E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?

17 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?

E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun vadeli başarı için bu planlama sürecinin verimli bir şekilde yapılması bir hayli önemlidir. Önce stratejik planlamanın ne olduğu üzerinde duralım, sonrasında da bu planı nasıl hazırlayabileceğinizi maddeler halinde ele alalım.

Strateji planı nedir?

Strateji planı ya da stratejik planlama, bir şirketin kısa, orta ve uzun vadede nasıl bir yol izleyeceğini, hangi kanallar üzerinde çalışmalar yapacağının, nasıl gelişeceğinin ve hangi konulara yatırım yapacağını belirleyen bir dokümandır.

Şirketin finansal, Ar-Ge, pazarlama, operasyonel gibi konularda nasıl bir stratejisi olacağının genel hatları ve planlaması bu doküman üzerinde toplanır. Özellikle uzun vadeli planların gerçekleştirilmesi için adım adım kısa ve orta vadeli süreçte nasıl bir yol haritasının oluşturulması gerektiğine dair planlamamalar bu süreçte yapılmalıdır.

İş planına kıyasla, strateji planı daha kısadır ve şirket hedefleri net bir şekilde bu plan içerisinde belirtilmektedir. Alınacak olan kararlar ve ulaşılacak olan hedefler için ölçümlenecek metriklerin belirlenmesi ve bunların performans takibinin nasıl yapılacağı da bu plan içerisinde yer alır.

Şirketler ve girişimler bu planlama sürecini genellikle es geçmektedirler ve bu da belli bir yol haritası olmadan işlerin yapılmasına neden olur. Hedeflerin belirlenmemesi, performans takiplerinin yapılmaması da doğal olarak uzun vadede işlerin aksamasına ya da yavaş ilerlemesine neden olur. Bu nedenle de stratejik planlama, bu süreçte özellikle üzerinde durulması gereken konulardan biridir.

Şirketinizin uzun vadede başarılı olabilmesi, kilometre taşlarına ulaşabilmesi ve amaçlarını yerine getirebilmesi için de strateji planı hazırlanması gerekmektedir. Belli bir hedef ve stratejinin işin başında oluşturulmaması, hem zamandan hem de paradan kayba neden olabilir. Bu sebeple de öncelikli işlerinizden biri de stratejik planlamayı yapmak olması gerekmetedir.

Strateji planı nasıl hazırlanır?

Strateji planı hazırlarken üzerinde durmanız gereken 9 farklı unsur bulunmakta. Bunları da şöyle sıralayabiliriz:

Şirket vizyonu

Şirketinizin uzun vadede pazarda nasıl bir konuma ulaşacağının belirtilmesidir. Şirket vizyonunuzu 5 yıl ve üzeri süreleri göze alarak hazırlayabilirsiniz. Şirketinizin pazar konumu, rekabetteki durumu, finansal gücü gibi temel özelliklerinin ilerleyen yıllarda nasıl bir durumda olacağını vizyonunuz belirlemektedir.

Şirket misyonu

Şirket misyonunuz ise hedeflerinizi ve amaçlarınızı yerine getirmek için yapacağınız çalışmaları, operasyonları, yatırımları ve diğer uygulamaları içermektedir. Misyonunuz aynı zamanda şirketinizin neden var olduğunu, tüketicilere nasıl yardımcı olmaya çalıştığını ve onlara ne gibi faydalar sağladığını da içerir.

Şirket değerleri

Şirketinizin inandığı ve sahip olduğu değerleri, önem verdiği düşünce ve şirket kültrünü, çalışma ve iş prensiplerini kapsamaktadır. Şirket değerleriniz, şirket kültürünüzün de temel yapı taşlarını oluşturmaktadır.

Rekabetteki farklılıklar

Strateji planı hazırlarken, şirketinizin sektördeki rekabette nasıl öne çıktığını ve ne gibi farklılıkları olduğunu da belirtmeniz önemlidir. Rekabetteki farklılılarınızı öne çıkartmak için ne gibi çalışmalar yapabileceğinizi ya da sektördeki rekabette daha da öne çıkabilmek için ne tür konulara yatırım yapmanız gerektiğinizi de bu planda belirtmelisiniz.

İlgili rehber: E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?

SWOT analizi

SWOT analizi, şirketinizin güçlü ve güçsüz olduğu yanlarınızı belirlemenizi sağlar. Strateji planı hazırlarken, SWOT analizi de yapmanız bir hayli önemlidir. Böylelikle şirketinizin hangi yanlarını öne çıkartabileceğinizi; hangi güçsüz yanları da geliştirerek, rekabette geri kalmamak için hangi adımları atmanız gerektiğini de belirleyebilirsiniz.

İlgili rehber: SWOT analiz nedir, nasıl yapılır ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir?

Kısa, orta ve uzun vadeli planlar

Stratejik planlama sürecinde kısa, orta ve uzun vadeli planlarınızı da hazırlamanızda yarar vardır. Kısa ve orta vadeli planlamalar, belli kilometre taşlarına ulaşmak için hazırlık aşamasıdır. Küçük adımlar ve küçük kilometre taşlarını planlayarak, orta vadeli dönemde birçok adımı atmış olursunuz. Bu adımlar da uzun vadedeki başarınızın temellerini oluşturacağı için de önemlidir.

Bir sonraki basamak da uzun vadeli hedeflerdir. Uzun vadede nerelere ulaşmak istediğinizi de strateji planı üzerinde net bir şekilde belirtmelisiniz. Bu nihai hedeflere ulaşmak için kısa ve orta vadede atılması gereken adımları ve bu adımlar sayesinde uzun vadede nasıl başarılı olacağınızı da detaylandırmalısınız.

Eyleme geçiş ve uygulamalar

Bir sonraki adımınız ise kısa, orta ve uzun vadeli planlarınızı hayata geçirmek için ne tür eylemleri gerçekleştirmeniz ve ne tür uygulamalardan yararlanmanız gerektiğinin planlanmasıdır. Pazarlama stratejileri, operasyonel süreçler, ürün geliştirme ve Ar-Ge, web site üzerindeki çalışmaları, satış ve fiyatlandırma, kampanya ve tanıtım yönetimi gibi eylem odaklı planlarınızın genel bir tablosunu da strateji planı üzerinde hazırlamalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette yeni ürün geliştirme ipuçları

Finansal beklenti ve planlamalar

Stratejik planlamanız üzerinde olması gereken konulardan biri de finansal beklenti ve planlamalardır. Şirketinizin finansal durumunun kısa, orta ve uzun vadede nasıl bir durumda olacağının da tahminlerini oluşturmanız gerekir. Finansal beklentiler, alınacak yatırımlar ve krediler, işi büyütmek için gerekli olan sermaye, karlılık, sıcak para akışı gibi finansal birçok konuyu da bu plana dahil etmeniz de yarar vardır.

Performans analizleri

Strateji planı üzerindeki çalışmalarınızı ve çalışmalarınızın nasıl sonuç verdiğiniz ölçümlemek için de performans analiz kriterleri oluşturmanız gerekiyor. Hangi metriklerin ölçümleneceği, bu ölçümlemelerin kim tarafından nasıl yapılacağı ve hangi sıklıkta bu raporlamaların yapılacağı gibi kriterleri de planınız üzerinde netleştirmeniz önemlidir.

İlgili rehber: Şirket performans analizi için ölçmeniz gereken metrikler hangileri?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

El yapımı ürünlerin satışını yaparken yararlanabileceğiniz ipuçları
El yapımı ürünlerin satışını yaparken yararlanabileceğiniz ipuçları
Tüketiciler son dönemlerde fabrikasyon ürünler yerine biraz daha butik ve el yapımı ürünlere de önem vermeye başladı. Bunun yanı sıra kendi işini kurmak ve internetten satış yapmak isteyen kişiler de kendi ürettikleri ürünleri...
6 Haziran 2018
Sinan Oypan
CTR Nedir? E-Ticaret Siteleri CTR Oranını Nasıl Artırabilir?
CTR Nedir? E-Ticaret Siteleri CTR Oranını Nasıl Artırabilir?
E-ticaret, dijital pazarlamadan beslenir. Dijital pazarlamadaki yöntemler ise geleneksel yöntemlere göre bazı noktalarda önemli avantajlar sağlar. Örneğin bir billboard reklamında ürününüzü sergileseniz, kaç kişinin o reklam...
23 Mart 2021
Markethinkers
Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?
Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?
E-ticaret firmaları, internet sitelerini ziyaret eden kişileri, bu kişlerin site üzerinde yaptıkları aktiviteleri takip ve analiz ederek birçok bilgi edinebilirler. Bu bilgiler doğrultusunda ise hem site üzerinde geliştirmeler...
9 Aralık 2016
Sinan Oypan
Web site trafiği yüksek ama karlılık oranı azsa ne yapmalısınız?
Web site trafiği yüksek ama karlılık oranı azsa ne yapmalısınız?
E-ticarette pazarlama çalışmalarıyla web site trafiğinizi artırabilirsiniz; ancak karlılık oranı az ise bazı konuları yanlış yapıyor olabilirsiniz. Tüketiciler site üzerinde zaman geçiriyor; ancak alışveriş yapmıyorlarsa...
15 Ocak 2020
Sinan Oypan
Satışlarınızı artırmanızı sağlayacak ürün açıklama yazım ipuçları
Satışlarınızı artırmanızı sağlayacak ürün açıklama yazım ipuçları
E-ticaret siteniz firmanızın vitrinidir ve ürün sayfalarındaki açıklamalar da mağazanızı ziyaret eden kişileri satın almaya ikna etmek için kullanabileceğiniz satış cümleleridir. Bu sebeple de ürün açıklamalarınızın ikna...
27 Nisan 2018
Sinan Oypan
Dikkat çekici bir basın bülteni nasıl yazılır?
Dikkat çekici bir basın bülteni nasıl yazılır?
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak için kullanabileceğiniz araçlardan biri de basın bültenidir. Bir PR ajansı ile çalışıyorsanız, PR ajansınız sizin için basın bültenlerinizi hazırlayabilir ve bu bültenleri ilgili...
6 Mart 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya içerik takvimi nasıl oluşturulur?
Sosyal medya içerik takvimi nasıl oluşturulur?
Sosyal medya pazarlamada belli bir stratejinin ve düzenin olması, bu alandaki çalışmalarınızdan daha fazla verim almanızı sağlayabilir. Birçok e-ticaret firmasının yaptığı hatalardan biri de sosyal mecralarda bir içerik takvimi...
8 Haziran 2016
Sinan Oypan
Organik olarak sosyal medyada nasıl büyüyebilir ve etkileşimlerinizi artırabilirsiniz?
Organik olarak sosyal medyada nasıl büyüyebilir ve etkileşimlerinizi artırabilirsiniz?
Sosyal medya üzerindeki görünürlüğünüzü ve etkileşimlerinizi artırmak, bu mecralar üzerinden daha fazla geri dönüşüm elde etmenize yardımcı olur. Organik olarak erişimlerinizi artırmanız, son birkaç yıldır oldukça...
24 Ocak 2018
Sinan Oypan
Kampanya dönemleri için reklam ve pazarlama stratejileri
Kampanya dönemleri için reklam ve pazarlama stratejileri
Yıl sonu yaklaşırken, kampanya dönemleri de gündeme geliyor ve bu süreçte kullanacağınız reklam ve pazarlama stratejileri satışlarınızı etkileyecek. Geri dönüşümlerinizi ve yatırım getirinizi artıracak stratejiler...
26 Ekim 2020
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz popüler pazarlama türleri
E-ticarette kullanabileceğiniz popüler pazarlama türleri
İnternet üzerinden satış yaparken, tüketicilere ulaşmak, marka ve ürün bilinirliğini artırmak için farklı pazarlama türleri ile çalışmalar yapmanız gerekir. Pazarlama çalışmalarınızın kapsamını artırmak ve farklı...
26 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde kullanabileceğiniz e-ticaret çözümleri
E-ticaret sitenizde kullanabileceğiniz e-ticaret çözümleri
E-ticaret çözümleri e-ticarete yeni başlayanlar için işlerini kolaylaştıracak birçok hizmeti içinde barındırıyor. E-ticaret; girişimciler, yeni iş kurmak isteyenler ve işini e-ticarete taşımak isteyenlerin tercih ettiği dijital...
28 Ağustos 2020
IdeaSoft
İnternette kozmetik satışı yaparken nelere dikkat edilmeli
İnternette kozmetik satışı yaparken nelere dikkat edilmeli
Online kozmetik, özellikle de kadın hedef kitleye ulaşmak için oldukça etkili ve hızlı büyüyen bir sektör. Son yıllarda yapılan araştırmalara göre, çalışan kadınların %68’i internetten alışveriş yapmayı tercih ediyor....
15 Ağustos 2017
IdeaSoft