E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

5 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticaret şirketinizin karlılığını görmek ve devam ettirmek için gelir gider hesaplama yapmanız bir hayli önemlidir. Şirketinizin gelir durumunu, nakit akışını ve harcamalarını hesaplayarak şirketinizin karlılığını belirleyebilir ve işinizi karlı bir şekilde devam ettirmek için stratejilerinizi hazırlayabilirsiniz. Gelir ve giderlerinizi hesaplarken de dikkat etmeniz gereken bir takım önemli unsurlar bulunuyor. Bunları da bu yazımızda ele alacağız. İlgili rehber: Girişimciler için gelir gider yönetimi ipuçları

Gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

Muhasebe defterinizi düzenli tutun

Gelir ve giderlerinizi hesaplamanın en etkili yöntemi muhasebe defterinizi düzenli bir şekilde tutmaktır. Burada yaptığınız tüm harcamaların ve nakit akışınızın detaylarını tutmanız, şirketinizin karlılığını hesaplarken size yardımcı olacaktır. Kendi muhasebenizi tutabileceğiniz gibi bir mali müşavirle de çalışabilirsiniz. Muhasebe tarafındaki hataları en aza indirgemek için bir mali müşavirinizin olması önemlidir; çünkü gelir gider hesaplama çalışmalarının yanı sıra vergilerinizin oluşturulması konusunda da size yardımcı olacaktır. Muhasebe defteri üzerinde, şirketizin yaptığı tüm harcamaları kalem kalem tutabilir, bu harcamaları aylık, çeyreklik ve yıllık olarak takip edebilirsiniz. Bunun yanı sıra yaptığınız satışlar sonrasında da kestiğiniz faturaların işleyerek, nakit akışınızı doğru bir şekilde kayıt altında tutarak, gelirlerinizi de hesaplayabilirsiniz. Giderlerde olduğu gibi aylık, çeyreklik ve yıllık raporlarınızı da muhasebe defteriniz üzerinde tutabilirsiniz.

Pozitif ve negatif nakit akışınızı hesaplayın

Nakit akışı karlılıktan daha önemlidir; çünkü kağıt üzerinde şirketiniz karlı görünse de kasanızdaki paranın miktarı az olabilir. Ancak nakit akışı doğrudan kasanıza giren ve çıkan sıcak parayı takip etmenizi sağlar. Bu nedenle de nakit akışı yönetiminizi de gelir gider hesaplama sürecinde takip etmelisiniz. İlgili rehber: Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz? Pozitif nakit akışı, kasanıza giren parayı; negatif nakit akışı ise kasanızdan çıkan parayı belirtmektedir. Giderlerinizi hesapladığınızda, kasanızdan çıkan paranın takibini yapabilirsiniz. Pozitif nakit akışında ise durum biraz daha değişebilir; çünkü e-ticaret siteniz üzerinden kredi kartı ile satış yaptığınızda, bu ödemeler anında kasanıza düşmez. Bankalar bu parayı vadeli olarak öderler ve bu nedenle de pozitif nakit akışınızın takibini ödemelerin vadelerine göre yapmanız gerekir. İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

Gider kalemlerinizi tek tek belirleyin

Gelir gider hesaplama yaparken, şirketinizin tüm gider kalemlerini belirlemek olacaktır. Bu giderleri aylık bazda hazırlayarak, yıllık toplam giderlerinizi de hesaplayabilirsiniz. En küçük giderlerinizi dahi bu listeye eklemeniz önemlidir; çünkü bu küçük giderler dahi kasanızdan para çıkmasına neden olacaktır. Şirketinizin gider kalemleri arasında şunlar olabilir:
  • Ofis / depo kirası
  • Ofis masrafları (gıda, çay, kahve, kağıt, temizlik ürünleri vb.)
  • Düzenli olarak kullanılan yazılımların ücretleri
  • Bilgisayar, donanım vb. araçların bakım ücretleri ve/ya kiraları
  • Çalışanların maaş ve sigortaları
  • Vergiler
  • (Eğer varsa) Satılan ürünler için gerekli izin ve lisanslar
  • Depo maliyetleri
  • Satılmayan ürünlerin depo maliyetleri
  • Kargo ücretleri
  • İade ürünlerin masrafları
  • Pazarlama ve reklam harcamaları
Bu harcamalar şirketinizin yapısına ve büyüklüğüne göre değişiklik gösterebilir; ancak en ufak gider kaleminin dahi bu listeye eklenmesi bir hayli önemlidir. İlgili rehber: E-ticaret şirketleri hangi vergileri ödemekle yükümlüler?

Pazarlama ve reklam bütçenizi dahil edin

Şirket giderlerinizi belirlerken pazarlama ve reklam harcamalarınızı da gider kaleli olarak göstermelisiniz. Gelir gider hesaplama sürecinde, hangi mecralar üzerinde ne tür çalışmalar karşılığında ne kadarlık bir para ödediğinizi listeleyerek, genel olarak şirketinizin pazarlama ve reklam harcamalarını belirleyebilirsiniz. Bu çalışmaların ne kadar verimli olduğunu görmek için de yatırım getirisini hesaplayabilirsiniz. Harcadığınız reklamlar karşılığında ne kadarlık bir geri dönüş aldığınızı ve bir müşteri kazanımı için ödediğiniz pazarlama/reklam bütçesini de belirleyerek, reklam stratejileriniz için en ideal bütçeyi belirleyebilirsiniz. İlgili rehber: E-ticarette yatırım getirisi artıracak reklam stratejileri

Satılan ürün maliyetlerini hesaplayın

Satılan ürün maliyetleri de e-ticaret firmaları için önemli bir gider kalemidir. Bir ürünün toplam maliyeti giderlerin yanı sıra ürünün satış fiyatını da doğrudan etkilemektedir. Satılan ürünlerin size ne kadara mal olduğunu hesaplayarak, şirket giderlerinize bu kalemleri de eklemeniz gerekir. İlgili rehber: E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama

Satılmayan ürünlerin maliyetleri

Satılan ürünlerin belli bir maliyeti olduğu gibi satılmayan ve stokta kalan ürünlerin de şirketinize bir maliyeti vardır. Bunları da giderleriniz arasına eklemeniz önemlidir. Özellikle zaman içerisinde değer kaybeden ürünleriniz bulunuyorsa; ya da depoda belli bir raf ömrü bulunan ürünleriniz bulunuyorsa, bunların satışını yapmamanız bu ürünlerin maliyetlerini artıracaktır. Stokta kalan ürünler, depo maliyetinizi artırmaktadır; çünkü deponuzda belli bir alanı kaplamaktadırlar ve bu da yeni ürün alımlarınızı engelleyebilir. Bunun yanı sıra ürünün belli bir raf ömrü olduğunda, siz bu ürünleri tedarikçiden temin ettiğinizdeki fiyatı baz alarak satamayabilirsiniz. Zaman içerisinde ürünün değerini kaybetmesi nedeniyle zararına satışlar yapmaya başlayabilirsiniz ki bu da şirketinizin kasasından para çıkmasına neden olarak; karlılığınızı düşürmeye başlayacaktır. Bu sebeple de stokta kalan ürünlerin de masraflarını bu gelir gider hesaplama sürecine dahil etmeniz gerekir.

İade ürünlerin giderleri

Ürün iadeleri de e-ticaret şirketlerinin giderleri arasında yer almaktadır. Herhangi bir sebeple bir ürün iadesi yapıldığında, ürünün bedeli tüketiciye iletilmektedir. Bunun yanı sıra ürünün değerini kaybetmesi ve iade sürecindeki kargo masrafları da gider kalemi olarak işleme alınmalıdır.

Gelir kalemlerinizi belirleyin

E-ticaret şirketinizin en büyük gelir kalemi, internet üzerinden yaptığınız satışlardır. Bu satışları da muhasebe defteriniz üzerine işlemelisiniz. Tabii ki burada gelen ödemelerin türlerine göre pozitif nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Yazının başında da belirttiğimiz gibi kredi kartı ödemeleri vadeli olarak hesabınıza aktarıldığı için nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Havale ile yapılan işlemlerle kredi kartı işlemlerini de ayırarak, gelirlerinizi bu şekilde işlemeniz önemlidir. İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Markanız için dijital ajans seçmeden önce bilmeniz gerekenler
E-ticaret firmanızın internet üzerinde pazarlama çalışmaları için bir dijital pazarlama ajansı ile çalışabilirsiniz. Fakat her ajansın çalışma biçimi ve sunduğu hizmetler farklılık gösterecektir. Bunun yanı sıra sizin de...
21 Ekim 2016
Sinan Oypan
Hazır e ticaret sistemleri neden avantajlı?
Hazır e ticaret sistemleri, e-ticarete yeni başlamak isteyen, fiziki mağazasını internete taşımak isteyen veya site altyapı kurulumu gibi teknik işlerle ilgilenmeden doğrudan işine odaklanmak isteyenler için birçok çözüm sunuyor....
25 Haziran 2020
Sinan Oypan
Instagram yönetimi için kullanabilecek araçlar - 2. Bölüm
Instagram üzerinden daha fazla verim almak ve etkileşim oranlarını artırmak için, iyi bir yönetim yapılması gerekir. Instagram yönetimini etkin bir şekilde yapmak için farklı farklı araçlardan yararlanmak gerekir. Dünkü...
14 Eylül 2017
Sinan Oypan
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? E-Ticaret sitesi ürün sayfalarında site içi SEO ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. E-ticaret sitenizi kurmanız tek başına yeterli değil. Sitenize eklediğiniz ürünlerinizin arama...
4 Eylül 2018
Sinan Oypan
Kargo gönderme sürecinde müşteri deneyimini nasıl geliştirebilirsiniz?
Kargo gönderme süreci, e-ticarette müşteri deneyimin artırmak için önemli bir konudur ve kargo ile ilgili konuların iyi yönetilmesi gerekir. İnternetten alışverişlerde tüketicilerin en çok önem verdikleri konulardan biri olması...
12 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Videolarınızı düzenlemek için kullanabileceğiniz 5 mobil uygulama
Geçtiğimiz günlerde ilgi çekici ürün videoları çekmek için neler yapabileceğinizi sizlerle paylaşmıştık. Aynı zamanda videolarınıza reklam verirken dikkat etmeniz gereken kriterleri de paylaşmıştık. Bu yazımızda da kendi...
30 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Twitter paylaşım fikirleri
E-ticaret firmaları sosyal medya üzerinde etkileşim yaratarak, marka bilinirliğini artırmak ve sitelerine trafik göndermek için farklı Twitter paylaşım fikirlerinden yararlanabilirler. Twitter üzerinde aktif bir şekilde yer alarak,...
27 Kasım 2019
Sinan Oypan
E-ticaret site tasarımlarında Flat Design kullanmanın avantajları nelerdir?
Flat Design, son birkaç yıldır web site ve arayüz tasarımlarında sıklıkla kullanılmaya başlandı. Özellike 2012 ve 2013 yıllarında Windows 8 ve iOS7’de bu tasarım ögelerinin kullanılması, Flat Design’ın popülerliğini...
17 Mayıs 2018
Sinan Oypan
İyi tasarlanmış ve başarılı bir "sıkça sorulan sorular" sayfası nasıl hazırlanır?
E-ticaret sitelerinin en önemli kısımlarından birini oluşturan Sıkça Sorulan Sorular sayfası site işleyişi ve politikası hakkında müşterinin aklında oluşabilecek soruları gidermenin yanında kargo, müşteri hizmetleri ve...
2 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
B2B e ticaret satışlarınızı artırmanıza yardımcı olacak 6 ipucu
B2B e-ticaret doğrudan firmalarla ilgili olduğu için B2C’ye kıyasla daha farklı bir yapıdadır. Site trafiği, ziyaretçi sayısı, yapılan işlem sayısı daha azdır; ancak toptan ürün satışı yapıldığı için tek bir siparişte...
8 Ocak 2017
Sinan Oypan
Yerli ve yabancı üretici firmalar ile çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Yerli ve yabancı üretici firmalar, ürün tedarik yönetiminde farklı avantaj ve dezavantajlar sağlayabildikleri için tedarik ağınızı oluştururken doğru üreticileri seçmeniz önemli. Yerli ve yabancı üretici firmalar, farklı...
19 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde görsel optimizasyonunu sağlayacak ipuçları
E-ticaret sitenizin görsel arama sorgularında daha iyi bir şekilde indekslenmesi ve görsel içerikleriniz üzerinden sitenize trafik sağlamak için görsel optimizasyonunu yapmanız gerekiyor. İşin SEO kısmının yanı sıra site...
11 Ocak 2018
Sinan Oypan