fbpx

İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

31 Ağustos 2020
Sinan Oypan
İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

İnternetten satış vergilendirme, girişimcileri ve kendi online mağazsını açarak satış yapmak isteyenleri ciddi şekilde etkilemekte. Vergi sürecine hakim olmanız ve hangi vergilerden sorumlu olduğunuzu bilmeniz; aynı zamanda da vergilerinizi düzenli olarak ödemeniz yasal sorumluluklarınız arasında yer almaktadır.

E-ticarette vergi konusu, işe başlamadan önce araştırmanız ve öğrenmenzi gereken bir konudur. Bu nedenle de internetten satış vergilendirme hakkında bir takım bilgilere ulaşmadan, şirket kurmanız doğru olmayacağı gibi karşınıza bir takım ekstra maliyetlerin çıkmasına neden olur. Bu süreçte de özellikle bilmeniz gerekenleri de bu yazımıda listeleyeceğiz.

İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

İnternetten satış yapmak için şirket kurmak gerekli mi?

Vergi konusuna geçmeden önce sık sorulan sorulardan biri ile başlayalım. Kendi online mağazanız üzerinden ürün satışları yapmak, sanal POS kurulumları yapabilmek için kendi şirketinizi kurmanız gerekmektedir. Şahıs ya da limited şirket kurulumu yaparak, e-ticaret sitenizi oluşturabilir ve internetten satış yapmaya başlayabilirsiniz. Başka bir deyişle, internetten satış yaptığınızda vergi mükellefi olursunuz. Bu nedenle de bir şirketinizin olması gerekmektedir.

İlgili rehberler:

Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?

Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur ve Açılır | Gerekli Belgeler

Bunun istisnai durumları da bulunmaktadır. İkinci el ürün satışlarında internetten satış vergilendirme süreci devreye girmemektedir. C2C, yani sanal pazar platformları üzerinden ikinci el ya da kendinize ait ürünlerin satışlarını yapabilmektesiniz. Ancak kendi markanızı oluşturmak ve belli ürünlerin satışlarını yapabilmek için bir şirket kurmanız gerekmektedir.

E-ticaret için vergi levhası nasıl alınır?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, e-ticaret firmanız için bir vergi levhası çıkartmanız gerekir. Bu süreçte bir şirket kurmanız gerektiği için, şirket kurulum sürecinde bir yeminli müşavir ile çalışabilirsiniz. Müşavir eşliğinde şirket kurulumu yaparken, vergi levhası için de başvuru yapmış olursunuz.

Bunun yanı sıra Gelir İdarei Başkanlığı’nın web sitesi üzerinden de vergi levhası başvurularınızı yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra Esnaf ve Sanatkarlar Odası üzerinden de vergi levhası için başvuru da bulunabilirsiniz.

E-ticarette hangi vergilerden yükümlü olursunuz?

İnternette satış vergilendirme sürecinde, şirketinizi kurduktan sonra yükümlü olduğunuz bir takım vergiler bulunuyor. Bu vergilerden bazıları aylık, bazıları 3 aylık bazıları ise yıllık olarak ödenmektedir. Bu vergilerin takibini kendiniz yapabileceğiniz gibi bir mali müşavir ile çalışarak, vergi takibini ona da bırakabilirsiniz. Bir mali müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, düzenli olarak vergilerinizi sorgulamanız ve sizin de ek bir takip yapmanız, olası hataların önüne geçmenizi sağlayacaktır. E-ticarette yükümlü olduğunuz vergileri ise şöyle sıralayabiliriz:

  • Damga vergisi
  • Muhtasar Beyanname
  • Katma Değer Vergisi (KDV)
  • Geçici vergi beyannamesi
  • Basit Usulde Yıllık Gelir Vergisi
  • Yıllık Gelir Vergisi
  • Kurumlar Vergisi

İlgili rehber: E ticaret vergileri hangileridir? | E ticaret vergi süreci

İnternetten faturasız satış yapılır mı?

Kendi e-ticaret siteniz üzerinden faturasız olarak satış yapmanız, kanunen yasaktır. Sanal POS işlemleri kayıt altında tutulmaktadır. Bunun yanı sıra bir şirket kurduğunuzda banka hesaplarınız da takip edilmektedir. Hesabınıza sürekli olarak para girişi olmasına rağmen, bunları faturalandırmadığınızda, yasal sorunlar karşınıza çıkacaktır. Bunlara ek olarak internetten ürün satışı yaparken, tüketicilere de yaptıkları alışverişe dair bir fatura göndermekle yükümlüsünüzdür. Bu sebeple de internetten satışlarda faturasız işlem yapılmamaktadır.

Vergiler hangi sıklıkta ödenmektedir?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi internetten satış vergilendirme sürecinde farklı vergilerle yükümlü olursunuz ve herbirinin ödenme zamanı farklılık göstermektedir. Bunları da şöyle sıralayabiliriz:

  • KDV, aylık olarak beyan edilmektedir. Bir sonraki ayın 24’üne kadar beyan edilmesi ve ayın 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Damga vergisi de aylık olarak ödenmektedir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekir.
  • Muhtasar, aylık ya da 3 aylık olarak beyan edilebilir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Geçici Vergi ise 3 aylık olarak beyan edilir ve ödenir. İzleyen ikinci ayın 14’üne kadar beyan edilmesi gerekmektedir. Ödemeler ise 17’sine kadar yapılmalıdır.
  • Kurumlar vergisi ise yıllık olarak beyan edilmektedir. Dönemin kapanmasından sonra 4. ayın 25. gününe kadar beyan edilmesi gerekir. Ödemeler ise 4. ayın sonuna kadar yapılması gerekmektedir.

Vergiler zamanında ödenmezse ne olur?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, verrgilerinizi düzenli olarak ödemeniz gerekmektedir. Düzenli olarak ödemediğinizde vergi borcunuz çıkmaktadır. Vergi borcunuzun olması sizi yasal olarak bir takım zorluklara sokacaktır. Şirketinizin kredi değeri düşeceği gibi devlet bu vergileri almak için yasal yaptırımlarda da bulunacaktır. Bununla beraber vergilerinizi ödemediğinizde, verginin ödenmediği her gün için de gecikme zammı da vergilerinize eklenmektedir. Bu da vergilerinizin artmasına neden olacaktır. Bu nedenle de online satışlarda düzenli olarak vergilerinizi ödemenizin yararı vardır.

Vergi tutarının çok yüksek olması durumunda, vergi dairesi şirketin banka hesaplarını bloke edebilir. Bunlara ek olarak vergi borcunuz olduğunda kamu ihalelerine de giremezsiniz.

Vergiler nasıl ödenir?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde vergilerin takibi kadar ödemeleri de önemlidir. Vergilerin beyanının ardından, vergi dairesi bu beyana karşılık size bir tahakkuk fişi vermektedir. Bu tahakkuk fişi ile de vergilerinizin miktarı belli olmaktadır ve fiş numarası ile devlet bankaları üzerinden ya da bu bankaların internet bankacılık hizmetleri üzerinden vergi ödemelerinizi yapabilirsiniz.

Geçmişte özel bankalar da vergi ödemelerini almaktaydılar; ancak 01 Ocak 2020 tarihinden itibaren, vergi ödemeleri sadece devlet bankaları üzerinden yapılmaya başlandı.

Vergi beyanları nasıl yapılır?

Vergi beyanlarının muhasabe kayıtlarına uygun bir şekilde yapılmalıdır. Bu konu hakkında bir bilginiz bulunmuyorsa bir mali müşavir ile çalışmanız daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Vergilerin doğru bir şekilde beyan edilebilmesi ve ödenebilmesi için bu gereklidir. Vergi beyanları, mali müşaviriniz tarafından hazırlanarak maliyeye iletilir ve sonrasında da tahakkuk fişleriniz oluşturularak, müşaviriniz tarafından size ulaştırılır.

Bir müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, vergilerin zamanlarını, beyan tarihlerini, ödeme tarihlerini, ödenecek vergi tutarlarını takip ederek, muhasebe işlemlerinizi de takip etmeniz önemlidir. İnternetten satış vergilendirme önemli bir konu olduğu için düzenli olarak kontrollerinizi yapmanız, uzun vadede sorunlar yaşamanızı engelleyecektir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Web Sitesi Trafiğini Öğrenmek ve Site Trafiğini Artırmak
Web Sitesi Trafiğini Öğrenmek ve Site Trafiğini Artırmak
Site Trafiği Nedir? Web site sahipleri için oldukça önemli olan site trafiği, genel anlamda bir web sitesini ziyaret eden kullanıcıları ifade eder. Çeşitli performans araçları ile analiz edilebilen site trafiği, hangi kaynaktan...
10 Şubat 2021
Markethinkers
50 büyük e-ticaret sitesinin analizinden öne çıkan önemli bilgiler
50 büyük e-ticaret sitesinin analizinden öne çıkan önemli bilgiler
Günümüzde bir e-ticaret sitesi kurmak tek başına yeterli değil, işinizi büyütmek için doğru adımları atmanız, sitenizi iyi tasarlamanız, altyapınızı iyi kurmanız gerekir. Büyük ve başarılı e-ticaret siteleri bunları iyi...
26 Mart 2019
Sinan Oypan
Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?
Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?
Son yıllarda oldukça popülerleşmeye başlayan ve geçtiğimiz yıl Türkiye'de de hem fiziki hem de online mağazaların da pazarlama ve satış planlarına dahil ettiği Kara Cuma (Black Friday), 1980’lerde Amerika’da ortaya...
24 Ekim 2018
Sinan Oypan
Alibaba'dan ürün tedarik etmek | Dikkat etmeniz gerekenler!
Alibaba'dan ürün tedarik etmek | Dikkat etmeniz gerekenler!
Alibaba’dan ürün tedarik etmek / alibabadan ürün almak ya da dropshipping çalışmaları yapmak, farklı ürünleri temin etmenize yardımcı olacaktır. Özellikle çok satılan ve talep gören ürünlerde doğru tedarikçileri seçmek ve bu...
31 Ocak 2019
Sinan Oypan
Tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler
Tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler
E-ticarette başarılı olabilmek için tüketicilerin bir ürünü satın almadan önce hangi aşamalardan geçtiklerini ve bu satın alma kararlarını nelerin etkilediğini bilmek gerekmektedir. Tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları...
13 Ekim 2017
Sinan Oypan
Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar
Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar
Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farkları nelerdir, dropshipping ve online pazar yerleri hangi konularda birbirinden ayrılmaktadır, dropshipping ve online pazar yerleri ele alındığında hangisi daha avantajlıdır. Bu ve daha...
15 Haziran 2017
Sinan Oypan
Corona virüs sonrası e-ticaret nasıl şekillenecek?
Corona virüs sonrası e-ticaret nasıl şekillenecek?
Dünya corona virüs salgınının bitmesini beklerken bir taraftan da salgın sonrası dünyanın nasıl şekilleneceği, şirketlerin izleyeceği yollar ve planlamalar merak konusu oldu. Corona virüs sonrası e-ticaret konusu da bunlardan biri…...
30 Nisan 2020
İbrahim Çelebi
Müşterilerinize teşekkür etmek için kullanabileceğiniz 5 yöntem
Müşterilerinize teşekkür etmek için kullanabileceğiniz 5 yöntem
Müşteri memnuniyetini artırmak ve sadık müşteri kitleleri oluşturmak için müşterilerinizle olan iletişimlerinizi geliştirmeniz gerekmektedir. Bu ilişkileri satış öncesi ve sonrası destekle de geliştirebileceğiniz gibi satış...
5 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Takı satışı yapanlar için dijital pazarlama ipuçları
Takı satışı yapanlar için dijital pazarlama ipuçları
İnternetten takı satışı yapan firmalar için dijital pazarlama çalışmaları, geri dönüşümlerini ve satışlarını artırmak için gereklidir. Bu çalışmalar olmadan sadece organik büyümeye bağımlı kalmak, beklenen sonuçların...
8 Mayıs 2019
Sinan Oypan
İyi tasarlanmış ve başarılı bir
İyi tasarlanmış ve başarılı bir "sıkça sorulan sorular" sayfası nasıl hazırlanır?
E-ticaret sitelerinin en önemli kısımlarından birini oluşturan Sıkça Sorulan Sorular sayfası site işleyişi ve politikası hakkında müşterinin aklında oluşabilecek soruları gidermenin yanında kargo, müşteri hizmetleri ve...
2 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?
İş planı ister hizmet ister üretim sektöründe olsun tüm firmalar için oldukça önemli ve gereklidir. Firmalar çoğu zaman finansman ya da sermayedar bulmak için iş planı hazırlarlar, ancak iş planı aslında firmanın iç...
27 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
E-ticaret firmalarına sosyal medyanın faydaları nelerdir?
E-ticaret firmalarına sosyal medyanın faydaları nelerdir?
Marka bilinirliğini artırma, yeni kitlelere ulaşma ve iletişim kurma sosyal medyanın faydaları arasında öne çıkanlardan sadece bazıları. E-ticaret firmaları, sosyal medya pazarlamadan faydalanırken, onun birçok faydasından...
18 Mart 2020
Sinan Oypan