Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?

5 Nisan 2020
Sinan Oypan
Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?

Son birkaç aydır küresel olarak yaşanan sağlık krizi, firmaların pazarlama ve reklam verme yöntemlerini de değiştirmeye başladı. Yaşanan gelişmeler nedeniyle insanların alışveriş ve yaşam alışkanlıklarının değişmesi firmaları da ciddi şekilde etkilemeye başlıyor. Özellikle son haftalarda Türkiye’de de uygulanmaya başlayan ve insanları evde kalmaya yönlendiren çalışmalar nedeniyle de tüketiciler internetten alışveriş yapmaya daha fazla yöneldiler.

Fiziki mağazalara gitmeyen kullanıcılar ihtiyaçlarını internet üzerinde alışveriş yaparak çözüyor. Bu süreçte de firmaların reklam verme ve pazarlama yöntemlerini değiştirmeleri de bu sağlık krizinin neden olduğu olumsuz durumları biraz daha iyi yönetmelerine yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?

Kriz dönemleri için pazarlama ve reklam verme ipuçları

Hedef kitlenizin beklentilerini anlayın

Öncelikli olarak tüketicilerin ve hedef kitlenizin beklentilerini anlamanız da yarar var. Böyle bir süreçte tüketici alışkanlıkları ve satın alma kararlarını etkileyen faktörler değişiklik gösterecektir. Bu durumda da tüketicilerin öncelikleri ve bir ürünü satın alma yöntemleri de değişecektir. E-ticaret şirketi olarak bu beklentiler anlamanız, pazarlama ve reklam verme sürecinizi de daha iyi yönetmenizi sağlar.

Ne tür ürünlere ilginin olduğunu, ödeme ve teslimat yöntemlerindeki beklentileri anlamak, onların önceliklerine yönelik çalışmalar yapmak, bu süreci daha etkili bir şekilde yönetmenize de yardımcı olur.

Mevcut reklam ve pazarlama planınızı elden geçirin

Bu kriz öncesinde uygulamakta olduğunuz pazarlama ve reklam stratejilerinizi elden geçirerek, yeniden düzenlemeniz gerekecektir. Tüketici davranış ve beklentilerinin değişmesi nedeniyle reklam verme sürecinde, tüketicilerin beklentilerini daha iyi karşılayacak kampanyalara yönelmeniz gerekir.

Bu süreçte yeni bir strateji belirlemeniz ve tüketicilerin ihtiyaçlarını ele alacak ürünlere ve hizmetlere yönelik tanıtım çalışmaları yapmanız, kampanyalarınızın da daha etkili olmasına yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Başarılı bir pazarlama kampanyası hazırlamak için bilmeniz gerekenler

Kısa, orta ve uzun vadeli hedefler

Pazarlama ve reklam verme sürecini 3 aşamalı olarak ele alabiliriz. Bu süreçler ise:

  • Kısa vadeli planlar: 1 ile 3 ay arasındaki planlardır. Bu kriz döneminde öncelikli olarak değiştirebileceğiniz planlardır. Yaşanan kriz dönemini en az zararla geçirmek için 1 ile 3 aylık süreç içerisindeki planlarınızı revize edebilirsiniz.
  • Orta vadeli planlar: 3 ile 9 aylık süreç ise orta vadeli bir plan olarak ele alınabilir. Kriz döneminin ne kadar uzayacağı bilinmediği için şirketinizin orta vadeli planlarını yapmanız ve bu süreç içerisinde pazarlama ve reklam verme için gerekli olan planları ve bütçeleri de belirlemeniz gerekir.
  • Uzun vadeli planlar: 1 ile 3 yıllık planlar uzun vadeli planlar olarak ele alınabilir. Tabii ki şu anki sürecin ne kadar sürede çözümleneceği bilinemediği için şirketlerin uzun vadeli planlarını biraz daha askıya almaları ve yaşanan gelişmelere göre uzun vadeli adım atmalarında da yarar vardır. Bu tabi ki uzun vadeli planları tamamen rafa kaldırmak anlamına gelmemekte. Geçici bir süreliğine bu planları askıya alarak, gündemi iyi değerlendirmek ve kısa ve orta vadeli planlara odaklanmak daha doğru bir yaklaşım olur.

Ekibinizi bilgilendirin ve önlemlerinizi alın

Bu süreçte ekibinizi bilgilendirmeniz ve onları koruyucu önlemler almanız da önemli. Özellikle evden çalışma modeline geçiş yapmak, evden çalışma için gerekli olan koşul ve ortamı onlara sağlamanız da işlerinizin en az sorunla ilerlemesine yardımcı olacaktır.

Uzaktan çalışma modeline geçiş yaparak, çalışanlarınızı bu salgın sürecinde koruyabilirsiniz. Bunu sağlayarak, onlara verdiğiniz değeri gösterirken, daha da önemlisi onların sağlıklarını da korumuş olursunuz.

İlgili rehber: Şirketler için uzaktan ortak çalışma alanı yönetimi ipuçları

Bu süreçte çalışanlarınıza karşı transparan ve onlara karşı dürüst olmanız, iletişiminizi iyi bir şekilde sağlayarak, onların yanında olduğunuzu göstermeniz de önemlidir.

Müşterilerinize karşı sorumluluklarınızı hatırlayın

Kriz döneminde hiç olmadığı kadar müşterilerinize karşı dürüst ve transparan olmanız gerekir. Çünkü bu süreçte tüketicilerde de belli bir panik hali ve ne yapacaklarını bilememe durumu olduğu için bir güven sorunu ortaya çıkacaktır. E-ticaret firması olarak onlara karşı dürüst davranmanız ve onlara verdiğiniz sözleri tutacağınızın garantisini vermeniz gerekir.

Salgın nedeniyle oluşan koşullar nedeniyle bazı hizmetlerinize ara vermeniz gerekebilir. Bunları da pazarlama ve reklam verme süreçlerine dahil ederek tüketicilere bilgi vermeniz gerekir. Bunların sağlanmaması durumunda tüketicilerin güvenini kaybedeceğiniz için marka imajınıza zedelenecektir.

Kriz anında tüketicilere yanlış bilgi vermekten kaçınmalı, onların sorunlarını çözecek yeni adımlar atmalı ve onlara bazı fırsatlar sunmanız gerekir. Bir e-ticaret firması olarak hangi önlemleri almanız gerektiğini aşağıdaki rehberimizde detaylı bir şekilde bulabilirsiniz.

İlgili rehber: Virüs salgını sürecinde e-ticaret firmaları neler yapmalı?

Öncelikli ürün ve hizmetler odağında reklamlarınızı oluşturun

Salgın hastalık nedeniyle tüketicilerin öncelikli olarak satın aldıkları ürünler değiştiği için reklam verme sürecinde sitenizde bu öncelikli ürünleri öne çıkartacak kampanyalar oluşturabilirsiniz. Bu ürünlerde fırsat ve indirimler sunarak tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyebilir ve onların bütçelerine de yardımcı olabilirsiniz.

Bunlara ek olarak ödeme yöntemleri konusunda da kapıda ödeme seçeneğini geçici bir süreliğine iptal etmeniz gerekecektir. Kargo firmaları teslimat sırasındaki insan temasını en aza indirgeyerek hem çalışanların hem de tüketicilerin sağlıklarını korumak isterler. Kapıda ödeme seçeğini geçici olarak kaldırarak ve bu konu hakkında gerekli açıklamalarınızı pazarlama çalışmalarınızda yaparak, tüketicileri bilgilendirebilir ve onların sağlıklarını da koruyabilirsiniz.

Güven duygusunu öne çıkartın

Pazarlama ve reklam verme süreçlerinizde tüketicilerinize güven duygusunu da aşılamanız da gerekecektir. Verdiğiniz sözleri yerine getirmek için ne tür çalışmalar yaptığınızı onlara göstermeniz gerekir. Bunun için gerekli duyuruları ve tanıtımları pazarlama kanallarınız üzerinde yaparak onları her konuda bilgilendirmeniz oldukça önemlidir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Instagram Hikayeler özelliğini kullanmak için neler yapmalısınız?
Instagram Hikayeler özelliğini kullanmak için neler yapmalısınız?
Geçtiğimiz aylarda Instagram, yeni bir özellik tanıttı. Hikayeler (Stories) isimli bu özellik ile beraber Instagram, Snapchat’e benzer bir yenilik sunmuş oldu. Her geçen daha da büyüyen Snapchat’le yarışma zorunluluğu hisseden, bu...
2 Kasım 2016
Sinan Oypan
Akılda kalıcı bir paket açma deneyimi sunmak için neler yapmalısınız?
Akılda kalıcı bir paket açma deneyimi sunmak için neler yapmalısınız?
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin merakla beklediği durumlardan biri de satın aldıkları ürünün paketini açmaktır. Paket açma deneyimi, müşterilerin bekledikleri ürünlere ulaşmalarını sağlamanın yanı...
24 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticarette kendi markanızı nasıl yaratabilirsiniz?
E-ticarette kendi markanızı nasıl yaratabilirsiniz?
Marka yaratma süreci e-ticaret firmalarını bir hayli zorlayabiliyor. Özellikle yeni ya da belli bir süredir pazarda olan; ancak belli bir hedef kitleye kendini tanıtamamış firmalar için, markalaşma biraz zorlu bir süreç. E-ticarette...
28 Mart 2018
Sinan Oypan
Online pazar yerleri mi yoksa kendi e-ticaret siteniz mi avantajlı?
Online pazar yerleri mi yoksa kendi e-ticaret siteniz mi avantajlı?
Online pazar yerleri / online pazar yeri mi daha avantajlı yoksa kendi e ticaret siteniz mi daha avantajlı? Gelip hep birlikte bu sorunun cevabını arayalım. İnternet üzerinden satış yapmanın birçok farklı yolu bulunuyor. Kendi...
22 Ocak 2018
Sinan Oypan
Video reklamlarınızda geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak ipuçları
Video reklamlarınızda geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayacak ipuçları
Video reklamlar sosyal mecralarda geri dönüşümleri artırmak için oldukça etkili pazarlama araçları haline geldi ve e-ticaret firmaları da ürün ve marka bilinirliklerini artırmak için bu reklamlardan yararlanıyor. Sosyal mecralar...
10 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde sıkça sorulan sorular sayfaları neden önemli?
E-ticaret sitelerinde sıkça sorulan sorular sayfaları neden önemli?
Online alışveriş sitelerindeki en önemli sayfalardan biri de sıkça sorulan sorular (SSS) sayfalarıdır. Tüketicileri bilgilendirmek ve müşteri desteği sağlama adına bu sayfaların e-ticaret siteleri üzerinde önemli bir görevi...
7 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Kendi niş pazarınızı nasıl bulabilirsiniz?
Kendi niş pazarınızı nasıl bulabilirsiniz?
Bir girişimci olmak istiyorsanız, karşılaşacağınız en büyük zorluklardan biri de size uygun bir iş alanı ve pazarı bulmak olacaktır. Size uygun bir niş pazarı nasıl bulacağınızı ve bu pazarda neler yapabileceğinizi önceden...
25 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz popüler pazarlama türleri
E-ticarette kullanabileceğiniz popüler pazarlama türleri
İnternet üzerinden satış yaparken, tüketicilere ulaşmak, marka ve ürün bilinirliğini artırmak için farklı pazarlama türleri ile çalışmalar yapmanız gerekir. Pazarlama çalışmalarınızın kapsamını artırmak ve farklı...
26 Nisan 2020
Sinan Oypan
Site içi SEO nasıl yapılır? | On Page SEO
Site içi SEO nasıl yapılır? | On Page SEO
Site içi SEO, (on page SEO) internet üzerinde yayın yapan ve organik olarak trafik çekmek isteyen tüm web siteleri için oldukça önemlidir. SEO çalışmaları ile site içi SEO çalışmaları yapmak, web sitenin arama motorlarına uyumlu...
16 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticarette marka yönetimi nasıl yapılır?
E-ticarette marka yönetimi nasıl yapılır?
Marka yönetimi, tüketiciler arasında marka algısı yaratmanın yanı sıra şirketin imajını da doğrudan etkilemektedir. Bu sebeple de e-ticaret firmalarının marka yönetime önem vermeleri önemlidir. Markanızı yönetmek için...
20 Mart 2020
Sinan Oypan
Satışlarınızı artırmak için ürün sayfalarınızda yapabileceğiniz düzenlemeler
Satışlarınızı artırmak için ürün sayfalarınızda yapabileceğiniz düzenlemeler
Ürün sayfaları e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Satışları gerçekleştirmek ve geri dönüşümleri artırmak için bu sayfaların en iyi şekilde optimize edilmesi gerekir. Bu sayfanın içeriği tüketicilerin satın alma...
22 Aralık 2017
Sinan Oypan
SEO rakip analizi yapmanın önemi
SEO rakip analizi yapmanın önemi
SEO rakip analizi yapmanın önemine geçmeden önce SEO üzerinde konuşmakta yarar var. E-ticarette SEO oldukça önemli bir unsur. Doğru bir SEO yapısının kurgulanması ve site genelinde bunun uygulanması, organik arama sonuçlarında üst...
17 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin