E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?

13 Haziran 2020
Sinan Oypan

Rekabet stratejisi, e-ticarette üzerinde durulması gereken ve uzun vadeli başarı için de uygulanması gereken bir çalışmadır. Günümüzde birçok sektörde rekabetin ciddi şekilde artması, tüketicilerin marka sadakatlerinin azalarak, farklı alternatifleri denemeye açık olmaları da rekabeti zorlaştıran etkenler arasında yer alıyor. Bu süreçte de doğru bir strateji ile ilerlemek de size bir takım avantajlar sunacaktır.

Rekabet staretejisi nasıl hazırlanır?

Kendi işletmenizle ilgili çalışmalar

Rekabet stratejisi ve analizi öncesinde kendi şirketinizle iligli bir takım çalışmalar yapmanız gerekiyor. Kendi işinizle ilgili topladığınız veriler, rekabet planınızı oluştururken de işinize yarayacaktır.

Müşterilerinizi anlayın

Öncelikli olarak müşterilerinizi, hedef kitlenizi ve ideal müşteri profilinizin beklentilerini anlamanız gerekiyor. Müşteri profilinizin beklentilerini ve isteklerini anlamanız, iş stratejilerinizi, pazarlama, reklam ve satış ile ilgili planlarınızı şekillendirmenizi sağlayacaktır. Bunun yanı sıra tüketicilerin ürünlerden neler beklediğini, onların hangi sorunlarını çözmelerini istediklerini de araştırarak, stratejilerinizi bu yönde geliştirmeniz gerekir.

Güçlü ve zayıf yanlarınızı belirleyin

Güçlü ve zayıf yanlarınızın analizini de bu süreçte yapmanız gerekir. SWOT analizi olarak da bilinen bu işlem de şirketinizin hangi alanlarda iyi olduğunu hangi alanlarda ise eksik olduğunu net bir şekilde belirlemeniz gerekebilir. Örneğin ürün kaliteniz, web sitedeki kullanıcı deneyimi gibi konularda iyi olabilir; ancak müşteri destek işlemlerin de geliştirmelerin yapılması gerekebilir. SWOT analizi yaparken tüm bu konuların üzerinde durmanız önemli. Aşağıdaki rehberimizde bu konu hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

İlgili rehber: SWOT analiz nedir, nasıl yapılır ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir?

Rakip analizi yapın

Rekabet stratejisi üzerinde çalışırken tabii ki rakiplerinizi de analiz etmeniz önemli. Rakip analizi sürecinde, rakip firmalarla ilgili de bir SWOT analizi yapmanız gerekecektir. Hangi konularda iyi hangilerin de eksik olduklarını belirlemeniz, kendi stratejilerinizi oluştururken size avantaj katacaktır. Bunları yaparken, rakiplerinizin sizden daha iyi yaptıkları işleri ve hizmetleri de dikkate alarak, rekabette aynı seviyeye gelebilmek için neler yapmanız gerektiği üzerinde de bir takım çalışmaların üzerinde durmalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Rekabet stratejisi üzerindeki çalışmalar

Kendi işiniz ve rakip firmaların özellikleri üzerine çalıştıktan sonra rekabet stratejiniz için çalışmalar yapmaya başlayabilirsiniz. Bu süreçte de şu noktaların üzerinde durmanızda yarar var.

Güçlü olduğunuz yönlerin üzerinde durun

SWOT analizinizde ortaya koyduğunuz güçlü yönlerinizi öne çıkartarak işe başlayabilirsiniz. Güçlü olduğunuz bölümler, pazarlama ve reklam stratejilerinizde de rakiplerinizin önüne geçmek için kullanılacağı için güçlü yanlarınızı destekleyecek planlar yapmanız önemli. Örneğin ürün kaliteniz çok iyiyse, pazarlama çalışmalarınızda bunu özellikle vurgulayarak, rakip firmalardan farklılıklarınızı ortaya koyabilirsiniz.

Güçsüz olduğunuz alanları geliştirin

Güçlü olduğunuz yanları pazarlarken, bir yandan da güçsüz olduğunuz ve gelişmeye açık olan yerleri de rekabet stratejisi hazırlarken ele almanız gerekir. Arka planda bu konuları nasıl geliştirebileceğinizi araştırmanız önemli. Özellikle bu konularda sizden iyi olan rakip firmalar bulunuyorsa, bu firmaların yaptıklarından dersler çıkarabilir ve kendi güçsüz yanlarınızı geliştirimek için de benzer taktiklerden yararlanabilirsiniz. Rakip firmalar da kendi güçlü oldukları alanların pazarlamasını yaparken, sizin güçsüz olduğunuz konular üzerinden bu çalışmaları yapacağı için, güçsüz olduğunuz alanların üzerine gitmeniz ve geliştirmeler yapmanız bir hayli önemli.

Maliyetleri düşürün

Şiret maliyetlerinizi düşürmeniz de rekabette bir avantaj elde etmenizi sağlayacaktır. Çünkü giderleriniz azaldığı için ürünlerinizin fiyatlarını da daha fazla esnetebilir ve kar marjınızdan kayıp yaşamadan rekabet edebilirsiniz. Bu sebeple de üretim, tedarik, nakliye, operasyonel konularda maliyetlerinizi düşürebilecek çalışmalar yapmanız, gereksiz şirket harcamalardan kaçınmanız da bir hayli önemli.

Rekabet stratejisi, maliyetler üzerinde de size bir takım değerleri görmenizi sağlar. Şirket masraflarınızı elden geçirmeniz ve maliyetlerinizi düşürmeniz aynı zamanda işinizi geliştirmek için yeni teknolojilere de yatırım yapmanıza olanak tanır.

Hizmet kalitenizi artırın

Rekabet stratejisi hazırlarken, verdiğiniz hizmetin kalitesini de göz önünde bulundurmalısınız. Tüketiciler günümüzde hizmet kalitesine çok önem vermekteler. Bir kere mutsuz kaldıkları bir firmadan ikinci kez alışveriş yapmayacakları için tüm müşterilerinize aynı standartta bir hizmet sunmanız gerekir. Mutsuz müşteriler kendi çevrelerinde ve sosyal ağlar üzerinde de mutsuzluklarını anlatacakları için bu size olumsuz olarak bir geri dönüş olacaktır.

Önceliğinizi hizmet kalitenizi artırmak olarak belirlemeniz, satış öncesi ve sonrasında çok kanallı olarak tüketicilere verdiğiniz destek kalitesini de artırmanız, rekabette öne geçmenize yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Çok kanallı müşteri hizmeti sunma ile ilgili bilmeniz gerekenler

Tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüzü öne çıkartın

Rekabet stratejisi üzerinde çalışırken değinmeniz gereken konulardan biri de tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüzdür. Tüketicilerin problemlerini çözecek hizmetler sunmanız, ürünlerinizin değerini artıracağı gibi rekabette de size bir artı değer katacaktır. Bununla beraber çözdüğünüz bu problemleri pazarlama ve reklam çalışmalarınızda da vurgulayacak içeriklere dönüştürmeniz, pazarlama çalışmalarınızdan alacağınız geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olacaktır.

Farklı olduğunuz yanları ortaya koyun

Çözdüğünüz problemlerin yanı sıra rakip firmalardan farklı olduğunuz yanlarınızıda bu plan içerisine dahil etmeniz önemli. Ürünlerdeki farklılıklarınız, hizmet kaliteniz, satış öncesi ve sonrası destek farklılıklarınız, ürün paketleriniz, gönderim süreleriniz gibi birçok farklı konudaki farklılıklarınızı ortaya koymanız gerekir.

Yukarıda bahsettiğimiz konularda olduğu gibi bu alandaki farklılıklarınızı da yine pazarlama ve reklam çalışmalarınıza dahil etmeniz rekabette öne geçmenize yardımcı olacaktır.

Rekabet stratejisi hazırlamak tek başına yeterli değildir. Doğru bir pazarlama ve reklam planı da bu süreçte markaların ihtiyaç duyduğu bir çalışmadır. Doğru pazarlama çalışmalarını yapmadan, tüketicilere ulaşmanız, farklılıklarınızı anlatmanız ve bir talep yaratmanız mümkün değildir. Bu süreçte de kapsamlı bir dijital pazarlama planı hazırlamanız ve rekabet stratejinizdeki önemli bölümleri de bu pazarlama planıyle entegre bir hale getirmeniz, rekabette öne çıkmanıza yardımcı olur.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Arama motoru optimizasyonu ve pazarlaması arasındaki farklar
Arama motoru optimizasyonu ve arama motoru pazarlama, e-ticaret firmalarının sitelerine trafik çekmek ve geri dönüşüm sağlamak için kullandıkları yöntemlerdendir. Arama motoru optimizasyonu çalışmalarını, arama motoru pazarlama...
4 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?
E-ticaret firmaları, internet sitelerini ziyaret eden kişileri, bu kişlerin site üzerinde yaptıkları aktiviteleri takip ve analiz ederek birçok bilgi edinebilirler. Bu bilgiler doğrultusunda ise hem site üzerinde geliştirmeler...
9 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticarete yeni olanların özellikle dikkat etmesi gereken konular
E-ticarete yeni adım atanların arkaplandaki konular hakkında çok fazla bilgisi olmayabiliyor. Kervan yolda düzülüyor olsa da kendi e-ticaret sitenizi açmadan önce ya da sitenizi ilk açtığınızda bir takım konulara özellikle dikkat...
24 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Yılbaşı kampanyaları tanıtımı için kullanabileceğiniz yöntemler
Yılbaşı kampanyaları, yeni yıla girmeden önce yıl sonu satışlarını artırmak için e-ticaret firmalarına bir fırsat yarattığı için özellikle üzerinde durulması gereken çalışmalardan biri. Yılbaşı kampanyaları tanıtımı...
13 Aralık 2019
Sinan Oypan
Instagram’da paylaşım için en doğru zamanı bulmak ve erişimleri artırmak
Günümüzün en popüler sosyal platformu olması nedeniyle Instagram üzerindeki erişimlerinizi artırmanız ve daha çok kişiye ulaşmanız, bu mecra üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olur....
13 Eylül 2018
Sinan Oypan
Yeni normalde internetten satılacak ürünler ve öne çıkan sektörler
E-ticarete başlamak isteyen ve internetten satılacak ürünler konusunda arayışa giren işletmeler için e-ticaret pazarı birçok fırsatı içinde barındırıyor. Corona virüs sonrası tüketicilerin yaşam alanlarında güvendeyken,...
8 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO kuralları | Blog yazarken dikkat etmeniz gerekenler adlı yazımızda blog yazarken dikkat etmeniz gereken SEO kuralları arasında en önemli 6'lıyı ele alacağız. SEO kuralları E-ticaret sitenizde blog çalışmaları yaparak,...
8 Ekim 2016
Sinan Oypan
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtıktan sonra atılması gereken birçok adım bulunuyor; ancak bu adımlardan bazılarının öncelikleri daha yüksek. Başlangıç sürecinde doğru adımları atabilmek, işinizi büyütmek, markanızı yaratmak ve...
16 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için Twitter kullanımı ipuçları
Twitter kullanımı, günümüzde e-ticaret firmaları için halen önemli sosyal medya pazarlama çalışmalarından biri. Özellikle Instagram öncesinde oldukça popüler olan; ancak sonrasında popülerliği biraz azalmış olan bir platform...
17 Haziran 2019
Sinan Oypan
Reklam analizi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam analizi yaptığınızda, dijital veya fiziksel kanallar üzerindeki reklamlarınızın nasıl bir performans sergilediğini ve yatırım getirinizi ölçebilirsiniz. Reklam kampanyalarınız sonrasında analiz yapmadığınızda bu...
14 Şubat 2020
Sinan Oypan
Sitenizde ürünlerinizin faydalarını öne çıkartmanızı sağlayacak 4 yöntem
E-ticaret sitenizde ürünlerinizi satmak ve tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyerek onları satın almaya yönlendirmek için ürün açıklamaları bölümünde bir takım konuları öne çıkartmanız gerekiyor. Ürün açıklama...
9 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
Twitter takipçi artırma çalışmaları, e-ticaret sitenizin Twitter üzerindeki etkileşimlerini ve geri dönüşümlerini artırmak için oldukça önemli. Organik olarak takipçi artırma çalışmaları yapmak, doğrudan sizinle ilgilenen...
3 Nisan 2019
Sinan Oypan