Google'dan e-ticaret siteleri için kullanıcı deneyimi tavsiyeleri

9 Ocak 2019
Sinan Oypan

E-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimi oldukça önemli unsurlardan biri. Hem ziyaretçilerin sitede rahatlıkla vakit geçirerek, belli bir eyleme geçmelerini sağlamak için hem de web sitenin SEO değerini güçlendirmek için kullanıcı deneyimi çalışmaları yapmak gerekiyor.

Daha önceki yazılarımızda e-ticaret sitelerinde kullanıcı deneyimini geliştirmeye yönelik konuları ve kullanıcı deneyiminin SEO’ya etkilerini ele almıştık. Bugünkü rehberimizde ise Google’ın geçtiğimiz günlerde yayınladığı bir kullanıcı deneyimi geliştirme kaynağından, Google’ın gözünden kullanıcı deneyimine yönelik yapılması gerekenleri sizinle paylaşacağız. Google’ın kullanıcı deneyimi ile ilgili araştırmasını bu sayfadan inceleyebilirsiniz.

İlgili rehber: E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?

Google’ın hazırladığı bu rehberde kullanıcı deneyiminin önemli olduğu alanlar 6 ana başlık altında toplanmış bulunuyor.

  • Ana sayfa, varış sayfaları (landing page)
  • Menü ve navigasyon
  • Site içi arama
  • Kategori ve ürün sayfaları
  • Geri dönüşüm
  • Form optimizasyonu

Yazının devamında da bu ana başlıklar altında yapılması gereken temel çalışmaların neler olduğunu paylaşıyoruz.

Ana sayfa ve varış sayfaları

Kullanıcı deneyimi söz konusu olduğunda, ana sayfa ve varış sayfalarının özellikle üzerinde durulması gerekiyor. Birçok kullanıcı sosyal mecralar, arama sorguları ya da diğer reklam içerikleri nedeniyle sitelerin ana sayfalarını daha çok ziyaret edebiliyor. Bu sebeple de ana sayfalar üzerinde kullanıcıları tutabilmek ve onları ilgili sayfalara yönlendirebilmek oldukça önemli. Bunun yanı sıra varış sayfaları da belli bir kampanya, hizmet, ürün ya da konu üzerinde hazırlandığı için kullanıcıların yine bu sayfalarda tutulması gerekiyor. Bu noktada Google şunları öneriyor.

  • Sayfanın üst bölümünde açık, ilgi ve dikkat çekici bir CTA (eyleme çağrı ifadesi) kullanın.
  • Kullanıcılara, ürün ya da hizmetlerinizin yararlarını ya da onlara sağlayacağınız faydaları da sayfanın en üst bölümünde paylaşın.
  • Tam ekran pop-up türü medya araçlarını kullanmayın.
  • Otomatik karosel görünümlü, hızlı hareket eden, kaydırmalı ürün görsellerini kullanmayın.
  • En önemli kategorilerinizi ana sayfanın başında gösterin
  • Okunaklı ve kolay anlaşılır yazı fontları kullanın
  • Sosyal kanıt öğelerini kullanın.

Menü ve navigasyon

Kullanıcı deneyiminde önemli rol oynayan bölümlerden biri de sitenin menü yapısı ve site üzerindeki genel navigasyon seçenekleridir. Ziyaretçilerin site üzerinde aradıkları ürünlere kolay ulaşabilmelerini sağlamanın yanı sıra site üzerinde gezinirken, rahat bir şekilde farklı sayfalara erişim sağlayabilmeleri için menü ve navigasyon üzerinde de çalışmalar yapmanız gerekir.

  • Mobilde, açılır kapanır menüleri kullanarak, görünümü sadeleştirin.
  • Eğer fiziki mağazanıza trafik çekmek istiyorsanız, mağaza konumlarınızı sitenizde gösterin.
  • Eğer telefon aramaları sizin için önemliyse, her sayfanın başında, telefon bilgilerinizi paylaşın.
  • Tüm menü içeriklerini tek bir sayfa üzerinde sunun.
  • Ana kategorilerinizi belirlerken, bu kategorilerin aldığı trafiği ölçümleyerek yapın ya da sizin için önemli olan kategorileri ilk başta gösterin.
  • Eğer alt kategorileriniz bulunuyorsa, sıralamayı alfabetik olarak yapın.

Site içi arama

Navigasyon ve kullanıcıların aradıkları ürünlere kolay ulaşabilmeleri açısından site içi arama özelliği de kullanıcı deneyimi bakımından önemli konulardan biri. Bu konu hakkında da şunları yapmanız önemli.

  • Site içi arama özelliğiniz sitenin en başında görünür bir şekilde yer almalı.
  • Otomatik öneri seçenekleri sunun
  • Otomatik sözcük tamamlama seçenekleriniz olsun
  • Yapılan her arama sonrasında, tam sonuç olmasa dahi ilgili ürünlere yönlendirme yapın.
  • Bir önceki ya da en çok yapılan arama sonuçlarını ekleyin

Kategori ve ürün sayfaları

E-ticaret sitenizin vitrinini oluşturan kategori ve ürün sayfalarının da kullanıcı deneyimi konusunda iyi bir şekilde hazırlanmış olması gerekir. Bu sayfalar üzerinde şunlara dikkat edebilirsiniz:

  • Ürünün, kullanıcıların hangi sorunlarını çözdüğünü veya onlara sağladığı faydaları sayfanın en üst bölümünde ele alın.
  • Kullanıcılara geniş kapsamlı filtreleme ve arama özellikleri sunun.
  • Aciliyet hissi uyandıracak ögeleri bu sayfalarda öne çıkartın.
  • Sayfanın ilk görünen alanında ürünün fiyat bilgilerini paylaşın.
  • Çok geniş ürün yelpazesi bulunuyorsa, ürünlerle ilgili kullanıcı yorumlarını paylaşın.

Geri dönüşüm

Kullanıcı deneyimi ile geri dönüşüm birbiriyle oldukça ilişkilidir. Geri dönüşümleri artırabilmek için kullanıcı deneyiminin iyi olması gerekir. Bu noktada da geri dönüşüm sağlanacak bölümlerde bir takım çalışmaların yapılması gerekir.

  • Bir ürün sepete eklendiğinde doğrudan satın alma sayfasına yönlendirme yapmayın.
  • Ödeme sayfalarındaki sayfadan çıkış alanlarını ve dikkat dağıtıcı ögelerin sayısını azaltın.
  • Eğer ikiden fazla adımda ödeme işlemini tamamlatıyorsanız, işlemin ilerleme sürecini gösteren bir ilerleme çubuğu kullanarak, ziyaretçileri adımlar hakkında bilgilendirin.
  • Ziyaretçi girişi ile ödeme işlemine izin verin.
  • Neden kullanıcıların bir hesap yaratmaları gerektiğine dair ilgi çekici bir eyleme çağrı ifadesi kullanın.
  • Ödeme alanlarınızdaki talimatları ve yapılaması gerekenleri açık ve basit bir şekilde belirtin.

Form optimizasyonu

Kullanıcı deneyiminin önemli olduğu alanlardan biri de site üzerindeki formlardır. Form kullanımlarının kolay olmasının yanı sıra hızlı bir şekilde de geri dönüşüm sağlaması gerekir. Bu noktada da şu adımları izleyebilirsiniz:

  • Formlarda doldurulması zorunlu olan alanları işaretlerin.
  • Formlarda her satırda onay ve doğrulama sürecini aktif edin.
  • Formlarda giriş yapılacak alan sayısını azaltarak, sürecin hızlı bir şekilde tamalanmasını sağlayın.
  • Gereksiz ve ihtiyacınız olmayan bilgileri talep etmeyin. Formlardan alacağınız geri dönüşümleri düşürecektir.
  • Mobil cihazlarda, ilgili satırlarda ilgili klavye seçeneklerini gösterin. (Telefon bilgileri gerektiğinde numara klavyesi, e-posta alanında “@, .com” gibi kısaltmalar ve benzeri.)
  • Otomatik tamamlama özelliklerini kullanın.

Google’ın e-ticaret siteleri üzerideki kullanıcı deneyimi ile ilgili ana önerileri bu şekilde. Google’ın hazırladığı bu PDF üzerindeki örnekleri inceleyerek, kendi e-ticaret sitenizde de bu çalışmaları yapabilir ve sitenizdeki kullanıcı deneyimini geliştirebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
Fiziki mağazalar, e-ticaret firmalarından birçok konuda ders alabilecekleri gibi, e-ticaret siteleri de fiziki mağaza yönetimi konusundan birçok şey öğrenebilir. Fiziki mağaza yönetimi, e-ticarete kıyasla çok uzun süredir yapılmakta...
28 Mayıs 2019
Sinan Oypan
2018’de fiziki mağazanızı internet satışlarına açarken bilmeniz gerekenler
Tüketicilerin büyük bir bölümü halen fiziki mağazalardan alışveriş yapmayı tercih ediyor olsa da; internet kullanımının ve online alışverişlere olan güvenin artmasıyla beraber internet üzerinden yapılan alışverişlerin...
2 Ocak 2018
Sinan Oypan
Google’daki sıralamanızı hızlı bir şekilde yükseltmek için neler yapabilirsiniz?
Google üzerinde iyi bir sıralamaya sahip olmak, organik olarak elde edeceğiniz trafiğin de artmasını sağlayacağı için oldukça önemlidir. Google’daki sıralamanızı artırmak için de SEO çalışmalarınızı iyi ve doğru bir...
4 Nisan 2018
Sinan Oypan
Black Friday için kullanabileceğiniz 6 sıra dışı kampanya alternatifi
Black Friday kampanyaları bu indirim döneminde satışlarınızı artırma konusunda size yardımcı olabilecek pazarlama çalışmaları arasında yer alıyor. Geleneksel promosyon çalışmaları yerine tüketicilerin ilgisini çekebilecek...
10 Kasım 2018
Sinan Oypan
Telegram Kullanımının E-ticarete Katkısı Nedir?
WhatsApp’ın son hamlesinden sonra insanların farklı mesajlaşma uygulamalarına yönelmesi gündemde. Özellikle Telegram’ın ciddi bir ivme kazanmasıyla birlikte bu uygulama üzerinden yapılan pazarlama çalışmaları da çeşitlenerek...
12 Şubat 2021
Markethinkers
E-ticaret firmaları Instagram Hikayeler özelliğinden nasıl faydalanabilirler?
Instagram’ın geçtiğimiz aylarda yayınladığı Hikayeler özelliği, platforma Snapchat vari bir hava katmıştı. Türkiye’de birçok e-ticaret firması Snapchat’te yer almakta zorlanıyorlar. Hem hedef kitle hem de paylaşılacak...
4 Kasım 2016
Sinan Oypan
Müşteri destek biriminizle işinizin her alanını nasıl geliştirebilirsiniz?
Müşteri destek birimleri, aslında şirketlerin en önemli birimlerden biridir. Bu departmanın iyi bir şekilde yönetilmesi ve buradan gelen geri bildirimler aracılığıyla şirketle ilgili birçok geliştirme yapılabilir. Birçok firma,...
14 Haziran 2016
Sinan Oypan
Markanız için dijital ajans seçmeden önce bilmeniz gerekenler
E-ticaret firmanızın internet üzerinde pazarlama çalışmaları için bir dijital pazarlama ajansı ile çalışabilirsiniz. Fakat her ajansın çalışma biçimi ve sunduğu hizmetler farklılık gösterecektir. Bunun yanı sıra sizin de...
21 Ekim 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya paylaşımı için en uygun zaman nasıl bulunur?
Sosyal medya yönetimindeki en önemli unsurlardan biri de doğru zamanda paylaşım yaparak, daha fazla kişiye ulaşmak ve etkileşimi artırmaktır. Tabii ki bunu yapmak için bazı testler ve analizler yapmanız gerekiyor. Sosyal...
18 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Kampanya dönemleri için kargo, stok ve paketleme önerileri
Aralık ayına girerken, firmalar yılbaşı için yeni kampanya hazırlıklarına girmeye başladılar. Kampanya dönemleri öncesinde hem sitenizin SEO performansını ölçümlemeli hem de sosyal medya reklam kampanyalarınızı hazırlamanız...
21 Kasım 2016
Sinan Oypan
İnternetten Ayakkabı Satmak Rehberi 2020
İnternetten ayakkabı satmak için bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Online mağazanız üzerinden kendi ürettiğiniz ayakkabıları satabileceğiniz gibi toptan aldığınız ürünleri ya da stoksuz satış (Dropshipping) yöntemiyle...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Yeni bir iş kurarken özellikle üstünde durmanız gereken 5 unsur
Yeni bir girişim kurmadan önce bazı ön çalışmalar yapmak gerekebiliyor. Bu ön çalışmalarda şirketinizle ilgili birçok detayı belirlemeniz ve nasıl bir yol izlemeniz gerektiğini planlamalısınız. Sıfırdan bir girişim kurmak...
28 Kasım 2016
Sinan Oypan