E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?

17 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?

E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun vadeli başarı için bu planlama sürecinin verimli bir şekilde yapılması bir hayli önemlidir. Önce stratejik planlamanın ne olduğu üzerinde duralım, sonrasında da bu planı nasıl hazırlayabileceğinizi maddeler halinde ele alalım.

Strateji planı nedir?

Strateji planı ya da stratejik planlama, bir şirketin kısa, orta ve uzun vadede nasıl bir yol izleyeceğini, hangi kanallar üzerinde çalışmalar yapacağının, nasıl gelişeceğinin ve hangi konulara yatırım yapacağını belirleyen bir dokümandır.

Şirketin finansal, Ar-Ge, pazarlama, operasyonel gibi konularda nasıl bir stratejisi olacağının genel hatları ve planlaması bu doküman üzerinde toplanır. Özellikle uzun vadeli planların gerçekleştirilmesi için adım adım kısa ve orta vadeli süreçte nasıl bir yol haritasının oluşturulması gerektiğine dair planlamamalar bu süreçte yapılmalıdır.

İş planına kıyasla, strateji planı daha kısadır ve şirket hedefleri net bir şekilde bu plan içerisinde belirtilmektedir. Alınacak olan kararlar ve ulaşılacak olan hedefler için ölçümlenecek metriklerin belirlenmesi ve bunların performans takibinin nasıl yapılacağı da bu plan içerisinde yer alır.

Şirketler ve girişimler bu planlama sürecini genellikle es geçmektedirler ve bu da belli bir yol haritası olmadan işlerin yapılmasına neden olur. Hedeflerin belirlenmemesi, performans takiplerinin yapılmaması da doğal olarak uzun vadede işlerin aksamasına ya da yavaş ilerlemesine neden olur. Bu nedenle de stratejik planlama, bu süreçte özellikle üzerinde durulması gereken konulardan biridir.

Şirketinizin uzun vadede başarılı olabilmesi, kilometre taşlarına ulaşabilmesi ve amaçlarını yerine getirebilmesi için de strateji planı hazırlanması gerekmektedir. Belli bir hedef ve stratejinin işin başında oluşturulmaması, hem zamandan hem de paradan kayba neden olabilir. Bu sebeple de öncelikli işlerinizden biri de stratejik planlamayı yapmak olması gerekmetedir.

Strateji planı nasıl hazırlanır?

Strateji planı hazırlarken üzerinde durmanız gereken 9 farklı unsur bulunmakta. Bunları da şöyle sıralayabiliriz:

Şirket vizyonu

Şirketinizin uzun vadede pazarda nasıl bir konuma ulaşacağının belirtilmesidir. Şirket vizyonunuzu 5 yıl ve üzeri süreleri göze alarak hazırlayabilirsiniz. Şirketinizin pazar konumu, rekabetteki durumu, finansal gücü gibi temel özelliklerinin ilerleyen yıllarda nasıl bir durumda olacağını vizyonunuz belirlemektedir.

Şirket misyonu

Şirket misyonunuz ise hedeflerinizi ve amaçlarınızı yerine getirmek için yapacağınız çalışmaları, operasyonları, yatırımları ve diğer uygulamaları içermektedir. Misyonunuz aynı zamanda şirketinizin neden var olduğunu, tüketicilere nasıl yardımcı olmaya çalıştığını ve onlara ne gibi faydalar sağladığını da içerir.

Şirket değerleri

Şirketinizin inandığı ve sahip olduğu değerleri, önem verdiği düşünce ve şirket kültrünü, çalışma ve iş prensiplerini kapsamaktadır. Şirket değerleriniz, şirket kültürünüzün de temel yapı taşlarını oluşturmaktadır.

Rekabetteki farklılıklar

Strateji planı hazırlarken, şirketinizin sektördeki rekabette nasıl öne çıktığını ve ne gibi farklılıkları olduğunu da belirtmeniz önemlidir. Rekabetteki farklılılarınızı öne çıkartmak için ne gibi çalışmalar yapabileceğinizi ya da sektördeki rekabette daha da öne çıkabilmek için ne tür konulara yatırım yapmanız gerektiğinizi de bu planda belirtmelisiniz.

İlgili rehber: E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?

SWOT analizi

SWOT analizi, şirketinizin güçlü ve güçsüz olduğu yanlarınızı belirlemenizi sağlar. Strateji planı hazırlarken, SWOT analizi de yapmanız bir hayli önemlidir. Böylelikle şirketinizin hangi yanlarını öne çıkartabileceğinizi; hangi güçsüz yanları da geliştirerek, rekabette geri kalmamak için hangi adımları atmanız gerektiğini de belirleyebilirsiniz.

İlgili rehber: SWOT analiz nedir, nasıl yapılır ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir?

Kısa, orta ve uzun vadeli planlar

Stratejik planlama sürecinde kısa, orta ve uzun vadeli planlarınızı da hazırlamanızda yarar vardır. Kısa ve orta vadeli planlamalar, belli kilometre taşlarına ulaşmak için hazırlık aşamasıdır. Küçük adımlar ve küçük kilometre taşlarını planlayarak, orta vadeli dönemde birçok adımı atmış olursunuz. Bu adımlar da uzun vadedeki başarınızın temellerini oluşturacağı için de önemlidir.

Bir sonraki basamak da uzun vadeli hedeflerdir. Uzun vadede nerelere ulaşmak istediğinizi de strateji planı üzerinde net bir şekilde belirtmelisiniz. Bu nihai hedeflere ulaşmak için kısa ve orta vadede atılması gereken adımları ve bu adımlar sayesinde uzun vadede nasıl başarılı olacağınızı da detaylandırmalısınız.

Eyleme geçiş ve uygulamalar

Bir sonraki adımınız ise kısa, orta ve uzun vadeli planlarınızı hayata geçirmek için ne tür eylemleri gerçekleştirmeniz ve ne tür uygulamalardan yararlanmanız gerektiğinin planlanmasıdır. Pazarlama stratejileri, operasyonel süreçler, ürün geliştirme ve Ar-Ge, web site üzerindeki çalışmaları, satış ve fiyatlandırma, kampanya ve tanıtım yönetimi gibi eylem odaklı planlarınızın genel bir tablosunu da strateji planı üzerinde hazırlamalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette yeni ürün geliştirme ipuçları

Finansal beklenti ve planlamalar

Stratejik planlamanız üzerinde olması gereken konulardan biri de finansal beklenti ve planlamalardır. Şirketinizin finansal durumunun kısa, orta ve uzun vadede nasıl bir durumda olacağının da tahminlerini oluşturmanız gerekir. Finansal beklentiler, alınacak yatırımlar ve krediler, işi büyütmek için gerekli olan sermaye, karlılık, sıcak para akışı gibi finansal birçok konuyu da bu plana dahil etmeniz de yarar vardır.

Performans analizleri

Strateji planı üzerindeki çalışmalarınızı ve çalışmalarınızın nasıl sonuç verdiğiniz ölçümlemek için de performans analiz kriterleri oluşturmanız gerekiyor. Hangi metriklerin ölçümleneceği, bu ölçümlemelerin kim tarafından nasıl yapılacağı ve hangi sıklıkta bu raporlamaların yapılacağı gibi kriterleri de planınız üzerinde netleştirmeniz önemlidir.

İlgili rehber: Şirket performans analizi için ölçmeniz gereken metrikler hangileri?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

Markanız için hangi sosyal ağın daha uygun olduğunu nasıl bulunur?
Markanız için hangi sosyal ağın daha uygun olduğunu nasıl bulunur?
Sosyal medya pazarlama çalışmaları yaparken doğru bir mecrada yer almak, hem verdiğiniz emeğin hem de bu işler için ayırdığınız bütçenin karşılığını daha iyi bir şekilde almanızı sağlar. Her firma her mecrada...
19 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 1. Bölüm
Dönüşüm artıracak 30 satış sayfası ipucu - 1. Bölüm
E-ticarette geri dönüşümleri artırmak ve siteyi ziyaret eden kişileri satın almaya yönlendirmek birincil amaçtır. Bu nedenle de site genelindeki satış odaklı sayfaların tasarımları ve içerikleri doğru bir şekilde...
13 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?
Yeni ürünleriniz satmak için video içeriklerinizi nasıl hazırlayabilirsiniz?
Daha önceki yazılarımızda e-ticarette video kullanmanın öneminden bahsetmiştik. Videolar blog yazılarından ve fotoğraflardan daha çok ilgi görüyor ve ürünler hakkında daha görsel bir izlenim yarattığı için tüketicilerin...
1 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-ticaret için Vergi Mükellefi Olmak Gerekli Midir?
E-ticaret için Vergi Mükellefi Olmak Gerekli Midir?
Fiziki mağazalardaki alışveriş sürecini sanal mağazacılığa taşıma aracı olan e-ticaret, son yıllardaki dijital dönüşümün olumlu bir getirisi olarak karşımızda durur. Büyüyen e-ticaret pazarında yerini almak isteyen büyük,...
28 Şubat 2020
IdeaSoft
Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir?
Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir?
E-ticaret kendi içerisinde farklı modellere ayrılmaktadır. Bu modeller iş yapısına göre ve site üzerinde satılan ürünler olmak üzere farklı şekilde kategorize edilebilir. İş modeli olarak bakıldığında B2B, B2C, C2C en yaygın...
20 Şubat 2018
Sinan Oypan
Kendi işini kurmak isteyenler için girişim fikirleri – 2021
Kendi işini kurmak isteyenler için girişim fikirleri – 2021
2021’de kendi işini kurarak, internetten satış yapmak isteyenler için bu yazımızın konusu 2021’de öne çıkacak girişim fikirleri. Farklı girişimlerde bulumak ve farklı iş modellerine yönelmek isteyenlerin yanı sıra...
25 Kasım 2020
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi için bir strateji oluşturmak ve atılacak adımları bilmek, ilk etapta en önemli konulardan biri. Para yatırıp bir iş kurmak kolay gibi görünse de işin arka plandaki yönetim sürecinin de...
31 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşüm optimizasyonunda yapılan hatalar
E-ticarette geri dönüşüm optimizasyonunda yapılan hatalar
E-ticaret sitenizde geri dönüşümleri artıracak çalışmalar yapmanız ve bu yönde stratejiler geliştirmeniz, uzun vadede başarılı olmanızı sağlarken, gelirlerinizi de artırmanıza yardımcı olur. Ancak kimi zaman e-ticaret...
24 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Abonelerin e-posta listelerinden çıkma sebepleri
Abonelerin e-posta listelerinden çıkma sebepleri
Abonelerin e-posta listelerinden çıkma sebepleri nelerdir, abonelerin e-posta listelerinden çıkmaması için dikkat etmeniz gerekenler nelerdir, abonelerin e-posta listelerinden neden çıkarlar; bu ve daha fazlasının cevabı bu...
8 Mart 2018
Sinan Oypan
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
E Ticaret SEO Teknikleri
E Ticaret SEO Teknikleri
E Ticaret SEO teknikleri / e-ticaret SEO teknikleri adlı yazımızda; e ticaret için SEO'da yapılması gerekenler nelerdir, e ticaret sitesi SEO teknikleri nelerdir, e ticaret sitesi için SEO uygularken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir...
2 Haziran 2016
Savaş Çetinkaya
Instagram’dan canlı yayın nasıl yapılır?
Instagram’dan canlı yayın nasıl yapılır?
Son dönemlerde canlı yayınların popülerliği bir hayli artmaya başladı. Özellikle Facebook ve sonrasında Instagram üzerinden canlı yayın yapmanın mümkün olması, hem kullanıcıları hem de markaları canlı yayınlara...
20 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın