Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler

10 Kasım 2017
Sinan Oypan

E-ticarette stok yönetimi, arkaplanda olan ancak işin bel kemiğini oluşturan temel öğelerden biridir. Stok yönetiminin doğru ve iyi bir şekilde yapılması şirketin satış konusunda sorun yaşamamasını sağlar. E-ticarete yeni giren ya da kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyen kişilerin stok yönetiminde dikkat etmesi ve uygulaması gereken bir takım çalışmalar bulunmakta. Bu rehberimizde de stok yönetiminde üzerinde durmanız gereken bu çalışmaları ele alacağız.

Her ürününün stoğu için bir alt limit koyun

Stok yönetiminde elinizdeki ürünlerin miktarını iyi bir şekilde bilmeniz oldukça önemlidir. Ne zaman yeni ürün siparişi vereceğinizi de iyi bir şekilde belirlemelisiniz. Bunun için de her ürün için bir alt limit oluşturmanız gerekir. Bu uygulamaya göre, elinizde herbir ürün için bu limitte ürünün her zaman bulunması gerekiyor. Örneğin, belli bir marka için telefon kılıfı satışı yapıyorsunuz. Herbir model için stok alt limitini 10 adet ürün olarak sınırlayabilirsiniz. Ürün stoğu 10 adete yaklaştığında ya da 10 adetin altına düştüğünde yeni ürün siparişi vererek, stoğunuzu tamamlayabilirsiniz.

Her ürünün alt limiti farklı olabilir. Çok satan ürünlerinizde alt limitinizi yükseltebilir; daha az satılan ürünlerinizde daha düşük bir alt limit belirleyebilirsiniz.

İlk giren, ilk çıkar (FIFO)

İngilizce’de “first in, first out (FIFO)” olarak bilinen bu uygulamayı Türkçe’ye “ilk giren, ilk çıkar” şeklinde çevirebiliriz. Bu uygulamanın prensibi, stoğunuza ilk giriş yapan ürünler, satış sonrasında ilk gönderilecek ürünlerdir. FIFO’nun mantığında stoğunuza ilk giren ürünlerin çıkışını sağlamak olduğu için, yeni siparişlerinizi geldiği gibi göndermezsiniz. Böylelikle de ürünlerinizi stokta çok fazla tutarak kullanılamaz hale getirmemiş olursunuz. Özellikle belli bir kullanım süresi olan ürünlerde FIFO uygulamasından yararlanmanız gerekmektedir.

Tedarikçilerinizle iyi ilişkiler kurun

Tedarikçilerden ürün temini konusunda sıkıntı yaşamamak için, tedarikçilerinizle olan ilişkilerinizi ve iletişiminizi iyi bir seviyede tutmanız gerekir. Ürün tedariğinde sorun yaşamanız satışlarınızı ciddi bir şekilde etkileyecektir ve bu durum zarar etmenize neden olabilir.

İligli rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetim ipuçları

Ürün tedariği için B planınız olsun

Tedarikçilerinizle iyi geçinmeniz önemlidir; ancak ürün tedariği konusunda bir B planınızın olması da bir hayli önemlidir. Herhangi bir sebepten dolayı tedarikçiniz size ürünleri ulaştıramayabilir; tedarikçiniz farklı sorunlar yaşayabilir ya da karşılıklı olarak anlaşmanızı iptal edebilirsiniz. Bu durumda kepenkleriniz indirmemek için bir B planınızın olması gerekir. Farklı tedarikçilerle görüşmek ve kendinize başka bir açık kapı bırakmanız bu açıdan oldukça önemlidir.

Ürün isimlendirmelerinizi iyi yapın

Stok yönetimi yaparken ürün isimlendirmelerini de çok iyi bir şekilde yapmanız gerekiyor. Bu elinizdeki ürünleri kategorilendirmenize ve depoda yerleştirmenize yardım edeceği gibi, bir sipariş geldiğinde depodaki görevli kişinin doğru ürünleri paketlemesine yardımcı olur. Doğru isimlendirmelerin yapılmaması yanlış sipariş gönderimlerine neden olabilir.

Deponuzu iyi bir şekilde düzenleyin

Deponuzun düzenli olması, farklı ürün kategorilerine ve özelliklerine göre düzenlenmesi de stok yönetiminizi kolaylaştıracaktır. Raf düzeninizi ürün özelliklerine göre ayırarak, aynı ürünleri aynı raflara yerleştirmenizde fayda var. Deponuzun düzenli olması, sipariş sürecinde ürünlerin daha hızlı bir şekilde paketlenerek gönderime hazır hale gelmesine de yardımcı olur.

Beklenmedik durumlara hazırlıklı olun

Online satış yaparken belli dönemlerde satışlarda artış ya da düşüş görülebilir. Bunun yanı sıra doğal afet ya da beklenmedik ekonomik durumlar nedeniyle de bazı sorunlar ve zorluklarla karşılaşabilirsiniz. Bu tür beklenmedik durumlarda şirketinizin ayakta durabilmesi için önceden hazırlıklı olmanızda fayda var. Bu konuyu bazı örneklerle ele alalım:

  • Belli dönemlerde satışlarınız ani bir şekilde artabilir. Bu süreci iyi takip ederek, elinizdeki stoğu iyi bir şekilde yönetmeniz gerekir. Talebi karşılamak için elinizdeki stoğu sürekli olarak yenilemeniz gerekir.
  • Anlık nakit sıkıntısı yaşayarak, ihtiyacınız ürünleri tedarik edemeyebilirsiniz. Bu durumda da B planı çözümlerinizin olması gerekir.
  • Sezonsal satış dönemlerde deponuzun hacminin üstünde stok tutmanız gerekebilir. Dönemsel olarak bu talebi karşılayacak bir plana ihtiyacınız olabilir.
  • Stoğunuzda ürünlerin sayımını yanlış yapabilir ve elinizde yeterli miktarda ürün olmayabilir.
  • Tedarikçiniz gerekli ürünleri size temin edemeyebilir. Bu tür durumlarda da farklı bir tedarikçiye ulaşmanız gerekebilir.

Düzenli kontroller yapın

Stok durumunu kontrol etmek için düzenli olarak stok kontrolleri yapmanızın da faydası olacaktır. İşlem hacminize ve satış oranlarınıza göre bu stok kontrollerinin aralıklarını değiştirebilirsiniz. Haftalık olarak bu kontrolleri yapmanız oldukça idealdir. Tabii ki burada tedarikçilerinizle olan ilişkileriniz ve onların size ürünleri ne sürede temin edebildiklerini de göz önünde bulundurmanız gerekiyor.

Fiziksel olarak deponuzda bulunan ürün sayısını kontrol etmeniz ve bunu yaptığınız satışlarla kıyaslamanız gerekir. Yaptığınız kontroller sonrasında elinizde net ve eşleşen bir sayı olmalı.

E-ticaret siteniz üzerinde ürünlerin stoklarını gösteriyorsanız, ürün stok bilgilerinin doğruluğunu e-ticaret siteniz üzerinde de takip etmeniz gerekiyor. Stoğunuz tükenmek üzereyken, bunu e-ticaret siteniz üzerinde belirtmiyorsanız; müşterilerinize stoğu olmayan ürünler satabilir ve bu da müşteri memnuniyeti konusunda sorunlar yaşamanıza neden olabilir. Deponuzdaki bilgilerin, sitenizle uyuşması bu açıdan oldukça önemlidir.

Kendi işinizi yapmak ve internet üzerinden ürünlerinizi satmak istiyorsanız İdeasoft e-ticaret altyapı paketlerinden yararlanabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi deneme şansı bulabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Arama motorlarında organik trafiğinizin düşmesine neden olan durumlar
Organik trafik, e-ticaret firmaları için arama motorlarından geri dönüş sağlamak için oldukça önemli kanallardan biri. Organik trafik olmadan uzun vadede e-ticaret sitelerinin ayakta kalması oldukça zordur. Organik trafiğin olmaması,...
20 Nisan 2018
Sinan Oypan
E ticaret nasıl yapılır ve aşamaları nelerdir?
E ticaret nasıl yapılır / e ticaret sitesi nasıl yapılır, e ticaret sitesi yapımında dikkat edilmesi gereken e ticaret bilgileri nelerdir, sanal ticaretteki (e satiş, online ticaret) bilmeniz gerekenler özetle e ticaret nedir nasıl...
13 Aralık 2016
Sinan Oypan
Az sermaye ile iş kurmak mümkün mü?
Kendi işini yapmak ve hayalini gerçekleştirmek isteyenler az sermaye ile iş kurmak ve internetten satış için farklı alternatifler aramakta. Peki, az sermaye ile iş kurmak mümkün mü? Eğer yapılabiliyorsa e-ticaret alanında neler...
4 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada kişiselleştirme
E-posta pazarlamada kişiselleştirme, çalışmalarınızın başarıya ulaşmasında önemlidir. Son birkaç yıldır e-ticaretteki en önemli unsurlardan biri de kişiselleştirme yapmak diyebiliriz. Tüketiciler, kendilerine özel kampanya ve...
22 Haziran 2016
Sinan Oypan
Google optimizasyon neden önemli?
Google optimizasyon yani bir diğer adıyla da SEO çalışmaları, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Organik arama trafiği yaratmak, güvenilirlik sağlamak ve rekabette öne çıkabilmek için bu...
17 Haziran 2020
Sinan Oypan
Akılda kalıcı bir marka logosu nasıl olur?
Marka logosu, markalaşma sürecinde bir firma için gerekli olduğu gibi bu logo markanın kimliğini de yansıttığı için de önemlidir. Logonun akılda kalıcı olması, tüketicilerin markanızı hatırlamalarını sağlarken, markanızın...
29 Haziran 2020
Sinan Oypan
İleri seviye Google Adwords reklam ipuçları
Google Adwords reklam kampanyaları, Google üzerindeki arama sorguları üzerinden trafik çekmenize yardımcı olur. Adwords kampanyalarında dikkat edilmesi gereken farklı konular bulunmakta. Bunların yanı sıra da reklam performansını...
29 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya platformları 2020'de nasıl şekillenecek?
Sosyal medya platformları, kullanıcılar için önemli olduğu gibi reklam kampanyaları ile markalarını büyütmek isteyen işletmeler için de önemli. Sosyal ağlar üzerinde organik olarak marka bilinirliğini artırabileceğiniz gibi,...
30 Aralık 2019
Sinan Oypan
n11 Mağaza Açma Rehberi 2020
n11 mağaza açma diğer bir deyişle n11 dükkan açma ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. Bir şirketiniz bulunuyorsa n11 üzerinde kendi mağazanızı açarak, ürünlerinizi burada listeleyebilir ve satışa...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Markaların bilmesi gereken Instagram istatistikleri | 2019
Instagram istatistik verilerini incelemek, bu mecra üzerinde yaptığınız pazarlama çalışmalarını geliştirmenizi sağlayacaktır. Kullanıcıların davranışlarını anlamak ve gönderi etkileşimlerinin nasıl etkilendiğini görmek...
9 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Pazarlamada sosyal medyanın yararları neler?
Markalar için, sosyal medyanın yararları pazarlama çalışmalarında da öne çıkmakta ve sosyal ağlar birçok fırsatı markalara sağlamakta. Günümüzde sosyal medya, tanıtım ve duyurular için önemli bir kanal olmakla beraber bu...
18 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama stratejisi nasıl geliştirilir?
Pazarlama stratejisinizi hazırlarken, birçok farklı faktörü göz önünde bulundurmanız gerekiyor. Belli bir stratejinizin olmaması, ürünlerinizi ve markanızı nasıl tanıtacağınız konusunda neler yapacağınızı planlayamamanıza...
21 Haziran 2016
Sinan Oypan