Kullanıcı deneyimi SEO çalışmalarını nasıl etkiliyor?

27 Aralık 2018
Sinan Oypan

SEO dendiği zaman genellikle akla anahtar kelime kullanımları, site üzerindeki link yapıları ya da metin yazımları gelse de SEO’yu etkileyen önemli faktörlerden biri de kullanıcı deneyimi. Web site üzerindeki kullanıcı deneyimi performansı, sitenin arama motorları üzerindeki indekslenmesinde de önemli rol oynamakta.

Geçtiğimiz birkaç yıl içerisinde Google’ın indeksleme algoritmaları, mekaniklikten çıkarak, kullanıcı niyetlerini anlamaya ve daha semantik bir yapıya kaymaya başladığı için kullanıcı deneyimi de bu noktada önemli bir rol oynamaya başladı.

İlgili rehber: E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?

Kullanıcı deneyimi ve SEO’yu ilişkilendiren metrikler

Güzel bir web site tasarımı iyi bir kullanıcı deneyimi demek değildir. Kullanıcı deneyimi tasarımın güzelliğinden çok, site ziyaretçilerinin site üzerindeki eylemlerini ne kadar rahat ve anlaşılır bir şekilde gerçekleştirdiği ile alakalıdır. Bu durumda da kullanıcı deneyimi ve SEO’yu ele aldığımızda özellikle üzerinde durmanız ve anlamanız gereken bazı metrikler bulunuyor. Bunlar hem site performansınızı anlama hem de kullanıcı deneyimi konusunda sitenizin ne durumda olduğunu görmenizi sağlar.

  • Sitede geçirilen süre:
  • Siteyi terk etme oranı
  • Geri dönen kullanıcıların oranı
  • Ortalama sayfa ziyaret sayısı

Bu metriklerdeki sonuçlarınız, kullanıcılarınızın sitenizden ne kadar memnun kaldıklarını ya da kalmadıklarını göstermekte. Sayfada geçirilen sürenin düşük ve siteyi terk etme oranının yüksek olması durumunda ziyaretçilerinizin sitenizin kullanıcı deneyiminden memnun olmadıkları varsayımında bulunabilirsiniz.

Kullanıcı deneyimini etkileyen faktörler

Sayfa yüklenme hızı

Web sitenizde özellikle dikkat etmeniz gereken unsurlardan biri sitenin ve sayfaların yüklenme hızıdır. Sayfanın yüklenme hızı, kullanıcıların eylemlerinde önemli bir rol oynar. Sayfanın yüklenmesi çok uzun sürdüğünde kullanıcıları kaçırma ihtimaliniz daha da artacağı için kullanıcı deneyimi olumsuz bir şekilde etkilenir. Standart olarak bir web sitesinin yüklenmesi için gereken süre 3 saniyedir. Bunun üzerindeki süreçlerde ziyaretçiler yüklenmeyi beklemeden sayfayı kapatabilirler. Web sitenizin hız kontrollerini yapmak için Web site hız testi araçları isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

Mobil uyumluluk

Mobil uyumluluk ve mobil site tasarımları artık günümüzde bir standart haline gelmiş durumda. Kullanıcıların akıllı cihaz kullanımlarının artmasıyla beraber web sitelerinin mobilden gelen trafiği de arttı. Tabii ki bununla beraber kullanıcıların beklentileri de arttığı için, web sitelerinin mobile uyumlu tasarımlara geçiş yapması önemli bir unsur oldu.

Web sitenizin mobil cihazlara uyumlu olmaması ya da uyumuluk olsa da mobilde rahat ve kullanışlı bir arayüzün olmayışı da kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemekte.

Sayfaların tasarımı, öğelerin nasıl konumlandırıldığı, fotoğraflar, ödeme sayfaları gibi birçok etken mobil kullanıcı deneyimini etkilemekte. Mobil site üzerinde kullanıcı deneyimini artırmak için yapmanız gerekenler isimli rehberimizi okuyarak konu hakkında daha fazla bilgiye sahip olabilirsiniz.

Mobil uyumluluk ve mobil tasarımlar hakkında bilgi almak isterseniz İdeaSoft Mobil sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

Fotoğraf, video ve metin

Sitenizdeki tüm içerik ve içerik formatları da kullanıcı deneyimi ile SEO çalışmalarını etkilemekte. İçerikleri üç ana başlık altında ele alırsak;

Yazılı içerikler: Yazılı içerikler özellikle SEO çalışmaları için oldukça önemli. Ancak tüm metinleri SEO odaklı bir şekilde hazırlamak ve kullanıcıları göz artı etmek de yanlış bir yaklaşımdır. Bu nokta aynı şekilde sadece kullanıcı odağında olup, arama motorlarını dikkate almamak da yanlış bir yaklaşım olacaktır.

Google, yazılı içerik konusunda uzun, orijinal ve detaylı anlatımları tercih ediyor. Ancak çok uzun metinler kullanıcıları sıkabiliyor. Bu noktada da tasarımsal olarak düzenlemeler yapmanız gerekmekte. Çok uzun blog yazılarını görseller ya da videolarla bölmek, ara başlıklar kullanmak ve alıntılarla sayfayı bölmek, görsel olarak kullanıcıların ilgisini çekmesini sağlarken, sayfa değerini koruduğunuz ve geliştirdiğiniz için de arama motorları tarafında iyi bir çalışma yapmış olursunuz.

Görseller: İnternet kullanıcıları için gösel öğeler, diğer öğelere kıyasla daha önemli ve görsellik, kullanıcıların daha fazla ilgisini çekmekte. Bu noktada da kullanıcı deneyimini geliştirmek ve ziyaretçilerin ilgisini çekebilmek için yüksek çözünürlüklü ve kaliteli görseller kullanmanız gerekir.

Videolar: Web site üzerindeki video kullanımları son dönemlerde artmaya başladı ve tabii ki bu içeriklerin kullanıcıların dikkatini çekmede önemli bir etkisi bulunuyor. Ancak kullanıcı deneyimini olumsuz etkilememek için web sitenizde video kullanımları yaparken dikkat etmeniz gereken noktalar bulunuyor.

Site üzerindeki videolarınıza otomatik oynatma özelliğini koymamaya özellikle dikkat etmelisiniz. Kullanıcılar sitenizi mobilden ziyaret ettiklerinde, mobil internet verilerini kullanacakları için otomatik oynayan videolardan memnun kalmayacaklardır. Bu nedenle kullanıcıların isterlerse bu videoları başlatabilmelerini sağlamanız gerekir.

Bununla beraber video dosya boyutları yüksek olduğu için doğrudan sizin sunucunuza yüklenen videolar, sayfanın yüklenme süresini uzatacağı için de kötü bir kullanıcı deneyimi sunar. Bunun yerine Youtube vb. Video platformlardan videolarınızı sitenize aktarmanız, sitenin yükleme hızı problemini çözmenize de yardımcı olur.

Kullanıcı deneyiminin arama motoru indekslenmesine etkileri

Kullanıcı deneyimini etkilen metrikleri ve faktörleri ele aldığımıza göre, bu etkenlerin arama motorlarına nasıl bir etki bıraktığını da özetleyelim.

Google’ın değer verdiği ve sayfaları indekslerken referans aldığı unsurlardan biri, web sitenin kullanıcıların yaptığı arama sorgulara nasıl bir şekilde yanıt verdiği ve bu yanıt veren sitelerin, kullanıcıları site üzerinde ne kadar fazla tutabildiğidir.

Kullanıcı bir web sitesi üzerinde ne kadar uzun süre vakit geçirir, ne kadar farklı sayfa görüntüler ve bu site üzerinde bir eylem gerçekleştirirse, Google, bu sitenin ve sitenin içeriklerinin arama sorgularıyla uyumlu olduğu kanısına varırken, kullanıcı deneyimi olarak da ziyaretçileri tatmin ettiğini düşünür. Bu noktada da bu sayfaların değerlerini yükselterek, daha üst sıralarda indekslemeye başlar.

Bu durumun tersinin yaşandığı durumlarda da Google, otomatik olarak web sitenin içerik ve kullanıcı deneyimi olarak yetersiz olduğunu düşünür. Bu sebeple de siteyi diğer alternatif sitelerden daha alt sıralarda göstermeye başlar.

Bu da site içeriklerinin kalitesinin, ilgi çekiciliğinin, sitenin hızının dikkate alınarak kullanıcı deneyimi performansının, arama motorlarındaki indekslenmeye olan yansıması olarak algılanabilir. Teknik konulardaki SEO çalışmaları ne kadar başarılı olursa olsun, sitenizdeki kullanıcı deneyimi yetersiz olduğunda arama sorgularındaki sıralamanız yine sizi tatmin etmeyebilir.

Bu konu hakkında çalışmalar yapmak veya neler yapabileceğiniz hakkında bilgi almak için E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi nasıl geliştirilebilir? isimli rehberimizi okuyabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette finans yönetimi ile ilgili dikkat etmeniz gerekenler
E-ticaret şirketinizin karlılığını sağlamak ve sürdürmek için finans yönetimi oldukça önemli bir konudur. Özellikle küçük ve büyümeyi amaçlayan şirketlerin, bütçe yönetimlerini ve sermayelerini doğru bir şekilde...
15 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday kampanyaları bu indirim döneminde satışlarınızı artırma konusunda size yardımcı olabilecek pazarlama çalışmaları arasında yer alıyor. Geleneksel promosyon çalışmaları yerine tüketicilerin ilgisini çekebilecek...
10 Kasım 2018
Sinan Oypan
Yatırım almanın şirketinize verebileceği 3 hasar
Girişimciler, işlerini büyütmek ya da işlerini kurmak için yatırımcıların kapısını sıkça çalıyorlar. Tabii ki yatırım almak ve gelen sermaye ile işleri daha hızlı bir şekilde rayına sokma fikri kulağa hoş gelse de, kimi...
27 Ocak 2017
Sinan Oypan
Landing Page SEO Ayarları
Landing Page SEO ayarları nasıl yapılmalıdır? Landing Page nasıl optimize edilmelidir? Landing Page SEO'da meta açıklamları ve anahtar kelime optimizasyonunun önemi ve daha fazlası bu yazımızda. E-ticaret siteniz üzerinde farklı...
10 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Fiyat bilgilendirme sayfalarında kullanabileceğiniz taktikler
E-ticaret siteniz üzerindeki fiyat bilgilendirme sayfalarında bir takım çalışmalar yapmanız ve bu sayfaları hem tasarım hem de içerik olarak geliştirmeniz, bu sayfalar üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza...
8 Ağustos 2018
Sinan Oypan
İşinizi geliştirmenize yardımcı olacak 25 ücretsiz online araç
E-ticaret sitenizin yönetirken bazı araçlar işinizi bir hayli kolaylaştıracaktır. İnternet üzerinden iş yaptığınız için bu araçların bazılarını da internet üzerinde kullanmanız gerekecek. Bu araçlar, iş yönetimi, dosya...
26 Aralık 2016
Sinan Oypan
Yanlış kullanılan fotoğraflar e-ticaret sitenize nasıl zarar verir?
Bugüne kadarki yazılarımızda e-ticaret sitenizde fotoğraf kullanırken dikkat etmeniz noktalara ve fotoğraf çekimi ile ilgili bilgilere yer verdik. Ancak iyi, kaliteli ve dikkat çekici fotoğraflar kullanmanın yanı sıra e-ticaret...
8 Haziran 2017
Sinan Oypan
Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?
İş fikirleri, her zaman karlı olmayabilir ve e-ticaret sitesi açmadan önce farklı iş fikirleri üzerinde durarak, alternatifleri değerlendirmeniz gerekir. E-ticaret iş fikirleri, her zaman ucuza mal olmayacağı için, yatırım yapmadan...
1 Haziran 2019
Sinan Oypan
Dijital pazarlama stratejisi için her şeyin dahil olduğu en mükemmel formül
E-ticaret firmaları için dijital pazarlama oldukça önemlidir. Marka bilinirliğini artırma ve yeni hedef kitlelere ulaşmak için internet üzerinden yapılan çalışmalar kritik bir rol oynamaktadır. Tabii ki internet üzerindeki...
9 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Her e-ticaret sitesinde olması gereken 72 özellik (İnfografik)
Her e-ticaret sitesi içerisinde bazı özelliklerin olması gerekir ve bu özelliklerin herbirinin farklı amacı bulunur. Sıfırdan bir e-ticaret sitesi kurarken bu özellikleri web sitenize eklemeniz faydalı olacaktır. Bu unsurların...
2 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette başarılı olmak için kullanabileceğiniz yönetim ilkeleri
E-ticarette başarılı olmak isteyen girişimcilerin, uygulaması gereken bir takım yönetim ilkeleri bulunuyor. Bu yönetim ilkeleri, e-ticaret sitenizi nasıl fikirler verdiği gibi size bazı konularda yol da gösterecektir. Günümüzde,...
26 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Küçük bir sermaye ile kendi işinizi nasıl kurabilirsiniz?
Düşük bir bütçe ile kendi işinizi kurmak mümkün mü? Sorunun cevabını uzatmadan vermek gerekirse; “Evet, mümkün.” Ancak Türkiye’deki girişimcilik algısında, kendi işini kurmak için büyük sermayelere ihtiyaç duyulduğu...
23 Şubat 2017
Sinan Oypan