fbpx

E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?

13 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?

Rekabet stratejisi, e-ticarette üzerinde durulması gereken ve uzun vadeli başarı için de uygulanması gereken bir çalışmadır. Günümüzde birçok sektörde rekabetin ciddi şekilde artması, tüketicilerin marka sadakatlerinin azalarak, farklı alternatifleri denemeye açık olmaları da rekabeti zorlaştıran etkenler arasında yer alıyor. Bu süreçte de doğru bir strateji ile ilerlemek de size bir takım avantajlar sunacaktır.

Rekabet staretejisi nasıl hazırlanır?

Kendi işletmenizle ilgili çalışmalar

Rekabet stratejisi ve analizi öncesinde kendi şirketinizle iligli bir takım çalışmalar yapmanız gerekiyor. Kendi işinizle ilgili topladığınız veriler, rekabet planınızı oluştururken de işinize yarayacaktır.

Müşterilerinizi anlayın

Öncelikli olarak müşterilerinizi, hedef kitlenizi ve ideal müşteri profilinizin beklentilerini anlamanız gerekiyor. Müşteri profilinizin beklentilerini ve isteklerini anlamanız, iş stratejilerinizi, pazarlama, reklam ve satış ile ilgili planlarınızı şekillendirmenizi sağlayacaktır. Bunun yanı sıra tüketicilerin ürünlerden neler beklediğini, onların hangi sorunlarını çözmelerini istediklerini de araştırarak, stratejilerinizi bu yönde geliştirmeniz gerekir.

Güçlü ve zayıf yanlarınızı belirleyin

Güçlü ve zayıf yanlarınızın analizini de bu süreçte yapmanız gerekir. SWOT analizi olarak da bilinen bu işlem de şirketinizin hangi alanlarda iyi olduğunu hangi alanlarda ise eksik olduğunu net bir şekilde belirlemeniz gerekebilir. Örneğin ürün kaliteniz, web sitedeki kullanıcı deneyimi gibi konularda iyi olabilir; ancak müşteri destek işlemlerin de geliştirmelerin yapılması gerekebilir. SWOT analizi yaparken tüm bu konuların üzerinde durmanız önemli. Aşağıdaki rehberimizde bu konu hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

İlgili rehber: SWOT analiz nedir, nasıl yapılır ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir?

Rakip analizi yapın

Rekabet stratejisi üzerinde çalışırken tabii ki rakiplerinizi de analiz etmeniz önemli. Rakip analizi sürecinde, rakip firmalarla ilgili de bir SWOT analizi yapmanız gerekecektir. Hangi konularda iyi hangilerin de eksik olduklarını belirlemeniz, kendi stratejilerinizi oluştururken size avantaj katacaktır. Bunları yaparken, rakiplerinizin sizden daha iyi yaptıkları işleri ve hizmetleri de dikkate alarak, rekabette aynı seviyeye gelebilmek için neler yapmanız gerektiği üzerinde de bir takım çalışmaların üzerinde durmalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Rekabet stratejisi üzerindeki çalışmalar

Kendi işiniz ve rakip firmaların özellikleri üzerine çalıştıktan sonra rekabet stratejiniz için çalışmalar yapmaya başlayabilirsiniz. Bu süreçte de şu noktaların üzerinde durmanızda yarar var.

Güçlü olduğunuz yönlerin üzerinde durun

SWOT analizinizde ortaya koyduğunuz güçlü yönlerinizi öne çıkartarak işe başlayabilirsiniz. Güçlü olduğunuz bölümler, pazarlama ve reklam stratejilerinizde de rakiplerinizin önüne geçmek için kullanılacağı için güçlü yanlarınızı destekleyecek planlar yapmanız önemli. Örneğin ürün kaliteniz çok iyiyse, pazarlama çalışmalarınızda bunu özellikle vurgulayarak, rakip firmalardan farklılıklarınızı ortaya koyabilirsiniz.

Güçsüz olduğunuz alanları geliştirin

Güçlü olduğunuz yanları pazarlarken, bir yandan da güçsüz olduğunuz ve gelişmeye açık olan yerleri de rekabet stratejisi hazırlarken ele almanız gerekir. Arka planda bu konuları nasıl geliştirebileceğinizi araştırmanız önemli. Özellikle bu konularda sizden iyi olan rakip firmalar bulunuyorsa, bu firmaların yaptıklarından dersler çıkarabilir ve kendi güçsüz yanlarınızı geliştirimek için de benzer taktiklerden yararlanabilirsiniz. Rakip firmalar da kendi güçlü oldukları alanların pazarlamasını yaparken, sizin güçsüz olduğunuz konular üzerinden bu çalışmaları yapacağı için, güçsüz olduğunuz alanların üzerine gitmeniz ve geliştirmeler yapmanız bir hayli önemli.

Maliyetleri düşürün

Şiret maliyetlerinizi düşürmeniz de rekabette bir avantaj elde etmenizi sağlayacaktır. Çünkü giderleriniz azaldığı için ürünlerinizin fiyatlarını da daha fazla esnetebilir ve kar marjınızdan kayıp yaşamadan rekabet edebilirsiniz. Bu sebeple de üretim, tedarik, nakliye, operasyonel konularda maliyetlerinizi düşürebilecek çalışmalar yapmanız, gereksiz şirket harcamalardan kaçınmanız da bir hayli önemli.

Rekabet stratejisi, maliyetler üzerinde de size bir takım değerleri görmenizi sağlar. Şirket masraflarınızı elden geçirmeniz ve maliyetlerinizi düşürmeniz aynı zamanda işinizi geliştirmek için yeni teknolojilere de yatırım yapmanıza olanak tanır.

Hizmet kalitenizi artırın

Rekabet stratejisi hazırlarken, verdiğiniz hizmetin kalitesini de göz önünde bulundurmalısınız. Tüketiciler günümüzde hizmet kalitesine çok önem vermekteler. Bir kere mutsuz kaldıkları bir firmadan ikinci kez alışveriş yapmayacakları için tüm müşterilerinize aynı standartta bir hizmet sunmanız gerekir. Mutsuz müşteriler kendi çevrelerinde ve sosyal ağlar üzerinde de mutsuzluklarını anlatacakları için bu size olumsuz olarak bir geri dönüş olacaktır.

Önceliğinizi hizmet kalitenizi artırmak olarak belirlemeniz, satış öncesi ve sonrasında çok kanallı olarak tüketicilere verdiğiniz destek kalitesini de artırmanız, rekabette öne geçmenize yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Çok kanallı müşteri hizmeti sunma ile ilgili bilmeniz gerekenler

Tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüzü öne çıkartın

Rekabet stratejisi üzerinde çalışırken değinmeniz gereken konulardan biri de tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüzdür. Tüketicilerin problemlerini çözecek hizmetler sunmanız, ürünlerinizin değerini artıracağı gibi rekabette de size bir artı değer katacaktır. Bununla beraber çözdüğünüz bu problemleri pazarlama ve reklam çalışmalarınızda da vurgulayacak içeriklere dönüştürmeniz, pazarlama çalışmalarınızdan alacağınız geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olacaktır.

Farklı olduğunuz yanları ortaya koyun

Çözdüğünüz problemlerin yanı sıra rakip firmalardan farklı olduğunuz yanlarınızıda bu plan içerisine dahil etmeniz önemli. Ürünlerdeki farklılıklarınız, hizmet kaliteniz, satış öncesi ve sonrası destek farklılıklarınız, ürün paketleriniz, gönderim süreleriniz gibi birçok farklı konudaki farklılıklarınızı ortaya koymanız gerekir.

Yukarıda bahsettiğimiz konularda olduğu gibi bu alandaki farklılıklarınızı da yine pazarlama ve reklam çalışmalarınıza dahil etmeniz rekabette öne geçmenize yardımcı olacaktır.

Rekabet stratejisi hazırlamak tek başına yeterli değildir. Doğru bir pazarlama ve reklam planı da bu süreçte markaların ihtiyaç duyduğu bir çalışmadır. Doğru pazarlama çalışmalarını yapmadan, tüketicilere ulaşmanız, farklılıklarınızı anlatmanız ve bir talep yaratmanız mümkün değildir. Bu süreçte de kapsamlı bir dijital pazarlama planı hazırlamanız ve rekabet stratejinizdeki önemli bölümleri de bu pazarlama planıyle entegre bir hale getirmeniz, rekabette öne çıkmanıza yardımcı olur.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sevgililer Günü için kullanabileceğiniz reklam ve pazarlama taktikleri
Sevgililer Günü için kullanabileceğiniz reklam ve pazarlama taktikleri
Sevgililer Günü’ne sayılı günler kaldı ve artık bu özel gün için reklam ve pazarlama çalışmalarına başlamanız gerekiyor. Tüketiciler bu özel gün için yapacakları alışverişleri genellikle son birkaç gün yaptıkları...
8 Şubat 2017
Sinan Oypan
2018’de e-ticaret şirketiniz için koyabileceğiniz hedefler
2018’de e-ticaret şirketiniz için koyabileceğiniz hedefler
2018 yılının ilk günü geldi ve artık e-ticaret şirketiniz için belirlediğiniz stratejileri ve hedefleri uygulamak için adımlar atmaya başlayabilirsiniz. Bu yılı bir öncekinden daha iyi bir hale getirmek ve 2018’i bu hedefleri...
1 Ocak 2018
Sinan Oypan
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtıktan sonra atılması gereken birçok adım bulunuyor; ancak bu adımlardan bazılarının öncelikleri daha yüksek. Başlangıç sürecinde doğru adımları atabilmek, işinizi büyütmek, markanızı yaratmak ve...
16 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?
Persona Nedir? Nasıl Oluşturulur? E-ticaret Stratejisi için Nasıl Yararlanılır?
E-ticaret sitenizin halihazırda bulunan belirli bir müşteri kitlesi vardır. Bunun dışında bir de hedef kitle olarak belirlediğiniz bir potansiyel müşteri grubu vardır. Dijital pazarlama çalışmalarınızı bu hedef kitleye...
29 Mart 2021
Markethinkers
İndirim ve promosyon düzenlemeden önce bilemeniz gerekenler
İndirim ve promosyon düzenlemeden önce bilemeniz gerekenler
E-ticaret firmaları satışlarını artırmak, ürün bilinirliklerini artırmak ve yeni kitlelere ulaşmak için indirim ve promosyon yapma stratejini seçebiliyor. İndirim yapmak iyi bir satış stratejisi olsa da bu indirimleri düzenlerken...
16 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-posta pazarlama stratejisi oluştururken nelere dikkat etmelisiniz?
E-posta pazarlama stratejisi oluştururken nelere dikkat etmelisiniz?
Her pazarlama çalışmasında olduğu gibi e-posta pazarlamada da belli bir stratejiye ihtiyacınız olacaktır. Belli bir stratejinizin olmaması, buradaki çalışmalarınızın düzensiz olmasına neden olacağı gibi, beklediğiniz...
8 Temmuz 2016
Sinan Oypan
El yapımı ürünlerin satışını yaparken yararlanabileceğiniz ipuçları
El yapımı ürünlerin satışını yaparken yararlanabileceğiniz ipuçları
Tüketiciler son dönemlerde fabrikasyon ürünler yerine biraz daha butik ve el yapımı ürünlere de önem vermeye başladı. Bunun yanı sıra kendi işini kurmak ve internetten satış yapmak isteyen kişiler de kendi ürettikleri ürünleri...
6 Haziran 2018
Sinan Oypan
Mobil uygulamanızın daha fazla indirilmesine yardımcı olacak ipuçları
Mobil uygulamanızın daha fazla indirilmesine yardımcı olacak ipuçları
Mobil uygulama ile tüketicilere ulaşmayı planlıyorsanız, bu uygulama için birçok farklı pazarlama ve reklam kanalından yararlanmanız gerekebiliyor. Mobil uygulamalardaki rekabetin bir hayli fazla olması, firmaları da bu konuda...
13 Nisan 2017
Sinan Oypan
Evden iş yapmak isteyenler için tavsiyeler
Evden iş yapmak isteyenler için tavsiyeler
Evden iş yapmak, birçok girişimcinin hayali ve son birkaç yıldır firmalar da masraflarını kısmak için evden çalışma modeline geçmekte. Evden iş yapma fikri kulağa güzel gelse de kendine has zorlukları da vardır. İş verimini...
8 Ocak 2020
Sinan Oypan
SEO trendleri | Geleceğin 5'lisi
SEO trendleri | Geleceğin 5'lisi
SEO trendleri arasında üzerinden durmanız gereken 5 önemli konuyu bu yazımızda ele alacağız. SEO trendleri ; SEO trendleri Arama motorlarındaki performansınızı artırmanız ve organik trafiğinizi artırmak için SEO...
24 Ocak 2017
Sinan Oypan
Satışlarınızı artırmanızı sağlayacak ürün açıklama yazım ipuçları
Satışlarınızı artırmanızı sağlayacak ürün açıklama yazım ipuçları
E-ticaret siteniz firmanızın vitrinidir ve ürün sayfalarındaki açıklamalar da mağazanızı ziyaret eden kişileri satın almaya ikna etmek için kullanabileceğiniz satış cümleleridir. Bu sebeple de ürün açıklamalarınızın ikna...
27 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları neden mobil reklamlara önem vermeliler?
E-ticaret firmaları neden mobil reklamlara önem vermeliler?
Mobil e-ticaret firmaları için birçok farklı açıdan önemli bir hal alıyor. Mobile uyumlu e-ticaret sitelerinin yanı sıra artık mobil cihazlarda gösterilen reklamlar da e-ticarette önemli bir yere sahip. Mobil kullanıcılara odaklı...
23 Şubat 2018
Sinan Oypan