E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler

4 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler

E-ticaret şirketlerinde işe alım süreci özellikle önemli bir konudur ve firma için doğru ekibi oluşturmak, şirketin başarısını da etkileyecektir. Bu sebeple de işe alım süreçlerinde özellikle bazı konuların üzerinde durmanız gerekir. Mülakatlarınızı yaparken ve potansiyel ekip arkadaşlarınızı seçerken dikkat etmeniz gereken konuları da bu rehberimizde detaylı bir şekilde ele alacağız.

E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gereken konular

Öncelikle iş tanımını belirleyin ve ilanınızı hazırlayın

İşe alım sürecinde ilk önceliğiniz doğru iş tanımını belirlemek ve ilanınızı hazırlamak olmalı. Doğru adaylara ulaşabilmek ve yapılacak olan işi anlatmak için iş tanımınızı iyi bir şekilde belirleyerek, iş ilanınızın metnini ve ihtiyaç duyduğunuz gereklilikleri ve yetenekleri belirlemelisiniz. Doğru iş tanımının yapılmaması, aradığınız adaylara ulaşamamanıza neden olacaktır.

İş ilanlarınızı doğru kanallarda yayınlayın

Doğru adaylara ulaşabilmek için iş ilanlarınızı da doğru kanallar üzerinde yayınlamanız gerekmektedir. Bu nedenle de iş tanımını belirleyerek, bir iş ilanı oluşturduktan sonra iş ilan platformları gibi kanallar üzerinden bu ilanları yayınlayabilirsiniz. Bunun yanı sıra kendi networkünüzde yer alan ve çevresinde sizin ilanınıza uygun kişilerin olabileceği kişilere de bu ilanları ulaştırarak, referansına güvendiğiniz kişiler üzerinden de adaylara ulaşmayı deneyebilirsiniz.

Mülakatlar için kontrol listenizi hazırlayın

Mülakat sürecinin nasıl yönetileceğini de önceden belirlemeniz önemlidir. Mülakatları kimin yapacağını, nerede yapılacağını, mülakat süresinin ne kadar olacağını, sorulacak soruları önceden belirleyerek, kontrol listenizi de hazırlamanız gerekir.

Doğru soruları hazırlayın

Mülakat sürecinin verimli geçebilmesi ve şirketiniz için doğru adayı bulabilmek için de işe alım sürecinde soracağınız sorular çok önemlidir. Adayı tanımak, yaptığı işi anlamak, şirket kültürüne ve takım çalışmasına uyumlu olup olamayacağını anlamak, tecrübesini anlamak, kariyerine ve şirketinize verdiği değeri anlayabilmek için doğru soruları belirlemeniz gerekir.

Mülakatlarda sıklıkla sorulan ve sorulması tavsiye edilen sorulardan bazıları şöyle:

  • Bir önceki işinizden neden ayrıldınız?
  • Şirket ve başvurduğunuz pozisyon hakkında ne kadar bilginiz var?
  • Bu pozisyon için sizi ideal aday yapan en önemli özelliğiniz nedir?
  • Karşılaştığınız bir zorluğu ve bunun üstesinden nasıl geldiğinizi anlatabilir misiniz?
  • Maaş beklentiniz ne kadar?
  • İdeal çalışma ortamınızı birkaç kelime ile tarif edebilir misiniz?
  • En gurur duyduğunuz profesyonel başarılarınız nelerdir?

Tabii ki bu sorular açılan iş pozisyonuna göre değişiklik göstereceği gibi sektörel farklılıklar durumunda da farklı sorulara ihtiyaç duyulabilir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketinizin çalışanlarında olması gereken 7 özellik

Referans ve CV’yi iyi inceleyin

İşe alım sürecinde adayı daha iyi tanımak ve onun hakkında daha fazla bilgi almak için adayın referanslarını araştırmanız ve CV’sinde yer verdiği bilgileri iyi okumanız gerekir. Aday listenizi daralttığınızda ve bu listeyi birkaç kişiye indirdiğinizde bu kişilerin referansları ile iletişime geçerek, onlar hakkında başka kişilerin de görüşlerini alabilirsiniz.

CV’nin ötesine geçin

CV, işe alım sürecinde aday hakkında birçok bilgi sunuyor olsa da, karar aşamasında tek başına yeterli değildir. Aday ile mülakat sürecinde sosyal bir şekilde konuşmak, onun nasıl diyalog kurduğunu anlamaya çalışmak, beden dilini incelemek ve yaptığı işleri kendi ağzından dinlemek de karar verme sürecinizde önemli bir rol oynar. Kimse bir kağıt üzerinde yazan bilgilerden oluşmadığı için, bire bir adaylarınızı tanımaya çalışmak sizin için doğru ekip arkadaşlarını bulmanızı sağlayacaktır.

İlgili rehber: Çalışanlarınızın iş yerindeki performansını nasıl artırırsınız?

Yaptıkları işlerden örnekler isteyin

CV’nin ötesine geçmenin bir diğer şeklide adayların önceki yaptıkları işlerden örnekler istemek olacaktır. Yaptıkları işlerden örnekler göstermeleri, öncelikle yapılan işin kalitesini görmenizi sağlarken, bu kişilerin de kendilerine ve yaptıkları işe olan güvenlerinin olduğunu gösterdiği için önemli bir kriterdir.

Adayın kişiliğini analiz edin

İşe alım sürecinde adayın kişiliğini de analiz etmeniz önemlidir. Kişilik, mevcut ekiple uyumluluk, şirket kültürüne adapte olabilme gibi özellikle adayın yeteneklerinden daha önemli bir konudur; çünkü kişi yetenekli ve tecrübeli dahi olsa ekibinizle uyumlu olamayacak bir kişiliğe sahipse ve şirket kültürünüze uymuyorsa, bu kişinin verimli bir şekilde şirketinizde çalışması mümkün olmayacaktır. Uyum sorunları yaşaması bu kişinin performansını ciddi şekilde düşürecektir.

İlgili rehber: İş yerinde sorun çıkartan çalışanlara nasıl yaklaşmalısınız?

İşe alım süreci ile ilgili sık sorulan sorular

İşe alım süreci ne kadar sürer

Bu süreç tüm şirketlerde farklı bir şekilde işlemektedir. Görüşülecek aday sayısı ve başvuru için belirlenen tarih aralığı bu süreyi etkilemektedir. Bu durumda şirket olarak, başvuru süresini belirlemeniz ve gelen başvurular sonrasında da bir planlama yaparak, görüşmelerin ne kadar zaman içerisinde tamamlanacağını belirlemeniz gerekir.

İş görüşmesini şirkette kim yapmalı?

Şirketlerin İnsan Kaynakları bölümündeki yöneticiler iş görüşmelerini yapmaktadırlar. Ancak iş pozisyonuna ve görüşülecek adaya ya da üst yönetimin isteği üzerine görüşmelere farklı yöneticiler de katılabilmektedir. Ancak normal koşullarda iş görüşmeleri ve işe alımlar İnsan Kaynakları bölümünün sorumluluğu altındadır.

Mülakat ne kadar sürmeli?

İşe alım yaparken, adaylarla yaptığınız görüşmelerin uzunluğu yine iş tanımı ve pozisyona göre değişiklik gösterebilir. İdeal süre 45 dakika ile 1 saat arasında belirtilmektedir. Mülakat sırasında aday konuşmanın yüzde 80’nini, mülakatı yapan kişi de yüzde 20’sini yapmalıdır. 30 dakikanın altında süren görüşmelerde, adayın açılan pozisyon için uygun olmadığı varsayılabilir. Kişinin kendini ve yaptığı işi yeterli anlatamaması, şirketle ilgili sorular sormaması ve bu süreyi kendini en iyi şekilde tanıtmak için kullanmaması, olumsuz bir durum olarak düşünebilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sosyal kanıt üzerine çalışmalar yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Sosyal kanıt üzerine çalışmalar yaparken dikkat etmeniz gerekenler
E-ticaret sitenizin tanıtımını yapmak ve tüketicilerin markanıza olan bakış açısını etkilemek için sosyal kanıt çalışmalarından yararlanabilirsiniz. Markanızın dışardan görünen imajı, tüketicilere yansıttığınız...
10 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Ödeme sayfalarında dikkati dağıtan unsurlar nelerdir?
Ödeme sayfalarında dikkati dağıtan unsurlar nelerdir?
E-ticaretteki gelirlerinizi artırabilmek için, satışlarınızı artırmanız gerekiyor. Tabii ki bunun için de sepette bırakılan ürünlerin bir hayli az ve ödeme sayfalarındaki dönüşümlerinizin de oldukça yüksek olması...
25 Kasım 2016
Sinan Oypan
E-posta pazarlama ipuçları | Yeni müşteriden sadık müşteriye
E-posta pazarlama ipuçları | Yeni müşteriden sadık müşteriye
E-posta pazarlama ipuçları ve e-posta pazarlama çalışmalarıyla yeni müşterilerinizi sadık kitlelere çevirebilecek çalışmalar yapabilirsiniz. Farklı e-posta şablonları kullanmak, farklı zaman dönemleri içinde farklı içerikler...
19 Ocak 2018
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?
E-ticaret firmaları neden yedek bir finansal planlama yapmalılar?
E-ticaret firmalarının yedek bir finansal planlama yapmaları, uzun vadede olası bir olumsuzluk ya da kötü olay anında şirkettin nakit akışının devam etmesini sağlar. Finansal planlama, şirketin kısa, orta ve uzun vadede nakit...
2 Ağustos 2019
Sinan Oypan
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtığınızda hangi konulara odaklanmalısınız?
Yeni bir e-ticaret sitesi açtıktan sonra atılması gereken birçok adım bulunuyor; ancak bu adımlardan bazılarının öncelikleri daha yüksek. Başlangıç sürecinde doğru adımları atabilmek, işinizi büyütmek, markanızı yaratmak ve...
16 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticarette satışlarınızı artırmak için bundle ürünleri nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette satışlarınızı artırmak için bundle ürünleri nasıl kullanabilirsiniz?
E-ticarette satışlarınızı artırmak için farklı stratejilerden yararlanabilirsiniz. Bu stratejilerden biri de bundle ürünlerdir. Uzun süredir e-ticaret sitelerinde kullanılan bu yöntem kullanıcıların satın alma kararlarını...
23 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-ticarete atılmak isteyenler için küçük işletme fikirleri
E-ticarete atılmak isteyenler için küçük işletme fikirleri
E-ticarete atılmak ve kendi işini yapmak isteyen girişimciler küçük işletme fikirleri araştırarak, kendi online mağazalarını açabilirler ve internetten satışa başlayabilirler. Küçük işletme fikirleri, e-ticarete ilk kez adım...
28 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Pandemide e-ticarete yatırım yapmak için atmanız gereken adımlar
Pandemide e-ticarete yatırım yapmak için atmanız gereken adımlar
Pandemi günümüzde halen bir tehdit oluşturmakta ve fiziki mağazalar için e-ticarete yatırım yapmak bu süreçte oldukça önemli bir adım oldu. Çünkü geçtiğimiz ilkbahar aylarında sokağa çıkma yasakları ve toplu olarak buluşma...
7 Eylül 2020
Sinan Oypan
2018’de fiziki mağazanızı internet satışlarına açarken bilmeniz gerekenler
2018’de fiziki mağazanızı internet satışlarına açarken bilmeniz gerekenler
Tüketicilerin büyük bir bölümü halen fiziki mağazalardan alışveriş yapmayı tercih ediyor olsa da; internet kullanımının ve online alışverişlere olan güvenin artmasıyla beraber internet üzerinden yapılan alışverişlerin...
2 Ocak 2018
Sinan Oypan
İlk kez girişim kuracak kişilerin bilmesi gereken 6 detay
İlk kez girişim kuracak kişilerin bilmesi gereken 6 detay
Girişimcilik Türkiye’de hızlı bir şekilde popülerleşmeye ve her geçen gün yeni bir girişim ortaya çıkmaya başladı. Tabii ki kendi işini kurmak isteyen kişilerin sayısının bir hayli olması da girişimcilik sektörünün...
19 Nisan 2017
Sinan Oypan
5 farklı şekilde Instagram paylaşım performans analizi nasıl yapılır?
5 farklı şekilde Instagram paylaşım performans analizi nasıl yapılır?
Instagram paylaşım performans analizi Instagram’da yaptığınız pazarlama çalışmalarının sonuçlarını görmenizi sağlayarak, yeni stratejiler belirleme konusunda size yardımcı olur. Instagram etkileşimlerini artırmanın yanı...
11 Eylül 2019
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada hikayecilik nasıl kullanılır?
Dijital pazarlamada hikayecilik nasıl kullanılır?
Dijital pazarlama çalışmalarında hikayecilik, marka ve ürüne talep yaratmayı sağlarken, reklam ve pazarlama çalışmalarının da daha ilgi çekici olmasını sağlar. Tüketiciler, sıradan bir ürün fotoğrafı ya da videosunu izleyerek,...
16 Mart 2020
Sinan Oypan