Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?

5 Nisan 2020
Sinan Oypan

Son birkaç aydır küresel olarak yaşanan sağlık krizi, firmaların pazarlama ve reklam verme yöntemlerini de değiştirmeye başladı. Yaşanan gelişmeler nedeniyle insanların alışveriş ve yaşam alışkanlıklarının değişmesi firmaları da ciddi şekilde etkilemeye başlıyor. Özellikle son haftalarda Türkiye’de de uygulanmaya başlayan ve insanları evde kalmaya yönlendiren çalışmalar nedeniyle de tüketiciler internetten alışveriş yapmaya daha fazla yöneldiler.

Fiziki mağazalara gitmeyen kullanıcılar ihtiyaçlarını internet üzerinde alışveriş yaparak çözüyor. Bu süreçte de firmaların reklam verme ve pazarlama yöntemlerini değiştirmeleri de bu sağlık krizinin neden olduğu olumsuz durumları biraz daha iyi yönetmelerine yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?

Kriz dönemleri için pazarlama ve reklam verme ipuçları

Hedef kitlenizin beklentilerini anlayın

Öncelikli olarak tüketicilerin ve hedef kitlenizin beklentilerini anlamanız da yarar var. Böyle bir süreçte tüketici alışkanlıkları ve satın alma kararlarını etkileyen faktörler değişiklik gösterecektir. Bu durumda da tüketicilerin öncelikleri ve bir ürünü satın alma yöntemleri de değişecektir. E-ticaret şirketi olarak bu beklentiler anlamanız, pazarlama ve reklam verme sürecinizi de daha iyi yönetmenizi sağlar.

Ne tür ürünlere ilginin olduğunu, ödeme ve teslimat yöntemlerindeki beklentileri anlamak, onların önceliklerine yönelik çalışmalar yapmak, bu süreci daha etkili bir şekilde yönetmenize de yardımcı olur.

Mevcut reklam ve pazarlama planınızı elden geçirin

Bu kriz öncesinde uygulamakta olduğunuz pazarlama ve reklam stratejilerinizi elden geçirerek, yeniden düzenlemeniz gerekecektir. Tüketici davranış ve beklentilerinin değişmesi nedeniyle reklam verme sürecinde, tüketicilerin beklentilerini daha iyi karşılayacak kampanyalara yönelmeniz gerekir.

Bu süreçte yeni bir strateji belirlemeniz ve tüketicilerin ihtiyaçlarını ele alacak ürünlere ve hizmetlere yönelik tanıtım çalışmaları yapmanız, kampanyalarınızın da daha etkili olmasına yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Başarılı bir pazarlama kampanyası hazırlamak için bilmeniz gerekenler

Kısa, orta ve uzun vadeli hedefler

Pazarlama ve reklam verme sürecini 3 aşamalı olarak ele alabiliriz. Bu süreçler ise:

  • Kısa vadeli planlar: 1 ile 3 ay arasındaki planlardır. Bu kriz döneminde öncelikli olarak değiştirebileceğiniz planlardır. Yaşanan kriz dönemini en az zararla geçirmek için 1 ile 3 aylık süreç içerisindeki planlarınızı revize edebilirsiniz.
  • Orta vadeli planlar: 3 ile 9 aylık süreç ise orta vadeli bir plan olarak ele alınabilir. Kriz döneminin ne kadar uzayacağı bilinmediği için şirketinizin orta vadeli planlarını yapmanız ve bu süreç içerisinde pazarlama ve reklam verme için gerekli olan planları ve bütçeleri de belirlemeniz gerekir.
  • Uzun vadeli planlar: 1 ile 3 yıllık planlar uzun vadeli planlar olarak ele alınabilir. Tabii ki şu anki sürecin ne kadar sürede çözümleneceği bilinemediği için şirketlerin uzun vadeli planlarını biraz daha askıya almaları ve yaşanan gelişmelere göre uzun vadeli adım atmalarında da yarar vardır. Bu tabi ki uzun vadeli planları tamamen rafa kaldırmak anlamına gelmemekte. Geçici bir süreliğine bu planları askıya alarak, gündemi iyi değerlendirmek ve kısa ve orta vadeli planlara odaklanmak daha doğru bir yaklaşım olur.

Ekibinizi bilgilendirin ve önlemlerinizi alın

Bu süreçte ekibinizi bilgilendirmeniz ve onları koruyucu önlemler almanız da önemli. Özellikle evden çalışma modeline geçiş yapmak, evden çalışma için gerekli olan koşul ve ortamı onlara sağlamanız da işlerinizin en az sorunla ilerlemesine yardımcı olacaktır.

Uzaktan çalışma modeline geçiş yaparak, çalışanlarınızı bu salgın sürecinde koruyabilirsiniz. Bunu sağlayarak, onlara verdiğiniz değeri gösterirken, daha da önemlisi onların sağlıklarını da korumuş olursunuz.

İlgili rehber: Şirketler için uzaktan ortak çalışma alanı yönetimi ipuçları

Bu süreçte çalışanlarınıza karşı transparan ve onlara karşı dürüst olmanız, iletişiminizi iyi bir şekilde sağlayarak, onların yanında olduğunuzu göstermeniz de önemlidir.

Müşterilerinize karşı sorumluluklarınızı hatırlayın

Kriz döneminde hiç olmadığı kadar müşterilerinize karşı dürüst ve transparan olmanız gerekir. Çünkü bu süreçte tüketicilerde de belli bir panik hali ve ne yapacaklarını bilememe durumu olduğu için bir güven sorunu ortaya çıkacaktır. E-ticaret firması olarak onlara karşı dürüst davranmanız ve onlara verdiğiniz sözleri tutacağınızın garantisini vermeniz gerekir.

Salgın nedeniyle oluşan koşullar nedeniyle bazı hizmetlerinize ara vermeniz gerekebilir. Bunları da pazarlama ve reklam verme süreçlerine dahil ederek tüketicilere bilgi vermeniz gerekir. Bunların sağlanmaması durumunda tüketicilerin güvenini kaybedeceğiniz için marka imajınıza zedelenecektir.

Kriz anında tüketicilere yanlış bilgi vermekten kaçınmalı, onların sorunlarını çözecek yeni adımlar atmalı ve onlara bazı fırsatlar sunmanız gerekir. Bir e-ticaret firması olarak hangi önlemleri almanız gerektiğini aşağıdaki rehberimizde detaylı bir şekilde bulabilirsiniz.

İlgili rehber: Virüs salgını sürecinde e-ticaret firmaları neler yapmalı?

Öncelikli ürün ve hizmetler odağında reklamlarınızı oluşturun

Salgın hastalık nedeniyle tüketicilerin öncelikli olarak satın aldıkları ürünler değiştiği için reklam verme sürecinde sitenizde bu öncelikli ürünleri öne çıkartacak kampanyalar oluşturabilirsiniz. Bu ürünlerde fırsat ve indirimler sunarak tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyebilir ve onların bütçelerine de yardımcı olabilirsiniz.

Bunlara ek olarak ödeme yöntemleri konusunda da kapıda ödeme seçeneğini geçici bir süreliğine iptal etmeniz gerekecektir. Kargo firmaları teslimat sırasındaki insan temasını en aza indirgeyerek hem çalışanların hem de tüketicilerin sağlıklarını korumak isterler. Kapıda ödeme seçeğini geçici olarak kaldırarak ve bu konu hakkında gerekli açıklamalarınızı pazarlama çalışmalarınızda yaparak, tüketicileri bilgilendirebilir ve onların sağlıklarını da koruyabilirsiniz.

Güven duygusunu öne çıkartın

Pazarlama ve reklam verme süreçlerinizde tüketicilerinize güven duygusunu da aşılamanız da gerekecektir. Verdiğiniz sözleri yerine getirmek için ne tür çalışmalar yaptığınızı onlara göstermeniz gerekir. Bunun için gerekli duyuruları ve tanıtımları pazarlama kanallarınız üzerinde yaparak onları her konuda bilgilendirmeniz oldukça önemlidir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Facebook AB testi ile reklamlarınızdan öğrenecekleriniz
Facebook AB testi ile reklamlarınızdan öğrenecekleriniz nelerdir? AB testini Facebook reklamlarında neden kullanmalısınız? Bu ve AB testi ile daha fazlası bu yazımızda. Facebook AB testi Sosyal medya reklam çalışmalarında...
23 Ocak 2018
Sinan Oypan
Yeni sanal mağaza açma sürecinde yapmanız gerekenler
Yeni bir sanal mağaza açmak ve internet üzerinden satışa başlamak için bazı belli adımları atmanız ve ön hazırlıklarınızı yapmanız gerekmektedir. Bu yazımızda da bir e-ticaret sitesi kurmadan önce ve sitenizi yayınlamadan önce...
4 Mart 2020
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada başlık kullanımlarında dikkat edilmesi gerekenler
E-posta pazarlamada başlık kullanımları bir mailing çalışmasının başarısını etkileyen en önemli faktörlerindendir. Bu yazımızda e-posta pazarlamada başlık kullanımları ile ilgili dikkat edilmesi gerekenleri ele...
31 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Ortaklık kurmadan önce dikkat etmeniz gereken 5 önemli detay
Kendi işinizi kurarken ya da bir e-ticaret sitesi açmak istiyorken, bir ya da birden fazla ortakla işe girmek isteyebilirsiniz. Bu hem maddi hem de manevi açıdan üzerinizden birçok yükü kaldırır. Ancak ortaklıkların doğru...
7 Ocak 2017
Sinan Oypan
Yatırım nasıl alınır? | Yatırımcıları girişiminize çekmek
Yatırım nasıl alınır, yatırımcıları girişiminize çekmek için yapmanız gerekenler nelerdir, yatırım alırken göz önünde bulundurmanız gerekenler ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Yatırım nasıl...
5 Nisan 2017
Sinan Oypan
Çok kanallı depo yönetimi nedir ve nasıl yapılmalıdır?
Depo yönetimi, e-ticaret firmaları için önemli konulardan biri ve birden fazla kanal üzerinde satış çalışmaları yapanlar için de çok kanallı depo yönetiminin iyi bir şekilde yapılması gerekir. Kendi e-ticaret sitenizden satış...
18 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde kredi kartı dolandırıcılığını nasıl önleyebilirsiniz?
İnternetten alışverişlerde e-ticaret firmalarının en korkulu rüyalarından biri de kredi kartı dolandırıcılığı ile karşılaşmak. Kredi kartı dolandırıcılığı hem tüketicileri mağdur ederken hem de bu işlemin...
13 Şubat 2019
Sinan Oypan
Google Analytics ile metriklerin ölçümlenmesinde dikkat edilmesi gerekenler
E-ticarette bazı metrikler belirlemeniz ve bunları ölçümlemeniz işinizi geliştirmenizde ve uzun vadede karlılığınızı artırabilmek için önemlidir. İşinizin başarılı olabilmesi için bir takım stratejiler belirlemeniz ve...
12 Mayıs 2017
Sinan Oypan
PR ajansları ile çalışırken dikkat etmeniz gerekenler
PR ajansları ile çalışmak, e-ticaret firmanızı büyütmek, yeni kitlelere ulaşmak, internetteki görünürlüğünüzü ve marka gücünüzü artırmak için önemlidir. Doğru tanıtım çalışmalarını yapmak, markanızın ön plana...
1 Eylül 2020
Sinan Oypan
Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama süreci oldukça ciddi bir planlama ve strateji gerektirdiği için, bu süreci en iyi şekilde yönetmek için bir planınızın olması gerekir. Reklam ile ilgili sürece dahil olan kişilerin bu plana uymaları ve belirlenen...
8 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Düşük PPC (Tıklama başına maliyet) reklam bütçesi olanlar için tavsiyeler
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için farklı dijital platformlardan yararlanabilirsiniz. Tabii ki bu platformlar üzerinde reklam kampanyaları oluştururken de belli bir bütçenizin olması gerekiyor. Özellikle yeni girişimler ya da...
25 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Google reklam kalite puanını artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
Google reklam kalitesi, reklamlarınızın performansı ve bu kampanyaların geri dönüşümü için önemli konulardan biridir. Reklam kalitesini artırmak için çalışmalar yapmanız, Google’ın reklamlarınızın performansını...
15 Mart 2019
Sinan Oypan