İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

31 Ağustos 2020
Sinan Oypan
İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

İnternetten satış vergilendirme, girişimcileri ve kendi online mağazsını açarak satış yapmak isteyenleri ciddi şekilde etkilemekte. Vergi sürecine hakim olmanız ve hangi vergilerden sorumlu olduğunuzu bilmeniz; aynı zamanda da vergilerinizi düzenli olarak ödemeniz yasal sorumluluklarınız arasında yer almaktadır.

E-ticarette vergi konusu, işe başlamadan önce araştırmanız ve öğrenmenzi gereken bir konudur. Bu nedenle de internetten satış vergilendirme hakkında bir takım bilgilere ulaşmadan, şirket kurmanız doğru olmayacağı gibi karşınıza bir takım ekstra maliyetlerin çıkmasına neden olur. Bu süreçte de özellikle bilmeniz gerekenleri de bu yazımıda listeleyeceğiz.

İnternetten satış vergilendirme ile ilgili bilmeniz gerekenler

İnternetten satış yapmak için şirket kurmak gerekli mi?

Vergi konusuna geçmeden önce sık sorulan sorulardan biri ile başlayalım. Kendi online mağazanız üzerinden ürün satışları yapmak, sanal POS kurulumları yapabilmek için kendi şirketinizi kurmanız gerekmektedir. Şahıs ya da limited şirket kurulumu yaparak, e-ticaret sitenizi oluşturabilir ve internetten satış yapmaya başlayabilirsiniz. Başka bir deyişle, internetten satış yaptığınızda vergi mükellefi olursunuz. Bu nedenle de bir şirketinizin olması gerekmektedir.

İlgili rehberler:

Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?

Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur ve Açılır | Gerekli Belgeler

Bunun istisnai durumları da bulunmaktadır. İkinci el ürün satışlarında internetten satış vergilendirme süreci devreye girmemektedir. C2C, yani sanal pazar platformları üzerinden ikinci el ya da kendinize ait ürünlerin satışlarını yapabilmektesiniz. Ancak kendi markanızı oluşturmak ve belli ürünlerin satışlarını yapabilmek için bir şirket kurmanız gerekmektedir.

E-ticaret için vergi levhası nasıl alınır?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, e-ticaret firmanız için bir vergi levhası çıkartmanız gerekir. Bu süreçte bir şirket kurmanız gerektiği için, şirket kurulum sürecinde bir yeminli müşavir ile çalışabilirsiniz. Müşavir eşliğinde şirket kurulumu yaparken, vergi levhası için de başvuru yapmış olursunuz.

Bunun yanı sıra Gelir İdarei Başkanlığı’nın web sitesi üzerinden de vergi levhası başvurularınızı yapabilirsiniz. Bunun yanı sıra Esnaf ve Sanatkarlar Odası üzerinden de vergi levhası için başvuru da bulunabilirsiniz.

E-ticarette hangi vergilerden yükümlü olursunuz?

İnternette satış vergilendirme sürecinde, şirketinizi kurduktan sonra yükümlü olduğunuz bir takım vergiler bulunuyor. Bu vergilerden bazıları aylık, bazıları 3 aylık bazıları ise yıllık olarak ödenmektedir. Bu vergilerin takibini kendiniz yapabileceğiniz gibi bir mali müşavir ile çalışarak, vergi takibini ona da bırakabilirsiniz. Bir mali müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, düzenli olarak vergilerinizi sorgulamanız ve sizin de ek bir takip yapmanız, olası hataların önüne geçmenizi sağlayacaktır. E-ticarette yükümlü olduğunuz vergileri ise şöyle sıralayabiliriz:

  • Damga vergisi
  • Muhtasar Beyanname
  • Katma Değer Vergisi (KDV)
  • Geçici vergi beyannamesi
  • Basit Usulde Yıllık Gelir Vergisi
  • Yıllık Gelir Vergisi
  • Kurumlar Vergisi

İlgili rehber: E ticaret vergileri hangileridir? | E ticaret vergi süreci

İnternetten faturasız satış yapılır mı?

Kendi e-ticaret siteniz üzerinden faturasız olarak satış yapmanız, kanunen yasaktır. Sanal POS işlemleri kayıt altında tutulmaktadır. Bunun yanı sıra bir şirket kurduğunuzda banka hesaplarınız da takip edilmektedir. Hesabınıza sürekli olarak para girişi olmasına rağmen, bunları faturalandırmadığınızda, yasal sorunlar karşınıza çıkacaktır. Bunlara ek olarak internetten ürün satışı yaparken, tüketicilere de yaptıkları alışverişe dair bir fatura göndermekle yükümlüsünüzdür. Bu sebeple de internetten satışlarda faturasız işlem yapılmamaktadır.

Vergiler hangi sıklıkta ödenmektedir?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi internetten satış vergilendirme sürecinde farklı vergilerle yükümlü olursunuz ve herbirinin ödenme zamanı farklılık göstermektedir. Bunları da şöyle sıralayabiliriz:

  • KDV, aylık olarak beyan edilmektedir. Bir sonraki ayın 24’üne kadar beyan edilmesi ve ayın 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Damga vergisi de aylık olarak ödenmektedir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekir.
  • Muhtasar, aylık ya da 3 aylık olarak beyan edilebilir. Bir sonraki ayın 23’üne kadar beyan edilmesi ve 26’sına kadar da ödenmesi gerekmektedir.
  • Geçici Vergi ise 3 aylık olarak beyan edilir ve ödenir. İzleyen ikinci ayın 14’üne kadar beyan edilmesi gerekmektedir. Ödemeler ise 17’sine kadar yapılmalıdır.
  • Kurumlar vergisi ise yıllık olarak beyan edilmektedir. Dönemin kapanmasından sonra 4. ayın 25. gününe kadar beyan edilmesi gerekir. Ödemeler ise 4. ayın sonuna kadar yapılması gerekmektedir.

Vergiler zamanında ödenmezse ne olur?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde, verrgilerinizi düzenli olarak ödemeniz gerekmektedir. Düzenli olarak ödemediğinizde vergi borcunuz çıkmaktadır. Vergi borcunuzun olması sizi yasal olarak bir takım zorluklara sokacaktır. Şirketinizin kredi değeri düşeceği gibi devlet bu vergileri almak için yasal yaptırımlarda da bulunacaktır. Bununla beraber vergilerinizi ödemediğinizde, verginin ödenmediği her gün için de gecikme zammı da vergilerinize eklenmektedir. Bu da vergilerinizin artmasına neden olacaktır. Bu nedenle de online satışlarda düzenli olarak vergilerinizi ödemenizin yararı vardır.

Vergi tutarının çok yüksek olması durumunda, vergi dairesi şirketin banka hesaplarını bloke edebilir. Bunlara ek olarak vergi borcunuz olduğunda kamu ihalelerine de giremezsiniz.

Vergiler nasıl ödenir?

İnternetten satış vergilendirme sürecinde vergilerin takibi kadar ödemeleri de önemlidir. Vergilerin beyanının ardından, vergi dairesi bu beyana karşılık size bir tahakkuk fişi vermektedir. Bu tahakkuk fişi ile de vergilerinizin miktarı belli olmaktadır ve fiş numarası ile devlet bankaları üzerinden ya da bu bankaların internet bankacılık hizmetleri üzerinden vergi ödemelerinizi yapabilirsiniz.

Geçmişte özel bankalar da vergi ödemelerini almaktaydılar; ancak 01 Ocak 2020 tarihinden itibaren, vergi ödemeleri sadece devlet bankaları üzerinden yapılmaya başlandı.

Vergi beyanları nasıl yapılır?

Vergi beyanlarının muhasabe kayıtlarına uygun bir şekilde yapılmalıdır. Bu konu hakkında bir bilginiz bulunmuyorsa bir mali müşavir ile çalışmanız daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Vergilerin doğru bir şekilde beyan edilebilmesi ve ödenebilmesi için bu gereklidir. Vergi beyanları, mali müşaviriniz tarafından hazırlanarak maliyeye iletilir ve sonrasında da tahakkuk fişleriniz oluşturularak, müşaviriniz tarafından size ulaştırılır.

Bir müşavir ile çalışıyor olsanız dahi, vergilerin zamanlarını, beyan tarihlerini, ödeme tarihlerini, ödenecek vergi tutarlarını takip ederek, muhasebe işlemlerinizi de takip etmeniz önemlidir. İnternetten satış vergilendirme önemli bir konu olduğu için düzenli olarak kontrollerinizi yapmanız, uzun vadede sorunlar yaşamanızı engelleyecektir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Tüm yorumlar

  • Kübra

    - 00:43

    Merhabalar biz 2.el ürün satışı yapıyoruz ama ürünleri pazar vs gibi yerlerden aldığımız icin fatura kestiremiyoruz 29 yaş altıyız şahıs şirketi kurmamız gerekiyor mu? İnstagramdan havale ve Shopier üzerinden ödeme alıyoruz. Şahıs şirketi kurup vergi ödememiz 2. El de zorunlu mu hiçbir yerden net bir bilgi alamadık lütfen yardımcı olur musunuz?

    • İbrahim Çelebi

      - 10:28

      Kübra Hanım merhaba,

      193 sayılı ve 31.12.1960 tarihli Gelir Vergisi Kanunu ve 23.10.2014 tarih ve 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'a göre Elektronik ticaret, “Fiziki olarak karşı karşıya gelmeksizin, elektronik ortamda gerçekleştirilen çevrim içi iktisadi ve ticari her türlü faaliyet” olarak tanımlanmıştır.

      Hangi kanal üzerinden yapıldığı fark etmeksizin internet üzerinden yapılan bütün satışlar elektronik ticaret olarak nitelendirilmektedir. İnternet üzerinden yapılan bütün ticari faaliyetler ile kazanç sağlayan kişinin GVK ile tanınan muafiyetler hariç olmak üzere vergi mükellefi olması, sattığı malların faturasını kesmesi gerekmektedir.

      Kanunlara göre muhafiyetlere dahil olmadığınız sürece her türlü ticari faaliyet için fatura kesmeniz, dolayısıyla şirket kurmanız zorunludur.

Benzer yazılar

Kozmetik ürün satışı yapan siteler için pazarlama taktikleri
Kozmetik ürün satışı yapan siteler için pazarlama taktikleri
Kozmetik ürünleri, tüketicilerin günlük hayatlarında yoğun bir şekilde kullandıkları ürün grupları arasında yer aldığı için, bu ürünlerin satışını yapan e-ticaret sitelerinin doğru pazarlama çalışmaları yapmaları da...
15 Nisan 2019
Sinan Oypan
SEO analiz nasıl yapılır?
SEO analiz nasıl yapılır?
E-ticaret siteniz için SEO analiz çalışmaları yapmanız, arama motoru uyumluluğu söz konusu olduğunda sitenizin ne durumda olduğunu görmenizi sağlar. SEO analiz çalışmaları, mevcut durumunuzu gösterdiği gibi, yanlış ya da sonuç...
11 Ekim 2019
Sinan Oypan
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak yeni girişimcilerin işlerini büyütebilmek adına yatırımcılarla görüştüğü en önemli aşamadır. Ancak yatırımcıların dikkatini çekmek tek başına yeterli değil. Aynı zamanda yatırımcılarla yapılacak olan ...
20 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
SEO araçları, e-ticaret sitenizin arama motorlarına optimizasyonunun nasıl olduğunu ölçümleme de SEO performansınızı artırmada önemli bir rol oynar. SEO araçları kullanmadan da performans artırma ve ölçümleme çalışmaları...
13 Haziran 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 2. Bölüm
Sosyal medya stratejisi nasıl oluşturulur? | 2. Bölüm
Sosyal medya stratejisi / sosyal medya stratejileri oluşturmak, pazarlama çalışmalarınızda daha bilinçli bir şekilde ilerlemenize yardımcı olur. Ne tür çalışmalar yapacağınızı bildiğinizde, daha doğru bir şekilde...
27 Haziran 2017
Sinan Oypan
Yılbaşında E-ticaret Satışlarını Nasıl Arttırabilirsiniz?
Yılbaşında E-ticaret Satışlarını Nasıl Arttırabilirsiniz?
Yılbaşı pek çok e-ticaret sitesi için satışların patlama yaptığı bir dönemdir. Müşterilerin hem kendileri, hem de yakınları için en yoğun şekilde alışveriş yaptıkları dönemlerden biri olan yılbaşı sizin için de tüm...
24 Kasım 2013
Seyhun Özkara
Adwrods kampanyalarınızdan sonuç alamamanıza neden olan durumlar
Adwrods kampanyalarınızdan sonuç alamamanıza neden olan durumlar
Adwords çalışmaları e-ticaret firmalarının pazarlama kanalları arasında önemli bir yere sahiptir. Doğru ve planlı bir şekilde hazırlanmış Adwords kampanyaları, e-ticaret firmalarının geri dönüşümlerini artırmalarında...
26 Nisan 2018
Sinan Oypan
Yapay Zeka Nedir?
Yapay Zeka Nedir?
Yapay Zeka Nedir? Makinelerin veya bilgisayarların insan zekasını taklit ederek ortaya koyduğu zeka türüne yapay zeka adı verilmektedir. Bu teknoloji ile makineler; tıpkı bir insan gibi dil anlama, öğrenme, nesneleri tanıma, yanıt...
3 Ağustos 2021
Markethinkers
Ürün tanıtımı yapmak için kullanabileceğiniz yöntemler
Ürün tanıtımı yapmak için kullanabileceğiniz yöntemler
E-ticaret sitenize müşteri çekebilmek ve geri dönüşümlerinizi artırabilmek için ürün tanıtımı yapmanız bir hayli önemlidir. Yeni veya mevcut ürünleriniz için farklı dijital pazarlama çalışmalarından yararlanarak bu...
3 Mart 2020
Sinan Oypan
B2B firmaları için SEO önerileri - 2. Bölüm
B2B firmaları için SEO önerileri - 2. Bölüm
SEO konusu B2B firmaları için de bir hayli önemlidir. B2C firmaları gibi doğrudan son tüketiciye ulaşılıyor olmasa da, sektörde öne çıkmak ve organik olarak hedef kitleye ulaşmak için SEO çalışmalarından yararlanılması...
22 Haziran 2017
Sinan Oypan
Domain alma sürecinde nelere dikkat etmelisiniz?
Domain alma sürecinde nelere dikkat etmelisiniz?
Domain alma ve seçimi, yeni bir e-ticaret sitesi kurarken öncelikli olarak yapmanız gereken çalışmalar arasında yer alıyor. Şirket ismi bulma da tabii ki bu süreçte üzerinde durmanız gereken bir konu. Şirket isminizi bulurken, domain...
27 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?
Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?
Başarılı bir satıcı olabilmenin yolu, satış stratejilerine doğru bir şekilde uygulamaktan geçer. E-ticaret dünyasına entegre edilebilen onlarca stratejiden bir ya da birkaçını verimli bir şekilde kullanmak, kazancı artırmak için...
27 Temmuz 2021
Markethinkers
Detaylı Bilgi İçin Arayın