E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler

4 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler

E-ticaret şirketlerinde işe alım süreci özellikle önemli bir konudur ve firma için doğru ekibi oluşturmak, şirketin başarısını da etkileyecektir. Bu sebeple de işe alım süreçlerinde özellikle bazı konuların üzerinde durmanız gerekir. Mülakatlarınızı yaparken ve potansiyel ekip arkadaşlarınızı seçerken dikkat etmeniz gereken konuları da bu rehberimizde detaylı bir şekilde ele alacağız.

E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gereken konular

Öncelikle iş tanımını belirleyin ve ilanınızı hazırlayın

İşe alım sürecinde ilk önceliğiniz doğru iş tanımını belirlemek ve ilanınızı hazırlamak olmalı. Doğru adaylara ulaşabilmek ve yapılacak olan işi anlatmak için iş tanımınızı iyi bir şekilde belirleyerek, iş ilanınızın metnini ve ihtiyaç duyduğunuz gereklilikleri ve yetenekleri belirlemelisiniz. Doğru iş tanımının yapılmaması, aradığınız adaylara ulaşamamanıza neden olacaktır.

İş ilanlarınızı doğru kanallarda yayınlayın

Doğru adaylara ulaşabilmek için iş ilanlarınızı da doğru kanallar üzerinde yayınlamanız gerekmektedir. Bu nedenle de iş tanımını belirleyerek, bir iş ilanı oluşturduktan sonra iş ilan platformları gibi kanallar üzerinden bu ilanları yayınlayabilirsiniz. Bunun yanı sıra kendi networkünüzde yer alan ve çevresinde sizin ilanınıza uygun kişilerin olabileceği kişilere de bu ilanları ulaştırarak, referansına güvendiğiniz kişiler üzerinden de adaylara ulaşmayı deneyebilirsiniz.

Mülakatlar için kontrol listenizi hazırlayın

Mülakat sürecinin nasıl yönetileceğini de önceden belirlemeniz önemlidir. Mülakatları kimin yapacağını, nerede yapılacağını, mülakat süresinin ne kadar olacağını, sorulacak soruları önceden belirleyerek, kontrol listenizi de hazırlamanız gerekir.

Doğru soruları hazırlayın

Mülakat sürecinin verimli geçebilmesi ve şirketiniz için doğru adayı bulabilmek için de işe alım sürecinde soracağınız sorular çok önemlidir. Adayı tanımak, yaptığı işi anlamak, şirket kültürüne ve takım çalışmasına uyumlu olup olamayacağını anlamak, tecrübesini anlamak, kariyerine ve şirketinize verdiği değeri anlayabilmek için doğru soruları belirlemeniz gerekir.

Mülakatlarda sıklıkla sorulan ve sorulması tavsiye edilen sorulardan bazıları şöyle:

  • Bir önceki işinizden neden ayrıldınız?
  • Şirket ve başvurduğunuz pozisyon hakkında ne kadar bilginiz var?
  • Bu pozisyon için sizi ideal aday yapan en önemli özelliğiniz nedir?
  • Karşılaştığınız bir zorluğu ve bunun üstesinden nasıl geldiğinizi anlatabilir misiniz?
  • Maaş beklentiniz ne kadar?
  • İdeal çalışma ortamınızı birkaç kelime ile tarif edebilir misiniz?
  • En gurur duyduğunuz profesyonel başarılarınız nelerdir?

Tabii ki bu sorular açılan iş pozisyonuna göre değişiklik göstereceği gibi sektörel farklılıklar durumunda da farklı sorulara ihtiyaç duyulabilir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketinizin çalışanlarında olması gereken 7 özellik

Referans ve CV’yi iyi inceleyin

İşe alım sürecinde adayı daha iyi tanımak ve onun hakkında daha fazla bilgi almak için adayın referanslarını araştırmanız ve CV’sinde yer verdiği bilgileri iyi okumanız gerekir. Aday listenizi daralttığınızda ve bu listeyi birkaç kişiye indirdiğinizde bu kişilerin referansları ile iletişime geçerek, onlar hakkında başka kişilerin de görüşlerini alabilirsiniz.

CV’nin ötesine geçin

CV, işe alım sürecinde aday hakkında birçok bilgi sunuyor olsa da, karar aşamasında tek başına yeterli değildir. Aday ile mülakat sürecinde sosyal bir şekilde konuşmak, onun nasıl diyalog kurduğunu anlamaya çalışmak, beden dilini incelemek ve yaptığı işleri kendi ağzından dinlemek de karar verme sürecinizde önemli bir rol oynar. Kimse bir kağıt üzerinde yazan bilgilerden oluşmadığı için, bire bir adaylarınızı tanımaya çalışmak sizin için doğru ekip arkadaşlarını bulmanızı sağlayacaktır.

İlgili rehber: Çalışanlarınızın iş yerindeki performansını nasıl artırırsınız?

Yaptıkları işlerden örnekler isteyin

CV’nin ötesine geçmenin bir diğer şeklide adayların önceki yaptıkları işlerden örnekler istemek olacaktır. Yaptıkları işlerden örnekler göstermeleri, öncelikle yapılan işin kalitesini görmenizi sağlarken, bu kişilerin de kendilerine ve yaptıkları işe olan güvenlerinin olduğunu gösterdiği için önemli bir kriterdir.

Adayın kişiliğini analiz edin

İşe alım sürecinde adayın kişiliğini de analiz etmeniz önemlidir. Kişilik, mevcut ekiple uyumluluk, şirket kültürüne adapte olabilme gibi özellikle adayın yeteneklerinden daha önemli bir konudur; çünkü kişi yetenekli ve tecrübeli dahi olsa ekibinizle uyumlu olamayacak bir kişiliğe sahipse ve şirket kültürünüze uymuyorsa, bu kişinin verimli bir şekilde şirketinizde çalışması mümkün olmayacaktır. Uyum sorunları yaşaması bu kişinin performansını ciddi şekilde düşürecektir.

İlgili rehber: İş yerinde sorun çıkartan çalışanlara nasıl yaklaşmalısınız?

İşe alım süreci ile ilgili sık sorulan sorular

İşe alım süreci ne kadar sürer

Bu süreç tüm şirketlerde farklı bir şekilde işlemektedir. Görüşülecek aday sayısı ve başvuru için belirlenen tarih aralığı bu süreyi etkilemektedir. Bu durumda şirket olarak, başvuru süresini belirlemeniz ve gelen başvurular sonrasında da bir planlama yaparak, görüşmelerin ne kadar zaman içerisinde tamamlanacağını belirlemeniz gerekir.

İş görüşmesini şirkette kim yapmalı?

Şirketlerin İnsan Kaynakları bölümündeki yöneticiler iş görüşmelerini yapmaktadırlar. Ancak iş pozisyonuna ve görüşülecek adaya ya da üst yönetimin isteği üzerine görüşmelere farklı yöneticiler de katılabilmektedir. Ancak normal koşullarda iş görüşmeleri ve işe alımlar İnsan Kaynakları bölümünün sorumluluğu altındadır.

Mülakat ne kadar sürmeli?

İşe alım yaparken, adaylarla yaptığınız görüşmelerin uzunluğu yine iş tanımı ve pozisyona göre değişiklik gösterebilir. İdeal süre 45 dakika ile 1 saat arasında belirtilmektedir. Mülakat sırasında aday konuşmanın yüzde 80’nini, mülakatı yapan kişi de yüzde 20’sini yapmalıdır. 30 dakikanın altında süren görüşmelerde, adayın açılan pozisyon için uygun olmadığı varsayılabilir. Kişinin kendini ve yaptığı işi yeterli anlatamaması, şirketle ilgili sorular sormaması ve bu süreyi kendini en iyi şekilde tanıtmak için kullanmaması, olumsuz bir durum olarak düşünebilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Blog içeriklerinizin hızlı bir şekilde paylaşılmasını sağlayacak ipuçları
Blog içeriklerinizin hızlı bir şekilde paylaşılmasını sağlayacak ipuçları
Blog içerikleri oluşturmak e-ticaret sitenize birçok farklı şekilde katkı sağlar. Hem SEO açısıdan etkili olurken, sitenizin güncel kalmasını sağlar; bunlara ek olarak yeni hedef kitlelere ulaşma ve sosyal mecralarda etkileşim...
19 Mart 2018
Sinan Oypan
Video düzenleme ve üretimi trendleri 2020'de ne olacak?
Video düzenleme ve üretimi trendleri 2020'de ne olacak?
Dijital pazarlamada video düzenleme ve üretimi önemli bir yere sahip ve video içeriklerin popülerliği 2020’de de devam edecek. Video içerik üretimine ağırlık vermek, e-ticaret firmalarının kitlelere ulaşmalarını...
11 Aralık 2019
Sinan Oypan
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar?
Growth Hacking Nedir? Ne İşe Yarar? Yeni bir projenin ilk aşamaları her zaman keyiflidir. Geliştirme sürecinde yeni fikirler ortaya atılır, farklı testler yapılır ve uygun stratejiler belirlenir. Ancak proje hayata geçtiği...
8 Ağustos 2021
Markethinkers
İade politikanızı oluştururken dikkat etmeniz gerekenler
İade politikanızı oluştururken dikkat etmeniz gerekenler
İnternet üzerinden satış yaparken, arka planda hazır olarak durması gereken politikalardan biri de iadeler hakkında ne gibi çalışmalar yapılacağıdır. Bir e-ticaret sitesi açmak ve ürünleri satmaya başlamak tek başına yeterli...
26 Nisan 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya trendleri | 2019 yılında öne çıkacaklar
Sosyal medya trendleri | 2019 yılında öne çıkacaklar
Sosyal medya trendleri her yıl değişmekte ve gelişmekte. Bu yazımızda 2019 yılında öne çıkacak sosyal medya trendlerini ele alacağız. 2018’in bitimine sayılı günler kala, 2019’un sosyal medya trendleri üzerinde konuşmaya...
12 Aralık 2018
Sinan Oypan
Influencer Marketing ve E-ticaret Sektörü
Influencer Marketing ve E-ticaret Sektörü
Türkiye’de sosyal medya platformlarının kullanımının artması pazarlama tekniklerinin de şekil değiştirmesine neden olmuştur. Kullanıcıların internet üzerinde geçirdikleri sürenin çoğunlukla sosyal medya üzerinde olması...
6 Mart 2020
IdeaSoft
Adwords reklamlarında para kaybetmenize neden olan hatalar
Adwords reklamlarında para kaybetmenize neden olan hatalar
Adwords reklam çalışmaları doğru yapılmadığında ya da reklam kampanyaları doğru optimize edilmediğinde para kaybedilmesine neden olur. Reklam optimizasyonları üzerinde çalışılarak Adwords kampanyalarınızdan daha çok geri...
29 Mart 2019
Sinan Oypan
Sermayesiz e ticaret yapılacak işler nelerdir?
Sermayesiz e ticaret yapılacak işler nelerdir?
Sermayesiz e ticaret / sermayesiz ticaret nasıl yapılır, sermayesiz e ticaret işleri nelerdir, sermayesiz ticaret yapılacak işlerde nelere dikkat edilmelidir bu ve daha fazlası; özetle sermayesiz yapılabilecek işler / sermayesiz e ticaret...
25 Şubat 2019
Sinan Oypan
Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Site içi arama özelliğini geliştirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Site içi arama özelliği e-ticaret sitelerinde tüketicilerin aradıkları ürünlere daha kolay ulaşabilmelerini sağlayarak, tüketicilerin daha hızlı bir şekilde eyleme geçmesinde önemli rol oynayan araçlardan biri. Site içi arama...
25 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
E-ticarette pazarlama ilkeleri nelerdir?
Doğru stratejileri geliştirebilmek, marka ve ürününüzü tüketicilere verimli bir şekilde ulaştırabilmek için pazarlama ilkeleri hakkında bilginizin olması gerekir. Bu sebeple de bu rehberimizde de pazarlamanın ilkelerini ve en...
28 Şubat 2020
Sinan Oypan
PR ajansları ile çalışırken dikkat etmeniz gerekenler
PR ajansları ile çalışırken dikkat etmeniz gerekenler
PR ajansları ile çalışmak, e-ticaret firmanızı büyütmek, yeni kitlelere ulaşmak, internetteki görünürlüğünüzü ve marka gücünüzü artırmak için önemlidir. Doğru tanıtım çalışmalarını yapmak, markanızın ön plana...
1 Eylül 2020
Sinan Oypan
Black Hat SEO Nedir? Zararları Nelerdir?
Black Hat SEO Nedir? Zararları Nelerdir?
E-ticaret siteniz ne kadar göz önünde olursa, potansiyel müşterilerin sizi tercihi etme ihtimali de o kadar artar. Kazancınızın artması için de bu ihtimalin yüksek olması gerekir. Ama bu ihtimal kendi kendine artmaz. Sizin de bir şeyler...
19 Mart 2021
Markethinkers
Detaylı Bilgi İçin Arayın