Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları

20 Haziran 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için bütçe yönetimi ipuçları

Bütçe yönetimi, elinizdeki sermayeyi iyi yönetmenizi sağlarken, uzun vade de elinizde nakit kalmasını sağladığı için gereklidir. Bütçe yönetimi hem operasyonel alan da hem de yapacağınız tanıtım alanında da kontrollü bir şekilde yapılmalıdır. Bir tarafa daha fazla yatırım yapmak, diğer tarafın dengesiz gitmesine ya da büyüyememesine neden olabilir. Bu sebeple de iyi bütçe yönetimi ve planlaması e-ticaret firmaları için gereklidir.

Bütçe yönetimi nasıl yapılır?

Bütçenin asıl macının ne olduğunu unutmayın

Bütçe yönetimi yaparken, bütçenin asıl amacının ne olduğunu da unutmamanız gerekiyor. Bütçe sadece kasaya giren ya da oradan çıka para değildir. Başka birçok anlama gelmektedir.

Bütçe;

  • şirketin genel finansal durumunu kontrol etmeyi sağlar
  • şirketin hedeflerini yerine getirip getiremeyeceğinin belirlenmesinde rol oynar.
  • şirketin genel mali durumunu göstererek, nelere yatırım yapılıp, nelere yapılamayacağını gösterirç.
  • yaklaşmakta olan projeler için şirketin elindeki kaynakları gösterir.

Bu kavramaları iyi bir şekilde anlamanız ve detaylandırmanız, bütçenizi daha iyi planlamanıza da yardımcı olacaktır.

Giderlerinizi her zaman yüksek hesaplayın

Bütçe yönetimi yaparken, gelir ve giderlerinizi de detaylı bir şekilde hesaplamanız gerekir. Gelir kalemlerinizi belirlediğiniz gibi giderlerinizin de hesabını tutmanız önemli. Giderlerinizi takip ederken de bunları her zaman olduğundan biraz daha yüksekmiş gibi göstermenizde de fayda vardır.

Bunun sebebi ise, şirket olarak iş yaptığınzıda beklemediğiniz giderler çıkabilimesi. Donanımsal tarafta, web sitenizde, şirket içinde, ofisle ilgili giderlerde beklenmedik maliyetler karşınıza çıkabilir. Bunun yanı sıra ekonomide dalgalanma nedeniyle sabit giderlerinizin bedeli artış gösterebilir. Buna uyum sağlamak ve bütçe yönetiminde eksiye geçmemek için giderlerinizi olduğundan yüksek göstermeniz sizin yararınıza olacaktır.

İlgili rehber: Gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

Muhasebenizi kusursuz bir şekilde tutun

Bütçe yönetimi yaparken, muhasebeniz de kusursuz olmalı. Elinizdeki bütçeyi verimli bir şekilde kullanmak, harcamalarınızı takip etmek, ödemelerinizi vaktinde yapmak, gelir kalemlerinizi tutmak ve bunları analiz edebilmek için muhasebe yönetimi de yapmanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketinizin muhasebesini tutmak için yararlanabileceğiniz taktikler

Bir mali müşsavirle çalışıyor olsanız dahi mali raporlarınız sizin de elinizin altında olmalıdır. Bu verileri analiz ederek, şirket giderlerinizi takip edebilir, harcamalarınızı analiz edebilir, vergi ödemelerinizi inceleyebilir ve bu alanlarda nasıl geliştirmeler yapacağınızı bu analizlerle beraber bir plana oturtabilirsiniz.

İlgili rehber: E ticarette vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

Planınızı hazırlayın

Elinizdeki bütçeyi nasıl ve hangi kanallara dağıtacağınızın planını da yapmanız bu süreçte önemli. 3, 6 aylık ve yıllık planlar yapmanız, elinizdeki sermayeyi daha iyi kontrol etmenizi sağlar. Operasyonel tarafa, şirket içine, Ar-Ge ve pazarlama ile reklam çalışmalarına ne kadarlık bir bütçe ayıracağınızı yıl başında planlamanız doğru bir yaklaşım olacaktır.

Tüm bu farklı alanlar için belli bir bütçe ayırmanız ve yıl içerisinde bu alanlardan geliştirilmesi gereken bölümleri belirleyerek, ek bütçelerle bu alanları kuvvetlendirmelisiniz. Böylelikle şirketinizi eşit bir şekilde güçlendirerek, uzun vadede daha başarılı bir firma haline de getirebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette kullanabileceğiniz düşük bütçeli dijital pazarlama yöntemleri

Önemli olan konulara odaklanın

Bütçe yönetimi yaparken, bir önceliğinizde şirketiniz için en önemli olan konulara odaklanmak olacaktır. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi şirketinizin bazı alanlarının, diğerlerine kıyasla daha fazla geliştirilmesi gerekebilir. Bu sebeple de SWOT analizi yapmanız ve şirketiniz için önemli ve geliştirilmesi gereken alanları belirlemeniz ilk etapta önemlidir.

İlgili rehber: SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için önemi

Geliştirilmesi gereken ve önem arz eden alanları belirledikten sonra da elinizdeki bütçeden bu alanlar için belli bir para ayırmanız ve geliştirmeleri yapmanız gerekir. Zayıf olduğunuz alanlar, rekabette sizi bir adım geriye taşıyacağı gibi şirketinizin gelişmesine de engel olur. Bu sebeple de önemli konulara para ayırı gerekli geliştirmeleri yapmayı ertelememelisiniz.

Herşeyi detaylandırın

Bütçe yönetimi, herşeyi detaylandırarak yapılması gereken bir çalışmadır. Bütçe ayrılmış bütün alanlarda yapılan çalışmaları, gelirler, giderler, yapılan çalışmalardan elde edilen yatırım getirileri, geri dönüşüm oranları hesaplanarak detaylı bir şekilde bu plana dahil edilmelidir.

Hem gelir açısından hem gider açısından herşeyin kalem kalem yazılması gerekir. Bunlara ek olarak pazarlama ve reklam çalışmalarınızın performans analizlerini yapmanız ve bunların sonuçlarını da bütçe planınıza not etmeniz gerekir. Hangi kanallar yaptığınız hangi çalışmaların iyi sonuç verdiğini hangilerinin vermediğini ve bunlara ne kadarlık harcama yapıldığını takip ederek, ilerleyen zamanlardaki bütçe dağıtımlarınızda bu çalışmaların performanslarını artıracak kararlar almanız gerekir.

İlgili rehber: E-ticarette finans ve muhasebeye ilişkin önemli ipuçları

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

Kadın girişimcilere destek kredisi veren bankalar hangileri?
Kadın girişimcilere destek kredisi veren bankalar hangileri?
Türkiye girişimcilik ekosisteminde kadın girişimciler de artık yerlerini daha fazla almaya başlıyor. Hem devlet destekli krediler ile hem de bankalar kendi fonları ile bu kadın girişimcileri de destekleyerek, onları kendi işlerini...
24 Kasım 2016
Sinan Oypan
Sektör analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Sektör analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Pazarı tanımak, daha iyi stratejiler geliştirmek ve rakiplerin önüne geçebilmek için sektör analizi yapmak gerekir. Özellikle yeni başlayanlar bir işe girişmeden önce o sektörü detaylı olarak araştırmalılar ve fikir sahibi...
8 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Hedef kitle analizi nasıl yapılır?
Hedef kitle analizi nasıl yapılır?
Hedef kitle analizi yapmadan, iş planınızı oluşturamaz, pazarlama, reklam ve satış stratejilerinizi geliştirerek ürünlerinizin tanıtımını yapamazsınız. Markanızı tanımlayan ve marka konumlandırmasında önemli bir yere sahip olan...
10 Mart 2020
Sinan Oypan
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma sürecinde özellikle bilmeniz gerekenler
Blog kurma, e-ticaret sitelerinin içerik pazarlama çalışmalarında özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri olarak öne çıkmakta. Doğru stratejiyle hazırlanmış bir blog, uzun vadede hem e-ticaret sitesine SEO değeri katar...
18 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde yanıtlamanız gereken sık sorulan kargo gönderim soruları
E-ticaret sitenizde yanıtlamanız gereken sık sorulan kargo gönderim soruları
E-ticaret sitenizden alışveriş yapan tüketicilere bilgilendirmeniz oldukça önemli. Sık sorulan sorular sayfanızı bu nedenle de iyi bir şekilde düzenlemeniz gerekir. Bu sayfada yer vermeniz gereken konulardan biri de kargo gönderimi...
4 Kasım 2018
Sinan Oypan
Z Kuşağı Nedir? E-Ticarete Ne Kadar Yatkındır?
Z Kuşağı Nedir? E-Ticarete Ne Kadar Yatkındır?
Dünyanın ve toplumların olgunlaşmasını sağlayan en önemli unsur değişimdir. Çok da geniş olmayan aralıklarla değişen sosyal yaşam olgusu, toplumu oluşturan kişileri de belirli gruplara ayırmış durumdadır. Uzmanların ve sade...
31 Temmuz 2021
Markethinkers
Performans pazarlama çalışmalarını nasıl yapabilirsiniz?
Performans pazarlama çalışmalarını nasıl yapabilirsiniz?
Geçtiğimiz günlerde performans pazarlama hakkında bir giriş yapmıştık ve performans pazarlamanın ne olduğu ve nasıl ölçümlenebileceği üzerinde durmuştuk. Performans pazarlama farklı alanlarda ve farklı amaçlarla...
15 Şubat 2019
Sinan Oypan
GittiGidiyor Mağaza Açma Rehberi
GittiGidiyor Mağaza Açma Rehberi
E-ticaret dünyasına adım atmak istiyorsanız, GittiGidiyor satış yapmak için en ideal sanal pazar yerlerinden biridir. Kapısını hem bireysel hem de kurumsal satıcılara açmış olan platform, bu sayede ürün çeşidini artırmış...
27 Ekim 2021
Markethinkers
2017’de kendi işinizi kurmanız için 6 farklı iş fikri
2017’de kendi işinizi kurmanız için 6 farklı iş fikri
2017 yılında kendi işinizi kurmak istiyor; fakat iş fikri olarak ne yapacağınıza halen karar vermediyseniz, bu yazımız size bazı fikirler verebilir. Eğer kendi iş fikirlerinizi bulmak ve geniş bir yelpazede iş fikir ve modellerini...
29 Aralık 2016
Sinan Oypan
Etkileşim yaratacak bir dijital deneyim sunmak için yapabileceğiniz 7 çalışma
Etkileşim yaratacak bir dijital deneyim sunmak için yapabileceğiniz 7 çalışma
E-ticaret siteniz üzerinde daha fazla etkileşim yaratmak, kullancı deneyimini artırmak ve ziyaretçilerinizin site üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini sağlamak için bazı çalışmalar yapmanız gerekir. Tasarım söz konusu olduğunda...
22 Nisan 2017
Sinan Oypan
İndirim kuponları ile satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
İndirim kuponları ile satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
İndirim kuponları e-ticaret sitelerinde satışları artırmak ve yeni müşteriler çekmek için sıklıkla kullanılıyor. Tabii ki bu pazarlama yöntemini kullanırken, doğru adımları atmak; doğru şekil ve zamanlarda indirim kuponları...
23 Eylül 2019
Sinan Oypan
Özel alışveriş sitelerinin düşüşü ve dikey e-ticaretin yükselişi
Özel alışveriş sitelerinin düşüşü ve dikey e-ticaretin yükselişi
Kendi işini kurmak isteyen girişimciler yeni iş fikirleri üzerine düşünürken, e-ticaret modellerini de göz önünde bulundurmaya çalışıyorlar. Farklı iş modelleri girişimcilerin yapacakları yatırımları doğrudan etkilerken,...
2 Haziran 2017
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın