E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

5 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticaret şirketinizin karlılığını görmek ve devam ettirmek için gelir gider hesaplama yapmanız bir hayli önemlidir. Şirketinizin gelir durumunu, nakit akışını ve harcamalarını hesaplayarak şirketinizin karlılığını belirleyebilir ve işinizi karlı bir şekilde devam ettirmek için stratejilerinizi hazırlayabilirsiniz. Gelir ve giderlerinizi hesaplarken de dikkat etmeniz gereken bir takım önemli unsurlar bulunuyor. Bunları da bu yazımızda ele alacağız. İlgili rehber: Girişimciler için gelir gider yönetimi ipuçları

Gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

Muhasebe defterinizi düzenli tutun

Gelir ve giderlerinizi hesaplamanın en etkili yöntemi muhasebe defterinizi düzenli bir şekilde tutmaktır. Burada yaptığınız tüm harcamaların ve nakit akışınızın detaylarını tutmanız, şirketinizin karlılığını hesaplarken size yardımcı olacaktır. Kendi muhasebenizi tutabileceğiniz gibi bir mali müşavirle de çalışabilirsiniz. Muhasebe tarafındaki hataları en aza indirgemek için bir mali müşavirinizin olması önemlidir; çünkü gelir gider hesaplama çalışmalarının yanı sıra vergilerinizin oluşturulması konusunda da size yardımcı olacaktır. Muhasebe defteri üzerinde, şirketizin yaptığı tüm harcamaları kalem kalem tutabilir, bu harcamaları aylık, çeyreklik ve yıllık olarak takip edebilirsiniz. Bunun yanı sıra yaptığınız satışlar sonrasında da kestiğiniz faturaların işleyerek, nakit akışınızı doğru bir şekilde kayıt altında tutarak, gelirlerinizi de hesaplayabilirsiniz. Giderlerde olduğu gibi aylık, çeyreklik ve yıllık raporlarınızı da muhasebe defteriniz üzerinde tutabilirsiniz.

Pozitif ve negatif nakit akışınızı hesaplayın

Nakit akışı karlılıktan daha önemlidir; çünkü kağıt üzerinde şirketiniz karlı görünse de kasanızdaki paranın miktarı az olabilir. Ancak nakit akışı doğrudan kasanıza giren ve çıkan sıcak parayı takip etmenizi sağlar. Bu nedenle de nakit akışı yönetiminizi de gelir gider hesaplama sürecinde takip etmelisiniz. İlgili rehber: Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz? Pozitif nakit akışı, kasanıza giren parayı; negatif nakit akışı ise kasanızdan çıkan parayı belirtmektedir. Giderlerinizi hesapladığınızda, kasanızdan çıkan paranın takibini yapabilirsiniz. Pozitif nakit akışında ise durum biraz daha değişebilir; çünkü e-ticaret siteniz üzerinden kredi kartı ile satış yaptığınızda, bu ödemeler anında kasanıza düşmez. Bankalar bu parayı vadeli olarak öderler ve bu nedenle de pozitif nakit akışınızın takibini ödemelerin vadelerine göre yapmanız gerekir. İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

Gider kalemlerinizi tek tek belirleyin

Gelir gider hesaplama yaparken, şirketinizin tüm gider kalemlerini belirlemek olacaktır. Bu giderleri aylık bazda hazırlayarak, yıllık toplam giderlerinizi de hesaplayabilirsiniz. En küçük giderlerinizi dahi bu listeye eklemeniz önemlidir; çünkü bu küçük giderler dahi kasanızdan para çıkmasına neden olacaktır. Şirketinizin gider kalemleri arasında şunlar olabilir:
  • Ofis / depo kirası
  • Ofis masrafları (gıda, çay, kahve, kağıt, temizlik ürünleri vb.)
  • Düzenli olarak kullanılan yazılımların ücretleri
  • Bilgisayar, donanım vb. araçların bakım ücretleri ve/ya kiraları
  • Çalışanların maaş ve sigortaları
  • Vergiler
  • (Eğer varsa) Satılan ürünler için gerekli izin ve lisanslar
  • Depo maliyetleri
  • Satılmayan ürünlerin depo maliyetleri
  • Kargo ücretleri
  • İade ürünlerin masrafları
  • Pazarlama ve reklam harcamaları
Bu harcamalar şirketinizin yapısına ve büyüklüğüne göre değişiklik gösterebilir; ancak en ufak gider kaleminin dahi bu listeye eklenmesi bir hayli önemlidir. İlgili rehber: E-ticaret şirketleri hangi vergileri ödemekle yükümlüler?

Pazarlama ve reklam bütçenizi dahil edin

Şirket giderlerinizi belirlerken pazarlama ve reklam harcamalarınızı da gider kaleli olarak göstermelisiniz. Gelir gider hesaplama sürecinde, hangi mecralar üzerinde ne tür çalışmalar karşılığında ne kadarlık bir para ödediğinizi listeleyerek, genel olarak şirketinizin pazarlama ve reklam harcamalarını belirleyebilirsiniz. Bu çalışmaların ne kadar verimli olduğunu görmek için de yatırım getirisini hesaplayabilirsiniz. Harcadığınız reklamlar karşılığında ne kadarlık bir geri dönüş aldığınızı ve bir müşteri kazanımı için ödediğiniz pazarlama/reklam bütçesini de belirleyerek, reklam stratejileriniz için en ideal bütçeyi belirleyebilirsiniz. İlgili rehber: E-ticarette yatırım getirisi artıracak reklam stratejileri

Satılan ürün maliyetlerini hesaplayın

Satılan ürün maliyetleri de e-ticaret firmaları için önemli bir gider kalemidir. Bir ürünün toplam maliyeti giderlerin yanı sıra ürünün satış fiyatını da doğrudan etkilemektedir. Satılan ürünlerin size ne kadara mal olduğunu hesaplayarak, şirket giderlerinize bu kalemleri de eklemeniz gerekir. İlgili rehber: E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama

Satılmayan ürünlerin maliyetleri

Satılan ürünlerin belli bir maliyeti olduğu gibi satılmayan ve stokta kalan ürünlerin de şirketinize bir maliyeti vardır. Bunları da giderleriniz arasına eklemeniz önemlidir. Özellikle zaman içerisinde değer kaybeden ürünleriniz bulunuyorsa; ya da depoda belli bir raf ömrü bulunan ürünleriniz bulunuyorsa, bunların satışını yapmamanız bu ürünlerin maliyetlerini artıracaktır. Stokta kalan ürünler, depo maliyetinizi artırmaktadır; çünkü deponuzda belli bir alanı kaplamaktadırlar ve bu da yeni ürün alımlarınızı engelleyebilir. Bunun yanı sıra ürünün belli bir raf ömrü olduğunda, siz bu ürünleri tedarikçiden temin ettiğinizdeki fiyatı baz alarak satamayabilirsiniz. Zaman içerisinde ürünün değerini kaybetmesi nedeniyle zararına satışlar yapmaya başlayabilirsiniz ki bu da şirketinizin kasasından para çıkmasına neden olarak; karlılığınızı düşürmeye başlayacaktır. Bu sebeple de stokta kalan ürünlerin de masraflarını bu gelir gider hesaplama sürecine dahil etmeniz gerekir.

İade ürünlerin giderleri

Ürün iadeleri de e-ticaret şirketlerinin giderleri arasında yer almaktadır. Herhangi bir sebeple bir ürün iadesi yapıldığında, ürünün bedeli tüketiciye iletilmektedir. Bunun yanı sıra ürünün değerini kaybetmesi ve iade sürecindeki kargo masrafları da gider kalemi olarak işleme alınmalıdır.

Gelir kalemlerinizi belirleyin

E-ticaret şirketinizin en büyük gelir kalemi, internet üzerinden yaptığınız satışlardır. Bu satışları da muhasebe defteriniz üzerine işlemelisiniz. Tabii ki burada gelen ödemelerin türlerine göre pozitif nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Yazının başında da belirttiğimiz gibi kredi kartı ödemeleri vadeli olarak hesabınıza aktarıldığı için nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Havale ile yapılan işlemlerle kredi kartı işlemlerini de ayırarak, gelirlerinizi bu şekilde işlemeniz önemlidir. İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

2017 yılında e-ticaret trendleri neler olacak?
2016 yılının sonlarına yaklaşırken, birçok firma artık 2017 planlarını yapmaya başladı. Tabii ki reklam, satış ve pazarlama stratejilerinin yanı sıra iş geliştirme planları da bu dönemlerde yapılıyor. Söz konusu e-ticaret...
8 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticaret site tasarımında bulunan 3 temel öge
E-ticaret site tasarımı yapılırken özellikle dikkat edilmesi ve üzerinde durulması gereken temel ögeler bulunmakta. Bu unsurların eksik oluşu ya da amacına uygun bir şekilde tasarlanmaması, e-ticaret sitesini ziyaret edenlerin site...
6 Şubat 2019
Sinan Oypan
Landing Page nedir ve nasıl hazırlanmalıdır? - 1. Bölüm
Landing Page’ler e-ticaret sitelerinde oldukça önemli görevlere sahiptirler. Farklı amaçlarla düzenlenen bu sayfalar geri dönüşümleri artırmak için kullanılırlar. Farklı tasarımları ve amaçları olmasına rağmen bu sayfaların...
5 Eylül 2017
Sinan Oypan
İlk satışlarınızı yapmak için kullanabileceğiniz pazarlama ipuçları
E-ticarette ilk satışlarınızı yapabilmeniz işinizi yavaş yavaş rayına oturttuğunuzu görmenizi sağlar. Sitenizi kurduktan sonra bu satışlar hemen gerçekleşmeyebilir; ancak doğru çalışmaları yapmak ve adımları atmak ilk...
23 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticarette ürün paketleme neden önemli?
E-ticaret sitenizde sattığınız ürünlerin tüketicilere nasıl gönderildiği önemli bir konu olduğu için ürün paketleme konusu üzerinde durmanız gerekmektedir. Ürünün paket, ambalaj veya kutu seçiminin yanı sıra paket ...
7 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Facebook video fikirleri
Facebook video içerikleri, etkileşimleri ve geri dönüşümleri artırma için etkili olduğu gibi yeni kitlelere ulaşma konusunda da etkilidir. Farklı içerik türlerinden ve fikirlerinden yararlanmak, kullanıcılarla farklı etkileşimler...
24 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Hepsiburada Mağaza Açma Rehberi 2021
Hepsiburada mağaza açma diğer bir deyişle Hepsiburada dükkan açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. Türkiye’nin en eski e-ticaret sitelerinden biri olan Hepsiburada’da mağaza açmak ve kendi ürünlerinizi...
17 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-ticarette yatırım getirisi artıracak reklam stratejileri
E-ticarette yatırım getirinizi artıracak reklam stratejileri belirlemeniz, hem bütçenizi iyi yönetmenizi hem de reklamlarınızdan daha fazla dönüşüm edinmenizi sağlar. Tabii ki doğru stratejileri belirlemek için, reklam planlarınız...
13 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinin hazırlıklı olması gereken işletme giderleri neler?
E-ticaret sitesi kuranların ya da kurmak isteyenlerin aynı zamanda hazırlık olması gereken bir takım işletme giderleri bulunur. Bu işletme giderleri için hazırlıklı olmamanız, şirketinizin zarar etmesine ve beklenmedik nedenlerden...
14 Ocak 2019
Sinan Oypan
HTTPS’e geçmenin e-ticaret sitenize katacağı avantajlar
İnternet sitelerinde genellikle kullanılan protokol HTTP’dir ve uzun süredir siteler bu protokolü kullanmaktaydılar. Ancak son dönemlerde daha güvenli veri transferinin sağlanması açısından HTTPS kullanımı da yaygınlaşmaya...
13 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-ticarette müşteri yorumlarının önemi ve satın alma kararlarına etkileri
E-ticarette tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörlerden biri de müşteri yorumları. Başka müşterilerin ya da kullanıcıların ürünler ve aldıkları hizmet hakkında yaptıkları yorumlar, siteyi ziyaret eden yeni...
23 Mart 2017
Sinan Oypan
Başarılı bir video pazarlama çalışmasında dikkat edilmesi gereken unsurlar
Video pazarlama çalışmalarının önemi son dönemde iyice artmaya başladı ve markalar da pazarlama çalışmalarında videolara yer vermeyi daha fazla düşünür hale geldiler. Görsel çalışmaların yerini artık bu videolar alıyor....
18 Eylül 2016
Sinan Oypan