E-ticarette sahte kullanıcı yorumlarıyla ilgili bilmeniz gerekenler

22 Şubat 2018
Sinan Oypan

E-ticarette kullanıcı yorumları sosyal kanıt açısından oldukça önemlidir. Bu yorumlar, tüketicilerin satın alma kararlarına doğrudan etki ettiği için e-ticaret firmaları site üzerindeki kullanıcı yorumlarını artırmaya çalışır. Tabii ki kullanıcı yorumlarının önemli olması, sahte yorum oluşturma durumunu da ortaya çıkartıyor.

Sahte yorumların birçok olumsuz etkisi olduğu gibi tüketicileri yanlış yönlendireceği için etik de değildir. Bu rehberimizde de ne tür sahte kullanıcı yorumlar olduğunu ve sahte yorumların firmalara ne tür zararlar verdiğini ele alacağız.

Sahte kullanıcı yorumu çeşitleri

Ürün yorum sayfalarında, online pazar yerlerinde ya da diğer ürün arama siteleri üzerinde sahte kullanıcı yorumu girişleri yapılabiliyor. Bu eylem de haksız rekabete ve tüketicileri yanıltmaya neden oluyor. Birden fazla sahte kullanıcı yorumu oluşturma yöntemi bulunuyor.

Küçük gruplar ya da bireyler tarafından oluşturulan sahte yorumlar: Bu yöntemde küçük bir grup ya da bireyler, manuel olarak ilgili site üzerinde ürünlerle ilgili sahte kullanıcı yorumları oluşturuyorlar. Bir otomasyon olmadan yapılan bu işlemde, hem markanın kendi ürünü öne çıkartılabiliyor hem de rakip firmaların ürünleri altında düşük puanlı yanıltıcı yorumlar yazılabiliyor. Web sitelerinin bu kullanıcı belirleyerek bir kez uyarmaları ya da doğrudan engellemeleri gerekir.

Büyük ekiplerin yaptığı çalışmalar: Büyük ve organize olmuş ekiplerin yaptığı bu çalışmalarla günde yüzlerce yorum oluşturulabilir. Ürünle ilgili sahte olumlu yorumlar oluşturulması hem ürün manipülasyonu hem de marka bilinirlik manipülasyonu yapılmasına neden olur. Bu yorum üretimlerinde, satış başına ekipteki kişilere de belli bir promosyon ya da avans verilebiliyor. Bu tür büyük ekiplerin yaptığı çalışmaların takibi de daha zor oluyor. Farklı kullanıcıların farklı dil kullanımlarının olması, bu içeriklerin farklılaşmasına neden olacağı için, web siteleri bu içeriklerin sahteliğini tespit edemeyebilir.

Otomasyon botlar: Kimi zamanlar da otomasyon botlarla bu sahte kullanıcı yorumları oluşturuluyor. Botlar sahte kullanıcı hesapları oluşturarak, ilgili ürünler hakkında kullanıcı yorumları oluşturarak, ürün manipülasyonları yapabiliyorlar. Bot hesaplar olduğu için doğru yazılımlarla bu yorumların takibini yapmak kolay ve mümkün. Bu strateji genellikle kısa vadede satışları artırmak için kullanılır.

Doğruluğu olmayan olumsuz yorumlar: Haksız rekabet sağlamak adına, rakip firmaların ürünleri altına, olumsuz yorum yazımları yapılabiliyor. Buradaki amaç rakip firmanın ürünlerini kötüleyerek markanın imajını olumsuz yönde etkilemektir. Rakip firmalar bu yorumların sahte olduğunu belirlese dahi, farklı yayıncılar üzerinde olumsuz yorumların sahteliğini kanıtlamak belli bir süreç gerektirdiği için marka imajına olumsuz bir etki bırakır.

Sahte kullanıcı yorumları firmalara nasıl zarar verir?

Markaya olan güvene zarar verir

Sahte yorumlar oluşturmak ve bu sahte yorumların deşifre olması yani tüketicilerin bu sahte yorumları fark etmeleri markanıza olan güvenin ciddi şekilde düşmesine neden olur. Tüketicilerin satın alma kararlarını olumsuz yönde değiştirmeye çalışmanız ve ürünü yanlış şekilde tanıtmanız, tüketicileri yanılmaya çalıştığınız için kötü bir şekilde değerlendirilir. Bu da marka imajınıza zarar verir.

Web sitesi trafiğinizde düşüşler olur

Kendi sitenizde ya da başka siteler üzerinde sahte yorumlar yayınlamanız, kullanıcıların markanızı tercih etmemesine sebep olacaktır. Bu da genel olarak marka bilinirliğinize zarar vereceği için kullanıcıların sitenizi tercih etmemelerine neden olacak. Sitenize gelen trafiğin düşmesi de potansiyel müşteri tabanınızı düşüreceği için zarar etmenize neden olur.

Ceza alabilirsiniz

Farklı web siteleri üzerinde sahte yorumlar oluşturmak, bu siteler tarafından ceza almanıza neden olabilir. Tüketicileri yanlış yönlendirmeye çalışmak ve haksız rekabete neden olmak, bu sitelerin yayın kurallarına aykırı olabilir. Bu siteler sizinle çalışmayı bırakabilir ya da size farklı cezalar verebilirler.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

3D Güvenlik nedir ve neden önemlidir?
3D Güvenlik, e-ticaret firmalarının uzun bir süredir kullandığı ve internetten alışverişleri kullanıcılar için daha güvenli bir hale getiren 2 aşamalı doğrulama gerektiren bir koruma sistemidir. 3D Güvenlik ile kullanıcıların...
20 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Dergi ve gazete gibi offline mecralardaki reklamlarınızı nasıl ölçümleyebilirsiniz?
Firmalar sadece internet üzerinden reklam vermek zorunda değiller. Basılı ve görsel yayınları kullanarak da reklam çalışmaları yapabilirler. Gazete, dergi, broşür, afiş, bilboard, radyo ve TV reklamları gibi farklı kanallar...
5 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticarette site trafiği nasıl artırılır?
E-ticarette site trafiği artırmak için organik olarak arama sorguları üzerinden kullanıcılara ulaşma haricinde de yapabileceğiniz çalışmalar bulunuyor. Site trafiğini artırmanız, e-ticaret sitenize daha fazla tüketiciyi çekmenizi...
20 Ocak 2020
Sinan Oypan
Daha iyi bir strateji için içerik pazarlamada ölçümlemeniz gereken metrikler
İçerik pazarlama çalışmalarından daha iyi sonuçlar almak ve daha iyi stratejiler geliştirerek sonraki dönemlerde daha verimli işler yapmak için bazı metriklerin üzerinde durmak, bunları analiz etmek ve sonuçlarını görmek gerekir....
22 Eylül 2017
Sinan Oypan
Turizm firmaları için dijital pazarlama ipuçları
Turizm firmaları için dijital pazarlama çalışmaları günümüzde oldukça önemli yer aldığı gibi geri dönüşümlerini artırmak için de önemlidir. Tüketicilerin büyük bir bölümü yılda ortalama 2 kez tatile çıkmakta ve tatile...
10 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Instagram'da gerçek takipçi kazanma stratejileri
Instagram’da gerçek takipçi kazanma, ulaştığınız kitleyi büyütme ve marka bilinirliğinizi artırma açısından oldukça önemli. Takipçi kazanma tek başına yeterli bir kriter olmasa da, ürün ve kampanya tanıtımlarını daha...
7 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Etkili bir PR çalışmasının olmazsa olmaz 4 önemli özelliği
PR nedir yani PR çalışması nedir, PR nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazıda. Bir e-ticaret sitesi kurduktan sonra yapılması gereken işlerden biri de etkili bir PR çalışması yapmak olacaktır. PR (Public Relations), yani halkla...
30 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Adwords reklamlarında para kaybetmenize neden olan hatalar
Adwords reklam çalışmaları doğru yapılmadığında ya da reklam kampanyaları doğru optimize edilmediğinde para kaybedilmesine neden olur. Reklam optimizasyonları üzerinde çalışılarak Adwords kampanyalarınızdan daha çok geri...
29 Mart 2019
Sinan Oypan
Rakiplerinizi incelemek müşteri hizmetlerinizi nasıl geliştirebilir?
E-ticarette rakip analizi yapmak, birçok konuda stratejilerinizi geliştirmek için faydalı bir çalışmadır. Pazarlama, satış ve fiyat politikalarının yanı sıra müşteri hizmetleri konusunda da rakip analizleri yaparak,...
15 Kasım 2017
Sinan Oypan
Yoğun satış dönemlerinde stok yönetimi için ipuçları
Yoğun satış ve tatil dönemlerinde stok yönetimi, e-ticaret firmaları için daha da önemli bir konu haline geldiği için özenle yapılması gereken çalışmalardan biri oluyor. Yıl sonu yaklaşırken, yılbaşı satışlarını artırmak...
16 Aralık 2019
Sinan Oypan
Blogunuzda hediye önerileri yazarak satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Blogunuzda hediye önerileri yazmak, satışlarınızı artırmanıza yardımcı olurken, farklı hedef kitlelere ulaşmanızı ve organik olarak da trafik çekmenize yardımcı olur. Özellikle tatil ve özel günler yaklaştığında bu...
22 Kasım 2018
Sinan Oypan
Instagram Hikaye paylaşımları için alternatif fikirler (Örnekli Anlatım)
Instagram Hikaye paylaşımları günümüzde oldukça popüler olması markaları da bu özelliği kullanmaya özellikle yönlendiriyor. Geçtiğimiz yıl içerisinde hikaye kullanımlarının artmasıyla beraber buradaki reklam modellerinin de...
15 Ağustos 2020
Sinan Oypan