E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

5 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticaret şirketinizin karlılığını görmek ve devam ettirmek için gelir gider hesaplama yapmanız bir hayli önemlidir. Şirketinizin gelir durumunu, nakit akışını ve harcamalarını hesaplayarak şirketinizin karlılığını belirleyebilir ve işinizi karlı bir şekilde devam ettirmek için stratejilerinizi hazırlayabilirsiniz. Gelir ve giderlerinizi hesaplarken de dikkat etmeniz gereken bir takım önemli unsurlar bulunuyor. Bunları da bu yazımızda ele alacağız. İlgili rehber: Girişimciler için gelir gider yönetimi ipuçları

Gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

Muhasebe defterinizi düzenli tutun

Gelir ve giderlerinizi hesaplamanın en etkili yöntemi muhasebe defterinizi düzenli bir şekilde tutmaktır. Burada yaptığınız tüm harcamaların ve nakit akışınızın detaylarını tutmanız, şirketinizin karlılığını hesaplarken size yardımcı olacaktır. Kendi muhasebenizi tutabileceğiniz gibi bir mali müşavirle de çalışabilirsiniz. Muhasebe tarafındaki hataları en aza indirgemek için bir mali müşavirinizin olması önemlidir; çünkü gelir gider hesaplama çalışmalarının yanı sıra vergilerinizin oluşturulması konusunda da size yardımcı olacaktır. Muhasebe defteri üzerinde, şirketizin yaptığı tüm harcamaları kalem kalem tutabilir, bu harcamaları aylık, çeyreklik ve yıllık olarak takip edebilirsiniz. Bunun yanı sıra yaptığınız satışlar sonrasında da kestiğiniz faturaların işleyerek, nakit akışınızı doğru bir şekilde kayıt altında tutarak, gelirlerinizi de hesaplayabilirsiniz. Giderlerde olduğu gibi aylık, çeyreklik ve yıllık raporlarınızı da muhasebe defteriniz üzerinde tutabilirsiniz.

Pozitif ve negatif nakit akışınızı hesaplayın

Nakit akışı karlılıktan daha önemlidir; çünkü kağıt üzerinde şirketiniz karlı görünse de kasanızdaki paranın miktarı az olabilir. Ancak nakit akışı doğrudan kasanıza giren ve çıkan sıcak parayı takip etmenizi sağlar. Bu nedenle de nakit akışı yönetiminizi de gelir gider hesaplama sürecinde takip etmelisiniz. İlgili rehber: Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz? Pozitif nakit akışı, kasanıza giren parayı; negatif nakit akışı ise kasanızdan çıkan parayı belirtmektedir. Giderlerinizi hesapladığınızda, kasanızdan çıkan paranın takibini yapabilirsiniz. Pozitif nakit akışında ise durum biraz daha değişebilir; çünkü e-ticaret siteniz üzerinden kredi kartı ile satış yaptığınızda, bu ödemeler anında kasanıza düşmez. Bankalar bu parayı vadeli olarak öderler ve bu nedenle de pozitif nakit akışınızın takibini ödemelerin vadelerine göre yapmanız gerekir. İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

Gider kalemlerinizi tek tek belirleyin

Gelir gider hesaplama yaparken, şirketinizin tüm gider kalemlerini belirlemek olacaktır. Bu giderleri aylık bazda hazırlayarak, yıllık toplam giderlerinizi de hesaplayabilirsiniz. En küçük giderlerinizi dahi bu listeye eklemeniz önemlidir; çünkü bu küçük giderler dahi kasanızdan para çıkmasına neden olacaktır. Şirketinizin gider kalemleri arasında şunlar olabilir:
  • Ofis / depo kirası
  • Ofis masrafları (gıda, çay, kahve, kağıt, temizlik ürünleri vb.)
  • Düzenli olarak kullanılan yazılımların ücretleri
  • Bilgisayar, donanım vb. araçların bakım ücretleri ve/ya kiraları
  • Çalışanların maaş ve sigortaları
  • Vergiler
  • (Eğer varsa) Satılan ürünler için gerekli izin ve lisanslar
  • Depo maliyetleri
  • Satılmayan ürünlerin depo maliyetleri
  • Kargo ücretleri
  • İade ürünlerin masrafları
  • Pazarlama ve reklam harcamaları
Bu harcamalar şirketinizin yapısına ve büyüklüğüne göre değişiklik gösterebilir; ancak en ufak gider kaleminin dahi bu listeye eklenmesi bir hayli önemlidir. İlgili rehber: E-ticaret şirketleri hangi vergileri ödemekle yükümlüler?

Pazarlama ve reklam bütçenizi dahil edin

Şirket giderlerinizi belirlerken pazarlama ve reklam harcamalarınızı da gider kaleli olarak göstermelisiniz. Gelir gider hesaplama sürecinde, hangi mecralar üzerinde ne tür çalışmalar karşılığında ne kadarlık bir para ödediğinizi listeleyerek, genel olarak şirketinizin pazarlama ve reklam harcamalarını belirleyebilirsiniz. Bu çalışmaların ne kadar verimli olduğunu görmek için de yatırım getirisini hesaplayabilirsiniz. Harcadığınız reklamlar karşılığında ne kadarlık bir geri dönüş aldığınızı ve bir müşteri kazanımı için ödediğiniz pazarlama/reklam bütçesini de belirleyerek, reklam stratejileriniz için en ideal bütçeyi belirleyebilirsiniz. İlgili rehber: E-ticarette yatırım getirisi artıracak reklam stratejileri

Satılan ürün maliyetlerini hesaplayın

Satılan ürün maliyetleri de e-ticaret firmaları için önemli bir gider kalemidir. Bir ürünün toplam maliyeti giderlerin yanı sıra ürünün satış fiyatını da doğrudan etkilemektedir. Satılan ürünlerin size ne kadara mal olduğunu hesaplayarak, şirket giderlerinize bu kalemleri de eklemeniz gerekir. İlgili rehber: E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama

Satılmayan ürünlerin maliyetleri

Satılan ürünlerin belli bir maliyeti olduğu gibi satılmayan ve stokta kalan ürünlerin de şirketinize bir maliyeti vardır. Bunları da giderleriniz arasına eklemeniz önemlidir. Özellikle zaman içerisinde değer kaybeden ürünleriniz bulunuyorsa; ya da depoda belli bir raf ömrü bulunan ürünleriniz bulunuyorsa, bunların satışını yapmamanız bu ürünlerin maliyetlerini artıracaktır. Stokta kalan ürünler, depo maliyetinizi artırmaktadır; çünkü deponuzda belli bir alanı kaplamaktadırlar ve bu da yeni ürün alımlarınızı engelleyebilir. Bunun yanı sıra ürünün belli bir raf ömrü olduğunda, siz bu ürünleri tedarikçiden temin ettiğinizdeki fiyatı baz alarak satamayabilirsiniz. Zaman içerisinde ürünün değerini kaybetmesi nedeniyle zararına satışlar yapmaya başlayabilirsiniz ki bu da şirketinizin kasasından para çıkmasına neden olarak; karlılığınızı düşürmeye başlayacaktır. Bu sebeple de stokta kalan ürünlerin de masraflarını bu gelir gider hesaplama sürecine dahil etmeniz gerekir.

İade ürünlerin giderleri

Ürün iadeleri de e-ticaret şirketlerinin giderleri arasında yer almaktadır. Herhangi bir sebeple bir ürün iadesi yapıldığında, ürünün bedeli tüketiciye iletilmektedir. Bunun yanı sıra ürünün değerini kaybetmesi ve iade sürecindeki kargo masrafları da gider kalemi olarak işleme alınmalıdır.

Gelir kalemlerinizi belirleyin

E-ticaret şirketinizin en büyük gelir kalemi, internet üzerinden yaptığınız satışlardır. Bu satışları da muhasebe defteriniz üzerine işlemelisiniz. Tabii ki burada gelen ödemelerin türlerine göre pozitif nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Yazının başında da belirttiğimiz gibi kredi kartı ödemeleri vadeli olarak hesabınıza aktarıldığı için nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Havale ile yapılan işlemlerle kredi kartı işlemlerini de ayırarak, gelirlerinizi bu şekilde işlemeniz önemlidir. İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret Sitesi Kurma Rehberi 2021
E-ticaret Sitesi Kurma Rehberi 2021
Günümüzün en çok rağbet gören iş modellerinden biri olan e-ticaret, bir online mağaza kurup internetten satış yapmaktan ibaret değildir. E ticaret sitesi kurmak ve online satış yapmak, her geçen gün büyüyen ve gelişen bir sektöre...
25 Haziran 2021
Markethinkers
Influencer Marketing nedir ve avantajları nelerdir?
Influencer Marketing nedir ve avantajları nelerdir?
Influencer Marketing nedir / influencer marketing nedir, influencer marketing ne demek; özetle influencer marketing nedir ve influencer marketing ile ilgili daha fazlası bu yazımızda. Influencer marketing uzun süredir farklı kanallar...
2 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Twitter hesap açma sırasında bilmeniz gerekenler
Twitter hesap açma sırasında bilmeniz gerekenler
İşletmeniz için Twitter hesap açma sırasında bazı konulara dikkat etmeniz ve profilinizi mümkün olduğunca detaylandırmanız gerekir. Profilinizi ziyaret edenler ve markanızı Twitter’da takip etmek isteyen kullanıcılar buradaki...
16 Kasım 2020
Sinan Oypan
İlgi çekici ürün kutusu tasarımları nasıl yapılır?
İlgi çekici ürün kutusu tasarımları nasıl yapılır?
İlgi çekici ürün kutusu tasarımları, ürün satışlarını artırabileceği gibi tüketicilerin de dikkatini daha fazla çektiği için ürüne olan merakı da artırır. Bunun yanı sıra ilgi çekici kutu tasarımları, kutu açılım...
6 Haziran 2020
Sinan Oypan
Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?
Tedarik zinciri nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette tedarik zinciri, ürünün üretim aşamasından, tüketiciye ulaşana kadar ki süreci kapsar ve iyi bir şekilde planlanması gereken bir unsurdur. Tedarik zinciri yönetiminizi doğru yapmanız, maliyetlerinizi düşük tutmanız,...
24 Ocak 2020
Sinan Oypan
Clubhouse Nedir? Özellikleri Nelerdir? İşiniz İçin Nasıl Kullanabilirsiniz?
Clubhouse Nedir? Özellikleri Nelerdir? İşiniz İçin Nasıl Kullanabilirsiniz?
Sosyal medya, sosyal hayatı dijitale taşıdı ve bu taşınma işi hiç de bitecek gibi değil. Günlük hayatta fiziksel olarak yapılabilen pek çok aktivitenin sosyal medya platformları ve uygulamalar ile sanal ortamda da yapılabilmesi...
25 Şubat 2021
Markethinkers
Affiliate marketing nedir ve e-ticaret firmaları bunu nasıl kullanabilir?
Affiliate marketing nedir ve e-ticaret firmaları bunu nasıl kullanabilir?
Affiliate marketing, internet üzerinden para kazanmak isteyen ya da e-ticaret sitesine daha fazla geri dönüşüm sağlamak isteyenlerin kullandığı pazarlama yöntemidir. Affiliate marketing ile, e-ticaret firmaları kendi ürünlerini...
20 Nisan 2019
Sinan Oypan
Dergi ve gazete gibi offline mecralardaki reklamlarınızı nasıl ölçümleyebilirsiniz?
Dergi ve gazete gibi offline mecralardaki reklamlarınızı nasıl ölçümleyebilirsiniz?
Firmalar sadece internet üzerinden reklam vermek zorunda değiller. Basılı ve görsel yayınları kullanarak da reklam çalışmaları yapabilirler. Gazete, dergi, broşür, afiş, bilboard, radyo ve TV reklamları gibi farklı kanallar...
5 Ocak 2017
Sinan Oypan
Google Adwords ajansı ile çalışmadan önce bilmeniz gerekenler
Google Adwords ajansı ile çalışmadan önce bilmeniz gerekenler
Bir Google Adwords ajansı ile çalışmak, Adwords reklam kampanyalarınızdan alacağınız geri dönüşüm ve sonuçları artırmanızı sağlar. Özellikle işini bilen ve bu konuda tecrübeli bir firma ile çalıştığınızda...
9 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nedir? Neden Facebook paylaşımları için tek bir doğru zaman yok, Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabını bu yazımızda. Facebook...
8 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Sosyal medyada size en çok etkileşim getirecek içerikleri nasıl bulabilirsiniz?
Sosyal medyada size en çok etkileşim getirecek içerikleri nasıl bulabilirsiniz?
Sosyal medya pazarlamada verimli sonuçlar alabilmek için markanıza en çok etkileşimi getirecek içeriklere odaklanmanız gerekiyor. Bu içerikleri bulabilmek içinse bazı testler yapmanız ve sosyal medya hesaplarının istatistiksel...
14 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Home office (Evden) çalışan e-ticaret firmaları için ipuçları
Home office (Evden) çalışan e-ticaret firmaları için ipuçları
Home office / home ofis evden ticaret yapacaklar için hazırladığımız bu yazımızda home ofis çalışacak e-ticaret firmaları için üretkenlik ipuçlarını ele aldık. Home office / home ofis evden ticaret Son yıllarda home office...
30 Ağustos 2018
Sinan Oypan