Kendi işinizi kurmak için bilmeniz gerekenler

28 Aralık 2016
Sinan Oypan

Kendi işinin sahibi olmak isteyen birçok kişi bulunuyor. Fakat tabii ki akıllara ilk olarak “Kendi işimi kurmak için neler yapmam gerekiyor?” sorusu geliyor. Bu rehberimizde de kendi işini kurmak isteyen kişilerin, öncelikle neler yapmaları gerektiğini ele alacağız.

Bir iş kurma fikri cazip gelse de, öncelikle bu işe kendinizi adamanız gerektiğini ve bu yolda birçok engelle ve sorunla karşılaşabileceğinizi kabullenmeniz gerekiyor. Sıfırdan bir iş kurmak hem mental hem de maddi olarak sizi biraz sınayacaktır. Ancak gözünüz korkmasın, inandığınız ve uğrunda çabalayacağınız bir iş fikriniz varsa, bu mücadelelerin karşılığını da alacaksınızdır.

İş fikrinizi bulun

Öncelikle ne iş yapacağınıza karar vermeniz gerekiyor. Aklınızda bir iş modeli var mı? Hangi sektörde yer alacağınıza karar verdiniz mi? Eğer yeni bir iş fikri bulmakta zorlanıyorsanız, “Yeni iş fikirleri bulmak için kullanabileceğiniz 5 yöntem” isimli yazımız yeni fikirler bulmanıza yardımcı olabilir.

Bulduğunuz fikir hayata geçirilebilir mi? Yapacağınız işin hayata geçirilebilecek bir model olduğunu da kesinleştirmelisiniz. Hem finansal açıdan hem de Türkiye’de böyle bir modelin işe yarayıp yaramayacağını önceden araştırmalısınız.

Fikriniz orijinal olsun. Sırf çok popüler diye bir işe atılmayın. Çünkü sizin gibi düşünen birçok kişi olacaktır ve bir süre sonra sektördeki rekabetle baş edemez bir hale gelebilirsiniz. Sektörde çok fazla rakip olması, ürün fiyatlarının düşmesine neden olacaktır. Bu da karlılığınızı azaltacağı için sıkıntılar yaşamanıza neden olabilir. Bu sebeple de orijinal bir fikir veya ürün bulmanız daha yararlı olacaktır.

İş planınızı hazırlayın

Fikrinizi ve satacağınız ürün/hizmetleri bulduktan sonra sıra iş planınızı yapmakta. İş planı hazırlamanız birçok konuda sizi zaten hazır duruma getirecektir. Kapsamlı bir iş planında, kısa ve uzun vadeli planlarınız, pazarlama ve reklam stratejileriniz, büyüme planlarınız gibi birçok detayı planlamanız gerekecektir. Eğer iş planı hazırlama konusunda bilginiz yoksa, “İş planı nasıl hazırlanır?” isimli rehberimize bakabilirsiniz. Buradaki adımları tamamlayarak kendi planınızı oluşturabilirsiniz.

Potansiyel pazarınızı belirleyin

Bir iş kurmadan önce yapmanız gerekenlerden biri de pazar araştırması yapmak. Yapacağınız iş ne kadarlık bir kesime hitap edecek. Bu pazarın mevcut durumu nedir ve yakın ile uzak gelecekte bu pazar ne kadar büyüyecek? Gelişmeye açık bir pazar mı? Tüketicilerin bu sektör için alışveriş alışkanlıkları nelerdir? Bu tüketici grubu, uzun vadede size karlılık sağlayacak mı? Bu soruları sormak ve yanıtlamak, işinizin potansiyeli hakkında size oturaklı bilgiler verecektir.

Rekabeti araştırın

Pazar araştırması yaparken, bir yandan da rakip analizi yapmanız gerekiyor. Pazardaki rekabet ne durumda? Bu sektörde çok büyük firmalar var mı? Varsa bunlarla rekabet edebilecek finansal gücünüz var mı? Siz bu firmalardan nasıl farklılaşmayı planlıyorsunuz? Tüketicilere, onların sunmadığı ne gibi çözümler ya da hizmetler sunacaksınız? Rekabet durumunu incelemek, size hem sektörde ne ile karşılaşacağınızı hem de pazarın mevcut durumunu gösterir.

Pazarlama planı yapın

Pazarlama planı yapmak, kuracağınız işi tanıtmak için neler yapacağınız konusunda size birçok fikir verecektir. İş fikrinizi, tüketicilere ulaştırmak için neler yapmanız gerekiyor? Hangi mecraları kullanarak onlara daha iyi ulaşabilirsiniz? Fiziksel mi yoksa online reklam ve tanıtım çalışmaları yapacaksınız?

Yerel basın, dergi, gazete ya da bilboard reklamları gibi seçeneklerden yararlanabilirsiniz; fakat geri dönüşümlerinizi ölçümleme adına dijital pazarlama çalışmalarından da yararlanmanız gerekecektir. Özellikle büyük bir bütçeniz yoksa, dijital reklamlar bu konuda size daha fazla yardım edebilir. Çünkü hem internet üzerinden çok fazla kişiye ulaşabilir hem de yaptığınız yatırımların geri dönüşümünü (ROI) ölçümleyebilirsiniz. Dijital pazarlama ve reklam ipuçları için aşağıdaki kategorilerimizde bulunan rehberlere bakabilirsiniz.

Sosyal medya yönetim rehberleri

Pazarlama ve reklam ipuçları

Sermayenizi oluşturun

Bir iş kurmak için en çok sermayeye ihtiyacınız olacak. Elinizde belli bir birikim olabilir. Bunu işinizi kurmak için kullanabilirsiniz. Ancak böyle bir durumda şunu unutmamanız lazım, kendinizin ve ailenizin ihtiyaçlarını da bu süre içinde karşılayabilmeniz gerekir. Bu nedenle de işinize yatırım yaparken, bu ihtiyaçlarınızı karşılayabilecek bir meblağı kenara ayırmalısınız. Çünkü işinizi kurduktan bir süre sonra para kazanmakta zorlanabilirsiniz. Şirketiniz ayağa kalkana kadar, kendinizin ve bakmanız gereken kişilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek bir paranız olmalı.

Eğer elinizde bir sermaye yoksa, kredi başvuruları yapabilir, devlet destekli hibe kredilerden (KOSGEB) yararlanabilir ya da melek yatırımcılarla görüşebilirsiniz. Bu konular hakkında detaylı bilgi almak için aşağıdaki yazılarımızı okuyabilirsiniz.

KOSGEB destek kredisi nasıl alınır ve başvuru koşulları nelerdir?

KOSGEB girişimcilik kredileri nelerdir?

İş kurma kredisi veren bankalar hangileri ve bu kredilere nasıl başvurulur?

Kadın girişimcilere destek kredisi veren bankalar hangileri?

Şirket kurma süreci

Yasal olarak faaliyet gösterebilmeniz için bir şirket sahibi olmanız gerekiyor. Eğer küçük çaplı bir iş yapmayı planlıyorsanız, şahıs şirketi kurarak, işinizi hayata geçirebilirsiniz. Eğer birkaç ortaklı ve sermayesi daha yüksek bir iş kuracaksanız bu durumda limited şirket kurmanız daha yararlı olacaktır. Şahıs ve limited şirket kurmakla ilgili bilgi almak için aşağıdaki yazı ve videoya göz atabilirsiniz

Limited şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?

Ofis veya dükkan açmak

Şirketinizi kurduktan ve yukarıdaki adımları tamamladıktan sonra artık ofis veya dükkan açma işlemlerine başlayabilirsiniz. Şirketinizin barınacağı bir ofise ya da dükkana ihtiyacınız olacak. Bunun için bir yeri kiralamanız gerekebilir.

Bir yeri kiralarken, bu yer için 3 ayda bir Stopaj vergisi ödeyeceğinizi de unutmamalısınız. Bunun yanı sıra, ofis için mobilya ve dekorasyon masrafınız olacaktır. İş yerinizde bulunması gereken demirbaşları da unutmamanız gerekiyor. Bunlara ek olarak aylık olarak mekanın faturalarını ve ekstra ofis masraflarını da göz önünde bulundurmalısınız.

Eğer e-ticaret sitesi açmayı planlıyorsanız ve ilk etapta küçük çaplı bir iş yapmayı planlıyorsanız, Home Office şeklinde de çalışabilirsiniz. Evinizin bir odasını çalışma alanı olarak göstererek şirketinizi açabilirsiniz.

Evden çalışmak birçok masrafınızı azaltacaktır. Tabii ki yine Stopaj Vergisi ödeyeceksiniz; ancak sıfırdan bir ofis açmanın masrafları olmayacağı gibi, aylık olarak ödeyeceğiniz faturaların da sayısı azalacaktır. İlk etapta küçük çaplı bir operasyon yapmayı planlıyorsanız, evden çalışmak sizi birçok maddi yükten kurtaracaktır.

Tüm bu çalışmaları yaptıktan sonra artık işinizi kurmaya ve çalışmaya hazırsınız. Tabii ki bunu bir yolculuk olarak düşünmek gerekiyor ve bu yolculuk sırasında kimi zaman hava yağmurlu kimi zaman da güneşli olacaktır. Bu nedenle de hazırlık olmanız oldukça önemli olacaktır.

Eğer bir e-ticaret sitesi açmayı planlıyorsanız, bu konuda size yardımcı olabiliriz. E-ticaret altyapı paketlerimizi inceleyerek, size sunduğumuz hizmetler hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunmanız halinde, hizmetlerimizi bu süre boyuca deneme fırsatınız olacaktır.

Bir e-ticaret sitesi kurmak için nelere ihtiyacınız olduğunu aşağıdaki videomuzdan öğrenebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Facebook ve Instagram video reklam stratejileri için öneriler
Facebook ve Instagram video reklamları, günümüzde mevcut takipçilerle etkileşime girme ve yeni hedef kitlelere ulaşmak için oldukça ideal pazarlama yöntemleri arasında yer alıyor. Her iki platformun da aynı reklam yönetim...
5 Mart 2019
Sinan Oypan
Gerçek zamanlı pazarlama nedir ve önemi nedir?
E-ticaret şirketinizin ve ürünlerinizin tanıtımını yaparken kullanabileceğiniz pazarlama yöntemlerinden biri de gerçek zamanlı pazarlamadır. Geçtiğimiz yıllarda da sıklıkla kullanılan ve halen kullanılmaya devam eden...
1 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Stoğu tükenen ürünleri e-ticaret sitenizde nasıl yönetmelisiniz?
Online mağazanız üzerinde kimi ürünlerin belli dönemlerde stokları tükenebilir. Tedarikçilerinizden bu ürünleri yeniden temin edecek olsanız dahi belli bir süre bu ürünleri tüketicilere satamazsınız. Stokta kalmayan ürünlerin...
31 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları hızlı büyüme ile nasıl baş edebilirler?
E-ticaret firmaları için en sevindirici durumlardan biri de büyümedir. Bu şirketin ve yapılan işlerin başarılı olduğunun bir göstergesi olarak algılanabilir. Tabii ki bir de hızlı büyüme durumu bulunuyor. Sevindirici olarak...
13 Ocak 2017
Sinan Oypan
Geri dönüşümü yükseltecek infografik tasarımı yaparken nelere dikkat edilmeli? (İnfografik)
Geri dönüşümlerinizi artırmak, tüketicilere markanızla ilgili detaylı bilgiler sunmak ve markanızla ilgili içerikler yayınlamak için infografik tasarımı yapabilirsiniz. infografik tasarımı yapılırken bazı konuların ve...
11 Mart 2019
Sinan Oypan
Facebook Piksel kullanmanın avantajları nelerdir?
Facebook Piksel aracı, Facebook üzerindeki reklamlarınızın başarısını ölçmenizi sağlayarak, geri dönüşümlerinizi artırmanızı sağlayan bir araçtır. Bu reklamların başarısını ölçümlemenin yanı sıra siteniz üzerinde...
15 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Kadın girişimcilere destek kredisi veren bankalar hangileri?
Türkiye girişimcilik ekosisteminde kadın girişimciler de artık yerlerini daha fazla almaya başlıyor. Hem devlet destekli krediler ile hem de bankalar kendi fonları ile bu kadın girişimcileri de destekleyerek, onları kendi işlerini...
24 Kasım 2016
Sinan Oypan
Twitter üzerindeki etkileşimlerinizi artırmak için neler yapmalısınız?
Son yıllarda bir düşüşe geçse de halen e-ticaret firmaları için önemli bir sosyal medya kanalı olmaya devam eden Twitter üzerinde etkileşimleri artırmak, mevcut kullanıcılarla olan etkileşimleri artırmak ve yeni hedef kitlelere...
30 Nisan 2018
Sinan Oypan
Evden yapılabilecek işler | Online iş fikirleri
Evden yapılabilecek işler / online iş fikirleri nelerdir, evden yapılacak işler / internet üzerinden yapılabilecek işlerin avantajları ve dezavantajları nelerdir, evde yapilacak isler / iş türleri nelerdir özetle home ofis...
25 Ocak 2019
Sinan Oypan
İnternetten para kazanma rehberi
İnternet son 20 yılda milyonlarca insan için para kazanma ve ticaret aracı haline geldi. İnternet, bu alanı tamamen bir kariyer olarak görenler için de, yan projeler ile ek gelir kazanmak isteyler (Genç girişimciler, çalışanlar,...
9 Kasım 2016
Savaş Çetinkaya
E-ticaret sitenizi sahtecilik (Fraud) işlemlerinden nasıl koruyabilirsiniz?
E-ticaret sektöründe firmaların başını en çok yakan ve marka bilinirliklerine en çok zarar veren durum sahtecilik işlemleridir. Kredi kartı ile yapılan sahtecilik işlemleri, ya da bir diğer bilinen ismiyle Fraud, firmaları ciddi...
24 Ekim 2016
Sinan Oypan
Satışlarınızı artırmanızı sağlayacak ürün açıklama yazım ipuçları
E-ticaret siteniz firmanızın vitrinidir ve ürün sayfalarındaki açıklamalar da mağazanızı ziyaret eden kişileri satın almaya ikna etmek için kullanabileceğiniz satış cümleleridir. Bu sebeple de ürün açıklamalarınızın ikna...
27 Nisan 2018
Sinan Oypan