İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

31 Ağustos 2020
Sinan Oypan

İnternetten satış vergilendirme, girişimcileri ve kendi online mağazsını açarak satış yapmak isteyenleri ciddi şekilde etkilemekte. Vergi sürecine hakim olmanız ve hangi vergilerden sorumlu olduğunuzu bilmeniz; aynı zamanda da vergilerinizi düzenli olarak ödemeniz yasal sorumluluklarınız arasında yer almaktadır.

E-ticarette vergi konusu, işe başlamadan önce araştırmanız ve öğrenmenzi gereken bir konudur. Bu nedenle de internetten satış vergilendirme hakkında bir takım bilgilere ulaşmadan, şirket kurmanız doğru olmayacağı gibi karşınıza bir takım ekstra maliyetlerin çıkmasına neden olur. Bu süreçte de özellikle bilmeniz gerekenleri de bu yazımıda listeleyeceğiz.

İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

İnternetten satış yapmak için şirket kurmak gerekli mi?

Vergi konusuna geçmeden önce sık sorulan sorulardan biri ile başlayalım. Kendi online mağazanız üzerinden ürün satışları yapmak, sanal POS kurulumları yapabilmek için kendi şirketinizi kurmanız gerekmektedir. Şahıs ya da limited şirket kurulumu yaparak, e-ticaret sitenizi oluşturabilir ve internetten satış yapmaya başlayabilirsiniz. Başka bir deyişle, internetten satış yaptığınızda vergi mükellefi olursunuz. Bu nedenle de bir şirketinizin olması gerekmektedir.

İlgili rehberler:

Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?

Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur ve Açılır | Gerekli Belgeler

Bunun istisnai durumları da bulunmaktadır. İkinci el ürün satışlarında internetten satış vergilendirme süreci devreye girmemektedir. C2C, yani sanal pazar platformları üzerinden ikinci el ya da kendinize ait ürünlerin satışlarını yapabilmektesiniz. Ancak kendi markanızı oluşturmak ve belli ürünlerin satışlarını yapabilmek için bir şirket kurmanız gerekmektedir.

E-ticaret için vergi levhası nasıl alınır?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, e-ticaret firmanız için bir vergi levhası çıkartmanız gerekir. Bu süreçte bir şirket kurmanız gerektiği için, şirket kurulum sürecinde bir yeminli müşavir ile çalışabilirsiniz. Müşavir eşliğinde şirket kurulumu yaparken, vergi levhası için de başvuru yapmış olursunuz.

Bunun yanı sıra Gelir İdarei Başkanlığı’nın web sitesi üzerinden de vergi levhası başvurularınızı yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra Esnaf ve Sanatkarlar Odası üzerinden de vergi levhası için başvuru da bulunabilirsiniz.

E-ticarette hangi vergilerden yükümlü olursunuz?

İnternette satış vergilendirme sürecinde, şirketinizi kurduktan sonra yükümlü olduğunuz bir takım vergiler bulunuyor. Bu vergilerden bazıları aylık, bazıları 3 aylık bazıları ise yıllık olarak ödenmektedir. Bu vergilerin takibini kendiniz yapabileceğiniz gibi bir mali müşavir ile çalışarak, vergi takibini ona da bırakabilirsiniz. Bir mali müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, düzenli olarak vergilerinizi sorgulamanız ve sizin de ek bir takip yapmanız, olası hataların önüne geçmenizi sağlayacaktır. E-ticarette yükümlü olduğunuz vergileri ise şöyle sıralayabiliriz:

  • Damga vergisi
  • Muhtasar Beyanname
  • Katma Değer Vergisi (KDV)
  • Geçici vergi beyannamesi
  • Basit Usulde Yıllık Gelir Vergisi
  • Yıllık Gelir Vergisi
  • Kurumlar Vergisi

İlgili rehber: E ticaret vergileri hangileridir? | E ticaret vergi süreci

İnternetten faturasız satış yapılır mı?

Kendi e-ticaret siteniz üzerinden faturasız olarak satış yapmanız, kanunen yasaktır. Sanal POS işlemleri kayıt altında tutulmaktadır. Bunun yanı sıra bir şirket kurduğunuzda banka hesaplarınız da takip edilmektedir. Hesabınıza sürekli olarak para girişi olmasına rağmen, bunları faturalandırmadığınızda, yasal sorunlar karşınıza çıkacaktır. Bunlara ek olarak internetten ürün satışı yaparken, tüketicilere de yaptıkları alışverişe dair bir fatura göndermekle yükümlüsünüzdür. Bu sebeple de internetten satışlarda faturasız işlem yapılmamaktadır.

Vergiler hangi sıklıkta ödenmektedir?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi internetten satış vergilendirme sürecinde farklı vergilerle yükümlü olursunuz ve herbirinin ödenme zamanı farklılık göstermektedir. Bunları da şöyle sıralayabiliriz:

  • KDV, aylık olarak beyan edilmektedir. Bir sonraki ayın 24’üne kadar beyan edilmesi ve ayın 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Damga vergisi de aylık olarak ödenmektedir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekir.
  • Muhtasar, aylık ya da 3 aylık olarak beyan edilebilir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Geçici Vergi ise 3 aylık olarak beyan edilir ve ödenir. İzleyen ikinci ayın 14’üne kadar beyan edilmesi gerekmektedir. Ödemeler ise 17’sine kadar yapılmalıdır.
  • Kurumlar vergisi ise yıllık olarak beyan edilmektedir. Dönemin kapanmasından sonra 4. ayın 25. gününe kadar beyan edilmesi gerekir. Ödemeler ise 4. ayın sonuna kadar yapılması gerekmektedir.

Vergiler zamanında ödenmezse ne olur?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, verrgilerinizi düzenli olarak ödemeniz gerekmektedir. Düzenli olarak ödemediğinizde vergi borcunuz çıkmaktadır. Vergi borcunuzun olması sizi yasal olarak bir takım zorluklara sokacaktır. Şirketinizin kredi değeri düşeceği gibi devlet bu vergileri almak için yasal yaptırımlarda da bulunacaktır. Bununla beraber vergilerinizi ödemediğinizde, verginin ödenmediği her gün için de gecikme zammı da vergilerinize eklenmektedir. Bu da vergilerinizin artmasına neden olacaktır. Bu nedenle de online satışlarda düzenli olarak vergilerinizi ödemenizin yararı vardır.

Vergi tutarının çok yüksek olması durumunda, vergi dairesi şirketin banka hesaplarını bloke edebilir. Bunlara ek olarak vergi borcunuz olduğunda kamu ihalelerine de giremezsiniz.

Vergiler nasıl ödenir?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde vergilerin takibi kadar ödemeleri de önemlidir. Vergilerin beyanının ardından, vergi dairesi bu beyana karşılık size bir tahakkuk fişi vermektedir. Bu tahakkuk fişi ile de vergilerinizin miktarı belli olmaktadır ve fiş numarası ile devlet bankaları üzerinden ya da bu bankaların internet bankacılık hizmetleri üzerinden vergi ödemelerinizi yapabilirsiniz.

Geçmişte özel bankalar da vergi ödemelerini almaktaydılar; ancak 01 Ocak 2020 tarihinden itibaren, vergi ödemeleri sadece devlet bankaları üzerinden yapılmaya başlandı.

Vergi beyanları nasıl yapılır?

Vergi beyanlarının muhasabe kayıtlarına uygun bir şekilde yapılmalıdır. Bu konu hakkında bir bilginiz bulunmuyorsa bir mali müşavir ile çalışmanız daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Vergilerin doğru bir şekilde beyan edilebilmesi ve ödenebilmesi için bu gereklidir. Vergi beyanları, mali müşaviriniz tarafından hazırlanarak maliyeye iletilir ve sonrasında da tahakkuk fişleriniz oluşturularak, müşaviriniz tarafından size ulaştırılır.

Bir müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, vergilerin zamanlarını, beyan tarihlerini, ödeme tarihlerini, ödenecek vergi tutarlarını takip ederek, muhasebe işlemlerinizi de takip etmeniz önemlidir. İnternetten satış vergilendirme önemli bir konu olduğu için düzenli olarak kontrollerinizi yapmanız, uzun vadede sorunlar yaşamanızı engelleyecektir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Instagramda satış yapmak isteyenlere öneriler
İnstagramda satış yapmak için gerekenler nelerdir, instagramdan satış nasıl yapılır, instagram ticari hesap açma, instagramda satış arttırmak için yapılması gerekenler, instagramda satış...
1 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
Online satış yaparken kaçınmanız gereken 5 çalışma
Online satış yapmak için farklı stratejileri uygulamak ve belli çalışmaların üzerinde durmak gerekiyor. Tabii ki bunların yanı sıra online satış yaparken bazı çalışmalardan da kaçınmak bir hayli önemli. Doğru çalışmaları...
17 Aralık 2018
Sinan Oypan
Yeni e-ticaret sitesi açtıktan sonra izlenilmesi gereken yollar
Yeni e-ticaret sitesi açtıktan sonra, işletmelerin adım adım ve planlı bir şekilde atması gereken bazı adımlar bulunur. Online mağaza açmakla en önemli ve en büyük adımı atmış oluyorsunuz. Bundan sonra; e-ticaret sitenizi ve...
3 Temmuz 2020
Gökçe Beyazaslan
Site üzerinde geçirilen süreyi artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
E-ticaret sitelerinde geçirilen süreyi artırmak, kullanıcıların site üzerinde daha fazla ürünü incelemesini sağlarken, aynı zamanda geri dönüşümlerin de artırılmasına yardımcı olur. Web site trafiği analizlerinde de önemli...
23 Nisan 2018
Sinan Oypan
Teşekkürler Sayfası hazırlarken dikkat edilmesi gerekenler
Geri dönüşümleri ölçümleme ve müşteri memnuniyeti sağlama açısından teşekkürler sayfaları e-ticaret firmaları için önemli sayfalardır. Geçtiğimiz günlerde “Teşekkürler sayfası neden önemlidir?” isimli yazımızda bu...
2 Ekim 2017
Sinan Oypan
Facebook'ta mağaza açmak ve satış yapmak için öneriler
Facebook'ta mağaza açmak çok kolay. Facebooktan satış yapmak istiyorum ya da bir diğer deyişle facebook üzerinden satış yapmak istiyorum mu diyorsunuz? Facebook store nasıl açılır, facebook mağaza açmak için gerekenler, facebook...
25 Ekim 2016
Savaş Çetinkaya
Sanal mağaza nasıl açılır?
Sanal mağaza, e-ticarete ilk adım olduğu için önemli bir konudur ve sanal mağaza açarken dikkat etmeniz gereken birçok önemli unsur vardır. Sanal mağaza açma süreci öncelikle yapacağınız iş ve niş ile başlar, sonrasında...
21 Şubat 2020
Sinan Oypan
Yıl sonu indirim döneminde depo yönetimi ipuçları
Yıl sonu indirim döneminde e-ticaret firmalarının özellikle dikkat etmesi gereken konulardan biri de depo yönetimi. Depo yönetimini doğru bir şekilde yapmak, ürün stoklarının kontrolünü sağlamak ve siparişlerin doğru bir şekilde...
14 Aralık 2018
Sinan Oypan
Rakiplerinizin anahtar kelimelerini takip etmenizi sağlayacak 3 araç
E-ticaret firmalarının en çok yatırım yaptıkları alanlardan biri de arama motoru optimizasyonu. SEO kurgularının iyi yapılması, firmalara Google üzerinden organik trafik sağlar. Tabii ki bu durum firmalar arası rekabetin de yoğun...
30 Eylül 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya yönetiminde firmaların en sık yaptığı hatalar
Sosyal medya, firmaların markalarını ve ürünlerini tanıtmaları için en sık kullandıkları mecralar. Tabii ki kullanıcıların da sosyal platformlarda çok fazla aktif olması, markaları bu kanalları kullanmaya biraz daha...
17 Ekim 2016
Sinan Oypan
Blog yazıları ve stratejilerinde kaçınmanız gereken hatalar
Blog yazısı hazırlarken ve blog stratejilerinizi belirlerken kaçınmanız gereken bir takım hatalar bulunur. Bu hataları düzenli olarak yapmanız, içerik stratejinizin başarısız olmasına ve blog yazılarınızın da beklediğiniz...
26 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları hızlı büyüme ile nasıl baş edebilirler?
E-ticaret firmaları için en sevindirici durumlardan biri de büyümedir. Bu şirketin ve yapılan işlerin başarılı olduğunun bir göstergesi olarak algılanabilir. Tabii ki bir de hızlı büyüme durumu bulunuyor. Sevindirici olarak...
13 Ocak 2017
Sinan Oypan