E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?

13 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?

Rekabet stratejisi, e-ticarette üzerinde durulması gereken ve uzun vadeli başarı için de uygulanması gereken bir çalışmadır. Günümüzde birçok sektörde rekabetin ciddi şekilde artması, tüketicilerin marka sadakatlerinin azalarak, farklı alternatifleri denemeye açık olmaları da rekabeti zorlaştıran etkenler arasında yer alıyor. Bu süreçte de doğru bir strateji ile ilerlemek de size bir takım avantajlar sunacaktır.

Rekabet staretejisi nasıl hazırlanır?

Kendi işletmenizle ilgili çalışmalar

Rekabet stratejisi ve analizi öncesinde kendi şirketinizle iligli bir takım çalışmalar yapmanız gerekiyor. Kendi işinizle ilgili topladığınız veriler, rekabet planınızı oluştururken de işinize yarayacaktır.

Müşterilerinizi anlayın

Öncelikli olarak müşterilerinizi, hedef kitlenizi ve ideal müşteri profilinizin beklentilerini anlamanız gerekiyor. Müşteri profilinizin beklentilerini ve isteklerini anlamanız, iş stratejilerinizi, pazarlama, reklam ve satış ile ilgili planlarınızı şekillendirmenizi sağlayacaktır. Bunun yanı sıra tüketicilerin ürünlerden neler beklediğini, onların hangi sorunlarını çözmelerini istediklerini de araştırarak, stratejilerinizi bu yönde geliştirmeniz gerekir.

Güçlü ve zayıf yanlarınızı belirleyin

Güçlü ve zayıf yanlarınızın analizini de bu süreçte yapmanız gerekir. SWOT analizi olarak da bilinen bu işlem de şirketinizin hangi alanlarda iyi olduğunu hangi alanlarda ise eksik olduğunu net bir şekilde belirlemeniz gerekebilir. Örneğin ürün kaliteniz, web sitedeki kullanıcı deneyimi gibi konularda iyi olabilir; ancak müşteri destek işlemlerin de geliştirmelerin yapılması gerekebilir. SWOT analizi yaparken tüm bu konuların üzerinde durmanız önemli. Aşağıdaki rehberimizde bu konu hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

İlgili rehber: SWOT analiz nedir, nasıl yapılır ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir?

Rakip analizi yapın

Rekabet stratejisi üzerinde çalışırken tabii ki rakiplerinizi de analiz etmeniz önemli. Rakip analizi sürecinde, rakip firmalarla ilgili de bir SWOT analizi yapmanız gerekecektir. Hangi konularda iyi hangilerin de eksik olduklarını belirlemeniz, kendi stratejilerinizi oluştururken size avantaj katacaktır. Bunları yaparken, rakiplerinizin sizden daha iyi yaptıkları işleri ve hizmetleri de dikkate alarak, rekabette aynı seviyeye gelebilmek için neler yapmanız gerektiği üzerinde de bir takım çalışmaların üzerinde durmalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Rekabet stratejisi üzerindeki çalışmalar

Kendi işiniz ve rakip firmaların özellikleri üzerine çalıştıktan sonra rekabet stratejiniz için çalışmalar yapmaya başlayabilirsiniz. Bu süreçte de şu noktaların üzerinde durmanızda yarar var.

Güçlü olduğunuz yönlerin üzerinde durun

SWOT analizinizde ortaya koyduğunuz güçlü yönlerinizi öne çıkartarak işe başlayabilirsiniz. Güçlü olduğunuz bölümler, pazarlama ve reklam stratejilerinizde de rakiplerinizin önüne geçmek için kullanılacağı için güçlü yanlarınızı destekleyecek planlar yapmanız önemli. Örneğin ürün kaliteniz çok iyiyse, pazarlama çalışmalarınızda bunu özellikle vurgulayarak, rakip firmalardan farklılıklarınızı ortaya koyabilirsiniz.

Güçsüz olduğunuz alanları geliştirin

Güçlü olduğunuz yanları pazarlarken, bir yandan da güçsüz olduğunuz ve gelişmeye açık olan yerleri de rekabet stratejisi hazırlarken ele almanız gerekir. Arka planda bu konuları nasıl geliştirebileceğinizi araştırmanız önemli. Özellikle bu konularda sizden iyi olan rakip firmalar bulunuyorsa, bu firmaların yaptıklarından dersler çıkarabilir ve kendi güçsüz yanlarınızı geliştirimek için de benzer taktiklerden yararlanabilirsiniz. Rakip firmalar da kendi güçlü oldukları alanların pazarlamasını yaparken, sizin güçsüz olduğunuz konular üzerinden bu çalışmaları yapacağı için, güçsüz olduğunuz alanların üzerine gitmeniz ve geliştirmeler yapmanız bir hayli önemli.

Maliyetleri düşürün

Şiret maliyetlerinizi düşürmeniz de rekabette bir avantaj elde etmenizi sağlayacaktır. Çünkü giderleriniz azaldığı için ürünlerinizin fiyatlarını da daha fazla esnetebilir ve kar marjınızdan kayıp yaşamadan rekabet edebilirsiniz. Bu sebeple de üretim, tedarik, nakliye, operasyonel konularda maliyetlerinizi düşürebilecek çalışmalar yapmanız, gereksiz şirket harcamalardan kaçınmanız da bir hayli önemli.

Rekabet stratejisi, maliyetler üzerinde de size bir takım değerleri görmenizi sağlar. Şirket masraflarınızı elden geçirmeniz ve maliyetlerinizi düşürmeniz aynı zamanda işinizi geliştirmek için yeni teknolojilere de yatırım yapmanıza olanak tanır.

Hizmet kalitenizi artırın

Rekabet stratejisi hazırlarken, verdiğiniz hizmetin kalitesini de göz önünde bulundurmalısınız. Tüketiciler günümüzde hizmet kalitesine çok önem vermekteler. Bir kere mutsuz kaldıkları bir firmadan ikinci kez alışveriş yapmayacakları için tüm müşterilerinize aynı standartta bir hizmet sunmanız gerekir. Mutsuz müşteriler kendi çevrelerinde ve sosyal ağlar üzerinde de mutsuzluklarını anlatacakları için bu size olumsuz olarak bir geri dönüş olacaktır.

Önceliğinizi hizmet kalitenizi artırmak olarak belirlemeniz, satış öncesi ve sonrasında çok kanallı olarak tüketicilere verdiğiniz destek kalitesini de artırmanız, rekabette öne geçmenize yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Çok kanallı müşteri hizmeti sunma ile ilgili bilmeniz gerekenler

Tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüzü öne çıkartın

Rekabet stratejisi üzerinde çalışırken değinmeniz gereken konulardan biri de tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüzdür. Tüketicilerin problemlerini çözecek hizmetler sunmanız, ürünlerinizin değerini artıracağı gibi rekabette de size bir artı değer katacaktır. Bununla beraber çözdüğünüz bu problemleri pazarlama ve reklam çalışmalarınızda da vurgulayacak içeriklere dönüştürmeniz, pazarlama çalışmalarınızdan alacağınız geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olacaktır.

Farklı olduğunuz yanları ortaya koyun

Çözdüğünüz problemlerin yanı sıra rakip firmalardan farklı olduğunuz yanlarınızıda bu plan içerisine dahil etmeniz önemli. Ürünlerdeki farklılıklarınız, hizmet kaliteniz, satış öncesi ve sonrası destek farklılıklarınız, ürün paketleriniz, gönderim süreleriniz gibi birçok farklı konudaki farklılıklarınızı ortaya koymanız gerekir.

Yukarıda bahsettiğimiz konularda olduğu gibi bu alandaki farklılıklarınızı da yine pazarlama ve reklam çalışmalarınıza dahil etmeniz rekabette öne geçmenize yardımcı olacaktır.

Rekabet stratejisi hazırlamak tek başına yeterli değildir. Doğru bir pazarlama ve reklam planı da bu süreçte markaların ihtiyaç duyduğu bir çalışmadır. Doğru pazarlama çalışmalarını yapmadan, tüketicilere ulaşmanız, farklılıklarınızı anlatmanız ve bir talep yaratmanız mümkün değildir. Bu süreçte de kapsamlı bir dijital pazarlama planı hazırlamanız ve rekabet stratejinizdeki önemli bölümleri de bu pazarlama planıyle entegre bir hale getirmeniz, rekabette öne çıkmanıza yardımcı olur.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Web Tarayıcı Nedir?
Web Tarayıcı Nedir?
Dünyadaki toplam internet sitesi sayısı,internetlivestats.com'un sağladığı güncel verilere göre 1 milyar 850 milyonun üzerinde. Her saniye ortalama 4 ila 5 internet sitesi açıldığını düşünürsek, bu sayının yakında 2 milyarı...
7 Eylül 2021
Markethinkers
E-ticaret Siteleri için KPI Nedir? KPI Örnekleri Nelerdir?
E-ticaret Siteleri için KPI Nedir? KPI Örnekleri Nelerdir?
E-ticaret siteniz web ağında yer alır, dijital pazarlama ile desteklenir, ürünleriniz incelenir, sipariş ve ödeme online şekilde yapılır. Tüm dinamikler, varlığın sanal ortamdaki etkinliğini gösteriyor olsa da aslında her şey sanal...
4 Nisan 2021
Markethinkers
Yılbaşı indirimleri için pazarlama stratejileri
Yılbaşı indirimleri için pazarlama stratejileri
Yılbaşı indirimleri, seneyi kapatırken satış adetlerinizi ve cironuzu artırmak için kullanılabilecek satış ve pazarlama stratejileri arasında yer alıyor. Sene sonu olduğu için, hedefleri tutturmak ve eski stokları eritmek için bu...
27 Kasım 2020
Sinan Oypan
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?
İş planı ister hizmet ister üretim sektöründe olsun tüm firmalar için oldukça önemli ve gereklidir. Firmalar çoğu zaman finansman ya da sermayedar bulmak için iş planı hazırlarlar, ancak iş planı aslında firmanın iç...
27 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?
Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?
Başarılı bir satıcı olabilmenin yolu, satış stratejilerine doğru bir şekilde uygulamaktan geçer. E-ticaret dünyasına entegre edilebilen onlarca stratejiden bir ya da birkaçını verimli bir şekilde kullanmak, kazancı artırmak için...
27 Temmuz 2021
Markethinkers
SEO analiz raporu hazırlarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO analiz raporu hazırlarken dikkat etmeniz gerekenler
SEO analiz raporu, e-ticaret siteniz üzerinde yaptığınız SEO çalışmalarının yatırım getirisini ve sonuçlarını görmek için önemlidir ve belli aralıklarla yapılması gerekir. SEO çalışmalarınız doğrultusunda yaptığınız...
24 Haziran 2019
Sinan Oypan
Ayda 1000 TL ile pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak | 2. Bölüm
Ayda 1000 TL ile pazarlama ve reklam çalışmaları yapmak | 2. Bölüm
Dünkü yazımızda Ayda 1000 TL ile pazarlama ve reklam çalışmalarınızı nasıl yapabileceğiniz konusuna giriş yapmıştık ve planlama, bütçe dağıtımı ve sosyal medya reklamları yönetimi ile ilgili bilgileri sizinle...
4 Şubat 2017
Sinan Oypan
Telefondan alışveriş trendleri 2020 yılında nasıl olacak?
Telefondan alışveriş trendleri 2020 yılında nasıl olacak?
Telefondan alışveriş, diğer adıyla mobil ticaret akıllı telefon kullanımının yaygınlaşmasıyla hayatımızın içine giren kavramlardan biri oldu. Özellikle 2012 yılından itibaren kullanıcıların mobil cihazları üzerinden...
27 Aralık 2019
Sinan Oypan
Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler
Melek yatırımcı görüşmelerinde dikkat etmeniz gerekenler
Melek yatırımcı görüşmeleri, e-ticaret şirketine ya da yeni iş fikrine nakit akışı sağlamak ve işini büyütmek isteyen girişimciler için oldukça önemli. Melek yatırımcılardan alınacak yatırım ile bu iş fikri hayata...
11 Mart 2020
Sinan Oypan
İnternet üzerinden kitap satışı nasıl yapılır?
İnternet üzerinden kitap satışı nasıl yapılır?
İnternet üzerinden kitap satışı yapmak yani internetten kitap satmak istiyorum diyorsanız bu yazıyı okumadan geçmeyin. İnternetten kitap satışı için gerekenler, e ticaret kitap e satışı, online kitapçı olmanın getirdikleri, kitap...
2 Ağustos 2017
IdeaSoft
Email Marketing Hataları | En Çok Yapılan 6 Hata
Email Marketing Hataları | En Çok Yapılan 6 Hata
Email marketing hataları arasından en çok yapılan 6 hatayı bu yazımızda ele alacağız. Geri dönüşüm ve cirosal olarak önemli bir yere sahip olan email marketing'de bu 6 hatayı bir daha yapmamak için gelin hep beraber yazımızı...
20 Mart 2018
Sinan Oypan
CMS-İçerik Yönetim Sistemi Nedir?
CMS-İçerik Yönetim Sistemi Nedir?
Bir web sitesine girdiğimizde karşımıza çok sayıda bileşen çıkar. Bu sitede bulunan metin içerikleri, görseller, videolar, yorum bölümleri ve bağlantılar gibi birçok öge, kompleks ve bütünlüklü bir yapı oluşturur. Sayfalar...
4 Ekim 2021
Markethinkers
Detaylı Bilgi İçin Arayın