Hiyerarşik kategori yönetimi e-ticaret sitenizde satışları nasıl artırır?

20 Mart 2019
Sinan Oypan

Kategori yönetimi, ürünleri belli bir sıra ve düzen içerisinde e-ticaret sitenizde listelemek satışlarınıza etki eden faktörler arasında yer alıyor. Kategori yönetimini yaparken hiyerarşik bir düzen kullanmak ve kategorileri belli başlıklar altında toplamak ve bölmek de kullanıcıların aradıkları ürünlere daha kolay ulaşmalarını sağlayacağı gibi navigasyonel kolaylık da sağlar.

Hiyerarşik kategori yönetimi yapmak için de öncelikle bunun temelini anlamanız gerektiği gibi, bu çalışmaları nasıl yapmanız gerektiğini de bilmeniz gerekir. Bu rehberimizde de bu konuları ele alacağız.

Hiyerarşik kategori yönetimi satışlarınızı nasıl artırır?

Öncelikle kategori yönetimi yaparken hiyerarşiden yararlanmanın satışlarınıza nasıl etki edeceğini ele alalım. Web sitenizi ziyaret eden kullanıcıları iki farklı bölümde ele almak gerekiyor:

  • Belli bir ürünü arayanlar
  • Sitedeki ürünleri incelemek isteyenler

Bu iki kullanıcı tipinin de web sitesinde yaptığı eylemler farklı olacağı için, ikisinin de beklentisi farklı şekilde olacaktır. Bir örnek üzerinden ilerleyerek bu iki kullanıcı türünün site üzerinde nasıl hareket ettiklerini inceleyelim.

Erkek ve kadınlar için ayakkabı satan bir e-ticaret sitesini ele alalım. Bu sitedeki ana kategorileri şu şekilde bölelim.

    Ayakkabılar

    • Kadın
    • Erkek

Bu genel kategorilerin, alt kategorilerinin de şu şekilde oluştuğunu düşünelim.

    Ayakkabılar

    • Kadın Ayakkabı Modelleri
      • Çizmeler
      • Spor ayakkabıları
      • Botları
      • Terlikler

Herbir kategorinin altında da model ve markalara göre ayrılmış alt kategoriler olduğunu ele alalım. Bu durumda herbir marka ve modelin ayrımının yapılması bile kategori ağacını çok fazla uzatacaktır.

Şimdide yukarıda bahsettiğimiz iki kullanıcı tipinin bu tip bir hiyerarşiye nasıl tepki verdiğini ve site üzerinde nasıl eyleme geçtiğini ele alalım.

Belli bir ürünü arayanlar: Belli bir ürün arayışında olan kullanıcılar için bu hiyerarşi düzeni çok faydalı olmayabilir. Akıllarında belli bir ürün olduğu ve ne aradıklarını bildikleri için, kategori sisteminden önce doğrudan site içi arama özelliğini kullanmak isteyeceklerdir. Bu durumda da site içi arama özelliğinizi geliştirerek, tam arama sonuçlarının yanı sıra arama kutusu üzerinde öneri özelliklerini de sunmayı denemelisiniz. Site içi arama özelliği hakkında bilgi almak için aşağıdaki rehberlerimizi de okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Site içi arama e-ticaret siteleri için neden önemli?

İlgili rehber: Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları

Sitedeki ürünleri incelemek isteyenler: Diğer kategorideki kullanıcılar ise site üzerinde vakit geçirmek, mevcut ürünleri inceleyerek ürünler hakkında bilgi almak isterler. Bu nedenle de bu kullanıcılar doğrudan bir ürünü aramak yerine kategorileri daha fazla ziyaret edeceklerdir. Bu noktada da hiyerarşik kategori yönetimi öne çıkmakta.

İlgili rehber: E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler

Bu kullanıcılar alt kategoriler ve onların altındaki kategorileri de inceleyerek, farklı ürünlere ulaşmak isteyeceklerdir. Farklı model ve marka seçeneklerini arayarak, ürün kıyaslamaları yapabilirler ve sitede daha fazla zaman geçirebilirler. Bu nedenle de iyi yapılmış bir kategori yönetimi, kullanıcıları daha ilgili ve onların aradıkları ürünlere yönlendirerek, satın alma kararlarını etkileyecektir.

Hiyerarşik kategori yönetimini nasıl yapmalısınız?

Hiyerarşik kategori yönetimi yaparken bazı kurallara dikkat etmeniz ve ürünlerinizi bu şekilde bölümlere ayırmanız gerekir. Bununla beraber navigasyonel öğelere dikkat etmek ve kafa karıştırmamak da önemlidir. Şimdi adım adım neler yapabileceğinizi bakalım.

İlgili rehber: Geri dönüşüm sağlayacak 9 farklı kategori özelliği

Sayfa üzerindeki öğelerle kullanıcı deneyimini ve navigasyonu kolaylaştırın

Çok fazla kategori ve alt kategori sunduğunuzda navigasyonel öğeleri kolaylaştırmanız ve kullanıcı deneyimini en iyi hale getirmeniz gerekir. Aksi taktirde kullanıcıların kafası karışacağı gibi bu alt kategoriler içerisinde kaybolabilir ya da kategori sisteminiz karışık geldiği için siteden ayrılabilir.

Bu nedenle de sayfa üzerinde navigasyonel öğeleri iyi kullanmanız gerekir. Bunun için üst menü üzerinde en popüler ve en çok ziyaret edilen ana kategorilerinizi gösterebilir ve bunların altında açılan pencerelerde alt kategorilerinizden öne çıkan ve en kapsamlı olan alt kategoriler listeleyebilirsiniz.

Böylelikle sayfa üzerinde belli bir navigasyon sağlamış olursunuz. Bununla beraber açılıp kapanan menü seçeneklerini de menü çubuğuna ekleyerek, ikinci bir ek navigasyon sağlayabilir ve burada da daha az popüler olan ancak aranma hacmi olan kategorilerinizi sergileyebilirsiniz.

Kullanıcı deneyimini geliştirmeniz, kullanıcıların bu kategorileri daha rahat bulmalarını ve sayfa üzerinde daha fazla vakit geçirmelerini sağlayacağı için geri dönüşümlerinize de olumlu bir şekilde etki eder.

İlgili rehber: Google'dan e-ticaret siteleri için kullanıcı deneyimi tavsiyeleri

Ekibinizde ürün yöneticileri belirleyin

Bu kadar kapsamlı bir altyapı ve kategori sisteminin takip edilerek düzenlenebilmesi için ürün yöneticilerinizin olması gerekiyor. Bu nedenle de ekibiniz içerisinde bu ürün yöneticilerini belirlemeniz oldukça önemli.

Bu ürün yöneticilerinin görevleri arasında ürünlerin alt kategorilerini belirleyerek, kategorizasyon sistemindeki hiyerarşiyi belirlemek ve ilgili olan ürünleri bir çatı altında toplayarak, ziyaretçilerin bu kategoriler üzerinde aradıkları ürünlere rahat bir şekilde ulaşabilmelerini sağlamak olmalı.

Kategorize ederken aşırıya kaçmayın

Hiyerarşik kategori yönetimi önemli olsa da çok aşırıya kaçılması da sitenize ve geri dönüşümlerinize zarar verebilecek bir durumdur. Bu nedenle de kategorize çalışmalarınızı yaparken, ana kategori altında en 3 ile 4 farklı alt kategori oluşturmaya çalışın. Bu ağacı ne kadar çok dallandırırsanız, kafa karışıklığı da artmaya başlayacaktır. Eğer bu alt kategori kendi içerisinde çok fazla bölüme ayrılıyorsa, bu alt kategoriyi birden fazla ana kategori şeklinde bölmek daha doğru bir yaklaşım olacaktır.

Ürün arama ve kategori sayfalarında filtreleme özellikleri kullanmanız, gereksiz alt kategoriler oluşturmanızın önüne geçerek, kafa karışıklığını azaltacaktır. Filtreleme seçenekleriyle kullanıcılar kategori sayfalarında diledikleri daraltmaları yapabilirler.

İlgili rehber: Ürün filtremele özelliklerinin önemi nedir ve nasıl kullanılmalıdır?

Ürün ve kategori isimlerinizi sadeleştirin

Kategori yönetiminde hiyerarşiden yararlanırken, kafa karışıklığını ortadan kaldırmak, navigasyonel kolaylık ve kullanıcı deneyimi sunmak için ürün ve kategori isimlerinizi sadeleştirerek, kolay anlaşılır bir hale getirmeniz de bir hayli önemli.

Kullanıcılar iste üzerinde hızlı bir şekilde eyleme geçmek isteyecekleri için, onların kolay bir şekilde anlayabileceği isimler seçmeniz iyi bir yaklaşım olacaktır.

SEO çalışmalarını unutmayın

Kategori yönetimi yaparken, SEO çalışamalarını da göz önünde tutmanız önemlidir. Kategori sayfalarınız da Google arama sorgularına yanıt verebileceği ve sitenize organik trafik sağlayacağı için, kategori sayfalarınızın SEO ayarlarını doğru bir şekilde yapmanız gerekir.

Kategori başlığı, kategori sayfasının URL’si, meta açıklaması ve kategori tanım metninde ilgili anahtar kelimeleri kullanmanız gerekir. Böylelikle kategori sayfalarınız üzerinden de organik trafik çekerek, geri dönüşümlerinize katkı sağlayabilirsiniz.

İlgili rehber: 2019’da kaçınmanız gereken SEO teknikleri

Siz de kendi e-ticaret sitenizi açarak, internetten satış yapmak istiyorsanız İdeaSoft e-ticaret paketlerini inceleyebilir ve hemen kendi e-ticaret sitenizi kurabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Tüketici davranışları işletmeleri nasıl etkiliyor?
Tüketici davranışları koronavirüs ile birlikte şekil değiştirirken, birçok sektörde ekonomi sekteye uğratıyor. İşletmelerin sürecin üstesinden gelebilmeleri için devlet destek paketleri açıklanırken, özellikle ticari işletmeler...
4 Nisan 2020
İbrahim Çelebi
Ücretsiz olarak kullanabileceğiniz video düzenleme programları
Video düzenleme programları, masaüstü ya da dizüstü bilgisayarlarınızda (PC) e-ticaret siteniz için videoları düzenlemenize yardımcı olmakta. Özellikle video içerik üretmek ancak bir ajans ya da influencer ile çalışmak için...
12 Haziran 2019
Sinan Oypan
Alan adı otoritesi nedir ve neden önemlidir?
Alan adı otoritesi ya da domain otoritesi, bir web sitesinin arama motorları üzerindeki gücünü ve değerini belirleyen bir metrik olarak öne çıkmaktadır. SEO çalışmaları için önemli olması nedeniyle alan adı otoritesini...
18 Eylül 2020
Sinan Oypan
Kampanya dönemleri için kargo, stok ve paketleme önerileri
Aralık ayına girerken, firmalar yılbaşı için yeni kampanya hazırlıklarına girmeye başladılar. Kampanya dönemleri öncesinde hem sitenizin SEO performansını ölçümlemeli hem de sosyal medya reklam kampanyalarınızı hazırlamanız...
21 Kasım 2016
Sinan Oypan
Influencer pazarlama ile ilgili bilmeniz gereken istatistikler | 2019
Influencer pazarlama, sosyal ağlar ya da dijital yayınlar üzerinde, genellikle yüksek takipçiye sahip tanınmış kişi ya da profillerle yapılan pazarlama çalışmalarıdır. Bu tanınmış kişi ya da hesaplar, markalarla iş birliği...
5 Nisan 2019
Sinan Oypan
Hızlı bir şekilde gelirlerinizi artırmanızı sağlayacak satış teknikleri
Farklı satış kanallarını ve farklı satış teknikleri kullanmanız e-ticaret sitenizde elde edeceğiniz gelirleri artırmanızı sağlarken, sürecin de daha hızlı olmasını sağlar. Tabii ki her firma için ve her sektör için bu...
3 Mart 2019
Sinan Oypan
Web site trafiği yüksek ama karlılık oranı azsa ne yapmalısınız?
E-ticarette pazarlama çalışmalarıyla web site trafiğinizi artırabilirsiniz; ancak karlılık oranı az ise bazı konuları yanlış yapıyor olabilirsiniz. Tüketiciler site üzerinde zaman geçiriyor; ancak alışveriş yapmıyorlarsa...
15 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarını ilgilendiren 6 sosyal medya güncellemesi
Sosyal medya pazarlama, e-ticaret firmalarının sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Marka ve ürün tanıtımlarının yanı sıra yeni hedef kitlelere ulaşmak için de sosyal platformalar, firmalar için önemli bir rol...
29 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticarette mobil reklam performansı nasıl artırılır?
Mobil reklam, e-ticaret firmaları için günümüzdeki en önemli geri dönüşüm kanallarından biri olarak öne çıkıyor. Mobil cihazlarda görünen reklamların performansını artırmak da reklam kampanyalarından alınacak geri...
13 Kasım 2019
Sinan Oypan
İnternetten antika ürün satmak isteyenler neler yapmalı?
Antika ürün satmak / antika eşya satmak istiyorum diyor ve internetten ikinci el antika eşya satışı yapmak istiyorsanız bu yazı tam size göre. İnternetten antika ürün satmak Antika ürünlerin satışı ve ikinci el eşya...
14 Ağustos 2017
Gökçe Beyazaslan
Tüketicilerin endişelerini gidermek için kullanabileceğiniz yöntemler
İnternetten alışverişlerde tüketicilerin halen güven problemleri olabiliyor. Kimi zaman alışveriş yapmayı düşündükleri siteye kimi zaman da ürünlere karşı olan bir takım güvensizlikler, tüketicilerin online alışveriş...
12 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Youtube'da video listelenme kriterleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
Video içeriklerin öneminin artmasıyla beraber Youtube üzerinde içerik paylaşan firmaların sayısı da artmaya başladı. Youtube üzerinde tüketicilerle etkileşim ve iletişime geçmek önemli olsa da her gün yüzlerce videonun...
9 Ocak 2018
Sinan Oypan