Hiyerarşik kategori yönetimi e-ticaret sitenizde satışları nasıl artırır?

20 Mart 2019
Sinan Oypan
Hiyerarşik kategori yönetimi e-ticaret sitenizde satışları nasıl artırır?
Kategori yönetimi, ürünleri belli bir sıra ve düzen içerisinde e-ticaret sitenizde listelemek satışlarınıza etki eden faktörler arasında yer alıyor. Kategori yönetimini yaparken hiyerarşik bir düzen kullanmak ve kategorileri belli başlıklar altında toplamak ve bölmek de kullanıcıların aradıkları ürünlere daha kolay ulaşmalarını sağlayacağı gibi navigasyonel kolaylık da sağlar. Hiyerarşik kategori yönetimi yapmak için de öncelikle bunun temelini anlamanız gerektiği gibi, bu çalışmaları nasıl yapmanız gerektiğini de bilmeniz gerekir. Bu rehberimizde de bu konuları ele alacağız.

Hiyerarşik kategori yönetimi satışlarınızı nasıl artırır?

Öncelikle kategori yönetimi yaparken hiyerarşiden yararlanmanın satışlarınıza nasıl etki edeceğini ele alalım. Web sitenizi ziyaret eden kullanıcıları iki farklı bölümde ele almak gerekiyor:
  • Belli bir ürünü arayanlar
  • Sitedeki ürünleri incelemek isteyenler
Bu iki kullanıcı tipinin de web sitesinde yaptığı eylemler farklı olacağı için, ikisinin de beklentisi farklı şekilde olacaktır. Bir örnek üzerinden ilerleyerek bu iki kullanıcı türünün site üzerinde nasıl hareket ettiklerini inceleyelim. Erkek ve kadınlar için ayakkabı satan bir e-ticaret sitesini ele alalım. Bu sitedeki ana kategorileri şu şekilde bölelim. Ayakkabılar
    • Kadın
    • Erkek
Bu genel kategorilerin, alt kategorilerinin de şu şekilde oluştuğunu düşünelim. Ayakkabılar
    • Kadın Ayakkabı Modelleri
      • Çizmeler
      • Spor ayakkabıları
      • Botları
      • Terlikler
Herbir kategorinin altında da model ve markalara göre ayrılmış alt kategoriler olduğunu ele alalım. Bu durumda herbir marka ve modelin ayrımının yapılması bile kategori ağacını çok fazla uzatacaktır. Şimdide yukarıda bahsettiğimiz iki kullanıcı tipinin bu tip bir hiyerarşiye nasıl tepki verdiğini ve site üzerinde nasıl eyleme geçtiğini ele alalım. Belli bir ürünü arayanlar: Belli bir ürün arayışında olan kullanıcılar için bu hiyerarşi düzeni çok faydalı olmayabilir. Akıllarında belli bir ürün olduğu ve ne aradıklarını bildikleri için, kategori sisteminden önce doğrudan site içi arama özelliğini kullanmak isteyeceklerdir. Bu durumda da site içi arama özelliğinizi geliştirerek, tam arama sonuçlarının yanı sıra arama kutusu üzerinde öneri özelliklerini de sunmayı denemelisiniz. Site içi arama özelliği hakkında bilgi almak için aşağıdaki rehberlerimizi de okuyabilirsiniz. İlgili rehber: Site içi arama e-ticaret siteleri için neden önemli? İlgili rehber: Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları Sitedeki ürünleri incelemek isteyenler: Diğer kategorideki kullanıcılar ise site üzerinde vakit geçirmek, mevcut ürünleri inceleyerek ürünler hakkında bilgi almak isterler. Bu nedenle de bu kullanıcılar doğrudan bir ürünü aramak yerine kategorileri daha fazla ziyaret edeceklerdir. Bu noktada da hiyerarşik kategori yönetimi öne çıkmakta. İlgili rehber: E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler Bu kullanıcılar alt kategoriler ve onların altındaki kategorileri de inceleyerek, farklı ürünlere ulaşmak isteyeceklerdir. Farklı model ve marka seçeneklerini arayarak, ürün kıyaslamaları yapabilirler ve sitede daha fazla zaman geçirebilirler. Bu nedenle de iyi yapılmış bir kategori yönetimi, kullanıcıları daha ilgili ve onların aradıkları ürünlere yönlendirerek, satın alma kararlarını etkileyecektir.

Hiyerarşik kategori yönetimini nasıl yapmalısınız?

Hiyerarşik kategori yönetimi yaparken bazı kurallara dikkat etmeniz ve ürünlerinizi bu şekilde bölümlere ayırmanız gerekir. Bununla beraber navigasyonel öğelere dikkat etmek ve kafa karıştırmamak da önemlidir. Şimdi adım adım neler yapabileceğinizi bakalım. İlgili rehber: Geri dönüşüm sağlayacak 9 farklı kategori özelliği

Sayfa üzerindeki öğelerle kullanıcı deneyimini ve navigasyonu kolaylaştırın

Çok fazla kategori ve alt kategori sunduğunuzda navigasyonel öğeleri kolaylaştırmanız ve kullanıcı deneyimini en iyi hale getirmeniz gerekir. Aksi taktirde kullanıcıların kafası karışacağı gibi bu alt kategoriler içerisinde kaybolabilir ya da kategori sisteminiz karışık geldiği için siteden ayrılabilir. Bu nedenle de sayfa üzerinde navigasyonel öğeleri iyi kullanmanız gerekir. Bunun için üst menü üzerinde en popüler ve en çok ziyaret edilen ana kategorilerinizi gösterebilir ve bunların altında açılan pencerelerde alt kategorilerinizden öne çıkan ve en kapsamlı olan alt kategoriler listeleyebilirsiniz. Böylelikle sayfa üzerinde belli bir navigasyon sağlamış olursunuz. Bununla beraber açılıp kapanan menü seçeneklerini de menü çubuğuna ekleyerek, ikinci bir ek navigasyon sağlayabilir ve burada da daha az popüler olan ancak aranma hacmi olan kategorilerinizi sergileyebilirsiniz. Kullanıcı deneyimini geliştirmeniz, kullanıcıların bu kategorileri daha rahat bulmalarını ve sayfa üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini sağlayacağı için geri dönüşümlerinize de olumlu bir şekilde etki eder. İlgili rehber: Google'dan e-ticaret siteleri için kullanıcı deneyimi tavsiyeleri

Ekibinizde ürün yöneticileri belirleyin

Bu kadar kapsamlı bir altyapı ve kategori sisteminin takip edilerek düzenlenebilmesi için ürün yöneticilerinizin olması gerekiyor. Bu nedenle de ekibiniz içerisinde bu ürün yöneticilerini belirlemeniz oldukça önemli. Bu ürün yöneticilerinin görevleri arasında ürünlerin alt kategorilerini belirleyerek, kategorizasyon sistemindeki hiyerarşiyi belirlemek ve ilgili olan ürünleri bir çatı altında toplayarak, ziyaretçilerin bu kategoriler üzerinde aradıkları ürünlere rahat bir şekilde ulaşabilmelerini sağlamak olmalı.

Kategorize ederken aşırıya kaçmayın

Hiyerarşik kategori yönetimi önemli olsa da çok aşırıya kaçılması da sitenize ve geri dönüşümlerinize zarar verebilecek bir durumdur. Bu nedenle de kategorize çalışmalarınızı yaparken, ana kategori altında en 3 ile 4 farklı alt kategori oluşturmaya çalışın. Bu ağacı ne kadar çok dallandırırsanız, kafa karışıklığı da artmaya başlayacaktır. Eğer bu alt kategori kendi içerisinde çok fazla bölüme ayrılıyorsa, bu alt kategoriyi birden fazla ana kategori şeklinde bölmek daha doğru bir yaklaşım olacaktır. Ürün arama ve kategori sayfalarında filtreleme özellikleri kullanmanız, gereksiz alt kategoriler oluşturmanızın önüne geçerek, kafa karışıklığını azaltacaktır. Filtreleme seçenekleriyle kullanıcılar kategori sayfalarında diledikleri daraltmaları yapabilirler. İlgili rehber: Ürün filtremele özelliklerinin önemi nedir ve nasıl kullanılmalıdır?

Ürün ve kategori isimlerinizi sadeleştirin

Kategori yönetiminde hiyerarşiden yararlanırken, kafa karışıklığını ortadan kaldırmak, navigasyonel kolaylık ve kullanıcı deneyimi sunmak için ürün ve kategori isimlerinizi sadeleştirerek, kolay anlaşılır bir hale getirmeniz de bir hayli önemli. Kullanıcılar iste üzerinde hızlı bir şekilde eyleme geçmek isteyecekleri için, onların kolay bir şekilde anlayabileceği isimler seçmeniz iyi bir yaklaşım olacaktır.

SEO çalışmalarını unutmayın

Kategori yönetimi yaparken, SEO çalışamalarını da göz önünde tutmanız önemlidir. Kategori sayfalarınız da Google arama sorgularına yanıt verebileceği ve sitenize organik trafik sağlayacağı için, kategori sayfalarınızın SEO ayarlarını doğru bir şekilde yapmanız gerekir. Kategori başlığı, kategori sayfasının URL’si, meta açıklaması ve kategori tanım metninde ilgili anahtar kelimeleri kullanmanız gerekir. Böylelikle kategori sayfalarınız üzerinden de organik trafik çekerek, geri dönüşümlerinize katkı sağlayabilirsiniz. İlgili rehber: 2019’da kaçınmanız gereken SEO teknikleri Siz de kendi e-ticaret sitenizi açarak, internetten satış yapmak istiyorsanız İdeaSoft e-ticaret paketlerini inceleyebilir ve hemen kendi e-ticaret sitenizi kurabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi denemeye başlayabilirsiniz.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret firmaları retargeting reklamları nasıl kullanabilirler?
E-ticaret firmaları retargeting reklamları nasıl kullanabilirler?
Retargeting reklamlar günümüzde dijital pazarlama çalışmalarında sıkça kullanılan reklam yöntemlerinden biri. Birçok e-ticaret firması geri dönüşümlerini artırmak, siteyi terk eden ziyaretçileri siteye çekerek, onları...
12 Ağustos 2016
Sinan Oypan
SEO çalışmaları nasıl şekillenecek? | 2019 İnfografik
SEO çalışmaları nasıl şekillenecek? | 2019 İnfografik
SEO çalışmaları her konuda olduğu gibi yıldan yıla farklı bir kulvara geçecek ve markaların bu değişime ayak uydurması gerekecek. SEO çalışmaları özellikle uzun vadede iyi sonuçlar getirerek, organik olarak sürekli bir trafik...
26 Aralık 2018
Sinan Oypan
Youtube kanalınızda etkileşimlerinizi artıracak 5 yöntem
Youtube kanalınızda etkileşimlerinizi artıracak 5 yöntem
E-ticaret şirketiniz için bir Youtube kanalı açmayı düşünüyorsanız ya da açtıysanız, bu kanalın etkileşimlerini de artırmanız gerekir. Youtube kanalı etkileşimlerini artırabilmek için farklı yöntemlerden yararlanabilirsiniz....
13 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette marka oluşturma için neler yapmalı?
E-ticarette marka oluşturma için neler yapmalı?
E-ticarette bir marka oluşturma, sadık müşteri kitleleri edinmenin yanı sıra markanıza, ürün ve hizmetlerinize olan güveni de artırır. Bu nedenle de sağlam bir marka olmak, kurumsal bir yapı ile yaptığınız tüm pazarlama ve...
24 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Instagram'ın algoritması ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram'ın algoritması ile ilgili bilmeniz gerekenler
Sosyal medya pazarlamada Instagram oldukça önemli bir yere sahip. Birçok reklam veren ve marka, hedef kitlelerine ulaşmak için Instagram’ı kullanıyor. Hem B2B hem B2C tarafında Instagram oldukça yaygın. Bu kadar yaygın olan bir...
16 Mart 2018
Sinan Oypan
Instagram reklamları nasıl verilir? - 2. Bölüm
Instagram reklamları nasıl verilir? - 2. Bölüm
Sosyal medya reklamları arasında son dönemlerde popülerliği en fazla artan şüphesiz Instagram reklamları oldu. Birçok firma, marka bilinirliğini artırmak, müşterileriyle etkileşime geçmek ve ürünlerini tanıtmak için bu...
7 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Kendi İşini Kuracak Kişilerin Mutlaka Alması Gereken 5 Eğitim
Kendi İşini Kuracak Kişilerin Mutlaka Alması Gereken 5 Eğitim
Sıfırdan Kendi İşini Kurma Sürecinde En Çok Yapılan Hatalar Nelerdir? Sıfırdan kendi işini kurmak birçok kişinin hayalini kurduğu ya da yapmayı planladığı bir hedef olarak gittikçe daha popüler hale geliyor. Özellikle pandemi...
21 Ocak 2021
Markethinkers
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?
Yatay mı dikey e-ticaret mi sizin için daha uygun?
Yatay ve dikey e-ticaret iş modellerinin farklı amaçları bulunur ve her iki iş modelinin de kendine has avantaj ve dezavantajları bulunur. Kendi e-ticaret sitenizi açmadan önce hangi iş modeline yöneleceğinize ve bu iş modeline uygun...
21 Şubat 2018
Sinan Oypan
Chatbot Nedir? E-Ticaret İçin Neden Önemlidir?
Chatbot Nedir? E-Ticaret İçin Neden Önemlidir?
Robotların hayatımızın her alanına nüfuz ettiğini söyleyebiliriz. Bu konu üzerine sürekli korku senaryoları yazılsa da günümüzdeki robotlar dünyayı ele geçirmek için değil, işlerimizi kolaylaştırmak için çalışırlar....
27 Şubat 2021
Markethinkers
Sosyal hesaplar üzerinde günlük olarak yapmanız gereken çalışmalar
Sosyal hesaplar üzerinde günlük olarak yapmanız gereken çalışmalar
Sosyal hesaplar üzerinde günlük olarak, düzenli bir şekilde çalışmalar yapmanız etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırmanıza yardımcı olur. Sosyal medya her an aktif bir alan olduğu için günlük olarak çalışmalar yapmak ve...
12 Haziran 2020
Sinan Oypan
Duygusal pazarlama nedir ve dijital pazarlamada neden önemlidir?
Duygusal pazarlama nedir ve dijital pazarlamada neden önemlidir?
Duygusal pazarlama, farkında olmadan da olsa birçok pazarlama çalışmasında yapılıyor. Tabii ki doğrudan bu amaçla yapılan pazarlama çalışmaları da bulunuyor. Tüketicilerin duygularına yönelik içerikler ve mesajlar üretmek,...
21 Mart 2018
Sinan Oypan
E-ticaret kolay bir iş midir?
E-ticaret kolay bir iş midir?
E-ticaret sektörüne adım atmak ya da fiziki mağazasını internete taşımak isteyenlerin en çok sordukları ya da merak ettikleri “E-ticaret kolay bir iş midir?” sorusu oluyor. İnternetten satış yaparak, farklı ve daha geniş...
6 Haziran 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın