fbpx

E-ticarette lojistik yönetimi nedir ve neden önemlidir?

16 Şubat 2018
Sinan Oypan

Online bir mağaza sahibi olduğunuzda, sadece ürünlerinizi site üzerinde sergilemeniz ve müşterilerle iletişime geçerek, pazarlama çalışmaları yapmanız yeterli değildir. Tüm bu çalışmaların başarılı bir şekilde yürütülebilmesi ve düzenli olarak satışların yapılarak, firmanın büyümesi için operasyonel süreçlerin de iyi bir şekilde yürütülmesi gerekir.

E-ticarette operasyon yönetimi site üzerinde yapılacak tüm işlerin önceden planlanarak süreçlerin doğru ve sürdürülebilir bir şekilde yürütülmesi demek oluyor. Bu süreçteki en önemli konulardan biri de lojistik yönetimi olarak öne çıkıyor. Doğru bir şekilde planlanmış lojistik yönetiminizin olmaması, e-ticaret sitenizde yaptığınız diğer tüm çalışmaların boşa gitmesine neden olabilir. Bu sebeple de e-ticarette lojistik yönetimi bir hayli önemli bir rol oynar.

Lojistik sürecinin iyi planlanması ve yönetilmesi, e-ticaret şirketinin daha verimli çalışmasını ve temellerinin sağlam olmasını sağlıyor.

Lojistik nedir?

E-ticarette lojistik yönetimi belli başlı temel yapılardan oluşuyor. Bunlar:

  • Ürünlerin taşınması,
  • Ürün envanterlerinin tutulması,
  • Ürün stok durumunun kontrol edilmesi,
  • Ürünlerin idaresinin yapılması,
  • Ürünlerin depolanması ve bu süreçlerin takip edilmesi,
  • Ürünlerin paketlenme sürecinin takibinin yapılması,
  • Depo ve ürün takip maliyetlerinin kontrol edilmesi,
  • Ürünlerin müşterilere ulaştırılması.

E-ticarette lojistiği bu şekilde özetleyebiliriz. Tüm bu çalışmalar, operasyon yönetiminin bel kemiğini oluşturuyor da diyebiliriz. Çünkü ürün yönetiminin doğru yapılmaması ve ürünün tedariğinden, müşteriye ulaşana kadarki sürecin iyi yönetilmemesi uzun vadede e-ticaret firmalarına zarar verebilir.

E-ticarette lojistik neden önemlidir?

E-ticarette lojistik süreci maliyetleri de artırmaktadır. Bu sebeple de lojistik konusu üzerine özenle çalışmak gerekmektedir. Lojistik sürecinde, hem depo maliyetlerini, hem çalışan personel maliyetlerini hem de tedarikçilerle olan anlaşmaları ve bunların maliyetlerini kontrol altında tutmak önemlidir.

Yatay e-ticaret modelinde iş yapan firmalar depo yönetimi konusunda özellikle dikkatli olmak zorunda oluyorlar. Çünkü ürün gamının artması depo masraflarının da artmasına neden olabiliyor. Bu sebeple de kendi depolarını kurmak yerine firmalar kimi zaman tedarikçilerin depolarından yararlanarak, ürünlerini doğrudan bu firmalar üzerinden müşterileriyle buluşturabiliyorlar.

Tabii ki tedarikçilerin depolarından yararlanmak ve kargo süreçlerini onlara bırakmak müşteri memnuniyeti ve teslimat süreleri konusunda sıkıntılar yaratabiliyor. Bu süreç sizin elinizde olmadığı için, kontrolleri dilediğiniz gibi yapmayabiliyorsunuz. Bu da kimi durumlarda firmaların sıkıntı yaşamasına neden oluyor. Bu nedenle de çok satan ürün gamlarında, firmalar kendi stoklarını tutarak, hem kontrolü sağlıyor hem de daha hızlı gönderilerle müşteri memnuniyetini artıracak çalışmalar yapabiliyor.

Lojistik sürecinde aynı zamanda ürünlerin stok kontrollerinin ve depo yönetiminin yapılması da önemli bir roldür. Stoğu biten ürünleri takip etmek ve yenilerini tedarik etmek, talep gören ürünleri analiz ederek, stok alt limitlerini belirlemek satışların sürdürülebilir şekilde devam etmesine olanak tanır.

Ürün sayısının ve kategorilerinin artması da doğal olarak stok takibini zorlaştırmaktadır. Bu sebeple de otomasyon yazılımlarını kullanmak ve depo yönetiminde raf düzenlerini iyi bir şekilde hazırlamak kritik bir rol oynamaktadır. Otomasyon yazılımları e-ticaret sitesi üzerinde görülen ürün stok sayılarıyla depoda bulunan ürünler arasında bir koordinasyon sağlar ve ürün takiplerinin daha kolay bir şekilde yapılmasını sağlar. Aynı zamanda belirlenen stok alt limitlerinde gerekli uyarıların yapılmasını sağlayarak tedarikçilerle iletişime geçilmesi konusunda firmayı da uyarır.

Envanter yönetimi de lojistiğin önemli dallarından biridir. Raf düzenlerinin iyi yapılmaması kargo sürecinde yanlış ürünlerin müşterilere gönderilmesine de neden olabilir. Bu da hem müşteri memnuniyetini olumsuz etkiler hem de ekstra kargo maliyetleri çıkartacağı için firmanın zarar etmesine neden olur.

Lojistikle ilgili en önemli konulardan biri de doğru ürünlerin müşterilere ulaşmasını sağlamak, paketleme ve kargo sürecini yönetmektir. Müşterileriniz firmanın arka planda olan işlerini düşünmeyecektir. Onlar için önemli olan sipariş ettikleri ürünün hasarsız ve hızlı bir şekilde ellerine ulaşmasıdır. Aynı zamanda güzel bir kutu açma deneyimi yaşamaktır. Bu sebeple de lojistik yönetiminde bu konuya da özenli bir şekilde yaklaşmanız gerekir.

Site üzerinde sipariş aldıktan sonra, depo üzerinde doğru ürünleri bularak, iyi bir paketleme işleminden sonra kargo sürecini yönetmeniz gerekir.

Lojistik bölümün iş süreci sipariş verilen ürünün müşteriye ulaşmasıyla tamamlanmış olur. Bu sebeple de bu bölümün çalışma süreci, ürünün tedarik aşamasında başlar ve ürün müşteriye ulaşana kadar devam eder.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Email Marketing Hataları | En Çok Yapılan 6 Hata
Email marketing hataları arasından en çok yapılan 6 hatayı bu yazımızda ele alacağız. Geri dönüşüm ve cirosal olarak önemli bir yere sahip olan email marketing'de bu 6 hatayı bir daha yapmamak için gelin hep beraber yazımızı...
20 Mart 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları yakında Instagram üzerinden ürün satışı yapabilecekler
Son dönemlerde Instagram, reklam gelirlerini artırmak için firmalara farklı reklam modelleri sunmaya başladı. Markaların bu mecradaki faaliyetlerinin artması ve reklamlara da ilgi göstermesi, Instagram için yeni bir alan doğmasına...
8 Kasım 2016
Sinan Oypan
E-ticarette bütçe planlaması nedir ve nasıl yapılır?
E-ticarette bütçe planlaması, uzun vadede şirketi ayakta tutmak, yeni yatırımlar yapabilmek ve pazarlama çalışmaları yapabilmek için gereklidir. E-ticaret firmalarının ellerindeki sermayeyi doğru bir şekilde yönetebilmesi ve...
4 Aralık 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya pazarlama bütçesi oluştururken gerekli olan 5 öge
Sosyal medya pazarlama çalışmaları için bütçe planı yaparken dikkat edilmesi gereken bir takım öğeler bulunur. Bu öğeler, bütçenizi nasıl bir şekilde yöneteceğiniz ve hangi alanlara ne gibi yatırımlar yapmanız gerektiği...
5 Ekim 2017
Sinan Oypan
Rekabette öne çıkmanızı sağlayacak trend arama yöntemleri
Yeni trend arama yöntemlerini kullandığınızda sektördeki rekabette öne çıkabileceğiniz gibi sunacağınız farklılıklar nedeniyle tüketicilerin de ilgisini çekebilirsiniz. Günümüzde hem teknolojik yenilikler hem de değişen...
10 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticarette Instagram kullanmak için 10 sebep
Instagram günümüzde en aktif şekilde kullanılan sosyal ağlardan biri ve e-ticarette Instagram kullanmak için de birçok farklı sebep bulunmakta. Marka bilinirliği artırmak, ürün tanıtımı yapmak ve yeni hedef kitlelere ulaşma gibi...
16 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin organik trafiğini nasıl artırabilirsiniz?
E-ticaret sitenizin organik trafiğe ihtiyacı vardır. Organik trafiğiniz olmadan sadece reklamlara bağımlı kalmanız elinizdeki sermayeyi bu reklamlara ayırmanıza neden olabileceği gibi karlılığınızın da azalmasına neden olabilir....
27 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Instagram’da başarının sırrı mükemmel fotoğraflar değil
Özellikle geçtiğimiz yıl Instagram, firmalar arasında bir hayli popüler olmaya başladı. İnternet kullanıcılarının bir kısmının artık bu platformu daha aktif bir şekilde kullanıyor olmaları ve Instagram’ın markalara sunduğu...
25 Ocak 2017
Sinan Oypan
Sosyal platform reklamlarında kaçınmanız gereken hatalar
Sosyal platform reklamları günümüzde e-ticaret firmalarına önemli geri dönüşümler sağladığı gibi ürünlere talep yaratmak için de önemli. Sosyal medya reklamlarını verirken bazı kurallara dikkat etmek hem maddi olarak size...
29 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde hemen uygulayabileceğiniz ileri seviye SEO teknikleri
E-ticaret sitenizi arama motorlarının daha iyi tarayabildiği ve daha iyi indeksleyebildiği bir hale getirmek organik olarak elde edeceğiniz trafiği artıracağı için, elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza yardımcı olur....
13 Kasım 2017
Sinan Oypan
2018’de öne çıkacak müşteri hizmetleri trendleri
Müşteri hizmetleri e-ticaretteki en önemli alanlardan biridir. Müşteri memnuniyetini artırmak, satış öncesi ve sonrasında destek sunmak ve müşterilerle iyi ilişkiler kurmak için sağlam temelleri olan bir müşteri hizmetleri...
5 Ocak 2018
Sinan Oypan
Yazacak konu bulamadığınızda yeni içerik fikirleri nasıl oluşturabilirsiniz?
Blog içeriği oluşturmak bazen zor olabiliyor ve bu nedenle de bir süre sonra konu bulunamadığı için blog çalışmalarına ara verilebiliyor. Konu sıkıntısı çekmeye başladığınızda izleyebileceğiniz bazı yollar bulunuyor. Bu...
7 Ağustos 2016
Sinan Oypan