Google'dan e-ticaret siteleri için kullanıcı deneyimi tavsiyeleri

9 Ocak 2019
Sinan Oypan

E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi oldukça önemli unsurlardan biri. Hem ziyaretçilerin sitede rahatlıkla vakit geçirerek, belli bir eyleme geçmelerini sağlamak için hem de web sitenin SEO değerini güçlendirmek için kullanıcı deneyimi çalışmaları yapmak gerekiyor.

Daha önceki yazılarımızda e-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimini geliştirmeye yönelik konuları ve kullanıcı deneyiminin SEO’ya etkilerini ele almıştık. Bugünkü rehberimizde ise Google’ın geçtiğimiz günlerde yayınladığı bir kullanıcı deneyimi geliştirme kaynağından, Google’ın gözünden kullanıcı deneyimine yönelik yapılması gerekenleri sizinle paylaşacağız. Google’ın kullanıcı deneyimi ile ilgili araştırmasını bu sayfadan inceleyebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?

Google’ın hazırladığı bu rehberde kullanıcı deneyiminin önemli olduğu alanlar 6 ana başlık altında toplanmış bulunuyor.

  • Ana sayfa, varış sayfaları (landing page)
  • Menü ve navigasyon
  • Site içi arama
  • Kategori ve ürün sayfaları
  • Geri dönüşüm
  • Form optimizasyonu

Yazının devamında da bu ana başlıklar altında yapılması gereken temel çalışmaların neler olduğunu paylaşıyoruz.

Ana sayfa ve varış sayfaları

Kullanıcı deneyimi söz konusu olduğunda, ana sayfa ve varış sayfalarının özellikle üzerinde durulması gerekiyor. Birçok kullanıcı sosyal mecralar, arama sorguları ya da diğer reklam içerikleri nedeniyle sitelerin ana sayfalarını daha çok ziyaret edebiliyor. Bu sebeple de ana sayfalar üzerinde kullanıcıları tutabilmek ve onları ilgili sayfalara yönlendirebilmek oldukça önemli. Bunun yanı sıra varış sayfaları da belli bir kampanya, hizmet, ürün ya da konu üzerinde hazırlandığı için kullanıcıların yine bu sayfalarda tutulması gerekiyor. Bu noktada Google şunları öneriyor.

  • Sayfanın üst bölümünde açık, ilgi ve dikkat çekici bir CTA (eyleme çağrı ifadesi) kullanın.
  • Kullanıcılara, ürün ya da hizmetlerinizin yararlarını ya da onlara sağlayacağınız faydaları da sayfanın en üst bölümünde paylaşın.
  • Tam ekran pop-up türü medya araçlarını kullanmayın.
  • Otomatik karosel görünümlü, hızlı hareket eden, kaydırmalı ürün görsellerini kullanmayın.
  • En önemli kategorilerinizi ana sayfanın başında gösterin
  • Okunaklı ve kolay anlaşılır yazı fontları kullanın
  • Sosyal kanıt öğelerini kullanın.

Menü ve navigasyon

Kullanıcı deneyiminde önemli rol oynayan bölümlerden biri de sitenin menü yapısı ve site üzerindeki genel navigasyon seçenekleridir. Ziyaretçilerin site üzerinde aradıkları ürünlere kolay ulaşabilmelerini sağlamanın yanı sıra site üzerinde gezinirken, rahat bir şekilde farklı sayfalara erişim sağlayabilmeleri için menü ve navigasyon üzerinde de çalışmalar yapmanız gerekir.

  • Mobilde, açılır kapanır menüleri kullanarak, görünümü sadeleştirin.
  • Eğer fiziki mağazanıza trafik çekmek istiyorsanız, mağaza konumlarınızı sitenizde gösterin.
  • Eğer telefon aramaları sizin için önemliyse, her sayfanın başında, telefon bilgilerinizi paylaşın.
  • Tüm menü içeriklerini tek bir sayfa üzerinde sunun.
  • Ana kategorilerinizi belirlerken, bu kategorilerin aldığı trafiği ölçümleyerek yapın ya da sizin için önemli olan kategorileri ilk başta gösterin.
  • Eğer alt kategorileriniz bulunuyorsa, sıralamayı alfabetik olarak yapın.

Site içi arama

Navigasyon ve kullanıcıların aradıkları ürünlere kolay ulaşabilmeleri açısından site içi arama özelliği de kullanıcı deneyimi bakımından önemli konulardan biri. Bu konu hakkında da şunları yapmanız önemli.

  • Site içi arama özelliğiniz sitenin en başında görünür bir şekilde yer almalı.
  • Otomatik öneri seçenekleri sunun
  • Otomatik sözcük tamamlama seçenekleriniz olsun
  • Yapılan her arama sonrasında, tam sonuç olmasa dahi ilgili ürünlere yönlendirme yapın.
  • Bir önceki ya da en çok yapılan arama sonuçlarını ekleyin

Kategori ve ürün sayfaları

E-ticaret sitenizin vitrinini oluşturan kategori ve ürün sayfalarının da kullanıcı deneyimi konusunda iyi bir şekilde hazırlanmış olması gerekir. Bu sayfalar üzerinde şunlara dikkat edebilirsiniz:

  • Ürünün, kullanıcıların hangi sorunlarını çözdüğünü veya onlara sağladığı faydaları sayfanın en üst bölümünde ele alın.
  • Kullanıcılara geniş kapsamlı filtreleme ve arama özellikleri sunun.
  • Aciliyet hissi uyandıracak ögeleri bu sayfalarda öne çıkartın.
  • Sayfanın ilk görünen alanında ürünün fiyat bilgilerini paylaşın.
  • Çok geniş ürün yelpazesi bulunuyorsa, ürünlerle ilgili kullanıcı yorumlarını paylaşın.

Geri dönüşüm

Kullanıcı deneyimi ile geri dönüşüm birbiriyle oldukça ilişkilidir. Geri dönüşümleri artırabilmek için kullanıcı deneyiminin iyi olması gerekir. Bu noktada da geri dönüşüm sağlanacak bölümlerde bir takım çalışmaların yapılması gerekir.

  • Bir ürün sepete eklendiğinde doğrudan satın alma sayfasına yönlendirme yapmayın.
  • Ödeme sayfalarındaki sayfadan çıkış alanlarını ve dikkat dağıtıcı ögelerin sayısını azaltın.
  • Eğer ikiden fazla adımda ödeme işlemini tamamlatıyorsanız, işlemin ilerleme sürecini gösteren bir ilerleme çubuğu kullanarak, ziyaretçileri adımlar hakkında bilgilendirin.
  • Ziyaretçi girişi ile ödeme işlemine izin verin.
  • Neden kullanıcıların bir hesap yaratmaları gerektiğine dair ilgi çekici bir eyleme çağrı ifadesi kullanın.
  • Ödeme alanlarınızdaki talimatları ve yapılaması gerekenleri açık ve basit bir şekilde belirtin.

Form optimizasyonu

Kullanıcı deneyiminin önemli olduğu alanlardan biri de site üzerindeki formlardır. Form kullanımlarının kolay olmasının yanı sıra hızlı bir şekilde de geri dönüşüm sağlaması gerekir. Bu noktada da şu adımları izleyebilirsiniz:

  • Formlarda doldurulması zorunlu olan alanları işaretlerin.
  • Formlarda her satırda onay ve doğrulama sürecini aktif edin.
  • Formlarda giriş yapılacak alan sayısını azaltarak, sürecin hızlı bir şekilde tamalanmasını sağlayın.
  • Gereksiz ve ihtiyacınız olmayan bilgileri talep etmeyin. Formlardan alacağınız geri dönüşümleri düşürecektir.
  • Mobil cihazlarda, ilgili satırlarda ilgili klavye seçeneklerini gösterin. (Telefon bilgileri gerektiğinde numara klavyesi, e-posta alanında “@, .com” gibi kısaltmalar ve benzeri.)
  • Otomatik tamamlama özelliklerini kullanın.

Google’ın e-ticaret siteleri üzerideki kullanıcı deneyimi ile ilgili ana önerileri bu şekilde. Google’ın hazırladığı bu PDF üzerindeki örnekleri inceleyerek, kendi e-ticaret sitenizde de bu çalışmaları yapabilir ve sitenizdeki kullanıcı deneyimini geliştirebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Online Satışlarınızı Artıracak Sihirli Değnek: Canlı Destek Sistemi
E-ticaret sitesi sahiplerinin çoğu potansiyel müşterilerine anlık olarak destek olmanın satışları artırmak için ne denli önemli olduğunun farkındadır. Bu yüzden müşterilerine destek sağlamak için çağrı merkezlerine oldukça...
21 Nisan 2017
Savaş Çetinkaya
Native advertising nedir ve e-ticaret firmalarına ne gibi yararlar sağlar
Geçtiğimiz günlerde yazdığımız 2017 pazarlama trendleri ve 2017 içerik pazarlama trendleri yazılarında native advertising konusundan bahsetmiştik. Önümüzdeki yıl, şirketlerin bu alanda yaptıkları reklam ve pazarlama...
20 Aralık 2016
Sinan Oypan
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
E-ticaret siteniz üzerinde ya da sosyal mecralarda markanız, ürünleriniz ya da hizmetlerinizle ilgili olumlu yorum yapan kullanıcılara geri dönüş yapmanız, müşteri memnuniyetini artırma açısından oldukça önemlidir. Tüketicilerle...
6 Kasım 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla beraber tüketiciler de yasal hakları konusunda daha bilgili bir hale gelmeye başladı. Satıcı firmayı koruyan yasal hakların olduğu kadar tüketiciyi koruyan bir takım...
28 Nisan 2017
Sinan Oypan
Yurtdışına satış yaparken bilmeniz gerekenler
Yurtdışına satış yapmak istiyorum ya da bir diğer deyişle yurtdışına mal satmak istiyorum mu diyorsunuz? İnternetten yurtdışına satış nasıl yapılır, internetten yurtdışına ürün satmak, yurtdışına satış yapmak için...
9 Şubat 2017
Sinan Oypan
Sosyal medyada etkileşime neden daha fazla önem vermelisiniz?
Halen daha takipçi satın alarak, takipçi sayısını artıran firmalar bulunuyor; ancak çok fazla takipçiye sahip olmak etkileşim oranının yüksek olmasını sağlamıyor. Sosyal medyada etkileşim oranın yüksek olması, takipçi...
15 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Canlı destek hizmetiyle satışlarınızı artırmanıza yardımcı olacak ipuçları

Son yıllarda site ziyaretçileriyle hızlı bir şekilde iletişime geçmek ve onlara yardımcı olmak için kullanılan sistemlerden biri de canlı destek yazılımları. Bu yazılımlarla site üzerinde kullanıcılara bir mesaj kutusu...
31 Ocak 2018
Sinan Oypan
Girişiminizi hayata geçirme aşamasında nelere dikkat etmelisiniz?
Sıfırdan bir internet girişimi kurmak oldukça zorlu bir süreç ve bu süreç içerisinde bazı çalışmaları önceden planlamak, girişiminizin kurulum sürecini biraz daha kolaylaştıracaktır. Bu ön çalışmaları ve planlamaları...
5 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Instagram etkileşim artırma ipuçları ve taktikleri
Instagram etkileşim artırma çalışmaları yapmanız, bu mecra üzerinde hem takipçilerinizle daha iyi bir iletişim kurmanızı sağlar hem de hesabınızın bilinirliğini artırmanıza yardımcı olur. Instagram etkileşim artırma...
11 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz popüler pazarlama türleri
İnternet üzerinden satış yaparken, tüketicilere ulaşmak, marka ve ürün bilinirliğini artırmak için farklı pazarlama türleri ile çalışmalar yapmanız gerekir. Pazarlama çalışmalarınızın kapsamını artırmak ve farklı...
26 Nisan 2020
Sinan Oypan
Amazon'da kullanabileceğiniz reklam modelleri
Amazon, dünyanın en büyük online alışveriş sitelerinden biri ve bu nedenle de Amazon reklamları, Amazon’da satış yapan işletmelerin geri dönüşümlerini artırmaları için oldukça önemli. Amazon reklamları, farklı şekillerde...
8 Aralık 2018
Sinan Oypan
Akılda kalıcı bir başlık yazmak için 6 ipucu
Bir içeriğin en can alıcı noktası başlıktır ve bu nedenle iyi bir şekilde hazırlanılması ve üzerine düşünülmesi gerekir. Akılıda kalıcı ve dikkat çekici bir başlık yazmak da bu nedenle ayrı bir iştir. Yazıların,...
21 Eylül 2016
Sinan Oypan