E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gerekenler

4 Ekim 2019
Sinan Oypan

E-ticaret şirketlerinde işe alım süreci özellikle önemli bir konudur ve firma için doğru ekibi oluşturmak, şirketin başarısını da etkileyecektir. Bu sebeple de işe alım süreçlerinde özellikle bazı konuların üzerinde durmanız gerekir. Mülakatlarınızı yaparken ve potansiyel ekip arkadaşlarınızı seçerken dikkat etmeniz gereken konuları da bu rehberimizde detaylı bir şekilde ele alacağız.

E-ticarette işe alım sürecinde dikkat etmeniz gereken konular

Öncelikle iş tanımını belirleyin ve ilanınızı hazırlayın

İşe alım sürecinde ilk önceliğiniz doğru iş tanımını belirlemek ve ilanınızı hazırlamak olmalı. Doğru adaylara ulaşabilmek ve yapılacak olan işi anlatmak için iş tanımınızı iyi bir şekilde belirleyerek, iş ilanınızın metnini ve ihtiyaç duyduğunuz gereklilikleri ve yetenekleri belirlemelisiniz. Doğru iş tanımının yapılmaması, aradığınız adaylara ulaşamamanıza neden olacaktır.

İş ilanlarınızı doğru kanallarda yayınlayın

Doğru adaylara ulaşabilmek için iş ilanlarınızı da doğru kanallar üzerinde yayınlamanız gerekmektedir. Bu nedenle de iş tanımını belirleyerek, bir iş ilanı oluşturduktan sonra iş ilan platformları gibi kanallar üzerinden bu ilanları yayınlayabilirsiniz. Bunun yanı sıra kendi networkünüzde yer alan ve çevresinde sizin ilanınıza uygun kişilerin olabileceği kişilere de bu ilanları ulaştırarak, referansına güvendiğiniz kişiler üzerinden de adaylara ulaşmayı deneyebilirsiniz.

Mülakatlar için kontrol listenizi hazırlayın

Mülakat sürecinin nasıl yönetileceğini de önceden belirlemeniz önemlidir. Mülakatları kimin yapacağını, nerede yapılacağını, mülakat süresinin ne kadar olacağını, sorulacak soruları önceden belirleyerek, kontrol listenizi de hazırlamanız gerekir.

Doğru soruları hazırlayın

Mülakat sürecinin verimli geçebilmesi ve şirketiniz için doğru adayı bulabilmek için de işe alım sürecinde soracağınız sorular çok önemlidir. Adayı tanımak, yaptığı işi anlamak, şirket kültürüne ve takım çalışmasına uyumlu olup olamayacağını anlamak, tecrübesini anlamak, kariyerine ve şirketinize verdiği değeri anlayabilmek için doğru soruları belirlemeniz gerekir.

Mülakatlarda sıklıkla sorulan ve sorulması tavsiye edilen sorulardan bazıları şöyle:

  • Bir önceki işinizden neden ayrıldınız?
  • Şirket ve başvurduğunuz pozisyon hakkında ne kadar bilginiz var?
  • Bu pozisyon için sizi ideal aday yapan en önemli özelliğiniz nedir?
  • Karşılaştığınız bir zorluğu ve bunun üstesinden nasıl geldiğinizi anlatabilir misiniz?
  • Maaş beklentiniz ne kadar?
  • İdeal çalışma ortamınızı birkaç kelime ile tarif edebilir misiniz?
  • En gurur duyduğunuz profesyonel başarılarınız nelerdir?

Tabii ki bu sorular açılan iş pozisyonuna göre değişiklik göstereceği gibi sektörel farklılıklar durumunda da farklı sorulara ihtiyaç duyulabilir.

İlgili rehber: E-ticaret şirketinizin çalışanlarında olması gereken 7 özellik

Referans ve CV’yi iyi inceleyin

İşe alım sürecinde adayı daha iyi tanımak ve onun hakkında daha fazla bilgi almak için adayın referanslarını araştırmanız ve CV’sinde yer verdiği bilgileri iyi okumanız gerekir. Aday listenizi daralttığınızda ve bu listeyi birkaç kişiye indirdiğinizde bu kişilerin referansları ile iletişime geçerek, onlar hakkında başka kişilerin de görüşlerini alabilirsiniz.

CV’nin ötesine geçin

CV, işe alım sürecinde aday hakkında birçok bilgi sunuyor olsa da, karar aşamasında tek başına yeterli değildir. Aday ile mülakat sürecinde sosyal bir şekilde konuşmak, onun nasıl diyalog kurduğunu anlamaya çalışmak, beden dilini incelemek ve yaptığı işleri kendi ağzından dinlemek de karar verme sürecinizde önemli bir rol oynar. Kimse bir kağıt üzerinde yazan bilgilerden oluşmadığı için, bire bir adaylarınızı tanımaya çalışmak sizin için doğru ekip arkadaşlarını bulmanızı sağlayacaktır.

İlgili rehber: Çalışanlarınızın iş yerindeki performansını nasıl artırırsınız?

Yaptıkları işlerden örnekler isteyin

CV’nin ötesine geçmenin bir diğer şeklide adayların önceki yaptıkları işlerden örnekler istemek olacaktır. Yaptıkları işlerden örnekler göstermeleri, öncelikle yapılan işin kalitesini görmenizi sağlarken, bu kişilerin de kendilerine ve yaptıkları işe olan güvenlerinin olduğunu gösterdiği için önemli bir kriterdir.

Adayın kişiliğini analiz edin

İşe alım sürecinde adayın kişiliğini de analiz etmeniz önemlidir. Kişilik, mevcut ekiple uyumluluk, şirket kültürüne adapte olabilme gibi özellikle adayın yeteneklerinden daha önemli bir konudur; çünkü kişi yetenekli ve tecrübeli dahi olsa ekibinizle uyumlu olamayacak bir kişiliğe sahipse ve şirket kültürünüze uymuyorsa, bu kişinin verimli bir şekilde şirketinizde çalışması mümkün olmayacaktır. Uyum sorunları yaşaması bu kişinin performansını ciddi şekilde düşürecektir.

İlgili rehber: İş yerinde sorun çıkartan çalışanlara nasıl yaklaşmalısınız?

İşe alım süreci ile ilgili sık sorulan sorular

İşe alım süreci ne kadar sürer

Bu süreç tüm şirketlerde farklı bir şekilde işlemektedir. Görüşülecek aday sayısı ve başvuru için belirlenen tarih aralığı bu süreyi etkilemektedir. Bu durumda şirket olarak, başvuru süresini belirlemeniz ve gelen başvurular sonrasında da bir planlama yaparak, görüşmelerin ne kadar zaman içerisinde tamamlanacağını belirlemeniz gerekir.

İş görüşmesini şirkette kim yapmalı?

Şirketlerin İnsan Kaynakları bölümündeki yöneticiler iş görüşmelerini yapmaktadırlar. Ancak iş pozisyonuna ve görüşülecek adaya ya da üst yönetimin isteği üzerine görüşmelere farklı yöneticiler de katılabilmektedir. Ancak normal koşullarda iş görüşmeleri ve işe alımlar İnsan Kaynakları bölümünün sorumluluğu altındadır.

Mülakat ne kadar sürmeli?

İşe alım yaparken, adaylarla yaptığınız görüşmelerin uzunluğu yine iş tanımı ve pozisyona göre değişiklik gösterebilir. İdeal süre 45 dakika ile 1 saat arasında belirtilmektedir. Mülakat sırasında aday konuşmanın yüzde 80’nini, mülakatı yapan kişi de yüzde 20’sini yapmalıdır. 30 dakikanın altında süren görüşmelerde, adayın açılan pozisyon için uygun olmadığı varsayılabilir. Kişinin kendini ve yaptığı işi yeterli anlatamaması, şirketle ilgili sorular sormaması ve bu süreyi kendini en iyi şekilde tanıtmak için kullanmaması, olumsuz bir durum olarak düşünebilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette Haziran ayı satış verileri
E-ticarette haziran ayı satış verileri her ay olduğu gibi bu ay da pek çok farklı sektörü içinde barındırıyor. E-ticarete olan talep her geçen gün ivme kazanırken, online platformlarda satışa sunulan ürün çeşitliliği de...
10 Temmuz 2020
Gökçe Beyazaslan
Site içi SEO nasıl yapılır? | On Page SEO
Site içi SEO, (on page SEO) internet üzerinde yayın yapan ve organik olarak trafik çekmek isteyen tüm web siteleri için oldukça önemlidir. SEO çalışmaları ile site içi SEO çalışmaları yapmak, web sitenin arama motorlarına uyumlu...
16 Ekim 2019
Sinan Oypan
Uzaktan çalışma e-ticaret firmaları için avantajlı mı?
E-ticarette uzaktan çalışma, özellikle yeni ve küçük girişimler için etkili çözümlerden biri olduğu gibi maliyet açısından da önemli avantajlar sağlıyor. Uzaktan çalışma yöntemi ile belli bir ofis ortamına ihtiyaç...
11 Kasım 2019
Sinan Oypan
Alibaba Aliexpress Satış Yapmak Rehberi 2021
Aliexpress satış yapmak / Alibaba satış yapmak rehberimize hoşgeldiniz. Alibaba mağaza açmak / aliexpress mağaza açma diğer bir deyişle Alibaba dükkan açmak / aliexpress dükkan açmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret...
9 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Fiziki mağazalar için dijital dönüşüm rehberi
Günümüzde dijital dönüşüm, fiziki mağazalar için de önem taşıyor; özellikle pandemi döneminde bu dönüşümün değeri daha da arttı. Dijital dönüşüm ile fiziki olarak yaptığınız işi internet ortamına taşıyabilir,...
28 Haziran 2020
Sinan Oypan
Instagram Hikayeler’inizi ilgi çekici hale getirecek 8 örnek
Instagram Hikayeler özelliği son dönemlerde oldukça popüler bir alan olmaya başladı. Haliyle instagram hikaye örnekleri ve tipleri neler? Nasıl dikkat çekici instagram hikayeleri oluşturabilirsiniz. Bu yazımızda bu konuyu enine boyuna...
27 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Aylık olarak e-ticaret sitenizde takip etmeniz gereken 9 veri
E-ticaret siteniz üzerinde aylık olarak takip etmeniz ve incelemeniz gereken bir takım veriler bulunuyor. Bu verileri takip etmeye başladığınızda, genel olarak satış, reklam ve pazarlama konusunda e-ticaret firmanızın ne durumda...
20 Haziran 2018
Sinan Oypan
IdeaSoft E-ticaret Sözlüğü Yayında!
Özellikle yeni başlayanlar için e-ticaret ile ilgili bazı terimler çok yabancı ve anlaşılmaz gelebilir. Bunda yabancı dillerden gelmiş ve sektörde yaygın olarak kullanılan kelimelerin sayısının da etkisi büyük. Üstelik e-ticaret...
6 Ağustos 2013
Savaş Çetinkaya
E-ticaret şirketleri için Youtube Hikaye kullanım rehberi
Youtube Hikaye özelliğinin kullanımı açılması, markalar ve içerik üreticiler için Youtube’da içerik üretimi için farklı bir kapı aralamış oldu. Youtube Hikaye özelliği, Snapchat, Facebook ve Instagram’daki Hikaye...
3 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticarette sunucu kiralama ile ilgili bilmeniz gerekenler
İnternetten satış yaparken sunucu kiralama işlemi özellikle dikkat etmeniz ve özen göstermeniz gereken konulardan biridir. Yanlış hostingi seçmek, işinizi tehlikeye atacağı gibi para ve zaman kaybetmenize de neden olur. Aynı zamanda...
4 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Mobil site yüklenme hızını artırmak için neler yapabilirsiniz?
Web site hızının yanı sıra web sitenizin mobildeki açılma hızı da kullanıcı deneyimini önemli bir şekilde etkileyeceği için üzerinde durulması gereken bir konudur. Kullanıcıların mobil kullanım alışkanlıklarının artması...
13 Nisan 2018
Sinan Oypan
Ev Hanımlarına İnternetten Satışta Vergi Muafiyeti Geldi
Ev hanımlarına internetten satışta vergi muafiyeti geldi. Evde çalışanlar için vergi mükellefiyeti-muafiyeti şartları, ev hanımı vergi muafiyeti için gerekli belgeler nelerdir, evden satış yapmak vergisi, internetten satış vergi...
15 Mart 2019
Seyhun Özkara