E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler

4 Ekim 2019
Sinan Oypan

E-ticaret şirketlerinde işe alım süreci özellikle önemli bir konudur ve firma için doğru ekibi oluşturmak, şirketin başarısını da etkileyecektir. Bu sebeple de işe alım süreçlerinde özellikle bazı konuların üzerinde durmanız gerekir. Mülakatlarınızı yaparken ve potansiyel ekip arkadaşlarınızı seçerken dikkat etmeniz gereken konuları da bu rehberimizde detaylı bir şekilde ele alacağız.

E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gereken konular

Öncelikle iş tanımını belirleyin ve ilanınızı hazırlayın

İşe alım sürecinde ilk önceliğiniz doğru iş tanımını belirlemek ve ilanınızı hazırlamak olmalı. Doğru adaylara ulaşabilmek ve yapılacak olan işi anlatmak için iş tanımınızı iyi bir şekilde belirleyerek, iş ilanınızın metnini ve ihtiyaç duyduğunuz gereklilikleri ve yetenekleri belirlemelisiniz. Doğru iş tanımının yapılmaması, aradığınız adaylara ulaşamamanıza neden olacaktır.

İş ilanlarınızı doğru kanallarda yayınlayın

Doğru adaylara ulaşabilmek için iş ilanlarınızı da doğru kanallar üzerinde yayınlamanız gerekmektedir. Bu nedenle de iş tanımını belirleyerek, bir iş ilanı oluşturduktan sonra iş ilan platformları gibi kanallar üzerinden bu ilanları yayınlayabilirsiniz. Bunun yanı sıra kendi networkünüzde yer alan ve çevresinde sizin ilanınıza uygun kişilerin olabileceği kişilere de bu ilanları ulaştırarak, referansına güvendiğiniz kişiler üzerinden de adaylara ulaşmayı deneyebilirsiniz.

Mülakatlar için kontrol listenizi hazırlayın

Mülakat sürecinin nasıl yönetileceğini de önceden belirlemeniz önemlidir. Mülakatları kimin yapacağını, nerede yapılacağını, mülakat süresinin ne kadar olacağını, sorulacak soruları önceden belirleyerek, kontrol listenizi de hazırlamanız gerekir.

Doğru soruları hazırlayın

Mülakat sürecinin verimli geçebilmesi ve şirketiniz için doğru adayı bulabilmek için de işe alım sürecinde soracağınız sorular çok önemlidir. Adayı tanımak, yaptığı işi anlamak, şirket kültürüne ve takım çalışmasına uyumlu olup olamayacağını anlamak, tecrübesini anlamak, kariyerine ve şirketinize verdiği değeri anlayabilmek için doğru soruları belirlemeniz gerekir.

Mülakatlarda sıklıkla sorulan ve sorulması tavsiye edilen sorulardan bazıları şöyle:

  • Bir önceki işinizden neden ayrıldınız?
  • Şirket ve başvurduğunuz pozisyon hakkında ne kadar bilginiz var?
  • Bu pozisyon için sizi ideal aday yapan en önemli özelliğiniz nedir?
  • Karşılaştığınız bir zorluğu ve bunun üstesinden nasıl geldiğinizi anlatabilir misiniz?
  • Maaş beklentiniz ne kadar?
  • İdeal çalışma ortamınızı birkaç kelime ile tarif edebilir misiniz?
  • En gurur duyduğunuz profesyonel başarılarınız nelerdir?

Tabii ki bu sorular açılan iş pozisyonuna göre değişiklik göstereceği gibi sektörel farklılıklar durumunda da farklı sorulara ihtiyaç duyulabilir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketinizin çalışanlarında olması gereken 7 özellik

Referans ve CV’yi iyi inceleyin

İşe alım sürecinde adayı daha iyi tanımak ve onun hakkında daha fazla bilgi almak için adayın referanslarını araştırmanız ve CV’sinde yer verdiği bilgileri iyi okumanız gerekir. Aday listenizi daralttığınızda ve bu listeyi birkaç kişiye indirdiğinizde bu kişilerin referansları ile iletişime geçerek, onlar hakkında başka kişilerin de görüşlerini alabilirsiniz.

CV’nin ötesine geçin

CV, işe alım sürecinde aday hakkında birçok bilgi sunuyor olsa da, karar aşamasında tek başına yeterli değildir. Aday ile mülakat sürecinde sosyal bir şekilde konuşmak, onun nasıl diyalog kurduğunu anlamaya çalışmak, beden dilini incelemek ve yaptığı işleri kendi ağzından dinlemek de karar verme sürecinizde önemli bir rol oynar. Kimse bir kağıt üzerinde yazan bilgilerden oluşmadığı için, bire bir adaylarınızı tanımaya çalışmak sizin için doğru ekip arkadaşlarını bulmanızı sağlayacaktır.

İlgili rehber: Çalışanlarınızın iş yerindeki performansını nasıl artırırsınız?

Yaptıkları işlerden örnekler isteyin

CV’nin ötesine geçmenin bir diğer şeklide adayların önceki yaptıkları işlerden örnekler istemek olacaktır. Yaptıkları işlerden örnekler göstermeleri, öncelikle yapılan işin kalitesini görmenizi sağlarken, bu kişilerin de kendilerine ve yaptıkları işe olan güvenlerinin olduğunu gösterdiği için önemli bir kriterdir.

Adayın kişiliğini analiz edin

İşe alım sürecinde adayın kişiliğini de analiz etmeniz önemlidir. Kişilik, mevcut ekiple uyumluluk, şirket kültürüne adapte olabilme gibi özellikle adayın yeteneklerinden daha önemli bir konudur; çünkü kişi yetenekli ve tecrübeli dahi olsa ekibinizle uyumlu olamayacak bir kişiliğe sahipse ve şirket kültürünüze uymuyorsa, bu kişinin verimli bir şekilde şirketinizde çalışması mümkün olmayacaktır. Uyum sorunları yaşaması bu kişinin performansını ciddi şekilde düşürecektir.

İlgili rehber: İş yerinde sorun çıkartan çalışanlara nasıl yaklaşmalısınız?

İşe alım süreci ile ilgili sık sorulan sorular

İşe alım süreci ne kadar sürer

Bu süreç tüm şirketlerde farklı bir şekilde işlemektedir. Görüşülecek aday sayısı ve başvuru için belirlenen tarih aralığı bu süreyi etkilemektedir. Bu durumda şirket olarak, başvuru süresini belirlemeniz ve gelen başvurular sonrasında da bir planlama yaparak, görüşmelerin ne kadar zaman içerisinde tamamlanacağını belirlemeniz gerekir.

İş görüşmesini şirkette kim yapmalı?

Şirketlerin İnsan Kaynakları bölümündeki yöneticiler iş görüşmelerini yapmaktadırlar. Ancak iş pozisyonuna ve görüşülecek adaya ya da üst yönetimin isteği üzerine görüşmelere farklı yöneticiler de katılabilmektedir. Ancak normal koşullarda iş görüşmeleri ve işe alımlar İnsan Kaynakları bölümünün sorumluluğu altındadır.

Mülakat ne kadar sürmeli?

İşe alım yaparken, adaylarla yaptığınız görüşmelerin uzunluğu yine iş tanımı ve pozisyona göre değişiklik gösterebilir. İdeal süre 45 dakika ile 1 saat arasında belirtilmektedir. Mülakat sırasında aday konuşmanın yüzde 80’nini, mülakatı yapan kişi de yüzde 20’sini yapmalıdır. 30 dakikanın altında süren görüşmelerde, adayın açılan pozisyon için uygun olmadığı varsayılabilir. Kişinin kendini ve yaptığı işi yeterli anlatamaması, şirketle ilgili sorular sormaması ve bu süreyi kendini en iyi şekilde tanıtmak için kullanmaması, olumsuz bir durum olarak düşünebilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Girişimciler için online satış arttırma teknikleri
Online satış arttırma teknikleri, girişimcilerin e-ticaret firmalarını daha karlı bir hale getirmelerini sağlarken, marka ve ürün bilinirliklerini artırmalarını da katkı sağlar. Yeni kitlelere ulaşmak, ürünlere olan talebi...
21 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarının bilmesi gereken 7 sosyal medya istatistiği
E-ticaret firmaları sosyal mecralardan sıkça yararlanıyorlar. Marka veya ürünü tanıtımı yapmanın yanı sıra tüketicilerle etkileşime geçmek için de bu mecralarda yer alıyorlar. Bu platformlarda yer alan firmaların, dönemsel...
27 Eylül 2016
Sinan Oypan
E-ticarette depo raf sistemi ile ilgili ipuçları
Depo raf sistemi oluşturmak, e-ticarette depo yönetimi söz konusu olduğunda önemli konulardan biri olarak öne çıkmakta. Doğru raf düzenini yapmanız, karmaşıklığı ortadan kaldıracağı gibi ürün siparişlerinin hazırlanma...
22 Ocak 2020
Sinan Oypan
Reklam metinleri yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Reklam metinleri, dijital pazarlama ya da offline kanallardaki reklamlarınızın getirisini ve geri dönüşümünü etkilediği için özenle hazırlanmalıdır. Reklam metni hazırlarken bilinmesi ve dikkat edilmesi gereken birçok konu...
3 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin başarısı için takip etmeniz gereken önemli metrikler
E-ticarette yaptığınız çalışmaların nasıl sonuçlar verdiğini ve başarı oranınızı görmek için bir takım metrikleri takip etmeniz gerekir. Bu metrikler, yaptığınız çalışmaların sonuçlarını ortaya koyacağı için iş...
15 Şubat 2018
Sinan Oypan
Başarılı bir tatil dönemi kampanyasının 5 önemli kuralı
Kurban Bayramı’nın yaklaşmakta olduğu şu dönemlerde, markalar bayram tatiline yönelik reklam çalışmaları yapmaya başlıyorlar. Bu bayram dönemi, 2017’deki Ramazan Bayramı’na kadarki son uzun tatil dönemi olması nedeniyle de...
26 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Şirketinizin kredi notunu yükseltmek için yapabileceğiniz çalışmalar
Kredi notu yükseltmek, bankalardan kredi ve kredi kartı alımlarınız sürecindeki etkenlerden biri olduğu için şirketiniz için de önemlidir. Şirketinizin kredi notunu yükseltmeniz, gerekli olan nakit akışını sağlamak ya da işinizi...
30 Mart 2019
Sinan Oypan
İlgi çekici bir etkinlik videosu nasıl hazırlanır?
Etkinlik videosu, firma olarak katıldığınız ya da kendiniz düzenlediğiniz etkinlikleri öne çıkartmanızı ve tanıtımlarınız yapmanızı sağlar. Etkinliklerinizde çekeceğiniz farklı görüntülerle, sosyal ağlar veya e-ticaret...
28 Mart 2020
Sinan Oypan
SMS reklamlarını e-ticaret sitenizde nasıl kullanabilirsiniz?
SMS reklamları, e-ticaret firmalarınca da yaygın bir şekilde kullanılan pazarlama yöntemlerinden biri. Tüketicilerin akıllı telefonları üzerinde çokça vakit geçiriyor olmaları da SMS reklamlarının geri dönüşümlerini olumlu bir...
8 Mart 2019
Sinan Oypan
Tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler
E-ticarette başarılı olabilmek için tüketicilerin bir ürünü satın almadan önce hangi aşamalardan geçtiklerini ve bu satın alma kararlarını nelerin etkilediğini bilmek gerekmektedir. Tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları...
13 Ekim 2017
Sinan Oypan
Kullanıcıların e posta abonelikten çıkma sebepleri
E posta abonelikten çıkma sebepleri mailing çalışmalarında incelenip optimize edilmesi gereken bir konudur. E posta abonelikten çıkma sayıları / oranları ancak bu sorun çözüldükten sonra azalabilir. Bu sebeple mailing...
9 Kasım 2017
Sinan Oypan
Mobil ticarette yapmanız ve yapmaktan kaçınmanız gerekenler
Mobil ticaretin önemi her geçen yıl biraz daha artıyor. Son birkaç yıldır Türkiye e-ticaret sektöründe de mobil ticaretin gücü biraz daha artmaya başlıyor. Bunun en büyük sebeplerinden biri de akıllı telefon ve 3G internet veri...
16 Şubat 2017
Sinan Oypan