İş planı hazırlama sürecinde nelere dikkat etmelisiniz?

22 Mayıs 2020
Sinan Oypan
İş planı hazırlama, gelecek planlarını belirleme açısından yeni bir girişim ya da şirket için önemli olduğu gibi bir hayli de gereklidir. İş planı hazırlarken de bir takım önemli noktaların üzerinde durmak ve notlarınızı oluştururken bazı detaylara dikkat etmeniz de yarar var. Bu rehberimizde de iş planı yazarken özellikle dikkat etmeniz gereken ipuçlarını ele alacağız. İlgili rehber: İş planı nasıl hazırlanır? İş Planı Örnekleri

İş planı hazırlama sürecinde dikkat etmeniz gerekenler

Rekabeti iyi araştırın

İş planı hazırlama sürecinde, rekabeti ciddi şekilde ele almanız gerekiyor. Günümüz koşullarında e-ticaret firmaları ciddi bir rekabetle yüzleşmekte ve buna hazırlıklı olunması gerekiyor. Rakip analilzlerinizi yaparak, iş planınız üzerinde de pazardaki rekabeti, büyük firmaları, pazardaki olası payınız ve rekabette öne çıkmak için ne gibi çalışmaların yapılması gerektiği gibi konulara da yer vermelisiniz. İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Yazım dili ve kurallarına dikkat edin

İş planınızı kendiniz için hazırladığınız gibi ilerleyen bir zamanda yatırım görüşmeleri için de bu planı kullanabilirsiniz. Girişimcileri destekleyen kurumlardan yatırımlar almak için yazılı bir iş planınızın olması gerekiyor. Bu sebeple de yazım dilinizin düzgün olması ve planınız içerisinde de yazım kurallarına dikkat etmeniz önemli. İlgili rehber: KOSGEB destek kredisi nasıl alınır ve başvuru koşulları nelerdir? Bir editör ya da yazar olmayabilirsiniz; ancak temel yazım kurallarını rahatlıkla öğrenebilirsiniz. Eğer yazım diliniz ve kurallarından emin değilseniz, bu konuda iyi olduğunu düşündüğünüz birinden destek almayı da düşünebilirsiniz. Yazım kurallarına dikkat etmemek ve uygun bir dil kullanmamak, iş planınızın özensiz bir şekilde hazırladığı izlenimini yaratacaktır. Bu da yatırım görüşmelerinde size bir problem oluşturabilir.

Gerçekçi olun

İş planı hazırlama sürecinde, paylaştığınız gelecek planları, finansal durumunuz, iş büyütme planlarınız, stratejileriniz ve kilometre taşları gibi konularda gerçekçi olmanız da bir hayli önemli. Gerçekçi olmayan planların size iki zararı dokunabilir. Öncelikle gerçekleştirmesi çok güç bir hayalinizin olması, sizi yaptığınız işten soğutabilir. Gerçekleşmesi güç hayaller, sizi strese sokacağı için bir süre sonra çalışma arzunuzu köreltebilir. Bununla beraber gerçekçi olmayan hayaller yine yatırım görüşmelerinde sizin karşınıza sorun olarak çıkacaktır. Bu hayalleri nasıl gerçekleştireceğiniz sorgulanacaktır ve bunlara iyi yanıtlar vermemeniz durumunda da olumsuz geri dönüşler alacaksınız. Bu sebeple de gerçekçi olmak önemli. İlgili rehber: Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler

Hedefleri yavaş yavaş büyültün

İş planı hazırlama süreci sadece tek sefer yapılan bir çalışma değildir. Ara ara bu iş planını güncellemeniz gerekir. Gelen başarılar ve tamamlanan kilometre taşlarından sonra şirketin yeni stratejilerini ve finansal planlarını iş planı üzerinde güncellemeniz gerekir. Yukarıda da bahsettiğim gibi gerçekçi planlar yaptığınızda, bunları başarmanız daha kolay olacaktır. Kilometre taşlarınızı bu sebeple de küçük hedeflerle oluşturun. Belli bir site trafiğine ulaşmak, belli bir satış adedi tutturmak, belli bir karlılık oranı elde etmek gibi küçük hedeflerle başlayıp, bunları gerçekleştirdikten sonra, yeni hedef ve planlarınızı oluşturun. Kademeli olarak bu hedefleri belirlemeniz, zaman içerisinde bunları başardığınızda motivasyonunuzu artıracağı için çalışma arzunuzu da güçlendirerek, daha sıkı çalışmanızı sağlayacaktır. İlgili rehber: Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?

Görsellere yer verin

Yerinde kullanıldığında görsel ögeler, kelimelerin anlatabildiğinde çok daha fazla bilgi aktarır. İş planı içerisinde görsel ögelere de yer vererek, planınızın kapsamını genişletebilir ve daha fazla detay sunabilirsiniz. Grafikler, tablolar ve yaptığınız iş ya da sunduğunuz ürünlerle ilgili dikkat çekici görseller kullanarak iş planınızı detaylandırabilirsiniz. Bu tür görseller özellikle yatırım görüşmelerinizde, karşınızdaki kişiye daha fazla bilgi vermenizi de sağlayarak, bazı konuları gözlerinde canlandırmalarına yardımcı olacaktır.

Hedef ve vizyonunuzu açıkça belirtin

İş planınızda hedeflerinizi ve vizyonunuzu da açıkça belirtmeniz bir hayli önemli. Hedeflerinizi tutturmak ve takip etmek için bunları yazılı olarak tutmanız gerekir. Kafanızdaki planları zaman içerisinde unutabilir ya da motivasyonunuz düştüğü bir anda bunları görmezden gelebilirsiniz; ancak iş planı hazırlama sürecinde bunlara yer vermeniz, yazılı olarak gözünüzün önünde olur. Hedefleri akılda tutmak, suya yazı yazmak gibi olduğu için zaman içerisinde bunlar unutulabilir ve bir eyleme geçilmeyebilir. Bu sebeple de kısa, orta ve uzun vadeli hedeflerinizi yazılı olarak tutmalısınız. Aynı şekilde şirketinizin vizyonunu da bu süreçte yazılı olarak elinizin altında tutmalısınız. Tüketicilere ne değer katıyorsunuz, şirketinizin görüşleri neleri, iş modelinizle neleri başarmak istiyorsunuz gibi konuların üzerinde durarak vizyonunuzu açıkça belirterek, yatırım görüşmelerinizde karşınızdaki kişilere değerlerinizi de gösterebilirsiniz.

Yazdıklarınızı en az iki kez gözden geçirin

Yukarıda da bahsettiğimiz yazım dili ve kuralları konusuna dikkat etseniz dahi, iş planı hazırlama sürecinde istemsiz olarak yazım hataları yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra anlatım bozuklukları da oluşabilir. Bunları gidermek için iş planınızı tamamladıktan sonra en az iki kez daha planın üzerinden geçin. Bunun için en iyi yöntem genellikle, yazım işlemi bittikten sonra belli bir süre ara verdikten sonra tekrar dönmektir. Eğer vakit sıkıntınız yoksa, bir iki gün ara verdikten sonra da tekrar dönerek, yazılarınızı gözden geçirebilirsiniz. Kafanızı başka işlere vermeniz ve boşaltmanız hem hataları daha iyi görmenizi sağlar hem de gözden kaçan konuları görmenizi sağlar. Böylelikle ekleme veya çıkartmalar da yapabilirsiniz. Bir diğer yöntem ise planınızı gözden geçirmesi için birinden yardım istemektir. Farklı birinin okuması da hataların daha rahat görülmesini sağlar. Aynı zamanda size fikir vererek, iş planınızı geliştirmenize de yardımcı olabilir.

İş planı hazırlama neden önemli?

İş planı hazırlama, şirketinizin hedeflerini, vizyonunu, finansal tahminlerini stratejilere dönüştürme açısından önemlidir. Bunlara ek olarak pazarın durumunu, rekabeti, pazarlama ve reklam stratejilerini belirleme konusunda size yardımcı olur. İş planı yazmak, yaptığınız işi dahi anlamanızı sağlarken, işinizi büyütmek için neler yapmanız gerektiğini de daha iyi görmenizi sağlar. Hedeflerinizi yakından takip edebilir ve kilometre taşlarınızı tamamlamak için daha iyi stratejiler belirleyebilirsiniz. İlgili rehber: Yatırımcıları etkileyecek bir iş planı hazırlamak için ipuçları Bunların yanı sıra yukarıda da birkaç kez değindiğimiz gibi yatırım görüşmelerinde de yatırımcılar sizden iş planı isteyeceklerdir. Yaptığınız işi anlamak, hedeflerinizi görmek, ekibiniz hakkında bilgi sahibi olmak için bu tür bilgilere ihtiyaçları vardır. Bu sebeple de iş planınızın olması önemlidir.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yeni bir iş kurarken özellikle üstünde durmanız gereken 5 unsur
Yeni bir girişim kurmadan önce bazı ön çalışmalar yapmak gerekebiliyor. Bu ön çalışmalarda şirketinizle ilgili birçok detayı belirlemeniz ve nasıl bir yol izlemeniz gerektiğini planlamalısınız. Sıfırdan bir girişim kurmak...
28 Kasım 2016
Sinan Oypan
Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları
Pazarlama strateji hataları, marka konumlandırması ve marka algısı sürecinde problemlerin oluşmasına neden olurken, pazarlama çalışmaları için ayrılan bütçenin de boşa harcanmasına neden olmakta. Markaların sık yaptığı ...
25 Ekim 2019
Sinan Oypan
7 farklı Instagram bağlantı paylaşma yöntemi
Instagram bağlantı paylaşma yöntemleri, e-ticaret sitenize yönlendirme trafiği çekmenizi sağladığı için geri dönüşümlerinize olumlu etki eder. Instagram üzerinde doğrudan link paylaşma olanakları daha az olsa da farklı...
29 Haziran 2019
Sinan Oypan
Dikkat çekici bir basın bülteni nasıl yazılır?
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için kullanabileceğiniz araçlardan biri de basın bültenidir. Bir PR ajansı ile çalışıyorsanız, PR ajansınız sizin için basın bültenlerinizi hazırlayabilir ve bu bültenleri ilgili...
6 Mart 2017
Sinan Oypan
Corona virüs sonrası e-ticaret nasıl şekillenecek?
Dünya corona virüs salgınının bitmesini beklerken bir taraftan da salgın sonrası dünyanın nasıl şekilleneceği, şirketlerin izleyeceği yollar ve planlamalar merak konusu oldu. Corona virüs sonrası e-ticaret konusu da bunlardan biri…...
30 Nisan 2020
İbrahim Çelebi
Kış indirimleri ile e-ticarette satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Kış indirimleri ile satışlarınızı artırmak için e-ticaret siteniz ve internet üzerinde yapabileceğiniz birçok farklı çalışma bulunuyor. Pandemi sürecinde işinizi internete taşımanız, olası bir ikinci dalgada işinize devam...
14 Eylül 2020
Sinan Oypan
Facebook Reklam Modelleri ve Özellikleri Nelerdir?
Facebook reklam modelleri ve özellikleri nelerdir adlı makalemize başlamadan önce Facebook'un markalar açısından kullanıma da bakmamız gerekiyor. Facebook, markalar tarafından sıkça kullanılan reklam platformları arasında yer alıyor....
24 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Etkili bir PR çalışmasının olmazsa olmaz 4 önemli özelliği
PR nedir yani PR çalışması nedir, PR nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazıda. Bir e-ticaret sitesi kurduktan sonra yapılması gereken işlerden biri de etkili bir PR çalışması yapmak olacaktır. PR (Public Relations), yani halkla...
30 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarına sosyal medyanın faydaları nelerdir?
Marka bilinirliğini artırma, yeni kitlelere ulaşma ve iletişim kurma sosyal medyanın faydaları arasında öne çıkanlardan sadece bazıları. E-ticaret firmaları, sosyal medya pazarlamadan faydalanırken, onun birçok faydasından...
18 Mart 2020
Sinan Oypan
Instagram Hikayeler’inizi ilgi çekici hale getirecek 8 örnek
Instagram Hikayeler özelliği son dönemlerde oldukça popüler bir alan olmaya başladı. Haliyle instagram hikaye örnekleri ve tipleri neler? Nasıl dikkat çekici instagram hikayeleri oluşturabilirsiniz. Bu yazımızda bu konuyu enine boyuna...
27 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Youtube’u pazarlama kanalı olarak nasıl kullanabilirsiniz?
Video içeriklerin öneminin artması dolayısıyla Youtube firmalar arasında oldukça popüler bir mecra haline gelmeye başladı. Video içeriklerin öne çıkmasının yanı sıra Google’dan sonra en büyük ikinci arama motoru olma...
20 Haziran 2017
Sinan Oypan
İlgi çekici bir tanıtım yazısı nasıl yazılır?
İlgi çekici bir tanıtım yazısı yazmanız, pazarlama çalışmalarınızda ve dijital yayıncılara ulaştığınızda daha iyi sonuçlar almanıza yardımcı olur. İşin pazarlama tarafından baktığımızda tanıtım yazınızı, web...
16 Haziran 2020
Sinan Oypan