fbpx

E-ticarette kriz yönetimi nasıl yapılmalı?

10 Nisan 2020
Sinan Oypan
E-ticarette kriz yönetimi nasıl yapılmalı?

Kriz yönetimi, e-ticaret firmalarının kimi zaman ilgilenmeleri gereken konulardan biri olmak zorunda oluyor. İstenmeyen bir olaydan sonra ortaya çıkabilecek krizlerin yanı sıra markadan bağımsız olarak sektörün getirdiği ve dış etkenlerin neden olduğu krizler de olmakta. Bu yazımızda da krizlere neden olan durumları ve bu krizlerle nasıl baş edilmesi gerektiğini ele alacağız.

Krize neden olan durumlar nedir ve kriz yönetimi nasıl yapılmalıdır?

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi markanın kendi tutumları haricinde de krize neden olan durumlar olmakta. Burada bu krizlerin ne olduğunu, neden olabileceğini ve böyle bir durumda kriz yönetimi nasıl yapılması gerektiği üzerinde duracağız.

Sosyal medyadaki problemler ve kriz yönetimi

Öncelikle geçmişte de sık gördüğümüz ve günümüzde de ara ara yaşanan sosyal medya krizleri ile başlayalım. Yanlış bir söylem, kazara yapılan paylaşımlar, çalışanların yaptığı hatalar, arkaplanı araştırılmadan trende uyum sağlamak için yapılan bazı pazarlama çalışmaları sosyal ağlar üzerinde ciddi krizlere neden olabilmekte. Bu tür krizlerde markaların bazı sorumluluklar almaları gerekmektedir.

Marka olarak böyle bir durumla karşı karşıya geldiğinizde, hızlı bir şekilde konuya müdahale etmeniz, konuyla ilgili bilginiz olduğunu belirtmeniz ve özür dilemeniz ilk etapta önemlidir. Yanlışlık yapılan paylaşımları ya da toplumun etik görüşlerine zarar veren paylaşımları yayından kaldırmak tek başına sorunu çözmeyecektir. Bu sebeple de insanların bu konu hakkında yorumlarını dinleyin; ancak onlarla tartışmaya girmekten kaçının.

Kriz, birkaç kullanıcı ile sizin aranızda geçiyorsa, konuşmayı sosyal ağlardan, telefon gibi daha kişisel iletişim kanallarına taşıyın. Böylelikle buradaki tartışma ve yorumların yayılmasının önüne geçmiş olursunuz.

Krizle ilgili olan açıklamalarınızı netleştirmek için üzerinde çalışın ve ortamın tepkisini ölçerek, açıklamanızı yazın. Kriz yönetimi sürecinde, olay çok büyüyorsa ve markaya ciddi zarar verme boyutuna gidiyorsa, online reklamlarınızı bir süreliğine durdurmanız da gerekebilir. Bunun yanı sıra sosyal ağlar üzerinde ileriye zamanlı gönderiler varsa onları da durdurmalısınız.

Sosyal medya kriz yönetimi ile ilgili daha kapsamlı bilgi almak için aşağıdaki rehberlerimizi okuyabilirsiniz.

İlgili rehber: Sosyal medya kriz yönetimi nasıl yapılır? | 1. Bölüm

İlgili rehber: Sosyal medya kriz yönetimi nasıl yapılır? | 2. Bölüm

Sepeti terk etme oranlarının yüksek olması

Markanın doğrudan kendi yapmadığı; ancak arkaplandaki bazı görünmez etkenlerin neden olduğu krizlerden biri de sepeti terk etme oranlarının normalin çok yüksek olmasıdır. Bu da şirket için bir krizdir; çünkü tüketiciler satın alma sürecinin sonuna kadar gelmişken, siteyi herhangi bir sebeple terk ederek sepetlerinde ürün bırakarak, şirketin potansiyel bir satış kaçırmalarına neden olur.

Öncelikle kullanıcıların hangi aşama da sitenizi terk ettiklerini öğrenmeniz gerekir. Sepet sayfasında mı, ödeme sayfasında mı sitenizi terk ediyorlar. Bu durumda sepet sayfasında, ürün sayfalarında yazmayan ek ücretler (KDV, kargo ücreti ve benzeri ücretler) göründüğünde tüketici yanlış yönlendirilmiş hissedebilir. Bunun yanı sıra ödeme sayfaları üzerinde de işlemlerin zor olması, çok fazla adım olması, yeterli ödeme seçeneğinin olmaması, güvenlik önlemlerininn olmaması gibi nedenler kullanıcıların sepette ürün bırakıp siteyi terk etmelerine neden olabilir.

İlgili rehber: Ödeme sayfalarında sepeti terk etme oranlarını düşürmenizi sağlayacak ipuçları

Bu süreçte sepette ürün bırakma oranlarını düşürmek için de bir kriz yönetimi yapmanız gerekir. Bu süreçte alışveriş yapmak için üyelik koşulu koymamak ve ziyaretçi girişi ile ödeme işlemi seçeneği sunmak, kargo ücretlerini saklamamak, mümkün olan durumlarda ücretsiz kargo seçeneğini sunmak ve ürün sayfalarında kargo alternatiflerini göstermek, farklı ödeme seçenekleri sunmak, ödeme sayfalarındaki işlemleri kolaylaştırarak, adımları azaltacak önlemler almanız ilk etapta yapmanız gereken çalışmalar arasındadır.

İlgili rehber: Ziyaretçilerin alışveriş sepetini terk etmemeleri için neler yapmalısınız?

İlgili rehber: Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası gönderiminde kullanabileceğiniz taktikler

Müşteri sadakati ile ilgili krizler

E-ticarette uzun vadeli başarı için müşteri sadakati gereklidir. Sadece yeni müşterilere bel bağlamak uzun vadede çok fazla reklam harcaması yapmanıza neden olacağı için de karlılığınızı düşürür. Şirket olarak sadık müşteriler kazanma da sorun yaşıyorsanız, bu konuyla ilgili de bir kriz yönetimi yapmanız gerekmektedir.

İlgili rehber: Müşteri sadakati neden önemli ve nasıl kazanılabilir?

Ürün kalitesinin düşük olması, verilen hizmette sıkıntıların olması, tüketiciyle iyi ilişkilerin ve iletişimin kurulamaması, yaşanan problemlerin çözümsüz kalması gibi durumlar müşteri sadakati kazanılamamasına neden olabilir. Bunun önüne geçmek için bir kriz yönetimi planlarken de şunlara dikkat edebilirsiniz.

Ürün ve hizmet kalitesini artırmak, satış öncesi ve sonrasındaki müşteri desteğinin kapsamını ve kalitesini artırmak, yaşanan problemleri hızlı bir şekilde çözüme ulaştırmak, farklı kanallar üzerinden iletişim kurabilmek ve iletişim dilini iyi tutmak, iade politikalarını iyi yönetmek ve kargo ile yaşanan problemleri minimuma indirmek, müşteri sadakatini artırmanıza yardımcı olur.

İlgili rehber: Müşteri sadakatini artırmak için yapabileceğiniz çalışmalar

Markanın bilinirliği ile ilgili krizler

Marka bilinirliğinin olmaması ya da az olması da şirketi bazı krizlere yönlendirir. Marka bilinirliğinin olmaması durumunda tüketiciler firmaya güvenmedikleri için alışveriş yapmayacaklardır. Bunun yanı sıra tüketiciler markayı ya da ürünlerini hiç bilmiyor olabilirler. Bu durumda da onları keşfedemeyeceklerdir. Pazarlama ve reklam konusunda bir kriz yönetimi yapmak bu sorunlarınızı çözmenize yardımcı olacaktır.

Bu süreçte pazarlama ve reklam çalışmalarınızı gözden geçirmeniz gerekir. Doğru hedef kitleyi tanımlamak, markanın konumlandırmasını yapmak, hedef kitleye ulaşmak için doğru kanalları ve pazarlama yöntemlerini bulmak ilk adımınız olmalı.

İlgili rehber: Marka konumlandırma nedir ve nasıl yapılır?

Sonrasında ise dijital pazarlama planınızı çıkartmanız, pazarlama planınızı uygulamak için stratejiler belirlemeniz gerekmektedir. Bununla beraber pazarlama ve reklam çalışmalarınız için bir bütçe oluşturmanız ve bu bütçeyi en verimli şekilde kullanacak şekilde de planlamanız önemlidir. Pazarlama çalışmalarına kaynak ayırmadan ve belli bir strateji doğrultusunda bu çalışmaları yapmadığınız sürece marka bilinirliğinizi artırmanız bir hayli zordur.

İlgili rehber: E-ticarette marka bilinirliği nasıl artırılır?

İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Kargo ve gönderimle ilgili krizler

E-ticarette kriz yönetimi yapılması gereken konulardan biri de kargo ve sipariş gönderim süreçleri oluyor. Kimi zaman e-ticaret firması kimi zaman da kargo firmasıyla ilgili yaşanan krizler nedeniyle tüketiciler ve marka olumsuz şekilde etkilenebiliyor. Bu süreçte de tüketicilerin deneyimlerini iyileştirmeniz gereklidir.

E-ticaret firması olarak, yanlış sipariş girişlerini yapmamanız, depo yönetiminizi iyi yaparak hızlı bir şekilde siparişleri hazırlamanız, stok kontrollerini yaparak, web sitenizde doğru stok bilgilerini vermeniz gerekir. Buna ek olarak sipariş sonrasında oluşturulan kargo takip bilgilerini kullanıcıya ulaştırarak, gerekli anlarda onlara kargo takibi ile destek sağlamanız önemlidir.

İlgili rehber: Yeni başlayanların e-ticarette stok yönetiminde dikkat etmesi gerekenler

Kargo firmalarıyla olan anlaşmalarınızı iyileştirmeniz, ürün gönderilerini sigortalamanız ve kargo firmalarının olası hasar konusunda raporlar tutmalarını bekleyebilirsiniz. Tabii ki bu süreci yönetmek çok kolay değildir, Ancak arka planda mağdur olanın tüketici olduğu gerçeğini unutmayarak, öncelikle onun problemlerini çözmeniz önemlidir. Bu durumda yeni bir ürün gönderimi yapmak bir alternatif olabilir. Tüketicinin problemini çözdükten sonra kargo firmasıyla yaşanan problemi kendi içerinizde çözmeniz daha doğru bir yaklaşımdır. Suçu kargo firmasına atarak tüketiciye yardımcı olmamanız marka imajınıza zarar verir.

İlgili rehber: Kargo gönderme sürecinde müşteri deneyimini nasıl geliştirebilirsiniz?

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Landing Page SEO Ayarları
Landing Page SEO Ayarları
Landing Page SEO ayarları nasıl yapılmalıdır? Landing Page nasıl optimize edilmelidir? Landing Page SEO'da meta açıklamları ve anahtar kelime optimizasyonunun önemi ve daha fazlası bu yazımızda. E-ticaret siteniz üzerinde farklı...
10 Temmuz 2018
Sinan Oypan
E-ticarette ürün paketleme neden önemli?
E-ticarette ürün paketleme neden önemli?
E-ticaret sitenizde sattığınız ürünlerin tüketicilere nasıl gönderildiği önemli bir konu olduğu için ürün paketleme konusu üzerinde durmanız gerekmektedir. Ürünün paket, ambalaj veya kutu seçiminin yanı sıra paket ...
7 Şubat 2020
Sinan Oypan
İlgi çekici Instagram profil fotoğrafı nasıl hazırlanır?
İlgi çekici Instagram profil fotoğrafı nasıl hazırlanır?
İlgi çekici bir Instagram profil fotoğrafı hazırlamak zor bir iş gibi görünse de, doğru yapılması gereken bir çalışmadır. Marka imajı ve markalaşma sürecinde bu tür küçük detayların bir hayli önemi vardır....
9 Kasım 2020
Sinan Oypan
Ürün tanıtım videosu nasıl hazırlanır?
Ürün tanıtım videosu nasıl hazırlanır?
Ürün tanıtım videosu, günümüzde e-ticaret firmalarının ürünlere talep oluşturmalarında önemli araçlardan biri olarak öne çıkmakta. Video içeriklere olan talep ve ilginin artması; aynı zamanda da video içerik üretiminin...
6 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları
Sık yapılan küçük ama önemli pazarlama strateji hataları
Pazarlama strateji hataları, marka konumlandırması ve marka algısı sürecinde problemlerin oluşmasına neden olurken, pazarlama çalışmaları için ayrılan bütçenin de boşa harcanmasına neden olmakta. Markaların sık yaptığı ...
25 Ekim 2019
Sinan Oypan
Okula dönüş dönemini en iyi şekilde geçirmek için neler yapabilirsiniz?
Okula dönüş dönemini en iyi şekilde geçirmek için neler yapabilirsiniz?
Her yıl olduğu gibi Eylül ayı e-ticaret firmaları için oldukça önemlidir. Yaz döneminin sona ermesiyle beraber yeni bir sezonun başlaması satışları artırma konusunda oldukça etkilidir. Yaz döneminin sona ermesi ve okulların da...
4 Eylül 2017
Sinan Oypan
E-ticarette ürün yorumları nasıl yönetilmelidir?
E-ticarette ürün yorumları nasıl yönetilmelidir?
E-ticarette ürün yorumları, sosyal kanıt niteliği taşıdığı için tüketicilerin ürüne yaklaşımları ve satışları doğrudan etkiler. Başka kullanıcıların ürünlerle ilgili yorumları, sitenizi ziyaret eden ve ürün...
12 Mart 2020
Sinan Oypan
Telefondan alışveriş trendleri 2020 yılında nasıl olacak?
Telefondan alışveriş trendleri 2020 yılında nasıl olacak?
Telefondan alışveriş, diğer adıyla mobil ticaret akıllı telefon kullanımının yaygınlaşmasıyla hayatımızın içine giren kavramlardan biri oldu. Özellikle 2012 yılından itibaren kullanıcıların mobil cihazları üzerinden...
27 Aralık 2019
Sinan Oypan
SEO nedir nasıl yapılır? Yararları nelerdir?
SEO nedir nasıl yapılır? Yararları nelerdir?
SEO nedir nasıl yapılır? SEO'nun yararları nelerdir? SEO ile organik trafiği arttırma yöntemleri nelerdir? Bu ve daha fazlasının cevabı 'SEO nedir nasıl yapılır' adlı yazımızda. SEO nedir nasıl yapılır? E-ticaret sitenizin...
14 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde tüketicilerin bilinçaltını nasıl etkileyebilirsiniz?
E-ticaret sitenizde tüketicilerin bilinçaltını nasıl etkileyebilirsiniz?
Tüketicilerin bilinçaltlarına mesajlar göndermek, onların satın alma kararlarını doğrudan etkileyebilir. Tüketiciler çoğu zaman bunun farkında olmaz ve markalar bu yöntemi sıklıkla kullanırlar. Tüketicinin bilinçaltına...
3 Eylül 2016
Sinan Oypan
Ürün filtremele özelliklerinin önemi nedir ve nasıl kullanılmalıdır?
Ürün filtremele özelliklerinin önemi nedir ve nasıl kullanılmalıdır?
E-ticaret sitelerinde geri dönüşümleri ve kullanıcı deneyimini artırmak için kullanılan özelliklerden biri de ürün filtreleme özellikleridir. Ürün filtremeleme özellikleriyle siteyi ziyaret edenler, aradıkları ürünlere daha...
4 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
Olumlu kullanıcı yorumlarına neden ve nasıl yanıt vermelisiniz?
E-ticaret siteniz üzerinde ya da sosyal mecralarda markanız, ürünleriniz ya da hizmetlerinizle ilgili olumlu yorum yapan kullanıcılara geri dönüş yapmanız, müşteri memnuniyetini artırma açısından oldukça önemlidir. Tüketicilerle...
6 Kasım 2017
Sinan Oypan