Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?

9 Mart 2020
Sinan Oypan
Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?
Marka konumlandırma, e-ticaret firmanızın sektörde ve pazarınızda kendine nasıl bir yer bulacağını belirlemeniz için gereklidir. Rekabet durumu, pazarın mevcut durumu ve şirketinizin ulaşmak istediği hedef kitleye göre markanın konumlandırılması farklılık gösterecektir. Bu rehberimizde de marka konumlandırmanın ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ele alıyoruz.

Marka konumlandırma nedir?

Marka konumlandırma, bir markanın belli bir pazar içerisinde, rakip firmalardan nasıl farklılaştığını ve hangi hedef kitleye, nasıl ulaştığını tanımlayan bir konsepttir. Daha özet bir anlatımla, marka konumlandırma, bir markanın, tüketicilerin aklında nasıl kaldığıdır da diyebiliriz. Marka konumlandırmayla, markanın pazardaki yeri, ulaştığı kitle ve tüketicilerin markaya bakış açısı belirlenmiş olur. Marka konumlandırma, en küçük esnaftan, milyon dolarlık şirketlere kadar herkesi kapsamaktadır; çünkü tüketicilerin tüm bu firmalarla ilgili fikirleri vardır ve bu fikirler markalar tarafından oluşturulmuştur. Bu nedenle de tüketicilerin zihinlerinde nasıl bir şekilde yer edeceğinizi yönetmek için, bu çalışmalara öncelik vermeniz gerekir.

Marka konumlandırma stratejisi nasıl hazırlanır

Mevcut konumunuzu belirleyin

Belli bir süredir pazarda bulunuyor ve tüketicilere ulaşıyorsanız, markanızın mevcut konumunu belirleyerek işe başlamalısınız. Pazara nasıl hitap ediyorsunuz, ürününüz kimler tarafından satın alınıyor, pazarlama çalışmalarınızı nasıl ve hangi kanallar üzerinde yapıyorsunuz gibi sorulara yanıt vererek, markanızın mevcut durumu hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Mevcut hedef kitlenizi analiz ettikten sonra, onlara ne gibi bir değer sunduğunuz üzerinde durun. Böylelikle tüketicilerin akıllarında nasıl bir imajınız olduğuna dair fikirleriniz olmaya başlayacaktır.

Pazardaki rekabeti araştırın ve analiz edin

Marka konumlandırma sürecinde rekabette de önemli bir role sahiptir. Kendi markanızı, rakip firmalardan ayıracak bir özelliğinizin olması önemlidir. Bu sebeple de pazardaki rekabeti iyi bir şekilde analiz etmeniz gerekir. Rakip analizi çalışmalarıyla, rakipleriniz hakkında mümkün olduğunca bilgi toplayarak, bu firmaların kendilerini pazarda nasıl konumlandırdıklarını öğrenmeniz önemlidir. Böylelikle kendi konumunuzu belirlerken, onlardan nasıl ayrışmanız gerektiği konusunda da fikir sahibi olabilirsiniz. İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız? Rekabeti araştırırken, rakip analiz yapmanın yanı sıra, müşterilerinizden geri bildirimler alarak, ürün ve hizmetleriniz hakkında daha fazla görüş alabilirsiniz. Bu geri bildirimleri almak için sosyal ağları da kullanabilir ve monitoring çalışmaları da yapabilirsiniz. İlgili rehber: Sosyal medya monitoring ile e-ticaretin James Bond’u nasıl olabilirsiniz?

Hedef kitlenizi belirleyin

Pazardaki konumunuza etki eden faktörlerden biri de hedef kitlenizdir. Nasıl bir kitleye ulaşacağınız yani müşteri profiliniz de markanızın konumlanmasını değiştirecektir. Ürün ve hizmetleriniz hangi tür tüketicilere hitap etmekte, gelir durumları nasıl, hangi sosyal mecralarda daha aktifler, demografik yapıları neler gibi sorular üzerinde durarak, hedef kitlenizi tanımlamanız önemlidir. İlgili rehber: Hedef kitlenizi daha iyi tanımanızı sağlayacak 6 ipucu Markanız belli bir konuma geldiğinde bunu değiştirmek bir hayli zordur; çünkü tüketicilerin gözündeki imajı tamamen değiştirmeniz gerekir. Bu sebeple de hedef kitle analizi sürecinde detaylı çalışmalar yapmanız ve markanız için en ideal müşteri profilini belirlemelisiniz.

Markanızı eşsiz yapan özellikler neler?

Marka konumlandırma sürecinde sizi rakiplerinizden ayıran ve sizi eşsiz yapan özelliklerinizi de belirlemeniz gerekir. Böylelikle bu özelliklerin tanıtımını ve pazarlamasını yaparak, pazardaki yerinizi belli edebilirsiniz. Bu farklılıkları lanse ettiğiniz gibi, markanızın değer verdiği düşünceleri ve vizyonunuzu da ön plana çıkartmalısınız. Bunlar genel anlamda, markanızı eşsiz yapan beyanlar olacaktır ve markanızın konumlanmasında önemli bir role sahip olacaktır.

Stratejinizin taslağını ortaya koyun

Markanızın mevcut konumunu belirledikten sonra, bu doğrultuda mı yoksa yeni bir rotada gitmek istediğinize karar verin. Bu karara göre de marka konumlandırmayla ilgili stratejilerinizin taslağını ortaya koymaya başlayın. Bu taslağı hazırlarken:
  • Rekabetle ilgili analizlerinizi ve rakiplerin pazardaki konumlandırmalarını yazınİ
  • Markanızı eşsiz yapan özellikleri yazın
  • Vizyonunuzu ve değerlerinizi yazın
  • Ulaştığınız ya da ulaşmak istediğiniz müşteri profilini (hedef kitleyi) yazın
  • Tüketicilere sunduğunuz faydaları ve onların hangi sorunlarını çözdüğünüzü yazın
Bu başlık altında bir taslak hazırlayarak, markanızı nasıl konumlandıracağınız konusunda bir plan oluşturarak, pazarlama çalışmalarınız için bir temel oluşturabilirsiniz. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Marka konumlandırma ile ilgili sık sorulan sorular

Marka konumlandırma neden önemli?

Markanızın, pazardaki konumu tüketicilerin markanıza bakış açısını etkilediği için önemlidir. Tüketicilerin gözündeki imajınızın olumsuz olması, kötü bir konumlanmanız olduğuna işarettir ve bu da müşteri kaçırmanıza neden olabilir. Aynı zamanda markanızın konumu, imajınızı etkileyerek, sadık müşteri kitleleri edinmenize de etki eder.

Konumlandırma çalışmaları nasıl daha iyi yapılabilir?

Marka konumlandırma çalışmalarınızı daha iyi hale getirmek için yapabileceğiniz bazı çalışmalar bulunuyor. Bunların başında müşterilerinizi dinlemek gelmekte. Müşterilerinizden mümkün olduğunca çok geri bildirim alarak, onların markanızla ilgili görüşlerini anlamanız önemlidir. Bu geri bildirimler sonrasında da stratejilerinizi güncellemeli ve sonrasında da tüketicilerin bildirimlerine verdiğiniz değeri yaptığınız çalışmalarla onlara göstermelisiniz.

Marka konumlandırma stratejisinin önemli kriterleri neler?

Markanız için konumlandırma çalışmalarınızı yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken kriterler ise şöyle: Yaptığınız çalışmalar,
  • markanızı farklılaştırıyor mu?
  • tüketicilerin beklentilerini karşılıyor mu?
  • büyümeye elverişli mi?
  • markanızın eşsiz yönlerini öne çıkartıyor mu?
  • doğrudan müşterileri odak noktasında tutuyor mu?
  • kolay anlaşılabilir mi?
  • akılda kalıcı ve motive edici mi?
  • uzun vadeli başarı için elverişli mi?
  • başkaları tarafından kolayca kopyalanabilir mi?
  • daha verimli ve başarılı pazarlama çalışmalarına yardımcı olacak mı?
Bu soruların yanıtlarını vermeniz, markanızın konumunu belirlerken size yardımcı olacaktır.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

2018’de öne çıkacak müşteri hizmetleri trendleri
2018’de öne çıkacak müşteri hizmetleri trendleri
Müşteri hizmetleri e-ticaretteki en önemli alanlardan biridir. Müşteri memnuniyetini artırmak, satış öncesi ve sonrasında destek sunmak ve müşterilerle iyi ilişkiler kurmak için sağlam temelleri olan bir müşteri hizmetleri...
5 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde uygulayabileceğiniz farklı indirim kampanyaları
E-ticaret sitenizde uygulayabileceğiniz farklı indirim kampanyaları
İndirim kampanyaları, yeni müşteriler edinmek ya da sitenizi ziyaret edenlerden geri dönüşüm kazanmak için iyi bir yöntemdir. Tabii ki indirim yaparken belli unsurları göz önünde bulundurmanız ve indirimlerde aşırıya kaçarak,...
20 Ocak 2019
Sinan Oypan
2019’da öne çıkacak müşteri ilişkileri trendleri neler?
2019’da öne çıkacak müşteri ilişkileri trendleri neler?
2019’da e-ticaret firmalarının üzerinde durması gereken konulardan biri de müşteri ilişkileri. 2019’un müşteri ilişki trendlerine baktığımızda yapay zekanın ve çok kanallı müşteri destek hizmetlerinin öne çıktığını...
3 Ocak 2019
Sinan Oypan
Markalar Instagram profili açarken nelere dikkat etmeli?
Markalar Instagram profili açarken nelere dikkat etmeli?
Markalar, Instagram profili açmadan önce bazı ön çalışmaları yaparak, bu mecra üzerinde yapacakları çalışmaların verimini artırabilirler. Henüz Instagram’da yer almıyorsanız, öncesinde hedef kitle araştırması yaparak...
18 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama süreci oldukça ciddi bir planlama ve strateji gerektirdiği için, bu süreci en iyi şekilde yönetmek için bir planınızın olması gerekir. Reklam ile ilgili sürece dahil olan kişilerin bu plana uymaları ve belirlenen...
8 Ağustos 2019
Sinan Oypan
2017’de online satışlarınızı artırmanızı sağlayacak 7 taktik
2017’de online satışlarınızı artırmanızı sağlayacak 7 taktik
2017’de internet üzerinden yaptığınız satışları artırmak için farklı yöntemlerden ve taktiklerden yararlanabilirsiniz. Özellikle küçük ve orta ölçekli firmalar, iş ve satış hacimlerini artırmak için 2017 stratejilerini...
12 Ocak 2017
Sinan Oypan
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 3. Bölüm
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 3. Bölüm
Online satışlarda geri dönüşümleri artırmak şirketin karlılığını ve satış oranlarını artıracağı için özellikle üzerinde durulması gereken konulardan biridir. Satış sayfalarınızda hem içerik hem de tasarım olarak...
17 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticarette karlılık oranları nasıl artırılır?
E-ticarette karlılık oranları nasıl artırılır?
Karlılık oranları arttığında e-ticaret şirketinizin uzun vadede başarısını ve devamlılığını sağlar ve şirketinizi geliştirmek için de nakit akışı sunar. Karlılığı artırmak için yapılabilecek farklı çalışmalar ve...
7 Haziran 2020
Sinan Oypan
Girişimciler için online satış arttırma teknikleri
Girişimciler için online satış arttırma teknikleri
Online satış arttırma teknikleri, girişimcilerin e-ticaret firmalarını daha karlı bir hale getirmelerini sağlarken, marka ve ürün bilinirliklerini artırmalarını da katkı sağlar. Yeni kitlelere ulaşmak, ürünlere olan talebi...
21 Ağustos 2019
Sinan Oypan
PttAVM Mağaza Açmak Rehberi 2021
PttAVM Mağaza Açmak Rehberi 2021
PttAVM Mağaza Açmak / EPttAVM de satış yapmak yapmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. EPttAVM satış yapmak, fiziki mağazası olan ya da internetten satış yapmak isteyen şirketler için ideal yöntemlerden biri...
19 Eylül 2019
Sinan Oypan
Kredi kartı dolandırıcılığı ile nasıl mücadele edebilirsiniz?
Kredi kartı dolandırıcılığı ile nasıl mücadele edebilirsiniz?
Günümüzde internetten alışverişlerde, e-ticaret firmalarının baş etmesi gereken konulardan biri de kredi kartı dolandırıcılığı. Kredi kartı dolandırıcılığı nedeniyle hem birçok tüketici hem de firma ciddi zarar...
16 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Yazılım Nedir?
Yazılım Nedir?
Karmaşık tablolar arasında aranılan bilgi, birkaç saniye hatta daha da kısa bir zaman içinde bulunabiliyor. Video oyunları, çok kompleks yapılara dönüşmüş durumda. Sanat, tabletlerin ekranına dokunarak üretilebiliyor. Ticaret,...
8 Eylül 2021
Markethinkers
E-ticareti Ücretsiz Deneyin