Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları

20 Haziran 2020
Sinan Oypan

Bütçe yönetimi, elinizdeki sermayeyi iyi yönetmenizi sağlarken, uzun vade de elinizde nakit kalmasını sağladığı için gereklidir. Bütçe yönetimi hem operasyonel alan da hem de yapacağınız tanıtım alanında da kontrollü bir şekilde yapılmalıdır. Bir tarafa daha fazla yatırım yapmak, diğer tarafın dengesiz gitmesine ya da büyüyememesine neden olabilir. Bu sebeple de iyi bütçe yönetimi ve planlaması e-ticaret firmaları için gereklidir.

Bütçe yönetimi nasıl yapılır?

Bütçenin asıl macının ne olduğunu unutmayın

Bütçe yönetimi yaparken, bütçenin asıl amacının ne olduğunu da unutmamanız gerekiyor. Bütçe sadece kasaya giren ya da oradan çıka para değildir. Başka birçok anlama gelmektedir.

Bütçe;

  • şirketin genel finansal durumunu kontrol etmeyi sağlar
  • şirketin hedeflerini yerine getirip getiremeyeceğinin belirlenmesinde rol oynar.
  • şirketin genel mali durumunu göstererek, nelere yatırım yapılıp, nelere yapılamayacağını gösterirç.
  • yaklaşmakta olan projeler için şirketin elindeki kaynakları gösterir.

Bu kavramaları iyi bir şekilde anlamanız ve detaylandırmanız, bütçenizi daha iyi planlamanıza da yardımcı olacaktır.

Giderlerinizi her zaman yüksek hesaplayın

Bütçe yönetimi yaparken, gelir ve giderlerinizi de detaylı bir şekilde hesaplamanız gerekir. Gelir kalemlerinizi belirlediğiniz gibi giderlerinizin de hesabını tutmanız önemli. Giderlerinizi takip ederken de bunları her zaman olduğundan biraz daha yüksekmiş gibi göstermenizde de fayda vardır.

Bunun sebebi ise, şirket olarak iş yaptığınzıda beklemediğiniz giderler çıkabilimesi. Donanımsal tarafta, web sitenizde, şirket içinde, ofisle ilgili giderlerde beklenmedik maliyetler karşınıza çıkabilir. Bunun yanı sıra ekonomide dalgalanma nedeniyle sabit giderlerinizin bedeli artış gösterebilir. Buna uyum sağlamak ve bütçe yönetiminde eksiye geçmemek için giderlerinizi olduğundan yüksek göstermeniz sizin yararınıza olacaktır.

İlgili rehber: Gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

Muhasebenizi kusursuz bir şekilde tutun

Bütçe yönetimi yaparken, muhasebeniz de kusursuz olmalı. Elinizdeki bütçeyi verimli bir şekilde kullanmak, harcamalarınızı takip etmek, ödemelerinizi vaktinde yapmak, gelir kalemlerinizi tutmak ve bunları analiz edebilmek için muhasebe yönetimi de yapmanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketinizin muhasebesini tutmak için yararlanabileceğiniz taktikler

Bir mali müşsavirle çalışıyor olsanız dahi mali raporlarınız sizin de elinizin altında olmalıdır. Bu verileri analiz ederek, şirket giderlerinizi takip edebilir, harcamalarınızı analiz edebilir, vergi ödemelerinizi inceleyebilir ve bu alanlarda nasıl geliştirmeler yapacağınızı bu analizlerle beraber bir plana oturtabilirsiniz.

İlgili rehber: E ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

Planınızı hazırlayın

Elinizdeki bütçeyi nasıl ve hangi kanallara dağıtacağınızın planını da yapmanız bu süreçte önemli. 3, 6 aylık ve yıllık planlar yapmanız, elinizdeki sermayeyi daha iyi kontrol etmenizi sağlar. Operasyonel tarafa, şirket içine, Ar-Ge ve pazarlama ile reklam çalışmalarına ne kadarlık bir bütçe ayıracağınızı yıl başında planlamanız doğru bir yaklaşım olacaktır.

Tüm bu farklı alanlar için belli bir bütçe ayırmanız ve yıl içerisinde bu alanlardan geliştirilmesi gereken bölümleri belirleyerek, ek bütçelerle bu alanları kuvvetlendirmelisiniz. Böylelikle şirketinizi eşit bir şekilde güçlendirerek, uzun vadede daha başarılı bir firma haline de getirebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette kullanabileceğiniz düşük bütçeli dijital pazarlama yöntemleri

Önemli olan konulara odaklanın

Bütçe yönetimi yaparken, bir önceliğinizde şirketiniz için en önemli olan konulara odaklanmak olacaktır. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi şirketinizin bazı alanlarının, diğerlerine kıyasla daha fazla geliştirilmesi gerekebilir. Bu sebeple de SWOT analizi yapmanız ve şirketiniz için önemli ve geliştirilmesi gereken alanları belirlemeniz ilk etapta önemlidir.

İlgili rehber: SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi

Geliştirilmesi gereken ve önem arz eden alanları belirledikten sonra da elinizdeki bütçeden bu alanlar için belli bir para ayırmanız ve geliştirmeleri yapmanız gerekir. Zayıf olduğunuz alanlar, rekabette sizi bir adım geriye taşıyacağı gibi şirketinizin gelişmesine de engel olur. Bu sebeple de önemli konulara para ayırı gerekli geliştirmeleri yapmayı ertelememelisiniz.

Herşeyi detaylandırın

Bütçe yönetimi, herşeyi detaylandırarak yapılması gereken bir çalışmadır. Bütçe ayrılmış bütün alanlarda yapılan çalışmaları, gelirler, giderler, yapılan çalışmalardan elde edilen yatırım getirileri, geri dönüşüm oranları hesaplanarak detaylı bir şekilde bu plana dahil edilmelidir.

Hem gelir açısından hem gider açısından herşeyin kalem kalem yazılması gerekir. Bunlara ek olarak pazarlama ve reklam çalışmalarınızın performans analizlerini yapmanız ve bunların sonuçlarını da bütçe planınıza not etmeniz gerekir. Hangi kanallar yaptığınız hangi çalışmaların iyi sonuç verdiğini hangilerinin vermediğini ve bunlara ne kadarlık harcama yapıldığını takip ederek, ilerleyen zamanlardaki bütçe dağıtımlarınızda bu çalışmaların performanslarını artıracak kararlar almanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette finans ve muhasebeye ilişkin önemli ipuçları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Arkadaşlarınızla iş kurarken nelere dikkat etmelisiniz?
Arkadaşlarla beraber bir girişim kurma fikri, şuanki girişimicilik ekosisteminde oldukça yaygın; fakat sosyal çevrenizdeki kişilerle iş yapmak her zaman iyi sonuçlar vermiyor. Arkadaşlık ve iş oldukça farklı kulvarlar ve...
3 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Video düzenlemeleriniz için kullanabileceğiniz 4 program
Geçtiğimiz günlerde ürün tanıtım videoları çekimleriniz için kullanabileceğiniz ipuçlarını sizlerle paylaşmıştık. Aşağıdaki bağlantılardan yazı serimize ulaşabilirsiniz. Ürün tanıtım videolarınız için video...
20 Mart 2017
Sinan Oypan
Kurumsal kimlik oluşturmak için bilmeniz gerekenler
Kurumsal kimlik, marka olma sürecinde de e-ticaret firmaları için önemli olduğu gibi tüketicilerle olan iletişim sürecinde de değer taşır. Her firmanın bir kurumsal kimliğinin olması gerekir. Özellikle uzun vadede sadık...
25 Aralık 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmeler neden Google Adwords kullanmalı?
İşini büyütmek isteyen, yeni hedef kitlelere ulaşarak markasının adını duyurmak isteyen küçük işletmelerin farklı dijital pazarlama çalışmaları yapmaları gerekiyor. Özellikle dijital platformlarda reklam kampanyaları...
21 Eylül 2018
Sinan Oypan
E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?
Rekabet stratejisi, e-ticarette üzerinde durulması gereken ve uzun vadeli başarı için de uygulanması gereken bir çalışmadır. Günümüzde birçok sektörde rekabetin ciddi şekilde artması, tüketicilerin marka sadakatlerinin azalarak,...
13 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmanızın ismi iş alanınızı daraltıyor mu?
E-ticaret firmanız için isim seçerken dikkatli olmanız ve yaptığınız işi yansıtan bir isim seçmeniz oldukça önemlidir. İsim bulma işlemi bir girişim kurulurken atılan ilk adımlardan biridir. İlk etapta yapılan planlar ve...
18 Nisan 2017
Sinan Oypan
Maillerin spama düşmesini engellemek
Maillerin spama düşmesini engellemek için yapılması gerekenler nelerdir, spam kutusuna gelen mesajlar arasında yer almamak için yapılması gerekenler nelerdir, gmail spam kutusuna düşmemenin yolları, mailler neden spama düşer yani mail...
25 Eylül 2016
Sinan Oypan
n11Pro Mağaza Açmak Rehberi 2021
n11 Pro Mağaza Açmak / n11Pro da satış yapmak yapmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. n11Pro mağaza açmak, internetten toptan ürün alım satımı yapan firmalar için yeni bir satış kanalı oluşmasını...
10 Eylül 2019
Sinan Oypan
E-ticarette fiyatları düşürmek, sektöre ve firmanıza nasıl zarar veriyor?
E-ticaret sektörünün en çok sıkıntı yaşadığı durumlardan biri de fiyat odaklı rekabet nedeniyle kar marjlarının ciddi oranda düşmesi oluyor. Sektöre devamlı olarak yeni oyuncuların girmesi ve yeni oyuncuların marka...
15 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticarette bir başarı hikayesi nasıl olunur?
Başarı hikayesi olmak herkesin özendiği ve istediği bir durum; ancak bu ne yazık ki kolay bir süreç değil ve aşılması gereken bir takım engeller vardır. Bu engeller, yaptığınız işin kalitesi, stratejileriniz, istekliliğiniz ve...
19 Haziran 2020
Sinan Oypan
Müşteri memnuniyetini artırmak için kaçınmanız gereken davranışlar
E-ticaret siteleri, uzun vadede başarılı olabilmek için öncelikle müşterilerine değer vermeli ve müşteri memnuniyetlerini artırmalılar. Müşteri memnuniyetinin yüksek olması, firmanızın sadık müşteriler kazanmasına yardımcı...
28 Şubat 2017
Sinan Oypan
Instagram'da tanıtım yapma stratejileri
Instagramda tanıtım yapma günümüzde birçok e-ticaret firması için öncelikler arasında yer aldığı gibi bir standart haline de geldi. Ürün ve marka tanıtımları için sosyal medya pazarlama önemli bir rol oynuyor ve günümüzün...
8 Haziran 2020
Sinan Oypan