E-Ticaret İçin En İyi Tedarikçi Nasıl Seçilir ( 2023 Güncel Rehber )

18 Mayıs 2023
Ferad Osman Sali
E-Ticaret İçin En İyi Tedarikçi Nasıl Seçilir ( 2023 Güncel Rehber )

E-ticaret günümüzde pek çok kişinin ilgisini çeken bir sektördür. Bu kapsamda her geçen gün pek çok girişimci de buraya adım atmaktadır. Ne var ki bir girişimciyseniz, bunun anlamı çoğunlukla kendinizin ürettiği bir ürün olmadığıdır. Bu gibi durumda ne yapabileceğinizi düşünüyorsanız, tedarikçiler de bunun için bulunmaktadır.

E-ticarette tedarikçi, bir e-ticaret işletmesinin ürünlerini tedarik ettiği ve sağladığı kişi veya şirket olarak tanımlanabilmektedir. Bu tedarikçiler genellikle ürünlerin imalatçıları veya toptancıları olabilmektedir.

Bunlar işletmelerin stoklarını yönetmelerine ve ürünlerini müşterilere hızlı bir şekilde ulaştırmalarına yardımcı olmaktadır. Ayrıca işletmelerin maliyetlerini düşürmelerine destek sağlayabilmektedir. Çünkü tedarikçiler ürünleri büyük miktarlarda tedarik etmekte, böylece toptan fiyatlarla satın alma imkanı vermektedir.

E-ticarette tedarikçiler, işletmelerin ürünlerini doğru zamanda ve doğru yerde tedarik ederek işletmelerin müşteri memnuniyetini artırmalarına da yardımcı olabilmektedir. Günümüzde bu sektörde çok sayıda tedarikçi olsa da tedarikçi seçimi doğru bir şekilde gerçekleştirilmelidir.

-> Yeni Başlayanlar için E-ticaret Rehberi

E-ticarette Tedarikçi Seçimi Neden Önemlidir?

E ticarette tedarikçi seçimi farklı konular açısından önemlidir. Örnek olarak stok yönetimi her e-ticaret sitesi tarafından doğru bir şekilde yönetilmelidir. Eğer e-ticaret sitenizi verimli bir şekilde yönetirseniz, satışlarınızı kısa sürede arttırabilirsiniz.

Ne var ki bu durum aynı zamanda stoklarınızın da kısa sürede tükenmesine yol açabilmektedir. Eğer ürün kalmamışsa müşterileriniz beklemeden fazla yerlere yönelmekte, böylece kesin müşteriler kaybedilmektedir.

Tedarikçi doğru seçilirse stok yönetimi daha etkili yapılabilmektedir. Bununla sınırlı olmadan hızlı ürün gönderimi yapabilmek de şarttır. Eğer siparişleriniz size yavaş geliyorsa doğal olarak stoklarınızın da istediğiniz gibi yenilenmemektedir.

Yanlış tedarikçi seçimi, işletmenin itibarını ve müşteri memnuniyetini ciddi şekilde etkileyebilmektedir. İşletmenin müşteri memnuniyetini sağlaması ve rekabet avantajı elde etmesi için doğru tedarikçiyi seçmek önem taşımaktadır.

ideacta1

Tedarikçi Seçiminde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Tedarik zinciri doğru bir şekilde oluşturulursa stoklarınızı hızlı şekilde yenileyebilir, böylece müşterilerinize kesintisiz şekilde hizmet verebilirsiniz. Bu nedenle tedarikçi seçerken nelere dikkat edilmesi gerektiği de önem taşımaktadır:

  1. İşletmeler, ürün kalitesinin yüksek olmasını sağlayan bir tedarikçi seçmelidir. Bu nedenle tedarikçinin ürünlerinin kalitesini ölçmek için numuneler talep edilmeli ve kalite kontrol süreçleri hakkında bilgi sahibi olunmalıdır.
  2. Müşteri memnuniyetini sağlamak için tedarikçinin teslimat süresi performansını dikkate almalıdır. Tedarikçinin teslimat süreleri, müşterilerin siparişlerini zamanında teslim etmelerine yardımcı olacaktır.
  3. Maliyetleri düşürmek için uygun fiyatlı bir tedarikçi seçmelidir. Tedarikçilerin fiyatları karşılaştırılmalı ve işletme için en uygun seçenek belirlenmelidir.
  4. Tek seferde en az ve en çok ne kadar mal gönderilebildiği değerlendirilmelidir. Böylece stoklarınız daha iyi bir şekilde yönetilebilir.

Tedarikçi ile sözleşme yapmak öncesinde bu gibi noktalara özen gösterirseniz daha iyi çözümler almanız mümkündür.

Tedarikçi Listesi Oluşturma ve Filtreleme Yöntemleri

Tedarikçi listesi oluşturma tedarikçi belirlerken önemli başlıklar arasında bulunmaktadır. Yanlış bir tedarikçi seçmek ürünlerinizi daha yavaş tedarik etmenize ya da müşterilerinin kaliteden memnun kalmamanıza yol açabilmektedir. Her iki durum da satışların istediğiniz gibi olmamasına yol açmaktadır.

Doğru bir e ticaret tedarikçisi ile çalışmak bu nedenle büyük bir önem taşımaktadır. Hızlı karar vermek, bu nedenle sonuçlarından memnun kalmamanıza yol açabilmektedir. İlk olarak yukarıda verdiğimiz konulara dikkat ederek,  bir liste hazırlamak tavsiye edilmektedir.

Bundan sonraki adım ise bunların da her birini inceleyerek, içlerinden sizin için en uygun olanları incelemek, böylece size en uygun olanlarına karar vermeniz önerilmektedir. Böylece sonuçlardan daha fazla memnun kalabilmektedir.

Tedarikçilerle İletişim Kurma ve Değerlendirme Süreci

Her tedarikçi ayrı bir şekilde çalıştığı için değerlendirmeler de özel şekilde gerçekleştirilmelidir. tedarikçilerle iletişim kurmak için farklı yöntemler yer almaktadır. Tedarikçinin imkanına göre e-posta, telefon veya online iletişim araçları ile tedarikçilerle iletişim kurmak mümkündür.

İletişim sırasında, işletme ihtiyaçlarını ve beklentilerini net bir şekilde belirtmeli ve tedarikçinin hizmetleri hakkında sorular sormalıdır. Daha önce hangi işletmeler ile çalıştığı, ürünlerinin yapısı da bilinmesi gereken detaylardan bir tanesidir.

Tedarikçi Seçiminde Kalite ve Fiyat Dengesi Nasıl Sağlanır?

Tedarikçi seçerken bilmeniz gereken bir detay, her tedarikçinin farklı ürünlere sahip olduğudur. Kalite, tedarikçi seçiminde önemli bir faktördür çünkü işletmelerin müşteri memnuniyetini sağlamalarına ve işletmenin itibarını korumalarına yardımcı olmaktadır. İşletmeler tedarikçilerin ürünlerinin kalitesine ve ürünlerin teslimat süresine dikkat etmelidir.

Tedarikçilerin ürün kalitesi, işletmenin ürünlerinin kalitesini doğrudan etkileyebilir. İşletmeler, tedarikçilerin kalite kontrol süreçlerini incelemeli ve tedarikçilerin ürünlerinin standartlara uygunluğunu belirlemek için numune testleri yapmalıdır. Tedarikçilerinin üretim tesislerini ziyaret ederek, üretim sürecinin kalitesini ve ürünlerin uygunluğunu değerlendirebilir.

Bununla birlikte kalitenin bir maliyetle geldiği de unutulmamalıdır. Lakin müşterilerin sizi sevmesi ve ürünlerinizi tercih etmeye devam etmesi için kalitenin önemli olduğu da hatırlanmalıdır. Ürünleriniz kalitesiz olduğu ortaya çıkarsa tercih edilmeniz de azalacaktır.

Tedarikçi Sözleşmesi Hazırlama ve İmzalama Süreci

Tedarikçi bulduktan ve tüm hazırlıkları yaptıktan sonra en son süreç tedarikçi ile sözleşme yapmak olmaktadır. Sözleşme hazırlama esnasında tüm koşullar size ve ihtiyaçlarınıza uygun olmalıdır. Dolayısıyla tüm maddeleri doğru şekilde incelemek, neler olduğunu okumak ve bundan sonra imzalamak gerekmektedir. İmzalama işlemleri tamamladıktan sonra ürünlerin temini de kısa süre içerisinde başlayabilmektedir.

Tedarikçilerle Uzun Süreli İşbirliği İçin İpuçları ve Öneriler

Herkes tercih ettiği bir tedarikçi ile uzun süre çalışmak istemektedir. Ürün gönderimi sorunsuz olmasını, herhangi bir problem yaşanmamasını istiyorsanız şu gibi ipuçlarına özen göstermek önerilmektedir:

  1. Tedarikçilerinizle sürekli bir iletişim halinde olmalıdır. Sadece iş yapmak için değil, işbirliği yapmak ve ilişkileri güçlendirmek için de zaman ayırmalıdır. İyi bir iletişim tedarik zincirindeki tüm paydaşların işbirliği ve koordinasyonunu kolaylaştırır.
  2. Güvenilirlik tedarikçilerinizle uzun vadeli bir işbirliği kurmanın anahtarıdır. Bu nedenle söz verdiğiniz şeyleri yerine getirilmeli ve karşılıklı güven korunmalıdır.
  3. Tedarikçilerinizin performansını düzenli olarak değerlendirmelidir. Bu tedarik zincirindeki zayıf halkaları tanımlamanıza ve düzeltmenize yardımcı olur.
  4. Tedarikçilerinizle birlikte risk yönetimini ele almalıdır. Bu planlanmayan durumlarla başa çıkmak için hazırlıklı olmanızı sağlayabilmekte, tedarik zincirindeki kesintileri önleyebilmektedir.
  5. Tedarikçilerinizle ödeme koşullarını ve zamanlamasını açık bir şekilde belirlemelidir. Bu tedarikçilerinizin finansal istikrarını sağlamanıza ve tedarik zincirindeki kesintileri önlemenize destek olur.

Tedarikçi ile çalışırken tüm bunlara özen gösterirseniz hem stok yönetimi işlemini verimli şekilde yapabilir hem de en iyi şekilde tedarik zinciri oluşturabilirsiniz.

Tedarik Zincirinde Risk Yönetimi ve Çözüm Önerileri

Tedarikçi seçimi bahsettiğimiz gibi büyük bir önem taşımaktadır. Ancak doğru bir tedarikçi seçme ardından da meydana gelebilecek birçok risk vardır. Bu nedenle bazı konuların öncesinden farkında olmak tavsiye edilmektedir.

Risklerin önceden tanımlanması bunlardan biri olmaktadır. Tedarik zincirindeki risklerin belirlenmesi, bunların kaynakları ve olası sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak önem taşımaktadır. Riskler doğal afetler, piyasa dalgalanmaları, malzeme sıkıntıları ve üretim aksaklıkları gibi birçok farklı kaynaktan doğabilmektedir. Bu nedenle tedarik zincirindeki tüm bileşenler ve iş ortakları dikkate alınarak risklerin tespiti gerçekleştirilmelidir.

Risklerin ölçülmesi de yine özen gösterilmesi gereken başlıklar arasında bulunmaktadır. Tedarik zincirindeki risklerin ölçülebilirliği, bu risklerin yönetimi için gerekli olan verilerin toplanmasını ve analiz edilmesini sağlamaktadır. Risklerin ölçülmesi, bu risklerin olası etkilerini belirlemek ve risklerin önceliklendirilmesine destek olmaktadır.

Tedarik zincirindeki riskleri yönetmek, tedarik zincirindeki tüm bileşenlerin etkileşimlerini dikkate alarak gerçekleştirilmelidir. Risk yönetimi stratejileri tedarik zincirindeki her bir bileşenin risklerinin yönetilmesine ve tedarik zincirindeki iş ortakları arasındaki iletişimin geliştirilmesine odaklanmalıdır. Bu stratejiler arasında stok yönetimi, alternatif tedarik kaynaklarının belirlenmesi, lojistik ağının güçlendirilmesi, tedarikçi yönetimi, sigorta ve risk transferi gibi çeşitli yaklaşımlar yer almaktadır.

Tedarikçi Değiştirme Sürecinde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Tedarikçi ile sözleşme yapmak tamamlandıktan sonra farklı sebeplerden dolayı kişiler bunu değiştirmeyi talep edebilmektedir. Bu durumda da tıpkı seçimlerde olduğu gibi özenli bir şekilde davranmak gerekmektedir.

Bu durumda önceki çalıştığınız tedarikçinin nasıl hizmet verdiği, kalitesi ve şartları yeni çalışmayı planladığınız kişilere göre değerlendirilmelidir. Ayrıca şunlar da yine bulunmaktadır:

  1. Tedarik zincirinin etkilenmemesi için yeni tedarikçi ile iletişim kurulmalı ve anlaşmalar yapılmalıdır.
  2. Tedarikçinin kalite standartları, fiyatlandırması, ürün ve hizmet yelpazesi gibi faktörler göz önünde bulundurulmalıdır.
  3. Yeni tedarikçinin işletmenin ihtiyaçlarını karşılayabileceği ve gereksinimlerini karşılamak için yeterli kaynakları olduğundan emin olunmalıdır.
  4. Tedarikçi değiştirme süreci mümkün olduğunca erken başlatılmalıdır. Bu, işletmenin yeni tedarikçi ile uyum sağlamasına ve olası sorunların çözümü için yeterli zamanın olmasına yardımcı olur.

Bunlara özen göstermek, daha doğru kararlar vermenizde sizlere yardımcı olmaktadır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette müşteri edinme maliyeti (CAC) nedir ve neden önemlidir?
E-ticarette dikkat edilmesi ve ölçümlenmesi gereken metriklerden biri de müşteri edinme maliyetidir. Bu metrik, yapılan pazarlama ve reklam stratejilerinin ne kadar etkili olduğunu anlamak için bir hayli önemlidir. Bu rehberimizde de...
24 Nisan 2018
Ferad Osman Sali
Kullanıcı deneyimi ve tasarımın SEO’ya verebileceği zararlar
Kullanıcı deneyimi ve tasarımın SEO’ya verebileceği zararlar
Kullanıcı deneyimi ve site tasarımı ziyaretçilerin dikkatini çekmek, onları belli alanlara yönlendirmek ve onlara daha iyi bir deneyim sağlamak için oldukça önemli; ancak kimi zaman bu çalışmalar SEO çalışmalarına zarar...
30 Ocak 2018
Ferad Osman Sali
Geri dönüşüm sağlayan bir video içerik stratejisinde neler olmalı?
Geri dönüşüm sağlayan bir video içerik stratejisinde neler olmalı?
Video içerik stratejileri, günümüzde işletmelerin asıl strateji odakları haline gelmeye başlamasıyla beraber, pazarlama ve reklam stratejilerinin de önemli bir bölümünü oluşturuyor. 2016’da popülerleşmeye başlayan ve 2017’de de...
28 Mart 2019
Ferad Osman Sali
Toplantı yönetimi için 11 online araç
Toplantı yönetimi için 11 online araç
Toplantı yönetimi özellikle bu günlerdeki virüs salgını döneminde evden çalışmaya geçen firmalar için önemli bir konu oldu. Genellikle yüz yüze ofis ortamında yapılan toplantılardan farklı olarak online toplantılarda farklı...
15 Nisan 2020
Ferad Osman Sali
Niş pazar ürünlerini nasıl bulabilirsiniz?
Niş pazar ürünlerini nasıl bulabilirsiniz?
E-ticarette niş pazar araştırmaları yaparak henüz keşfedilmemiş ya da fazla yatırım yapılmamış ürün gruplarını bulabilirsiniz. Niş pazar ürünleri ile daha düşük trafik hacimlerine ve daha az kitleye ulaşılsa da, talep...
22 Mayıs 2019
Ferad Osman Sali
Markanız için hangi sosyal ağın daha uygun olduğunu nasıl bulunur?
Markanız için hangi sosyal ağın daha uygun olduğunu nasıl bulunur?
Sosyal medya pazarlama çalışmaları yaparken doğru bir mecrada yer almak, hem verdiğiniz emeğin hem de bu işler için ayırdığınız bütçenin karşılığını daha iyi bir şekilde almanızı sağlar. Her firma her mecrada...
19 Ağustos 2016
Ferad Osman Sali