E-ticarette sahte kullanıcı yorumlarıyla ilgili bilmeniz gerekenler

22 Şubat 2018
Sinan Oypan

E-ticarette kullanıcı yorumları sosyal kanıt açısından oldukça önemlidir. Bu yorumlar, tüketicilerin satın alma kararlarına doğrudan etki ettiği için e-ticaret firmaları site üzerindeki kullanıcı yorumlarını artırmaya çalışır. Tabii ki kullanıcı yorumlarının önemli olması, sahte yorum oluşturma durumunu da ortaya çıkartıyor.

Sahte yorumların birçok olumsuz etkisi olduğu gibi tüketicileri yanlış yönlendireceği için etik de değildir. Bu rehberimizde de ne tür sahte kullanıcı yorumlar olduğunu ve sahte yorumların firmalara ne tür zararlar verdiğini ele alacağız.

Sahte kullanıcı yorumu çeşitleri

Ürün yorum sayfalarında, online pazar yerlerinde ya da diğer ürün arama siteleri üzerinde sahte kullanıcı yorumu girişleri yapılabiliyor. Bu eylem de haksız rekabete ve tüketicileri yanıltmaya neden oluyor. Birden fazla sahte kullanıcı yorumu oluşturma yöntemi bulunuyor.

Küçük gruplar ya da bireyler tarafından oluşturulan sahte yorumlar: Bu yöntemde küçük bir grup ya da bireyler, manuel olarak ilgili site üzerinde ürünlerle ilgili sahte kullanıcı yorumları oluşturuyorlar. Bir otomasyon olmadan yapılan bu işlemde, hem markanın kendi ürünü öne çıkartılabiliyor hem de rakip firmaların ürünleri altında düşük puanlı yanıltıcı yorumlar yazılabiliyor. Web sitelerinin bu kullanıcı belirleyerek bir kez uyarmaları ya da doğrudan engellemeleri gerekir.

Büyük ekiplerin yaptığı çalışmalar: Büyük ve organize olmuş ekiplerin yaptığı bu çalışmalarla günde yüzlerce yorum oluşturulabilir. Ürünle ilgili sahte olumlu yorumlar oluşturulması hem ürün manipülasyonu hem de marka bilinirlik manipülasyonu yapılmasına neden olur. Bu yorum üretimlerinde, satış başına ekipteki kişilere de belli bir promosyon ya da avans verilebiliyor. Bu tür büyük ekiplerin yaptığı çalışmaların takibi de daha zor oluyor. Farklı kullanıcıların farklı dil kullanımlarının olması, bu içeriklerin farklılaşmasına neden olacağı için, web siteleri bu içeriklerin sahteliğini tespit edemeyebilir.

Otomasyon botlar: Kimi zamanlar da otomasyon botlarla bu sahte kullanıcı yorumları oluşturuluyor. Botlar sahte kullanıcı hesapları oluşturarak, ilgili ürünler hakkında kullanıcı yorumları oluşturarak, ürün manipülasyonları yapabiliyorlar. Bot hesaplar olduğu için doğru yazılımlarla bu yorumların takibini yapmak kolay ve mümkün. Bu strateji genellikle kısa vadede satışları artırmak için kullanılır.

Doğruluğu olmayan olumsuz yorumlar: Haksız rekabet sağlamak adına, rakip firmaların ürünleri altına, olumsuz yorum yazımları yapılabiliyor. Buradaki amaç rakip firmanın ürünlerini kötüleyerek markanın imajını olumsuz yönde etkilemektir. Rakip firmalar bu yorumların sahte olduğunu belirlese dahi, farklı yayıncılar üzerinde olumsuz yorumların sahteliğini kanıtlamak belli bir süreç gerektirdiği için marka imajına olumsuz bir etki bırakır.

Sahte kullanıcı yorumları firmalara nasıl zarar verir?

Markaya olan güvene zarar verir

Sahte yorumlar oluşturmak ve bu sahte yorumların deşifre olması yani tüketicilerin bu sahte yorumları fark etmeleri markanıza olan güvenin ciddi şekilde düşmesine neden olur. Tüketicilerin satın alma kararlarını olumsuz yönde değiştirmeye çalışmanız ve ürünü yanlış şekilde tanıtmanız, tüketicileri yanılmaya çalıştığınız için kötü bir şekilde değerlendirilir. Bu da marka imajınıza zarar verir.

Web sitesi trafiğinizde düşüşler olur

Kendi sitenizde ya da başka siteler üzerinde sahte yorumlar yayınlamanız, kullanıcıların markanızı tercih etmemesine sebep olacaktır. Bu da genel olarak marka bilinirliğinize zarar vereceği için kullanıcıların sitenizi tercih etmemelerine neden olacak. Sitenize gelen trafiğin düşmesi de potansiyel müşteri tabanınızı düşüreceği için zarar etmenize neden olur.

Ceza alabilirsiniz

Farklı web siteleri üzerinde sahte yorumlar oluşturmak, bu siteler tarafından ceza almanıza neden olabilir. Tüketicileri yanlış yönlendirmeye çalışmak ve haksız rekabete neden olmak, bu sitelerin yayın kurallarına aykırı olabilir. Bu siteler sizinle çalışmayı bırakabilir ya da size farklı cezalar verebilirler.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Gerilla pazarlama nedir, avantajları nelerdir? (Gerilla pazarlama örnekleri)
Son yıllarda özellikle birçok firmanın başvurduğu; markaya dikkat çekerek, marka bilinirliğini artırmak için yapılan gerilla pazarlama çalışmaları, hiç beklenmedik bir anda tüketicilerin karşısına çıkması ve yaratıcı...
7 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde İstek Listesi özelliğinin önemi
E-ticaret sitelerinin içinde birçok farklı özellik bulunmaktadır ve bunlardan biri de istek Listesi özelliğidir. Kullanıcılar etkileşime geçmek, onlara kolaylık sağlamak, ürün takibi yapmak ve kullanıcıların hangi ürünlere daha...
21 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Marka tescili yaptırmanız e-ticaret siteniz için neden önemli?
Marka ismi ve logo yaratmak için saatlerce ya da günlerce uğraşan ve kendi markalarını yaratarak, bu markayı ileri taşımak isteyen girişimciler ve firmalar için marka tecili yaptırmak oldukça önemlidir. Markanın orijinalliğini...
11 Aralık 2018
Sinan Oypan
Müşteri destek biriminizle işinizin her alanını nasıl geliştirebilirsiniz?
Müşteri destek birimleri, aslında şirketlerin en önemli birimlerden biridir. Bu departmanın iyi bir şekilde yönetilmesi ve buradan gelen geri bildirimler aracılığıyla şirketle ilgili birçok geliştirme yapılabilir. Birçok firma,...
14 Haziran 2016
Sinan Oypan
Sepeti terk etme oranlarını düşürmek için neler yapmalısınız?
E-ticaret sitelerinin gelirlerinin artmamasındaki en büyük sorunlardan biri de sepette bırakılan ürünlerdir. Tüketiciler siteyi ziyaret edip, bazı ürünleri sepetlerine ekliyor; fakat bu ürünleri satın almadan internet sitenizi terk...
22 Ekim 2016
Sinan Oypan
Youtube’u pazarlama kanalı olarak nasıl kullanabilirsiniz?
Video içeriklerin öneminin artması dolayısıyla Youtube firmalar arasında oldukça popüler bir mecra haline gelmeye başladı. Video içeriklerin öne çıkmasının yanı sıra Google’dan sonra en büyük ikinci arama motoru olma...
20 Haziran 2017
Sinan Oypan
Fiziki mağazanız için en iyi e-ticaret paketini nasıl seçebilirsiniz?
Fiziki mağazanızı internete taşımak ve online satış yapmak istiyorsanız iyi bir e-ticaret paketi seçmeniz gerekiyor. Sizin için en iyi e-ticaret paketini bulmak için mevcut paketleri incelemeniz ve bu paketlerin sunduğu avantajların...
30 Ocak 2019
Sinan Oypan
E-ticarette blog oluşturma ve yazma sırasında yapılan hatalar
E-ticarette blog oluşturma ve yazma, farklı tüketici kitlelerine ulaşma, organik ve sosyal yönlendirme trafiği çekme, farklı sitelerden link alarak site değerini artırma gibi konularda önemli bir araçtır. Blog oluşturma sürecinde ve...
4 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Ürün iadelerini azaltmak için yapmanız gerekenler
E-ticaret şirketlerinin en çok canlarını sıkan durumlardan biri de ürün iadeleri. Ürün iadelerinin birçok sebebi olabiliyor. Bunlar hem tüketici hem de firma kaynaklı olabiliyor. Tabii ki her zaman ürün iadeleri olacaktır; ancak bu...
16 Haziran 2016
Sinan Oypan
Blog içeriklerinizin hızlı bir şekilde paylaşılmasını sağlayacak ipuçları
Blog içerikleri oluşturmak e-ticaret sitenize birçok farklı şekilde katkı sağlar. Hem SEO açısıdan etkili olurken, sitenizin güncel kalmasını sağlar; bunlara ek olarak yeni hedef kitlelere ulaşma ve sosyal mecralarda etkileşim...
19 Mart 2018
Sinan Oypan
Amazon Entegrasyonu | Amazon Türkiye'de Mağaza Açmak
'Amazon Entegrasyonu | Amazon Türkiye'de Mağaza Açmak' adlı yazımızda amazonda satış yapmak, amazonda satış yapmak için gerekenler ve daha fazlasını ele aldık. Amazon, ABD merkezli bir e-ticaret ve bulut bişilim firmasıdır....
27 Mayıs 2018
Savaş Çetinkaya
E-ticarette kredi kartı sahteciliğine işaret eden 6 durum
E-ticaret firmalarının korkulu rüyalarından biri olarak sayılabilecek kredi kartı sahteciliği; firmaların özellikle üzerinde durmaları gereken konulardan biri. İnternet üzerinden yapılan sahtecilik işlemleri hem firmalara hem de...
27 Aralık 2017
Sinan Oypan