E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?

28 Mayıs 2019
Sinan Oypan

Fiziki mağazalar, e-ticaret firmalarından birçok konuda ders alabilecekleri gibi, e-ticaret siteleri de fiziki mağaza yönetimi konusundan birçok şey öğrenebilir. Fiziki mağaza yönetimi, e-ticarete kıyasla çok uzun süredir yapılmakta olduğu için, bazı detayların başarısı kanıtlanalı çok olmuştur. E-ticarette başarılı olmak ve müşterilerine daha iyi hizmet sunmak isteyen firmalar, fiziki mağaza yönetimi konusunda bazı detayları kendi işlerine uygulayabilirler.

Fziki mağaza yönetimi yapılırken, müşteri memnuniyeti, stok yönetimi ve tüketicileri bilgilendirme gibi konular üzerinde durulur ve e-ticarette de bu konular oldukça önemlidir. Bu rehberimizde de fiziki mağaza yönetimi konusunda e-ticaret firmalarının örnek alabileceği bazı çalışmaları ele alacağız.

Müşterilerinizi her zaman karşılayın

Fiziki mağaza yönetimi sırasında yapılan çalışmalardan biri müşterileri her zaman karşılamaktır. Fiziki mağaza çalışanları, mağazaya bir kişi girdiğinde, bu kişileri karşılayarak onlara yardımcı olmaya çalışırlar. Onları içeri davet ederler, beklentilerini sorarak, ne tür bir ürün aradıklarını öğrenmeye çalışırlar.

Onların ihtiyaçlarını anlamak ve onlara ürün önerileri yapmak, gerektiğinde çapraz satış ya da upsell taktikleriyle tüketicilerin daha fazla ürün almalarını sağlamak ve ortalama sepet tutarlarını yükseltmek, fiziki mağazalarda sıklıkla yapılan çalışmalar arasındadır.

E-ticaret firmanınızda da müşterileri karşılamak ve onlara ulaşmak önemlidir. Bunu da canlı destek sistemlerinizle yapabilirsiniz. Ancak bu noktada dikkat etmeniz gerekenlerden biri, kullanıcı siteye girdiği gibi ona bir otomatik mesaj çıkartmamanız gerektiğidir. Canlı destek sisteminin ve otomatik karşılama mesajının tetiklenmesi için, kullanıcının site üzerinde birkaç sayfa ziyareti yapmasını bekleyin. Kullanıcı birkaç sayfa gezindikten sonra onları karşılayabilir ve aradıkları özel bir ürün olup olmadığını bu otomatik mesajlarda sorabilirsiniz.

İlgili rehber: Canlı destek hizmetiyle satışlarınızı artırmanıza yardımcı olacak ipuçları

Bu şekilde ürünlerle ilgili aklında soru olan kişileri, canlı destek üzerinden yönlendirebilir ve onların ürünü satın almalarını sağlayabilirsiniz. Onlara alternatif ürünler sunabileceğiniz gibi upsell veya çapraz satış da yaparak, ortalama sepet tutarlarını artırmaya çalışabilirsiniz.

E-ticaret sitenizi bilgilendirici yapın

Fiziki mağaza yönetimi çalışmalarından öğrenilebilecek konulardan biri de tüketicilere mümkün olduğunda bilgi verebilmektir. Fiziki mağazalar bunları, satış personeli aracılığı ile yaparlar. Satış personeli, tüketicinin ne tür bir ürün aradığını öğrenerek, onu farklı ürünlere yönlendirir ve ürün hakkında birçok bilg sunarak, tüketicinin bu ürünü satın alma kararını etkilemeye çalışır.

İyi satışçılar, sadece ürünün teknik özelliklerini anlatmakla kalmaz, aynı zamanda bu ürünün tüketicinin hangi sorunlarını çözeceğini ve onların hayatını nasıl kolaylaştıracağını da anlatırlar. Ürünün teknik özelliklerinden çok bu tür faydaları üzerinde durmak, tüketicinin ürünü satın alma kararını daha olumlu bir şekilde etkiler. Bu da satışçı görevlinin ürünü ne kadar iyi tanıdığı ve ürüne ne kadar inandığı ile gerçekleşir.

Fiziki mağaza yönetimi çalışmalarında, e-ticaret firmaları bu yaklaşımları da benimseyerek e-ticaret siteleri üzerinde bunu uygulamaya çalışmalıdır. Tabii ki e-ticaret sitelerinin tüketiciyle doğrudan etkileşime girebileceği bir satış görevlisi bulunmaz. Bu noktada da e-ticaret sitenizi mümkün olduğunca bilgilendirici bir hale getirmeniz gerekir.

Bu durumda da ürün sayfalarınız üzerinde ürünlerle ilgili teknik özelliklerin yanı sıra, ürünün tüketicilere ne gibi faydalar sunacağını da anlatan hem yazılı hem görsel içerikler paylaşmalısınız.

İlgili rehber: Satışlarınızı artırmak için ürün sayfalarınızda yapabileceğiniz düzenlemeler

Geri dönüşümü artırmak ve tüketicilerin satın alma kararlarını etkilemek için ürünün tanıtım ve kullanım alanlarını gösteren videolar hazırlamanız da tüketicilerin ürüne olan bakış açısını değiştmede önemli bir rol oynar.

İlgili rehber: En etkili ürün satış sayfasını hazırlamak için bilmeniz gerekenler

İlgili rehber: Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları

Veri odaklı çalışmalar yapın

Fiziki mağaza yönetimi de veri odaklı çalışmalara dayanır. Reklam bütçeleri, stok ve depo maliyetleri, çalışanların ücretleri, müşterilerin dükkanı en çok ziyaret ettikleri zaman aralıkları, günlük, haftalık ve aylık satış adedleri, banka komisyon ücretleri, tatil dönemlerindeki yoğunluklar ve kampanyalardan elde edilen gelirler gibi birçok veri analiz edilerek dükkanın durumu hakkında raporlar çıkartılır.

İlgili rehber: E-ticarette satış yönetimi için takip etmeniz gereken metrikleri

E-ticaret siteniz üzerinde de takip etmeniz gereken birçok metrik vardır ve bunların birçoğu fiziki mağazalardaki metriklere benzer. Sitenize gelen trafiği, kullanıcıların site üzerinde ne kadar zaman geçirdikleri, kaç farklı sayfanın ziyaret edildiği, günlük, haftalık ve aylık satış adedleri gibi metriklerin takibinin yapılması önemlidir.

İlgili rehber: E-ticaret sitenizin başarısı için takip etmeniz gereken önemli metrikler

Site üzerindeki çalışmalar haricinde, yapılan pazarlama ve reklam çalışmalarının da verimliliğinin ölçümlenmesi gerekir. Bu sebeple de bu verilerin de takibini yaparak yatırım getirilerinizi ölçümlemeniz gerekir. Veri analizinin yapılmaması, yaptığınız çalışmaların verimliliğini ölçememenize neden olur. Bu ölçümleri yapmamak da markanız için doğru stratejileri belirleyememenize neden olur.

İlgili rehber: Pazarlama çalışmalarında ölçümlenmesi gereken metrikler

Kişiselleştirilmiş öneriler

Fiziki mağaza yönetimi sırasında çalışanların yaptıkları çalışmalardan biri de kişiye özel ürün önerileri sunmaktır. Tüketiciler, kendilerine özel ürün önerilini oldukça sever ve bu sebeple de çoğu zaman bir mağazadan alışveriş yapmayı tercih eder. Çünkü buradaki çalışanlar, tüketicinin istekleri doğrultusunda onu belli ürünlere yönelterek, tüketicinin hem zaman kazanmasını sağlar hem de kafa karışıklığını ortadan kaldırmış olur.

İlgili rehber: E-ticarette kişiselleştirme neden önemlidir ve nasıl yapılır?

E-ticaret sitenizde de bu nedenle kişiselleştirme çalışmaların yatırım yapmanız önemlidir. Sitenizden alışveriş yapmış veya sitenize üye olmuş kullanıcıların bilgilerini toplayarak, onların geçmiş alışverişlerini inceleyerek hangi ürünlere daha fazla ilgi gösterdiklerini öğrenebilirsiniz. Onların bu ilgi alanlarını öğrendiğinizde onların beklentilerini daha iyi karşılayabilirsiniz. Onların ihtiyaçlarına yönelik ürünler sunmanız da bu kişilerden alacağınız geri dönüşümleri artıracaktır.

İlgili rehber: E-ticarette kişiselleştirmede nasıl başarılı olabilirsiniz?

2019’da siz de kendi e-ticaret sitenizi kurarak, online satış yapmayı planlıyorsanız, İdeaSoft e-ticaret paketlerini inceleyebilir ve ihtiyacınıza uygun bir çözüm bularak hemen e-ticaret sitenizi kurabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunarak hizmetlerimizi de hemen denemeye başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Girişimciliğin Avantajları Nelerdir?
Girişimciliğin avantajları, kendi işini kurmanın avantajları, kendi işini kurmanın dezavantajları yani kendi işini kurmanın avantajları ve dezavantajları özetle girişimciliğin avantajları ve daha fazlasına bu yazımızda ele...
5 Ağustos 2016
Savaş Çetinkaya
Kargo gönderme sürecinde müşteri deneyimini nasıl geliştirebilirsiniz?
Kargo gönderme süreci, e-ticarette müşteri deneyimin artırmak için önemli bir konudur ve kargo ile ilgili konuların iyi yönetilmesi gerekir. İnternetten alışverişlerde tüketicilerin en çok önem verdikleri konulardan biri olması...
12 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için e-ticarette kampanya yönetimi
E-ticarette kampanya oluşturma ve bu oluşturulan kampanyaların yönetimi oldukça önemlidir. Kampanyalar marka bilinirliğini artırma, ürün tanıtımları yapma, tüketicilerle etkileşime geçme ve ekstra trafik oluşturmak için e-ticaret...
13 Şubat 2018
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde ana sayfadaki öğeler nasıl ve nerede kullanılmalı?
E-ticaret sitenizin ana sayfasını işinizin vitrini olarak düşünebilirsiniz. Bu nedenle de ana sayfadaki öğeler ve bu öğeleri nasıl kullandığınız bir hayli önemlidir. Ana sayfadaki öğeler, geri dönüşümlerinizi artırmada,...
7 Kasım 2018
Sinan Oypan
Okul öncesi dönemde satışlarınızı artıracak satış ve pazarlama ipuçları
Okul öncesi dönemi, satışların en çok arttığı ve markaların en çok kampanya yaptıkları dönemlerden biridir. Genç nüfusu fazla olan bir ülke olarak, okula dönüş dönemlerinin önemi ülkemizde biraz daha artıyor. Bu dönemde...
5 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekerken bilmeniz gerekenler
Akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekmek günümüzde oldukça kolay ve ürün fotoğraf maliyetlerini ciddi şekilde düşürmeye de yardımcı oluyor. Fakat akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekerken bilmeniz gereken bir takım...
12 Kasım 2018
Sinan Oypan
''Showrooming''in e-ticaret firmalarına yararları nedir?
E-ticaretin en büyük dezavantajlarından biri, tüketicilerin ürünleri bire bir inceleyememeleri. Tüketicilerin bir kısmı, ürünleri satın almadan önce incelemek ve ürünün kalitesini yakından görmek istiyorlar. Bu nedenle de online...
4 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Kampanya dönemleri için kargo, stok ve paketleme önerileri
Aralık ayına girerken, firmalar yılbaşı için yeni kampanya hazırlıklarına girmeye başladılar. Kampanya dönemleri öncesinde hem sitenizin SEO performansını ölçümlemeli hem de sosyal medya reklam kampanyalarınızı hazırlamanız...
21 Kasım 2016
Sinan Oypan
Yerel işletmeler internetten satışa nasıl başlayabilirler?
Yerel işletmeler, fiziki mağazaları üzerinden sadece belli bir konuma satış yapabildikleri için, işletmelerini büyütmeleri de daha zor olabiliyor. Sadece bu konumu ziyaret eden kişilerin belli bir bölümüne ulaşabildikleri için bu...
1 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Firmalar için ilgi çekici 10 Youtube içerik fikri
Youtube içerik fikri geliştirmek, uzun vadede Youtube kanalınızdan daha fazla geri dönüşüm almanıza ve burada daha fazla içerik üretmenize yardımcı olur. Kullanabileceğiniz birçok farklı Youtube içerik fikri bulunuyor. Bu fikirler...
25 Eylül 2020
Sinan Oypan
2019'da video içerikler pazarlamada nasıl konumlanacak?
Video içerik üretimi günümüzde pazarlama ve reklam çalışmalarında oldukça önemli bir yere sahip olmaya başladı. Eskiden çoğunlukla TV odağında olan video içerikler, artık sosyal mecralar üzerinde popülerliğini koruyor. Video...
23 Mart 2019
Sinan Oypan
İnternetten satış yapmak için neler gerekiyor?
İnternetten satış yapmak, günümüzde hayalinizdeki işi ortaya koymak ve girişimci olmak için yapabileceğiniz işlerden biri olarak öne çıkmakta. Türkiye’deki girişimcilik ekosisteminin büyümesi ve kullanıcıların internetten...
21 Ağustos 2020
Sinan Oypan