Hiyerarşik kategori yönetimi e-ticaret sitenizde satışları nasıl artırır?

20 Mart 2019
Sinan Oypan

Kategori yönetimi, ürünleri belli bir sıra ve düzen içerisinde e-ticaret sitenizde listelemek satışlarınıza etki eden faktörler arasında yer alıyor. Kategori yönetimini yaparken hiyerarşik bir düzen kullanmak ve kategorileri belli başlıklar altında toplamak ve bölmek de kullanıcıların aradıkları ürünlere daha kolay ulaşmalarını sağlayacağı gibi navigasyonel kolaylık da sağlar.

Hiyerarşik kategori yönetimi yapmak için de öncelikle bunun temelini anlamanız gerektiği gibi, bu çalışmaları nasıl yapmanız gerektiğini de bilmeniz gerekir. Bu rehberimizde de bu konuları ele alacağız.

Hiyerarşik kategori yönetimi satışlarınızı nasıl artırır?

Öncelikle kategori yönetimi yaparken hiyerarşiden yararlanmanın satışlarınıza nasıl etki edeceğini ele alalım. Web sitenizi ziyaret eden kullanıcıları iki farklı bölümde ele almak gerekiyor:

  • Belli bir ürünü arayanlar
  • Sitedeki ürünleri incelemek isteyenler

Bu iki kullanıcı tipinin de web sitesinde yaptığı eylemler farklı olacağı için, ikisinin de beklentisi farklı şekilde olacaktır. Bir örnek üzerinden ilerleyerek bu iki kullanıcı türünün site üzerinde nasıl hareket ettiklerini inceleyelim.

Erkek ve kadınlar için ayakkabı satan bir e-ticaret sitesini ele alalım. Bu sitedeki ana kategorileri şu şekilde bölelim.

    Ayakkabılar

    • Kadın
    • Erkek

Bu genel kategorilerin, alt kategorilerinin de şu şekilde oluştuğunu düşünelim.

    Ayakkabılar

    • Kadın Ayakkabı Modelleri
      • Çizmeler
      • Spor ayakkabıları
      • Botları
      • Terlikler

Herbir kategorinin altında da model ve markalara göre ayrılmış alt kategoriler olduğunu ele alalım. Bu durumda herbir marka ve modelin ayrımının yapılması bile kategori ağacını çok fazla uzatacaktır.

Şimdide yukarıda bahsettiğimiz iki kullanıcı tipinin bu tip bir hiyerarşiye nasıl tepki verdiğini ve site üzerinde nasıl eyleme geçtiğini ele alalım.

Belli bir ürünü arayanlar: Belli bir ürün arayışında olan kullanıcılar için bu hiyerarşi düzeni çok faydalı olmayabilir. Akıllarında belli bir ürün olduğu ve ne aradıklarını bildikleri için, kategori sisteminden önce doğrudan site içi arama özelliğini kullanmak isteyeceklerdir. Bu durumda da site içi arama özelliğinizi geliştirerek, tam arama sonuçlarının yanı sıra arama kutusu üzerinde öneri özelliklerini de sunmayı denemelisiniz. Site içi arama özelliği hakkında bilgi almak için aşağıdaki rehberlerimizi de okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Site içi arama e-ticaret siteleri için neden önemli?

İlgili rehber: Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları

Sitedeki ürünleri incelemek isteyenler: Diğer kategorideki kullanıcılar ise site üzerinde vakit geçirmek, mevcut ürünleri inceleyerek ürünler hakkında bilgi almak isterler. Bu nedenle de bu kullanıcılar doğrudan bir ürünü aramak yerine kategorileri daha fazla ziyaret edeceklerdir. Bu noktada da hiyerarşik kategori yönetimi öne çıkmakta.

İlgili rehber: E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler

Bu kullanıcılar alt kategoriler ve onların altındaki kategorileri de inceleyerek, farklı ürünlere ulaşmak isteyeceklerdir. Farklı model ve marka seçeneklerini arayarak, ürün kıyaslamaları yapabilirler ve sitede daha fazla zaman geçirebilirler. Bu nedenle de iyi yapılmış bir kategori yönetimi, kullanıcıları daha ilgili ve onların aradıkları ürünlere yönlendirerek, satın alma kararlarını etkileyecektir.

Hiyerarşik kategori yönetimini nasıl yapmalısınız?

Hiyerarşik kategori yönetimi yaparken bazı kurallara dikkat etmeniz ve ürünlerinizi bu şekilde bölümlere ayırmanız gerekir. Bununla beraber navigasyonel öğelere dikkat etmek ve kafa karıştırmamak da önemlidir. Şimdi adım adım neler yapabileceğinizi bakalım.

İlgili rehber: Geri dönüşüm sağlayacak 9 farklı kategori özelliği

Sayfa üzerindeki öğelerle kullanıcı deneyimini ve navigasyonu kolaylaştırın

Çok fazla kategori ve alt kategori sunduğunuzda navigasyonel öğeleri kolaylaştırmanız ve kullanıcı deneyimini en iyi hale getirmeniz gerekir. Aksi taktirde kullanıcıların kafası karışacağı gibi bu alt kategoriler içerisinde kaybolabilir ya da kategori sisteminiz karışık geldiği için siteden ayrılabilir.

Bu nedenle de sayfa üzerinde navigasyonel öğeleri iyi kullanmanız gerekir. Bunun için üst menü üzerinde en popüler ve en çok ziyaret edilen ana kategorilerinizi gösterebilir ve bunların altında açılan pencerelerde alt kategorilerinizden öne çıkan ve en kapsamlı olan alt kategoriler listeleyebilirsiniz.

Böylelikle sayfa üzerinde belli bir navigasyon sağlamış olursunuz. Bununla beraber açılıp kapanan menü seçeneklerini de menü çubuğuna ekleyerek, ikinci bir ek navigasyon sağlayabilir ve burada da daha az popüler olan ancak aranma hacmi olan kategorilerinizi sergileyebilirsiniz.

Kullanıcı deneyimini geliştirmeniz, kullanıcıların bu kategorileri daha rahat bulmalarını ve sayfa üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini sağlayacağı için geri dönüşümlerinize de olumlu bir şekilde etki eder.

İlgili rehber: Google'dan e-ticaret siteleri için kullanıcı deneyimi tavsiyeleri

Ekibinizde ürün yöneticileri belirleyin

Bu kadar kapsamlı bir altyapı ve kategori sisteminin takip edilerek düzenlenebilmesi için ürün yöneticilerinizin olması gerekiyor. Bu nedenle de ekibiniz içerisinde bu ürün yöneticilerini belirlemeniz oldukça önemli.

Bu ürün yöneticilerinin görevleri arasında ürünlerin alt kategorilerini belirleyerek, kategorizasyon sistemindeki hiyerarşiyi belirlemek ve ilgili olan ürünleri bir çatı altında toplayarak, ziyaretçilerin bu kategoriler üzerinde aradıkları ürünlere rahat bir şekilde ulaşabilmelerini sağlamak olmalı.

Kategorize ederken aşırıya kaçmayın

Hiyerarşik kategori yönetimi önemli olsa da çok aşırıya kaçılması da sitenize ve geri dönüşümlerinize zarar verebilecek bir durumdur. Bu nedenle de kategorize çalışmalarınızı yaparken, ana kategori altında en 3 ile 4 farklı alt kategori oluşturmaya çalışın. Bu ağacı ne kadar çok dallandırırsanız, kafa karışıklığı da artmaya başlayacaktır. Eğer bu alt kategori kendi içerisinde çok fazla bölüme ayrılıyorsa, bu alt kategoriyi birden fazla ana kategori şeklinde bölmek daha doğru bir yaklaşım olacaktır.

Ürün arama ve kategori sayfalarında filtreleme özellikleri kullanmanız, gereksiz alt kategoriler oluşturmanızın önüne geçerek, kafa karışıklığını azaltacaktır. Filtreleme seçenekleriyle kullanıcılar kategori sayfalarında diledikleri daraltmaları yapabilirler.

İlgili rehber: Ürün filtremele özelliklerinin önemi nedir ve nasıl kullanılmalıdır?

Ürün ve kategori isimlerinizi sadeleştirin

Kategori yönetiminde hiyerarşiden yararlanırken, kafa karışıklığını ortadan kaldırmak, navigasyonel kolaylık ve kullanıcı deneyimi sunmak için ürün ve kategori isimlerinizi sadeleştirerek, kolay anlaşılır bir hale getirmeniz de bir hayli önemli.

Kullanıcılar iste üzerinde hızlı bir şekilde eyleme geçmek isteyecekleri için, onların kolay bir şekilde anlayabileceği isimler seçmeniz iyi bir yaklaşım olacaktır.

SEO çalışmalarını unutmayın

Kategori yönetimi yaparken, SEO çalışamalarını da göz önünde tutmanız önemlidir. Kategori sayfalarınız da Google arama sorgularına yanıt verebileceği ve sitenize organik trafik sağlayacağı için, kategori sayfalarınızın SEO ayarlarını doğru bir şekilde yapmanız gerekir.

Kategori başlığı, kategori sayfasının URL’si, meta açıklaması ve kategori tanım metninde ilgili anahtar kelimeleri kullanmanız gerekir. Böylelikle kategori sayfalarınız üzerinden de organik trafik çekerek, geri dönüşümlerinize katkı sağlayabilirsiniz.

İlgili rehber: 2019’da kaçınmanız gereken SEO teknikleri

Siz de kendi e-ticaret sitenizi açarak, internetten satış yapmak istiyorsanız İdeaSoft e-ticaret paketlerini inceleyebilir ve hemen kendi e-ticaret sitenizi kurabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Web site banner tasarımlarında sık yapılan hatalar
Web site banner reklamları, farklı yayıncıların siteleri üzerinden kendi sitenize trafik çekmek ya da retargeting reklamlarla sitenizi terk edenleri tekrar sitenize yönlendirmek için etkili çözümler arasındadır. Banner tasarımları...
16 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Sadık müşteri kitleleri edinmenize yardımcı olacak yöntemler
E-ticarette uzun vadede başarılı olabilmek için sadık müşteri kitlelerine ihtiyacınız var. Sadık kitleler edinmeden sadece yeni müşterilere bağımlı olmak birçok konuda zarar etmenize ve uzun vadede şirketinizin ayakta...
6 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticaret şirketiniz için doğru alan adını almak için neler yapmalısınız?
Doğru alan adı alma işlemi e-ticaret firmaları için oldukça önemli konular arasında yer almakta. Bunun birçok farklı nedeni bulunuyor. Tüketicilerin marka isminizi kolay bir şekilde hatırlamalarını sağlamak, web sitenizin arama...
29 Nisan 2019
Sinan Oypan
Instagram fotoğraf açıklaması yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Instagram fotoğraf açıklaması yazmak ve bunu dikkat çekici bir şekilde yapmak, kullanıcıların paylaşımlarınızla daha fazla etkileşime girmesine yardımcı olur. Kullanıcılar her ne kadar fotoğraf ve videolara dikkat ediyor gibi...
27 Mayıs 2019
Sinan Oypan
İçerik pazarlama stratejinizi başarıya ulaştıracak 4 taktik
Pazarlamada son dönemlerde içeriğin gücü bir hayli artmaya başladı. Hem yazılı, hem görsel hem de video içerikler firmaların kendilerini tanıtmalarında ve marka bilinirliklerini artırmada oldukça önemli bir rol...
10 Nisan 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya yönetiminde firmaların en sık yaptığı hatalar
Sosyal medya, firmaların markalarını ve ürünlerini tanıtmaları için en sık kullandıkları mecralar. Tabii ki kullanıcıların da sosyal platformlarda çok fazla aktif olması, markaları bu kanalları kullanmaya biraz daha...
17 Ekim 2016
Sinan Oypan
Anahtar kelime analizi ile geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
Anahtar kelime analizi ve anahtar kelimelerin seçimi, arama motorları üzerindeki görünürlüğünüzü artırarak, organik trafik edinmek için önemli konulardan biri. Anahtar kelime analizi ile hedef kitlenizin yaptığı arama sorgularına...
20 Haziran 2019
Sinan Oypan
Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler
Melek yatırımcı görüşmeleri, e-ticaret şirketine ya da yeni iş fikrine nakit akışı sağlamak ve işini büyütmek isteyen girişimciler için oldukça önemli. Melek yatırımcılardan alınacak yatırım ile bu iş fikri hayata...
11 Mart 2020
Sinan Oypan
Akılda kalıcı bir marka sloganı nasıl yaratılır?
Akılda kalıcı bir marka sloganı yaratmanız, marka bilinirliğinizi artırmanıza yardımcı olurken, tüketicilerin gözünde de marka imajınızın oluşmasını sağlar. Başarılı ve iyi işler başaran firmaları öne çıkartan marka...
4 Nisan 2020
Sinan Oypan
Farkında olmadan para kaybetmenize neden olan SEO çalışmaları
SEO çalışmaları doğru yapılmadığında şirketlerin para kaybetmesine ve bu çalışmalardan aldıkları verimin düşük olmasına neden olabilir. Bunun nedeni de arama motorlarının algoritmaları zaman içerisinde güncellenir ve sizin...
25 Nisan 2019
Sinan Oypan
Facebook ile web sitesi trafiği nasıl arttırılır?
Facebook ile web sitesi trafiği nasıl arttırılır, facebook ile web sitesi trafiği arttırma yolları ve facebook ile web sitesi trafiği arttırırken nelere dikkat etmeliyiz bu yazımızda ele alacağız. Facebook ile web sitesi trafiği...
2 Şubat 2018
Sinan Oypan
Yan marka için yeni bir web sitesi açmak gerekli mi?
Ana e-ticaret şirketinizin yanı sıra, farklı ürün satışları yapmak ya da pazarda farklı bir rakip firma algısı yaratmak için yan marka kurabilirsiniz. Tabii ki yan marka kurduğunuzda, akla gelen sorulardan biri bu marka için yeni...
24 Mart 2019
Sinan Oypan