rakiplerin pazardaki konumlandırmalarını yazınİ
  • Markanızı eşsiz yapan özellikleri yazın
  • Vizyonunuzu ve değerlerinizi yazın
  • Ulaştığınız ya da ulaşmak istediğiniz müşteri profilini (hedef kitleyi) yazın
  • Tüketicilere sunduğunuz faydaları ve onların hangi sorunlarını çözdüğünüzü yazın
Bu başlık altında bir taslak hazırlayarak, markanızı nasıl konumlandıracağınız konusunda bir plan oluşturarak, pazarlama çalışmalarınız için bir temel oluşturabilirsiniz. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Marka konumlandırma ile ilgili sık sorulan sorular

Marka konumlandırma neden önemli?

Markanızın, pazardaki konumu tüketicilerin markanıza bakış açısını etkilediği için önemlidir. Tüketicilerin gözündeki imajınızın olumsuz olması, kötü bir konumlanmanız olduğuna işarettir ve bu da müşteri kaçırmanıza neden olabilir. Aynı zamanda markanızın konumu, imajınızı etkileyerek, sadık müşteri kitleleri edinmenize de etki eder.

Konumlandırma çalışmaları nasıl daha iyi yapılabilir?

Marka konumlandırma çalışmalarınızı daha iyi hale getirmek için yapabileceğiniz bazı çalışmalar bulunuyor. Bunların başında müşterilerinizi dinlemek gelmekte. Müşterilerinizden mümkün olduğunca çok geri bildirim alarak, onların markanızla ilgili görüşlerini anlamanız önemlidir. Bu geri bildirimler sonrasında da stratejilerinizi güncellemeli ve sonrasında da tüketicilerin bildirimlerine verdiğiniz değeri yaptığınız çalışmalarla onlara göstermelisiniz.

Marka konumlandırma stratejisinin önemli kriterleri neler?

Markanız için konumlandırma çalışmalarınızı yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken kriterler ise şöyle: Yaptığınız çalışmalar,
  • markanızı farklılaştırıyor mu?
  • tüketicilerin beklentilerini karşılıyor mu?
  • büyümeye elverişli mi?
  • markanızın eşsiz yönlerini öne çıkartıyor mu?
  • doğrudan müşterileri odak noktasında tutuyor mu?
  • kolay anlaşılabilir mi?
  • akılda kalıcı ve motive edici mi?
  • uzun vadeli başarı için elverişli mi?
  • başkaları tarafından kolayca kopyalanabilir mi?
  • daha verimli ve başarılı pazarlama çalışmalarına yardımcı olacak mı?
Bu soruların yanıtlarını vermeniz, markanızın konumunu belirlerken size yardımcı olacaktır.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette Sanal POS ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette Sanal POS ile ilgili bilmeniz gerekenler
İnternet üzerinden satış yaparken ve kredi kartı ile ödeme alırken, Sanal POS’lardan yararlanmak gerekiyor. POS (point of sale), Türkçesiyle “ödeme noktası” anlamına gelmektedir. Sanal POS ise online mecralar üzerinden ödeme...
25 Nisan 2017
Sinan Oypan
Ürün tanıtım videosu nasıl hazırlanır?
Ürün tanıtım videosu nasıl hazırlanır?
Ürün tanıtım videosu, günümüzde e-ticaret firmalarının ürünlere talep oluşturmalarında önemli araçlardan biri olarak öne çıkmakta. Video içeriklere olan talep ve ilginin artması; aynı zamanda da video içerik üretiminin...
6 Ağustos 2020
Sinan Oypan
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yani mobil ticaret, günümüzde internetten alışverişlerde önemli bir role sahip ve akıllı telefonlar üzerinden yapılan satın alma işlemleri her yıl artmakta. M-ticaret söz konusu olduğunda firmaların yapması gereken...
23 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-posta pazarlama trendleri 2018
E-posta pazarlama trendleri 2018
E-posta pazarlama trendleri 2018 yılında da marketing için önemli bir yere sahip. Çünkü yıllar geçse dahi pazarlama tarafında gücünü kaybetmeyen alanlardan biri de e-posta pazarlama. E-ticaret firmalarının en sık kullandıkları ve...
4 Aralık 2017
Sinan Oypan
Okul öncesi dönemde satışlarınızı artıracak satış ve pazarlama ipuçları
Okul öncesi dönemde satışlarınızı artıracak satış ve pazarlama ipuçları
Okul öncesi dönemi, satışların en çok arttığı ve markaların en çok kampanya yaptıkları dönemlerden biridir. Genç nüfusu fazla olan bir ülke olarak, okula dönüş dönemlerinin önemi ülkemizde biraz daha artıyor. Bu dönemde...
5 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Instagram Hikaye reklamı nasıl verilir? (Görsel Anlatımlı)
Instagram Hikaye reklamı nasıl verilir? (Görsel Anlatımlı)
Instagram Hikaye reklamı, son dönemlerde markaların özellikle reklam amacıyla kullandığı modellerden biri olmaya başladı. Kullanıcıların Instagram’da hikaye paylaşımlarına ilgilerinin artması, bu reklam modelinin de...
16 Eylül 2019
Sinan Oypan
Beden ölçü ipuçlarıyla, giyim ürünlerinde geri dönüşümlerinizi artırın
Beden ölçü ipuçlarıyla, giyim ürünlerinde geri dönüşümlerinizi artırın
Online alışverişlerde tüketicilerin en çok sıkıntı duydukları alanlardan biri de giyim alışverişleri oluyor. Bunun sebebi ise internet üzerindeki kıyafetlerde beden sorunlarının yaşanabilecek olması. E-ticaret firmaları,...
12 Ekim 2016
Sinan Oypan
Markaların yaptığı Instagram hesap yönetimi hataları
Markaların yaptığı Instagram hesap yönetimi hataları
Instagram hesap yönetimi, doğru yapıldığında yeni kitlelere ulaşılmasını sağlarken, bir topluluk oluşturmaya ve pazarlama çalışmalarından daha fazla verim alınmasına yardımcı olur. Ancak markalar bazen deneyimsizlikten bazen de...
15 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
E-ticarette firmaların sıklıkla karşılaştıkları durumlardan biri de ürün iadeleridir. Ürün iadelerine birçok farklı sebep neden olabilir. Bunlar firma kaynaklı olabileceği gibi kullanıcı kaynaklı da olabilir. Her iki durumda da...
8 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun...
17 Temmuz 2020
Sinan Oypan
El yapımı ürünler satabileceğiniz bir işi nasıl kurabilirsiniz?
El yapımı ürünler satabileceğiniz bir işi nasıl kurabilirsiniz?
El yapımı ürünler satmayı planlıyor ve kendi işinizi kurarak, internet üzerinden bu ürünleri satmak istiyorsanız bir takım adımları takip etmeniz gerekiyor. Kendi üretiminizi yapıyor olacağınız için normal bir B2C firmasından...
20 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya yönetimi yaparken uymanız gereken 6 kural
Sosyal medya yönetimi yaparken uymanız gereken 6 kural
Sosyal medya yönetimi, yeni hedef kitlelere ulaşma ve marka ile ürün bilinirliğini artırmak için e-ticaret firmaları için oldukça önemli. Sosyal medya yönetim ipuçları sayfamızdan farklı konular hakkında detaylı bilgiler...
11 Kasım 2016
Sinan Oypan