E-ticarette rekabet stratejisi nasıl hazırlanır?

13 Haziran 2020
Sinan Oypan

Rekabet stratejisi, e-ticarette üzerinde durulması gereken ve uzun vadeli başarı için de uygulanması gereken bir çalışmadır. Günümüzde birçok sektörde rekabetin ciddi şekilde artması, tüketicilerin marka sadakatlerinin azalarak, farklı alternatifleri denemeye açık olmaları da rekabeti zorlaştıran etkenler arasında yer alıyor. Bu süreçte de doğru bir strateji ile ilerlemek de size bir takım avantajlar sunacaktır.

Rekabet staretejisi nasıl hazırlanır?

Kendi işletmenizle ilgili çalışmalar

Rekabet stratejisi ve analizi öncesinde kendi şirketinizle iligli bir takım çalışmalar yapmanız gerekiyor. Kendi işinizle ilgili topladığınız veriler, rekabet planınızı oluştururken de işinize yarayacaktır.

Müşterilerinizi anlayın

Öncelikli olarak müşterilerinizi, hedef kitlenizi ve ideal müşteri profilinizin beklentilerini anlamanız gerekiyor. Müşteri profilinizin beklentilerini ve isteklerini anlamanız, iş stratejilerinizi, pazarlama, reklam ve satış ile ilgili planlarınızı şekillendirmenizi sağlayacaktır. Bunun yanı sıra tüketicilerin ürünlerden neler beklediğini, onların hangi sorunlarını çözmelerini istediklerini de araştırarak, stratejilerinizi bu yönde geliştirmeniz gerekir.

Güçlü ve zayıf yanlarınızı belirleyin

Güçlü ve zayıf yanlarınızın analizini de bu süreçte yapmanız gerekir. SWOT analizi olarak da bilinen bu işlem de şirketinizin hangi alanlarda iyi olduğunu hangi alanlarda ise eksik olduğunu net bir şekilde belirlemeniz gerekebilir. Örneğin ürün kaliteniz, web sitedeki kullanıcı deneyimi gibi konularda iyi olabilir; ancak müşteri destek işlemlerin de geliştirmelerin yapılması gerekebilir. SWOT analizi yaparken tüm bu konuların üzerinde durmanız önemli. Aşağıdaki rehberimizde bu konu hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

İlgili rehber: SWOT analiz nedir, nasıl yapılır ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir?

Rakip analizi yapın

Rekabet stratejisi üzerinde çalışırken tabii ki rakiplerinizi de analiz etmeniz önemli. Rakip analizi sürecinde, rakip firmalarla ilgili de bir SWOT analizi yapmanız gerekecektir. Hangi konularda iyi hangilerin de eksik olduklarını belirlemeniz, kendi stratejilerinizi oluştururken size avantaj katacaktır. Bunları yaparken, rakiplerinizin sizden daha iyi yaptıkları işleri ve hizmetleri de dikkate alarak, rekabette aynı seviyeye gelebilmek için neler yapmanız gerektiği üzerinde de bir takım çalışmaların üzerinde durmalısınız.

İlgili rehber: E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?

Rekabet stratejisi üzerindeki çalışmalar

Kendi işiniz ve rakip firmaların özellikleri üzerine çalıştıktan sonra rekabet stratejiniz için çalışmalar yapmaya başlayabilirsiniz. Bu süreçte de şu noktaların üzerinde durmanızda yarar var.

Güçlü olduğunuz yönlerin üzerinde durun

SWOT analizinizde ortaya koyduğunuz güçlü yönlerinizi öne çıkartarak işe başlayabilirsiniz. Güçlü olduğunuz bölümler, pazarlama ve reklam stratejilerinizde de rakiplerinizin önüne geçmek için kullanılacağı için güçlü yanlarınızı destekleyecek planlar yapmanız önemli. Örneğin ürün kaliteniz çok iyiyse, pazarlama çalışmalarınızda bunu özellikle vurgulayarak, rakip firmalardan farklılıklarınızı ortaya koyabilirsiniz.

Güçsüz olduğunuz alanları geliştirin

Güçlü olduğunuz yanları pazarlarken, bir yandan da güçsüz olduğunuz ve gelişmeye açık olan yerleri de rekabet stratejisi hazırlarken ele almanız gerekir. Arka planda bu konuları nasıl geliştirebileceğinizi araştırmanız önemli. Özellikle bu konularda sizden iyi olan rakip firmalar bulunuyorsa, bu firmaların yaptıklarından dersler çıkarabilir ve kendi güçsüz yanlarınızı geliştirimek için de benzer taktiklerden yararlanabilirsiniz. Rakip firmalar da kendi güçlü oldukları alanların pazarlamasını yaparken, sizin güçsüz olduğunuz konular üzerinden bu çalışmaları yapacağı için, güçsüz olduğunuz alanların üzerine gitmeniz ve geliştirmeler yapmanız bir hayli önemli.

Maliyetleri düşürün

Şiret maliyetlerinizi düşürmeniz de rekabette bir avantaj elde etmenizi sağlayacaktır. Çünkü giderleriniz azaldığı için ürünlerinizin fiyatlarını da daha fazla esnetebilir ve kar marjınızdan kayıp yaşamadan rekabet edebilirsiniz. Bu sebeple de üretim, tedarik, nakliye, operasyonel konularda maliyetlerinizi düşürebilecek çalışmalar yapmanız, gereksiz şirket harcamalardan kaçınmanız da bir hayli önemli.

Rekabet stratejisi, maliyetler üzerinde de size bir takım değerleri görmenizi sağlar. Şirket masraflarınızı elden geçirmeniz ve maliyetlerinizi düşürmeniz aynı zamanda işinizi geliştirmek için yeni teknolojilere de yatırım yapmanıza olanak tanır.

Hizmet kalitenizi artırın

Rekabet stratejisi hazırlarken, verdiğiniz hizmetin kalitesini de göz önünde bulundurmalısınız. Tüketiciler günümüzde hizmet kalitesine çok önem vermekteler. Bir kere mutsuz kaldıkları bir firmadan ikinci kez alışveriş yapmayacakları için tüm müşterilerinize aynı standartta bir hizmet sunmanız gerekir. Mutsuz müşteriler kendi çevrelerinde ve sosyal ağlar üzerinde de mutsuzluklarını anlatacakları için bu size olumsuz olarak bir geri dönüş olacaktır.

Önceliğinizi hizmet kalitenizi artırmak olarak belirlemeniz, satış öncesi ve sonrasında çok kanallı olarak tüketicilere verdiğiniz destek kalitesini de artırmanız, rekabette öne geçmenize yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Çok kanallı müşteri hizmeti sunma ile ilgili bilmeniz gerekenler

Tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüzü öne çıkartın

Rekabet stratejisi üzerinde çalışırken değinmeniz gereken konulardan biri de tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünüzdür. Tüketicilerin problemlerini çözecek hizmetler sunmanız, ürünlerinizin değerini artıracağı gibi rekabette de size bir artı değer katacaktır. Bununla beraber çözdüğünüz bu problemleri pazarlama ve reklam çalışmalarınızda da vurgulayacak içeriklere dönüştürmeniz, pazarlama çalışmalarınızdan alacağınız geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olacaktır.

Farklı olduğunuz yanları ortaya koyun

Çözdüğünüz problemlerin yanı sıra rakip firmalardan farklı olduğunuz yanlarınızıda bu plan içerisine dahil etmeniz önemli. Ürünlerdeki farklılıklarınız, hizmet kaliteniz, satış öncesi ve sonrası destek farklılıklarınız, ürün paketleriniz, gönderim süreleriniz gibi birçok farklı konudaki farklılıklarınızı ortaya koymanız gerekir.

Yukarıda bahsettiğimiz konularda olduğu gibi bu alandaki farklılıklarınızı da yine pazarlama ve reklam çalışmalarınıza dahil etmeniz rekabette öne geçmenize yardımcı olacaktır.

Rekabet stratejisi hazırlamak tek başına yeterli değildir. Doğru bir pazarlama ve reklam planı da bu süreçte markaların ihtiyaç duyduğu bir çalışmadır. Doğru pazarlama çalışmalarını yapmadan, tüketicilere ulaşmanız, farklılıklarınızı anlatmanız ve bir talep yaratmanız mümkün değildir. Bu süreçte de kapsamlı bir dijital pazarlama planı hazırlamanız ve rekabet stratejinizdeki önemli bölümleri de bu pazarlama planıyle entegre bir hale getirmeniz, rekabette öne çıkmanıza yardımcı olur.

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Reklam videoları hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Reklam videoları günümüzde kullanıcılara tarafından daha çok etkileşim aldığı için e-ticaret firmalarınca da sıklıklı kullanılmakta. Eskiden video reklamlar sadece televizyon ekranlarında görülebilmekteyken, gelişen teknoloji...
2 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticarette yaz sezonu için pazarlama taktikleri
Yaz sezonu genellikle birçok sektörde durgun geçse de bu sezonu hareketlendirmek için de bir takım çalışmalar yapılabilir. Yaz sezonu sürecinde tüketicilerin aralıklı olarak tatile çıkmaları, sektörlerin durgunlaşmasına neden...
2 Temmuz 2019
Sinan Oypan
SEO taktikleri ve stratejisi arasındaki farklar nelerdir?
SEO taktikleri ve stratejisi, e-ticaret firmalarının organik trafiklerini artırarak, sitelerine daha fazla ziyaretçi çekmeleri için oldukça önemli konular arasındadır. Doğru SEO stratejilerinin belirlenmesi, doğru SEO taktiklerinin de...
11 Nisan 2019
Sinan Oypan
Instagramda butik açmak isteyenler için tavsiyeler
Instagramda butik açmak istiyorum diyorsanız; instagram butikleri nasıl açılır / instagram kıyafet butik nasıl açılır, instagram’da butik açmak için gerekenler / butik açmak için ne gerekli, instagram butik açmak için ne kadar...
4 Aralık 2018
Sinan Oypan
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun...
17 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Girişimcilik yeteneklerinizi geliştirmek için yapmanız gerekenler
Kimileri girişimci olmak için doğmuş gibi görünebilirler; ancak diğer yetenekler gibi girişimcilik de geliştirilebilir bir yetenektir. Dünya çapında başarılı olmuş birçok büyük firmanın aslında ilk olarak küçük girişimler...
29 Temmuz 2016
Sinan Oypan
E-ticarette blog yönetimi nasıl yapılır?
Blog yönetimi, doğru yapıldığında e-ticaret sitesine organik trafik sağlamanın yanı sıra yeni kitlelere ulaşma konusunda da önemli bir görev üstlenir. Blog yönetimi yaparken özellikle dikkat edilmesi gereken unsurlar bulunur. Bu...
27 Temmuz 2020
Sinan Oypan
İçerik pazarlama yönetim planı nasıl hazırlanır?
İçerik pazarlama çalışmalarınızı yaparken bir yönetim planı hazırlamanız, bu çalışmalarınızın performansını ve bunlardan alacağınzı geri dönüşümleri artırır. Yönetim planınızı oluştururken, içerik pazarlama...
22 Haziran 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizdeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebilirsiniz? 2. Bölüm
Dünkü yazımızda e-ticaret sitelerindeki olumsuz yorumlarla nasıl baş edebileceğinize dair bir giriş yapmış ve olumsuz yorum yapan kullanıcı profillerini sizlerle paylaşmıştık. Bu profilleri belirlemek ve tanımak, olumsuz yorumlara...
25 Mart 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi kurmak istiyorum diyenlere başlangıç ipuçları
E-ticaret sitesi kurmak istiyorum fakat nereden başlayacağımı bilmiyorum diyorsanız, e-ticaret nasıl yapılır konusunda endişeleriniz varsa bu yazımızda e ticaret sitesi kurmak için gerekenler konusunda bazı ipuçlarını...
14 Ağustos 2020
Gökçe Beyazaslan
E-ticarette müşteri memnuniyeti kazanma taktikleri
Sanal mağazanız müşterileriniz ile güçlü ilişkiler kurmanızı sağlayan bir araçtır. E-ticaret yapan kişiler için e ticarette satış arttırma teknikleri içinde, müşteriler üzerinde iyi bir satın alma deneyimi oluşturmak gelir....
21 Mart 2020
İbrahim Çelebi
E-ticarette müşteri kaybetmenize neden olacak durumlar
E-ticarette bilinçili ya da bilinçsiz olarak yapılan bir takım çalışmalar müşterileri kaçırmaya neden olabiliyor. Müşterilerle olan ilişkiler, site üzerinde yapılan tasarımsal hatalar, ürünlerle ilgili problemler, tüketicilerin...
16 Mayıs 2018
Sinan Oypan