fbpx

E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler

18 Kasım 2019
Sinan Oypan
E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler

E-ticarette stok takibi, sipariş yönetimi, siparişlerin kargolanması ve sonrasında da stokların yenilenmesi söz konusu olduğunda önemli konulardan biri. Stok takibi yaparken, bir yandan da stok yönetimi çalışmaları da yapacağınız için bu konular birbiriyle alakalıdır. Stoklarınızı düzenli olarak takip etmeniz, e-ticaret siteniz üzerinde satış yaparken, stok eksikliği nedeniyle yaşanabilecek geri dönüşüm azalmalarının önüne geçecektir. Peki, bu çalışmaları yapmak için neler yapmanız gerekir?

E-ticarette stok takibi yapmak

İlgili kişiyi veya ekibi belirleyin

E-ticaret sitenizde satışa sunduğunuz ürün sayısına bağlı olarak stok takibi yapacak kişi veya kişileri belirlemeniz gerekir. Düzenli olarak bu takibi yapmanız önemlidir. Otomasyon sistemlerle düzenli olarak sitenizdeki satışlardan sonra stoklarınızın takibini yapıyor olsanız dahi, bu işlerden sorumlu bir kişi ya da ekibi belirlemeniz, bu işin yönetiminin sorumluluğunun kimde olacağını görmenizi sağlar.

Ürünlerinizi kategorilere ayırın

Stoklarınızı daha iyi kontrol edebilme ve takip edebilmek için ürünlerinizi kategorilere ayırmanız da bir hayli önemlidir. Böylelikle stok takibi yaparken, ürünleri farklı kategoriler altında bölerek, kontrolü daha fazla eline alabilirsiniz. Ürün odaklı kategorizasyonun yanı sıra çok satan ve az satan ürünleri de kategorize etmeniz gerekir.

Çok satan ürünlerde, tutulan stok adedi arttığı gibi bu ürünlerin stok takiplerinin de daha sık bir şekilde yapılması gerekecektir. Bunun aksine az satılan ürünlerde de stok adedi az tutulduğu gibi takip işlemleri için de daha uzun bir aralık gerekecektir. Bu ürün gruplarını belirlemeniz, takip işlemlerinizi daha da kolaylaştırarak, daha organize bir şekilde yapmanızı sağlayacaktır.

Tekrar sipariş verme oranlarınızı belirleyin

Ürün tedariği yapma aralığınız da stok takibi sürecinde önem vermeniz gereken konulardan biri olacaktır. Hangi ürünlerinizde ne sıklıkta sipariş verdiğinizi hesaplamak için stok takibini düzenli olarak yapmanız gerekir. Bu süreyi belirlediğinizde hangi ürünlerinizde hangi aralıklarda stok yenilemesi yapmanız gerektiğini belirleyerek, e-ticaret sitenizin stoklarını düzenli olarak koruyabilirsiniz.

Bu çalışmaların bir diğer adı da stok devir hızı olarak geçmektedir. Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir? isimli rehberimizde bu konu hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

FIFO kuralından yararlanın

Stok takibini yaparken, stoğa giren ve çıkan ürünlerin nasıl bir sistem içerisinde kontrol edileceğini belirlerken FIFO kuralından yararlanabilirsiniz. FIFO (First In, First Out), stoğa ilk giren ürün ilk çıkar mantığına dayanmaktadır. Bu noktada da bir sipariş aldığınızda, stoğa ilk giren ürünlerin sipariş sırasında ilk önce gönderilmesi temeline dayanır. Stoğun yeni kalmasını ve elde eski ürün kalmasının önüne geçmek için FIFO kuralından yararlanabilirsiniz.

İlgili rehber: Stok değerlemede LIFO ve FIFO ayrımını nasıl yapmalıyız?

Stok fazlası ürünleri takip edin

Stok yönetiminizi ve takibinizi yaparken, elde kalan ve stok fazlası ürünlerinde takibini yapmanız gerekir. Bazı ürünler beklenen miktarda satılmayabilir ve bu durumda da stok fazlası ürünler size ekstra masraflar çıkartabilir. Depo maliyetleri ve ürünlerin eskimesi gibi sorunlar stoktaki ürünleri zarar etmenize neden olabilir. Bu durumun önüne geçmek için de stok takibinizi yaparken, ürünlerin stoğa giriş süreleri ile ne kadar zamandır stokta kaldıklarını da takip etmelisiniz.

Bunların takibini yaptığınızda, stokta fazla kalan ürünleri elden çıkartmak için farklı kampanya ya da bundle gibi çalışmalar yapabilirsiniz. Stok fazlası ürünleri elden çıkartmak için neler yapabileceğinizi aşağıdaki rehberimizde okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Gelecek tahminleri yapın

Stoklarınızı takip ederken, gelecek dönemlerde hangi ürünlere ne kadarlık talep edeceğini de belirlemeniz gerekir. Özellikle kampanya ve indirim dönemlerinde tüketicilerin taleplerine göre hangi ürünlere daha fazla talep gösterdiğini analiz ederek, dönemsel olarak gelecek tahminleri oluşturarak, elinizdeki stokları bu şekilde yönetebilir ve kampanyalarınızı bu şekilde oluşturabilirsiniz.

Stok takibi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok takibi nedir?

Stok takibi, depoya giren ve çıkan ürünlerin takibinin yapılması ve ürünlerin ne kadarlık bir sürede tedarik edildiği ve depoda kalma sürelerinin belirlenmesi olarak tanımlanabilir. Yeni ürün tedariklerinde stok takiplerinin yapılması, stok devir hızının belirlenmesine de yardımcı olur.

Stok takibi yapmak neden önemli?

Stok ve ürün takibi yaptığınızda, e-ticaret sitenizde satışta olan ürünlerin takibini de yapmış olursunuz. Stoğunuzu takip etmediğinizde, hangi ürünlerin depoda mevcut olduğunu bilmezsiniz ve bir kullanıcı ürünü satın almış olduğunda, ürünü onlara gönderemezsiniz. Bu da ciddi güven problemlerinin oluşmasına neden olur. Bunun yanı sıra stok devir hızını belirlemek, hangi dönemlerde hangi ürünlere daha fazla talep geldiğini görmek ve hangi ürünlerin daha fazla ya da az satıldığını görmek için bu çalışmaları yapmanız oldukça önemlidir.

Stok takibinde emniyet stoku nedir?

Emniyet stoğu, işletmenin faaliyetlerini devam ettirebilmek için deposunda bulundurması gereken minimum stok limitidir. Bu minimum stok limiti herbir üründe farklılık göstermektedir. Az veya çok satılan ürünler emniyet stoğu değişiklik gösterir. Stok takibini yaptığınızda, ürünlerinizde bu alt limitlerin ne olması gerektiğini de görmüş olur ve emniyet stok adetlerinizi belirleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Organik instagram sayfa büyütme stratejileri
Organik instagram sayfa büyütme stratejileri
instagram sayfa büyütme stratejileri nelerdir, instagram fan sayfası nasıl açılır, instagram fan sayfası açmak için dikkat edilmesi gerekenler; özetle instagram sayfası nasıl büyütülür ve daha fazlası bu yazımızda. instagram...
31 Temmuz 2017
Sinan Oypan
2019’da internetten alışveriş trendleri ne olacak?
2019’da internetten alışveriş trendleri ne olacak?
İnternetten alışveriş trendlerine 2019 yılında dikkat etmek, tüketicilerin satın alma alışkanlıklarını analiz etmek ve onların beklentilerini anlamak, e-ticaret firmaları için oldukça önemli olacak. E-ticaretteki rekabetin...
23 Aralık 2018
Sinan Oypan
Küçük işletmelerin müşteri ilişkilerinde yapması ve yapmaması gerekenler
Küçük işletmelerin müşteri ilişkilerinde yapması ve yapmaması gerekenler
Küçük işletmeler için müşteri ilişkileri oldukça önemli ve üzerinde durulması gereken bir konu. Müşteri ilişkilerini iyi tutmak ve geliştirmek, sadık müşteriler kazanarak işletmeyi büyütmenin altın kurallarından biri. Tabii...
25 Aralık 2018
Sinan Oypan
Online satış sitesi fiziki mağazalara neler kazandırır?
Online satış sitesi fiziki mağazalara neler kazandırır?
Online satış sitesi kurmak, fiziki mağazaları yeni kitlelere açarken, uzun vadede gelirlerini daha fazla artırmalarına da yardımcı olur. E-ticarete girmek ve internetten satış yapmak fiziki mağazaların, daha önce ulaşamadıkları...
22 Mart 2020
Sinan Oypan
2017 yılında e-ticaret trendleri neler olacak?
2017 yılında e-ticaret trendleri neler olacak?
2016 yılının sonlarına yaklaşırken, birçok firma artık 2017 planlarını yapmaya başladı. Tabii ki reklam, satış ve pazarlama stratejilerinin yanı sıra iş geliştirme planları da bu dönemlerde yapılıyor. Söz konusu e-ticaret...
8 Aralık 2016
Sinan Oypan
Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?
Limited (LTD) şirket nasıl kurulur ve maliyetleri nelerdir?
Limited şirket nasıl kurulur konulu yazımızda;limited şirket kurmak için kaç kişi gerekli, ltd şti kurmak avantajlı mı? limited şirket kurmak için gerekli evraklar gibi pek çok başlığı detaylandıracağız. İşini e-ticarete...
10 Ocak 2020
Sinan Oypan
Pazarlama iletişimi stratejsi nedir ve neden önemlidir?
Pazarlama iletişimi stratejsi nedir ve neden önemlidir?
Pazarlama iletişimi, marka ve ürün tanıtımı yapmak ve marka bilinirliğini artırmak için e-ticaret firmaları için önemli bir yere sahiptir. Pazarlama çalışmalarınız tek bir çatı altında toplamak ve bir bütün içerisinde bu...
8 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ürün fotoğrafları neden kaliteli olmalı?
E-ticarette ürün fotoğrafları neden kaliteli olmalı?
Ürün fotoğrafları, e-ticarette ürüne olan ilgiyi ve güveni artırma konusunda da bir görev üstlendikleri için de kalite bu noktada önemli bir konudur. Ürünlerinizi tüketicilere doğru bir şekilde tanıtmanın yanı sıra bu...
3 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmelerin kullanabileceği pazarlama yöntemleri
Küçük işletmelerin kullanabileceği pazarlama yöntemleri
Küçük işletmelerin işlerini büyütmek ve markalarını tanıtmak için pazarlama yöntemleri geliştirmeleri ve uygulamaları gerekir. Küçük işletmeler, düşük bütçeler gerektiren pazarlama yöntemleri kullanarak, yeni hedef...
14 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin karlılığını artırmanızı sağlayacak 6 yöntem
E-ticaret sitenizin karlılığını artırmanızı sağlayacak 6 yöntem
Tüketicilerin büyük kısmı, bir e-ticaret sitesine geldiklerinde henüz alışveriş yapmaya hazır değillerdir. Öncelikle siteyi gezmek ve ürünleri incelemek isterler. Bu durumda da sizin, tüketicileri satışa yönlendirebilmeniz...
18 Şubat 2017
Sinan Oypan
E-ticaret site tasarımı yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken konular
E-ticaret site tasarımı yaparken özellikle dikkat etmeniz gereken konular
E-ticaret site tasarımı yaparken, satışları artıracak ve geri dönüşümlerinizi yükseltecek konulara dikkat etmeniz ve tasarımlarınızda bazı unsurları daha fazla öne çıkarmanız gerekir. Site ziyaretçilerinin sitede rahatlıkla...
21 Kasım 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya platformları 2020'de nasıl şekillenecek?
Sosyal medya platformları 2020'de nasıl şekillenecek?
Sosyal medya platformları, kullanıcılar için önemli olduğu gibi reklam kampanyaları ile markalarını büyütmek isteyen işletmeler için de önemli. Sosyal ağlar üzerinde organik olarak marka bilinirliğini artırabileceğiniz gibi,...
30 Aralık 2019
Sinan Oypan