Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları

20 Haziran 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları

Bütçe yönetimi, elinizdeki sermayeyi iyi yönetmenizi sağlarken, uzun vade de elinizde nakit kalmasını sağladığı için gereklidir. Bütçe yönetimi hem operasyonel alan da hem de yapacağınız tanıtım alanında da kontrollü bir şekilde yapılmalıdır. Bir tarafa daha fazla yatırım yapmak, diğer tarafın dengesiz gitmesine ya da büyüyememesine neden olabilir. Bu sebeple de iyi bütçe yönetimi ve planlaması e-ticaret firmaları için gereklidir.

Bütçe yönetimi nasıl yapılır?

Bütçenin asıl macının ne olduğunu unutmayın

Bütçe yönetimi yaparken, bütçenin asıl amacının ne olduğunu da unutmamanız gerekiyor. Bütçe sadece kasaya giren ya da oradan çıka para değildir. Başka birçok anlama gelmektedir.

Bütçe;

  • şirketin genel finansal durumunu kontrol etmeyi sağlar
  • şirketin hedeflerini yerine getirip getiremeyeceğinin belirlenmesinde rol oynar.
  • şirketin genel mali durumunu göstererek, nelere yatırım yapılıp, nelere yapılamayacağını gösterirç.
  • yaklaşmakta olan projeler için şirketin elindeki kaynakları gösterir.

Bu kavramaları iyi bir şekilde anlamanız ve detaylandırmanız, bütçenizi daha iyi planlamanıza da yardımcı olacaktır.

Giderlerinizi her zaman yüksek hesaplayın

Bütçe yönetimi yaparken, gelir ve giderlerinizi de detaylı bir şekilde hesaplamanız gerekir. Gelir kalemlerinizi belirlediğiniz gibi giderlerinizin de hesabını tutmanız önemli. Giderlerinizi takip ederken de bunları her zaman olduğundan biraz daha yüksekmiş gibi göstermenizde de fayda vardır.

Bunun sebebi ise, şirket olarak iş yaptığınzıda beklemediğiniz giderler çıkabilimesi. Donanımsal tarafta, web sitenizde, şirket içinde, ofisle ilgili giderlerde beklenmedik maliyetler karşınıza çıkabilir. Bunun yanı sıra ekonomide dalgalanma nedeniyle sabit giderlerinizin bedeli artış gösterebilir. Buna uyum sağlamak ve bütçe yönetiminde eksiye geçmemek için giderlerinizi olduğundan yüksek göstermeniz sizin yararınıza olacaktır.

İlgili rehber: Gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

Muhasebenizi kusursuz bir şekilde tutun

Bütçe yönetimi yaparken, muhasebeniz de kusursuz olmalı. Elinizdeki bütçeyi verimli bir şekilde kullanmak, harcamalarınızı takip etmek, ödemelerinizi vaktinde yapmak, gelir kalemlerinizi tutmak ve bunları analiz edebilmek için muhasebe yönetimi de yapmanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketinizin muhasebesini tutmak için yararlanabileceğiniz taktikler

Bir mali müşsavirle çalışıyor olsanız dahi mali raporlarınız sizin de elinizin altında olmalıdır. Bu verileri analiz ederek, şirket giderlerinizi takip edebilir, harcamalarınızı analiz edebilir, vergi ödemelerinizi inceleyebilir ve bu alanlarda nasıl geliştirmeler yapacağınızı bu analizlerle beraber bir plana oturtabilirsiniz.

İlgili rehber: E ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

Planınızı hazırlayın

Elinizdeki bütçeyi nasıl ve hangi kanallara dağıtacağınızın planını da yapmanız bu süreçte önemli. 3, 6 aylık ve yıllık planlar yapmanız, elinizdeki sermayeyi daha iyi kontrol etmenizi sağlar. Operasyonel tarafa, şirket içine, Ar-Ge ve pazarlama ile reklam çalışmalarına ne kadarlık bir bütçe ayıracağınızı yıl başında planlamanız doğru bir yaklaşım olacaktır.

Tüm bu farklı alanlar için belli bir bütçe ayırmanız ve yıl içerisinde bu alanlardan geliştirilmesi gereken bölümleri belirleyerek, ek bütçelerle bu alanları kuvvetlendirmelisiniz. Böylelikle şirketinizi eşit bir şekilde güçlendirerek, uzun vadede daha başarılı bir firma haline de getirebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette kullanabileceğiniz düşük bütçeli dijital pazarlama yöntemleri

Önemli olan konulara odaklanın

Bütçe yönetimi yaparken, bir önceliğinizde şirketiniz için en önemli olan konulara odaklanmak olacaktır. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi şirketinizin bazı alanlarının, diğerlerine kıyasla daha fazla geliştirilmesi gerekebilir. Bu sebeple de SWOT analizi yapmanız ve şirketiniz için önemli ve geliştirilmesi gereken alanları belirlemeniz ilk etapta önemlidir.

İlgili rehber: SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi

Geliştirilmesi gereken ve önem arz eden alanları belirledikten sonra da elinizdeki bütçeden bu alanlar için belli bir para ayırmanız ve geliştirmeleri yapmanız gerekir. Zayıf olduğunuz alanlar, rekabette sizi bir adım geriye taşıyacağı gibi şirketinizin gelişmesine de engel olur. Bu sebeple de önemli konulara para ayırı gerekli geliştirmeleri yapmayı ertelememelisiniz.

Herşeyi detaylandırın

Bütçe yönetimi, herşeyi detaylandırarak yapılması gereken bir çalışmadır. Bütçe ayrılmış bütün alanlarda yapılan çalışmaları, gelirler, giderler, yapılan çalışmalardan elde edilen yatırım getirileri, geri dönüşüm oranları hesaplanarak detaylı bir şekilde bu plana dahil edilmelidir.

Hem gelir açısından hem gider açısından herşeyin kalem kalem yazılması gerekir. Bunlara ek olarak pazarlama ve reklam çalışmalarınızın performans analizlerini yapmanız ve bunların sonuçlarını da bütçe planınıza not etmeniz gerekir. Hangi kanallar yaptığınız hangi çalışmaların iyi sonuç verdiğini hangilerinin vermediğini ve bunlara ne kadarlık harcama yapıldığını takip ederek, ilerleyen zamanlardaki bütçe dağıtımlarınızda bu çalışmaların performanslarını artıracak kararlar almanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette finans ve muhasebeye ilişkin önemli ipuçları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticaret sitenize backlink almak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenize backlink almak için neler yapabilirsiniz?
E-ticarette backlink alma çalışmaları, web sitenin Google üzerinde daha iyi bir şekilde sıralanmasını sağlayarak, organik trafiğin de artmasına yardımcı olur. Tabii ki backlink alma derken, “backlink satın almak”dan...
20 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Markalar için Instagram kullanımı neden Snapchat’ten daha etkili?
Markalar için Instagram kullanımı neden Snapchat’ten daha etkili?
Sosyal medya pazarlama çalışmalarında Instagram kullanımı, markalara Snapchat’ten daha fazla geri dönüş sağlamaktadır. Snapchat, hikaye paylaşımı ve filtre seçenekleri konusunda Instagram’ın önünde yer alsa da, kullanıcı...
3 Haziran 2019
Sinan Oypan
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 2. Bölüm
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 2. Bölüm
E-ticaret firmalarının yararlanabileceği pazarlama yöntemlerinden biri de sosyal kanıttır. Farklı hedef kitlelere ulaşmak, mevcut kitlenin marka ile olan görüşlerini olumlu yönde etkilemek ve marka bilinirliğini artırmak için sosyal...
5 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Facebook sayfa yönetim ipuçları – 2021
Facebook sayfa yönetim ipuçları – 2021
Facebook sayfa yönetimi, sosyal medya pazarlama çalışmalarınızda üzerinde durmanız gereken konulardan biri. Facebook günümüzün en popüler ve yaygın kullanılan sosyal ağı olduğu için bu platforma önem vermeniz, pazarlama...
21 Aralık 2020
Sinan Oypan
instagram çekiliş yapma | instagramda çekiliş nasıl yapılır?
instagram çekiliş yapma | instagramda çekiliş nasıl yapılır?
instagram çekiliş yapma için bilmeniz gerekenler nelerdir, instagramda çekiliş nasıl yapılır / instagram çekiliş nasıl yapılır, instagram çekilişi yaparken nelere dikkat edilmelidir, instagram çekilişlerinde yapmanız ve yapmamanız...
7 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Canonical URL (etiket) nedir ve e-ticaret siteleri için neden önemlidir?
Canonical URL (etiket) nedir ve e-ticaret siteleri için neden önemlidir?
E-ticaret sitelerinin SEO çalışmalarında yapması gereken çalışmalardan biri de canonical URL ya da canonical etiket kullanımlarıdır. Arama motorlarında web sitenin daha iyi bir şekilde indekslenmesi ve sayfa değerlerinin...
6 Ocak 2019
Sinan Oypan
Online mağazanız için niş bir pazar nasıl bulabilirsiniz?
Online mağazanız için niş bir pazar nasıl bulabilirsiniz?
E-ticaret sektörüne giriş yaparken, niş bir pazara odaklanmak birçok açıdan avantajlıdır. Dikey bir pazarda yer alacağınız için, bu pazarda isminizi daha kolay bir şekilde duyurmaya başlayabilirsiniz. Tabii ki rekabeti yoğun olan...
23 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticarette başarılı olmak için kullanabileceğiniz yönetim ilkeleri
E-ticarette başarılı olmak için kullanabileceğiniz yönetim ilkeleri
E-ticarette başarılı olmak isteyen girişimcilerin, uygulaması gereken bir takım yönetim ilkeleri bulunuyor. Bu yönetim ilkeleri, e-ticaret sitenizi nasıl fikirler verdiği gibi size bazı konularda yol da gösterecektir. Günümüzde,...
26 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Kendi başınıza yapabileceğiniz PR çalışmaları
Kendi başınıza yapabileceğiniz PR çalışmaları
Küçük ve orta ölçekli firmalar PR çalışmaları için çok fazla bütçe ayıramayabiliyorlar. Bu durumda da kendi tanıtımlarını yine kendileri yapmak zorunda kalıyorlar. PR çalışmaları için belli bir tecrübe gerekiyor; ancak...
29 Ağustos 2016
Sinan Oypan
İşletmenizin tanıtımı için ücretli reklamlardan yararlanmalı mısınız? 1. Bölüm
İşletmenizin tanıtımı için ücretli reklamlardan yararlanmalı mısınız? 1. Bölüm
Küçük ve orta ölçekli firmaları markalarını ve ürünlerini tanıtmak için farklı reklam ve pazarlama modellerinden yararlanabiliyor. İnternet üzerinden satış yapan firmalar yoğunlukla yine internet üzerinden bu çalışmaları...
22 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Lojistik hizmetleri geliştirmek için neler yapabilirsiniz?
Lojistik hizmetleri geliştirmek için neler yapabilirsiniz?
E-ticarette lojistik hizmetleri geliştirmeniz, depo, stok ve ürün yönetiminizi kolaylaştırırıken, tedarik süreçlerinizi ve müşteri memnuniyetini artırır. Lojistik yönetimi, e-ticarette özellikle dikkat etmeniz gereken konulardan...
10 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır?
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır?
Sesli arama SEO çalışması nasıl yapılır, SEO çalışmalarına sesli arama sorgularını nasıl dahil edilebilir, sesli arama nasıl açılır / Sesli arama nedir, sesli arama motoru ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Sesli...
11 Aralık 2017
Sinan Oypan