E-ticarette gerilla pazarlama nasıl yapılır?

2 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticarette gerilla pazarlama nasıl yapılır?

Gerilla pazarlama, tüketicilerin dikkatini çekmek ve farklı bir yaklaşımla marka ya da ürün tanıtımı yapmak için kullanılan pazarlama yöntemlerinden biri ve zaman zaman bu pazarlama çalışmalarının iyi örneklerini viral olmuş bir şekilde görüyoruz. Doğru yapıldığında tüketicilerin aklında marka ve ürün algısı yaratmanın yanı sıra viral olarak geniş kitlelere de markanın ulaşmasını sağlayabilmektedir.

Gerilla pazarlamanın birçok farklı çeşidi bulunuyor ve bu rehberimizde de bu pazarlama yönteminin ne olduğunu, çeşitlerini ve nasıl yapılabileceğini ele alıyoruz.

İlgili rehber: E-ticaret siteleri için işe yarar pazarlama yöntemleri ve ipuçları

Gerilla pazarlama nedir?

Geleneksel ve klasik pazarlama yöntemlerinin haricinde, tüketicilere farklı yöntemlerle ulaşmayı amaçlayan ve yaratıcı, dikkat çeken ve alışılmadık taktiklerin kullanılarak yapıldığı pazarlama çalışmaları gerilla pazarlama olarak isimlendirilebilir.

Gerilla kelimesi olumsuz bir hissiyat veriyor gibi görünse de aslında amacı bu değildir. Gerilla kelimesinin kullanılmasının asıl amacı, beklenmedik şekillerde tüketicilerin karşısına markayı veya ürünü çıkartmak olmasıdır.

Gerilla pazarlamanın türleri neler?

Gerilla pazarlama çalışmaları farklı şekillerde yapılabiliyor. Bu nedenle de bu çalışmaları farklı türlere ayırmak gerekebilir. Öne çıkan ve sıklıkla kullanılan gerilla pazarlama türleri ise şu şekilde:

Dış mekanlarda yapılan çalışmalar

Yoğun bir insan trafiği olan dış mekanlarda, mevcut alanlar üzerinde yapılan yaratıcı pazarlama çalışmalarıdır. Örneğin bir heykele elbise giydirmek, yaratıcı sanatsal çalışmalarla geçici olarak bir alanı renklendirmek.

İç mekanlarda yapılan çalışmalar

Bu türde de ise yine benzer bir yaklaşım bulunuyor. Burada dış mekanlar yerine iç mekanlar tercih edilmektedir. Örneğin, metro ya da tren istasyonlarında yapılan çalışmalar.

Etkinliklerde yapılan çalışmalar

Bir konser, organizasyon ya da toplantı gibi etkinliklerde ortamdaki insanları dahil edecek çalışmalar. Bunlar genellike etkinlik sponsorları ya da düzenleyicilerinden habersiz bir şekilde yapılmaktadır.

Deneysel gerilla pazarlama çalışmalar

Yukarıdaki örneklerin tümünü kapsayabilen ya da tamamen farklı bir konsept içeren, orijinal ve daha önceden yapılmamış; aynı zamanda ortamdaki insanları da çalışmaya dahil eden gerilla pazarlama çalışmaları.

Gerilla pazarlamanın amacı nedir?

Gerilla pazarlama çalışmalarının farklı amaçları bulunuyor. Kendi amaçlarınızı da bu süreçte belirleyerek, pazarlama kurgunuzu istediğiniz şekilde geliştirebilirsiniz. Temel olarak firmaların bu çalışmalardan yararlanmak istemelerinin sebepleri ve bu çalışmaların amaçları şöyle oluyor:

  • Marka ve ürüne dikkat çekmek
  • Marka ya da ürünü ilgi çekici bir şekilde göstermek
  • Belli bir kitlenin (hedef kitleniz) dikkatini farklı bir şekilde çekmek
  • Viral çalışmalarla geniş kitlelere ulaşarak, marka bilinirliğini artırmak
  • Belli bir konuya toplumun dikkatini çekmek (Örneğin; sosyal sorumluluk kampanyaları vb.)
  • Düşük maliyetli ancak akılda kalıcı reklam çalışmaları yapmak

İlgili rehber: Dijital pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?

Gerilla pazarlama nasıl yapılır?

Akılda kalıcı olmalı

Gerilla pazarlama çalışmalarının en önemli unsuru, tüketicilerin aklında kalmalarıdır. Akılda kalıcı olmayan, sıradan çalışmalar, istenen sonuçları vermeyeceği gibi bu çalışmaların da amacına ulaşamamasına neden olacaktır. Bu sebeple de fikirlerinizin akılda kalıcı olması ve tüketicilerin bunları hatırlaması gerekir.

Dinamik olmalı

Durağan ve insanların katılma zorunluluğu olan bir çalışmadan ziyade, insanların istemsizce kendilerini içlerinde bulacakları bir çalışma olması da önemlidir. Böylelikle istemsiz şekilde insanların bu reklam ve pazarlama çalışmasıyla etkileşime girmelerini sağlarsınız. Aşağıdaki örnekte, bir alışveriş merkezinin zeminine yerleştirilen köpek fotoğrafı bulunuyor. Reklam metninde ise bir bit önleyici ürünün reklamı yapılıyor. Zeminde görsel üzerinde yürüyen kişiler, istemsiz bir şekilde bu çalışmaya dahil olmuş oluyorlar.

Hedef kitle üzerine yoğunlaşın

Çalışmanın etkili olabilmesi için, fikirlerinizin ve çalışmalarınızın doğrudan hedef kitleye yönelik olması gerekir. Asıl odak noktası marka ya da ürün olmadan, doğrudan hedef kitleye yönelik olmalı.

Küçük grupları hedefleyin

Kampanyanın verimliliğini artırmak için büyük kitlelere yönelik çalışmalar yerine daha küçük kapsamlı kitlelere yönelik bu çalışmaları yapmanız gerekir. Kitle büyüdüğünde, bu çalışmayı kontrol etmek zorlaşacağı gibi kampanyanın verimliliği de düşebilir.

Şaşırtın ve eğlendirin

Yaptığınız çalışmalardaki amaçlarınızdan biri de hedef kitlenizi şaşırtmak ve eğlendirmektir. Onları eğlendirecek ve şaşırtacak fikirlerinizin olması, kampanyanızın da akılda kalıcı olmasını sağlayacaktır.

Taklit etmekten kaçının

Gerilla pazarlama orijinal bir şekilde yapıldığında etkili olur. Daha önceden yapılmış ve tüketiciler tarafından bilinen çalışmaları taklit etmek, etkiden çok tepki çekmenize neden olabilir. Bu da kampanyanın başarısını olumsuz etkileyeceği gibi marka imajınıza da zarar verebilir.

İnteraktif çalışmalar yapın

İnsanların bu kampanya ile etkileşime geçebilmesi de oldukça önemli. Bu sebeple de çalışmalarınızı interaktif yapmanız, kullanıcıların istemli ya da istemsiz bir şekilde bu kampanyaya dahil olmasını sağlar.

Gerilla pazarlama ile ilgili sık sorulan sorular

Gerilla pazarlama çalışmalarının ücretleri ne kadar?

Bu çalışmaların ücretleri yapılacak olan etkinlik ve çalışmaya göre değişiklik göstermektedir. Ancak gerilla pazarlamanın amacı düşük maliyetlerle ilgi ve dikkat çekici çalışmalar yapmak olduğu için, bu çalışmaların ücretlerinin çok yüksek olmaması gerekir.

Gerilla pazarlama etkili bir yöntem mi?

Tüm pazarlama çalışmalarında olduğu gibi bu çalışmaların da her zaman yüzde yüz etkili olacağı söylenemez. Ancak doğru planlama ve doğru strateji ile tüketiciler arasında bir farklılık yaratılabilir ve belirlenen amaca dikkat çekilebilir. Birçok global firma bu yöntem ile marka ve ürünlerine dikkat çekmektedir.

Neden gerilla kelimesi kullanılıyor?

Gerilla kelimesinin seçilmesini nedeni, geleneksel ve klasikleşen pazarlama yöntemlerinin dışına çıkılarak, tüketicilere beklenmedik anlarda ve yerlerde ürün ya da marka tanıtılmasının yapılmasıdır. Gerilla savaş taktiklerinin beklenmedik ve ansızın uygulanması gibi gerilla pazarlamada da bu fikir uygulandığı için gerilla kelimesi kullanılmaktadır.

Gerilla pazarlamadaki çalışmaların viral olması gerekiyor mu?

Bu konseptte yapılan tüm çalışmalar viral niteliği taşımamakta. Gerilla pazarlama çalışmaları yaparken birincil amacınızın “viral olmak” olmaması gerekiyor. Amacınız tüketicilerin dikkatini çekerek, bir bilinç ve farkındalık yaratmak olmalı. Bu çalışmaların viral olmasını sağlayan faktör, bu çalışmalara dahil olan kişilerin, bu kampanyayı paylaşması ve sonrasında da sosyal kanallar üzerinde gelen olumlu veya olumsuz tepkilerdir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Kolay bir şekilde SEO odaklı içerikler yazmanızı sağlayacak tavsiyeler
Kolay bir şekilde SEO odaklı içerikler yazmanızı sağlayacak tavsiyeler
E-ticaret siteniz üzerindeki varış ve ürün sayfalarının yanı sıra blog içerikleriniz için de SEO çalışmaları yapmanız oldukça önemlidir. Organik olarak trafik elde edebilmek ve SEO çalışmalarıyla yeni kitlelere yönelmek...
27 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Videolarınızdan daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlayacak ipuçları
Videolarınızdan daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlayacak ipuçları
Video içerikler günümüzde en çok etkileşimi sağlayan içerik türleri arasında yer alıyor. Kullanıcıların videolara ilgi artmasının yanı sıra sosyal mecraların da video içerikleri daha fazl ön plana çıkartıyor olması ve...
1 Haziran 2018
Sinan Oypan
SMS reklamlarını e-ticaret sitenizde nasıl kullanabilirsiniz?
SMS reklamlarını e-ticaret sitenizde nasıl kullanabilirsiniz?
SMS reklamları, e-ticaret firmalarınca da yaygın bir şekilde kullanılan pazarlama yöntemlerinden biri. Tüketicilerin akıllı telefonları üzerinde çokça vakit geçiriyor olmaları da SMS reklamlarının geri dönüşümlerini olumlu bir...
8 Mart 2019
Sinan Oypan
Long tail keywords SEO ile e-ticaret sitenizin trafiğini arttırma
Long tail keywords SEO ile e-ticaret sitenizin trafiğini arttırma
Long tail keywords SEO ile e-ticaret sitenizin trafiğini nasıl arttırabilirsiniz, Long Tail Keywords SEO'da dikkat edilmesi gerekener ve daha fazlası bu yazımızda. Long Tail Keywords SEO Arama motoru optimizasyonu e-ticaret siteleri...
6 Mart 2018
Sinan Oypan
Markaların Instagram yönetiminde yaptıkları hatalar
Markaların Instagram yönetiminde yaptıkları hatalar
Günümüzün en popüler sosyal ağı olan Instagram, markaların da takipçileriyle etkileşime girmek ve hedef kitlelerinin genişletmek için kullandığı mecralardan biri halini aldı. Ancak Instagram yönetimi sırasında yapılan hatalar,...
16 Ekim 2017
Sinan Oypan
Youtube izlenme süresini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Youtube izlenme süresini artırmak için neler yapabilirsiniz?
Video içeriklerin popülerleşmesiyle beraber Youtube içeriklerine olan ilgi de artmaya başlıyor. Bu noktada da Youtube izlenme süreleri, markalar için ölçümlenmesi gereken bir metrik halini almaya başlıyor. Youtube videolarının geri...
6 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Şirket ismi bulmanızı kolaylaştıracak 5 yöntem
Şirket ismi bulmanızı kolaylaştıracak 5 yöntem
Şirket ismi bulma konusu genellikle birçok girişimcinin takıldığı alanlardan biri oluyor ve zorlu bir sürece dönebiliyor. Bunun nedeni de şirketinizin adının uzun yıllar boyunca markanızı yansıtacak olması ve marka bilinirliğiniz...
14 Nisan 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya için video çekme ipuçları
Sosyal medya için video çekme ipuçları
Sosyal medya için video çekmek, etkileşimlerinizi artıracağı gibi yeni hedef kitlelere ulaşmanıza da yardımcı olarak, marka imajınızı güçlendirir. Video içeriklere olan talebin artışta olması, sosyal ağlar üzerinde de video...
15 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette işletme yönetimi nasıl yapılır?
E-ticarette işletme yönetimi nasıl yapılır?
İşletme yönetimi, e-ticarette önemli bir yere sahip olduğu gibi şirketlerin de özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri. Özellikle işlerini büyütmek isteyen küçük işletmelerin bu konu üzerinde çalışmaları...
18 Haziran 2020
Sinan Oypan
Amazon'da Satış Yapmak için Mağaza Açma Rehberi 2021
Amazon'da Satış Yapmak için Mağaza Açma Rehberi 2021
Amazonda satış yapmak bir diğer deyişle Amazonda mağaza açma ile ilgili tüm gerekli konuları ve merak edilenleri bir rehber olarak bölümler halinde sizler için oluşturmaya çalıştık. Dünyanın en büyük e-ticaret firmalarından...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Ücretsiz kargo seçeneğini karlı hale nasıl getirebilirsiniz?
Ücretsiz kargo seçeneğini karlı hale nasıl getirebilirsiniz?
Ücretsiz kargo seçeneği e-ticaret firmalarının satışlarını artırmak için kullandığı pazarlama taktiklerinden biri. Tabii ki ücretsiz kargo sunmak ekstra maliyetler oluşturabileceği için öncelikle bu pazarlama taktiğini kendi...
12 Mart 2018
Sinan Oypan
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 1. Bölüm
Adwords kampanyalarınızda dikkat etmeniz gerekenler - 1. Bölüm
E-ticaret sitenizin ve ürünlerinizin tanıtımını yapmak ve Google üzerinden sitenize dönüşümler sağlamak için Google Adwords kampanyalarından yararlanabilirsiniz. Adwords, Google’ın reklam aracı ve bu araç üzerinde kendi...
18 Mayıs 2017
Sinan Oypan