fbpx

Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor?

27 Aralık 2018
Sinan Oypan
Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor?

SEO dendiği zaman genellikle akla anahtar kelime kullanımları, site üzerindeki link yapıları ya da metin yazımları gelse de SEO’yu etkileyen önemli faktörlerden biri de kullanıcı deneyimi. Web site üzerindeki kullanıcı deneyimi performansı, sitenin arama motorları üzerindeki indekslenmesinde de önemli rol oynamakta.

Geçtiğimiz birkaç yıl içerisinde Google’ın indeksleme algoritmaları, mekaniklikten çıkarak, kullanıcı niyetlerini anlamaya ve daha semantik bir yapıya kaymaya başladığı için kullanıcı deneyimi de bu noktada önemli bir rol oynamaya başladı.

İlgili rehber: E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?

Kullanıcı deneyimi ve SEO’yu ilişkilendiren metrikler

Güzel bir web site tasarımı iyi bir kullanıcı deneyimi demek değildir. Kullanıcı deneyimi tasarımın güzelliğinden çok, site ziyaretçilerinin site üzerindeki eylemlerini ne kadar rahat ve anlaşılır bir şekilde gerçekleştirdiği ile alakalıdır. Bu durumda da kullanıcı deneyimi ve SEO’yu ele aldığımızda özellikle üzerinde durmanız ve anlamanız gereken bazı metrikler bulunuyor. Bunlar hem site performansınızı anlama hem de kullanıcı deneyimi konusunda sitenizin ne durumda olduğunu görmenizi sağlar.

  • Sitede geçirilen süre:
  • Siteyi terk etme oranı
  • Geri dönen kullanıcıların oranı
  • Ortalama sayfa ziyaret sayısı

Bu metriklerdeki sonuçlarınız, kullanıcılarınızın sitenizden ne kadar memnun kaldıklarını ya da kalmadıklarını göstermekte. Sayfada geçirilen sürenin düşük ve siteyi terk etme oranının yüksek olması durumunda ziyaretçilerinizin sitenizin kullanıcı deneyiminden memnun olmadıkları varsayımında bulunabilirsiniz.

Kullanıcı deneyimini etkileyen faktörler

Sayfa yüklenme hızı

Web sitenizde özellikle dikkat etmeniz gereken unsurlardan biri sitenin ve sayfaların yüklenme hızıdır. Sayfanın yüklenme hızı, kullanıcıların eylemlerinde önemli bir rol oynar. Sayfanın yüklenmesi çok uzun sürdüğünde kullanıcıları kaçırma ihtimaliniz daha da artacağı için kullanıcı deneyimi olumsuz bir şekilde etkilenir. Standart olarak bir web sitesinin yüklenmesi için gereken süre 3 saniyedir. Bunun üzerindeki süreçlerde ziyaretçiler yüklenmeyi beklemeden sayfayı kapatabilirler. Web sitenizin hız kontrollerini yapmak için Web site hız testi araçları isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Mobil uyumluluk

Mobil uyumluluk ve mobil site tasarımları artık günümüzde bir standart haline gelmiş durumda. Kullanıcıların akıllı cihaz kullanımlarının artmasıyla beraber web sitelerinin mobilden gelen trafiği de arttı. Tabii ki bununla beraber kullanıcıların beklentileri de arttığı için, web sitelerinin mobile uyumlu tasarımlara geçiş yapması önemli bir unsur oldu.

Web sitenizin mobil cihazlara uyumlu olmaması ya da uyumuluk olsa da mobilde rahat ve kullanışlı bir arayüzün olmayışı da kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemekte.

Sayfaların tasarımı, öğelerin nasıl konumlandırıldığı, fotoğraflar, ödeme sayfaları gibi birçok etken mobil kullanıcı deneyimini etkilemekte. Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler isimli rehberimizi okuyarak konu hakkında daha fazla bilgiye sahip olabilirsiniz.

Mobil uyumluluk ve mobil tasarımlar hakkında bilgi almak isterseniz İdeaSoft Mobil sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Fotoğraf, video ve metin

Sitenizdeki tüm içerik ve içerik formatları da kullanıcı deneyimi ile SEO çalışmalarını etkilemekte. İçerikleri üç ana başlık altında ele alırsak;

Yazılı içerikler: Yazılı içerikler özellikle SEO çalışmaları için oldukça önemli. Ancak tüm metinleri SEO odaklı bir şekilde hazırlamak ve kullanıcıları göz artı etmek de yanlış bir yaklaşımdır. Bu nokta aynı şekilde sadece kullanıcı odağında olup, arama motorlarını dikkate almamak da yanlış bir yaklaşım olacaktır.

Google, yazılı içerik konusunda uzun, orijinal ve detaylı anlatımları tercih ediyor. Ancak çok uzun metinler kullanıcıları sıkabiliyor. Bu noktada da tasarımsal olarak düzenlemeler yapmanız gerekmekte. Çok uzun blog yazılarını görseller ya da videolarla bölmek, ara başlıklar kullanmak ve alıntılarla sayfayı bölmek, görsel olarak kullanıcıların ilgisini çekmesini sağlarken, sayfa değerini koruduğunuz ve geliştirdiğiniz için de arama motorları tarafında iyi bir çalışma yapmış olursunuz.

Görseller: İnternet kullanıcıları için gösel öğeler, diğer öğelere kıyasla daha önemli ve görsellik, kullanıcıların daha fazla ilgisini çekmekte. Bu noktada da kullanıcı deneyimini geliştirmek ve ziyaretçilerin ilgisini çekebilmek için yüksek çözünürlüklü ve kaliteli görseller kullanmanız gerekir.

Videolar: Web site üzerindeki video kullanımları son dönemlerde artmaya başladı ve tabii ki bu içeriklerin kullanıcıların dikkatini çekmede önemli bir etkisi bulunuyor. Ancak kullanıcı deneyimini olumsuz etkilememek için web sitenizde video kullanımları yaparken dikkat etmeniz gereken noktalar bulunuyor.

Site üzerindeki videolarınıza otomatik oynatma özelliğini koymamaya özellikle dikkat etmelisiniz. Kullanıcılar sitenizi mobilden ziyaret ettiklerinde, mobil internet verilerini kullanacakları için otomatik oynayan videolardan memnun kalmayacaklardır. Bu nedenle kullanıcıların isterlerse bu videoları başlatabilmelerini sağlamanız gerekir.

Bununla beraber video dosya boyutları yüksek olduğu için doğrudan sizin sunucunuza yüklenen videolar, sayfanın yüklenme süresini uzatacağı için de kötü bir kullanıcı deneyimi sunar. Bunun yerine Youtube vb. Video platformlardan videolarınızı sitenize aktarmanız, sitenin yükleme hızı problemini çözmenize de yardımcı olur.

Kullanıcı deneyiminin arama motoru indekslenmesine etkileri

Kullanıcı deneyimini etkilen metrikleri ve faktörleri ele aldığımıza göre, bu etkenlerin arama motorlarına nasıl bir etki bıraktığını da özetleyelim.

Google’ın değer verdiği ve sayfaları indekslerken referans aldığı unsurlardan biri, web sitenin kullanıcıların yaptığı arama sorgulara nasıl bir şekilde yanıt verdiği ve bu yanıt veren sitelerin, kullanıcıları site üzerinde ne kadar fazla tutabildiğidir.

Kullanıcı bir web sitesi üzerinde ne kadar uzun süre vakit geçirir, ne kadar farklı sayfa görüntüler ve bu site üzerinde bir eylem gerçekleştirirse, Google, bu sitenin ve sitenin içeriklerinin arama sorgularıyla uyumlu olduğu kanısına varırken, kullanıcı deneyimi olarak da ziyaretçileri tatmin ettiğini düşünür. Bu noktada da bu sayfaların değerlerini yükselterek, daha üst sıralarda indekslemeye başlar.

Bu durumun tersinin yaşandığı durumlarda da Google, otomatik olarak web sitenin içerik ve kullanıcı deneyimi olarak yetersiz olduğunu düşünür. Bu sebeple de siteyi diğer alternatif sitelerden daha alt sıralarda göstermeye başlar.

Bu da site içeriklerinin kalitesinin, ilgi çekiciliğinin, sitenin hızının dikkate alınarak kullanıcı deneyimi performansının, arama motorlarındaki indekslenmeye olan yansıması olarak algılanabilir. Teknik konulardaki SEO çalışmaları ne kadar başarılı olursa olsun, sitenizdeki kullanıcı deneyimi yetersiz olduğunda arama sorgularındaki sıralamanız yine sizi tatmin etmeyebilir.

Bu konu hakkında çalışmalar yapmak veya neler yapabileceğiniz hakkında bilgi almak için E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Pop-up kullanımlarında özellikle dikkat etmeniz gereken unsurlar
Pop-up kullanımlarında özellikle dikkat etmeniz gereken unsurlar
Pop-up’lar e-ticaret şirketlerinin sıklıkla kullandığı araçlardan biri. E-posta liste aboneliği ya da yeni kampanya ve fırsatları duyurmak için kullanılan bu araçlar, bir kullanıcı siteyi ziyaret ettiğinde otomatik olarak yeni...
23 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Facebook reklam performansını ölçmek için 6 yol
Facebook reklam performansını ölçmek için 6 yol
Facebook reklam performansını ölçmek, yatırım getirinizi ve reklamlarınızdan nasıl bir geri dönüş aldığınızı analiz etmek için oldukça gerekli çalışmalardan biri. Reklamların performansını belirleyen farklı kriterler...
22 Kasım 2019
Sinan Oypan
Twitter istatistik aracı nasıl kullanılır?
Twitter istatistik aracı nasıl kullanılır?
Twitter istatistik, bir diğer adıyla analitik özelliği, Twitter üzerinde yaptığınız çalışmaların verimini ölçümlemenize yardımcı olur. 3. parti yazılımlar üzerinden de Twitter ile ilgili istatistiki veriler elde...
17 Nisan 2020
Sinan Oypan
Blogunuz için içerik planı yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Blogunuz için içerik planı yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
İçerik pazarlama çalışmaları yaparken bir plana sadık olmanız ve bu plan dahilinde çalışmalarınızı yapmanız, uzun vadede içerik çalışmalarınızın daha sağlıklı olmasına yardımcı olacaktır. Tabii ki içerik planı...
21 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Snapchat hesap açma gerekli mi?
E-ticaret firmaları için Snapchat hesap açma gerekli mi?
Snapchat hesap açma, e-ticaret firmalarının sosyal medyada farklı ve popüler bir mecrada pazarlama çalışmaları yapmalarına olanak tanır. Farklı kanallarda yer almak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza olanak tanıyacağı için ve...
30 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Evden çalışanlar için üretkenlik artırma ipuçları
Evden çalışanlar için üretkenlik artırma ipuçları
Bugünlerde birçok firma evden çalışma yöntemine geçiş yaptı ve evden çalışırken üretkenlik artırma da çalışanların problemlerinden biri oldu. Evde çalışmak ofiste çalışmaktan çok daha farklı olduğu için bazı...
7 Nisan 2020
Sinan Oypan
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler, fiziki mağazaları üzerinden sadece belli bir konuma satış yapabildikleri için, işletmelerini büyütmeleri de daha zor olabiliyor. Sadece bu konumu ziyaret eden kişilerin belli bir bölümüne ulaşabildikleri için bu...
1 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için evden çalışma ipuçları
E-ticaret firmaları için evden çalışma ipuçları
Evden çalışma günümüzdeki mevcut koşullardan dolayı birçok şirketin başvurduğu yöntemlerden biri olmaya başladı. E-ticaret firmalarının zorunlu olarak evden çalışmaya yönelmesi nedeniyle de, bu rehberimizde evden çalışırken...
17 Mart 2020
Sinan Oypan
Instagram reklam verme ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram reklam verme ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram reklam verme sürecinde, doğru adımları takip etmeniz ve doğru kampanyaları hazırlamanız alacağınız geri dönüşümleri artırır. Bir içerik hazırlayıp, doğrudan reklam kampanyası oluşturmak bu süreçte doğru bir...
21 Ekim 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya içerik takvimi nasıl oluşturulur?
Sosyal medya içerik takvimi nasıl oluşturulur?
Sosyal medya pazarlamada belli bir stratejinin ve düzenin olması, bu alandaki çalışmalarınızdan daha fazla verim almanızı sağlayabilir. Birçok e-ticaret firmasının yaptığı hatalardan biri de sosyal mecralarda bir içerik takvimi...
8 Haziran 2016
Sinan Oypan
Instagram’da 500 bin reklam veren arasından nasıl sıyırılabilirsiniz?
Instagram’da 500 bin reklam veren arasından nasıl sıyırılabilirsiniz?
Instagram reklamlarının popülerliği son dönemlerde hızlıca artmaya başlıyor. Instagram’ın yaptığı açıklamaya göre şuan 500 binden fazla reklam veren bu platformu kullanıyor. Bu rakam 6 ay önceye kıyasla yüzde 50 artmış...
5 Ekim 2016
Sinan Oypan
Sosyal medyada içerik paylaşım sıklığı nasıl planlanır?
Sosyal medyada içerik paylaşım sıklığı nasıl planlanır?
Sosyal medyada içerik paylaşım sıklığı, hesaplarınızı büyütme ve kullanıcılarla etkileşimi artırmak için önemli konulardan biridir. Paylaşımlarınızı düzenli bir şekilde yapmanın yanı sıra belli bir rutinde yapmanız,...
23 Eylül 2020
Sinan Oypan