fbpx

Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?

5 Nisan 2020
Sinan Oypan
Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?

Son birkaç aydır küresel olarak yaşanan sağlık krizi, firmaların pazarlama ve reklam verme yöntemlerini de değiştirmeye başladı. Yaşanan gelişmeler nedeniyle insanların alışveriş ve yaşam alışkanlıklarının değişmesi firmaları da ciddi şekilde etkilemeye başlıyor. Özellikle son haftalarda Türkiye’de de uygulanmaya başlayan ve insanları evde kalmaya yönlendiren çalışmalar nedeniyle de tüketiciler internetten alışveriş yapmaya daha fazla yöneldiler.

Fiziki mağazalara gitmeyen kullanıcılar ihtiyaçlarını internet üzerinde alışveriş yaparak çözüyor. Bu süreçte de firmaların reklam verme ve pazarlama yöntemlerini değiştirmeleri de bu sağlık krizinin neden olduğu olumsuz durumları biraz daha iyi yönetmelerine yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?

Kriz dönemleri için pazarlama ve reklam verme ipuçları

Hedef kitlenizin beklentilerini anlayın

Öncelikli olarak tüketicilerin ve hedef kitlenizin beklentilerini anlamanız da yarar var. Böyle bir süreçte tüketici alışkanlıkları ve satın alma kararlarını etkileyen faktörler değişiklik gösterecektir. Bu durumda da tüketicilerin öncelikleri ve bir ürünü satın alma yöntemleri de değişecektir. E-ticaret şirketi olarak bu beklentiler anlamanız, pazarlama ve reklam verme sürecinizi de daha iyi yönetmenizi sağlar.

Ne tür ürünlere ilginin olduğunu, ödeme ve teslimat yöntemlerindeki beklentileri anlamak, onların önceliklerine yönelik çalışmalar yapmak, bu süreci daha etkili bir şekilde yönetmenize de yardımcı olur.

Mevcut reklam ve pazarlama planınızı elden geçirin

Bu kriz öncesinde uygulamakta olduğunuz pazarlama ve reklam stratejilerinizi elden geçirerek, yeniden düzenlemeniz gerekecektir. Tüketici davranış ve beklentilerinin değişmesi nedeniyle reklam verme sürecinde, tüketicilerin beklentilerini daha iyi karşılayacak kampanyalara yönelmeniz gerekir.

Bu süreçte yeni bir strateji belirlemeniz ve tüketicilerin ihtiyaçlarını ele alacak ürünlere ve hizmetlere yönelik tanıtım çalışmaları yapmanız, kampanyalarınızın da daha etkili olmasına yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Başarılı bir pazarlama kampanyası hazırlamak için bilmeniz gerekenler

Kısa, orta ve uzun vadeli hedefler

Pazarlama ve reklam verme sürecini 3 aşamalı olarak ele alabiliriz. Bu süreçler ise:

  • Kısa vadeli planlar: 1 ile 3 ay arasındaki planlardır. Bu kriz döneminde öncelikli olarak değiştirebileceğiniz planlardır. Yaşanan kriz dönemini en az zararla geçirmek için 1 ile 3 aylık süreç içerisindeki planlarınızı revize edebilirsiniz.
  • Orta vadeli planlar: 3 ile 9 aylık süreç ise orta vadeli bir plan olarak ele alınabilir. Kriz döneminin ne kadar uzayacağı bilinmediği için şirketinizin orta vadeli planlarını yapmanız ve bu süreç içerisinde pazarlama ve reklam verme için gerekli olan planları ve bütçeleri de belirlemeniz gerekir.
  • Uzun vadeli planlar: 1 ile 3 yıllık planlar uzun vadeli planlar olarak ele alınabilir. Tabii ki şu anki sürecin ne kadar sürede çözümleneceği bilinemediği için şirketlerin uzun vadeli planlarını biraz daha askıya almaları ve yaşanan gelişmelere göre uzun vadeli adım atmalarında da yarar vardır. Bu tabi ki uzun vadeli planları tamamen rafa kaldırmak anlamına gelmemekte. Geçici bir süreliğine bu planları askıya alarak, gündemi iyi değerlendirmek ve kısa ve orta vadeli planlara odaklanmak daha doğru bir yaklaşım olur.

Ekibinizi bilgilendirin ve önlemlerinizi alın

Bu süreçte ekibinizi bilgilendirmeniz ve onları koruyucu önlemler almanız da önemli. Özellikle evden çalışma modeline geçiş yapmak, evden çalışma için gerekli olan koşul ve ortamı onlara sağlamanız da işlerinizin en az sorunla ilerlemesine yardımcı olacaktır.

Uzaktan çalışma modeline geçiş yaparak, çalışanlarınızı bu salgın sürecinde koruyabilirsiniz. Bunu sağlayarak, onlara verdiğiniz değeri gösterirken, daha da önemlisi onların sağlıklarını da korumuş olursunuz.

İlgili rehber: Şirketler için uzaktan ortak çalışma alanı yönetimi ipuçları

Bu süreçte çalışanlarınıza karşı transparan ve onlara karşı dürüst olmanız, iletişiminizi iyi bir şekilde sağlayarak, onların yanında olduğunuzu göstermeniz de önemlidir.

Müşterilerinize karşı sorumluluklarınızı hatırlayın

Kriz döneminde hiç olmadığı kadar müşterilerinize karşı dürüst ve transparan olmanız gerekir. Çünkü bu süreçte tüketicilerde de belli bir panik hali ve ne yapacaklarını bilememe durumu olduğu için bir güven sorunu ortaya çıkacaktır. E-ticaret firması olarak onlara karşı dürüst davranmanız ve onlara verdiğiniz sözleri tutacağınızın garantisini vermeniz gerekir.

Salgın nedeniyle oluşan koşullar nedeniyle bazı hizmetlerinize ara vermeniz gerekebilir. Bunları da pazarlama ve reklam verme süreçlerine dahil ederek tüketicilere bilgi vermeniz gerekir. Bunların sağlanmaması durumunda tüketicilerin güvenini kaybedeceğiniz için marka imajınıza zedelenecektir.

Kriz anında tüketicilere yanlış bilgi vermekten kaçınmalı, onların sorunlarını çözecek yeni adımlar atmalı ve onlara bazı fırsatlar sunmanız gerekir. Bir e-ticaret firması olarak hangi önlemleri almanız gerektiğini aşağıdaki rehberimizde detaylı bir şekilde bulabilirsiniz.

İlgili rehber: Virüs salgını sürecinde e-ticaret firmaları neler yapmalı?

Öncelikli ürün ve hizmetler odağında reklamlarınızı oluşturun

Salgın hastalık nedeniyle tüketicilerin öncelikli olarak satın aldıkları ürünler değiştiği için reklam verme sürecinde sitenizde bu öncelikli ürünleri öne çıkartacak kampanyalar oluşturabilirsiniz. Bu ürünlerde fırsat ve indirimler sunarak tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyebilir ve onların bütçelerine de yardımcı olabilirsiniz.

Bunlara ek olarak ödeme yöntemleri konusunda da kapıda ödeme seçeneğini geçici bir süreliğine iptal etmeniz gerekecektir. Kargo firmaları teslimat sırasındaki insan temasını en aza indirgeyerek hem çalışanların hem de tüketicilerin sağlıklarını korumak isterler. Kapıda ödeme seçeğini geçici olarak kaldırarak ve bu konu hakkında gerekli açıklamalarınızı pazarlama çalışmalarınızda yaparak, tüketicileri bilgilendirebilir ve onların sağlıklarını da koruyabilirsiniz.

Güven duygusunu öne çıkartın

Pazarlama ve reklam verme süreçlerinizde tüketicilerinize güven duygusunu da aşılamanız da gerekecektir. Verdiğiniz sözleri yerine getirmek için ne tür çalışmalar yaptığınızı onlara göstermeniz gerekir. Bunun için gerekli duyuruları ve tanıtımları pazarlama kanallarınız üzerinde yaparak onları her konuda bilgilendirmeniz oldukça önemlidir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Instagram TV'yi pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram TV'yi pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Instagram TV (IGTV), son dönemlerde markaların yönelmeye başladığı ve videolarla takipçilerine farklı içerikler sundukları bir alan olmaya başladı. Instagram TV gibi sosyal televizyonlar, 2019’da sosyal medya trendleri arasında yer...
13 Aralık 2018
Sinan Oypan
Sadık müşteri kitlesi oluşturmak için neler yapmalısınız?
Sadık müşteri kitlesi oluşturmak için neler yapmalısınız?
E-ticaret firmanızın uzun vadede başarılı olabilmesi için sadık müşterilere ihtiyacınız olacaktır. Müşteri sadakatini oluşturmak bu işteki altın anahtarınız da diyebiliriz. Tabii ki müşteri sadakatini yaratmak her zaman...
10 Kasım 2016
Sinan Oypan
Web sitenizin içinde video ayarları nasıl olmalı?
Web sitenizin içinde video ayarları nasıl olmalı?
E-ticaret sitenizde video içerikler kullanmak ve yüklemek istiyorsanız bazı video ayarları ve bu videoların SEO ayarları üzerinde durmanız gerekecektir. E-ticaret sitenizde videolardan daha fazla geri dönüşüm alabilmek için bazı...
22 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Orijinal ürün açıklamaları oluşturmak için neler yapmalısınız?
Orijinal ürün açıklamaları oluşturmak için neler yapmalısınız?
Ürün açıklamalarının tüketicilerin satın alma kararlarına büyük bir etkisi bulunuyor. Dikkat ve ilgi çeken orijinal ürün açıklamaları oluşturduğunuzda ziyaretçileri sayfa üzerinde de daha fazla tutabilirsiniz. Yetersiz ve...
18 Ekim 2017
Sinan Oypan
IdeaSoft ile Etsy Karşılaştırması
IdeaSoft ile Etsy Karşılaştırması
Etsy Nedir? Etsy, dünya çapında bir e-ticaret pazarı olmakla birlikte e-ihracatı önemli oranda destekleyen bir platformdur. Dükkân sahiplerinin yurt dışına satış yapabilmesine olanak tanır. Klasik bir e-ticaret pazaryeri sitesi gibi...
15 Nisan 2021
Markethinkers
Instagram’ı kullanarak site trafiğinizi nasıl artırabilirsiniz?
Instagram’ı kullanarak site trafiğinizi nasıl artırabilirsiniz?
Sosyal medya pazarlamasında sıkça kullanılan mecralardan biri de Instagram. Özellikle son dönemlerde reklam özelliklerinin artması ve Instagram’ında kendi platformu üzerinden ürün satışlarına izin vereceğini açıklamasının...
4 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-Ticaret Sitenizi Sevgililer Günü'ne Nasıl Hazırlarsınız?
E-Ticaret Sitenizi Sevgililer Günü'ne Nasıl Hazırlarsınız?
Dünyanın her yerinde insanlar, Sevgililer Günü’nde sevgilerini ifade etmek için çeşitli planlar yapmaktadır. İnsanların birbirlerine olan sevgilerini çeşitli yollarla gösterdikleri özel bir gün olan 14 Şubat, aynı zamanda...
28 Ocak 2021
Markethinkers
E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?
E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?
E-ticaret şirketlerinin özellikle dikkat etmesi ve üzerinde durması gereken konulardan biri de nakit akışı. E-ticaret firmalar genellikle karlılık üzerinde daha fazla dursalar da nakit akışı onlar için daha önemli bir konudur. Nakit...
12 Ocak 2019
Sinan Oypan
Instagram içerik üretme taktikleri
Instagram içerik üretme taktikleri
Instagram içerik üretme taktikleri, Instagram’da orijinal ve etkileşim sağlayacak içerikler üretmenize yardımcı olur. Sosyal medya için orijinal içerik üretebilmek ve takipçilerinizle etkileşime geçmeye sağlamak için belli bir...
16 Eylül 2020
Sinan Oypan
E-ticarette marka sadakati oluşturmak için neler yapmalısınız?
E-ticarette marka sadakati oluşturmak için neler yapmalısınız?
Marka sadakati, e-ticaret firmaları için günümüzde üstünde durmaları gerken en önemli unsurlardan biri olarak öne çıkıyor. Özellikle fiyat odaklı pazarlarda, tüketicileri sadece ürün fiyatıyla değil, sunulan hizmetlerle...
4 Kasım 2019
Sinan Oypan
Yeni işletmeler için pazarlama ve tanıtım taktikleri
Yeni işletmeler için pazarlama ve tanıtım taktikleri
Yeni işletmeler için pazarlama çalışmaları oldukça önemlidir. Marka ve ürün bilinirliğini artırmak için farklı kanallar üzerinden reklam ve pazarlama çalışmaları yapmaları ve bu işler için belli bir bütçe ayırmaları...
15 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun...
17 Temmuz 2020
Sinan Oypan