E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler

18 Kasım 2019
Sinan Oypan
E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler

E-ticarette stok takibi, sipariş yönetimi, siparişlerin kargolanması ve sonrasında da stokların yenilenmesi söz konusu olduğunda önemli konulardan biri. Stok takibi yaparken, bir yandan da stok yönetimi çalışmaları da yapacağınız için bu konular birbiriyle alakalıdır. Stoklarınızı düzenli olarak takip etmeniz, e-ticaret siteniz üzerinde satış yaparken, stok eksikliği nedeniyle yaşanabilecek geri dönüşüm azalmalarının önüne geçecektir. Peki, bu çalışmaları yapmak için neler yapmanız gerekir?

E-ticarette stok takibi yapmak

İlgili kişiyi veya ekibi belirleyin

E-ticaret sitenizde satışa sunduğunuz ürün sayısına bağlı olarak stok takibi yapacak kişi veya kişileri belirlemeniz gerekir. Düzenli olarak bu takibi yapmanız önemlidir. Otomasyon sistemlerle düzenli olarak sitenizdeki satışlardan sonra stoklarınızın takibini yapıyor olsanız dahi, bu işlerden sorumlu bir kişi ya da ekibi belirlemeniz, bu işin yönetiminin sorumluluğunun kimde olacağını görmenizi sağlar.

Ürünlerinizi kategorilere ayırın

Stoklarınızı daha iyi kontrol edebilme ve takip edebilmek için ürünlerinizi kategorilere ayırmanız da bir hayli önemlidir. Böylelikle stok takibi yaparken, ürünleri farklı kategoriler altında bölerek, kontrolü daha fazla eline alabilirsiniz. Ürün odaklı kategorizasyonun yanı sıra çok satan ve az satan ürünleri de kategorize etmeniz gerekir.

Çok satan ürünlerde, tutulan stok adedi arttığı gibi bu ürünlerin stok takiplerinin de daha sık bir şekilde yapılması gerekecektir. Bunun aksine az satılan ürünlerde de stok adedi az tutulduğu gibi takip işlemleri için de daha uzun bir aralık gerekecektir. Bu ürün gruplarını belirlemeniz, takip işlemlerinizi daha da kolaylaştırarak, daha organize bir şekilde yapmanızı sağlayacaktır.

Tekrar sipariş verme oranlarınızı belirleyin

Ürün tedariği yapma aralığınız da stok takibi sürecinde önem vermeniz gereken konulardan biri olacaktır. Hangi ürünlerinizde ne sıklıkta sipariş verdiğinizi hesaplamak için stok takibini düzenli olarak yapmanız gerekir. Bu süreyi belirlediğinizde hangi ürünlerinizde hangi aralıklarda stok yenilemesi yapmanız gerektiğini belirleyerek, e-ticaret sitenizin stoklarını düzenli olarak koruyabilirsiniz.

Bu çalışmaların bir diğer adı da stok devir hızı olarak geçmektedir. Stok devir hızı nedir, nasıl hesaplanır ve neden önemlidir? isimli rehberimizde bu konu hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

FIFO kuralından yararlanın

Stok takibini yaparken, stoğa giren ve çıkan ürünlerin nasıl bir sistem içerisinde kontrol edileceğini belirlerken FIFO kuralından yararlanabilirsiniz. FIFO (First In, First Out), stoğa ilk giren ürün ilk çıkar mantığına dayanmaktadır. Bu noktada da bir sipariş aldığınızda, stoğa ilk giren ürünlerin sipariş sırasında ilk önce gönderilmesi temeline dayanır. Stoğun yeni kalmasını ve elde eski ürün kalmasının önüne geçmek için FIFO kuralından yararlanabilirsiniz.

İlgili rehber: Stok değerlemede LIFO ve FIFO ayrımını nasıl yapmalıyız?

Stok fazlası ürünleri takip edin

Stok yönetiminizi ve takibinizi yaparken, elde kalan ve stok fazlası ürünlerinde takibini yapmanız gerekir. Bazı ürünler beklenen miktarda satılmayabilir ve bu durumda da stok fazlası ürünler size ekstra masraflar çıkartabilir. Depo maliyetleri ve ürünlerin eskimesi gibi sorunlar stoktaki ürünleri zarar etmenize neden olabilir. Bu durumun önüne geçmek için de stok takibinizi yaparken, ürünlerin stoğa giriş süreleri ile ne kadar zamandır stokta kaldıklarını da takip etmelisiniz.

Bunların takibini yaptığınızda, stokta fazla kalan ürünleri elden çıkartmak için farklı kampanya ya da bundle gibi çalışmalar yapabilirsiniz. Stok fazlası ürünleri elden çıkartmak için neler yapabileceğinizi aşağıdaki rehberimizde okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Stokları eritirken nasıl kar edebilirsiniz?

Gelecek tahminleri yapın

Stoklarınızı takip ederken, gelecek dönemlerde hangi ürünlere ne kadarlık talep edeceğini de belirlemeniz gerekir. Özellikle kampanya ve indirim dönemlerinde tüketicilerin taleplerine göre hangi ürünlere daha fazla talep gösterdiğini analiz ederek, dönemsel olarak gelecek tahminleri oluşturarak, elinizdeki stokları bu şekilde yönetebilir ve kampanyalarınızı bu şekilde oluşturabilirsiniz.

Stok takibi ile ilgili sık sorulan sorular

Stok takibi nedir?

Stok takibi, depoya giren ve çıkan ürünlerin takibinin yapılması ve ürünlerin ne kadarlık bir sürede tedarik edildiği ve depoda kalma sürelerinin belirlenmesi olarak tanımlanabilir. Yeni ürün tedariklerinde stok takiplerinin yapılması, stok devir hızının belirlenmesine de yardımcı olur.

Stok takibi yapmak neden önemli?

Stok ve ürün takibi yaptığınızda, e-ticaret sitenizde satışta olan ürünlerin takibini de yapmış olursunuz. Stoğunuzu takip etmediğinizde, hangi ürünlerin depoda mevcut olduğunu bilmezsiniz ve bir kullanıcı ürünü satın almış olduğunda, ürünü onlara gönderemezsiniz. Bu da ciddi güven problemlerinin oluşmasına neden olur. Bunun yanı sıra stok devir hızını belirlemek, hangi dönemlerde hangi ürünlere daha fazla talep geldiğini görmek ve hangi ürünlerin daha fazla ya da az satıldığını görmek için bu çalışmaları yapmanız oldukça önemlidir.

Stok takibinde emniyet stoku nedir?

Emniyet stoğu, işletmenin faaliyetlerini devam ettirebilmek için deposunda bulundurması gereken minimum stok limitidir. Bu minimum stok limiti herbir üründe farklılık göstermektedir. Az veya çok satılan ürünler emniyet stoğu değişiklik gösterir. Stok takibini yaptığınızda, ürünlerinizde bu alt limitlerin ne olması gerektiğini de görmüş olur ve emniyet stok adetlerinizi belirleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Kötü müşteri ilişkilerinin e-ticaret firmalarına verdiği zararlar
Kötü müşteri ilişkilerinin e-ticaret firmalarına verdiği zararlar
E-ticarette başarılı olabilmek için öncelikli olarak müşteri memnuniyetini sağlamanız gerekiyor. Mutlu müşterileriniz yoksa firma olarak bir takım sıkıntılar yaşamaya başlayabilirsiniz. Uzun vadede kötü müşteri ilişkilerine...
23 Ocak 2017
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi ipuçları
Yeni başlayanlar için şirket yönetimi için bir strateji oluşturmak ve atılacak adımları bilmek, ilk etapta en önemli konulardan biri. Para yatırıp bir iş kurmak kolay gibi görünse de işin arka plandaki yönetim sürecinin de...
31 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kısa mesaj reklamları yaparken kullanabileceğiniz taktikleri
Kısa mesaj reklamları yaparken kullanabileceğiniz taktikleri
Kısa mesaj reklamlar, tüketicilere ulaşmak için hem fiziksel hem de online mağazalar tarafından sıklıkla kullanılan reklam yöntemlerinden biri. Kısa mesajlarla ile tüketicilere reklam gösterimleri yaparken dikkat etmeniz gereken bazı...
18 Şubat 2020
Sinan Oypan
SEO danışmanlığı nedir? Nasıl alınmalı?
SEO danışmanlığı nedir? Nasıl alınmalı?
E-ticaret firmaları internet üzerindeki görünürlüklerini artırmak ve sitelerine organik olarak daha fazla trafik çekmek için SEO danışmanlığı almak isteyebilirler. SEO danışmanı, en temel özetiyle, SEO konusunda sitesini...
18 Eylül 2019
Sinan Oypan
Sanal mağaza açmak için 5 neden
Sanal mağaza açmak için 5 neden
Sanal mağaza açma; hızla dijitalleşen yeni dünya düzeninde en çok tercih edilen alanlar arasında yer alıyor. Özellikle pandemi sürecinde online yürütebilen işler son derece önemli olurken; kendi işini evinden yönetebilme esnekliği...
30 Temmuz 2020
IdeaSoft
Chatbot Nedir? E-Ticaret İçin Neden Önemlidir?
Chatbot Nedir? E-Ticaret İçin Neden Önemlidir?
Robotların hayatımızın her alanına nüfuz ettiğini söyleyebiliriz. Bu konu üzerine sürekli korku senaryoları yazılsa da günümüzdeki robotlar dünyayı ele geçirmek için değil, işlerimizi kolaylaştırmak için çalışırlar....
27 Şubat 2021
Markethinkers
E ticaret siteleri için yönetim ipuçları
E ticaret siteleri için yönetim ipuçları
E ticaret siteleri, bell başlı bir takım unsurlar içerir ve yönetim aşamasında bu unsurların takibinin ve kontrolünün yapılması gerekir. Bir e-ticaret sitesi açıp, içerisine ürünleri yerleştirmek tek başına yeterli değildir....
30 Temmuz 2020
Sinan Oypan
İnternet alışveriş sitesi kurmanın avantajları
İnternet alışveriş sitesi kurmanın avantajları
Pandemi yaşam tarzımızda kökten değişiklikler yaptığı gibi alışveriş alışkanlıklarımız da kökten değişti.Pandeminin etkisiyle internet alışveriş sitesi açmak konusuna ilgi arttı. Online alışveriş ise son 7 ayda...
29 Ağustos 2020
IdeaSoft
Adwords reklamlarında para kaybetmenize neden olan hatalar
Adwords reklamlarında para kaybetmenize neden olan hatalar
Adwords reklam çalışmaları doğru yapılmadığında ya da reklam kampanyaları doğru optimize edilmediğinde para kaybedilmesine neden olur. Reklam optimizasyonları üzerinde çalışılarak Adwords kampanyalarınızdan daha çok geri...
29 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticarette mart ayında çok satılan ürünler
E-ticarette mart ayında çok satılan ürünler
E-ticarette mart ayında çok satılan ürünler ve mart ayında satışı azalan ürünler koronavirüs nedeniyle şekil değiştirdi. Küresel salgın ile mücadele edilen bir dönemden geçen tüketiciler, e-ticaret sitelerinden...
7 Nisan 2020
İbrahim Çelebi
Blog resmi seçerken kullanabileceğiniz ipuçları
Blog resmi seçerken kullanabileceğiniz ipuçları
Blog resmi, içerik pazarlama çalışmalarınızda kullanıcıların ilgi ve dikkatini çekmek için önemli olduğu gibi geri dönüşümlerinize de etki eder. Kullanıcıların ilgisini çekebilmek için de blog resmi seçiminde bazı...
17 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Twitter paylaşım fikirleri
E-ticaret firmaları için Twitter paylaşım fikirleri
E-ticaret firmaları sosyal medya üzerinde etkileşim yaratarak, marka bilinirliğini artırmak ve sitelerine trafik göndermek için farklı Twitter paylaşım fikirlerinden yararlanabilirler. Twitter üzerinde aktif bir şekilde yer alarak,...
27 Kasım 2019
Sinan Oypan