fbpx

E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

5 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticaret şirketinizin karlılığını görmek ve devam ettirmek için gelir gider hesaplama yapmanız bir hayli önemlidir. Şirketinizin gelir durumunu, nakit akışını ve harcamalarını hesaplayarak şirketinizin karlılığını belirleyebilir ve işinizi karlı bir şekilde devam ettirmek için stratejilerinizi hazırlayabilirsiniz. Gelir ve giderlerinizi hesaplarken de dikkat etmeniz gereken bir takım önemli unsurlar bulunuyor. Bunları da bu yazımızda ele alacağız. İlgili rehber: Girişimciler için gelir gider yönetimi ipuçları

Gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

Muhasebe defterinizi düzenli tutun

Gelir ve giderlerinizi hesaplamanın en etkili yöntemi muhasebe defterinizi düzenli bir şekilde tutmaktır. Burada yaptığınız tüm harcamaların ve nakit akışınızın detaylarını tutmanız, şirketinizin karlılığını hesaplarken size yardımcı olacaktır. Kendi muhasebenizi tutabileceğiniz gibi bir mali müşavirle de çalışabilirsiniz. Muhasebe tarafındaki hataları en aza indirgemek için bir mali müşavirinizin olması önemlidir; çünkü gelir gider hesaplama çalışmalarının yanı sıra vergilerinizin oluşturulması konusunda da size yardımcı olacaktır. Muhasebe defteri üzerinde, şirketizin yaptığı tüm harcamaları kalem kalem tutabilir, bu harcamaları aylık, çeyreklik ve yıllık olarak takip edebilirsiniz. Bunun yanı sıra yaptığınız satışlar sonrasında da kestiğiniz faturaların işleyerek, nakit akışınızı doğru bir şekilde kayıt altında tutarak, gelirlerinizi de hesaplayabilirsiniz. Giderlerde olduğu gibi aylık, çeyreklik ve yıllık raporlarınızı da muhasebe defteriniz üzerinde tutabilirsiniz.

Pozitif ve negatif nakit akışınızı hesaplayın

Nakit akışı karlılıktan daha önemlidir; çünkü kağıt üzerinde şirketiniz karlı görünse de kasanızdaki paranın miktarı az olabilir. Ancak nakit akışı doğrudan kasanıza giren ve çıkan sıcak parayı takip etmenizi sağlar. Bu nedenle de nakit akışı yönetiminizi de gelir gider hesaplama sürecinde takip etmelisiniz. İlgili rehber: Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz? Pozitif nakit akışı, kasanıza giren parayı; negatif nakit akışı ise kasanızdan çıkan parayı belirtmektedir. Giderlerinizi hesapladığınızda, kasanızdan çıkan paranın takibini yapabilirsiniz. Pozitif nakit akışında ise durum biraz daha değişebilir; çünkü e-ticaret siteniz üzerinden kredi kartı ile satış yaptığınızda, bu ödemeler anında kasanıza düşmez. Bankalar bu parayı vadeli olarak öderler ve bu nedenle de pozitif nakit akışınızın takibini ödemelerin vadelerine göre yapmanız gerekir. İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

Gider kalemlerinizi tek tek belirleyin

Gelir gider hesaplama yaparken, şirketinizin tüm gider kalemlerini belirlemek olacaktır. Bu giderleri aylık bazda hazırlayarak, yıllık toplam giderlerinizi de hesaplayabilirsiniz. En küçük giderlerinizi dahi bu listeye eklemeniz önemlidir; çünkü bu küçük giderler dahi kasanızdan para çıkmasına neden olacaktır. Şirketinizin gider kalemleri arasında şunlar olabilir:
  • Ofis / depo kirası
  • Ofis masrafları (gıda, çay, kahve, kağıt, temizlik ürünleri vb.)
  • Düzenli olarak kullanılan yazılımların ücretleri
  • Bilgisayar, donanım vb. araçların bakım ücretleri ve/ya kiraları
  • Çalışanların maaş ve sigortaları
  • Vergiler
  • (Eğer varsa) Satılan ürünler için gerekli izin ve lisanslar
  • Depo maliyetleri
  • Satılmayan ürünlerin depo maliyetleri
  • Kargo ücretleri
  • İade ürünlerin masrafları
  • Pazarlama ve reklam harcamaları
Bu harcamalar şirketinizin yapısına ve büyüklüğüne göre değişiklik gösterebilir; ancak en ufak gider kaleminin dahi bu listeye eklenmesi bir hayli önemlidir. İlgili rehber: E-ticaret şirketleri hangi vergileri ödemekle yükümlüler?

Pazarlama ve reklam bütçenizi dahil edin

Şirket giderlerinizi belirlerken pazarlama ve reklam harcamalarınızı da gider kaleli olarak göstermelisiniz. Gelir gider hesaplama sürecinde, hangi mecralar üzerinde ne tür çalışmalar karşılığında ne kadarlık bir para ödediğinizi listeleyerek, genel olarak şirketinizin pazarlama ve reklam harcamalarını belirleyebilirsiniz. Bu çalışmaların ne kadar verimli olduğunu görmek için de yatırım getirisini hesaplayabilirsiniz. Harcadığınız reklamlar karşılığında ne kadarlık bir geri dönüş aldığınızı ve bir müşteri kazanımı için ödediğiniz pazarlama/reklam bütçesini de belirleyerek, reklam stratejileriniz için en ideal bütçeyi belirleyebilirsiniz. İlgili rehber: E-ticarette yatırım getirisi artıracak reklam stratejileri

Satılan ürün maliyetlerini hesaplayın

Satılan ürün maliyetleri de e-ticaret firmaları için önemli bir gider kalemidir. Bir ürünün toplam maliyeti giderlerin yanı sıra ürünün satış fiyatını da doğrudan etkilemektedir. Satılan ürünlerin size ne kadara mal olduğunu hesaplayarak, şirket giderlerinize bu kalemleri de eklemeniz gerekir. İlgili rehber: E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama

Satılmayan ürünlerin maliyetleri

Satılan ürünlerin belli bir maliyeti olduğu gibi satılmayan ve stokta kalan ürünlerin de şirketinize bir maliyeti vardır. Bunları da giderleriniz arasına eklemeniz önemlidir. Özellikle zaman içerisinde değer kaybeden ürünleriniz bulunuyorsa; ya da depoda belli bir raf ömrü bulunan ürünleriniz bulunuyorsa, bunların satışını yapmamanız bu ürünlerin maliyetlerini artıracaktır. Stokta kalan ürünler, depo maliyetinizi artırmaktadır; çünkü deponuzda belli bir alanı kaplamaktadırlar ve bu da yeni ürün alımlarınızı engelleyebilir. Bunun yanı sıra ürünün belli bir raf ömrü olduğunda, siz bu ürünleri tedarikçiden temin ettiğinizdeki fiyatı baz alarak satamayabilirsiniz. Zaman içerisinde ürünün değerini kaybetmesi nedeniyle zararına satışlar yapmaya başlayabilirsiniz ki bu da şirketinizin kasasından para çıkmasına neden olarak; karlılığınızı düşürmeye başlayacaktır. Bu sebeple de stokta kalan ürünlerin de masraflarını bu gelir gider hesaplama sürecine dahil etmeniz gerekir.

İade ürünlerin giderleri

Ürün iadeleri de e-ticaret şirketlerinin giderleri arasında yer almaktadır. Herhangi bir sebeple bir ürün iadesi yapıldığında, ürünün bedeli tüketiciye iletilmektedir. Bunun yanı sıra ürünün değerini kaybetmesi ve iade sürecindeki kargo masrafları da gider kalemi olarak işleme alınmalıdır.

Gelir kalemlerinizi belirleyin

E-ticaret şirketinizin en büyük gelir kalemi, internet üzerinden yaptığınız satışlardır. Bu satışları da muhasebe defteriniz üzerine işlemelisiniz. Tabii ki burada gelen ödemelerin türlerine göre pozitif nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Yazının başında da belirttiğimiz gibi kredi kartı ödemeleri vadeli olarak hesabınıza aktarıldığı için nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Havale ile yapılan işlemlerle kredi kartı işlemlerini de ayırarak, gelirlerinizi bu şekilde işlemeniz önemlidir. İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Ürün pazarlama çalışmalarını daha iyi hale nasıl getirebilirsiniz?
Ürün pazarlama çalışmalarını daha iyi hale nasıl getirebilirsiniz?
Ürün pazarlama çalışmaları, pazardaki talebi artırarak, tüketicilerin bu ürüne olan ilgi ve merakını artırmanıza yardımcı olur. Önceki günlerde ürün pazarlamasının ne olduğunu ürün pazarlama yaparken dikkat etmeniz gereken...
11 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ödeme sayfalarının optimizasyonu için ipuçları
E-ticarette ödeme sayfalarının optimizasyonu için ipuçları
E-ticaret sitelerinde geri dönüşümler için en önemli alan ödeme sayfalarıdır. Bu sayfaların doğru bir şekilde kurgulanması ve kullanıcı deneyimine göre optimize edilmesi, satışların gerçekleşmesine yardımcı olur. İyi bir...
1 Şubat 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya trendleri 2017’de nasıl değişecek?
Sosyal medya trendleri 2017’de nasıl değişecek?
Diğer tüm alanlarda olduğu gibi 2017’de sosyal medyada da bir takım değişiklikler olacak. Kullanıcıların beklentilerinin değişmesi ve teknolojik gelişmelerin sosyal mecralara uygulanması da markaların bu yeniliklere ayak uydurmaya...
18 Aralık 2016
Sinan Oypan
Ofis tutarken girişimler nelere dikkat etmelidir?
Ofis tutarken girişimler nelere dikkat etmelidir?
Ofis tutarken kısıtlı bütçe girişimcileri en çok zorlayan konulardan birisi. İşe ve girişime göre ihtiyaç duyulan ofis alanı farklılık gösterebiliyor. Küçük girişimlerin birçoğu home ofice sisteminden yararlansa da belli bir...
27 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Etkili bir tedarik zinciri yönetimi için ipuçları
Etkili bir tedarik zinciri yönetimi için ipuçları
E-ticarette etkili bir tedarik zinciri yönetimi yapmak, uzun vadede sektörde başarılı olmanın sırlarından biri olarak öne çıkmakta. Ürün tedariklerinin etkin bir şekilde yapılması, ürünlerin tüketicilere sorunsuz ve hızlı bir...
30 Aralık 2020
Sinan Oypan
Network nedir? Network Nasıl Oluşturulur?
Network nedir? Network Nasıl Oluşturulur?
Network kurmak, iş hayatında çevrenizi genişletmek ve isminizi duyurmak için önemli konulardan biri olarak öne çıkar. Bulunduğunuz sektör içindeki ya da farklı sektörlerdeki kişilerle iyi iş ve arkadaşlık ilişkileri kurmak, iş...
30 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Özgün tasarım dili oluşturmanın altın kuralları
Özgün tasarım dili oluşturmanın altın kuralları
Gelişen teknolojiyle birlikte ilerleyen özgün tasarım dili rakipleriniz arasından kolayca sıyrılmanızı sağlayacaktır. Fark yaratan özgün tasarım ortaya çıkararak kuşaklar arası bir köprü oluşturabilmek mümkün. Peki nasıl...
26 Haziran 2020
IdeaSoft
Ücretsiz reklam olarak kullanabileceğiniz tanıtım çalışmaları
Ücretsiz reklam olarak kullanabileceğiniz tanıtım çalışmaları
Ücretsiz reklam olarak kullanabileceğiniz dijital pazarlama çalışmaları ile şirketinizin ve ürünlerinizin tanıtımlarını yapabilirsiniz. Reklam ve pazarlama çalışmalarını beraber yürütebileceğiniz ücretsiz yöntemler...
30 Ekim 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için sosyal medyanın önemi nedir?
E-ticaret firmaları için sosyal medyanın önemi nedir?
Sosyal medya pazarlama, günümüzdeki en yaygın kullanılan pazarlama yöntemlerinden biri ve bu nedenle de sosyal medyanın önemi, e-ticaret şirketleri için bir hayli yüksek. Sosyal medyanın önemi, özellikle Facebook’un 2007 yılında...
17 Ocak 2019
Sinan Oypan
Etkileşimlerinizi artırmak için Instagram’da günlük olarak yapmanız gerekenler
Etkileşimlerinizi artırmak için Instagram’da günlük olarak yapmanız gerekenler
Sosyal medya pazarlamadan iyi sonuçlar alabilmek için düzenli olarak bu mecralar üzerinde çalışmalar yapmanız ve her gün aktif bir şekilde bu platformları takip etmeniz gerekir. Tabii ki sosyal medya yönetiminde içerik yönetimi...
17 Eylül 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmanızı rakiplerinizden farklılaştırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret firmanızı rakiplerinizden farklılaştırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sektörünün büyümesiyle beraber, sektördeki rekabette önemli bir şekilde artmaya başladı. Benzer ürün gamlarını satan e-ticaret sitlerinin artmasıyla beraber, firmalar bu rekabetle baş etmekte zorlanabiliyorlar. Aynı...
1 Nisan 2017
Sinan Oypan
E-ticarette satışları artıracak 14 taktik - 1. Bölüm
E-ticarette satışları artıracak 14 taktik - 1. Bölüm
E-ticaret sitelerinde satışı artırmak için farklı pazarlama ve reklam stratejileri geliştirilir. Bu stratejilerin yanı sıra e-ticaret sitesi üzerinde de yapılacak bir takım çalışmalar bulunur. Genel olarak satışları ve geri...
15 Eylül 2017
Sinan Oypan