Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler

10 Kasım 2017
Sinan Oypan
Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler

E-ticarette stok yönetimi, arkaplanda olan ancak işin bel kemiğini oluşturan temel öğelerden biridir. Stok yönetiminin doğru ve iyi bir şekilde yapılması şirketin satış konusunda sorun yaşamamasını sağlar. E-ticarete yeni giren ya da kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyen kişilerin stok yönetiminde dikkat etmesi ve uygulaması gereken bir takım çalışmalar bulunmakta. Bu rehberimizde de stok yönetiminde üzerinde durmanız gereken bu çalışmaları ele alacağız.

Her ürününün stoğu için bir alt limit koyun

Stok yönetiminde elinizdeki ürünlerin miktarını iyi bir şekilde bilmeniz oldukça önemlidir. Ne zaman yeni ürün siparişi vereceğinizi de iyi bir şekilde belirlemelisiniz. Bunun için de her ürün için bir alt limit oluşturmanız gerekir. Bu uygulamaya göre, elinizde herbir ürün için bu limitte ürünün her zaman bulunması gerekiyor. Örneğin, belli bir marka için telefon kılıfı satışı yapıyorsunuz. Herbir model için stok alt limitini 10 adet ürün olarak sınırlayabilirsiniz. Ürün stoğu 10 adete yaklaştığında ya da 10 adetin altına düştüğünde yeni ürün siparişi vererek, stoğunuzu tamamlayabilirsiniz.

Her ürünün alt limiti farklı olabilir. Çok satan ürünlerinizde alt limitinizi yükseltebilir; daha az satılan ürünlerinizde daha düşük bir alt limit belirleyebilirsiniz.

İlk giren, ilk çıkar (FIFO)

İngilizce’de “first in, first out (FIFO)” olarak bilinen bu uygulamayı Türkçe’ye “ilk giren, ilk çıkar” şeklinde çevirebiliriz. Bu uygulamanın prensibi, stoğunuza ilk giriş yapan ürünler, satış sonrasında ilk gönderilecek ürünlerdir. FIFO’nun mantığında stoğunuza ilk giren ürünlerin çıkışını sağlamak olduğu için, yeni siparişlerinizi geldiği gibi göndermezsiniz. Böylelikle de ürünlerinizi stokta çok fazla tutarak kullanılamaz hale getirmemiş olursunuz. Özellikle belli bir kullanım süresi olan ürünlerde FIFO uygulamasından yararlanmanız gerekmektedir.

Tedarikçilerinizle iyi ilişkiler kurun

Tedarikçilerden ürün temini konusunda sıkıntı yaşamamak için, tedarikçilerinizle olan ilişkilerinizi ve iletişiminizi iyi bir seviyede tutmanız gerekir. Ürün tedariğinde sorun yaşamanız satışlarınızı ciddi bir şekilde etkileyecektir ve bu durum zarar etmenize neden olabilir.

İligli rehber: Yeni başlayanlar için depo yönetim ipuçları

Ürün tedariği için B planınız olsun

Tedarikçilerinizle iyi geçinmeniz önemlidir; ancak ürün tedariği konusunda bir B planınızın olması da bir hayli önemlidir. Herhangi bir sebepten dolayı tedarikçiniz size ürünleri ulaştıramayabilir; tedarikçiniz farklı sorunlar yaşayabilir ya da karşılıklı olarak anlaşmanızı iptal edebilirsiniz. Bu durumda kepenkleriniz indirmemek için bir B planınızın olması gerekir. Farklı tedarikçilerle görüşmek ve kendinize başka bir açık kapı bırakmanız bu açıdan oldukça önemlidir.

Ürün isimlendirmelerinizi iyi yapın

Stok yönetimi yaparken ürün isimlendirmelerini de çok iyi bir şekilde yapmanız gerekiyor. Bu elinizdeki ürünleri kategorilendirmenize ve depoda yerleştirmenize yardım edeceği gibi, bir sipariş geldiğinde depodaki görevli kişinin doğru ürünleri paketlemesine yardımcı olur. Doğru isimlendirmelerin yapılmaması yanlış sipariş gönderimlerine neden olabilir.

Deponuzu iyi bir şekilde düzenleyin

Deponuzun düzenli olması, farklı ürün kategorilerine ve özelliklerine göre düzenlenmesi de stok yönetiminizi kolaylaştıracaktır. Raf düzeninizi ürün özelliklerine göre ayırarak, aynı ürünleri aynı raflara yerleştirmenizde fayda var. Deponuzun düzenli olması, sipariş sürecinde ürünlerin daha hızlı bir şekilde paketlenerek gönderime hazır hale gelmesine de yardımcı olur.

Beklenmedik durumlara hazırlıklı olun

Online satış yaparken belli dönemlerde satışlarda artış ya da düşüş görülebilir. Bunun yanı sıra doğal afet ya da beklenmedik ekonomik durumlar nedeniyle de bazı sorunlar ve zorluklarla karşılaşabilirsiniz. Bu tür beklenmedik durumlarda şirketinizin ayakta durabilmesi için önceden hazırlıklı olmanızda fayda var. Bu konuyu bazı örneklerle ele alalım:

  • Belli dönemlerde satışlarınız ani bir şekilde artabilir. Bu süreci iyi takip ederek, elinizdeki stoğu iyi bir şekilde yönetmeniz gerekir. Talebi karşılamak için elinizdeki stoğu sürekli olarak yenilemeniz gerekir.
  • Anlık nakit sıkıntısı yaşayarak, ihtiyacınız ürünleri tedarik edemeyebilirsiniz. Bu durumda da B planı çözümlerinizin olması gerekir.
  • Sezonsal satış dönemlerde deponuzun hacminin üstünde stok tutmanız gerekebilir. Dönemsel olarak bu talebi karşılayacak bir plana ihtiyacınız olabilir.
  • Stoğunuzda ürünlerin sayımını yanlış yapabilir ve elinizde yeterli miktarda ürün olmayabilir.
  • Tedarikçiniz gerekli ürünleri size temin edemeyebilir. Bu tür durumlarda da farklı bir tedarikçiye ulaşmanız gerekebilir.

Düzenli kontroller yapın

Stok durumunu kontrol etmek için düzenli olarak stok kontrolleri yapmanızın da faydası olacaktır. İşlem hacminize ve satış oranlarınıza göre bu stok kontrollerinin aralıklarını değiştirebilirsiniz. Haftalık olarak bu kontrolleri yapmanız oldukça idealdir. Tabii ki burada tedarikçilerinizle olan ilişkileriniz ve onların size ürünleri ne sürede temin edebildiklerini de göz önünde bulundurmanız gerekiyor.

Fiziksel olarak deponuzda bulunan ürün sayısını kontrol etmeniz ve bunu yaptığınız satışlarla kıyaslamanız gerekir. Yaptığınız kontroller sonrasında elinizde net ve eşleşen bir sayı olmalı.

E-ticaret siteniz üzerinde ürünlerin stoklarını gösteriyorsanız, ürün stok bilgilerinin doğruluğunu e-ticaret siteniz üzerinde de takip etmeniz gerekiyor. Stoğunuz tükenmek üzereyken, bunu e-ticaret siteniz üzerinde belirtmiyorsanız; müşterilerinize stoğu olmayan ürünler satabilir ve bu da müşteri memnuniyeti konusunda sorunlar yaşamanıza neden olabilir. Deponuzdaki bilgilerin, sitenizle uyuşması bu açıdan oldukça önemlidir.

Kendi işinizi yapmak ve internet üzerinden ürünlerinizi satmak istiyorsanız İdeasoft e-ticaret altyapı paketlerinden yararlanabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi deneme şansı bulabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Toptan satış kanalı ile perakendecilere nasıl ulaşabilirsiniz?
Toptan satış kanalı ile perakendecilere nasıl ulaşabilirsiniz?
Toptan satış diğer adıyla B2B, e-ticaret pazarının büyük bir bölümünü oluşturmakta. Toptan satış kanalı ile perakende satış yapan firmalara ulaşmak ve ürünlerinizi doğru pazarlara ulaştırmak gelirlerinizi artırmanıza...
5 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Girişimlerin başarız olmalarına neden olan durumlar ve bunlardan kaçınma yolları
Girişimlerin başarız olmalarına neden olan durumlar ve bunlardan kaçınma yolları
Girişimcilik uzaktan kolay görünse de işin içine girildiğinde aslında bir hayli zorlu bir süreçtir. 9/6 mesaiyi bırakarak kendi işinizi kurma fikri güzel gelse de girişimcilikte başarılı olmak için birçok fedakarlık yapmak ve...
8 Şubat 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları kış sezonu için nasıl hazırlanmalı?
E-ticaret firmaları kış sezonu için nasıl hazırlanmalı?
Kış sezonu yaklaşmaya başladı ve e-ticaret firmalarının bu sezonda ne gibi kampanyalar ve çalışmalar yapacaklarını şimdiden planlamaları gerekmekte. Ön hazırlık yapmanız, yoğun geçecek kış sezonunda daha fazla geri dönüş...
5 Eylül 2020
Sinan Oypan
Pandemide internette en çok satan ürünler
Pandemide internette en çok satan ürünler
E-ticaret sektörü son yılların en yüksek büyüme oranını gösterirken e-ticaret yapmak isteyenlerin internette en çok satan ürünler konusunda arayışları da artıyor. Biz de sizler için son 7 aydaki e-ticaret verilerini analiz ederek...
26 Ağustos 2020
IdeaSoft
canli.ideasoft.com.tr Türkiye’nin yakın takibinde
canli.ideasoft.com.tr Türkiye’nin yakın takibinde
E-ticaret denilince ilk akla gelen isim olan IdeaSoft, Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek 'canlı ideasoft' sitesini yayına aldı. E-ticarette hangi ürünlerin, hangi fiyata ve hangi ilden satın alındığı anlık satış verileriyle...
17 Nisan 2020
İbrahim Çelebi
İlgi çekici bir etkinlik videosu nasıl hazırlanır?
İlgi çekici bir etkinlik videosu nasıl hazırlanır?
Etkinlik videosu, firma olarak katıldığınız ya da kendiniz düzenlediğiniz etkinlikleri öne çıkartmanızı ve tanıtımlarınız yapmanızı sağlar. Etkinliklerinizde çekeceğiniz farklı görüntülerle, sosyal ağlar veya e-ticaret...
28 Mart 2020
Sinan Oypan
Ürün iadelerine neden 6 durum
Ürün iadelerine neden 6 durum
Tüketicilerin ve e-ticaret firmalarının canını sıkan durumlardan biri de ürün iadeleridir. Tüketiciler, herhangi bir sebepten dolayı ürünü iade etmek zorunda kaldıklarında, bu süreçteki prosedürlerle uğraşmak istemediklerinden...
21 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticaret hosting seçimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticaret hosting seçimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Online alışverişlerde en önemli unsurlardan biri de e-ticaret hosting seçimidir. Doğru hosting seçimi e-ticaret sitenizin düzgün çalışmasını sağlarken, tüketicilerin güvenli bir şekilde internet üzerinden alışveriş...
26 Ekim 2018
Sinan Oypan
İnternet üzerinden mobilya satışı hakkında bilinmesi gerekenler
İnternet üzerinden mobilya satışı hakkında bilinmesi gerekenler
-ticaret sektörüne baktığımız zaman büyük mobilya firmalarının sanal mağazacılık alanında da geliştiklerini görüyoruz. Müşterilerin internet kanalına talepleri gün geçtikçe artıyor. Aynı durum büyük mağazalarda olduğu...
7 Ekim 2017
IdeaSoft
E-ticarette ürün yönetimi nasıl daha iyi yapılır?
E-ticarette ürün yönetimi nasıl daha iyi yapılır?
E-ticarette ürün yönetimi, uzun vadede başarılı bir e-ticaret sitesi yönetmenin altın anahtarlarından biri. Stokların kontrolü, popüler ürünlerin beğenilmesi, ürünle ilgili talep yaratılması gibi birçok konu ürün yönetimi...
21 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret Nace Kodu Nedir?
E-ticaret Nace Kodu Nedir?
Nace Kodu Nedir? Fransızca açılımı “Nomenclature des Activités Économiques dans la Communauté Européenne” olan NACE “Avrupa Topluluğunda Ekonomik Faaliyetlerin Sınıflandırılması” anlamına gelmektedir. NACE kodu ise...
22 Haziran 2021
Markethinkers
Facebook sayfa beğeni nasıl artırılır?
Facebook sayfa beğeni nasıl artırılır?
Günümüzün en önemli pazarlama kanallarından biri olması nedeniyle Facebook sayfa beğeni artırma çalışmaları, dijital pazarlama çalışmalarının gündeminde olmalı. Aktif kullanıcı sayısı en yüksek olan mecra olmasının yanı...
11 Aralık 2020
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin