Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor?

27 Aralık 2018
Sinan Oypan

SEO dendiği zaman genellikle akla anahtar kelime kullanımları, site üzerindeki link yapıları ya da metin yazımları gelse de SEO’yu etkileyen önemli faktörlerden biri de kullanıcı deneyimi. Web site üzerindeki kullanıcı deneyimi performansı, sitenin arama motorları üzerindeki indekslenmesinde de önemli rol oynamakta.

Geçtiğimiz birkaç yıl içerisinde Google’ın indeksleme algoritmaları, mekaniklikten çıkarak, kullanıcı niyetlerini anlamaya ve daha semantik bir yapıya kaymaya başladığı için kullanıcı deneyimi de bu noktada önemli bir rol oynamaya başladı.

İlgili rehber: E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?

Kullanıcı deneyimi ve SEO’yu ilişkilendiren metrikler

Güzel bir web site tasarımı iyi bir kullanıcı deneyimi demek değildir. Kullanıcı deneyimi tasarımın güzelliğinden çok, site ziyaretçilerinin site üzerindeki eylemlerini ne kadar rahat ve anlaşılır bir şekilde gerçekleştirdiği ile alakalıdır. Bu durumda da kullanıcı deneyimi ve SEO’yu ele aldığımızda özellikle üzerinde durmanız ve anlamanız gereken bazı metrikler bulunuyor. Bunlar hem site performansınızı anlama hem de kullanıcı deneyimi konusunda sitenizin ne durumda olduğunu görmenizi sağlar.

  • Sitede geçirilen süre:
  • Siteyi terk etme oranı
  • Geri dönen kullanıcıların oranı
  • Ortalama sayfa ziyaret sayısı

Bu metriklerdeki sonuçlarınız, kullanıcılarınızın sitenizden ne kadar memnun kaldıklarını ya da kalmadıklarını göstermekte. Sayfada geçirilen sürenin düşük ve siteyi terk etme oranının yüksek olması durumunda ziyaretçilerinizin sitenizin kullanıcı deneyiminden memnun olmadıkları varsayımında bulunabilirsiniz.

Kullanıcı deneyimini etkileyen faktörler

Sayfa yüklenme hızı

Web sitenizde özellikle dikkat etmeniz gereken unsurlardan biri sitenin ve sayfaların yüklenme hızıdır. Sayfanın yüklenme hızı, kullanıcıların eylemlerinde önemli bir rol oynar. Sayfanın yüklenmesi çok uzun sürdüğünde kullanıcıları kaçırma ihtimaliniz daha da artacağı için kullanıcı deneyimi olumsuz bir şekilde etkilenir. Standart olarak bir web sitesinin yüklenmesi için gereken süre 3 saniyedir. Bunun üzerindeki süreçlerde ziyaretçiler yüklenmeyi beklemeden sayfayı kapatabilirler. Web sitenizin hız kontrollerini yapmak için Web site hız testi araçları isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Mobil uyumluluk

Mobil uyumluluk ve mobil site tasarımları artık günümüzde bir standart haline gelmiş durumda. Kullanıcıların akıllı cihaz kullanımlarının artmasıyla beraber web sitelerinin mobilden gelen trafiği de arttı. Tabii ki bununla beraber kullanıcıların beklentileri de arttığı için, web sitelerinin mobile uyumlu tasarımlara geçiş yapması önemli bir unsur oldu.

Web sitenizin mobil cihazlara uyumlu olmaması ya da uyumuluk olsa da mobilde rahat ve kullanışlı bir arayüzün olmayışı da kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemekte.

Sayfaların tasarımı, öğelerin nasıl konumlandırıldığı, fotoğraflar, ödeme sayfaları gibi birçok etken mobil kullanıcı deneyimini etkilemekte. Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler isimli rehberimizi okuyarak konu hakkında daha fazla bilgiye sahip olabilirsiniz.

Mobil uyumluluk ve mobil tasarımlar hakkında bilgi almak isterseniz İdeaSoft Mobil sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Fotoğraf, video ve metin

Sitenizdeki tüm içerik ve içerik formatları da kullanıcı deneyimi ile SEO çalışmalarını etkilemekte. İçerikleri üç ana başlık altında ele alırsak;

Yazılı içerikler: Yazılı içerikler özellikle SEO çalışmaları için oldukça önemli. Ancak tüm metinleri SEO odaklı bir şekilde hazırlamak ve kullanıcıları göz artı etmek de yanlış bir yaklaşımdır. Bu nokta aynı şekilde sadece kullanıcı odağında olup, arama motorlarını dikkate almamak da yanlış bir yaklaşım olacaktır.

Google, yazılı içerik konusunda uzun, orijinal ve detaylı anlatımları tercih ediyor. Ancak çok uzun metinler kullanıcıları sıkabiliyor. Bu noktada da tasarımsal olarak düzenlemeler yapmanız gerekmekte. Çok uzun blog yazılarını görseller ya da videolarla bölmek, ara başlıklar kullanmak ve alıntılarla sayfayı bölmek, görsel olarak kullanıcıların ilgisini çekmesini sağlarken, sayfa değerini koruduğunuz ve geliştirdiğiniz için de arama motorları tarafında iyi bir çalışma yapmış olursunuz.

Görseller: İnternet kullanıcıları için gösel öğeler, diğer öğelere kıyasla daha önemli ve görsellik, kullanıcıların daha fazla ilgisini çekmekte. Bu noktada da kullanıcı deneyimini geliştirmek ve ziyaretçilerin ilgisini çekebilmek için yüksek çözünürlüklü ve kaliteli görseller kullanmanız gerekir.

Videolar: Web site üzerindeki video kullanımları son dönemlerde artmaya başladı ve tabii ki bu içeriklerin kullanıcıların dikkatini çekmede önemli bir etkisi bulunuyor. Ancak kullanıcı deneyimini olumsuz etkilememek için web sitenizde video kullanımları yaparken dikkat etmeniz gereken noktalar bulunuyor.

Site üzerindeki videolarınıza otomatik oynatma özelliğini koymamaya özellikle dikkat etmelisiniz. Kullanıcılar sitenizi mobilden ziyaret ettiklerinde, mobil internet verilerini kullanacakları için otomatik oynayan videolardan memnun kalmayacaklardır. Bu nedenle kullanıcıların isterlerse bu videoları başlatabilmelerini sağlamanız gerekir.

Bununla beraber video dosya boyutları yüksek olduğu için doğrudan sizin sunucunuza yüklenen videolar, sayfanın yüklenme süresini uzatacağı için de kötü bir kullanıcı deneyimi sunar. Bunun yerine Youtube vb. Video platformlardan videolarınızı sitenize aktarmanız, sitenin yükleme hızı problemini çözmenize de yardımcı olur.

Kullanıcı deneyiminin arama motoru indekslenmesine etkileri

Kullanıcı deneyimini etkilen metrikleri ve faktörleri ele aldığımıza göre, bu etkenlerin arama motorlarına nasıl bir etki bıraktığını da özetleyelim.

Google’ın değer verdiği ve sayfaları indekslerken referans aldığı unsurlardan biri, web sitenin kullanıcıların yaptığı arama sorgulara nasıl bir şekilde yanıt verdiği ve bu yanıt veren sitelerin, kullanıcıları site üzerinde ne kadar fazla tutabildiğidir.

Kullanıcı bir web sitesi üzerinde ne kadar uzun süre vakit geçirir, ne kadar farklı sayfa görüntüler ve bu site üzerinde bir eylem gerçekleştirirse, Google, bu sitenin ve sitenin içeriklerinin arama sorgularıyla uyumlu olduğu kanısına varırken, kullanıcı deneyimi olarak da ziyaretçileri tatmin ettiğini düşünür. Bu noktada da bu sayfaların değerlerini yükselterek, daha üst sıralarda indekslemeye başlar.

Bu durumun tersinin yaşandığı durumlarda da Google, otomatik olarak web sitenin içerik ve kullanıcı deneyimi olarak yetersiz olduğunu düşünür. Bu sebeple de siteyi diğer alternatif sitelerden daha alt sıralarda göstermeye başlar.

Bu da site içeriklerinin kalitesinin, ilgi çekiciliğinin, sitenin hızının dikkate alınarak kullanıcı deneyimi performansının, arama motorlarındaki indekslenmeye olan yansıması olarak algılanabilir. Teknik konulardaki SEO çalışmaları ne kadar başarılı olursa olsun, sitenizdeki kullanıcı deneyimi yetersiz olduğunda arama sorgularındaki sıralamanız yine sizi tatmin etmeyebilir.

Bu konu hakkında çalışmalar yapmak veya neler yapabileceğiniz hakkında bilgi almak için E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Facebook Reklam Modelleri ve Özellikleri Nelerdir?
Facebook reklam modelleri ve özellikleri nelerdir adlı makalemize başlamadan önce Facebook'un markalar açısından kullanıma da bakmamız gerekiyor. Facebook, markalar tarafından sıkça kullanılan reklam platformları arasında yer alıyor....
24 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Sosyal medyada etkileşime neden daha fazla önem vermelisiniz?
Halen daha takipçi satın alarak, takipçi sayısını artıran firmalar bulunuyor; ancak çok fazla takipçiye sahip olmak etkileşim oranının yüksek olmasını sağlamıyor. Sosyal medyada etkileşim oranın yüksek olması, takipçi...
15 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?
Son yıllarda oldukça popülerleşmeye başlayan ve geçtiğimiz yıl Türkiye'de de hem fiziki hem de online mağazaların da pazarlama ve satış planlarına dahil ettiği Kara Cuma (Black Friday), 1980’lerde Amerika’da ortaya...
24 Ekim 2018
Sinan Oypan
Organik olarak Instagram takipçi kazanma yolları
Organik olarak Instagram takipçi kazanma, markalar için önemli konulardan biri; çünkü hesaplarını büyütmek onların daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlar. Organik olarak hesabı büyütmek için de yapılabilecek birçok farklı...
20 Şubat 2020
Sinan Oypan
Sermayesiz e ticaret yapılacak işler nelerdir?
Sermayesiz e ticaret / sermayesiz ticaret nasıl yapılır, sermayesiz e ticaret işleri nelerdir, sermayesiz ticaret yapılacak işlerde nelere dikkat edilmelidir bu ve daha fazlası; özetle sermayesiz yapılabilecek işler / sermayesiz e ticaret...
25 Şubat 2019
Sinan Oypan
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 2. Bölüm
Dünkü yazımızda Adwords çalışmalarınızda dikkat etmeniz gereken detaylara giriş yapmıştık. Yazının ilk bölümünü buraya tıklayarak okuyabilirsiniz. Bugünkü yazımızda ise kampanyalarınızda önem vermeniz gereken diğer...
19 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Başarılı bir video pazarlama çalışmasında dikkat edilmesi gereken unsurlar
Video pazarlama çalışmalarının önemi son dönemde iyice artmaya başladı ve markalar da pazarlama çalışmalarında videolara yer vermeyi daha fazla düşünür hale geldiler. Görsel çalışmaların yerini artık bu videolar alıyor....
18 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada gönderen ismini nasıl düzenlemelisiniz?
Dikkat çekici bir başlıkla e-posta gönderimi yapmak ve e-posta gönderen ismini doğru bir şekilde kurgulamak e-posta çalışmalarınızın verimini ve geri dönüşümünü artırabilirsiniz. Gönderen ismi, e-postanın kimden geldiğini...
11 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Kampanya dönemi stok yapma taktikleri
Kampanya ve fırsat dönemleri öncesinde e-ticaret sitenizde stok yapma ve yönetim çalışmalarına ağırlık vermeniz gerekir. Stok yapmak ve kampanya sürecinde öne çıkacak olan ürünleri e-ticaret sitenizde mevcut halde tutmanız ve...
23 Ekim 2020
Sinan Oypan
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 3. Bölüm
Belli bir ürün, hizmet, kampanya ya da konuyu barındırmak ve detaylı bir şekilde konuyla ilgili içerikleri internet kullanıcılarıyla paylaşarak, geri dönüşümleri artırmayı sağlayan Landing Page’ler, e-ticarette önemli bir rol...
7 Eylül 2017
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz ve stratejileriniz yeni yıla hazır mı?
Yeni yıla son bir hafta kalmışken, artık yeni yıl için stratejilerinizi netleştirmeniz ve yeni yıl için e-ticaret sitenizi hazır hale getirmeniz gerekiyor. Yılbaşı kampanyalarının ardından da e-ticaret siteniz üzerinden daha iyi...
25 Aralık 2017
Sinan Oypan
2017’de online satışlarınızı artırmanızı sağlayacak 7 taktik
2017’de internet üzerinden yaptığınız satışları artırmak için farklı yöntemlerden ve taktiklerden yararlanabilirsiniz. Özellikle küçük ve orta ölçekli firmalar, iş ve satış hacimlerini artırmak için 2017 stratejilerini...
12 Ocak 2017
Sinan Oypan