İş planı hazırlama sürecinde nelere dikkat etmelisiniz?

22 Mayıs 2020
Sinan Oypan
İş planı hazırlama sürecinde nelere dikkat etmelisiniz?
İş planı hazırlama, gelecek planlarını belirleme açısından yeni bir girişim ya da şirket için önemli olduğu gibi bir hayli de gereklidir. İş planı hazırlarken de bir takım önemli noktaların üzerinde durmak ve notlarınızı oluştururken bazı detaylara dikkat etmeniz de yarar var. Bu rehberimizde de iş planı yazarken özellikle dikkat etmeniz gereken ipuçlarını ele alacağız. İlgili rehber: İş planı nasıl hazırlanır? İş Planı Örnekleri

İş planı hazırlama sürecinde dikkat etmeniz gerekenler

Rekabeti iyi araştırın

İş planı hazırlama sürecinde, rekabeti ciddi şekilde ele almanız gerekiyor. Günümüz koşullarında e-ticaret firmaları ciddi bir rekabetle yüzleşmekte ve buna hazırlıklı olunması gerekiyor. Rakip analilzlerinizi yaparak, iş planınız üzerinde de pazardaki rekabeti, büyük firmaları, pazardaki olası payınız ve rekabette öne çıkmak için ne gibi çalışmaların yapılması gerektiği gibi konulara da yer vermelisiniz. İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Yazım dili ve kurallarına dikkat edin

İş planınızı kendiniz için hazırladığınız gibi ilerleyen bir zamanda yatırım görüşmeleri için de bu planı kullanabilirsiniz. Girişimcileri destekleyen kurumlardan yatırımlar almak için yazılı bir iş planınızın olması gerekiyor. Bu sebeple de yazım dilinizin düzgün olması ve planınız içerisinde de yazım kurallarına dikkat etmeniz önemli. İlgili rehber: KOSGEB destek kredisi nasıl alınır ve başvuru koşulları nelerdir? Bir editör ya da yazar olmayabilirsiniz; ancak temel yazım kurallarını rahatlıkla öğrenebilirsiniz. Eğer yazım diliniz ve kurallarından emin değilseniz, bu konuda iyi olduğunu düşündüğünüz birinden destek almayı da düşünebilirsiniz. Yazım kurallarına dikkat etmemek ve uygun bir dil kullanmamak, iş planınızın özensiz bir şekilde hazırladığı izlenimini yaratacaktır. Bu da yatırım görüşmelerinde size bir problem oluşturabilir.

Gerçekçi olun

İş planı hazırlama sürecinde, paylaştığınız gelecek planları, finansal durumunuz, iş büyütme planlarınız, stratejileriniz ve kilometre taşları gibi konularda gerçekçi olmanız da bir hayli önemli. Gerçekçi olmayan planların size iki zararı dokunabilir. Öncelikle gerçekleştirmesi çok güç bir hayalinizin olması, sizi yaptığınız işten soğutabilir. Gerçekleşmesi güç hayaller, sizi strese sokacağı için bir süre sonra çalışma arzunuzu köreltebilir. Bununla beraber gerçekçi olmayan hayaller yine yatırım görüşmelerinde sizin karşınıza sorun olarak çıkacaktır. Bu hayalleri nasıl gerçekleştireceğiniz sorgulanacaktır ve bunlara iyi yanıtlar vermemeniz durumunda da olumsuz geri dönüşler alacaksınız. Bu sebeple de gerçekçi olmak önemli. İlgili rehber: Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler

Hedefleri yavaş yavaş büyültün

İş planı hazırlama süreci sadece tek sefer yapılan bir çalışma değildir. Ara ara bu iş planını güncellemeniz gerekir. Gelen başarılar ve tamamlanan kilometre taşlarından sonra şirketin yeni stratejilerini ve finansal planlarını iş planı üzerinde güncellemeniz gerekir. Yukarıda da bahsettiğim gibi gerçekçi planlar yaptığınızda, bunları başarmanız daha kolay olacaktır. Kilometre taşlarınızı bu sebeple de küçük hedeflerle oluşturun. Belli bir site trafiğine ulaşmak, belli bir satış adedi tutturmak, belli bir karlılık oranı elde etmek gibi küçük hedeflerle başlayıp, bunları gerçekleştirdikten sonra, yeni hedef ve planlarınızı oluşturun. Kademeli olarak bu hedefleri belirlemeniz, zaman içerisinde bunları başardığınızda motivasyonunuzu artıracağı için çalışma arzunuzu da güçlendirerek, daha sıkı çalışmanızı sağlayacaktır. İlgili rehber: Yatırım yapmadan önce e-ticaret iş fikirleri nasıl test edilir?

Görsellere yer verin

Yerinde kullanıldığında görsel ögeler, kelimelerin anlatabildiğinde çok daha fazla bilgi aktarır. İş planı içerisinde görsel ögelere de yer vererek, planınızın kapsamını genişletebilir ve daha fazla detay sunabilirsiniz. Grafikler, tablolar ve yaptığınız iş ya da sunduğunuz ürünlerle ilgili dikkat çekici görseller kullanarak iş planınızı detaylandırabilirsiniz. Bu tür görseller özellikle yatırım görüşmelerinizde, karşınızdaki kişiye daha fazla bilgi vermenizi de sağlayarak, bazı konuları gözlerinde canlandırmalarına yardımcı olacaktır.

Hedef ve vizyonunuzu açıkça belirtin

İş planınızda hedeflerinizi ve vizyonunuzu da açıkça belirtmeniz bir hayli önemli. Hedeflerinizi tutturmak ve takip etmek için bunları yazılı olarak tutmanız gerekir. Kafanızdaki planları zaman içerisinde unutabilir ya da motivasyonunuz düştüğü bir anda bunları görmezden gelebilirsiniz; ancak iş planı hazırlama sürecinde bunlara yer vermeniz, yazılı olarak gözünüzün önünde olur. Hedefleri akılda tutmak, suya yazı yazmak gibi olduğu için zaman içerisinde bunlar unutulabilir ve bir eyleme geçilmeyebilir. Bu sebeple de kısa, orta ve uzun vadeli hedeflerinizi yazılı olarak tutmalısınız. Aynı şekilde şirketinizin vizyonunu da bu süreçte yazılı olarak elinizin altında tutmalısınız. Tüketicilere ne değer katıyorsunuz, şirketinizin görüşleri neleri, iş modelinizle neleri başarmak istiyorsunuz gibi konuların üzerinde durarak vizyonunuzu açıkça belirterek, yatırım görüşmelerinizde karşınızdaki kişilere değerlerinizi de gösterebilirsiniz.

Yazdıklarınızı en az iki kez gözden geçirin

Yukarıda da bahsettiğimiz yazım dili ve kuralları konusuna dikkat etseniz dahi, iş planı hazırlama sürecinde istemsiz olarak yazım hataları yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra anlatım bozuklukları da oluşabilir. Bunları gidermek için iş planınızı tamamladıktan sonra en az iki kez daha planın üzerinden geçin. Bunun için en iyi yöntem genellikle, yazım işlemi bittikten sonra belli bir süre ara verdikten sonra tekrar dönmektir. Eğer vakit sıkıntınız yoksa, bir iki gün ara verdikten sonra da tekrar dönerek, yazılarınızı gözden geçirebilirsiniz. Kafanızı başka işlere vermeniz ve boşaltmanız hem hataları daha iyi görmenizi sağlar hem de gözden kaçan konuları görmenizi sağlar. Böylelikle ekleme veya çıkartmalar da yapabilirsiniz. Bir diğer yöntem ise planınızı gözden geçirmesi için birinden yardım istemektir. Farklı birinin okuması da hataların daha rahat görülmesini sağlar. Aynı zamanda size fikir vererek, iş planınızı geliştirmenize de yardımcı olabilir.

İş planı hazırlama neden önemli?

İş planı hazırlama, şirketinizin hedeflerini, vizyonunu, finansal tahminlerini stratejilere dönüştürme açısından önemlidir. Bunlara ek olarak pazarın durumunu, rekabeti, pazarlama ve reklam stratejilerini belirleme konusunda size yardımcı olur. İş planı yazmak, yaptığınız işi dahi anlamanızı sağlarken, işinizi büyütmek için neler yapmanız gerektiğini de daha iyi görmenizi sağlar. Hedeflerinizi yakından takip edebilir ve kilometre taşlarınızı tamamlamak için daha iyi stratejiler belirleyebilirsiniz. İlgili rehber: Yatırımcıları etkileyecek bir iş planı hazırlamak için ipuçları Bunların yanı sıra yukarıda da birkaç kez değindiğimiz gibi yatırım görüşmelerinde de yatırımcılar sizden iş planı isteyeceklerdir. Yaptığınız işi anlamak, hedeflerinizi görmek, ekibiniz hakkında bilgi sahibi olmak için bu tür bilgilere ihtiyaçları vardır. Bu sebeple de iş planınızın olması önemlidir.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Alan adı otoritesi nedir ve neden önemlidir?
Alan adı otoritesi nedir ve neden önemlidir?
Alan adı otoritesi ya da domain otoritesi, bir web sitesinin arama motorları üzerindeki gücünü ve değerini belirleyen bir metrik olarak öne çıkmaktadır. SEO çalışmaları için önemli olması nedeniyle alan adı otoritesini...
18 Eylül 2020
Sinan Oypan
İnternetten kredi kartıyla alışverişlerde yeni düzenleme
İnternetten kredi kartıyla alışverişlerde yeni düzenleme
İnternetten kredi kartı ile alışverişlerde yeni düzenleme 17 Ağustos’ta yürürlüğe giriyor. BDDK tarafından alınan karar sonrasında, kredi kartı kullanıcılarının, internetten alışveriş yapabilmek için, 17 Ağustos’a kadar...
1 Ağustos 2017
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için Hashtag kullanım ipuçları
E-ticaret şirketleri için Hashtag kullanım ipuçları
Hashtag kullanımı sosyal mecralar üzerinde farklı amaçlarla yapılabiliyor. Sosyal medya pazarlama çalışmaları yapan e-ticaret firmalarının da bu Hashtag’lerden yararlanmaları ve çalışmalarında bunları kullanmaları bir hayli...
27 Haziran 2018
Sinan Oypan
Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?
Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?
Son yıllarda oldukça popülerleşmeye başlayan ve geçtiğimiz yıl Türkiye'de de hem fiziki hem de online mağazaların da pazarlama ve satış planlarına dahil ettiği Kara Cuma (Black Friday), 1980’lerde Amerika’da ortaya...
24 Ekim 2018
Sinan Oypan
Salgın döneminde e-ticarette youtube kullanımının önemi
Salgın döneminde e-ticarette youtube kullanımının önemi
Dünyanın mücadele ettiği corona virüs döneminde; değişen sosyal alışkanlıklar, evde geçirilen sürenin artması tüketicileri dijital mecralara ve sürekli içerik izlemeye ve üretmeye teşvik ediyor. Video içerik izleme oranlarında...
12 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
Sanal mağaza nasıl açılır?
Sanal mağaza nasıl açılır?
Sanal mağaza, e-ticarete ilk adım olduğu için önemli bir konudur ve sanal mağaza açarken dikkat etmeniz gereken birçok önemli unsur vardır. Sanal mağaza açma süreci öncelikle yapacağınız iş ve niş ile başlar, sonrasında...
21 Şubat 2020
Sinan Oypan
Youtube izlenme süresini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Youtube izlenme süresini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Video içeriklerin popülerleşmesiyle beraber Youtube içeriklerine olan ilgi de artmaya başlıyor. Bu noktada da Youtube izlenme süreleri, markalar için ölçümlenmesi gereken bir metrik halini almaya başlıyor. Youtube videolarının geri...
6 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Instagram İşletme Profiline Geçme Nasıl Yapılır?
Instagram İşletme Profiline Geçme Nasıl Yapılır?
Instagram işletme profiline geçme son günlerde işletmelerin sıklıkla yaptığı şeylerden biri. instagram işletme hesabı / instagram işletme profili neden kullanılmalıdır, instagram işletme profili nedir / instagram işletme hesabı...
8 Haziran 2018
Sinan Oypan
WordPress Woocommerce E Ticaret Sitesi Kurmak Rehberi 2021
WordPress Woocommerce E Ticaret Sitesi Kurmak Rehberi 2021
WordPress Woocommerce e-ticaret sitesi kurmak internet üzerinden satış yapmaya başlamanızı sağlayabileceği gibi kendi online mağazanızın da temellerini atmanıza yardımcı olabilir. Woocommerce kullanarak bir e-ticaret sitesi kurmadan...
26 Eylül 2019
Sinan Oypan
Pazarlama ve reklam çalışmalarında hedefleme yapmak neden önemli?
Pazarlama ve reklam çalışmalarında hedefleme yapmak neden önemli?
Online reklamların en büyük avantajlarından biri, reklam kampanyalarının hangi hedef kitlelere gösterileceğinin seçilebiliyor oluşudur. İstenilen profile ve hedef gruba yönelik reklam çalışmaları yapabiliyor olmak, reklam ve...
26 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticarette kargo ücreti nasıl düşürülür?
E-ticarette kargo ücreti nasıl düşürülür?
Kargo ücreti, e-ticarette hem firmaların hem de tüketicilerin özellikle üzerinde durdukları konular arasında yer alıyor. E-ticaret firmaları kargo ücretini düşürmek için çalışmalar yaparken, tüketiciler de düşük ücretli ya da...
29 Temmuz 2019
Sinan Oypan
İnternetten pahalı ürün satmanızı kolaylaştıracak taktikler
İnternetten pahalı ürün satmanızı kolaylaştıracak taktikler
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicileri ikna etmek ve onların sitenize güvenmelerini sağlamanız önemli. Her ne kadar bu konular üzerinde çalışıyor olsanız da ürünlerin fiyatları artıkça tüketicilerin internet...
29 Ağustos 2018
Sinan Oypan