E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?

12 Ocak 2019
Sinan Oypan

E-ticaret şirketlerinin özellikle dikkat etmesi ve üzerinde durması gereken konulardan biri de nakit akışı. E-ticaret firmalar genellikle karlılık üzerinde daha fazla dursalar da nakit akışı onlar için daha önemli bir konudur. Nakit akışının olmayışı ya da pozitif nakit akışının olmaması şirketin zarar etmesine hatta kapanmasına neden olabilir.

E-ticaret firmalarının neden nakit akışına önem vermeleri gerektiğini öncelikle nakit akışının ne olduğunu ele alarak başlayalım.

Nakit akışı nedir?

Nakit akışı, belli bir süreç içerisinde şirkete giren ve şirketten çıkan parayı ifade eden bir terimdir. Şirkete giren para, pozitif nakit akışı, çıkan para ise negatif para akışı olarak değerlendirilir.

Şirkette çalışanların maaşları, kira, vergiler, ürünlerle ilgili maliyetler, kargo giderler gibi akla gelebilecek tüm maliyetler için şirketin nakde ihtiyacı vardır ve bu noktada da pozitif nakit akışının olması oldukça önemlidir.

Şirketlerin yayınladığı üç önemli tablo bulunur. Bunlar:

  • Bilanço: Şirketin sahip oldukları ve zararlarını gösterir.
  • Gelir tablosu: kar ve zararlarla ilgili detayları ve kaynakları gösterir.
  • Nakit akış tablosu: Belli bir dönemin ne kadar nakitle kapatıldığı gösterir. Nakit akış tablosu periyotlara göre hazırlandığında, şirketin bir önceki periyota göre ne kadar çok ya da ne kadar az nakitle dönemi kapattığı da gözlemlenebilir.

Şirket harcamaları ve şirketin devamlılığının sağlanması için nakit gerekli olduğu için e-ticaret firmalarının buna özellikle dikkat etmesi gerekmektedir.

Nakit akışı ver karlılık arasındaki fark nedir?

Karlılık daha çok kağıt üzerinde görünen bir kavramdır ve nakit akışı kadar önemli değildir. Bunun nedenine gelince; örneğin bir aylık süreç içerisinde internet siteniz üzerinden birçok satış yaptınız; ancak bu satışların hepsi kredi kartı ödemesi ile gerçekleşti. Kredi kartı ödemelerinin, bankalarca size aktarılması için belli bir süreç gerekmektedir. Aynı zamanda ödeme sistemi altyapısı sunan firmaların da bu ödemeleri sizin hesabınıza aktarmaları için belli bir sürecin geçmesi gerekir. Bu durumda, kağıt üzerinde karlı gözükseniz dahi, elinizde nakit bulunmamaktadır. Elinizde nakdin olmayışı da ödemelerinizi yapmanızı bir hayli zorlaştıracağı için dönemi karlı olarak kapatmanızın size bir faydası olmaz.

Nakit akışının düzenli olarak sağlanamaması ya da şirkete girecek olan paranın vadeli bir şekilde gelmesi, ödemelerinizin gecikmesine neden olur. Yeni kurulan şirketlerin özellikle bu tür sorunlar yaşamalarının nedenlerinden biri de budur.

Nakit akışı ve karlılık arasındaki en büyük fark da buradadır. Şirketinizin devamlılığını sağlamaktan çok, nakit akışının devamlılığını sağlamanız gerekir.

Neden nakit akışına önem vermelisiniz?

Nakit akışı satın alınabilir: Belli dönemlerde, işinizi büyütmek ya da borçlarınızı ödemek için bankalardan nakit çekebileceğiniz gibi, yatırımcı görüşmeleri yaparak şirketinize yatırım da alabilirsiniz. Ancak karlılıkta böyle bir durum söz konusu değildir.

Yatırımcılar, karlılıktan çok nakit akışını inceleyeceklerdir: İşinizi büyütmek için bir yatırımcı ile görüşme yaptığınızda, karlılıktan çok nakit akışı bu noktada ön plana çıkacağı için, şirketinizin düzenli bir nakit akışının olmasını isteyeceklerdir. Pozitif nakit akışının olmayışı, şirketin sürekli olarak zararda olduğunu göstereceği için yatırımcılarla olan görüşmelerinizi kötü yönde etkileyebilir.

Nakit akışının manipüle etmek zordur: Diğer metriklerin manipülesi yapılabilse de nakit akışının yapılması bir hayli zordur. Şirkete giren ve çıkan paranın belli olması, firmanın nasıl bir kazancı olduğunu net bir şekilde gösterecektir.

Negatif nakit akışı şirketin kredi notunu düşürebilir: Şirketten çıkan paranın, gelenden daha fazla olması şirketin borçlarını ödeyemediği gibi elinde sıcak nakdin olmadığını da gösterir. Gerekli durumlarda kredi çekmek istediğinizde negatif nakit akışı kredi notlarınızın düşmesin neden olur.

Pozitif nakit akışı, borçsuz olmanızı sağlar: Şirkete gelen paranın, gidenden fazla olması, borçlarınızın da olmamasını sağlayacağı için önemlidir. Şirket giderlerinin ödemelerinin yapılmasına rağmen, elinizde hazır nakit bulunuyorsa bu durumda borçlu kalmamış ve gerçek anlamda şirketinizi büyütmüş olursunuz.

2019'da kendi eticare sitenizi kurarak, internet üzerinden satış yapmayı planlıyorsanız İdeaSoft e-ticaret altyapı paketlerini inceleyebilir ve kendi e-ticaret sitenizi hemen kurabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi denemeye de başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette stok takibi ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette stok takibi, sipariş yönetimi, siparişlerin kargolanması ve sonrasında da stokların yenilenmesi söz konusu olduğunda önemli konulardan biri. Stok takibi yaparken, bir yandan da stok yönetimi çalışmaları da yapacağınız...
18 Kasım 2019
Sinan Oypan
Adwords anahtar kelime eşleme seçenekleri ve özellikleri nelerdir? - 1. Bölüm
Adwords kampanyalarından iyi sonuçlar almak, e-ticaret sitenizdeki geri dönüşümleri artırmanıza yardımcı olacaktır. Tabii ki Adwords kampanyalarından iyi sonuçlar almak için doğru anahtar kelimeleri kullanmak, doğru stratejileri...
25 Mayıs 2017
Sinan Oypan
İnternetten Takı Satmak ve Satış Sitesi Kurmak Rehberi 2020
İnternetten takı satmak ve satış sitesi kurmak girişimcilerin ve işletmelerin sıklıkla tercih ettiği iş modellerinden biri oluyor. Bir e-ticaret sitesi kurarak online takı satışı yapabilirsiniz; ancak tabii ki arkaplanda dikkat etmeniz...
10 Mayıs 2019
Sinan Oypan
İndirim ve promosyon düzenlemeden önce bilemeniz gerekenler
E-ticaret firmaları satışlarını artırmak, ürün bilinirliklerini artırmak ve yeni kitlelere ulaşmak için indirim ve promosyon yapma stratejini seçebiliyor. İndirim yapmak iyi bir satış stratejisi olsa da bu indirimleri düzenlerken...
16 Kasım 2018
Sinan Oypan
Kendi işini kurmak isteyenlerin bilmesi gereken 6 madde
Kendi işini kurmak isteyip ne iş yapabilirim diye düşünenlerin sayısı günümüzde gittikçe artıyor. İş kurmak istiyorum deyip elinde az bir sermayesi olanlar da küçük sermayeyle ne iş yapılır diye arayışlara giriyor. İş...
18 Kasım 2019
Sinan Oypan
Ürün filtremele özelliklerinin önemi nedir ve nasıl kullanılmalıdır?
E-ticaret sitelerinde geri dönüşümleri ve kullanıcı deneyimini artırmak için kullanılan özelliklerden biri de ürün filtreleme özellikleridir. Ürün filtremeleme özellikleriyle siteyi ziyaret edenler, aradıkları ürünlere daha...
4 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Yaratıcı blog fikirleri bulmak için 9 yöntem
Yaratıcı ve yeni blog fikirleri bulmak, e-ticaret siteniz üzerinden farklı hedef kitlelere ulaşırken, farklı konu başlıklarından sitenize trafik çekmenizi de sağlar. Yeni blog fikirleri bulmak için de bazı yöntemlerden yararlanmak...
15 Kasım 2019
Sinan Oypan
Yatırım almanın şirketinize verebileceği 3 hasar
Girişimciler, işlerini büyütmek ya da işlerini kurmak için yatırımcıların kapısını sıkça çalıyorlar. Tabii ki yatırım almak ve gelen sermaye ile işleri daha hızlı bir şekilde rayına sokma fikri kulağa hoş gelse de, kimi...
27 Ocak 2017
Sinan Oypan
SEO çalışmalarında takip etmeniz gereken 10 önemli metrik
SEO çalışmaları yaparken, bu çalışmaların veriminin artması için bazı metriklerin takibini yapmanız gerekir. Bu metrikler, SEO çalışmalarının verimini, yaptığınız yatırım geri dönüşümünü ve yeni stratejilerinizi...
27 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticarette dikkat çekici bir menü tasarımı ve navigasyon hazırlama ipuçları
Menü tasarımı ve navigasyon, e-ticaret siteleri üzerinde tüketicilerin aradıkları ürün ya da içeriklere ulaşmalarını sağlar. Bu nedenle de kullanıcı deneyimi açısından da bu iki unsur önemli bir rol oynamaktadır. İyi...
14 Haziran 2020
Sinan Oypan
Küçük işletmelerin e-ticaret sektöründe karşılaştıkları zorluklar
E-ticaret sektöründe rekabetin bir hayli yoğun olması, küçük işletmelerin işini bir hayli zorlaştırıyor. Rekabetin yanı sıra internet üzerinden satış yapmanın getirdiği de bir takım zorluklar bulunuyor. Kendi işini kurmak...
19 Eylül 2017
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için e-ticarette satış artırma teknikleri
E-ticaret sektörüne atılan girişimcilerin ve şirketini büyütmek isteyenlerin kullanması gereken bir takım satış artırma teknikleri bulunuyor. Bu satış artırma teknikleri, tüketicilerin dikkatini çekmek, onları web sitesinde...
18 Aralık 2019
Sinan Oypan