İş planı hazırlama sürecinde nelere dikkat etmelisiniz?

22 Mayıs 2020
Sinan Oypan
İş planı hazırlama, gelecek planlarını belirleme açısından yeni bir girişim ya da şirket için önemli olduğu gibi bir hayli de gereklidir. İş planı hazırlarken de bir takım önemli noktaların üzerinde durmak ve notlarınızı oluştururken bazı detaylara dikkat etmeniz de yarar var. Bu rehberimizde de iş planı yazarken özellikle dikkat etmeniz gereken ipuçlarını ele alacağız. İlgili rehber: İş planı nasıl hazırlanır? İş Planı Örnekleri

İş planı hazırlama sürecinde dikkat etmeniz gerekenler

Rekabeti iyi araştırın

İş planı hazırlama sürecinde, rekabeti ciddi şekilde ele almanız gerekiyor. Günümüz koşullarında e-ticaret firmaları ciddi bir rekabetle yüzleşmekte ve buna hazırlıklı olunması gerekiyor. Rakip analilzlerinizi yaparak, iş planınız üzerinde de pazardaki rekabeti, büyük firmaları, pazardaki olası payınız ve rekabette öne çıkmak için ne gibi çalışmaların yapılması gerektiği gibi konulara da yer vermelisiniz. İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Yazım dili ve kurallarına dikkat edin

İş planınızı kendiniz için hazırladığınız gibi ilerleyen bir zamanda yatırım görüşmeleri için de bu planı kullanabilirsiniz. Girişimcileri destekleyen kurumlardan yatırımlar almak için yazılı bir iş planınızın olması gerekiyor. Bu sebeple de yazım dilinizin düzgün olması ve planınız içerisinde de yazım kurallarına dikkat etmeniz önemli. İlgili rehber: KOSGEB destek kredisi nasıl alınır ve başvuru koşulları nelerdir? Bir editör ya da yazar olmayabilirsiniz; ancak temel yazım kurallarını rahatlıkla öğrenebilirsiniz. Eğer yazım diliniz ve kurallarından emin değilseniz, bu konuda iyi olduğunu düşündüğünüz birinden destek almayı da düşünebilirsiniz. Yazım kurallarına dikkat etmemek ve uygun bir dil kullanmamak, iş planınızın özensiz bir şekilde hazırladığı izlenimini yaratacaktır. Bu da yatırım görüşmelerinde size bir problem oluşturabilir.

Gerçekçi olun

İş planı hazırlama sürecinde, paylaştığınız gelecek planları, finansal durumunuz, iş büyütme planlarınız, stratejileriniz ve kilometre taşları gibi konularda gerçekçi olmanız da bir hayli önemli. Gerçekçi olmayan planların size iki zararı dokunabilir. Öncelikle gerçekleştirmesi çok güç bir hayalinizin olması, sizi yaptığınız işten soğutabilir. Gerçekleşmesi güç hayaller, sizi strese sokacağı için bir süre sonra çalışma arzunuzu köreltebilir. Bununla beraber gerçekçi olmayan hayaller yine yatırım görüşmelerinde sizin karşınıza sorun olarak çıkacaktır. Bu hayalleri nasıl gerçekleştireceğiniz sorgulanacaktır ve bunlara iyi yanıtlar vermemeniz durumunda da olumsuz geri dönüşler alacaksınız. Bu sebeple de gerçekçi olmak önemli. İlgili rehber: Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler

Hedefleri yavaş yavaş büyültün

İş planı hazırlama süreci sadece tek sefer yapılan bir çalışma değildir. Ara ara bu iş planını güncellemeniz gerekir. Gelen başarılar ve tamamlanan kilometre taşlarından sonra şirketin yeni stratejilerini ve finansal planlarını iş planı üzerinde güncellemeniz gerekir. Yukarıda da bahsettiğim gibi gerçekçi planlar yaptığınızda, bunları başarmanız daha kolay olacaktır. Kilometre taşlarınızı bu sebeple de küçük hedeflerle oluşturun. Belli bir site trafiğine ulaşmak, belli bir satış adedi tutturmak, belli bir karlılık oranı elde etmek gibi küçük hedeflerle başlayıp, bunları gerçekleştirdikten sonra, yeni hedef ve planlarınızı oluşturun. Kademeli olarak bu hedefleri belirlemeniz, zaman içerisinde bunları başardığınızda motivasyonunuzu artıracağı için çalışma arzunuzu da güçlendirerek, daha sıkı çalışmanızı sağlayacaktır. İlgili rehber: Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?

Görsellere yer verin

Yerinde kullanıldığında görsel ögeler, kelimelerin anlatabildiğinde çok daha fazla bilgi aktarır. İş planı içerisinde görsel ögelere de yer vererek, planınızın kapsamını genişletebilir ve daha fazla detay sunabilirsiniz. Grafikler, tablolar ve yaptığınız iş ya da sunduğunuz ürünlerle ilgili dikkat çekici görseller kullanarak iş planınızı detaylandırabilirsiniz. Bu tür görseller özellikle yatırım görüşmelerinizde, karşınızdaki kişiye daha fazla bilgi vermenizi de sağlayarak, bazı konuları gözlerinde canlandırmalarına yardımcı olacaktır.

Hedef ve vizyonunuzu açıkça belirtin

İş planınızda hedeflerinizi ve vizyonunuzu da açıkça belirtmeniz bir hayli önemli. Hedeflerinizi tutturmak ve takip etmek için bunları yazılı olarak tutmanız gerekir. Kafanızdaki planları zaman içerisinde unutabilir ya da motivasyonunuz düştüğü bir anda bunları görmezden gelebilirsiniz; ancak iş planı hazırlama sürecinde bunlara yer vermeniz, yazılı olarak gözünüzün önünde olur. Hedefleri akılda tutmak, suya yazı yazmak gibi olduğu için zaman içerisinde bunlar unutulabilir ve bir eyleme geçilmeyebilir. Bu sebeple de kısa, orta ve uzun vadeli hedeflerinizi yazılı olarak tutmalısınız. Aynı şekilde şirketinizin vizyonunu da bu süreçte yazılı olarak elinizin altında tutmalısınız. Tüketicilere ne değer katıyorsunuz, şirketinizin görüşleri neleri, iş modelinizle neleri başarmak istiyorsunuz gibi konuların üzerinde durarak vizyonunuzu açıkça belirterek, yatırım görüşmelerinizde karşınızdaki kişilere değerlerinizi de gösterebilirsiniz.

Yazdıklarınızı en az iki kez gözden geçirin

Yukarıda da bahsettiğimiz yazım dili ve kuralları konusuna dikkat etseniz dahi, iş planı hazırlama sürecinde istemsiz olarak yazım hataları yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra anlatım bozuklukları da oluşabilir. Bunları gidermek için iş planınızı tamamladıktan sonra en az iki kez daha planın üzerinden geçin. Bunun için en iyi yöntem genellikle, yazım işlemi bittikten sonra belli bir süre ara verdikten sonra tekrar dönmektir. Eğer vakit sıkıntınız yoksa, bir iki gün ara verdikten sonra da tekrar dönerek, yazılarınızı gözden geçirebilirsiniz. Kafanızı başka işlere vermeniz ve boşaltmanız hem hataları daha iyi görmenizi sağlar hem de gözden kaçan konuları görmenizi sağlar. Böylelikle ekleme veya çıkartmalar da yapabilirsiniz. Bir diğer yöntem ise planınızı gözden geçirmesi için birinden yardım istemektir. Farklı birinin okuması da hataların daha rahat görülmesini sağlar. Aynı zamanda size fikir vererek, iş planınızı geliştirmenize de yardımcı olabilir.

İş planı hazırlama neden önemli?

İş planı hazırlama, şirketinizin hedeflerini, vizyonunu, finansal tahminlerini stratejilere dönüştürme açısından önemlidir. Bunlara ek olarak pazarın durumunu, rekabeti, pazarlama ve reklam stratejilerini belirleme konusunda size yardımcı olur. İş planı yazmak, yaptığınız işi dahi anlamanızı sağlarken, işinizi büyütmek için neler yapmanız gerektiğini de daha iyi görmenizi sağlar. Hedeflerinizi yakından takip edebilir ve kilometre taşlarınızı tamamlamak için daha iyi stratejiler belirleyebilirsiniz. İlgili rehber: Yatırımcıları etkileyecek bir iş planı hazırlamak için ipuçları Bunların yanı sıra yukarıda da birkaç kez değindiğimiz gibi yatırım görüşmelerinde de yatırımcılar sizden iş planı isteyeceklerdir. Yaptığınız işi anlamak, hedeflerinizi görmek, ekibiniz hakkında bilgi sahibi olmak için bu tür bilgilere ihtiyaçları vardır. Bu sebeple de iş planınızın olması önemlidir.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Facebook reklamlarından geri dönüşüm alamamanıza neden olan durumlar
Facebook reklamları günümüzde en sık kullanılan dijital pazarlama araçlarından biri. Hem küçük hem de büyük ölçekli firmalar, dijital pazarlama çalışmalarında Facebook reklamlarıyla geri dönüşümlerini artırmaya...
12 Aralık 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya görsel hazırlama rehberi
Sosyal medya görsel hazırlama / sosyal mecralar üzerinde görsel içerik hazırlamak için mobil cihazlarda kullanılan birçok farklı araç bulunuyor. Son dönemlerde özellikle Instagram Hikaye paylaşımlarının popülerleşmeye...
1 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticaret Siteleri İçin Hosting Neden Önemlidir?
Online alışveriş sitelerinde arka tarafta yapılması ve dikkat edilmesi gereken birçok unsur bulunuyor. Sitenin altyapısının yanı sıra e-ticaret sitenizin barındırıldığı sunucu, başka bir deyişle satın aldığınız hosting...
27 Nisan 2017
Savaş Çetinkaya
Kendi ürünlerinizi üretmenin avantaj ve dezavantajları nelerdir?
Dünkü yazımızda toptan ürün almanın artıları ve eksilerini el almıştık. E-ticarette faydalanabileceğiniz yöntemlerden biri ise kendi ürünlerinizi üretmek. Kendi ürünlerinizi üretmenin hem avantajları hem de dezavantajları...
4 Mayıs 2017
Sinan Oypan
En etkili ürün satış sayfasını hazırlamak için bilmeniz gerekenler
Ürün satış sayfaları, e-ticaret sitenizdeki geri dönüşümleri artırmak için önemli bir role sahiptir. Bu sayfalar üzerindeki içerikler, fotoğraflar, öğelerin konumlandırılması, kullanıcı yorumları gibi birçok detay...
18 Şubat 2019
Sinan Oypan
Şirket ismi belirlemek | Dikkat etmeniz gerekenler!
Şirket ismi belirlemek şirket kuruluşunda çok önemli bir yere sahiptir. Şahıs şirketi isimleri / limited şirketi isimleri / ingilizce şirket isimleri / şahıs şirketi ingilizce / uluslararası şirket isimleri, şirket isimleri...
23 Kasım 2019
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz retargeting reklam modelleri nelerdir?
E-ticaret siteleri, reklam ve pazarlama çalışmalarında retargeting reklam modellerini de sıkça kullanıyorlar. Herhangi bir sebeple web siteden ayrılan, sepette ürün bırakan kullanıcılara yönelik hatırlatma ve onları tekrar siteye...
30 Ekim 2017
Sinan Oypan
Fiziki mağazanıza müşteri çekmek için Pokemon Go’dan nasıl yararlanabilirsiniz?
Temmuz başında Nintendo ve Niantic tarafından yayınlanan Pokemon Go uygulaması, tüm dünyayı kasıp kavuruyor. Son günlerde bu uygulamayı görmemiş olmanız pek de mümkün değil. Çok hızlı bir şekilde başarıya ulaşan bu...
23 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Durum analizi nedir ve e-ticaret şirketleri içi neden önemlidir?
E-ticaret şirketinizi büyütmek ve daha iyi yönetmek için yapmanız gereken çalışmalardan biri de durum analizi yapmaktır. Durum analizi yapmadan şirketinizin geçmiş durumu göremez ve gelecek planlarınızı hazırlayamazsınız....
23 Ocak 2019
Sinan Oypan
Black Friday indirim dönemi için yapmanız gereken kontrol listesi
Black Friday indirim dönemi, son birkaç yıldır Türkiye’de de ilgi ve talep görmeye başladığı için e-ticaret siteleri bu döneme şimdiden hazırlanmaya başlamalılar. Bu sene 29 Kasım Cuma gününe denk gelecek olan Black Friday...
30 Eylül 2019
Sinan Oypan
Kendi işini kurmak isteyenler için girişim fikirleri – 2021
2021’de kendi işini kurarak, internetten satış yapmak isteyenler için bu yazımızın konusu 2021’de öne çıkacak girişim fikirleri. Farklı girişimlerde bulumak ve farklı iş modellerine yönelmek isteyenlerin yanı sıra...
25 Kasım 2020
Sinan Oypan
Youtube videolarında takip etmeniz gereken 10 metrik
Geçtiğimiz günlerde Youtube’da üst sıralarda videoların listelenmesiyle ilgili bir takım bilgileri ve araştırmaları sizlerle paylaşmıştık. Videolarınız üzerinde yapacağınız bir takım çalışmalar, görüntülenmelerinizi ve...
12 Ocak 2018
Sinan Oypan