Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler

10 Kasım 2017
Sinan Oypan

E-ticarette stok yönetimi, arkaplanda olan ancak işin bel kemiğini oluşturan temel öğelerden biridir. Stok yönetiminin doğru ve iyi bir şekilde yapılması şirketin satış konusunda sorun yaşamamasını sağlar. E-ticarete yeni giren ya da kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyen kişilerin stok yönetiminde dikkat etmesi ve uygulaması gereken bir takım çalışmalar bulunmakta. Bu rehberimizde de stok yönetiminde üzerinde durmanız gereken bu çalışmaları ele alacağız.

Her ürününün stoğu için bir alt limit koyun

Stok yönetiminde elinizdeki ürünlerin miktarını iyi bir şekilde bilmeniz oldukça önemlidir. Ne zaman yeni ürün siparişi vereceğinizi de iyi bir şekilde belirlemelisiniz. Bunun için de her ürün için bir alt limit oluşturmanız gerekir. Bu uygulamaya göre, elinizde herbir ürün için bu limitte ürünün her zaman bulunması gerekiyor. Örneğin, belli bir marka için telefon kılıfı satışı yapıyorsunuz. Herbir model için stok alt limitini 10 adet ürün olarak sınırlayabilirsiniz. Ürün stoğu 10 adete yaklaştığında ya da 10 adetin altına düştüğünde yeni ürün siparişi vererek, stoğunuzu tamamlayabilirsiniz.

Her ürünün alt limiti farklı olabilir. Çok satan ürünlerinizde alt limitinizi yükseltebilir; daha az satılan ürünlerinizde daha düşük bir alt limit belirleyebilirsiniz.

İlk giren, ilk çıkar (FIFO)

İngilizce’de “first in, first out (FIFO)” olarak bilinen bu uygulamayı Türkçe’ye “ilk giren, ilk çıkar” şeklinde çevirebiliriz. Bu uygulamanın prensibi, stoğunuza ilk giriş yapan ürünler, satış sonrasında ilk gönderilecek ürünlerdir. FIFO’nun mantığında stoğunuza ilk giren ürünlerin çıkışını sağlamak olduğu için, yeni siparişlerinizi geldiği gibi göndermezsiniz. Böylelikle de ürünlerinizi stokta çok fazla tutarak kullanılamaz hale getirmemiş olursunuz. Özellikle belli bir kullanım süresi olan ürünlerde FIFO uygulamasından yararlanmanız gerekmektedir.

Tedarikçilerinizle iyi ilişkiler kurun

Tedarikçilerden ürün temini konusunda sıkıntı yaşamamak için, tedarikçilerinizle olan ilişkilerinizi ve iletişiminizi iyi bir seviyede tutmanız gerekir. Ürün tedariğinde sorun yaşamanız satışlarınızı ciddi bir şekilde etkileyecektir ve bu durum zarar etmenize neden olabilir.

İligli rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetim ipuçları

Ürün tedariği için B planınız olsun

Tedarikçilerinizle iyi geçinmeniz önemlidir; ancak ürün tedariği konusunda bir B planınızın olması da bir hayli önemlidir. Herhangi bir sebepten dolayı tedarikçiniz size ürünleri ulaştıramayabilir; tedarikçiniz farklı sorunlar yaşayabilir ya da karşılıklı olarak anlaşmanızı iptal edebilirsiniz. Bu durumda kepenkleriniz indirmemek için bir B planınızın olması gerekir. Farklı tedarikçilerle görüşmek ve kendinize başka bir açık kapı bırakmanız bu açıdan oldukça önemlidir.

Ürün isimlendirmelerinizi iyi yapın

Stok yönetimi yaparken ürün isimlendirmelerini de çok iyi bir şekilde yapmanız gerekiyor. Bu elinizdeki ürünleri kategorilendirmenize ve depoda yerleştirmenize yardım edeceği gibi, bir sipariş geldiğinde depodaki görevli kişinin doğru ürünleri paketlemesine yardımcı olur. Doğru isimlendirmelerin yapılmaması yanlış sipariş gönderimlerine neden olabilir.

Deponuzu iyi bir şekilde düzenleyin

Deponuzun düzenli olması, farklı ürün kategorilerine ve özelliklerine göre düzenlenmesi de stok yönetiminizi kolaylaştıracaktır. Raf düzeninizi ürün özelliklerine göre ayırarak, aynı ürünleri aynı raflara yerleştirmenizde fayda var. Deponuzun düzenli olması, sipariş sürecinde ürünlerin daha hızlı bir şekilde paketlenerek gönderime hazır hale gelmesine de yardımcı olur.

Beklenmedik durumlara hazırlıklı olun

Online satış yaparken belli dönemlerde satışlarda artış ya da düşüş görülebilir. Bunun yanı sıra doğal afet ya da beklenmedik ekonomik durumlar nedeniyle de bazı sorunlar ve zorluklarla karşılaşabilirsiniz. Bu tür beklenmedik durumlarda şirketinizin ayakta durabilmesi için önceden hazırlıklı olmanızda fayda var. Bu konuyu bazı örneklerle ele alalım:

  • Belli dönemlerde satışlarınız ani bir şekilde artabilir. Bu süreci iyi takip ederek, elinizdeki stoğu iyi bir şekilde yönetmeniz gerekir. Talebi karşılamak için elinizdeki stoğu sürekli olarak yenilemeniz gerekir.
  • Anlık nakit sıkıntısı yaşayarak, ihtiyacınız ürünleri tedarik edemeyebilirsiniz. Bu durumda da B planı çözümlerinizin olması gerekir.
  • Sezonsal satış dönemlerde deponuzun hacminin üstünde stok tutmanız gerekebilir. Dönemsel olarak bu talebi karşılayacak bir plana ihtiyacınız olabilir.
  • Stoğunuzda ürünlerin sayımını yanlış yapabilir ve elinizde yeterli miktarda ürün olmayabilir.
  • Tedarikçiniz gerekli ürünleri size temin edemeyebilir. Bu tür durumlarda da farklı bir tedarikçiye ulaşmanız gerekebilir.

Düzenli kontroller yapın

Stok durumunu kontrol etmek için düzenli olarak stok kontrolleri yapmanızın da faydası olacaktır. İşlem hacminize ve satış oranlarınıza göre bu stok kontrollerinin aralıklarını değiştirebilirsiniz. Haftalık olarak bu kontrolleri yapmanız oldukça idealdir. Tabii ki burada tedarikçilerinizle olan ilişkileriniz ve onların size ürünleri ne sürede temin edebildiklerini de göz önünde bulundurmanız gerekiyor.

Fiziksel olarak deponuzda bulunan ürün sayısını kontrol etmeniz ve bunu yaptığınız satışlarla kıyaslamanız gerekir. Yaptığınız kontroller sonrasında elinizde net ve eşleşen bir sayı olmalı.

E-ticaret siteniz üzerinde ürünlerin stoklarını gösteriyorsanız, ürün stok bilgilerinin doğruluğunu e-ticaret siteniz üzerinde de takip etmeniz gerekiyor. Stoğunuz tükenmek üzereyken, bunu e-ticaret siteniz üzerinde belirtmiyorsanız; müşterilerinize stoğu olmayan ürünler satabilir ve bu da müşteri memnuniyeti konusunda sorunlar yaşamanıza neden olabilir. Deponuzdaki bilgilerin, sitenizle uyuşması bu açıdan oldukça önemlidir.

Kendi işinizi yapmak ve internet üzerinden ürünlerinizi satmak istiyorsanız İdeasoft e-ticaret altyapı paketlerinden yararlanabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi deneme şansı bulabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette olumsuz kullanıcı yorumları neden önemli?
E-ticarette kullanıcı yorumları, sosyal kanıt ve kullanıcıların satın alma kararlarını etkilemek için oldukça önemlidir. Tabii ki olumlu kullanıcı yorumları önemli olsa da, olumsuz yorumların da önemli bir yeri bulunur. Sadece...
26 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Sıkça Sorulan Sorular (S.S.S.) sayfası nasıl hazırlanır?
E-ticaret sitenizde bulunması gereken alanlardan biri de Sıkça Sorulan Sorular (S.S.S.) sayfasıdır. Tüketiciler sitenize girdiklerinde, hizmetleriniz ve ürünleriniz hakkında detaylı bilgi almak isteyebilirler. Bu durumda da sizinle...
19 Ocak 2017
Sinan Oypan
SEO odaklı içerik stratejisini 4 adımda nasıl hazırlayabilirsiniz?
İçerik çalışmalarınız sitenizin SEO performansını önemli ölçüde artırmaktadır. Sitenize trafik çekmek ve organik olarak görünürlüğünüzü artırmak için de SEO odaklı içerik çalışmaları yapabilirsiniz. Bu...
2 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Instagram yönetimi için kullanabilecek araçlar - 2. Bölüm
Instagram üzerinden daha fazla verim almak ve etkileşim oranlarını artırmak için, iyi bir yönetim yapılması gerekir. Instagram yönetimini etkin bir şekilde yapmak için farklı farklı araçlardan yararlanmak gerekir. Dünkü...
14 Eylül 2017
Sinan Oypan
E-ticaret şirketleri için yıllık değerlendirme raporu neden önemli?
Yeni yılın başlangıcıyla beraber, yeni yıl için yeni strateji ve fikirler geliştirmek gerekiyor; ancak yapılması gereken çalışmalardan biri de yıllık değerlendirme raporu hazırlamak. Bunun nedeni ise yeni yıldaki çalışmaları...
16 Ocak 2019
Sinan Oypan
İş kurma kredisi veren bankalar hangileri ve bu kredilere nasıl başvurulur?
Kendi işinizi kurmak ya da başarılı olacağını düşündüğünüz bir projenizi hayata geçirmek istiyor; ancak elinizde işe başlamak ya da işi büyütmek için yeterli sermayeniz yok. Böyle bir durum içerisindeyseniz, iş kurmak için...
23 Kasım 2016
Sinan Oypan
E-ticarette kargo ücreti nasıl düşürülür?
Kargo ücreti, e-ticarette hem firmaların hem de tüketicilerin özellikle üzerinde durdukları konular arasında yer alıyor. E-ticaret firmaları kargo ücretini düşürmek için çalışmalar yaparken, tüketiciler de düşük ücretli ya da...
29 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Ürün tanıtım video içeriklerinde mutlaka olması gereken 7 özellik
Ürün tanıtım video içerikleri, e-ticaret sitenizdeki ürünlerinizi ve hizmetlerinizi geniş kitlelere tanıtma ve ürünlerinize dikkat çekmek için oldukça ideal pazarlama araçlarıdır. Video içerikleri farklı konseptlerde...
10 Ocak 2019
Sinan Oypan
B2B firmaları için SEO önerileri - 3. Bölüm
İnternet üzerinden iş yapan her firma gibi, arama motorlarına uyumluluk B2B firmaları için de önemlidir. Organik olarak daha fazla kişiye ulaşma şansı vereceği için, hem site trafiğini artırmak için hem de hedef kitleye ulaşarak...
23 Haziran 2017
Sinan Oypan
Reklam hazırlama sürecinde plan ve strateji oluşturma
Reklam hazırlama süreci oldukça ciddi bir planlama ve strateji gerektirdiği için, bu süreci en iyi şekilde yönetmek için bir planınızın olması gerekir. Reklam ile ilgili sürece dahil olan kişilerin bu plana uymaları ve belirlenen...
8 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak yeni girişimcilerin işlerini büyütebilmek adına yatırımcılarla görüştüğü en önemli aşamadır. Ancak yatırımcıların dikkatini çekmek tek başına yeterli değil. Aynı zamanda yatırımcılarla yapılacak olan ...
20 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticarette gerilla pazarlama nasıl yapılır?
Gerilla pazarlama, tüketicilerin dikkatini çekmek ve farklı bir yaklaşımla marka ya da ürün tanıtımı yapmak için kullanılan pazarlama yöntemlerinden biri ve zaman zaman bu pazarlama çalışmalarının iyi örneklerini viral olmuş...
2 Ekim 2019
Sinan Oypan