E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?

5 Nisan 2018
Sinan Oypan

Kullanıcı deneyimi e-ticaret sitelerinde geri dönüşümlere önemli bir şekilde etki eden faktörlerden biri olarak öne çıkmaktadır. Site üzerindeki kullanıcı deneyimini geliştirmek, tüketicilerin site üzerinde geçirdikleri süreyi artırırken, site üzerinde geçirilen vaktin daha kaliteli olmasını yani satışa dönüşme oranını da artırmaktadır.

Kullanıcı deneyimi nedir?

Kullanıcı deneyimi, kullanıcının bir ürün, servis ya da hizmeti kullanırken hissettiği duygular ve genel olarak bu eylemden edindiği deneyimlerdir. Bu deneyimlerin ve hissiyatın iyi yönde olması, tüketicinin ürün, hizmet ya da servisle ilgili düşüncelerinin olumlu yönde değişmesini sağlar.

Kullanıcı deneyimi, UX (User Experience) olarak da bilinmektedir. Bu deneyim bir ürün ya da hizmetin tüm sürecini kapsar. Söz konusu bir ürünse, ürünün tasarımı, genel olarak tüketicinin hangi sorunlarını nasıl çözdüğü, ürünün fiyatı, nasıl çalıştığı, ürünün paketi gibi birçok detay kullanıcı deneyimini ilgilendirir.

Kullanıcı deneyimi ürünler üzerinde olduğu gibi web site üzerinde de tasarım yoluyla gerçekleşmektedir. Sitenin tasarımı, navigasyon, kullanılan renkler, boş alanlar, kullanılan görseller, metinlerin uzunluğu, butonların yerleri, ödeme sürecinin kolaylığı gibi detaylar web sitelerinin kullanıcı deneyimini etkileyen faktörler arasında yer almaktadır.

Kullanıcı deneyimi neden önemlidir?

E-ticaret site tasarımlarında kullanıcı deneyimini önemli kılan birçok farklı unsur da bulunmaktadır.

Site üzerinde geçirilen süreyi artırır

Web site tasarımının kullanıcıların deneyimlerini geliştirmek üzerine kurulu olması, kullanıcının site üzerinde daha uzun süre vakit geçirmesini sağlayacağı için, tüketiciyi satın alma eylemine de daha çok yaklaştırır. Site navigasyonunun kolay olması, kullanıcıların aradıkları ürünlere daha kolay ulaşmalarını sağlarken, kullanılan görsellerin doğru yerlere yerleştirilmesi, ürünlerle ilgili doğru bilgilerin alınmasını sağlar.

Bunlara ek olarak kullanılan formlar ve butonların konumları ve renkleri de bu içeriklerden alınacak olan geri dönüşümlerin artmasına yardımcı olacaktır. Ödeme sayfalarında yapılacak geliştirmeler ise ödeme süreçlerini kısaltacağı için, tüketicilerin daha hızlı bir şekilde eyleme geçmesine yardımcı olarak, satın alma sürecini kolaylaştıracaktır.

Tüketici sadakatini artırır

Kullanıcı deneyiminin bir diğer avantajı ise tüketici sadakatini artırmasıdır. Tüketiciler hizmetlerini kullanmaktan memnun oldukları firmalardan alışveriş yapmayı tercih ederler. Bir sorun yaşamadan alışveriş yapabilecekleri; sorun yaşasalar dahi bir çözüm sunabilecek firmaları tercih ederler. Bunu sağlamanın yollarından biri de kullanıcı deneyimini geliştirmektir.

Kullanıcı deneyimini geliştirmeden, site üzerinde yenilikler yapmanız, yeni ürünler getirmeniz tüketicileri markanıza bağlı yapmayacaktır. Onlara iyi bir alışveriş deneyimi sunmanız gerekir. Alışverişlerin büyük bir bölümü yaşanan deneyimler üzerine kurulu olduğu için, onlara bu iyi deneyimleri yaşatmanız uzun vadede sadık müşteri kitlelerine ulaşmanızı sağlar.

Yatırım getirisi ve geri dönüşümleri artırır

Tüketici sadakati sağlamak ve ziyaretçilerin site üzerinde daha uzun süre geçirmelerini sağlamak, doğal olarak elde edeceğiniz yatırım getirilerini ve geri dönüşümlerinizi de artırmanızı sağlayacaktır.

Sadık müşterileriniz devamlı olarak siteniz üzerinden alışveriş yapmayı tercih ederken, siteyi ziyaret edenler site üzerinde rahatlıkla gezinerek, aradıkları ürünleri kolay bir şekilde bulabilecekler. Bu unsurlar da doğal olarak site üzerindeki satın alma faaliyetlerinin artmasını sağlayacaktır.

Kullanıcı deneyimi SEO için de önemlidir

Eskiden SEO genel olarak teknik çalışmalar ve anahtar kelimeler üzerine kuruluydu; ancak son yıllarda Google’un değişen algoritmaları kullanıcı deneyimini de işin içine katmaya başladı. Web siteleri Google üzerinde sıralanırken, anahtar kelimeler, içeriklerin kalitesi, alan adı otoritesi gibi değerler göz önünde bulundurulurken, artık kullanıcı deneyimi kalitesi de sıralamada önemli bir yere sahip.

Kullanıcı deneyimi iyi olduğunda, ziyaretçilerin site üzerinde geçirdikleri süre de doğal olarak artıyor. Kullanıcıların belli bir internet sitesi üzerinde daha uzun süre kalıyor olmaları da arama motorlarına bu sayfalarının içeriklerinin ve kullanıcı deneyiminin iyi olduğu bilgisini veriyor. Bu da doğal olarak bu sitelerin Google üzerindeki sıralamasını yükseltmeye yarıyor.

Müşteri memnuniyetini artırır

Kullanıcı deneyiminin olması müşterilerin yaptıkları alışverişlerden ya da kullandıkları hizmetten memnun kalmalarını sağlar. Kullanıcıların mutlu olması da kulaktan kulağa pazarlama için bir fırsat doğuracaktır. Kullanıcılar kendi çevrelerine de markanızdan bahsederek, sizi tavsiye edecektir. Bu da doğal olarak sosyal kanıt öğesi olarak markanızın değerinin artmasına yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 1. Bölüm

İlgili rehber:Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 2. Bölüm

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İşinizi yönetmek için kullanabileceğiniz proje yönetim araçları
Proje yönetim araçları, uzaktan çalışan ekipler veya ekibinin performansını ve çalışmalarını takip etmek isteyenlere çözüm sağlayan yazılımlardır. Ekip yönetimi, yeni iş atamaları, mevcut işlerin takibi, ekip işi...
10 Ocak 2020
Sinan Oypan
B2B’de geri dönüşümlerin düşmesine neden olan hatalar
B2B, B2C’ye kıyasla daha zor bir alandır; ancak hacim olarak bakıldığında B2B’ler üzerindeki işlem hacmi daha fazladır. B2B e-ticaret sitelerinin hazırlanışında ve yönetiminde yapılan bazı hatalar da bu işlem hacminin...
19 Ekim 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde sıkça sorulan sorular sayfaları neden önemli?
Online alışveriş sitelerindeki en önemli sayfalardan biri de sıkça sorulan sorular (SSS) sayfalarıdır. Tüketicileri bilgilendirmek ve müşteri desteği sağlama adına bu sayfaların e-ticaret siteleri üzerinde önemli bir görevi...
7 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nedir? Neden Facebook paylaşımları için tek bir doğru zaman yok, Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabını bu yazımızda. Facebook...
8 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Kış indirimleri ile e-ticarette satışlarınızı nasıl artırabilirsiniz?
Kış indirimleri ile satışlarınızı artırmak için e-ticaret siteniz ve internet üzerinde yapabileceğiniz birçok farklı çalışma bulunuyor. Pandemi sürecinde işinizi internete taşımanız, olası bir ikinci dalgada işinize devam...
14 Eylül 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde müşteri memnuniyetini nasıl sağlarsınız?
Tüm işletmeleri başarıya ulaştıracak en önemli faktör müşteri memnuniyetidir. Satın aldığı ürün ya da hizmetten memnun olan müşteri, işletmenin diğer potansiyel müşteriler tarafından da tanınmasını sağlar ve bu sayede...
12 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
Pandemide e-ticarete yatırım yapmak için atmanız gereken adımlar
Pandemi günümüzde halen bir tehdit oluşturmakta ve fiziki mağazalar için e-ticarete yatırım yapmak bu süreçte oldukça önemli bir adım oldu. Çünkü geçtiğimiz ilkbahar aylarında sokağa çıkma yasakları ve toplu olarak buluşma...
7 Eylül 2020
Sinan Oypan
Anneler Günü’nde satışlarınızı artırmak için kullanabileceğiniz pazarlama taktikleri
Anneler Günü, e-ticaret firmalarının satışlarını artırmaları için yararlanabilecekleri özel günlerden biri. Farklı gruplardaki tüketiciler, bu özel günde anneleri için farklı hediye arayışlarına girebiliyor ve firmalar da...
7 Mayıs 2018
Sinan Oypan
İşinizi geliştirmek için rekabetten nasıl faydalanabilirsiniz?
İşi geliştirip, daha iyi bir yere getirmek, daha fazla müşteriye sahip olmak ve karlılığı artırmak tüm şirketlerin öncelikli amaçları arasındadır. Tüm bunları yapabilmek için birçok strateji belirlenebilir, farklı yöntemlere...
8 Eylül 2016
Sinan Oypan
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin!
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin adlı yazımızda çalıştığınız SEO ajansı ile yollarınızı ayırmanız gerektiğini belirten 5 durumu sizler için derledik. Eğer SEO Ajansınız bunları yapıyorsa sizin yararınıza...
25 Aralık 2016
Sinan Oypan
Takı satışı yapanlar için dijital pazarlama ipuçları
İnternetten takı satışı yapan firmalar için dijital pazarlama çalışmaları, geri dönüşümlerini ve satışlarını artırmak için gereklidir. Bu çalışmalar olmadan sadece organik büyümeye bağımlı kalmak, beklenen sonuçların...
8 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Yurtdışına satış yaparken bilmeniz gerekenler
Yurtdışına satış yapmak istiyorum ya da bir diğer deyişle yurtdışına mal satmak istiyorum mu diyorsunuz? İnternetten yurtdışına satış nasıl yapılır, internetten yurtdışına ürün satmak, yurtdışına satış yapmak için...
9 Şubat 2017
Sinan Oypan