E-ticarette kullanıcı deneyimi nedir ve neden önemlidir?

5 Nisan 2018
Sinan Oypan

Kullanıcı deneyimi e-ticaret sitelerinde geri dönüşümlere önemli bir şekilde etki eden faktörlerden biri olarak öne çıkmaktadır. Site üzerindeki kullanıcı deneyimini geliştirmek, tüketicilerin site üzerinde geçirdikleri süreyi artırırken, site üzerinde geçirilen vaktin daha kaliteli olmasını yani satışa dönüşme oranını da artırmaktadır.

Kullanıcı deneyimi nedir?

Kullanıcı deneyimi, kullanıcının bir ürün, servis ya da hizmeti kullanırken hissettiği duygular ve genel olarak bu eylemden edindiği deneyimlerdir. Bu deneyimlerin ve hissiyatın iyi yönde olması, tüketicinin ürün, hizmet ya da servisle ilgili düşüncelerinin olumlu yönde değişmesini sağlar.

Kullanıcı deneyimi, UX (User Experience) olarak da bilinmektedir. Bu deneyim bir ürün ya da hizmetin tüm sürecini kapsar. Söz konusu bir ürünse, ürünün tasarımı, genel olarak tüketicinin hangi sorunlarını nasıl çözdüğü, ürünün fiyatı, nasıl çalıştığı, ürünün paketi gibi birçok detay kullanıcı deneyimini ilgilendirir.

Kullanıcı deneyimi ürünler üzerinde olduğu gibi web site üzerinde de tasarım yoluyla gerçekleşmektedir. Sitenin tasarımı, navigasyon, kullanılan renkler, boş alanlar, kullanılan görseller, metinlerin uzunluğu, butonların yerleri, ödeme sürecinin kolaylığı gibi detaylar web sitelerinin kullanıcı deneyimini etkileyen faktörler arasında yer almaktadır.

Kullanıcı deneyimi neden önemlidir?

E-ticaret site tasarımlarında kullanıcı deneyimini önemli kılan birçok farklı unsur da bulunmaktadır.

Site üzerinde geçirilen süreyi artırır

Web site tasarımının kullanıcıların deneyimlerini geliştirmek üzerine kurulu olması, kullanıcının site üzerinde daha uzun süre vakit geçirmesini sağlayacağı için, tüketiciyi satın alma eylemine de daha çok yaklaştırır. Site navigasyonunun kolay olması, kullanıcıların aradıkları ürünlere daha kolay ulaşmalarını sağlarken, kullanılan görsellerin doğru yerlere yerleştirilmesi, ürünlerle ilgili doğru bilgilerin alınmasını sağlar.

Bunlara ek olarak kullanılan formlar ve butonların konumları ve renkleri de bu içeriklerden alınacak olan geri dönüşümlerin artmasına yardımcı olacaktır. Ödeme sayfalarında yapılacak geliştirmeler ise ödeme süreçlerini kısaltacağı için, tüketicilerin daha hızlı bir şekilde eyleme geçmesine yardımcı olarak, satın alma sürecini kolaylaştıracaktır.

Tüketici sadakatini artırır

Kullanıcı deneyiminin bir diğer avantajı ise tüketici sadakatini artırmasıdır. Tüketiciler hizmetlerini kullanmaktan memnun oldukları firmalardan alışveriş yapmayı tercih ederler. Bir sorun yaşamadan alışveriş yapabilecekleri; sorun yaşasalar dahi bir çözüm sunabilecek firmaları tercih ederler. Bunu sağlamanın yollarından biri de kullanıcı deneyimini geliştirmektir.

Kullanıcı deneyimini geliştirmeden, site üzerinde yenilikler yapmanız, yeni ürünler getirmeniz tüketicileri markanıza bağlı yapmayacaktır. Onlara iyi bir alışveriş deneyimi sunmanız gerekir. Alışverişlerin büyük bir bölümü yaşanan deneyimler üzerine kurulu olduğu için, onlara bu iyi deneyimleri yaşatmanız uzun vadede sadık müşteri kitlelerine ulaşmanızı sağlar.

Yatırım getirisi ve geri dönüşümleri artırır

Tüketici sadakati sağlamak ve ziyaretçilerin site üzerinde daha uzun süre geçirmelerini sağlamak, doğal olarak elde edeceğiniz yatırım getirilerini ve geri dönüşümlerinizi de artırmanızı sağlayacaktır.

Sadık müşterileriniz devamlı olarak siteniz üzerinden alışveriş yapmayı tercih ederken, siteyi ziyaret edenler site üzerinde rahatlıkla gezinerek, aradıkları ürünleri kolay bir şekilde bulabilecekler. Bu unsurlar da doğal olarak site üzerindeki satın alma faaliyetlerinin artmasını sağlayacaktır.

Kullanıcı deneyimi SEO için de önemlidir

Eskiden SEO genel olarak teknik çalışmalar ve anahtar kelimeler üzerine kuruluydu; ancak son yıllarda Google’un değişen algoritmaları kullanıcı deneyimini de işin içine katmaya başladı. Web siteleri Google üzerinde sıralanırken, anahtar kelimeler, içeriklerin kalitesi, alan adı otoritesi gibi değerler göz önünde bulundurulurken, artık kullanıcı deneyimi kalitesi de sıralamada önemli bir yere sahip.

Kullanıcı deneyimi iyi olduğunda, ziyaretçilerin site üzerinde geçirdikleri süre de doğal olarak artıyor. Kullanıcıların belli bir internet sitesi üzerinde daha uzun süre kalıyor olmaları da arama motorlarına bu sayfalarının içeriklerinin ve kullanıcı deneyiminin iyi olduğu bilgisini veriyor. Bu da doğal olarak bu sitelerin Google üzerindeki sıralamasını yükseltmeye yarıyor.

Müşteri memnuniyetini artırır

Kullanıcı deneyiminin olması müşterilerin yaptıkları alışverişlerden ya da kullandıkları hizmetten memnun kalmalarını sağlar. Kullanıcıların mutlu olması da kulaktan kulağa pazarlama için bir fırsat doğuracaktır. Kullanıcılar kendi çevrelerine de markanızdan bahsederek, sizi tavsiye edecektir. Bu da doğal olarak sosyal kanıt öğesi olarak markanızın değerinin artmasına yardımcı olacaktır.

İlgili rehber: Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 1. Bölüm

İlgili rehber:Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 2. Bölüm

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sosyal medya fikirleri | Paylaşım için alternatif içerikler
Sosyal medya fikirleri | Paylaşım için alternatif içerikler adlı yazımızda sosyal medya içerik fikirlerine ve üretebileceğiniz alternatif içeriklere değineceğiz. Sosyal medya paylaşımları, e-ticaret firmaları için...
11 Şubat 2017
Sinan Oypan
SEO nasıl yapılır?
SEO nasıl yapılır, SEO çalışması nasıl yapılır, SEO çalışmalarında anahtar kelime seçimi nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazımızda. SEO nasıl yapılır? E-ticaret sitenizi yeni kurduysanız ve SEO çalışmaları için...
3 Kasım 2017
Sinan Oypan
SEO odaklı içerik stratejisini 4 adımda nasıl hazırlayabilirsiniz?
İçerik çalışmalarınız sitenizin SEO performansını önemli ölçüde artırmaktadır. Sitenize trafik çekmek ve organik olarak görünürlüğünüzü artırmak için de SEO odaklı içerik çalışmaları yapabilirsiniz. Bu...
2 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Sesli arama motoru uyumluluğu için neler yapmanız gerekiyor?
Sesli arama motoru uyumluluğu günümüzde e-ticaret firmaları için daha önemli bir hal almaya başladığı için bu konuda stratejilerin geliştirilmesi gerekiyor. Akıllı cihazların tüketiciler arasındaki kullanımının artmasıyla...
9 Ekim 2019
Sinan Oypan
DDoS saldırıları sonrasında sitenizde satışlara tekrar başlarken neler yapmalısınız?
Geçtiğimiz günlerde internet alan adı sistemlerinin büyük birçoğunluğunu kontrol eden Dyn büyük bir DDoS saldırısına uğramıştı ve Twitter, Netflix, CNN, Reddit ve hem Avrupa’da hem de Amerika’da bunun gibi birçok firma bu...
27 Ekim 2016
Sinan Oypan
Ürün incelemesi hazırlarken bilmeniz gerekenler
Ürün incelemesi, e-ticaret sitenizde sattığınız ürünlere bir talep yaratmak ve tüketicilere ürünlerinizle ilgili detaylı bilgiler sunmanıza yardımcı olur. Ürün incelemeleri sadece etkileşim yaratmak amacıyla kullanılmaz; aynı...
11 Şubat 2020
Sinan Oypan
Bayram kampanyaları ile satışlarınızı artıracak taktikler
Bayram kampanyaları, tatil dönemlerinde e-ticaret sitenize tüketiciler çekmek için iyi ve etkili satış taktikleri arasında yer alıyor. Bayram ve tatil dönemlerinde tüketiciler, hem kendileri hem de sevdikleri için alışveriş...
16 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin tanıtımı için kullanabileceğiniz video fikirleri
Video fikirleri bulmak ve farklı video içeriklerle e-ticaret sitenizi öne çıkartmak, yeni hedef kitlelere ulaşmanıza yardımcı olurken, ürünlerinizi tanıtmanızı da sağlar. Tabii ki farklı video fikirleri bulmak ve video...
13 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Site içi arama özelliği e-ticaret sitelerinde tüketicilerin aradıkları ürünlere daha kolay ulaşabilmelerini sağlayarak, tüketicilerin daha hızlı bir şekilde eyleme geçmesinde önemli rol oynayan araçlardan biri. Site içi arama...
25 Kasım 2018
Sinan Oypan
Dijital pazarlama çalışmalarının 4 temel taşı
Dijital pazarlama çalışmaları için bir strateji oluştururken ana temel taşlar üzerinde durmak ve stratejilerinizi bu temel taşları üzerine koymak alınacak geri dönüşümleri artırır. Tabii ki bu temel taşları oluşturabilmek...
2 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Online Petshop Açmak ve Petshop Ürünleri Satmak
Online petshop açmak / online pet shop açmak ve petshop ürünleri satmak, sanal pet shop nasıl açılır, pet shop açma maliyeti / pet shop açma fiyatı yani pet shop açmak ne kadara mal olur, petshop açmak için gerekli belgeler /...
8 Mayıs 2018
Gökçe Beyazaslan
E-ticarette kargo ücreti nasıl düşürülür?
Kargo ücreti, e-ticarette hem firmaların hem de tüketicilerin özellikle üzerinde durdukları konular arasında yer alıyor. E-ticaret firmaları kargo ücretini düşürmek için çalışmalar yaparken, tüketiciler de düşük ücretli ya da...
29 Temmuz 2019
Sinan Oypan