E-ticarette lojistik yönetimi nedir ve neden önemlidir?

16 Şubat 2018
Sinan Oypan
E-ticarette lojistik yönetimi nedir ve neden önemlidir?

Online bir mağaza sahibi olduğunuzda, sadece ürünlerinizi site üzerinde sergilemeniz ve müşterilerle iletişime geçerek, pazarlama çalışmaları yapmanız yeterli değildir. Tüm bu çalışmaların başarılı bir şekilde yürütülebilmesi ve düzenli olarak satışların yapılarak, firmanın büyümesi için operasyonel süreçlerin de iyi bir şekilde yürütülmesi gerekir.

E-ticarette operasyon yönetimi site üzerinde yapılacak tüm işlerin önceden planlanarak süreçlerin doğru ve sürdürülebilir bir şekilde yürütülmesi demek oluyor. Bu süreçteki en önemli konulardan biri de lojistik yönetimi olarak öne çıkıyor. Doğru bir şekilde planlanmış lojistik yönetiminizin olmaması, e-ticaret sitenizde yaptığınız diğer tüm çalışmaların boşa gitmesine neden olabilir. Bu sebeple de e-ticarette lojistik yönetimi bir hayli önemli bir rol oynar.

Lojistik sürecinin iyi planlanması ve yönetilmesi, e-ticaret şirketinin daha verimli çalışmasını ve temellerinin sağlam olmasını sağlıyor.

Lojistik nedir?

E-ticarette lojistik yönetimi belli başlı temel yapılardan oluşuyor. Bunlar:

  • Ürünlerin taşınması,
  • Ürün envanterlerinin tutulması,
  • Ürün stok durumunun kontrol edilmesi,
  • Ürünlerin idaresinin yapılması,
  • Ürünlerin depolanması ve bu süreçlerin takip edilmesi,
  • Ürünlerin paketlenme sürecinin takibinin yapılması,
  • Depo ve ürün takip maliyetlerinin kontrol edilmesi,
  • Ürünlerin müşterilere ulaştırılması.

E-ticarette lojistiği bu şekilde özetleyebiliriz. Tüm bu çalışmalar, operasyon yönetiminin bel kemiğini oluşturuyor da diyebiliriz. Çünkü ürün yönetiminin doğru yapılmaması ve ürünün tedariğinden, müşteriye ulaşana kadarki sürecin iyi yönetilmemesi uzun vadede e-ticaret firmalarına zarar verebilir.

E-ticarette lojistik neden önemlidir?

E-ticarette lojistik süreci maliyetleri de artırmaktadır. Bu sebeple de lojistik konusu üzerine özenle çalışmak gerekmektedir. Lojistik sürecinde, hem depo maliyetlerini, hem çalışan personel maliyetlerini hem de tedarikçilerle olan anlaşmaları ve bunların maliyetlerini kontrol altında tutmak önemlidir.

Yatay e-ticaret modelinde iş yapan firmalar depo yönetimi konusunda özellikle dikkatli olmak zorunda oluyorlar. Çünkü ürün gamının artması depo masraflarının da artmasına neden olabiliyor. Bu sebeple de kendi depolarını kurmak yerine firmalar kimi zaman tedarikçilerin depolarından yararlanarak, ürünlerini doğrudan bu firmalar üzerinden müşterileriyle buluşturabiliyorlar.

Tabii ki tedarikçilerin depolarından yararlanmak ve kargo süreçlerini onlara bırakmak müşteri memnuniyeti ve teslimat süreleri konusunda sıkıntılar yaratabiliyor. Bu süreç sizin elinizde olmadığı için, kontrolleri dilediğiniz gibi yapmayabiliyorsunuz. Bu da kimi durumlarda firmaların sıkıntı yaşamasına neden oluyor. Bu nedenle de çok satan ürün gamlarında, firmalar kendi stoklarını tutarak, hem kontrolü sağlıyor hem de daha hızlı gönderilerle müşteri memnuniyetini artıracak çalışmalar yapabiliyor.

Lojistik sürecinde aynı zamanda ürünlerin stok kontrollerinin ve depo yönetiminin yapılması da önemli bir roldür. Stoğu biten ürünleri takip etmek ve yenilerini tedarik etmek, talep gören ürünleri analiz ederek, stok alt limitlerini belirlemek satışların sürdürülebilir şekilde devam etmesine olanak tanır.

Ürün sayısının ve kategorilerinin artması da doğal olarak stok takibini zorlaştırmaktadır. Bu sebeple de otomasyon yazılımlarını kullanmak ve depo yönetiminde raf düzenlerini iyi bir şekilde hazırlamak kritik bir rol oynamaktadır. Otomasyon yazılımları e-ticaret sitesi üzerinde görülen ürün stok sayılarıyla depoda bulunan ürünler arasında bir koordinasyon sağlar ve ürün takiplerinin daha kolay bir şekilde yapılmasını sağlar. Aynı zamanda belirlenen stok alt limitlerinde gerekli uyarıların yapılmasını sağlayarak tedarikçilerle iletişime geçilmesi konusunda firmayı da uyarır.

Envanter yönetimi de lojistiğin önemli dallarından biridir. Raf düzenlerinin iyi yapılmaması kargo sürecinde yanlış ürünlerin müşterilere gönderilmesine de neden olabilir. Bu da hem müşteri memnuniyetini olumsuz etkiler hem de ekstra kargo maliyetleri çıkartacağı için firmanın zarar etmesine neden olur.

Lojistikle ilgili en önemli konulardan biri de doğru ürünlerin müşterilere ulaşmasını sağlamak, paketleme ve kargo sürecini yönetmektir. Müşterileriniz firmanın arka planda olan işlerini düşünmeyecektir. Onlar için önemli olan sipariş ettikleri ürünün hasarsız ve hızlı bir şekilde ellerine ulaşmasıdır. Aynı zamanda güzel bir kutu açma deneyimi yaşamaktır. Bu sebeple de lojistik yönetiminde bu konuya da özenli bir şekilde yaklaşmanız gerekir.

Site üzerinde sipariş aldıktan sonra, depo üzerinde doğru ürünleri bularak, iyi bir paketleme işleminden sonra kargo sürecini yönetmeniz gerekir.

Lojistik bölümün iş süreci sipariş verilen ürünün müşteriye ulaşmasıyla tamamlanmış olur. Bu sebeple de bu bölümün çalışma süreci, ürünün tedarik aşamasında başlar ve ürün müşteriye ulaşana kadar devam eder.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette karlılık oranları nasıl artırılır?
E-ticarette karlılık oranları nasıl artırılır?
Karlılık oranları arttığında e-ticaret şirketinizin uzun vadede başarısını ve devamlılığını sağlar ve şirketinizi geliştirmek için de nakit akışı sunar. Karlılığı artırmak için yapılabilecek farklı çalışmalar ve...
7 Haziran 2020
Sinan Oypan
Dijital pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken etkileşimler
Dijital pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken etkileşimler
Dijital pazarlama çalışmalarında etkileşimler, pazarlama çalışmalarının ne kadar kişiye eriştiğini ve erişilen kitlenin bu içerikleri ne kadar ilgi çekici bulduğunu görmesini sağlar. Etkileşimleri ölçerek, pazarlama...
5 Şubat 2018
Sinan Oypan
Sosyal platform reklamlarında kaçınmanız gereken hatalar
Sosyal platform reklamlarında kaçınmanız gereken hatalar
Sosyal platform reklamları günümüzde e-ticaret firmalarına önemli geri dönüşümler sağladığı gibi ürünlere talep yaratmak için de önemli. Sosyal medya reklamlarını verirken bazı kurallara dikkat etmek hem maddi olarak size...
29 Temmuz 2020
Sinan Oypan
SEO çalışmaları nasıl şekillenecek? | 2019 İnfografik
SEO çalışmaları nasıl şekillenecek? | 2019 İnfografik
SEO çalışmaları her konuda olduğu gibi yıldan yıla farklı bir kulvara geçecek ve markaların bu değişime ayak uydurması gerekecek. SEO çalışmaları özellikle uzun vadede iyi sonuçlar getirerek, organik olarak sürekli bir trafik...
26 Aralık 2018
Sinan Oypan
7 adımda sosyal medya yönetim stratejisini nasıl hazırlayabilirsiniz?
7 adımda sosyal medya yönetim stratejisini nasıl hazırlayabilirsiniz?
Sosyal medya yönetimi e-ticaret firmaları için günümüzde önemli bir yere sahip. Hem organik hem de ücretli reklamlarla yeni hedef kitlelere ulaşılarak, marka ve ürün bilinirliği artırılabileceği gibi hem de mevcut takipçilerle...
20 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler
Online itibar yönetimi hakkında bilmeniz gerekenler
Online itibar yönetimi, internet üzerinden iş yapan tüm kurum ve kişilerin özellikle üzerinde durması gereken konulardan biri. Adından da anlaşılabileceği gibi bu kavram, internet üzerinde yaptığınız işler sonucunda edindiğiniz...
23 Nisan 2019
Sinan Oypan
Sosyal medya için video çekme ipuçları
Sosyal medya için video çekme ipuçları
Sosyal medya için video çekmek, etkileşimlerinizi artıracağı gibi yeni hedef kitlelere ulaşmanıza da yardımcı olarak, marka imajınızı güçlendirir. Video içeriklere olan talebin artışta olması, sosyal ağlar üzerinde de video...
15 Mart 2020
Sinan Oypan
Ramazan Ayı İçin Özel Kampanya Oluşturma Rehberi
Ramazan Ayı İçin Özel Kampanya Oluşturma Rehberi
E-ticaret siteniz için kısa, orta ya da uzun vadeli planlarınız vardır mutlaka. Bu planlarınızın geleceğe dönük olması elbette önemlidir fakat bir yandan da değişime ayak uydurabilen, ihtiyaç anında farklı amaçlara uyarlanabilen...
8 Mart 2021
Markethinkers
E-ticaret firmanız için Youtube kanalı oluştururken nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticaret firmanız için Youtube kanalı oluştururken nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticaret sitenizi tanıtmak ve işinizi duyurmak için kullanabileceğiniz pazarlama kanallarından biri de Youtube. Hem video içeriklere olan ilginin artması hem de Google’dan sonraki en büyük ikinci arama motoru özelliğine sahip olması...
19 Haziran 2017
Sinan Oypan
Farklı ülkelere açılmayı düşünüyorsanız bilmeniz gereken 4 konu
Farklı ülkelere açılmayı düşünüyorsanız bilmeniz gereken 4 konu
Yurtdışına satış yapmak veya bu ülkelere yatırım yapmak üzerinde bir hayli düşünülmesi gereken konulardır. Bilmediğiniz bir pazara açılmak, bu ülkenin dinamiklerini öğrenmek, yasal konular ve lojistik gibi birçok detay göz...
30 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Network kurarken bunları yapmaktan kaçınmalısınız
Network kurarken bunları yapmaktan kaçınmalısınız
Geçtiğimiz günlerde network kurmanın öneminden bahsetmiştik. Bu rehberimizde de network kurarken nelere dikkat etmeniz gerektiği üzerinde duracağız. Sektörde tanıdığınız insanların sayısının fazla olması önemli olsa da...
7 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Bir e-ticaret şirketinin iflas etmesine neden olan durumlar
Bir e-ticaret şirketinin iflas etmesine neden olan durumlar
E-ticarette başarı hikayelerinin yanı sıra başarısızlık hikayeleri de bulunuyor. Birçok firma farklı sebeplerden dolayı iflasını açıklayarak işini sonlandırabiliyor. Başarı hikayelerinden dersler alındığı gibi...
5 Mayıs 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin