E-ticarette fiyatları düşürmek, sektöre ve firmanıza nasıl zarar veriyor?

15 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticarette fiyatları düşürmek, sektöre ve firmanıza nasıl zarar veriyor?

E-ticaret sektörünün en çok sıkıntı yaşadığı durumlardan biri de fiyat odaklı rekabet nedeniyle kar marjlarının ciddi oranda düşmesi oluyor. Sektöre devamlı olarak yeni oyuncuların girmesi ve yeni oyuncuların marka bilinirliklerini ve müşteri kitlelerini artırmak için fiyat odaklı bir strateji belirlemeleri hem sektöre hem de sektördeki firmalara zarar veriyor.

Fiyat odaklı strateji nedir?

Fiyat odaklı fiyatlandırma stratejisinde, markalar kendi mağazalarında ürünlerin fiyatlarını rakip firmalara kıyasla daha ucuza satmaya başlarlar. Fiyatları düşürdükleri için, kendi kar marjları da düşmüş olur.

Firmalar bu tür yaklaşımları yaptıklarında sürümden kazanmayı hedeflerler. Fiyatlar düşük olduğu için daha fazla müşteriyi kendilerine çekeceklerdir ve satış hacimleri artacağı için bu şekilde karlılık elde etmeye çalışacaklardır.

Ancak fiyat odaklı stratejilerde, bir firma ürünü daha ucuza satmaya başladığında, başka firmalar da bu yöntemi kullanmaya başlayacaklardır ve ürünün fiyatı ve kar marjı devamlı olarak düşecektir.

Fiyat odaklı stratejiler neden zararlı?

Online alışveriş yapan tüketiciler öncelikle aradıkları ürünle ilgili detaylı incelemeler yapıyor ve daha uygun fiyatı bulduklarında da o siteden alışveriş yapıyorlar. E-ticaret firmaları da bu durumu bildikleri için özellikle fiyatlandırma konusunda bir stratejiye gitmeye yöneliyor.

Tabii ki belli bir süre sonra, rakiplerin düşük fiyatlarıyla baş edemeyerek, müşteri kaybeden firmalar da fiyatları aşağıya çekmeye başlıyor. Fiyatların aşağıya düşmesiyle beraber sektördeki tüm firmaların kar marjı azalmış oluyor. Bunun yanı sıra ürünün de değerinde belli bir düşüş olmaya başlıyor.

Bu süreç, ürünün taban fiyata ulaşarak, minimum kar marjlarına düşmesine kadar devam edebiliyor. Tüm firmalar bu fiyat rekabetinde geride kalmamak için, kendi kar marjlarından feragat ederek, fiyatları aşağıya çekmeye başlıyor. Kar marjının düşmesi ve ürünün değer kaybetmesi nedeniyle sektör ciddi anlamda zarar görmeye başlıyor.

Kar marjlarının ciddi oranda düşmesinin ardından da firmalar masraflarını karşılayamamaya başlıyor. Bu nedenle de şirket içinde küçülmeye gitme ile başlayan olumsuz durumlar, bir süre sonra şirketin zarar etmesine ve karlılığını tamamen yitirmesine sebep oluyor.

Bu ürünlerin satışındaki kar marjlarının çok fazla düşmesi sektöre de yansıyor ve firmalar bu alana yatırım yapmaktan kaçınıyor. Sektörün yavaş yavaş gerilemesi de böylelikle başlamış oluyor. Firmalar yatırım yapmadığı için üretici firmalar da sıkıntı yaşamaya başlıyor.

Karlılık az olduğu için üretici firmalar, maliyetleri düşürmek için ürünün kalitesini düşürmek zorunda kalabiliyor ve tüm bu fiyatlandırma politikaları nedeniyle tüketiciler de aldıkları ürünlerin kalitesinden memnun olmuyorlar.

Fiyat düşürmek yerine ne yapmak gerekiyor?

Fiyat odaklı pazarlama çalışmaları yerine, tüketicileri gerçekten memnun edecek hizmetlerin verilmesi gerekiyor. Firmaların, tüketicilere verdikleri hizmetler ile farklılaşmaları hem sektör hem de firmalar için daha faydalı olacaktır.

Fiyatları aşağıya çekmek, kısa vadeli çözümler ürettiği için, şirketlerin uzun vadede ayakta kalmasına müsade etmemektedir. Bu nedenle de sektördeki firmaların rakip analizine önem vermesi gerekiyor. Bu konu hakkında bilgi almak isterseniz “E-ticarette rakip analizi yapmak için neler yapmalısınız?” isimli yazımıza bakabilirsiniz.

Rakip analizi yaparak, rakip firmaların hizmet konusunda eksik oldukları yönleri bulabilirsiniz. Bunlar kargo yöntemleri, teslimat seçenekler, ödeme koşulları, garanti kapsamları, iade politikaları ve satış sonrası müşteri hizmeti gibi konular olabilir.

Bu alanlara yatırım yapmak ve verdiğiniz hizmetlerle farklılaşmak marka değerinizi artıracağı gibi karlılık oranlarınızı da koruyacaktır. Birçok tüketici internetten alışveriş yaparken öncelikli olarak güven unsuruna dikkat etmektedir. Bir siteden alışverişlerinde mutlu olduklarında, aradaki küçük fiyat farklarına bakmadan, bu markaların sadık müşterisi olabiliyorlar.

Ancak düşük fiyata ürün almanın yanı sıra, müşteri hizmetleri konusunda sıkıntı yaşarlarsa bir daha bu mağazadan alışveriş yapmak istemiyorlar. Bu nedenle de önceliğinizin müşteri memnuniyeti konusunda çalışmalar yapmak olmalı.

E-ticarette uzun vadeli başarının sırrı sadık ve mutlu müşteri kitlelerine sahip olmaktır. Bu da sadece fiyat odaklı stratejilerle sağlanabilecek bir durum değildir. Müşterilerinize, kendilerini değerli hissettirecek bazı seçenekler ve hizmetler sunmanız gerekiyor. Bu değeri sağladığınız zaman, aradaki fiyat farkları müşterileriniz için çok da önemli olmayacaktır; çünkü sizin online mağazanızdan güvenli ve sorunsuz bir şekilde alışveriş yapabileceklerini bileceklerdir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sektör analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Sektör analizi nasıl yapılır ve neden önemlidir?
Pazarı tanımak, daha iyi stratejiler geliştirmek ve rakiplerin önüne geçebilmek için sektör analizi yapmak gerekir. Özellikle yeni başlayanlar bir işe girişmeden önce o sektörü detaylı olarak araştırmalılar ve fikir sahibi...
8 Ağustos 2020
Sinan Oypan
E-ticaret e posta pazarlama istatistikleri | İNFOGRAFİK
E-ticaret e posta pazarlama istatistikleri | İNFOGRAFİK
E posta pazarlama istatistikleri; E-ticaret firmaları için bir hayli önemlidir çünkü e posta pazarlama e ticarette olmazsa olmazlardandır. Tüketicilere doğrudan ulaşma şansının yanı sıra geri dönüşüm oranları konusunda diğer...
23 Mart 2018
Sinan Oypan
6 adımda rehber (how-to) içeriği nasıl oluşturulur?
6 adımda rehber (how-to) içeriği nasıl oluşturulur?
E-ticaret firmalarının içerik pazarlamada en çok işlerine yarayabilecek içerik türlerinden biri de “rehber” (how-to) içerikleridir. Ürünler ve hizmetler hakkında tüketicileri bilgilendirici içerikler oluşturarak, hem...
9 Haziran 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin açılma hızını artırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizin açılma hızını artırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitelerinin açılma hızları birçok farklı sebepten dolayı önemli bir yere sahiptir. Kullanıcıları site üzerinde tutmak, sayfayı terk etme oranlarını düşürmek, geri dönüşümleri artırmak ve SEO için sayfaların...
9 Nisan 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde yanıtlamanız gereken sık sorulan kargo gönderim soruları
E-ticaret sitenizde yanıtlamanız gereken sık sorulan kargo gönderim soruları
E-ticaret sitenizden alışveriş yapan tüketicilere bilgilendirmeniz oldukça önemli. Sık sorulan sorular sayfanızı bu nedenle de iyi bir şekilde düzenlemeniz gerekir. Bu sayfada yer vermeniz gereken konulardan biri de kargo gönderimi...
4 Kasım 2018
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz reklam türleri
Dijital pazarlamada kullanabileceğiniz reklam türleri
E-ticaret firmanızın tanıtımı için farklı reklam türleri kullanarak, dijital pazarlama çalışmalarınızı güçlendirerek geri dönüşümlerinizi artırabilirsiniz. İnternet üzerinde birçok farklı reklam modeli olduğu için,...
20 Ağustos 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde ilk blog yazınızı yazarken bilmeniz gerekenler
E-ticaret sitenizde ilk blog yazınızı yazarken bilmeniz gerekenler
E-ticaret sitenizde ilk blog yazınızı hazırlarken dikkat etmeniz ve bilmeniz gereken bazı konular bulunuyor. İçerik pazarlamaya adım atarken blog içeriklerinizi en iyi şekilde oluşturmanız doğru stratejileri belirlemeniz gerekir....
6 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi yayınlamadan önce bakmanız gereken kontrol listesi
E-ticaret sitenizi yayınlamadan önce bakmanız gereken kontrol listesi
E-ticaret sitenizi yayına almadan önce son düzenlemeleri yapmak ve siteyi gözden geçirmek için bir kontrol listesi oluşturmanız önemlidir. Hangi alanlara son bir kez daha bakılması gerektiğini ve web site üzerinde hangi bölümlerin...
18 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?
Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) nedir ve nasıl hesaplanır?
E-ticaret firmaları, internet sitelerini ziyaret eden kişileri, bu kişlerin site üzerinde yaptıkları aktiviteleri takip ve analiz ederek birçok bilgi edinebilirler. Bu bilgiler doğrultusunda ise hem site üzerinde geliştirmeler...
9 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama
E-ticaret firmaları için ürün maliyeti hesaplama
Ürün maliyeti hesaplama, e-ticaret firmaları için önemli konulardan biridir; özellikle kendi üretimizini yapıyorsanız, şirket giderleri için bu maliyetleri bilmelisiniz. Ürün maliyetlerinizin yüksek olması, satış fiyatlarınızın...
29 Şubat 2020
Sinan Oypan
Sayfayı terk etme oranlarını nasıl düşürebilirsiniz?
Sayfayı terk etme oranlarını nasıl düşürebilirsiniz?
E-ticarette dikkat edilmesi gerekenlerden biri de sayfayı terk etme (Bounce Rate) oranlarıdır. Bu oranın yüksek olması, siteye gelen ziyaretçilerin, site üzerinde fazla vakit geçirmediklerini ve siteden ayrıldıklarını gösterir....
17 Ekim 2017
Sinan Oypan
İnternetten Ayakkabı Satmak Rehberi 2020
İnternetten Ayakkabı Satmak Rehberi 2020
İnternetten ayakkabı satmak için bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Online mağazanız üzerinden kendi ürettiğiniz ayakkabıları satabileceğiniz gibi toptan aldığınız ürünleri ya da stoksuz satış (Dropshipping) yöntemiyle...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin