E-ticarette gerilla pazarlama nasıl yapılır?

2 Ekim 2019
Sinan Oypan

Gerilla pazarlama, tüketicilerin dikkatini çekmek ve farklı bir yaklaşımla marka ya da ürün tanıtımı yapmak için kullanılan pazarlama yöntemlerinden biri ve zaman zaman bu pazarlama çalışmalarının iyi örneklerini viral olmuş bir şekilde görüyoruz. Doğru yapıldığında tüketicilerin aklında marka ve ürün algısı yaratmanın yanı sıra viral olarak geniş kitlelere de markanın ulaşmasını sağlayabilmektedir.

Gerilla pazarlamanın birçok farklı çeşidi bulunuyor ve bu rehberimizde de bu pazarlama yönteminin ne olduğunu, çeşitlerini ve nasıl yapılabileceğini ele alıyoruz.

İlgili rehber: E-ticaret siteleri için işe yarar pazarlama yöntemleri ve ipuçları

Gerilla pazarlama nedir?

Geleneksel ve klasik pazarlama yöntemlerinin haricinde, tüketicilere farklı yöntemlerle ulaşmayı amaçlayan ve yaratıcı, dikkat çeken ve alışılmadık taktiklerin kullanılarak yapıldığı pazarlama çalışmaları gerilla pazarlama olarak isimlendirilebilir.

Gerilla kelimesi olumsuz bir hissiyat veriyor gibi görünse de aslında amacı bu değildir. Gerilla kelimesinin kullanılmasının asıl amacı, beklenmedik şekillerde tüketicilerin karşısına markayı veya ürünü çıkartmak olmasıdır.

Gerilla pazarlamanın türleri neler?

Gerilla pazarlama çalışmaları farklı şekillerde yapılabiliyor. Bu nedenle de bu çalışmaları farklı türlere ayırmak gerekebilir. Öne çıkan ve sıklıkla kullanılan gerilla pazarlama türleri ise şu şekilde:

Dış mekanlarda yapılan çalışmalar

Yoğun bir insan trafiği olan dış mekanlarda, mevcut alanlar üzerinde yapılan yaratıcı pazarlama çalışmalarıdır. Örneğin bir heykele elbise giydirmek, yaratıcı sanatsal çalışmalarla geçici olarak bir alanı renklendirmek.

İç mekanlarda yapılan çalışmalar

Bu türde de ise yine benzer bir yaklaşım bulunuyor. Burada dış mekanlar yerine iç mekanlar tercih edilmektedir. Örneğin, metro ya da tren istasyonlarında yapılan çalışmalar.

Etkinliklerde yapılan çalışmalar

Bir konser, organizasyon ya da toplantı gibi etkinliklerde ortamdaki insanları dahil edecek çalışmalar. Bunlar genellike etkinlik sponsorları ya da düzenleyicilerinden habersiz bir şekilde yapılmaktadır.

Deneysel gerilla pazarlama çalışmalar

Yukarıdaki örneklerin tümünü kapsayabilen ya da tamamen farklı bir konsept içeren, orijinal ve daha önceden yapılmamış; aynı zamanda ortamdaki insanları da çalışmaya dahil eden gerilla pazarlama çalışmaları.

Gerilla pazarlamanın amacı nedir?

Gerilla pazarlama çalışmalarının farklı amaçları bulunuyor. Kendi amaçlarınızı da bu süreçte belirleyerek, pazarlama kurgunuzu istediğiniz şekilde geliştirebilirsiniz. Temel olarak firmaların bu çalışmalardan yararlanmak istemelerinin sebepleri ve bu çalışmaların amaçları şöyle oluyor:

  • Marka ve ürüne dikkat çekmek
  • Marka ya da ürünü ilgi çekici bir şekilde göstermek
  • Belli bir kitlenin (hedef kitleniz) dikkatini farklı bir şekilde çekmek
  • Viral çalışmalarla geniş kitlelere ulaşarak, marka bilinirliğini artırmak
  • Belli bir konuya toplumun dikkatini çekmek (Örneğin; sosyal sorumluluk kampanyaları vb.)
  • Düşük maliyetli ancak akılda kalıcı reklam çalışmaları yapmak

İlgili rehber: Dijital pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?

Gerilla pazarlama nasıl yapılır?

Akılda kalıcı olmalı

Gerilla pazarlama çalışmalarının en önemli unsuru, tüketicilerin aklında kalmalarıdır. Akılda kalıcı olmayan, sıradan çalışmalar, istenen sonuçları vermeyeceği gibi bu çalışmaların da amacına ulaşamamasına neden olacaktır. Bu sebeple de fikirlerinizin akılda kalıcı olması ve tüketicilerin bunları hatırlaması gerekir.

Dinamik olmalı

Durağan ve insanların katılma zorunluluğu olan bir çalışmadan ziyade, insanların istemsizce kendilerini içlerinde bulacakları bir çalışma olması da önemlidir. Böylelikle istemsiz şekilde insanların bu reklam ve pazarlama çalışmasıyla etkileşime girmelerini sağlarsınız. Aşağıdaki örnekte, bir alışveriş merkezinin zeminine yerleştirilen köpek fotoğrafı bulunuyor. Reklam metninde ise bir bit önleyici ürünün reklamı yapılıyor. Zeminde görsel üzerinde yürüyen kişiler, istemsiz bir şekilde bu çalışmaya dahil olmuş oluyorlar.

Hedef kitle üzerine yoğunlaşın

Çalışmanın etkili olabilmesi için, fikirlerinizin ve çalışmalarınızın doğrudan hedef kitleye yönelik olması gerekir. Asıl odak noktası marka ya da ürün olmadan, doğrudan hedef kitleye yönelik olmalı.

Küçük grupları hedefleyin

Kampanyanın verimliliğini artırmak için büyük kitlelere yönelik çalışmalar yerine daha küçük kapsamlı kitlelere yönelik bu çalışmaları yapmanız gerekir. Kitle büyüdüğünde, bu çalışmayı kontrol etmek zorlaşacağı gibi kampanyanın verimliliği de düşebilir.

Şaşırtın ve eğlendirin

Yaptığınız çalışmalardaki amaçlarınızdan biri de hedef kitlenizi şaşırtmak ve eğlendirmektir. Onları eğlendirecek ve şaşırtacak fikirlerinizin olması, kampanyanızın da akılda kalıcı olmasını sağlayacaktır.

Taklit etmekten kaçının

Gerilla pazarlama orijinal bir şekilde yapıldığında etkili olur. Daha önceden yapılmış ve tüketiciler tarafından bilinen çalışmaları taklit etmek, etkiden çok tepki çekmenize neden olabilir. Bu da kampanyanın başarısını olumsuz etkileyeceği gibi marka imajınıza da zarar verebilir.

İnteraktif çalışmalar yapın

İnsanların bu kampanya ile etkileşime geçebilmesi de oldukça önemli. Bu sebeple de çalışmalarınızı interaktif yapmanız, kullanıcıların istemli ya da istemsiz bir şekilde bu kampanyaya dahil olmasını sağlar.

Gerilla pazarlama ile ilgili sık sorulan sorular

Gerilla pazarlama çalışmalarının ücretleri ne kadar?

Bu çalışmaların ücretleri yapılacak olan etkinlik ve çalışmaya göre değişiklik göstermektedir. Ancak gerilla pazarlamanın amacı düşük maliyetlerle ilgi ve dikkat çekici çalışmalar yapmak olduğu için, bu çalışmaların ücretlerinin çok yüksek olmaması gerekir.

Gerilla pazarlama etkili bir yöntem mi?

Tüm pazarlama çalışmalarında olduğu gibi bu çalışmaların da her zaman yüzde yüz etkili olacağı söylenemez. Ancak doğru planlama ve doğru strateji ile tüketiciler arasında bir farklılık yaratılabilir ve belirlenen amaca dikkat çekilebilir. Birçok global firma bu yöntem ile marka ve ürünlerine dikkat çekmektedir.

Neden gerilla kelimesi kullanılıyor?

Gerilla kelimesinin seçilmesini nedeni, geleneksel ve klasikleşen pazarlama yöntemlerinin dışına çıkılarak, tüketicilere beklenmedik anlarda ve yerlerde ürün ya da marka tanıtılmasının yapılmasıdır. Gerilla savaş taktiklerinin beklenmedik ve ansızın uygulanması gibi gerilla pazarlamada da bu fikir uygulandığı için gerilla kelimesi kullanılmaktadır.

Gerilla pazarlamadaki çalışmaların viral olması gerekiyor mu?

Bu konseptte yapılan tüm çalışmalar viral niteliği taşımamakta. Gerilla pazarlama çalışmaları yaparken birincil amacınızın “viral olmak” olmaması gerekiyor. Amacınız tüketicilerin dikkatini çekerek, bir bilinç ve farkındalık yaratmak olmalı. Bu çalışmaların viral olmasını sağlayan faktör, bu çalışmalara dahil olan kişilerin, bu kampanyayı paylaşması ve sonrasında da sosyal kanallar üzerinde gelen olumlu veya olumsuz tepkilerdir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E ticaret hosting seçimi yaparken bilmeniz gerekenler
E ticaret hosting seçimi, web sitenizin hızlı çalışması, gelen trafiği kaldırabilmesi ve sitenin güvenliği açısından oldukça önemli bir süreçtir. Güvenli bir hosting üzerine altyapınızı kurmanın yanı sıra seçeceğiniz...
28 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Ürün satış fiyatı belirlerken kullanabileceğiniz yöntemler
E-ticaret sitenizdeki ürünler için satış fiyatı belirlerken kullanabileceğiniz bir takım yöntemler ve stratejiler bulunuyor. Bu stratejiler doğrultusunda ürününüz için doğru fiyatlandırmayı yaparken, hedef kitlenizin de...
3 Şubat 2020
Sinan Oypan
2020'de B2B pazarlama trendleri nasıl olacak?
B2B pazarlama çalışmaları ile 2020’de yeni hedef kitlelere ulaşırken, e-ticaret siteniz üzerinde gerçekleşen işlemleri de artırarak, karlılığınızı artırabilirsiniz. B2B pazarlama trendleri 2020 yılında içerik ve...
27 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticarette stok maliyeti nasıl düşürülür?
Stok maliyeti, e-ticaret firmalarının gider kalemlerinden biri olduğu için düzenli olarak kontrol edilmeli ve kayıt altında tutulmalıdır. Stok maliyeti artmaya başladığında şirketin karlılığı da zarar görebilir hatta kimi zaman...
9 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Black Friday (Kara Cuma) nedir ve e-ticaret firmaları bundan nasıl yararlanabilir?
Son yıllarda oldukça popülerleşmeye başlayan ve geçtiğimiz yıl Türkiye'de de hem fiziki hem de online mağazaların da pazarlama ve satış planlarına dahil ettiği Kara Cuma (Black Friday), 1980’lerde Amerika’da ortaya...
24 Ekim 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya içerik takvimi nasıl oluşturulur?
Sosyal medya pazarlamada belli bir stratejinin ve düzenin olması, bu alandaki çalışmalarınızdan daha fazla verim almanızı sağlayabilir. Birçok e-ticaret firmasının yaptığı hatalardan biri de sosyal mecralarda bir içerik takvimi...
8 Haziran 2016
Sinan Oypan
Küçük girişimler için geri dönüşüm getiren pazarlama stratejileri
Küçük girişimler için pazarlama stratejileri, geri dönüşümlerini artırarak markalarını büyütmeleri için oldukça önemlidir. Doğru kanallar üzerinden doğru pazarlama çalışmalarını yapmak, dijital pazarlama taktikleri ile...
13 Eylül 2019
Sinan Oypan
Kargo gönderme sürecinde müşteri deneyimini nasıl geliştirebilirsiniz?
Kargo gönderme süreci, e-ticarette müşteri deneyimin artırmak için önemli bir konudur ve kargo ile ilgili konuların iyi yönetilmesi gerekir. İnternetten alışverişlerde tüketicilerin en çok önem verdikleri konulardan biri olması...
12 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette en çok satılan ürünler: Salgın dönemi Nisan yansımaları
E-ticarette en çok satılan ürünler üzerinde corona virüs etkileri devam ediyor. Mart ve Nisan ayında internetten satılan ürünleri karşılaştırdığımızda, evde kaldığımız sürelerin online alışverişteki tüketici...
29 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları
E-ticaret siteniz için ideal hedef kitlenizi bulmanız oldukça önemli. Pazarlama ve reklam çalışmalarınızda bu hedef kitleye yönelik çalışmalar yapmanız gerekecektir. Aksi takdirde daha geniş bir kitleye yönelik çalışmalar...
10 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticarette ürün yönetimi nasıl daha iyi yapılır?
E-ticarette ürün yönetimi, uzun vadede başarılı bir e-ticaret sitesi yönetmenin altın anahtarlarından biri. Stokların kontrolü, popüler ürünlerin beğenilmesi, ürünle ilgili talep yaratılması gibi birçok konu ürün yönetimi...
21 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için markalaşma stratejileri
Markalaşma stratejileri, e-ticaret firmalarının kendi değerlerini yaratmaları için önemli konulardan biri arasında yer almakta. Tüketiciler, çoğunlukla bir ürünü değil bir markayı satın alırlar. Marka değerinin yüksek olması...
22 Haziran 2019
Sinan Oypan