E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler

18 Kasım 2019
Sinan Oypan

E-ticarette stok takibi, sipariş yönetimi, siparişlerin kargolanması ve sonrasında da stokların yenilenmesi söz konusu olduğunda önemli konulardan biri. Stok takibi yaparken, bir yandan da stok yönetimi çalışmaları da yapacağınız için bu konular birbiriyle alakalıdır. Stoklarınızı düzenli olarak takip etmeniz, e-ticaret siteniz üzerinde satış yaparken, stok eksikliği nedeniyle yaşanabilecek geri dönüşüm azalmalarının önüne geçecektir. Peki, bu çalışmaları yapmak için neler yapmanız gerekir?

E-ticarette stok takibi yapmak

İlgili kişiyi veya ekibi belirleyin

E-ticaret sitenizde satışa sunduğunuz ürün sayısına bağlı olarak stok takibi yapacak kişi veya kişileri belirlemeniz gerekir. Düzenli olarak bu takibi yapmanız önemlidir. Otomasyon sistemlerle düzenli olarak sitenizdeki satışlardan sonra stoklarınızın takibini yapıyor olsanız dahi, bu işlerden sorumlu bir kişi ya da ekibi belirlemeniz, bu işin yönetiminin sorumluluğunun kimde olacağını görmenizi sağlar.

Ürünlerinizi kategorilere ayırın

Stoklarınızı daha iyi kontrol edebilme ve takip edebilmek için ürünlerinizi kategorilere ayırmanız da bir hayli önemlidir. Böylelikle stok takibi yaparken, ürünleri farklı kategoriler altında bölerek, kontrolü daha fazla eline alabilirsiniz. Ürün odaklı kategorizasyonun yanı sıra çok satan ve az satan ürünleri de kategorize etmeniz gerekir.

Çok satan ürünlerde, tutulan stok adedi arttığı gibi bu ürünlerin stok takiplerinin de daha sık bir şekilde yapılması gerekecektir. Bunun aksine az satılan ürünlerde de stok adedi az tutulduğu gibi takip işlemleri için de daha uzun bir aralık gerekecektir. Bu ürün gruplarını belirlemeniz, takip işlemlerinizi daha da kolaylaştırarak, daha organize bir şekilde yapmanızı sağlayacaktır.

Tekrar sipariş verme oranlarınızı belirleyin

Ürün tedariği yapma aralığınız da stok takibi sürecinde önem vermeniz gereken konulardan biri olacaktır. Hangi ürünlerinizde ne sıklıkta sipariş verdiğinizi hesaplamak için stok takibini düzenli olarak yapmanız gerekir. Bu süreyi belirlediğinizde hangi ürünlerinizde hangi aralıklarda stok yenilemesi yapmanız gerektiğini belirleyerek, e-ticaret sitenizin stoklarını düzenli olarak koruyabilirsiniz.

Bu çalışmaların bir diğer adı da stok devir hızı olarak geçmektedir. Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir? isimli rehberimizde bu konu hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

FIFO kuralından yararlanın

Stok takibini yaparken, stoğa giren ve çıkan ürünlerin nasıl bir sistem içerisinde kontrol edileceğini belirlerken FIFO kuralından yararlanabilirsiniz. FIFO (First In, First Out), stoğa ilk giren ürün ilk çıkar mantığına dayanmaktadır. Bu noktada da bir sipariş aldığınızda, stoğa ilk giren ürünlerin sipariş sırasında ilk önce gönderilmesi temeline dayanır. Stoğun yeni kalmasını ve elde eski ürün kalmasının önüne geçmek için FIFO kuralından yararlanabilirsiniz.

İlgili rehber: Stok değerlemede LIFO ve FIFO ayrımını nasıl yapmalıyız?

Stok fazlası ürünleri takip edin

Stok yönetiminizi ve takibinizi yaparken, elde kalan ve stok fazlası ürünlerinde takibini yapmanız gerekir. Bazı ürünler beklenen miktarda satılmayabilir ve bu durumda da stok fazlası ürünler size ekstra masraflar çıkartabilir. Depo maliyetleri ve ürünlerin eskimesi gibi sorunlar stoktaki ürünleri zarar etmenize neden olabilir. Bu durumun önüne geçmek için de stok takibinizi yaparken, ürünlerin stoğa giriş süreleri ile ne kadar zamandır stokta kaldıklarını da takip etmelisiniz.

Bunların takibini yaptığınızda, stokta fazla kalan ürünleri elden çıkartmak için farklı kampanya ya da bundle gibi çalışmalar yapabilirsiniz. Stok fazlası ürünleri elden çıkartmak için neler yapabileceğinizi aşağıdaki rehberimizde okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Gelecek tahminleri yapın

Stoklarınızı takip ederken, gelecek dönemlerde hangi ürünlere ne kadarlık talep edeceğini de belirlemeniz gerekir. Özellikle kampanya ve indirim dönemlerinde tüketicilerin taleplerine göre hangi ürünlere daha fazla talep gösterdiğini analiz ederek, dönemsel olarak gelecek tahminleri oluşturarak, elinizdeki stokları bu şekilde yönetebilir ve kampanyalarınızı bu şekilde oluşturabilirsiniz.

Stok takibi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok takibi nedir?

Stok takibi, depoya giren ve çıkan ürünlerin takibinin yapılması ve ürünlerin ne kadarlık bir sürede tedarik edildiği ve depoda kalma sürelerinin belirlenmesi olarak tanımlanabilir. Yeni ürün tedariklerinde stok takiplerinin yapılması, stok devir hızının belirlenmesine de yardımcı olur.

Stok takibi yapmak neden önemli?

Stok ve ürün takibi yaptığınızda, e-ticaret sitenizde satışta olan ürünlerin takibini de yapmış olursunuz. Stoğunuzu takip etmediğinizde, hangi ürünlerin depoda mevcut olduğunu bilmezsiniz ve bir kullanıcı ürünü satın almış olduğunda, ürünü onlara gönderemezsiniz. Bu da ciddi güven problemlerinin oluşmasına neden olur. Bunun yanı sıra stok devir hızını belirlemek, hangi dönemlerde hangi ürünlere daha fazla talep geldiğini görmek ve hangi ürünlerin daha fazla ya da az satıldığını görmek için bu çalışmaları yapmanız oldukça önemlidir.

Stok takibinde emniyet stoku nedir?

Emniyet stoğu, işletmenin faaliyetlerini devam ettirebilmek için deposunda bulundurması gereken minimum stok limitidir. Bu minimum stok limiti herbir üründe farklılık göstermektedir. Az veya çok satılan ürünler emniyet stoğu değişiklik gösterir. Stok takibini yaptığınızda, ürünlerinizde bu alt limitlerin ne olması gerektiğini de görmüş olur ve emniyet stok adetlerinizi belirleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

3D Güvenlik nedir ve neden önemlidir?
3D Güvenlik, e-ticaret firmalarının uzun bir süredir kullandığı ve internetten alışverişleri kullanıcılar için daha güvenli bir hale getiren 2 aşamalı doğrulama gerektiren bir koruma sistemidir. 3D Güvenlik ile kullanıcıların...
20 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette mobil reklam performansı nasıl artırılır?
Mobil reklam, e-ticaret firmaları için günümüzdeki en önemli geri dönüşüm kanallarından biri olarak öne çıkıyor. Mobil cihazlarda görünen reklamların performansını artırmak da reklam kampanyalarından alınacak geri...
13 Kasım 2019
Sinan Oypan
Sayfayı terk etme oranlarını nasıl düşürebilirsiniz?
E-ticarette dikkat edilmesi gerekenlerden biri de sayfayı terk etme (Bounce Rate) oranlarıdır. Bu oranın yüksek olması, siteye gelen ziyaretçilerin, site üzerinde fazla vakit geçirmediklerini ve siteden ayrıldıklarını gösterir....
17 Ekim 2017
Sinan Oypan
Meta açıklamasını kesinlikle yazmanız gereken sayfalar hangileridir?
Meta açıklamaları e-ticaret siteleri için oldukça önemli unsurlardan biridir. Web sitenin arama motorlarında iyi bir şekilde indekslenmesine yardımcı olduğu gibi, kullanıcılara sayfanın içeriği hakkında bilgi vererek, onların...
14 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Mobil e-posta tasarımında dikkat etmeniz gerekenler
Mobil e-posta tasarımına sahip olmak e-posta pazarlamada, gönderilen içeriklerin daha fazla etkileşim almasını ve okunma oranlarını artırmasını sağlayacaktır. Bunun nedeni ise, e-posta kullanımında mobil cihazların etkisinin bir...
24 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin Footer alanını daha etkili hale nasıl getirebilirsiniz?
E-ticaret site tasarımlarında dikkat edilecek birçok öğe bulunuyor. Birçok firma, tasarım konusuna odaklanırken, sitenin ilk görünen alanları olan, header, slider, menü gibi öğelere dikkat ediyor; fakat sitenin diğer bölümlerinin...
13 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticarette marka bilinirliği nasıl artırılır?
Marka bilinirliği, tüketicilerin ürünleriniz, hizmetleriniz ve markanız hakkında daha fazla bilgi sahibi olmalarını sağlar. E-ticarette marka bilinirliğinizi artırmak için yararlanabileceğiniz birçok farklı yöntem ve strateji...
26 Mart 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya görsel hazırlama rehberi
Sosyal medya görsel hazırlama / sosyal mecralar üzerinde görsel içerik hazırlamak için mobil cihazlarda kullanılan birçok farklı araç bulunuyor. Son dönemlerde özellikle Instagram Hikaye paylaşımlarının popülerleşmeye...
1 Kasım 2017
Sinan Oypan
Çapraz satış nedir ve satışlarınızı artırmak için nasıl kullanabilirsiniz?
Çapraz satış, ticarette tüketicilerin yaptıkları alışveriş tutarını artırmaları için kullanılan satış taktiklerinden biridir ve ortalama sepet tutarını artırmak için de önemli bir taktiktir. Günlük hayatımızda birçok...
23 Kasım 2018
Sinan Oypan
Influencer ajansları ile anlaşmalarda bilmeniz gerekenler
Influencer ajansları ile çalışmadan önce, bazı anlaşmalar yapmanız ve yapılacak olan çalışmaların hangi koşullarda yapılacağını belirlemeniz gerekir. Bu anlaşmalar, belirlenecek stratejileri ve çalışma koşullarını...
23 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Sayfayı terk etme oranını düşürmek için yararlanabileceğiniz taktikler
E-ticaret sitenizde özellikle üzerinde durmanız gereken metriklerden biri de sayfayı terk etme (Bounce Rate, Hemen Çıkma Oranı) oranıdır. Siteye gelen ziyaretçileri site üzerinde tutamamanız elde edeceğiniz geri dönüşümlerin de...
4 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Online satış siteleri için 12 satış pazarlama tekniği!
Google reklamları Türkiye kaldırılma kararıyla birlikte bundan sonrası için kullanılabilecek satış pazarlama teknikleri e-ticaret siteleri tarafından araştırılmaya başlandı. Google Reklamları hem tüketici alışkanlıklarında...
12 Ağustos 2020
Gökçe Beyazaslan