fbpx

E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler

18 Kasım 2019
Sinan Oypan

E-ticarette stok takibi, sipariş yönetimi, siparişlerin kargolanması ve sonrasında da stokların yenilenmesi söz konusu olduğunda önemli konulardan biri. Stok takibi yaparken, bir yandan da stok yönetimi çalışmaları da yapacağınız için bu konular birbiriyle alakalıdır. Stoklarınızı düzenli olarak takip etmeniz, e-ticaret siteniz üzerinde satış yaparken, stok eksikliği nedeniyle yaşanabilecek geri dönüşüm azalmalarının önüne geçecektir. Peki, bu çalışmaları yapmak için neler yapmanız gerekir?

E-ticarette stok takibi yapmak

İlgili kişiyi veya ekibi belirleyin

E-ticaret sitenizde satışa sunduğunuz ürün sayısına bağlı olarak stok takibi yapacak kişi veya kişileri belirlemeniz gerekir. Düzenli olarak bu takibi yapmanız önemlidir. Otomasyon sistemlerle düzenli olarak sitenizdeki satışlardan sonra stoklarınızın takibini yapıyor olsanız dahi, bu işlerden sorumlu bir kişi ya da ekibi belirlemeniz, bu işin yönetiminin sorumluluğunun kimde olacağını görmenizi sağlar.

Ürünlerinizi kategorilere ayırın

Stoklarınızı daha iyi kontrol edebilme ve takip edebilmek için ürünlerinizi kategorilere ayırmanız da bir hayli önemlidir. Böylelikle stok takibi yaparken, ürünleri farklı kategoriler altında bölerek, kontrolü daha fazla eline alabilirsiniz. Ürün odaklı kategorizasyonun yanı sıra çok satan ve az satan ürünleri de kategorize etmeniz gerekir.

Çok satan ürünlerde, tutulan stok adedi arttığı gibi bu ürünlerin stok takiplerinin de daha sık bir şekilde yapılması gerekecektir. Bunun aksine az satılan ürünlerde de stok adedi az tutulduğu gibi takip işlemleri için de daha uzun bir aralık gerekecektir. Bu ürün gruplarını belirlemeniz, takip işlemlerinizi daha da kolaylaştırarak, daha organize bir şekilde yapmanızı sağlayacaktır.

Tekrar sipariş verme oranlarınızı belirleyin

Ürün tedariği yapma aralığınız da stok takibi sürecinde önem vermeniz gereken konulardan biri olacaktır. Hangi ürünlerinizde ne sıklıkta sipariş verdiğinizi hesaplamak için stok takibini düzenli olarak yapmanız gerekir. Bu süreyi belirlediğinizde hangi ürünlerinizde hangi aralıklarda stok yenilemesi yapmanız gerektiğini belirleyerek, e-ticaret sitenizin stoklarını düzenli olarak koruyabilirsiniz.

Bu çalışmaların bir diğer adı da stok devir hızı olarak geçmektedir. Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir? isimli rehberimizde bu konu hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

FIFO kuralından yararlanın

Stok takibini yaparken, stoğa giren ve çıkan ürünlerin nasıl bir sistem içerisinde kontrol edileceğini belirlerken FIFO kuralından yararlanabilirsiniz. FIFO (First In, First Out), stoğa ilk giren ürün ilk çıkar mantığına dayanmaktadır. Bu noktada da bir sipariş aldığınızda, stoğa ilk giren ürünlerin sipariş sırasında ilk önce gönderilmesi temeline dayanır. Stoğun yeni kalmasını ve elde eski ürün kalmasının önüne geçmek için FIFO kuralından yararlanabilirsiniz.

İlgili rehber: Stok değerlemede LIFO ve FIFO ayrımını nasıl yapmalıyız?

Stok fazlası ürünleri takip edin

Stok yönetiminizi ve takibinizi yaparken, elde kalan ve stok fazlası ürünlerinde takibini yapmanız gerekir. Bazı ürünler beklenen miktarda satılmayabilir ve bu durumda da stok fazlası ürünler size ekstra masraflar çıkartabilir. Depo maliyetleri ve ürünlerin eskimesi gibi sorunlar stoktaki ürünleri zarar etmenize neden olabilir. Bu durumun önüne geçmek için de stok takibinizi yaparken, ürünlerin stoğa giriş süreleri ile ne kadar zamandır stokta kaldıklarını da takip etmelisiniz.

Bunların takibini yaptığınızda, stokta fazla kalan ürünleri elden çıkartmak için farklı kampanya ya da bundle gibi çalışmalar yapabilirsiniz. Stok fazlası ürünleri elden çıkartmak için neler yapabileceğinizi aşağıdaki rehberimizde okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Gelecek tahminleri yapın

Stoklarınızı takip ederken, gelecek dönemlerde hangi ürünlere ne kadarlık talep edeceğini de belirlemeniz gerekir. Özellikle kampanya ve indirim dönemlerinde tüketicilerin taleplerine göre hangi ürünlere daha fazla talep gösterdiğini analiz ederek, dönemsel olarak gelecek tahminleri oluşturarak, elinizdeki stokları bu şekilde yönetebilir ve kampanyalarınızı bu şekilde oluşturabilirsiniz.

Stok takibi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok takibi nedir?

Stok takibi, depoya giren ve çıkan ürünlerin takibinin yapılması ve ürünlerin ne kadarlık bir sürede tedarik edildiği ve depoda kalma sürelerinin belirlenmesi olarak tanımlanabilir. Yeni ürün tedariklerinde stok takiplerinin yapılması, stok devir hızının belirlenmesine de yardımcı olur.

Stok takibi yapmak neden önemli?

Stok ve ürün takibi yaptığınızda, e-ticaret sitenizde satışta olan ürünlerin takibini de yapmış olursunuz. Stoğunuzu takip etmediğinizde, hangi ürünlerin depoda mevcut olduğunu bilmezsiniz ve bir kullanıcı ürünü satın almış olduğunda, ürünü onlara gönderemezsiniz. Bu da ciddi güven problemlerinin oluşmasına neden olur. Bunun yanı sıra stok devir hızını belirlemek, hangi dönemlerde hangi ürünlere daha fazla talep geldiğini görmek ve hangi ürünlerin daha fazla ya da az satıldığını görmek için bu çalışmaları yapmanız oldukça önemlidir.

Stok takibinde emniyet stoku nedir?

Emniyet stoğu, işletmenin faaliyetlerini devam ettirebilmek için deposunda bulundurması gereken minimum stok limitidir. Bu minimum stok limiti herbir üründe farklılık göstermektedir. Az veya çok satılan ürünler emniyet stoğu değişiklik gösterir. Stok takibini yaptığınızda, ürünlerinizde bu alt limitlerin ne olması gerektiğini de görmüş olur ve emniyet stok adetlerinizi belirleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Trendyol Mağaza Açmak Rehberi 2021
Trendyol Mağaza Açma / Trendyol Mağaza Açmak yani trendyol da satış yapmak yapmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret rehberinde. İnternetten satış yapmak isteyen girişimciler ve şirketler, Trendyol mağaza açma / Trendyol...
5 Eylül 2019
Sinan Oypan
Etkileşimlerinizi artırmak için Instagram’da günlük olarak yapmanız gerekenler
Sosyal medya pazarlamadan iyi sonuçlar alabilmek için düzenli olarak bu mecralar üzerinde çalışmalar yapmanız ve her gün aktif bir şekilde bu platformları takip etmeniz gerekir. Tabii ki sosyal medya yönetiminde içerik yönetimi...
17 Eylül 2018
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşümleri düşüren 6 uygulama
E-ticaret sitelerinde yapılan bazı uygulamalar, kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemesinden dolayı geri dönüşümlerin düşmesine neden olabiliyor. Geri dönüşümlerin düşüş göstermesi de doğal olarak şirketi zarara sokuyor. Bu...
9 Ekim 2017
Sinan Oypan
Facebook reklam kuralları ile ilgili bilmeniz gerekenler
Facebook reklam kuralları, Facebook üzerinde reklam verirken uymanız ve reklam içeriklerinizi hazırlarken takip etmeniz gereken bazı detayları belirlemektedir. Facebook üzerinde reklam verirken, dilediğiniz tüm gönderileri ve...
17 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Instagram paylaşımları için strateji planı nasıl hazırlanır?
Instagram paylaşımları için strateji planı oluşturmanız, bu platform üzerinde alacağınız etkileşimleri ve geri dönüşümleri artırmanızı sağlarken, markanızı da büyütmenize yardımcı olur. Düzenli bir şekilde paylaşım...
31 Temmuz 2019
Sinan Oypan
2019’da radarınızda olması gereken dijital pazarlama trendleri
2019’da dijital pazarlama trendleri yine değişiklik gösterecek; ancak 2018’da popülerleşmeye başlayan bazı akımların 2019’da da popülerliği devam ediyor olacak. 2019’un dijital pazarlama trendlerini ele aldığımızda,...
18 Aralık 2018
Sinan Oypan
Facebook sayfa yönetim ipuçları – 2021
Facebook sayfa yönetimi, sosyal medya pazarlama çalışmalarınızda üzerinde durmanız gereken konulardan biri. Facebook günümüzün en popüler ve yaygın kullanılan sosyal ağı olduğu için bu platforma önem vermeniz, pazarlama...
21 Aralık 2020
Sinan Oypan
Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?
Marka konumlandırma, e-ticaret firmanızın sektörde ve pazarınızda kendine nasıl bir yer bulacağını belirlemeniz için gereklidir. Rekabet durumu, pazarın mevcut durumu ve şirketinizin ulaşmak istediği hedef kitleye göre markanın...
9 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette kullanabileceğiniz retargeting reklam modelleri nelerdir?
E-ticaret siteleri, reklam ve pazarlama çalışmalarında retargeting reklam modellerini de sıkça kullanıyorlar. Herhangi bir sebeple web siteden ayrılan, sepette ürün bırakan kullanıcılara yönelik hatırlatma ve onları tekrar siteye...
30 Ekim 2017
Sinan Oypan
Beden ölçü ipuçlarıyla, giyim ürünlerinde geri dönüşümlerinizi artırın
Online alışverişlerde tüketicilerin en çok sıkıntı duydukları alanlardan biri de giyim alışverişleri oluyor. Bunun sebebi ise internet üzerindeki kıyafetlerde beden sorunlarının yaşanabilecek olması. E-ticaret firmaları,...
12 Ekim 2016
Sinan Oypan
Sosyal medya yöneticisi e-ticarette hangi görevleri yapar?
Sosyal medya yöneticisi, e-ticaret firmanızın sosyal ağlardaki pazarlama ve reklam çalışmaları sırasında birçok farklı göreve sahiptir. Kendi şirketinizin bünyesinde bir ekip oluşturduğunuz zaman, sosyal medya yöneticisinin hangi...
7 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinin cayma hakkı konusunda bilmeleri gerekenler
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin yaygınlaşmasıyla beraber tüketiciler de yasal hakları konusunda daha bilgili bir hale gelmeye başladı. Satıcı firmayı koruyan yasal hakların olduğu kadar tüketiciyi koruyan bir takım...
28 Nisan 2017
Sinan Oypan