Pazarlamacıların bilmesi gereken hikaye anlatımı ipuçları

23 Mart 2020
Sinan Oypan
Pazarlamacıların bilmesi gereken hikaye anlatımı ipuçları

Hikaye anlatımı ya da bir diğer adıyla hikayecilik, pazarlama ve reklam çalışmalarında geri dönüşümleri artırmada önemli rol oynayan taktiklerden biri. Hikaye anlatımı ile tüketicilerin dikkatini belli bir konu ya da ürüne çekebilir; ürüne olan talebi artırarak, tüketicilerin farkındalıklarını artırabilirsiniz.

Pazarlamacıların bilmesi gereken hikaye anlatımı ipuçları

Temel unsurları unutmayın

Öncelikle hikayeciliğin temel unsurlarını göz önünde bulundurmanız gerekiyor. Bu unsular ise:

  • Kişiselleştirme: Markayı, ürünü ya da belli bir konuyu tüketici ile ilişkilendirmeniz yani kişiselleştirmeniz gerekir. Onların hayatlarını etkileyen bir konu üzerinden yola çıkabilir ya da onların yaşadıkları problemler üzerinden ilerleyerek çözüm hikayelerine odaklanabilirsiniz.
  • Duygular: Hikaye anlatımı yaparken, kullanıcıların duygularını da tetiklemeniz gerekir. Satın alma kararları duygularla doğru orantılıdır ve onlarda doğru hisleri uyandırmanız kampanyanızın başarısını artırır.
  • Veriler: Müşteri profiliniz ve hedef kitlenizle ilgili mümkün olduğunca çok bilgi toplayarak, kampanyalarınızda bu bilgileri kullanın.

İlgili rehber: E-ticarette duygusal pazarlamayı nasıl kullanabilirsiniz?

Hikayenizin amacını belirleyin

Bir hikaye anlatmadan önce bu hikayeyi neden anlattığınızı belirlemeniz gerekir. Yeni bir ürünü tanıtımı, belli bir konuda bilgi verme, marka tanıtımı yapma ya da talep artırma gibi amaçlarınız olabilir. Burada tüketicilerde bir heyecan ve merak uyandıracak duyguları belirlemeniz ve hikayenizin kurgusunu bu şekilde kurmanız önemlidir.

Hikayenizin taslağını oluşturun

Hikayenizin taslağını oluştururken belli başlı başlıklar üzerine odaklanmanız gerekiyor. Bu başlıkları da şöyle tanımlayabiliriz:

  • Kalp: Tüketicilerin kalplerini etkileyecek ve marka ile bir bağ kurmalarını sağlayacak bir giriş yapın.
  • Zihin: Tüketicilerin hemen algılayabilecekleri bilgi ve özellikleri sunun.
  • Eller: Tüketicileri eyleme geçirecek ifadelerinizi kullanın. Bu noktada ilk olarak onlara ilham verecek bir eyleme çağrıda bulunun ve sonrasında da pazarlama çalışmalarınıza yönelik bir eyleme çağrı ifadesi kullanın.
  • Kalp Bitirken yine tüketicilerin kalplerine hitap edecek bir örnek ya da hikaye ile anlatımınızı tamamlayın.

İnsanlara odaklanın

Hikaye anlatımı yaparken odağınız marka ya da üründe olmamalı. Asıl odağını insanlar yani ulaşmak istediğiniz hedef kitleyi hikayenin odağında tutmalısınız. İnsanların yaşadıkları problemleri, günlük hayatlarından kesitleri ve sonrasında da bu sorunla nasıl baş ettiklerini ya da sizin ürününüzün bu sorunları nasıl çözebildiğini gösterin. Odağınızı insanlar üzerinde tuttuğunuzda kişiselleştirme ve içselleştirme imkanını da artırmış olursunuz.

Tüketicilerin yaşadıkları sorunları öne çıkartın

Tüketicilerin yaşadıkları sorunları öne çıkartmanız da hikayenizin daha fazla dikkat çekmesini sağlayacaktır. Böylelikle kampanyanızda kendilerine ait bir şeyler bulabilirler. Bu sebeple de çözdüğünüz problemleri öncelikli olarak öne çıkartıp, sonrasında da bu sorunu nasıl çözdüğünüzü anlatın.

İlgili rehber: Blogunuzda duygusal içerik formatından nasıl yararlanabilirsiniz?

Görsellerden yararlanın

Hikaye anlatımı sadece yazılı olmak zorunda değildir. Tek bir görselle, 1000 kelimeyi anlatabilirsiniz. Bu sebeple de hikayelerinizde kullandığınız görsellere de önem verin. Doğru ürün ve konsepti oluşturmanın yanı sıra görsellerinize de yine insan unsurunu eklemeyi unutmayın. İnsanları görsel olarak dahil etmeniz, hikayenin daha aklıda kalıcı ve ilgi çekici olmasını sağlar.

Gereksiz yerleri kırpın

Hikayenizin dikkat ve ilgi çekici olması için, içeriğinin tamamen konuyla ilgili olması gerekir. Bu sebeple de hikayeden bağımsız olan ya da önceliği olmayan gereksiz yerleri kaldırarak, anlatımınızı doğrudan konuya bağlamanız önemlidir. Gereksiz konu, görsel ya da anlatımlar dikkati dağıtacağı için kullanıcıların konudan uzaklaşmasına veya içeriğinizi kapatmalarına neden olur.

Sürekliliği koruyun

Süreklilik, hikaye anlatımı yaparken de önemlidir. Sürekliliği sağlamadığınızda kullanıcıların içeriğinizi takip etmeleri oldukça zorlaşır. Yazılı formatlarda sürekliliği koruyabilmek için şunlara dikkat edebilirsiniz:

  • Hikayenin anlatım hızı
  • Kullandığınız dil ve stil
  • Noktalama işaretleri
  • Okuma hızı

Görsel ve video formatlarda ise:

  • Yüz ifadeleri
  • Beden dili ve ifadeleri
  • El jestleri ve mimikler
  • Göz teması
  • Anlatımda sırasındaki duraklamalar ve anlatım hızı

Onlara ne kazanacaklarını ya da kaybedeceklerini gösterin

Kampanyanızı ve/ya içeriğinizi anlatırken onlara nelere kazanabileceklerini anlatın. Ürününüzü ya da hizmetinizi kullanmanın onlara ne gibi faydalar sunacağınızı detaylı bir şekilde gösterin.

Buna ek olarak, ne kaybedebileceklerini de onlara göstermenizde fayda var. Bu, bir fırsat olabilir, rakiplerinizde olmayan bir özellikle olabilir, fiyat avantajı ya da hizmetle ilgili bir avantaj olabilir. Kayıp ve kazançları da hikaye anlatımına dahil etmeniz, onların fikirlerini ve satın alma kararlarını etkilemenize yardımcı olur.

İlgili rehber: Tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler

Tüketicilerin ilgi alanlarını odakta tutun

Hikaye anlatımı yaparken odak noktalarınızdan biri de tüketicilerin ilgi alanları olmalı. Onların ilgisini çekebilecek konu başlıklarınız ve içeriğinizin olması gerekir. Onların ilgi alanlarına hitap etmediğinizde, onların dikkatini çekmeniz bir hayli zorlaşır.

Onların günlük hayatlarından kesitler sunmanız ve ilgilendikleri konular üzerinden konseptler oluşturarak hikayenizi anlatmanız, geri dönüşümlerinizi de olumlu şekilde yansıyacaktır.

Hedef kitlenizin destekleyeceği karakterler kurgulayın

Hikayelerinizde öne çıkarttığınız karakterlerin özellikleri de hedef kitlenize uyum sağlamalı. Onların destekleyeceği karakterler kurgulamanız ya da gerçek hayattan kişilerden esinlenerek hikayelerinizi oluşturmanız, fan kitleleri yaratmanıza ve kullanıcıların ürünü desteklemesine de yardımcı olur.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar? Yeni bir projenin ilk aşamaları her zaman keyiflidir. Geliştirme sürecinde yeni fikirler ortaya atılır, farklı testler yapılır ve uygun stratejiler belirlenir. Ancak proje hayata geçtiği...
8 Ağustos 2021
Markethinkers
Eski içerikleri tekrar kullanarak pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
Eski içerikleri tekrar kullanarak pazarlama çalışmalarınızda nasıl kullanabilirsiniz?
İçerik pazarlama çalışmalarında eski paylaşımlar çoğu zaman uzun vadede unutuluyor. Bu tür çalışmalar genellikle kısa vadede kullanıldığı için, sadece organik arama sonuçları üzerinden trafik sağlanmasının yolunu...
8 Ağustos 2017
Sinan Oypan
B2B siteler salgın döneminde e-ticarete daha fazla nasıl adapte olabilirler?
B2B siteler salgın döneminde e-ticarete daha fazla nasıl adapte olabilirler?
B2B siteler, COVID-19 virüs salgını döneminde birçok işletme gibi e-ticarete yönelmeye başladılar ve bunun mantıklı sebepleri bulunuyor. Salgın nedeniyle uygulanan sokağa çıkma engelleri ve sosyal mesafe önlemleri, B2B sitelerin de...
29 Nisan 2020
Sinan Oypan
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
E-ticaret siteniz üzerinde ya da sosyal mecralarda markanız, ürünleriniz ya da hizmetlerinizle ilgili olumlu yorum yapan kullanıcılara geri dönüş yapmanız, müşteri memnuniyetini artırma açısından oldukça önemlidir. Tüketicilerle...
6 Kasım 2017
Sinan Oypan
Yeni ürün lansmanı yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Yeni ürün lansmanı yaparken dikkat etmeniz gerekenler
E-ticarette yeni ürün lansmanı sırasında tüketicilerin dikkatini çekmek ve ürüne olan talebi artırmak için yapabileceğiniz birçok çalışma bulunuyor. Tüketicilerin tepkisini ölçmek, ürünün hatalarını görmek, geri...
1 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Yılbaşı satışlarını artırmak için SEO çalışması
Yılbaşı satışlarını artırmak için SEO çalışması
Yılbaşı satışlarını artırmak için yapacağınız SEO çalışmaları, özellikle yıl sonu hedeflerini tutturmak ve yılı iyi bir şekilde kapatmak için önemli. Tüketiciler yıl sonu indirimlerini bekledikleri için bu dönemde online...
10 Aralık 2018
Sinan Oypan
Basın bülteni ve kiti hazırlamak e-ticaret firmaları için neden önemli?
Basın bülteni ve kiti hazırlamak e-ticaret firmaları için neden önemli?
Basın bülteni ve basın kiti, e-ticaret firmalarının PR çalışması için oldukça önemli olan iki unsur ve üzerinde çalışılması gereken konulardır. Basın bülteni ve kitinizi çalıştığınız ajanslar hazırlayabilmektedir;...
9 Şubat 2020
Sinan Oypan
Fiziki mağazanız için en iyi e-ticaret paketini nasıl seçebilirsiniz?
Fiziki mağazanız için en iyi e-ticaret paketini nasıl seçebilirsiniz?
Fiziki mağazanızı internete taşımak ve online satış yapmak istiyorsanız iyi bir e-ticaret paketi seçmeniz gerekiyor. Sizin için en iyi e-ticaret paketini bulmak için mevcut paketleri incelemeniz ve bu paketlerin sunduğu avantajların...
30 Ocak 2019
Sinan Oypan
Yatırım nasıl alınır? | Yatırımcıları girişiminize çekmek
Yatırım nasıl alınır? | Yatırımcıları girişiminize çekmek
Yatırım nasıl alınır, yatırımcıları girişiminize çekmek için yapmanız gerekenler nelerdir, yatırım alırken göz önünde bulundurmanız gerekenler ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Yatırım nasıl...
5 Nisan 2017
Sinan Oypan
Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Site içi arama özelliği e-ticaret sitelerinde tüketicilerin aradıkları ürünlere daha kolay ulaşabilmelerini sağlayarak, tüketicilerin daha hızlı bir şekilde eyleme geçmesinde önemli rol oynayan araçlardan biri. Site içi arama...
25 Kasım 2018
Sinan Oypan
Sektöre güçlü bir giriş yapmak için uygulayabileceğiniz taktikler
Sektöre güçlü bir giriş yapmak için uygulayabileceğiniz taktikler
Kendi işinizi kurarken sektöre güçlü bir giriş yapmak ve işinizi bu şekilde başlatmak doğru bir strateji olur. Başlangıçtan itibaren güvenilir bir strateji uyguladığınızda marka bilinirliğinizi ve markanıza olan güveni daha...
27 Eylül 2017
Sinan Oypan
En etkili ürün satış sayfasını hazırlamak için bilmeniz gerekenler
En etkili ürün satış sayfasını hazırlamak için bilmeniz gerekenler
Ürün satış sayfaları, e-ticaret sitenizdeki geri dönüşümleri artırmak için önemli bir role sahiptir. Bu sayfalar üzerindeki içerikler, fotoğraflar, öğelerin konumlandırılması, kullanıcı yorumları gibi birçok detay...
18 Şubat 2019
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin