Bir e-ticaret şirketinin iflas etmesine neden olan durumlar

5 Mayıs 2017
Sinan Oypan

E-ticarette başarı hikayelerinin yanı sıra başarısızlık hikayeleri de bulunuyor. Birçok firma farklı sebeplerden dolayı iflasını açıklayarak işini sonlandırabiliyor.

Başarı hikayelerinden dersler alındığı gibi başarısızlık hikayelerinden de dersler alınması gerekiyor. Özellikle başarısızlık senaryolarını incelemek, yeni girişimler, orta ölçekli ve hızlı büyümekte olan şirketler için bir hayli önemlidir. Şirketlerin iflas etmelerinin arkasında farklı sebepler olsa da bazı ortak noktalar da bulunuyor. Bu rehberimizde de e-ticaret şirketlerinin iflaslarının arkasında yatan ortak sebepleri ele alacağız.

Yeterli sermayenin olmaması

İflasların arkasında yatan en büyük neden genellikle yeterli sermayenin olmaması oluyor. Düşük bütçelerle bir e-ticaret sitesi kurmak mümkün; ancak uzun vadede işin başarılı olabilmesi için bu işe belli bir sermaye ayırmanız gerekecektir. Sitenizin altyapısı, depo ve stok yönetimi, sipariş takibi, pazarlama ve reklam çalışmaları, çalışanların maaşlar, vergiler ve şirket giderleri gibi birçok harcamanız olacaktır ve bu sebeple de belli bir sermayeye ihtiyacınız olacaktır. Bu sermayenin eksikliği şirketi iflasa yöneltebilir.

Sermayenin iyi yönetilmemesi

Belli bir sermayeyle işe girilmiş olsa da bu sermayenin iyi yönetilmemesi de iflasa sebep olabilir. Şirket için ya da kişisel ihtiyaçlar için gereksiz para harcanması, yanlış yatırımların yapılması, eldeki sermayenin doğru bir şekilde yönetilmemesi sonucunda belli bir süre elinizdeki sermayeyi bitirebilirsiniz. Bu da maddi sorunlarla karşılaşmanıza neden olur.

Şirketin yanlış yönetilmesi

Sermaye yönetimi gibi şirketin genel yönetiminin de iflas üzerinde büyük bir etkisi bulunur. Şirket yöneticilerinin yanlış kararlar almaları, çalışanlarla iyi geçinmemeleri, gerekli adımları atmamaları nedeniyle şirket tam performans çalışamayabilir ve iş verimliliğinin düşmesi de hizmet kalitesini olumsuz etkileyeceği için bir takım sorunların baş göstermesine neden olabilir. Bu tür olumsuz durumların önüne geçilmemesi de şirketin önünü kesecek birçok olayın ortaya çıkmasına neden olur.

Çok hızlı büyümeye çalışmak

Bazı girişimler kuruluşlarının ardından kısa bir süre sonra hızlı bir şekilde büyümeye gitmek isteyebiliyorlar. Ellerinde yeterli iş hacmi olmadan hızlı büyüme yoluna giden firmalar, yaptıkları yatırımların geri dönüşünü alamadıkları için masraflarını karşılayamaz bir hale geliyor ve iflasla yüz yüze gelebiliyor.

Bunun yanı sıra pazarda kendine iyi bir yer bulan; ancak şirket olarak kapasiteyi karşılayamacak durumda olan girişimlerin hızlı büyümesi de bir hayli tehlikelidir. Çünkü gelen taleplerin karşılanmaması, şirket kültürünün tam oturmadan şirketin büyümesi, gerekli departmanlardaki çalışanların sayısının azlığı birçok sorunla yüzleşmeye neden olabilir. Taleplerin karşılanamaması hizmet kalitesini düşüreceği için, müşteri memnuniyetini azaltır. Bu da sadık müşteri kitleleri oluşturalamadığı için uzun vadede maddi sıkıntıların ortaya çıkmasın nenden olabilir.

Rekabetle baş edememek

Pazara giriş yapmadan önce rekabet araştırması yapmamak ve rekabet durumunu ölçmemek de uzun vadede sıkıntıların baş göstermesine neden olur. Sektörde büyük firmaların olması, rekabetin yoğun olması, küçük ve orta ölçekli firmaların öne çıkmasını bir hayli zorlaştırır. Yeni bir marka algısı yaratmak, güven unsurunu aşılamak uzun zaman gerektirebilir ve tüm bu çalışmaları yapabilmek için de belli bir sermaye gerekir. Bunları karşılayamayan firmalar da şirketlerini bir süre sonra kapatmak zorunda kalabilirler.

Hizmet kalitesinin düşük ve sadık müşterilerin olması

Şirket olarak müşteri memnuniyetini sağlayamamak, sadık müşteri kitlelerine ulaşamamanıza neden olur. Sadık müşterileriniz olmadan uzun vadede ayakta kalmanız bir hayli zordur. Sadık müşteri kitlelerine ulaşabilmek için de hizmet kalitenizin yüksek olması gerekir. Mutsuz müşterilerin sayılarının fazla olması, satış öncesi ve sonrası hizmet kalitenizin düşük olması, tüketicilerin sizi tercih etmemesine neden olacaktır. Bu da uzun vadede karlılığınızı artıramamanıza neden olacaktır.

E-ticaret sitesinin sorunlu olması

E-ticaret sitenizin hem altyapı olarak hem de kullanıcı deneyimi olarak yeterli olması gerekir. Sitenizin devamlı çökmesi, yavaş açılması, kullanıcı deneyimi konusunda eksik olması, tüketicileri sitenizden kaçıracaktır. Bu da doğal olarak yaptığınız satışların miktarını azaltacaktır. Tüketiciler siteniz üzerinde kolaylıkla gezinebilmeli ve aradıkları ürünlere rahatlıkla ulaşabilmeliler. Aynı zamanda güvenli bir şekilde alışverişlerini yapabilmeliler. Eğer güvenilir bir altyapı ve kullanıcı deneyimi konusunda iyi sonuçlar almak istiyorsanız İdeasoft e-ticaret paketlerini inceleyebilir ve ihtiyacınıza uygun bir çözüm bulabilirsiniz. 15 günlük demo talebinde bulunmanız halinde hizmetlerimizi denemeye başlayabilirsiniz.

Yetersiz ürün açıklama ve fotoğrafları

Tüketiciler bir ürünle ilgili bilgilere rahatlıkla siteniz üzerinden ulaşabilmeliler. Ürün açıklamalarını detaylı ve ürünü yansıtacak bir şekilde hazırlamanız gerekir. Aksi takdirde tüketiciler ürüne ilgi göstermeyeceklerdir. Bunun yanı sıra kaliteli ürün fotoğrafları kullanmanız da önemlidir. Ürün fotoğraflarının eksik olması ya da ürünün görünümü hakkında bilgi vermemesi de tüketicilerin ürünü satın alma kararı vermelerini zorlaştırır. Bu tür bilgi eksiklikleri nedeniyle siteniz üzerinden satış yapmanız bir hayli zorlaşabilir.

Doğru stratejilerin ve planların yapılmaması

Şirketiniz için uzun ve kısa vade planları yapmanız gerekir. Üç aylık ve yıllık olarak bu planlarda neler yapacağınızı, ne kadarlık satış hedeflerinizin olduğunu, bu hedeflere ulaşmak için ne gibi çalışmalar yapmanız gerektiğini yazmanız gerekir. Böylelikle her rapor döneminde yapılan çalışmalara ve tutturulan hedeflere bakabilirsiniz. Bu tür planlalamarın yapılmaması, uzun ve kısa vadede neler yapmanız gerektiğin görememenize neden olur.

Yeterli tanıtım çalışmalarının yapılmaması

Bir e-ticaret sitesi kurmak tek başına yeterli değildir. Sitenizi ve ürünlerinizi tanıtmanız ve tüketiciler gözünde bir marka algısı yaratmanız gerekir. Bunun için de bazı pazarlama ve reklam çalışmaları yapmalısınız. Aksi takdirde tüketiciler firmanızdan haberdar olmazlar. Markanızı tanıtamamanız da sitenize daha az kişiye çekmenize böylelikle de daha az satış yapmanıza neden olur. Üç aylık ve yıllık pazarlama ve reklam stratejileri hazırlamak ve bu işler için belli bir bütçe ayırmanız gerekir. Doğru pazarlama ve reklam çalışmaları olmadan markanızı tanıtamamanız uzun vadede şirketinizi kapatmanıza neden olabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Video pazarlamada ölçümlenmesi gereken 7 metrik
Video içerik üretiminin artışıyla beraber birçok firma Youtube, Facebook ve Instagram üzerinde video içeriklerini öne çıkartmaya başladı. Etkileşim ve geri dönüşüm oranlarının görsel ve yazılı içeriklere kıyasla daha fazla...
6 Ekim 2017
Sinan Oypan
M-ticaret yaparken geri dönüşümlerinizi nasıl artırabilirsiniz?
M-ticaret yani mobil ticaret, günümüzde internetten alışverişlerde önemli bir role sahip ve akıllı telefonlar üzerinden yapılan satın alma işlemleri her yıl artmakta. M-ticaret söz konusu olduğunda firmaların yapması gereken...
23 Temmuz 2019
Sinan Oypan
E-ticarette mobil reklam performansı nasıl artırılır?
Mobil reklam, e-ticaret firmaları için günümüzdeki en önemli geri dönüşüm kanallarından biri olarak öne çıkıyor. Mobil cihazlarda görünen reklamların performansını artırmak da reklam kampanyalarından alınacak geri...
13 Kasım 2019
Sinan Oypan
Akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekerken bilmeniz gerekenler
Akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekmek günümüzde oldukça kolay ve ürün fotoğraf maliyetlerini ciddi şekilde düşürmeye de yardımcı oluyor. Fakat akıllı telefonla ürün fotoğrafı çekerken bilmeniz gereken bir takım...
12 Kasım 2018
Sinan Oypan
E-ticarette ürün fotoğraflarının kaliteli olması neden önemli?
E-ticaret sitenizin ana sayfasını mağazanızın vitrini olarak düşünebilirsiniz. Siteniz üzerindeki ürün fotoğraflarınız da, vitrininizde sergilediğiniz ürünlerdir. Bu nedenle de ürün fotoğraflarına önem vermeniz gerekiyor....
9 Ekim 2016
Sinan Oypan
Snapchat’te ürün satmak için bilmeniz gerekenler
Snapchat'te ürün satmak / Snapchat’te satış yapmak ve online mağazanızla ilgili içerikler paylaşarak, bu mecrayı bir satış kanalına dönüştürmek mümkün. Tabii ki Snapchat’in asıl amacının Snapchat’te ürün satışı...
23 Ekim 2018
Sinan Oypan
E-Ticaretin İşinize Olumlu Etkileri Nelerdir?
Girişimcilerin iş ağı oluşturmak, satış yapmak ve işletmelerini adım adım başarıya taşımak için son dönemde en sık kullandığı yöntemlerden biri e-ticarettir. Gelişen teknoloji sonucunda internetin öneminin artmasıyla ortaya...
31 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
İşletmeler için Instagram hesap yönetimi için ipuçları
Instagram hesap yönetimi için bir strateji ve içerik planınızı oluşturmanız; uzun vadede bu platform üzerinden daha fazla geri dönüşüm almanızı sağlar. Instagram hesap yönetimi yaparken bazı kurallara dikkat etmeniz ve bazı...
2 Kasım 2020
Sinan Oypan
Marka kimliği nedir ve nasıl oluşturulur?
Marka kimliği oluşturmak, bir gece birkaç renk belirleyip, bir logo hazırlayınca tek gecede olan bir şey değildir; bu nedenle de üzerine çalışılması gerekir. Ancak bu sizi korkutmasın; çünkü doğru adımları atarak doğru...
5 Ekim 2020
Sinan Oypan
E-ticarette güven kazanmak için neler yapmalısınız?
E-ticarette güven kazanmak, sadık müşteri kitleleri kazanmanıza yardımcı olurken, kulaktan kulağa pazarlama sayesinde yeni kitlelere ulaşmanızı da kolaylaştırır. Bunların yanı sıra marka imajınızın güçlenmesi açısından da...
6 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Şirket kültürünüzün çökmesine neden olabilecek 4 durum
Bir şirketin sağlıklı bir şekilde ayakta durabilmesi ve uzun süreli olabilmesindeki en temel öğelerden biri de sağlam bir şirket kültürünün oluşturulmasıdır. Şirket kültürünün sağlam olması, şirket içindeki personelin...
31 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Yeni girişimcilerin uygulaması gereken 6 strateji
Yeni girişimcilerin kendi işini kurması ve aklındaki projeyi hayata geçirmesi, yola doğru adımlar atarak çıkmalarında uzun vadede daha başarılı sonuçlar almalarını sağlar. İş kolu ve sektör fark etmeksizin, yeni bir iş...
30 Ağustos 2017
Sinan Oypan