İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

31 Ağustos 2020
Sinan Oypan

İnternetten satış vergilendirme, girişimcileri ve kendi online mağazsını açarak satış yapmak isteyenleri ciddi şekilde etkilemekte. Vergi sürecine hakim olmanız ve hangi vergilerden sorumlu olduğunuzu bilmeniz; aynı zamanda da vergilerinizi düzenli olarak ödemeniz yasal sorumluluklarınız arasında yer almaktadır.

E-ticarette vergi konusu, işe başlamadan önce araştırmanız ve öğrenmenzi gereken bir konudur. Bu nedenle de internetten satış vergilendirme hakkında bir takım bilgilere ulaşmadan, şirket kurmanız doğru olmayacağı gibi karşınıza bir takım ekstra maliyetlerin çıkmasına neden olur. Bu süreçte de özellikle bilmeniz gerekenleri de bu yazımıda listeleyeceğiz.

İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

İnternetten satış yapmak için şirket kurmak gerekli mi?

Vergi konusuna geçmeden önce sık sorulan sorulardan biri ile başlayalım. Kendi online mağazanız üzerinden ürün satışları yapmak, sanal POS kurulumları yapabilmek için kendi şirketinizi kurmanız gerekmektedir. Şahıs ya da limited şirket kurulumu yaparak, e-ticaret sitenizi oluşturabilir ve internetten satış yapmaya başlayabilirsiniz. Başka bir deyişle, internetten satış yaptığınızda vergi mükellefi olursunuz. Bu nedenle de bir şirketinizin olması gerekmektedir.

İlgili rehberler:

Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?

Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur ve Açılır | Gerekli Belgeler

Bunun istisnai durumları da bulunmaktadır. İkinci el ürün satışlarında internetten satış vergilendirme süreci devreye girmemektedir. C2C, yani sanal pazar platformları üzerinden ikinci el ya da kendinize ait ürünlerin satışlarını yapabilmektesiniz. Ancak kendi markanızı oluşturmak ve belli ürünlerin satışlarını yapabilmek için bir şirket kurmanız gerekmektedir.

E-ticaret için vergi levhası nasıl alınır?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, e-ticaret firmanız için bir vergi levhası çıkartmanız gerekir. Bu süreçte bir şirket kurmanız gerektiği için, şirket kurulum sürecinde bir yeminli müşavir ile çalışabilirsiniz. Müşavir eşliğinde şirket kurulumu yaparken, vergi levhası için de başvuru yapmış olursunuz.

Bunun yanı sıra Gelir İdarei Başkanlığı’nın web sitesi üzerinden de vergi levhası başvurularınızı yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra Esnaf ve Sanatkarlar Odası üzerinden de vergi levhası için başvuru da bulunabilirsiniz.

E-ticarette hangi vergilerden yükümlü olursunuz?

İnternette satış vergilendirme sürecinde, şirketinizi kurduktan sonra yükümlü olduğunuz bir takım vergiler bulunuyor. Bu vergilerden bazıları aylık, bazıları 3 aylık bazıları ise yıllık olarak ödenmektedir. Bu vergilerin takibini kendiniz yapabileceğiniz gibi bir mali müşavir ile çalışarak, vergi takibini ona da bırakabilirsiniz. Bir mali müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, düzenli olarak vergilerinizi sorgulamanız ve sizin de ek bir takip yapmanız, olası hataların önüne geçmenizi sağlayacaktır. E-ticarette yükümlü olduğunuz vergileri ise şöyle sıralayabiliriz:

  • Damga vergisi
  • Muhtasar Beyanname
  • Katma Değer Vergisi (KDV)
  • Geçici vergi beyannamesi
  • Basit Usulde Yıllık Gelir Vergisi
  • Yıllık Gelir Vergisi
  • Kurumlar Vergisi

İlgili rehber: E ticaret vergileri hangileridir? | E ticaret vergi süreci

İnternetten faturasız satış yapılır mı?

Kendi e-ticaret siteniz üzerinden faturasız olarak satış yapmanız, kanunen yasaktır. Sanal POS işlemleri kayıt altında tutulmaktadır. Bunun yanı sıra bir şirket kurduğunuzda banka hesaplarınız da takip edilmektedir. Hesabınıza sürekli olarak para girişi olmasına rağmen, bunları faturalandırmadığınızda, yasal sorunlar karşınıza çıkacaktır. Bunlara ek olarak internetten ürün satışı yaparken, tüketicilere de yaptıkları alışverişe dair bir fatura göndermekle yükümlüsünüzdür. Bu sebeple de internetten satışlarda faturasız işlem yapılmamaktadır.

Vergiler hangi sıklıkta ödenmektedir?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi internetten satış vergilendirme sürecinde farklı vergilerle yükümlü olursunuz ve herbirinin ödenme zamanı farklılık göstermektedir. Bunları da şöyle sıralayabiliriz:

  • KDV, aylık olarak beyan edilmektedir. Bir sonraki ayın 24’üne kadar beyan edilmesi ve ayın 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Damga vergisi de aylık olarak ödenmektedir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekir.
  • Muhtasar, aylık ya da 3 aylık olarak beyan edilebilir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Geçici Vergi ise 3 aylık olarak beyan edilir ve ödenir. İzleyen ikinci ayın 14’üne kadar beyan edilmesi gerekmektedir. Ödemeler ise 17’sine kadar yapılmalıdır.
  • Kurumlar vergisi ise yıllık olarak beyan edilmektedir. Dönemin kapanmasından sonra 4. ayın 25. gününe kadar beyan edilmesi gerekir. Ödemeler ise 4. ayın sonuna kadar yapılması gerekmektedir.

Vergiler zamanında ödenmezse ne olur?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, verrgilerinizi düzenli olarak ödemeniz gerekmektedir. Düzenli olarak ödemediğinizde vergi borcunuz çıkmaktadır. Vergi borcunuzun olması sizi yasal olarak bir takım zorluklara sokacaktır. Şirketinizin kredi değeri düşeceği gibi devlet bu vergileri almak için yasal yaptırımlarda da bulunacaktır. Bununla beraber vergilerinizi ödemediğinizde, verginin ödenmediği her gün için de gecikme zammı da vergilerinize eklenmektedir. Bu da vergilerinizin artmasına neden olacaktır. Bu nedenle de online satışlarda düzenli olarak vergilerinizi ödemenizin yararı vardır.

Vergi tutarının çok yüksek olması durumunda, vergi dairesi şirketin banka hesaplarını bloke edebilir. Bunlara ek olarak vergi borcunuz olduğunda kamu ihalelerine de giremezsiniz.

Vergiler nasıl ödenir?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde vergilerin takibi kadar ödemeleri de önemlidir. Vergilerin beyanının ardından, vergi dairesi bu beyana karşılık size bir tahakkuk fişi vermektedir. Bu tahakkuk fişi ile de vergilerinizin miktarı belli olmaktadır ve fiş numarası ile devlet bankaları üzerinden ya da bu bankaların internet bankacılık hizmetleri üzerinden vergi ödemelerinizi yapabilirsiniz.

Geçmişte özel bankalar da vergi ödemelerini almaktaydılar; ancak 01 Ocak 2020 tarihinden itibaren, vergi ödemeleri sadece devlet bankaları üzerinden yapılmaya başlandı.

Vergi beyanları nasıl yapılır?

Vergi beyanlarının muhasabe kayıtlarına uygun bir şekilde yapılmalıdır. Bu konu hakkında bir bilginiz bulunmuyorsa bir mali müşavir ile çalışmanız daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Vergilerin doğru bir şekilde beyan edilebilmesi ve ödenebilmesi için bu gereklidir. Vergi beyanları, mali müşaviriniz tarafından hazırlanarak maliyeye iletilir ve sonrasında da tahakkuk fişleriniz oluşturularak, müşaviriniz tarafından size ulaştırılır.

Bir müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, vergilerin zamanlarını, beyan tarihlerini, ödeme tarihlerini, ödenecek vergi tutarlarını takip ederek, muhasebe işlemlerinizi de takip etmeniz önemlidir. İnternetten satış vergilendirme önemli bir konu olduğu için düzenli olarak kontrollerinizi yapmanız, uzun vadede sorunlar yaşamanızı engelleyecektir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Adwords anahtar kelime eşleme seçenekleri ve özellikleri nelerdir? - 1. Bölüm
Adwords kampanyalarından iyi sonuçlar almak, e-ticaret sitenizdeki geri dönüşümleri artırmanıza yardımcı olacaktır. Tabii ki Adwords kampanyalarından iyi sonuçlar almak için doğru anahtar kelimeleri kullanmak, doğru stratejileri...
25 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticarette otomatik mail gönderimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Otomatik mail gönderimi, e-ticaret sitenizin e-posta listesine abone olmuş kişilere belli periyotlarda, belli konseptler üzerinden e-posta gönderimleri yapmanıza yardımcı olur. 3. parti e-posta yazılımlarıyla bu otomatik mail...
16 Şubat 2019
Sinan Oypan
Mutlaka bilmeniz gereken 20 blog yazma ipucu
E-ticarette blog yazma, organik ve sosyal yönlendirme trafiği için etkili olduğu gibi tüketicileri satışa yönlendirmek için de önemli çalışmalardan biridir. Blog çalışmalarıyla aynı zamanda e-ticaret sitenizi de düzenli olarak...
6 Aralık 2019
Sinan Oypan
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun...
17 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Kendi ürünlerinizi üretmenin avantaj ve dezavantajları nelerdir?
Dünkü yazımızda toptan ürün almanın artıları ve eksilerini el almıştık. E-ticarette faydalanabileceğiniz yöntemlerden biri ise kendi ürünlerinizi üretmek. Kendi ürünlerinizi üretmenin hem avantajları hem de dezavantajları...
4 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama müdürü hangi görevlerden sorumlu?
Özellikle yeni kurulan ve işini büyütmek isteyen e-ticaret firmaları için pazarlama müdürü önemli bir role sahiptir. Doğru pazarlama stratejileri ve bu stratejilerin uygulanış şekli, firmanın büyümesine, marka bilinirliğinin...
13 Ocak 2020
Sinan Oypan
Ayda 1000 TL ile pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak | 2. Bölüm
Dünkü yazımızda Ayda 1000 TL ile pazarlama ve reklam çalışmalarınızı nasıl yapabileceğiniz konusuna giriş yapmıştık ve planlama, bütçe dağıtımı ve sosyal medya reklamları yönetimi ile ilgili bilgileri sizinle...
4 Şubat 2017
Sinan Oypan
Markaların Instagram yönetiminde yaptıkları hatalar
Günümüzün en popüler sosyal ağı olan Instagram, markaların da takipçileriyle etkileşime girmek ve hedef kitlelerinin genişletmek için kullandığı mecralardan biri halini aldı. Ancak Instagram yönetimi sırasında yapılan hatalar,...
16 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarına sosyal medyanın faydaları nelerdir?
Marka bilinirliğini artırma, yeni kitlelere ulaşma ve iletişim kurma sosyal medyanın faydaları arasında öne çıkanlardan sadece bazıları. E-ticaret firmaları, sosyal medya pazarlamadan faydalanırken, onun birçok faydasından...
18 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette yatırım getirisi artıracak reklam stratejileri
E-ticarette yatırım getirinizi artıracak reklam stratejileri belirlemeniz, hem bütçenizi iyi yönetmenizi hem de reklamlarınızdan daha fazla dönüşüm edinmenizi sağlar. Tabii ki doğru stratejileri belirlemek için, reklam planlarınız...
13 Mart 2019
Sinan Oypan
Stoğu tükenen ürünleri e-ticaret sitenizde nasıl yönetmelisiniz?
Online mağazanız üzerinde kimi ürünlerin belli dönemlerde stokları tükenebilir. Tedarikçilerinizden bu ürünleri yeniden temin edecek olsanız dahi belli bir süre bu ürünleri tüketicilere satamazsınız. Stokta kalmayan ürünlerin...
31 Mayıs 2018
Sinan Oypan
IdeaSoft - 2017 KOBİ E-ticaret Raporu yayınlandı
Küçük ve orta ölçekli işletmelere e-ticaret süreçlerinde ışık tutması amacıyla hazırladığımız 2017 Kobi E-ticaret Raporu yayında! Kobilerin e-ticaretteki rolüne ilişkin önemli detaylar içeren raporumuzda; aktif...
28 Mayıs 2018
Savaş Çetinkaya