E-ticarette fiyatları düşürmek, sektöre ve firmanıza nasıl zarar veriyor?

15 Ekim 2016
Sinan Oypan

E-ticaret sektörünün en çok sıkıntı yaşadığı durumlardan biri de fiyat odaklı rekabet nedeniyle kar marjlarının ciddi oranda düşmesi oluyor. Sektöre devamlı olarak yeni oyuncuların girmesi ve yeni oyuncuların marka bilinirliklerini ve müşteri kitlelerini artırmak için fiyat odaklı bir strateji belirlemeleri hem sektöre hem de sektördeki firmalara zarar veriyor.

Fiyat odaklı strateji nedir?

Fiyat odaklı fiyatlandırma stratejisinde, markalar kendi mağazalarında ürünlerin fiyatlarını rakip firmalara kıyasla daha ucuza satmaya başlarlar. Fiyatları düşürdükleri için, kendi kar marjları da düşmüş olur.

Firmalar bu tür yaklaşımları yaptıklarında sürümden kazanmayı hedeflerler. Fiyatlar düşük olduğu için daha fazla müşteriyi kendilerine çekeceklerdir ve satış hacimleri artacağı için bu şekilde karlılık elde etmeye çalışacaklardır.

Ancak fiyat odaklı stratejilerde, bir firma ürünü daha ucuza satmaya başladığında, başka firmalar da bu yöntemi kullanmaya başlayacaklardır ve ürünün fiyatı ve kar marjı devamlı olarak düşecektir.

Fiyat odaklı stratejiler neden zararlı?

Online alışveriş yapan tüketiciler öncelikle aradıkları ürünle ilgili detaylı incelemeler yapıyor ve daha uygun fiyatı bulduklarında da o siteden alışveriş yapıyorlar. E-ticaret firmaları da bu durumu bildikleri için özellikle fiyatlandırma konusunda bir stratejiye gitmeye yöneliyor.

Tabii ki belli bir süre sonra, rakiplerin düşük fiyatlarıyla baş edemeyerek, müşteri kaybeden firmalar da fiyatları aşağıya çekmeye başlıyor. Fiyatların aşağıya düşmesiyle beraber sektördeki tüm firmaların kar marjı azalmış oluyor. Bunun yanı sıra ürünün de değerinde belli bir düşüş olmaya başlıyor.

Bu süreç, ürünün taban fiyata ulaşarak, minimum kar marjlarına düşmesine kadar devam edebiliyor. Tüm firmalar bu fiyat rekabetinde geride kalmamak için, kendi kar marjlarından feragat ederek, fiyatları aşağıya çekmeye başlıyor. Kar marjının düşmesi ve ürünün değer kaybetmesi nedeniyle sektör ciddi anlamda zarar görmeye başlıyor.

Kar marjlarının ciddi oranda düşmesinin ardından da firmalar masraflarını karşılayamamaya başlıyor. Bu nedenle de şirket içinde küçülmeye gitme ile başlayan olumsuz durumlar, bir süre sonra şirketin zarar etmesine ve karlılığını tamamen yitirmesine sebep oluyor.

Bu ürünlerin satışındaki kar marjlarının çok fazla düşmesi sektöre de yansıyor ve firmalar bu alana yatırım yapmaktan kaçınıyor. Sektörün yavaş yavaş gerilemesi de böylelikle başlamış oluyor. Firmalar yatırım yapmadığı için üretici firmalar da sıkıntı yaşamaya başlıyor.

Karlılık az olduğu için üretici firmalar, maliyetleri düşürmek için ürünün kalitesini düşürmek zorunda kalabiliyor ve tüm bu fiyatlandırma politikaları nedeniyle tüketiciler de aldıkları ürünlerin kalitesinden memnun olmuyorlar.

Fiyat düşürmek yerine ne yapmak gerekiyor?

Fiyat odaklı pazarlama çalışmaları yerine, tüketicileri gerçekten memnun edecek hizmetlerin verilmesi gerekiyor. Firmaların, tüketicilere verdikleri hizmetler ile farklılaşmaları hem sektör hem de firmalar için daha faydalı olacaktır.

Fiyatları aşağıya çekmek, kısa vadeli çözümler ürettiği için, şirketlerin uzun vadede ayakta kalmasına müsade etmemektedir. Bu nedenle de sektördeki firmaların rakip analizine önem vermesi gerekiyor. Bu konu hakkında bilgi almak isterseniz “E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?” isimli yazımıza bakabilirsiniz.

Rakip analizi yaparak, rakip firmaların hizmet konusunda eksik oldukları yönleri bulabilirsiniz. Bunlar kargo yöntemleri, teslimat seçenekler, ödeme koşulları, garanti kapsamları, iade politikaları ve satış sonrası müşteri hizmeti gibi konular olabilir.

Bu alanlara yatırım yapmak ve verdiğiniz hizmetlerle farklılaşmak marka değerinizi artıracağı gibi karlılık oranlarınızı da koruyacaktır. Birçok tüketici internetten alışveriş yaparken öncelikli olarak güven unsuruna dikkat etmektedir. Bir siteden alışverişlerinde mutlu olduklarında, aradaki küçük fiyat farklarına bakmadan, bu markaların sadık müşterisi olabiliyorlar.

Ancak düşük fiyata ürün almanın yanı sıra, müşteri hizmetleri konusunda sıkıntı yaşarlarsa bir daha bu mağazadan alışveriş yapmak istemiyorlar. Bu nedenle de önceliğinizin müşteri memnuniyeti konusunda çalışmalar yapmak olmalı.

E-ticarette uzun vadeli başarının sırrı sadık ve mutlu müşteri kitlelerine sahip olmaktır. Bu da sadece fiyat odaklı stratejilerle sağlanabilecek bir durum değildir. Müşterilerinize, kendilerini değerli hissettirecek bazı seçenekler ve hizmetler sunmanız gerekiyor. Bu değeri sağladığınız zaman, aradaki fiyat farkları müşterileriniz için çok da önemli olmayacaktır; çünkü sizin online mağazanızdan güvenli ve sorunsuz bir şekilde alışveriş yapabileceklerini bileceklerdir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Soru cevap videoları neden önemli ve nasıl hazırlanır?
Soru cevap videoları, son dönemlerde kullanıcılarla etkileşime girmek ve onlara belli konularda bilgi vermek için oldukça popüler. Video içeriklerin etkileşimlerinin yüksek olmasının yanı sıra yeni kitlelere ulaşma, SEO, marka ve...
13 Mart 2020
Sinan Oypan
Fuar etkinlikleri B2B firmaları için neden önemli?
B2B firmalarının yapması gereken en önemli konulardan biri farklı ve büyük şirketlere ulaşarak, kendi ürünlerini bu firmalara satmak olduğu için fuar etkinlikleri, B2B firmaları için büyük önem taşımakta. Fuarlar ve ticari...
5 Ocak 2019
Sinan Oypan
İnternetten Tişört Satmanın Püf Noktaları
İnternetten tişört satmak için yapmanız, dikkat etmeniz gerekenler ve online tişört satışındaki e ticaret püf noktaları bu yazımızda. Yaz ve bahar aylarında tişört giymek keyfi olmaktan çok zorunluluk gibi görüldüğü için,...
6 Nisan 2018
Gökçe Beyazaslan
E-ticarette hızlı teslimat ipuçları
E-ticarette hızlı teslimat, günümüzde rekabette öne çıkmak ve müşteri memnuniyetini artırma da önemli bir rol oynamakta. Tüketicilerin siparişlerini hızlı bir şekilde hazırlamanın yanı sıra onlara daha hızlı gönderiler...
8 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Kullanıcıların sizin için içerik oluşturmalarını nasıl sağlayabilirsiniz? - 1. Bölüm
Sosyal kanıt konusunda markalara yardımcı olan pazarlama araçlarından biri de kullanıcıların markalar için hazırladıkları içeriklerdir. İngilizcesiyle “User Generated Content” (UGC) markayla, markanın takipçileri arasında bir...
18 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Yeni ürün araştırma yöntemleri nelerdir?
İnternetten ürün satış yapmak isteyen ya da yeni ürünler bulmak isteyenler farklı araştırma yöntemleri kullanarak, satacak yeni ürünler bulabilirler. Yeni ve farklı ürünler, tüketicilere ulaşmak için etkili olacağı gibi...
9 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Kendi niş pazarınızı nasıl bulabilirsiniz?
Bir girişimci olmak istiyorsanız, karşılaşacağınız en büyük zorluklardan biri de size uygun bir iş alanı ve pazarı bulmak olacaktır. Size uygun bir niş pazarı nasıl bulacağınızı ve bu pazarda neler yapabileceğinizi önceden...
25 Haziran 2016
Sinan Oypan
Şirket ismi bulmanızı kolaylaştıracak 5 yöntem
Şirket ismi bulma konusu genellikle birçok girişimcinin takıldığı alanlardan biri oluyor ve zorlu bir sürece dönebiliyor. Bunun nedeni de şirketinizin adının uzun yıllar boyunca markanızı yansıtacak olması ve marka bilinirliğiniz...
14 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret kargo anlaşmalarıyla ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette kargo anlaşmaları yapmanız, ürün gönderimleri yaparken maliyetlerinizi düşürmenize ve daha uygun fiyatlarla bu gönderileri yapmanızı sağlar. Doğru ve karlı kargo anlaşmaları yapmanız bu açıdan oldukça önemli....
30 Ekim 2018
Sinan Oypan
Görsel tasarım ögelerini e-ticaret sitenizde hangi amaçlarla kullanabilirsiniz?
Görsel tasım ögeleri, e-ticaret sitenizde kullanıcılarla etkileşime geçmek ve onların satın alma kararlarını etkilemede önemli bir rol oynar. Görselliğin günümüzde oldukça önemli olması ve görsel tasarım ögeleri ile...
1 Mart 2019
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz yaratıcı fikirler
Dijital pazarlama çalışmalarınızın etkisini ve geri dönüşümlerini artırabilmek için bu kampanyalarda yaratıcı fikirler kullanmanız da önemli. Sıradan ürün fotoğrafları ya da videolar paylaşmak, düz blog yazılarını...
23 Mayıs 2020
Sinan Oypan
E-ticarette geri dönüşümleri düşüren 6 uygulama
E-ticaret sitelerinde yapılan bazı uygulamalar, kullanıcı deneyimini olumsuz etkilemesinden dolayı geri dönüşümlerin düşmesine neden olabiliyor. Geri dönüşümlerin düşüş göstermesi de doğal olarak şirketi zarara sokuyor. Bu...
9 Ekim 2017
Sinan Oypan