İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

31 Ağustos 2020
Sinan Oypan

İnternetten satış vergilendirme, girişimcileri ve kendi online mağazsını açarak satış yapmak isteyenleri ciddi şekilde etkilemekte. Vergi sürecine hakim olmanız ve hangi vergilerden sorumlu olduğunuzu bilmeniz; aynı zamanda da vergilerinizi düzenli olarak ödemeniz yasal sorumluluklarınız arasında yer almaktadır.

E-ticarette vergi konusu, işe başlamadan önce araştırmanız ve öğrenmenzi gereken bir konudur. Bu nedenle de internetten satış vergilendirme hakkında bir takım bilgilere ulaşmadan, şirket kurmanız doğru olmayacağı gibi karşınıza bir takım ekstra maliyetlerin çıkmasına neden olur. Bu süreçte de özellikle bilmeniz gerekenleri de bu yazımıda listeleyeceğiz.

İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

İnternetten satış yapmak için şirket kurmak gerekli mi?

Vergi konusuna geçmeden önce sık sorulan sorulardan biri ile başlayalım. Kendi online mağazanız üzerinden ürün satışları yapmak, sanal POS kurulumları yapabilmek için kendi şirketinizi kurmanız gerekmektedir. Şahıs ya da limited şirket kurulumu yaparak, e-ticaret sitenizi oluşturabilir ve internetten satış yapmaya başlayabilirsiniz. Başka bir deyişle, internetten satış yaptığınızda vergi mükellefi olursunuz. Bu nedenle de bir şirketinizin olması gerekmektedir.

İlgili rehberler:

Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?

Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur ve Açılır | Gerekli Belgeler

Bunun istisnai durumları da bulunmaktadır. İkinci el ürün satışlarında internetten satış vergilendirme süreci devreye girmemektedir. C2C, yani sanal pazar platformları üzerinden ikinci el ya da kendinize ait ürünlerin satışlarını yapabilmektesiniz. Ancak kendi markanızı oluşturmak ve belli ürünlerin satışlarını yapabilmek için bir şirket kurmanız gerekmektedir.

E-ticaret için vergi levhası nasıl alınır?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, e-ticaret firmanız için bir vergi levhası çıkartmanız gerekir. Bu süreçte bir şirket kurmanız gerektiği için, şirket kurulum sürecinde bir yeminli müşavir ile çalışabilirsiniz. Müşavir eşliğinde şirket kurulumu yaparken, vergi levhası için de başvuru yapmış olursunuz.

Bunun yanı sıra Gelir İdarei Başkanlığı’nın web sitesi üzerinden de vergi levhası başvurularınızı yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra Esnaf ve Sanatkarlar Odası üzerinden de vergi levhası için başvuru da bulunabilirsiniz.

E-ticarette hangi vergilerden yükümlü olursunuz?

İnternette satış vergilendirme sürecinde, şirketinizi kurduktan sonra yükümlü olduğunuz bir takım vergiler bulunuyor. Bu vergilerden bazıları aylık, bazıları 3 aylık bazıları ise yıllık olarak ödenmektedir. Bu vergilerin takibini kendiniz yapabileceğiniz gibi bir mali müşavir ile çalışarak, vergi takibini ona da bırakabilirsiniz. Bir mali müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, düzenli olarak vergilerinizi sorgulamanız ve sizin de ek bir takip yapmanız, olası hataların önüne geçmenizi sağlayacaktır. E-ticarette yükümlü olduğunuz vergileri ise şöyle sıralayabiliriz:

  • Damga vergisi
  • Muhtasar Beyanname
  • Katma Değer Vergisi (KDV)
  • Geçici vergi beyannamesi
  • Basit Usulde Yıllık Gelir Vergisi
  • Yıllık Gelir Vergisi
  • Kurumlar Vergisi

İlgili rehber: E ticaret vergileri hangileridir? | E ticaret vergi süreci

İnternetten faturasız satış yapılır mı?

Kendi e-ticaret siteniz üzerinden faturasız olarak satış yapmanız, kanunen yasaktır. Sanal POS işlemleri kayıt altında tutulmaktadır. Bunun yanı sıra bir şirket kurduğunuzda banka hesaplarınız da takip edilmektedir. Hesabınıza sürekli olarak para girişi olmasına rağmen, bunları faturalandırmadığınızda, yasal sorunlar karşınıza çıkacaktır. Bunlara ek olarak internetten ürün satışı yaparken, tüketicilere de yaptıkları alışverişe dair bir fatura göndermekle yükümlüsünüzdür. Bu sebeple de internetten satışlarda faturasız işlem yapılmamaktadır.

Vergiler hangi sıklıkta ödenmektedir?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi internetten satış vergilendirme sürecinde farklı vergilerle yükümlü olursunuz ve herbirinin ödenme zamanı farklılık göstermektedir. Bunları da şöyle sıralayabiliriz:

  • KDV, aylık olarak beyan edilmektedir. Bir sonraki ayın 24’üne kadar beyan edilmesi ve ayın 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Damga vergisi de aylık olarak ödenmektedir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekir.
  • Muhtasar, aylık ya da 3 aylık olarak beyan edilebilir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Geçici Vergi ise 3 aylık olarak beyan edilir ve ödenir. İzleyen ikinci ayın 14’üne kadar beyan edilmesi gerekmektedir. Ödemeler ise 17’sine kadar yapılmalıdır.
  • Kurumlar vergisi ise yıllık olarak beyan edilmektedir. Dönemin kapanmasından sonra 4. ayın 25. gününe kadar beyan edilmesi gerekir. Ödemeler ise 4. ayın sonuna kadar yapılması gerekmektedir.

Vergiler zamanında ödenmezse ne olur?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, verrgilerinizi düzenli olarak ödemeniz gerekmektedir. Düzenli olarak ödemediğinizde vergi borcunuz çıkmaktadır. Vergi borcunuzun olması sizi yasal olarak bir takım zorluklara sokacaktır. Şirketinizin kredi değeri düşeceği gibi devlet bu vergileri almak için yasal yaptırımlarda da bulunacaktır. Bununla beraber vergilerinizi ödemediğinizde, verginin ödenmediği her gün için de gecikme zammı da vergilerinize eklenmektedir. Bu da vergilerinizin artmasına neden olacaktır. Bu nedenle de online satışlarda düzenli olarak vergilerinizi ödemenizin yararı vardır.

Vergi tutarının çok yüksek olması durumunda, vergi dairesi şirketin banka hesaplarını bloke edebilir. Bunlara ek olarak vergi borcunuz olduğunda kamu ihalelerine de giremezsiniz.

Vergiler nasıl ödenir?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde vergilerin takibi kadar ödemeleri de önemlidir. Vergilerin beyanının ardından, vergi dairesi bu beyana karşılık size bir tahakkuk fişi vermektedir. Bu tahakkuk fişi ile de vergilerinizin miktarı belli olmaktadır ve fiş numarası ile devlet bankaları üzerinden ya da bu bankaların internet bankacılık hizmetleri üzerinden vergi ödemelerinizi yapabilirsiniz.

Geçmişte özel bankalar da vergi ödemelerini almaktaydılar; ancak 01 Ocak 2020 tarihinden itibaren, vergi ödemeleri sadece devlet bankaları üzerinden yapılmaya başlandı.

Vergi beyanları nasıl yapılır?

Vergi beyanlarının muhasabe kayıtlarına uygun bir şekilde yapılmalıdır. Bu konu hakkında bir bilginiz bulunmuyorsa bir mali müşavir ile çalışmanız daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Vergilerin doğru bir şekilde beyan edilebilmesi ve ödenebilmesi için bu gereklidir. Vergi beyanları, mali müşaviriniz tarafından hazırlanarak maliyeye iletilir ve sonrasında da tahakkuk fişleriniz oluşturularak, müşaviriniz tarafından size ulaştırılır.

Bir müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, vergilerin zamanlarını, beyan tarihlerini, ödeme tarihlerini, ödenecek vergi tutarlarını takip ederek, muhasebe işlemlerinizi de takip etmeniz önemlidir. İnternetten satış vergilendirme önemli bir konu olduğu için düzenli olarak kontrollerinizi yapmanız, uzun vadede sorunlar yaşamanızı engelleyecektir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Kampanya dönemleri için reklam ve pazarlama stratejileri
Yıl sonu yaklaşırken, kampanya dönemleri de gündeme geliyor ve bu süreçte kullanacağınız reklam ve pazarlama stratejileri satışlarınızı etkileyecek. Geri dönüşümlerinizi ve yatırım getirinizi artıracak stratejiler...
26 Ekim 2020
Sinan Oypan
B2B’de geri dönüşümlerin düşmesine neden olan hatalar
B2B, B2C’ye kıyasla daha zor bir alandır; ancak hacim olarak bakıldığında B2B’ler üzerindeki işlem hacmi daha fazladır. B2B e-ticaret sitelerinin hazırlanışında ve yönetiminde yapılan bazı hatalar da bu işlem hacminin...
19 Ekim 2017
Sinan Oypan
Hızlı bir şekilde gelirlerinizi artırmanızı sağlayacak satış teknikleri
Farklı satış kanallarını ve farklı satış teknikleri kullanmanız e-ticaret sitenizde elde edeceğiniz gelirleri artırmanızı sağlarken, sürecin de daha hızlı olmasını sağlar. Tabii ki her firma için ve her sektör için bu...
3 Mart 2019
Sinan Oypan
Kötü müşteri ilişkilerinin e-ticaret firmalarına verdiği zararlar
E-ticarette başarılı olabilmek için öncelikli olarak müşteri memnuniyetini sağlamanız gerekiyor. Mutlu müşterileriniz yoksa firma olarak bir takım sıkıntılar yaşamaya başlayabilirsiniz. Uzun vadede kötü müşteri ilişkilerine...
23 Ocak 2017
Sinan Oypan
Google Analytics'te E-ticaret İzleme Özelliği Nasıl Kullanılır?
Tüm web sitelerinde olduğu gibi e-ticaret sitelerinde de trafik detaylarını görebilmek son derece önemlidir. Bunun için kullanabileceğiniz pek çok farklı ve ücretsiz araç bulunuyor. Hemen hepsinde tek yapmanız gereken basit bir kodu...
26 Ağustos 2013
Savaş Çetinkaya
Ayda 1000 TL ile pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak | 1. Bölüm
Özellikle yeni girişimciler, küçük ve orta ölçekli firmaların marka bilinirliklerini artırmaya ihtiyaçları vardır. E-ticaret sektöründe yer alan firmalar internet üzerindeki reklam ve pazarlama çalışmalarıyla hem kendilerini hem...
3 Şubat 2017
Sinan Oypan
E-posta pazarlamalarından geri dönüş alamamanıza sebep olan 8 durum
E-posta pazarlama çalışmaları doğru yapıldığında günümüzde halen en çok geri dönüşüm sağlayan pazarlama araçları arasında yer alıyor. Ancak doğru bir strateji uygulanmadığında, yapılan çalışmalardan beklenen geri...
18 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Dönüşüm sağlayan influencer pazarlama stratejisinde neler olmalı?
Influencer pazarlama stratejileri, tanınmış kişi ya da hesaplarla yapacağınız pazarlama ve reklam çalışmalarınızdan daha fazla geri dönüşüm almanız için önemlidir. Belli bir strateji olmadan doğruca anlaşma yapmak ve bir...
21 Nisan 2019
Sinan Oypan
İnternet sitelerinde yapılan 7 kritik hata
E-ticaret sitenizin olması tek başına yeterli değildir. Sitenizin içindeki öğeler ve sitenizin performansı gibi birçok detayı göz önünde bulundurmak gerekir. İnternet sitelerinde yapılan bazı kritik hatalar, ziyaretçileri siteden...
9 Ocak 2017
Sinan Oypan
E ticaret altyapısı paketi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?
E ticaret altyapısı paketi seçerken ve e-ticaret altyapı sağlayıcılarından e ticaret altyapı paketi alırken dikkat etmeniz gerekenler ve daha fazlası bu mini rehberde. E ticaret altyapısı paketi seçiminde dikkat edilmesi...
26 Haziran 2018
Sinan Oypan
E-ticaret siteniz için blog yazmaya başlarken neler yapmalısınız?
İçerik pazarlama e-ticaret firmaları için büyük önem taşıyan pazarlama faaliyetlerinden biri ve bunu en iyi şekilde yapabilmek için e-ticaret firmanız için bir blog oluşturmanız gerekiyor. Türkiye’deki e-ticaret sitelerinin...
12 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Doğru hedef kitleye ulaşmak için sosyal ağ analizi nasıl yapılır?
Pazarlama çalışmalarınızın performansını ve geri dönüşümünü artırmak için sosyal ağ analizi yaparak doğru hedef kitleye ulaşmanız gerekir. Her sektörün ve firmanın hitap ettiği kitle farklılık gösterir. Temel olarak...
22 Ağustos 2020
Sinan Oypan