Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor?

27 Aralık 2018
Sinan Oypan

SEO dendiği zaman genellikle akla anahtar kelime kullanımları, site üzerindeki link yapıları ya da metin yazımları gelse de SEO’yu etkileyen önemli faktörlerden biri de kullanıcı deneyimi. Web site üzerindeki kullanıcı deneyimi performansı, sitenin arama motorları üzerindeki indekslenmesinde de önemli rol oynamakta.

Geçtiğimiz birkaç yıl içerisinde Google’ın indeksleme algoritmaları, mekaniklikten çıkarak, kullanıcı niyetlerini anlamaya ve daha semantik bir yapıya kaymaya başladığı için kullanıcı deneyimi de bu noktada önemli bir rol oynamaya başladı.

İlgili rehber: E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?

Kullanıcı deneyimi ve SEO’yu ilişkilendiren metrikler

Güzel bir web site tasarımı iyi bir kullanıcı deneyimi demek değildir. Kullanıcı deneyimi tasarımın güzelliğinden çok, site ziyaretçilerinin site üzerindeki eylemlerini ne kadar rahat ve anlaşılır bir şekilde gerçekleştirdiği ile alakalıdır. Bu durumda da kullanıcı deneyimi ve SEO’yu ele aldığımızda özellikle üzerinde durmanız ve anlamanız gereken bazı metrikler bulunuyor. Bunlar hem site performansınızı anlama hem de kullanıcı deneyimi konusunda sitenizin ne durumda olduğunu görmenizi sağlar.

  • Sitede geçirilen süre:
  • Siteyi terk etme oranı
  • Geri dönen kullanıcıların oranı
  • Ortalama sayfa ziyaret sayısı

Bu metriklerdeki sonuçlarınız, kullanıcılarınızın sitenizden ne kadar memnun kaldıklarını ya da kalmadıklarını göstermekte. Sayfada geçirilen sürenin düşük ve siteyi terk etme oranının yüksek olması durumunda ziyaretçilerinizin sitenizin kullanıcı deneyiminden memnun olmadıkları varsayımında bulunabilirsiniz.

Kullanıcı deneyimini etkileyen faktörler

Sayfa yüklenme hızı

Web sitenizde özellikle dikkat etmeniz gereken unsurlardan biri sitenin ve sayfaların yüklenme hızıdır. Sayfanın yüklenme hızı, kullanıcıların eylemlerinde önemli bir rol oynar. Sayfanın yüklenmesi çok uzun sürdüğünde kullanıcıları kaçırma ihtimaliniz daha da artacağı için kullanıcı deneyimi olumsuz bir şekilde etkilenir. Standart olarak bir web sitesinin yüklenmesi için gereken süre 3 saniyedir. Bunun üzerindeki süreçlerde ziyaretçiler yüklenmeyi beklemeden sayfayı kapatabilirler. Web sitenizin hız kontrollerini yapmak için Web site hız testi araçları isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Mobil uyumluluk

Mobil uyumluluk ve mobil site tasarımları artık günümüzde bir standart haline gelmiş durumda. Kullanıcıların akıllı cihaz kullanımlarının artmasıyla beraber web sitelerinin mobilden gelen trafiği de arttı. Tabii ki bununla beraber kullanıcıların beklentileri de arttığı için, web sitelerinin mobile uyumlu tasarımlara geçiş yapması önemli bir unsur oldu.

Web sitenizin mobil cihazlara uyumlu olmaması ya da uyumuluk olsa da mobilde rahat ve kullanışlı bir arayüzün olmayışı da kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemekte.

Sayfaların tasarımı, öğelerin nasıl konumlandırıldığı, fotoğraflar, ödeme sayfaları gibi birçok etken mobil kullanıcı deneyimini etkilemekte. Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler isimli rehberimizi okuyarak konu hakkında daha fazla bilgiye sahip olabilirsiniz.

Mobil uyumluluk ve mobil tasarımlar hakkında bilgi almak isterseniz İdeaSoft Mobil sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Fotoğraf, video ve metin

Sitenizdeki tüm içerik ve içerik formatları da kullanıcı deneyimi ile SEO çalışmalarını etkilemekte. İçerikleri üç ana başlık altında ele alırsak;

Yazılı içerikler: Yazılı içerikler özellikle SEO çalışmaları için oldukça önemli. Ancak tüm metinleri SEO odaklı bir şekilde hazırlamak ve kullanıcıları göz artı etmek de yanlış bir yaklaşımdır. Bu nokta aynı şekilde sadece kullanıcı odağında olup, arama motorlarını dikkate almamak da yanlış bir yaklaşım olacaktır.

Google, yazılı içerik konusunda uzun, orijinal ve detaylı anlatımları tercih ediyor. Ancak çok uzun metinler kullanıcıları sıkabiliyor. Bu noktada da tasarımsal olarak düzenlemeler yapmanız gerekmekte. Çok uzun blog yazılarını görseller ya da videolarla bölmek, ara başlıklar kullanmak ve alıntılarla sayfayı bölmek, görsel olarak kullanıcıların ilgisini çekmesini sağlarken, sayfa değerini koruduğunuz ve geliştirdiğiniz için de arama motorları tarafında iyi bir çalışma yapmış olursunuz.

Görseller: İnternet kullanıcıları için gösel öğeler, diğer öğelere kıyasla daha önemli ve görsellik, kullanıcıların daha fazla ilgisini çekmekte. Bu noktada da kullanıcı deneyimini geliştirmek ve ziyaretçilerin ilgisini çekebilmek için yüksek çözünürlüklü ve kaliteli görseller kullanmanız gerekir.

Videolar: Web site üzerindeki video kullanımları son dönemlerde artmaya başladı ve tabii ki bu içeriklerin kullanıcıların dikkatini çekmede önemli bir etkisi bulunuyor. Ancak kullanıcı deneyimini olumsuz etkilememek için web sitenizde video kullanımları yaparken dikkat etmeniz gereken noktalar bulunuyor.

Site üzerindeki videolarınıza otomatik oynatma özelliğini koymamaya özellikle dikkat etmelisiniz. Kullanıcılar sitenizi mobilden ziyaret ettiklerinde, mobil internet verilerini kullanacakları için otomatik oynayan videolardan memnun kalmayacaklardır. Bu nedenle kullanıcıların isterlerse bu videoları başlatabilmelerini sağlamanız gerekir.

Bununla beraber video dosya boyutları yüksek olduğu için doğrudan sizin sunucunuza yüklenen videolar, sayfanın yüklenme süresini uzatacağı için de kötü bir kullanıcı deneyimi sunar. Bunun yerine Youtube vb. Video platformlardan videolarınızı sitenize aktarmanız, sitenin yükleme hızı problemini çözmenize de yardımcı olur.

Kullanıcı deneyiminin arama motoru indekslenmesine etkileri

Kullanıcı deneyimini etkilen metrikleri ve faktörleri ele aldığımıza göre, bu etkenlerin arama motorlarına nasıl bir etki bıraktığını da özetleyelim.

Google’ın değer verdiği ve sayfaları indekslerken referans aldığı unsurlardan biri, web sitenin kullanıcıların yaptığı arama sorgulara nasıl bir şekilde yanıt verdiği ve bu yanıt veren sitelerin, kullanıcıları site üzerinde ne kadar fazla tutabildiğidir.

Kullanıcı bir web sitesi üzerinde ne kadar uzun süre vakit geçirir, ne kadar farklı sayfa görüntüler ve bu site üzerinde bir eylem gerçekleştirirse, Google, bu sitenin ve sitenin içeriklerinin arama sorgularıyla uyumlu olduğu kanısına varırken, kullanıcı deneyimi olarak da ziyaretçileri tatmin ettiğini düşünür. Bu noktada da bu sayfaların değerlerini yükselterek, daha üst sıralarda indekslemeye başlar.

Bu durumun tersinin yaşandığı durumlarda da Google, otomatik olarak web sitenin içerik ve kullanıcı deneyimi olarak yetersiz olduğunu düşünür. Bu sebeple de siteyi diğer alternatif sitelerden daha alt sıralarda göstermeye başlar.

Bu da site içeriklerinin kalitesinin, ilgi çekiciliğinin, sitenin hızının dikkate alınarak kullanıcı deneyimi performansının, arama motorlarındaki indekslenmeye olan yansıması olarak algılanabilir. Teknik konulardaki SEO çalışmaları ne kadar başarılı olursa olsun, sitenizdeki kullanıcı deneyimi yetersiz olduğunda arama sorgularındaki sıralamanız yine sizi tatmin etmeyebilir.

Bu konu hakkında çalışmalar yapmak veya neler yapabileceğiniz hakkında bilgi almak için E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette Sanal POS ile ilgili bilmeniz gerekenler
İnternet üzerinden satış yaparken ve kredi kartı ile ödeme alırken, Sanal POS’lardan yararlanmak gerekiyor. POS (point of sale), Türkçesiyle “ödeme noktası” anlamına gelmektedir. Sanal POS ise online mecralar üzerinden ödeme...
25 Nisan 2017
Sinan Oypan
Ürün pazarlaması nedir, nasıl yapılır?
Ürün pazarlaması, e-ticarette önemli rol oynayan görevlerden biri olduğu gibi, doğru yapılması da gereken çalışmalardan biridir. Doğru stratejilerin oluşturulmaması ve ürün pazarlama çalışmalarının etkin bir şekilde...
4 Şubat 2020
Sinan Oypan
Yeni bir iş kurmak isteyenlere öneriler
Yaşanan ekonomik sıkıntılar, ek iş olarak iş kurmak isteyenler veya maaşlı çalışmak istemeyen bireyler kendi işini kurma yolunu seçiyor. Günümüzde girişimcilerin sayısının artması, teknoloji ve interneti iyi kullanmanın...
3 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
SEO raporu nasıl hazırlanır?
SEO raporu hazırlamak, e-ticaret sitenizin SEO performansını daha iyi analiz etmek ve bu konuda yaptığınız çalışmaları daha iyi bir şekilde takip etmenizi kolaylaştırır. Kendi SEO çalışmalarınızı yapıyorsanız, bu raporları...
27 Eylül 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinin ilk yıl içerisinde başarısız olmasına neden olan durumlar
Başarı hikayeleri ilgi çekici olsa da başarısızlık hikayelerinden öğrenilecek daha çok şey bulunur. Başka firmaların yaptıkları hatalardan dersler çıkartmak ve bu yaşanan olumsuzluklardan kaçınmak için önlemler almak,...
22 Ağustos 2018
Sinan Oypan
30 günde e-ticaretteki ilk satışınızı nasıl yapabilirsiniz? 2. Bölüm
E-ticarette ilk bir ay içinde ilk satışınızı nasıl yapabileceğinizi anlattığımız yazı serimizin bugün ikinci bölümünü ele alıyoruz. Dün yayınladığımız 1. bölümü buraya tıklayarak okuyabilirsiniz. İlk bölümde...
4 Mart 2017
Sinan Oypan
Mobil uygulamanızın daha fazla indirilmesine yardımcı olacak ipuçları
Mobil uygulama ile tüketicilere ulaşmayı planlıyorsanız, bu uygulama için birçok farklı pazarlama ve reklam kanalından yararlanmanız gerekebiliyor. Mobil uygulamalardaki rekabetin bir hayli fazla olması, firmaları da bu konuda...
13 Nisan 2017
Sinan Oypan
Sanal mağaza nasıl açılır?
Sanal mağaza, e-ticarete ilk adım olduğu için önemli bir konudur ve sanal mağaza açarken dikkat etmeniz gereken birçok önemli unsur vardır. Sanal mağaza açma süreci öncelikle yapacağınız iş ve niş ile başlar, sonrasında...
21 Şubat 2020
Sinan Oypan
Instagramda butik açmak isteyenler için tavsiyeler
Instagramda butik açmak istiyorum diyorsanız; instagram butikleri nasıl açılır / instagram kıyafet butik nasıl açılır, instagram’da butik açmak için gerekenler / butik açmak için ne gerekli, instagram butik açmak için ne kadar...
4 Aralık 2018
Sinan Oypan
SEO ajansı seçerken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?
SEO ajansı seçmek, e-ticaret firmanızın arama motorları üzerindeki görünürlüğünü artırmak ve sitenizin SEO performansını artırmak için önemlidir. Tabii ki SEO ajansı seçerken de özellikle dikkat edilmesi gereken konular...
6 Eylül 2019
Sinan Oypan
Ürün açıklaması yazarken kullanabileceğiniz 8 yöntem
E-ticaret sitelerindeki en önemli geri dönüşüm unsurlarından biri de ürün açıklamalarıdır. Ürün açıklaması yazarken belli kurallara uymak ve tüketicilere ürünle ilgili mümkün olduğunca çok bilgi sunmak, geri...
14 Kasım 2018
Sinan Oypan
Instagram paylaşımları için strateji planı nasıl hazırlanır?
Instagram paylaşımları için strateji planı oluşturmanız, bu platform üzerinde alacağınız etkileşimleri ve geri dönüşümleri artırmanızı sağlarken, markanızı da büyütmenize yardımcı olur. Düzenli bir şekilde paylaşım...
31 Temmuz 2019
Sinan Oypan