E-ticarette lojistik yönetimi nedir ve neden önemlidir?

16 Şubat 2018
Sinan Oypan

Online bir mağaza sahibi olduğunuzda, sadece ürünlerinizi site üzerinde sergilemeniz ve müşterilerle iletişime geçerek, pazarlama çalışmaları yapmanız yeterli değildir. Tüm bu çalışmaların başarılı bir şekilde yürütülebilmesi ve düzenli olarak satışların yapılarak, firmanın büyümesi için operasyonel süreçlerin de iyi bir şekilde yürütülmesi gerekir.

E-ticarette operasyon yönetimi site üzerinde yapılacak tüm işlerin önceden planlanarak süreçlerin doğru ve sürdürülebilir bir şekilde yürütülmesi demek oluyor. Bu süreçteki en önemli konulardan biri de lojistik yönetimi olarak öne çıkıyor. Doğru bir şekilde planlanmış lojistik yönetiminizin olmaması, e-ticaret sitenizde yaptığınız diğer tüm çalışmaların boşa gitmesine neden olabilir. Bu sebeple de e-ticarette lojistik yönetimi bir hayli önemli bir rol oynar.

Lojistik sürecinin iyi planlanması ve yönetilmesi, e-ticaret şirketinin daha verimli çalışmasını ve temellerinin sağlam olmasını sağlıyor.

Lojistik nedir?

E-ticarette lojistik yönetimi belli başlı temel yapılardan oluşuyor. Bunlar:

  • Ürünlerin taşınması,
  • Ürün envanterlerinin tutulması,
  • Ürün stok durumunun kontrol edilmesi,
  • Ürünlerin idaresinin yapılması,
  • Ürünlerin depolanması ve bu süreçlerin takip edilmesi,
  • Ürünlerin paketlenme sürecinin takibinin yapılması,
  • Depo ve ürün takip maliyetlerinin kontrol edilmesi,
  • Ürünlerin müşterilere ulaştırılması.

E-ticarette lojistiği bu şekilde özetleyebiliriz. Tüm bu çalışmalar, operasyon yönetiminin bel kemiğini oluşturuyor da diyebiliriz. Çünkü ürün yönetiminin doğru yapılmaması ve ürünün tedariğinden, müşteriye ulaşana kadarki sürecin iyi yönetilmemesi uzun vadede e-ticaret firmalarına zarar verebilir.

E-ticarette lojistik neden önemlidir?

E-ticarette lojistik süreci maliyetleri de artırmaktadır. Bu sebeple de lojistik konusu üzerine özenle çalışmak gerekmektedir. Lojistik sürecinde, hem depo maliyetlerini, hem çalışan personel maliyetlerini hem de tedarikçilerle olan anlaşmaları ve bunların maliyetlerini kontrol altında tutmak önemlidir.

Yatay e-ticaret modelinde iş yapan firmalar depo yönetimi konusunda özellikle dikkatli olmak zorunda oluyorlar. Çünkü ürün gamının artması depo masraflarının da artmasına neden olabiliyor. Bu sebeple de kendi depolarını kurmak yerine firmalar kimi zaman tedarikçilerin depolarından yararlanarak, ürünlerini doğrudan bu firmalar üzerinden müşterileriyle buluşturabiliyorlar.

Tabii ki tedarikçilerin depolarından yararlanmak ve kargo süreçlerini onlara bırakmak müşteri memnuniyeti ve teslimat süreleri konusunda sıkıntılar yaratabiliyor. Bu süreç sizin elinizde olmadığı için, kontrolleri dilediğiniz gibi yapmayabiliyorsunuz. Bu da kimi durumlarda firmaların sıkıntı yaşamasına neden oluyor. Bu nedenle de çok satan ürün gamlarında, firmalar kendi stoklarını tutarak, hem kontrolü sağlıyor hem de daha hızlı gönderilerle müşteri memnuniyetini artıracak çalışmalar yapabiliyor.

Lojistik sürecinde aynı zamanda ürünlerin stok kontrollerinin ve depo yönetiminin yapılması da önemli bir roldür. Stoğu biten ürünleri takip etmek ve yenilerini tedarik etmek, talep gören ürünleri analiz ederek, stok alt limitlerini belirlemek satışların sürdürülebilir şekilde devam etmesine olanak tanır.

Ürün sayısının ve kategorilerinin artması da doğal olarak stok takibini zorlaştırmaktadır. Bu sebeple de otomasyon yazılımlarını kullanmak ve depo yönetiminde raf düzenlerini iyi bir şekilde hazırlamak kritik bir rol oynamaktadır. Otomasyon yazılımları e-ticaret sitesi üzerinde görülen ürün stok sayılarıyla depoda bulunan ürünler arasında bir koordinasyon sağlar ve ürün takiplerinin daha kolay bir şekilde yapılmasını sağlar. Aynı zamanda belirlenen stok alt limitlerinde gerekli uyarıların yapılmasını sağlayarak tedarikçilerle iletişime geçilmesi konusunda firmayı da uyarır.

Envanter yönetimi de lojistiğin önemli dallarından biridir. Raf düzenlerinin iyi yapılmaması kargo sürecinde yanlış ürünlerin müşterilere gönderilmesine de neden olabilir. Bu da hem müşteri memnuniyetini olumsuz etkiler hem de ekstra kargo maliyetleri çıkartacağı için firmanın zarar etmesine neden olur.

Lojistikle ilgili en önemli konulardan biri de doğru ürünlerin müşterilere ulaşmasını sağlamak, paketleme ve kargo sürecini yönetmektir. Müşterileriniz firmanın arka planda olan işlerini düşünmeyecektir. Onlar için önemli olan sipariş ettikleri ürünün hasarsız ve hızlı bir şekilde ellerine ulaşmasıdır. Aynı zamanda güzel bir kutu açma deneyimi yaşamaktır. Bu sebeple de lojistik yönetiminde bu konuya da özenli bir şekilde yaklaşmanız gerekir.

Site üzerinde sipariş aldıktan sonra, depo üzerinde doğru ürünleri bularak, iyi bir paketleme işleminden sonra kargo sürecini yönetmeniz gerekir.

Lojistik bölümün iş süreci sipariş verilen ürünün müşteriye ulaşmasıyla tamamlanmış olur. Bu sebeple de bu bölümün çalışma süreci, ürünün tedarik aşamasında başlar ve ürün müşteriye ulaşana kadar devam eder.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Teşekkürler Sayfası hazırlarken dikkat edilmesi gerekenler
Geri dönüşümleri ölçümleme ve müşteri memnuniyeti sağlama açısından teşekkürler sayfaları e-ticaret firmaları için önemli sayfalardır. Geçtiğimiz günlerde “Teşekkürler sayfası neden önemlidir?” isimli yazımızda bu...
2 Ekim 2017
Sinan Oypan
2019’da e-ticarette kullanabileceğiniz satış stratejileri
2019’da e-ticarette daha fazla müşteri kazanmak ve satışlarınızı artırmak için satış stratejileri geliştirmeniz gerekecek. Belli bir strateji olmadan uzun vadeli başarıya ulaşmak oldukça zordur. Satış stratejileri, yıl...
28 Aralık 2018
Sinan Oypan
SEO ajansı seçerken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?
SEO ajansı seçmek, e-ticaret firmanızın arama motorları üzerindeki görünürlüğünü artırmak ve sitenizin SEO performansını artırmak için önemlidir. Tabii ki SEO ajansı seçerken de özellikle dikkat edilmesi gereken konular...
6 Eylül 2019
Sinan Oypan
E-ticaret şirketlerinde nakit akışı neden karlılıktan daha önemli?
E-ticaret şirketlerinin özellikle dikkat etmesi ve üzerinde durması gereken konulardan biri de nakit akışı. E-ticaret firmalar genellikle karlılık üzerinde daha fazla dursalar da nakit akışı onlar için daha önemli bir konudur. Nakit...
12 Ocak 2019
Sinan Oypan
İdeal hedef kitlenizi bulmanızı sağlayacak ipuçları
E-ticaret siteniz için ideal hedef kitlenizi bulmanız oldukça önemli. Pazarlama ve reklam çalışmalarınızda bu hedef kitleye yönelik çalışmalar yapmanız gerekecektir. Aksi takdirde daha geniş bir kitleye yönelik çalışmalar...
10 Haziran 2016
Sinan Oypan
Home office (Evden) çalışan e-ticaret firmaları için ipuçları
Home office / home ofis evden ticaret yapacaklar için hazırladığımız bu yazımızda home ofis çalışacak e-ticaret firmaları için üretkenlik ipuçlarını ele aldık. Home office / home ofis evden ticaret Son yıllarda home office...
30 Ağustos 2018
Sinan Oypan
IdeaSoft Youtube sayfamız yeni video içerikleriyle yayında!
2 yılı aşkın bir süredir e-ticaret sektörü, e-ticaret yapan ve yapacak girişimciler için sayısız içerik ürettik. Dijital pazarlamadan sosyal medyaya, kargo yönetiminden SEO'ya kadar neredeyse değinmediğimiz konu ve içerik kalmadı....
9 Ocak 2018
Seyhun Özkara
E-ticarette blog yönetimi nasıl yapılır?
Blog yönetimi, doğru yapıldığında e-ticaret sitesine organik trafik sağlamanın yanı sıra yeni kitlelere ulaşma konusunda da önemli bir görev üstlenir. Blog yönetimi yaparken özellikle dikkat edilmesi gereken unsurlar bulunur. Bu...
27 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Meta açıklamasını kesinlikle yazmanız gereken sayfalar hangileridir?
Meta açıklamaları e-ticaret siteleri için oldukça önemli unsurlardan biridir. Web sitenin arama motorlarında iyi bir şekilde indekslenmesine yardımcı olduğu gibi, kullanıcılara sayfanın içeriği hakkında bilgi vererek, onların...
14 Ağustos 2018
Sinan Oypan
İleri seviye Google Adwords reklam ipuçları
Google Adwords reklam kampanyaları, Google üzerindeki arama sorguları üzerinden trafik çekmenize yardımcı olur. Adwords kampanyalarında dikkat edilmesi gereken farklı konular bulunmakta. Bunların yanı sıra da reklam performansını...
29 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticarette güven kazanmak için neler yapmalısınız?
E-ticarette güven kazanmak, sadık müşteri kitleleri kazanmanıza yardımcı olurken, kulaktan kulağa pazarlama sayesinde yeni kitlelere ulaşmanızı da kolaylaştırır. Bunların yanı sıra marka imajınızın güçlenmesi açısından da...
6 Mayıs 2020
Sinan Oypan
B2B e-ticaret firmaları B2C iş modeline geçerken neler yapmalı?
B2B e-ticaret firmaları, hedef kitlelerini genişletmek ve yeni bir kanal üzerinden satış yapmak için B2C iş modeline de geçebilirler. Özellikle üretici firmalar için bu durum, doğrudan tüketicilere ulaşma fırsatını sağladığı...
24 Ağustos 2019
Sinan Oypan