E-ticarette fiyatları düşürmek, sektöre ve firmanıza nasıl zarar veriyor?

15 Ekim 2016
Sinan Oypan

E-ticaret sektörünün en çok sıkıntı yaşadığı durumlardan biri de fiyat odaklı rekabet nedeniyle kar marjlarının ciddi oranda düşmesi oluyor. Sektöre devamlı olarak yeni oyuncuların girmesi ve yeni oyuncuların marka bilinirliklerini ve müşteri kitlelerini artırmak için fiyat odaklı bir strateji belirlemeleri hem sektöre hem de sektördeki firmalara zarar veriyor.

Fiyat odaklı strateji nedir?

Fiyat odaklı fiyatlandırma stratejisinde, markalar kendi mağazalarında ürünlerin fiyatlarını rakip firmalara kıyasla daha ucuza satmaya başlarlar. Fiyatları düşürdükleri için, kendi kar marjları da düşmüş olur.

Firmalar bu tür yaklaşımları yaptıklarında sürümden kazanmayı hedeflerler. Fiyatlar düşük olduğu için daha fazla müşteriyi kendilerine çekeceklerdir ve satış hacimleri artacağı için bu şekilde karlılık elde etmeye çalışacaklardır.

Ancak fiyat odaklı stratejilerde, bir firma ürünü daha ucuza satmaya başladığında, başka firmalar da bu yöntemi kullanmaya başlayacaklardır ve ürünün fiyatı ve kar marjı devamlı olarak düşecektir.

Fiyat odaklı stratejiler neden zararlı?

Online alışveriş yapan tüketiciler öncelikle aradıkları ürünle ilgili detaylı incelemeler yapıyor ve daha uygun fiyatı bulduklarında da o siteden alışveriş yapıyorlar. E-ticaret firmaları da bu durumu bildikleri için özellikle fiyatlandırma konusunda bir stratejiye gitmeye yöneliyor.

Tabii ki belli bir süre sonra, rakiplerin düşük fiyatlarıyla baş edemeyerek, müşteri kaybeden firmalar da fiyatları aşağıya çekmeye başlıyor. Fiyatların aşağıya düşmesiyle beraber sektördeki tüm firmaların kar marjı azalmış oluyor. Bunun yanı sıra ürünün de değerinde belli bir düşüş olmaya başlıyor.

Bu süreç, ürünün taban fiyata ulaşarak, minimum kar marjlarına düşmesine kadar devam edebiliyor. Tüm firmalar bu fiyat rekabetinde geride kalmamak için, kendi kar marjlarından feragat ederek, fiyatları aşağıya çekmeye başlıyor. Kar marjının düşmesi ve ürünün değer kaybetmesi nedeniyle sektör ciddi anlamda zarar görmeye başlıyor.

Kar marjlarının ciddi oranda düşmesinin ardından da firmalar masraflarını karşılayamamaya başlıyor. Bu nedenle de şirket içinde küçülmeye gitme ile başlayan olumsuz durumlar, bir süre sonra şirketin zarar etmesine ve karlılığını tamamen yitirmesine sebep oluyor.

Bu ürünlerin satışındaki kar marjlarının çok fazla düşmesi sektöre de yansıyor ve firmalar bu alana yatırım yapmaktan kaçınıyor. Sektörün yavaş yavaş gerilemesi de böylelikle başlamış oluyor. Firmalar yatırım yapmadığı için üretici firmalar da sıkıntı yaşamaya başlıyor.

Karlılık az olduğu için üretici firmalar, maliyetleri düşürmek için ürünün kalitesini düşürmek zorunda kalabiliyor ve tüm bu fiyatlandırma politikaları nedeniyle tüketiciler de aldıkları ürünlerin kalitesinden memnun olmuyorlar.

Fiyat düşürmek yerine ne yapmak gerekiyor?

Fiyat odaklı pazarlama çalışmaları yerine, tüketicileri gerçekten memnun edecek hizmetlerin verilmesi gerekiyor. Firmaların, tüketicilere verdikleri hizmetler ile farklılaşmaları hem sektör hem de firmalar için daha faydalı olacaktır.

Fiyatları aşağıya çekmek, kısa vadeli çözümler ürettiği için, şirketlerin uzun vadede ayakta kalmasına müsade etmemektedir. Bu nedenle de sektördeki firmaların rakip analizine önem vermesi gerekiyor. Bu konu hakkında bilgi almak isterseniz “E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?” isimli yazımıza bakabilirsiniz.

Rakip analizi yaparak, rakip firmaların hizmet konusunda eksik oldukları yönleri bulabilirsiniz. Bunlar kargo yöntemleri, teslimat seçenekler, ödeme koşulları, garanti kapsamları, iade politikaları ve satış sonrası müşteri hizmeti gibi konular olabilir.

Bu alanlara yatırım yapmak ve verdiğiniz hizmetlerle farklılaşmak marka değerinizi artıracağı gibi karlılık oranlarınızı da koruyacaktır. Birçok tüketici internetten alışveriş yaparken öncelikli olarak güven unsuruna dikkat etmektedir. Bir siteden alışverişlerinde mutlu olduklarında, aradaki küçük fiyat farklarına bakmadan, bu markaların sadık müşterisi olabiliyorlar.

Ancak düşük fiyata ürün almanın yanı sıra, müşteri hizmetleri konusunda sıkıntı yaşarlarsa bir daha bu mağazadan alışveriş yapmak istemiyorlar. Bu nedenle de önceliğinizin müşteri memnuniyeti konusunda çalışmalar yapmak olmalı.

E-ticarette uzun vadeli başarının sırrı sadık ve mutlu müşteri kitlelerine sahip olmaktır. Bu da sadece fiyat odaklı stratejilerle sağlanabilecek bir durum değildir. Müşterilerinize, kendilerini değerli hissettirecek bazı seçenekler ve hizmetler sunmanız gerekiyor. Bu değeri sağladığınız zaman, aradaki fiyat farkları müşterileriniz için çok da önemli olmayacaktır; çünkü sizin online mağazanızdan güvenli ve sorunsuz bir şekilde alışveriş yapabileceklerini bileceklerdir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İnternet üzerinden mobilya satışı hakkında bilinmesi gerekenler
-ticaret sektörüne baktığımız zaman büyük mobilya firmalarının sanal mağazacılık alanında da geliştiklerini görüyoruz. Müşterilerin internet kanalına talepleri gün geçtikçe artıyor. Aynı durum büyük mağazalarda olduğu...
7 Ekim 2017
Gökçe Beyazaslan
E-ticaret sitenizi daha güvenli hale getirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Tüketicilere güvenli bir online alışveriş deneyimi yaşatmanız, bir e-ticaret firması olarak birincil yükümlülüklerinizden biridir. Tüketicilerin güvenini kazanmak, online alışverişler sırasında onların sorunsuz bir şekilde...
28 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticaret firmalarını ilgilendiren 6 sosyal medya güncellemesi
Sosyal medya pazarlama, e-ticaret firmalarının sıklıkla kullandığı pazarlama yöntemlerinden biri. Marka ve ürün tanıtımlarının yanı sıra yeni hedef kitlelere ulaşmak için de sosyal platformalar, firmalar için önemli bir rol...
29 Mart 2017
Sinan Oypan
Facebook marka sayfası nasıl optimize edilir?
Facebook marka sayfası optimize edilirken nelere dikkat edilmelidir? Facebook marka sayfası neden önemlidir? Marka sayfanızda eylem çağrı butonunu nasıl kullanmalısınız? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Facebook marka...
22 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama
Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nedir? Neden Facebook paylaşımları için tek bir doğru zaman yok, Facebook paylaşımları için doğru zamanlama nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabını bu yazımızda. Facebook...
8 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Site üzerinde geçirilen süreyi artırmak için kullanabileceğiniz taktikler
E-ticaret sitelerinde geçirilen süreyi artırmak, kullanıcıların site üzerinde daha fazla ürünü incelemesini sağlarken, aynı zamanda geri dönüşümlerin de artırılmasına yardımcı olur. Web site trafiği analizlerinde de önemli...
23 Nisan 2018
Sinan Oypan
Özgün tasarım dili oluşturmanın altın kuralları
Gelişen teknolojiyle birlikte ilerleyen özgün tasarım dili rakipleriniz arasından kolayca sıyrılmanızı sağlayacaktır. Fark yaratan özgün tasarım ortaya çıkararak kuşaklar arası bir köprü oluşturabilmek mümkün. Peki nasıl...
26 Haziran 2020
Gökçe Beyazaslan
E-ticaret sitesi tasarım ilkeleri nelerdir?
E-ticaret sitesi kurarken tasarım ilkeleri üzerinde durarak, tasarımlarınızı bu ilkelere göre yapmanız, sitenizin kullanıcı deneyimini geliştirir. Tasarım ilkeleri ile ilerlediğinizde, site navigasyonundan, ürün sayfası...
10 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Affiliate marketing'in e-ticaret sitelerine sağladığı avantajlar neler?
Geçtiğimiz günlerde affiliate marketing nedir sorusunun yanıtını vererek, affiliate marketing çalışmalarını nasıl yapabileceğinizi ele almıştık. Doğru yapıldığında e-ticaret firmalarının geri dönüşümlerini artırmada...
22 Nisan 2019
Sinan Oypan
Instagram’da 500 bin reklam veren arasından nasıl sıyırılabilirsiniz?
Instagram reklamlarının popülerliği son dönemlerde hızlıca artmaya başlıyor. Instagram’ın yaptığı açıklamaya göre şuan 500 binden fazla reklam veren bu platformu kullanıyor. Bu rakam 6 ay önceye kıyasla yüzde 50 artmış...
5 Ekim 2016
Sinan Oypan
Satış odaklı video içeriklerde yapmaktan kaçınmanız gerekenler
Satış odaklı video içerik üretimi sırasında bazı konuların üzerinde özellikle durarak, videolarınızın kalitesini artırmanız oldukça önemli. Bu videoların belli bir geri dönüşüm sağlayabilmesi için bir takım kuralları...
6 Nisan 2019
Sinan Oypan
Müşterilerinizin devamlı sizden alışveriş yapmalarını sağlayacak yöntemler
E-ticaret sektöründe uzun vadede başarılı olabilmek için, sadık müşteri kitlelerine ihtiyacınız vardır. Yeni hedef kitlelere ulaşmak için çalışmalar yapsanız da devamlı olarak sizden alışveriş yapan sadık müşterileriniz,...
22 Ocak 2017
Sinan Oypan