Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler

10 Kasım 2017
Sinan Oypan

E-ticarette stok yönetimi, arkaplanda olan ancak işin bel kemiğini oluşturan temel öğelerden biridir. Stok yönetiminin doğru ve iyi bir şekilde yapılması şirketin satış konusunda sorun yaşamamasını sağlar. E-ticarete yeni giren ya da kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyen kişilerin stok yönetiminde dikkat etmesi ve uygulaması gereken bir takım çalışmalar bulunmakta. Bu rehberimizde de stok yönetiminde üzerinde durmanız gereken bu çalışmaları ele alacağız.

Her ürününün stoğu için bir alt limit koyun

Stok yönetiminde elinizdeki ürünlerin miktarını iyi bir şekilde bilmeniz oldukça önemlidir. Ne zaman yeni ürün siparişi vereceğinizi de iyi bir şekilde belirlemelisiniz. Bunun için de her ürün için bir alt limit oluşturmanız gerekir. Bu uygulamaya göre, elinizde herbir ürün için bu limitte ürünün her zaman bulunması gerekiyor. Örneğin, belli bir marka için telefon kılıfı satışı yapıyorsunuz. Herbir model için stok alt limitini 10 adet ürün olarak sınırlayabilirsiniz. Ürün stoğu 10 adete yaklaştığında ya da 10 adetin altına düştüğünde yeni ürün siparişi vererek, stoğunuzu tamamlayabilirsiniz.

Her ürünün alt limiti farklı olabilir. Çok satan ürünlerinizde alt limitinizi yükseltebilir; daha az satılan ürünlerinizde daha düşük bir alt limit belirleyebilirsiniz.

İlk giren, ilk çıkar (FIFO)

İngilizce’de “first in, first out (FIFO)” olarak bilinen bu uygulamayı Türkçe’ye “ilk giren, ilk çıkar” şeklinde çevirebiliriz. Bu uygulamanın prensibi, stoğunuza ilk giriş yapan ürünler, satış sonrasında ilk gönderilecek ürünlerdir. FIFO’nun mantığında stoğunuza ilk giren ürünlerin çıkışını sağlamak olduğu için, yeni siparişlerinizi geldiği gibi göndermezsiniz. Böylelikle de ürünlerinizi stokta çok fazla tutarak kullanılamaz hale getirmemiş olursunuz. Özellikle belli bir kullanım süresi olan ürünlerde FIFO uygulamasından yararlanmanız gerekmektedir.

Tedarikçilerinizle iyi ilişkiler kurun

Tedarikçilerden ürün temini konusunda sıkıntı yaşamamak için, tedarikçilerinizle olan ilişkilerinizi ve iletişiminizi iyi bir seviyede tutmanız gerekir. Ürün tedariğinde sorun yaşamanız satışlarınızı ciddi bir şekilde etkileyecektir ve bu durum zarar etmenize neden olabilir.

İligli rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetim ipuçları

Ürün tedariği için B planınız olsun

Tedarikçilerinizle iyi geçinmeniz önemlidir; ancak ürün tedariği konusunda bir B planınızın olması da bir hayli önemlidir. Herhangi bir sebepten dolayı tedarikçiniz size ürünleri ulaştıramayabilir; tedarikçiniz farklı sorunlar yaşayabilir ya da karşılıklı olarak anlaşmanızı iptal edebilirsiniz. Bu durumda kepenkleriniz indirmemek için bir B planınızın olması gerekir. Farklı tedarikçilerle görüşmek ve kendinize başka bir açık kapı bırakmanız bu açıdan oldukça önemlidir.

Ürün isimlendirmelerinizi iyi yapın

Stok yönetimi yaparken ürün isimlendirmelerini de çok iyi bir şekilde yapmanız gerekiyor. Bu elinizdeki ürünleri kategorilendirmenize ve depoda yerleştirmenize yardım edeceği gibi, bir sipariş geldiğinde depodaki görevli kişinin doğru ürünleri paketlemesine yardımcı olur. Doğru isimlendirmelerin yapılmaması yanlış sipariş gönderimlerine neden olabilir.

Deponuzu iyi bir şekilde düzenleyin

Deponuzun düzenli olması, farklı ürün kategorilerine ve özelliklerine göre düzenlenmesi de stok yönetiminizi kolaylaştıracaktır. Raf düzeninizi ürün özelliklerine göre ayırarak, aynı ürünleri aynı raflara yerleştirmenizde fayda var. Deponuzun düzenli olması, sipariş sürecinde ürünlerin daha hızlı bir şekilde paketlenerek gönderime hazır hale gelmesine de yardımcı olur.

Beklenmedik durumlara hazırlıklı olun

Online satış yaparken belli dönemlerde satışlarda artış ya da düşüş görülebilir. Bunun yanı sıra doğal afet ya da beklenmedik ekonomik durumlar nedeniyle de bazı sorunlar ve zorluklarla karşılaşabilirsiniz. Bu tür beklenmedik durumlarda şirketinizin ayakta durabilmesi için önceden hazırlıklı olmanızda fayda var. Bu konuyu bazı örneklerle ele alalım:

  • Belli dönemlerde satışlarınız ani bir şekilde artabilir. Bu süreci iyi takip ederek, elinizdeki stoğu iyi bir şekilde yönetmeniz gerekir. Talebi karşılamak için elinizdeki stoğu sürekli olarak yenilemeniz gerekir.
  • Anlık nakit sıkıntısı yaşayarak, ihtiyacınız ürünleri tedarik edemeyebilirsiniz. Bu durumda da B planı çözümlerinizin olması gerekir.
  • Sezonsal satış dönemlerde deponuzun hacminin üstünde stok tutmanız gerekebilir. Dönemsel olarak bu talebi karşılayacak bir plana ihtiyacınız olabilir.
  • Stoğunuzda ürünlerin sayımını yanlış yapabilir ve elinizde yeterli miktarda ürün olmayabilir.
  • Tedarikçiniz gerekli ürünleri size temin edemeyebilir. Bu tür durumlarda da farklı bir tedarikçiye ulaşmanız gerekebilir.

Düzenli kontroller yapın

Stok durumunu kontrol etmek için düzenli olarak stok kontrolleri yapmanızın da faydası olacaktır. İşlem hacminize ve satış oranlarınıza göre bu stok kontrollerinin aralıklarını değiştirebilirsiniz. Haftalık olarak bu kontrolleri yapmanız oldukça idealdir. Tabii ki burada tedarikçilerinizle olan ilişkileriniz ve onların size ürünleri ne sürede temin edebildiklerini de göz önünde bulundurmanız gerekiyor.

Fiziksel olarak deponuzda bulunan ürün sayısını kontrol etmeniz ve bunu yaptığınız satışlarla kıyaslamanız gerekir. Yaptığınız kontroller sonrasında elinizde net ve eşleşen bir sayı olmalı.

E-ticaret siteniz üzerinde ürünlerin stoklarını gösteriyorsanız, ürün stok bilgilerinin doğruluğunu e-ticaret siteniz üzerinde de takip etmeniz gerekiyor. Stoğunuz tükenmek üzereyken, bunu e-ticaret siteniz üzerinde belirtmiyorsanız; müşterilerinize stoğu olmayan ürünler satabilir ve bu da müşteri memnuniyeti konusunda sorunlar yaşamanıza neden olabilir. Deponuzdaki bilgilerin, sitenizle uyuşması bu açıdan oldukça önemlidir.

Kendi işinizi yapmak ve internet üzerinden ürünlerinizi satmak istiyorsanız İdeasoft e-ticaret altyapı paketlerinden yararlanabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi deneme şansı bulabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yatay ve dikey e-ticaretin farklılıkları nelerdir?
E-ticaret kendi içerisinde farklı modellere ayrılmaktadır. Bu modeller iş yapısına göre ve site üzerinde satılan ürünler olmak üzere farklı şekilde kategorize edilebilir. İş modeli olarak bakıldığında B2B, B2C, C2C en yaygın...
20 Şubat 2018
Sinan Oypan
Firmanız için PR ajansı seçerken dikkat etmeniz gerekenler
E-ticaret firmanızın tanıtımını yapabilmek için bir PR ajansına ihtiyaç duyabilirsiniz. Marka tanıtımı yapmak, hedef kitleye doğru bir şekilde ulaşmak ve müşteri portföyünü genişletirken marka bilinirliğini de artırmak için...
16 Nisan 2017
Sinan Oypan
Müşteri sadakati neden önemli ve nasıl kazanılabilir?
Müşteri sadakati, uzun vadede başarılı olmak isteyen e-ticaret firmalarının özellikle önem vermeleri gereken konulardan biri. Sadık müşteri kitlelerine sahip olmak, birçok avantaj sunarken, uzun vadede de şirketin karlılığını...
19 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Trendyol Mağaza Açmak Rehberi 2020
Trendyol Mağaza Açma / Trendyol Mağaza Açmak yani trendyol da satış yapmak yapmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. İnternetten satış yapmak isteyen girişimciler ve şirketler, Trendyol mağaza açma / Trendyol...
5 Eylül 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi sahtecilik (Fraud) işlemlerinden nasıl koruyabilirsiniz?
E-ticaret sektöründe firmaların başını en çok yakan ve marka bilinirliklerine en çok zarar veren durum sahtecilik işlemleridir. Kredi kartı ile yapılan sahtecilik işlemleri, ya da bir diğer bilinen ismiyle Fraud, firmaları ciddi...
24 Ekim 2016
Sinan Oypan
Kredi kartı dolandırıcılığı ile nasıl mücadele edebilirsiniz?
Günümüzde internetten alışverişlerde, e-ticaret firmalarının baş etmesi gereken konulardan biri de kredi kartı dolandırıcılığı. Kredi kartı dolandırıcılığı nedeniyle hem birçok tüketici hem de firma ciddi zarar...
16 Temmuz 2019
Sinan Oypan
İnternetten tablo satmak ve tavsiye edilen adımlar
İnternetten tablo satmak, internetten fotoğraf satmak, internetten resim satmak, internetten yağlı boya resim satmak vb için gerekenler nelerdir? Yağlı boya tablo satmak istiyorum ya da tablo satmak istiyorum, resim satmak istiyorum,...
7 Eylül 2017
Gökçe Beyazaslan
E-ticarette kullanabileceğiniz retargeting reklam modelleri nelerdir?
E-ticaret siteleri, reklam ve pazarlama çalışmalarında retargeting reklam modellerini de sıkça kullanıyorlar. Herhangi bir sebeple web siteden ayrılan, sepette ürün bırakan kullanıcılara yönelik hatırlatma ve onları tekrar siteye...
30 Ekim 2017
Sinan Oypan
Sosyal sorumluluk projeleri pazarlamada nasıl kullanılır?
Sosyal sorumluluk projeleri, şirketinizin belli konulardaki duyarlılığını gösterirken, marka imajınızı da tüketicilerin gözünde olumlu yönde etkiler. Farklı projelerde yer almak ya da yani projeler başlatarak, tüketicilerin önem...
27 Mart 2020
Sinan Oypan
Pazarlamada sosyal medyanın yararları neler?
Markalar için, sosyal medyanın yararları pazarlama çalışmalarında da öne çıkmakta ve sosyal ağlar birçok fırsatı markalara sağlamakta. Günümüzde sosyal medya, tanıtım ve duyurular için önemli bir kanal olmakla beraber bu...
18 Nisan 2020
Sinan Oypan
Neden mobil uyumlu site tasarımına yatırım yapmalısınız?
Dünkü yazımızda mobil uygulamaların e-ticaret için bir zorunluluk olup olmadığını ele almıştık. Dilerseniz buraya tıklayarak dünkü yazımızı okuyabilirsiniz. Bugünkü yazımızda da e-ticaret firmalarının neden mobil uygulama...
14 Mart 2017
Sinan Oypan
İnternetten ürün satmak isteyenler için yol haritası
İnternetten ürün satmak istiyorum ya da internetten mal satmak istiyorum diyenler esatış nasıl yapılır sorusunun cevabını arıyor. İnternetten satış işini online satış platformlarına taşımak isteyenler için yol haritası...
5 Ocak 2020
Savaş Çetinkaya