Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?

5 Nisan 2020
Sinan Oypan

Son birkaç aydır küresel olarak yaşanan sağlık krizi, firmaların pazarlama ve reklam verme yöntemlerini de değiştirmeye başladı. Yaşanan gelişmeler nedeniyle insanların alışveriş ve yaşam alışkanlıklarının değişmesi firmaları da ciddi şekilde etkilemeye başlıyor. Özellikle son haftalarda Türkiye’de de uygulanmaya başlayan ve insanları evde kalmaya yönlendiren çalışmalar nedeniyle de tüketiciler internetten alışveriş yapmaya daha fazla yöneldiler.

Fiziki mağazalara gitmeyen kullanıcılar ihtiyaçlarını internet üzerinde alışveriş yaparak çözüyor. Bu süreçte de firmaların reklam verme ve pazarlama yöntemlerini değiştirmeleri de bu sağlık krizinin neden olduğu olumsuz durumları biraz daha iyi yönetmelerine yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?

Kriz dönemleri için pazarlama ve reklam verme ipuçları

Hedef kitlenizin beklentilerini anlayın

Öncelikli olarak tüketicilerin ve hedef kitlenizin beklentilerini anlamanız da yarar var. Böyle bir süreçte tüketici alışkanlıkları ve satın alma kararlarını etkileyen faktörler değişiklik gösterecektir. Bu durumda da tüketicilerin öncelikleri ve bir ürünü satın alma yöntemleri de değişecektir. E-ticaret şirketi olarak bu beklentiler anlamanız, pazarlama ve reklam verme sürecinizi de daha iyi yönetmenizi sağlar.

Ne tür ürünlere ilginin olduğunu, ödeme ve teslimat yöntemlerindeki beklentileri anlamak, onların önceliklerine yönelik çalışmalar yapmak, bu süreci daha etkili bir şekilde yönetmenize de yardımcı olur.

Mevcut reklam ve pazarlama planınızı elden geçirin

Bu kriz öncesinde uygulamakta olduğunuz pazarlama ve reklam stratejilerinizi elden geçirerek, yeniden düzenlemeniz gerekecektir. Tüketici davranış ve beklentilerinin değişmesi nedeniyle reklam verme sürecinde, tüketicilerin beklentilerini daha iyi karşılayacak kampanyalara yönelmeniz gerekir.

Bu süreçte yeni bir strateji belirlemeniz ve tüketicilerin ihtiyaçlarını ele alacak ürünlere ve hizmetlere yönelik tanıtım çalışmaları yapmanız, kampanyalarınızın da daha etkili olmasına yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Başarılı bir pazarlama kampanyası hazırlamak için bilmeniz gerekenler

Kısa, orta ve uzun vadeli hedefler

Pazarlama ve reklam verme sürecini 3 aşamalı olarak ele alabiliriz. Bu süreçler ise:

  • Kısa vadeli planlar: 1 ile 3 ay arasındaki planlardır. Bu kriz döneminde öncelikli olarak değiştirebileceğiniz planlardır. Yaşanan kriz dönemini en az zararla geçirmek için 1 ile 3 aylık süreç içerisindeki planlarınızı revize edebilirsiniz.
  • Orta vadeli planlar: 3 ile 9 aylık süreç ise orta vadeli bir plan olarak ele alınabilir. Kriz döneminin ne kadar uzayacağı bilinmediği için şirketinizin orta vadeli planlarını yapmanız ve bu süreç içerisinde pazarlama ve reklam verme için gerekli olan planları ve bütçeleri de belirlemeniz gerekir.
  • Uzun vadeli planlar: 1 ile 3 yıllık planlar uzun vadeli planlar olarak ele alınabilir. Tabii ki şu anki sürecin ne kadar sürede çözümleneceği bilinemediği için şirketlerin uzun vadeli planlarını biraz daha askıya almaları ve yaşanan gelişmelere göre uzun vadeli adım atmalarında da yarar vardır. Bu tabi ki uzun vadeli planları tamamen rafa kaldırmak anlamına gelmemekte. Geçici bir süreliğine bu planları askıya alarak, gündemi iyi değerlendirmek ve kısa ve orta vadeli planlara odaklanmak daha doğru bir yaklaşım olur.

Ekibinizi bilgilendirin ve önlemlerinizi alın

Bu süreçte ekibinizi bilgilendirmeniz ve onları koruyucu önlemler almanız da önemli. Özellikle evden çalışma modeline geçiş yapmak, evden çalışma için gerekli olan koşul ve ortamı onlara sağlamanız da işlerinizin en az sorunla ilerlemesine yardımcı olacaktır.

Uzaktan çalışma modeline geçiş yaparak, çalışanlarınızı bu salgın sürecinde koruyabilirsiniz. Bunu sağlayarak, onlara verdiğiniz değeri gösterirken, daha da önemlisi onların sağlıklarını da korumuş olursunuz.

İlgili rehber: Şirketler için uzaktan ortak çalışma alanı yönetimi ipuçları

Bu süreçte çalışanlarınıza karşı transparan ve onlara karşı dürüst olmanız, iletişiminizi iyi bir şekilde sağlayarak, onların yanında olduğunuzu göstermeniz de önemlidir.

Müşterilerinize karşı sorumluluklarınızı hatırlayın

Kriz döneminde hiç olmadığı kadar müşterilerinize karşı dürüst ve transparan olmanız gerekir. Çünkü bu süreçte tüketicilerde de belli bir panik hali ve ne yapacaklarını bilememe durumu olduğu için bir güven sorunu ortaya çıkacaktır. E-ticaret firması olarak onlara karşı dürüst davranmanız ve onlara verdiğiniz sözleri tutacağınızın garantisini vermeniz gerekir.

Salgın nedeniyle oluşan koşullar nedeniyle bazı hizmetlerinize ara vermeniz gerekebilir. Bunları da pazarlama ve reklam verme süreçlerine dahil ederek tüketicilere bilgi vermeniz gerekir. Bunların sağlanmaması durumunda tüketicilerin güvenini kaybedeceğiniz için marka imajınıza zedelenecektir.

Kriz anında tüketicilere yanlış bilgi vermekten kaçınmalı, onların sorunlarını çözecek yeni adımlar atmalı ve onlara bazı fırsatlar sunmanız gerekir. Bir e-ticaret firması olarak hangi önlemleri almanız gerektiğini aşağıdaki rehberimizde detaylı bir şekilde bulabilirsiniz.

İlgili rehber: Virüs salgını sürecinde e-ticaret firmaları neler yapmalı?

Öncelikli ürün ve hizmetler odağında reklamlarınızı oluşturun

Salgın hastalık nedeniyle tüketicilerin öncelikli olarak satın aldıkları ürünler değiştiği için reklam verme sürecinde sitenizde bu öncelikli ürünleri öne çıkartacak kampanyalar oluşturabilirsiniz. Bu ürünlerde fırsat ve indirimler sunarak tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyebilir ve onların bütçelerine de yardımcı olabilirsiniz.

Bunlara ek olarak ödeme yöntemleri konusunda da kapıda ödeme seçeneğini geçici bir süreliğine iptal etmeniz gerekecektir. Kargo firmaları teslimat sırasındaki insan temasını en aza indirgeyerek hem çalışanların hem de tüketicilerin sağlıklarını korumak isterler. Kapıda ödeme seçeğini geçici olarak kaldırarak ve bu konu hakkında gerekli açıklamalarınızı pazarlama çalışmalarınızda yaparak, tüketicileri bilgilendirebilir ve onların sağlıklarını da koruyabilirsiniz.

Güven duygusunu öne çıkartın

Pazarlama ve reklam verme süreçlerinizde tüketicilerinize güven duygusunu da aşılamanız da gerekecektir. Verdiğiniz sözleri yerine getirmek için ne tür çalışmalar yaptığınızı onlara göstermeniz gerekir. Bunun için gerekli duyuruları ve tanıtımları pazarlama kanallarınız üzerinde yaparak onları her konuda bilgilendirmeniz oldukça önemlidir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ürün iadelerini azaltmak için yapmanız gerekenler
E-ticaret şirketlerinin en çok canlarını sıkan durumlardan biri de ürün iadeleri. Ürün iadelerinin birçok sebebi olabiliyor. Bunlar hem tüketici hem de firma kaynaklı olabiliyor. Tabii ki her zaman ürün iadeleri olacaktır; ancak bu...
16 Haziran 2016
Sinan Oypan
Yerli ve yabancı üretici firmalar ile çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Yerli ve yabancı üretici firmalar, ürün tedarik yönetiminde farklı avantaj ve dezavantajlar sağlayabildikleri için tedarik ağınızı oluştururken doğru üreticileri seçmeniz önemli. Yerli ve yabancı üretici firmalar, farklı...
19 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için Hashtag kullanım ipuçları
Hashtag kullanımı sosyal mecralar üzerinde farklı amaçlarla yapılabiliyor. Sosyal medya pazarlama çalışmaları yapan e-ticaret firmalarının da bu Hashtag’lerden yararlanmaları ve çalışmalarında bunları kullanmaları bir hayli...
27 Haziran 2018
Sinan Oypan
Ürün çekimi nasıl yapılır? | 2. Bölüm
Ürün çekimi nasıl yapılır, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için lens, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf çekimi, ...
10 Mart 2017
Sinan Oypan
Küçük girişimler için geri dönüşüm getiren pazarlama stratejileri
Küçük girişimler için pazarlama stratejileri, geri dönüşümlerini artırarak markalarını büyütmeleri için oldukça önemlidir. Doğru kanallar üzerinden doğru pazarlama çalışmalarını yapmak, dijital pazarlama taktikleri ile...
13 Eylül 2019
Sinan Oypan
E-ticaret'e Yeni Başlayanlar için E-ticaret Rehberi
E-ticaret süreçleri e-ticaret sitesi kurmak ve online satış süreçlerine başlamak isteyen firmalar için dışarıdan bakıldığında zor bir süreç gibi görünebilir. Fakat adım adım takip edeceğiniz adımlardan oluşan bir süreçtir....
2 Nisan 2015
Seyhun Özkara
Instagram’da paylaşım yapmak için en ideal saatler
Instagram’da paylaşım yapmak, sosyal medya paylaşım saatleri özellikle instagram paylaşım saatleri, instagramda hangi saatlerde paylaşım yapılmalı yani instagram en iyi paylaşım saatleri ve daha fazla bu yazımızda… Sosyal medya...
5 Aralık 2017
Sinan Oypan
Adwrods kampanyalarınızdan sonuç alamamanıza neden olan durumlar
Adwords çalışmaları e-ticaret firmalarının pazarlama kanalları arasında önemli bir yere sahiptir. Doğru ve planlı bir şekilde hazırlanmış Adwords kampanyaları, e-ticaret firmalarının geri dönüşümlerini artırmalarında...
26 Nisan 2018
Sinan Oypan
Adım adım tüketicilerin satın alma süreçleri
Online satış yapmak isteyen firmalar, tüketicilerin satın alma süreçlerinin nasıl ilerlediğini bilmeleri, satış ve pazarlama stratejileri geliştirirken oldukça önemlidir. Hangi mecralarda nasıl yer alınacağı, ne tür pazarlama...
28 Ağustos 2016
Sinan Oypan
SEO taktikleri ve stratejisi arasındaki farklar nelerdir?
SEO taktikleri ve stratejisi, e-ticaret firmalarının organik trafiklerini artırarak, sitelerine daha fazla ziyaretçi çekmeleri için oldukça önemli konular arasındadır. Doğru SEO stratejilerinin belirlenmesi, doğru SEO taktiklerinin de...
11 Nisan 2019
Sinan Oypan
Rakip SEO Analizi Nasıl Yapılır?
Rakip SEO analizi nasıl yapılır, nelere dikkat edilmelidir ve daha fazlası bu yazımızda. Dünkü yazımızda SEO’da rakip analizinin önemi üzerinde durmuştuk. Bugünkü yazımızda da SEO’da rakip analizi yaparken nelere dikkat...
18 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticarette içerik pazarlama ile satış arttırmanın yolları
İçerik pazarlama, e-ticarette satış arttırmanın yolları arasında yer almakta ve doğru yapıldığında geri dönüşümlere iyi bir etkisi bulunmaktadır. İçerik pazarlama stratejileri belirlemek ve yapılacak çalışmaları bir plan...
15 Haziran 2019
Sinan Oypan