E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

5 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticaret şirketinizin karlılığını görmek ve devam ettirmek için gelir gider hesaplama yapmanız bir hayli önemlidir. Şirketinizin gelir durumunu, nakit akışını ve harcamalarını hesaplayarak şirketinizin karlılığını belirleyebilir ve işinizi karlı bir şekilde devam ettirmek için stratejilerinizi hazırlayabilirsiniz. Gelir ve giderlerinizi hesaplarken de dikkat etmeniz gereken bir takım önemli unsurlar bulunuyor. Bunları da bu yazımızda ele alacağız. İlgili rehber: Girişimciler için gelir gider yönetimi ipuçları

Gelir gider hesaplama nasıl yapılır?

Muhasebe defterinizi düzenli tutun

Gelir ve giderlerinizi hesaplamanın en etkili yöntemi muhasebe defterinizi düzenli bir şekilde tutmaktır. Burada yaptığınız tüm harcamaların ve nakit akışınızın detaylarını tutmanız, şirketinizin karlılığını hesaplarken size yardımcı olacaktır. Kendi muhasebenizi tutabileceğiniz gibi bir mali müşavirle de çalışabilirsiniz. Muhasebe tarafındaki hataları en aza indirgemek için bir mali müşavirinizin olması önemlidir; çünkü gelir gider hesaplama çalışmalarının yanı sıra vergilerinizin oluşturulması konusunda da size yardımcı olacaktır. Muhasebe defteri üzerinde, şirketizin yaptığı tüm harcamaları kalem kalem tutabilir, bu harcamaları aylık, çeyreklik ve yıllık olarak takip edebilirsiniz. Bunun yanı sıra yaptığınız satışlar sonrasında da kestiğiniz faturaların işleyerek, nakit akışınızı doğru bir şekilde kayıt altında tutarak, gelirlerinizi de hesaplayabilirsiniz. Giderlerde olduğu gibi aylık, çeyreklik ve yıllık raporlarınızı da muhasebe defteriniz üzerinde tutabilirsiniz.

Pozitif ve negatif nakit akışınızı hesaplayın

Nakit akışı karlılıktan daha önemlidir; çünkü kağıt üzerinde şirketiniz karlı görünse de kasanızdaki paranın miktarı az olabilir. Ancak nakit akışı doğrudan kasanıza giren ve çıkan sıcak parayı takip etmenizi sağlar. Bu nedenle de nakit akışı yönetiminizi de gelir gider hesaplama sürecinde takip etmelisiniz. İlgili rehber: Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz? Pozitif nakit akışı, kasanıza giren parayı; negatif nakit akışı ise kasanızdan çıkan parayı belirtmektedir. Giderlerinizi hesapladığınızda, kasanızdan çıkan paranın takibini yapabilirsiniz. Pozitif nakit akışında ise durum biraz daha değişebilir; çünkü e-ticaret siteniz üzerinden kredi kartı ile satış yaptığınızda, bu ödemeler anında kasanıza düşmez. Bankalar bu parayı vadeli olarak öderler ve bu nedenle de pozitif nakit akışınızın takibini ödemelerin vadelerine göre yapmanız gerekir. İlgili rehber: E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

Gider kalemlerinizi tek tek belirleyin

Gelir gider hesaplama yaparken, şirketinizin tüm gider kalemlerini belirlemek olacaktır. Bu giderleri aylık bazda hazırlayarak, yıllık toplam giderlerinizi de hesaplayabilirsiniz. En küçük giderlerinizi dahi bu listeye eklemeniz önemlidir; çünkü bu küçük giderler dahi kasanızdan para çıkmasına neden olacaktır. Şirketinizin gider kalemleri arasında şunlar olabilir:
  • Ofis / depo kirası
  • Ofis masrafları (gıda, çay, kahve, kağıt, temizlik ürünleri vb.)
  • Düzenli olarak kullanılan yazılımların ücretleri
  • Bilgisayar, donanım vb. araçların bakım ücretleri ve/ya kiraları
  • Çalışanların maaş ve sigortaları
  • Vergiler
  • (Eğer varsa) Satılan ürünler için gerekli izin ve lisanslar
  • Depo maliyetleri
  • Satılmayan ürünlerin depo maliyetleri
  • Kargo ücretleri
  • İade ürünlerin masrafları
  • Pazarlama ve reklam harcamaları
Bu harcamalar şirketinizin yapısına ve büyüklüğüne göre değişiklik gösterebilir; ancak en ufak gider kaleminin dahi bu listeye eklenmesi bir hayli önemlidir. İlgili rehber: E-ticaret şirketleri hangi vergileri ödemekle yükümlüler?

Pazarlama ve reklam bütçenizi dahil edin

Şirket giderlerinizi belirlerken pazarlama ve reklam harcamalarınızı da gider kaleli olarak göstermelisiniz. Gelir gider hesaplama sürecinde, hangi mecralar üzerinde ne tür çalışmalar karşılığında ne kadarlık bir para ödediğinizi listeleyerek, genel olarak şirketinizin pazarlama ve reklam harcamalarını belirleyebilirsiniz. Bu çalışmaların ne kadar verimli olduğunu görmek için de yatırım getirisini hesaplayabilirsiniz. Harcadığınız reklamlar karşılığında ne kadarlık bir geri dönüş aldığınızı ve bir müşteri kazanımı için ödediğiniz pazarlama/reklam bütçesini de belirleyerek, reklam stratejileriniz için en ideal bütçeyi belirleyebilirsiniz. İlgili rehber: E-ticarette yatırım getirisi artıracak reklam stratejileri

Satılan ürün maliyetlerini hesaplayın

Satılan ürün maliyetleri de e-ticaret firmaları için önemli bir gider kalemidir. Bir ürünün toplam maliyeti giderlerin yanı sıra ürünün satış fiyatını da doğrudan etkilemektedir. Satılan ürünlerin size ne kadara mal olduğunu hesaplayarak, şirket giderlerinize bu kalemleri de eklemeniz gerekir. İlgili rehber: E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama

Satılmayan ürünlerin maliyetleri

Satılan ürünlerin belli bir maliyeti olduğu gibi satılmayan ve stokta kalan ürünlerin de şirketinize bir maliyeti vardır. Bunları da giderleriniz arasına eklemeniz önemlidir. Özellikle zaman içerisinde değer kaybeden ürünleriniz bulunuyorsa; ya da depoda belli bir raf ömrü bulunan ürünleriniz bulunuyorsa, bunların satışını yapmamanız bu ürünlerin maliyetlerini artıracaktır. Stokta kalan ürünler, depo maliyetinizi artırmaktadır; çünkü deponuzda belli bir alanı kaplamaktadırlar ve bu da yeni ürün alımlarınızı engelleyebilir. Bunun yanı sıra ürünün belli bir raf ömrü olduğunda, siz bu ürünleri tedarikçiden temin ettiğinizdeki fiyatı baz alarak satamayabilirsiniz. Zaman içerisinde ürünün değerini kaybetmesi nedeniyle zararına satışlar yapmaya başlayabilirsiniz ki bu da şirketinizin kasasından para çıkmasına neden olarak; karlılığınızı düşürmeye başlayacaktır. Bu sebeple de stokta kalan ürünlerin de masraflarını bu gelir gider hesaplama sürecine dahil etmeniz gerekir.

İade ürünlerin giderleri

Ürün iadeleri de e-ticaret şirketlerinin giderleri arasında yer almaktadır. Herhangi bir sebeple bir ürün iadesi yapıldığında, ürünün bedeli tüketiciye iletilmektedir. Bunun yanı sıra ürünün değerini kaybetmesi ve iade sürecindeki kargo masrafları da gider kalemi olarak işleme alınmalıdır.

Gelir kalemlerinizi belirleyin

E-ticaret şirketinizin en büyük gelir kalemi, internet üzerinden yaptığınız satışlardır. Bu satışları da muhasebe defteriniz üzerine işlemelisiniz. Tabii ki burada gelen ödemelerin türlerine göre pozitif nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Yazının başında da belirttiğimiz gibi kredi kartı ödemeleri vadeli olarak hesabınıza aktarıldığı için nakit akışınız değişiklik gösterecektir. Havale ile yapılan işlemlerle kredi kartı işlemlerini de ayırarak, gelirlerinizi bu şekilde işlemeniz önemlidir. İlgili rehber: E-ticarette ürün iadeleri nasıl yönetilmelidir?
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sosyal medya trendleri | 2019 yılında öne çıkacaklar
Sosyal medya trendleri | 2019 yılında öne çıkacaklar
Sosyal medya trendleri her yıl değişmekte ve gelişmekte. Bu yazımızda 2019 yılında öne çıkacak sosyal medya trendlerini ele alacağız. 2018’in bitimine sayılı günler kala, 2019’un sosyal medya trendleri üzerinde konuşmaya...
12 Aralık 2018
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerin Youtube reklamlarına neden önem vermeli?
E-ticaret şirketlerin Youtube reklamlarına neden önem vermeli?
Youtube son dönemlerde markalar için oldukça önemli bir mecra halini almaya başladı. Bunun nedeni ise, kullanıcıların Youtube’u bir video izleme platformu olarak kullanmanın yanı sıra bir sosyal mecra olarak kullanmaya başlaması ve...
2 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Facebook reklam kuralları ile ilgili bilmeniz gerekenler
Facebook reklam kuralları ile ilgili bilmeniz gerekenler
Facebook reklam kuralları, Facebook üzerinde reklam verirken uymanız ve reklam içeriklerinizi hazırlarken takip etmeniz gereken bazı detayları belirlemektedir. Facebook üzerinde reklam verirken, dilediğiniz tüm gönderileri ve...
17 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Video düzenlemeleriniz için kullanabileceğiniz 4 program
Video düzenlemeleriniz için kullanabileceğiniz 4 program
Geçtiğimiz günlerde ürün tanıtım videoları çekimleriniz için kullanabileceğiniz ipuçlarını sizlerle paylaşmıştık. Aşağıdaki bağlantılardan yazı serimize ulaşabilirsiniz. Ürün tanıtım videolarınız için video...
20 Mart 2017
Sinan Oypan
Satış sonrası e-posta çalışmaları nasıl yapılır?
Satış sonrası e-posta çalışmaları nasıl yapılır?
Satış sonrası e-posta çalışmaları her firma için hayati bir önem arz etmektedir. Müşterilerinizle uzun süreli ilişkiler kurabilmek ve onları sadık müşterilere dönüştürmeniz bir hayli önemlidir. Satış işlemi...
8 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-Ticaretin İşinize Olumlu Etkileri Nelerdir?
E-Ticaretin İşinize Olumlu Etkileri Nelerdir?
Girişimcilerin iş ağı oluşturmak, satış yapmak ve işletmelerini adım adım başarıya taşımak için son dönemde en sık kullandığı yöntemlerden biri e-ticarettir. Gelişen teknoloji sonucunda internetin öneminin artmasıyla ortaya...
31 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Dijital Pazarlama Nedir? Çeşitleri Nelerdir?
Dijital Pazarlama Nedir? Çeşitleri Nelerdir?
Söz konusu pazarlama olduğunda ne yapmanız gerektiğini siz değil, müşterileriniz belirler. Tabii onlara kulak veriyorsanız... Pazarlama stratejinizin yüzünü, potansiyel müşterilerinizin olduğu yöne çevirmelisiniz. Günümüz...
17 Şubat 2021
Markethinkers
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmazları - 2. Bölüm
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmazları - 2. Bölüm
Bir e-ticaret sitesinin olmazsa olmaz birçok farklı özelliği bulunuyor. Bu özellikler üzerinde durmak, bu özellikleri geliştirmek ve tüketicilere iyi bir alışveriş deneyimi sunmak, doğal olarak alacağınız geri dönüşlerin...
30 Haziran 2017
Sinan Oypan
Müşterilerinizle daha iyi iletişim kurmanızı sağlayacak 4 yöntem
Müşterilerinizle daha iyi iletişim kurmanızı sağlayacak 4 yöntem
E-ticarette müşterilerle olan ilişkileriniz, işletmenizin başarısının ne kadar uzun vadeli olacağını belirleyen kriterlerden biridir. İyi iletişim kurmak ve bunu bir standart haline getirerek uzun vadede müşterilerinizle iyi bir...
1 Haziran 2017
Sinan Oypan
Küçük firmalar büyük firmalarla olan rekabetle nasıl baş edebilirler?
Küçük firmalar büyük firmalarla olan rekabetle nasıl baş edebilirler?
E-ticarette küçük ve orta ölçekli firmaların en çok sıkıntı yaşadıkları durumlardan biri de sektörün bilinen ve büyük markalarıyla rekabet etmek oluyor. Büyük firmalar, marka bilinirlikleri, bütçeleri, ulaştıkları hedef...
16 Ocak 2017
Sinan Oypan
Facebook reklam performansını ölçmek için 6 yol
Facebook reklam performansını ölçmek için 6 yol
Facebook reklam performansını ölçmek, yatırım getirinizi ve reklamlarınızdan nasıl bir geri dönüş aldığınızı analiz etmek için oldukça gerekli çalışmalardan biri. Reklamların performansını belirleyen farklı kriterler...
22 Kasım 2019
Sinan Oypan
Adwords reklam eşlemelerini nasıl yapmalısınız? 2. Bölüm
Adwords reklam eşlemelerini nasıl yapmalısınız? 2. Bölüm
Adwords reklam kampanyalarında doğru eşlemeleri doğru reklam kampanyalarında ve anahtar kelimelerde kulanmak, reklamlarınızın performansını önemli ölçüde artırır. Bu sebeple de Adwords eşlemeleri hakkında bilgi sahibi olmak ve...
11 Temmuz 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin