E-ticaret firmanızın ismi iş alanınızı daraltıyor mu?

18 Nisan 2017
Sinan Oypan

E-ticaret firmanız için isim seçerken dikkatli olmanız ve yaptığınız işi yansıtan bir isim seçmeniz oldukça önemlidir. İsim bulma işlemi bir girişim kurulurken atılan ilk adımlardan biridir. İlk etapta yapılan planlar ve şirket vizyonu bu isim için uygun gibi görünse de zaman içerisinde iş modelinin değişmesi ya da satılan ürün kategorilerinin artması nedeniyle marka ismi, yapılan işi yansıtmayabiliyor. Seçtiğiniz isim sizi yıllarca yansıtacaktır ve bu sebeple de isminizin de geleceği yansıtması gerekir.

İsim seçerken yapılan bazı hatalar, uzun vadede şirketlerin kendilerini iyi yansıtamamalarına neden oluyor. Bu hatalardan ders almak, şirket isminizi daha iyi bir şekilde seçmenize yardımcı olacaktır.

Konum bazlı isimler

Şirketinize konum bazlı isim vermeniz bir takım sıkıntılara yol açabilir. Özellikle e-ticaret söz konusu olduğunda tek bir konuma yönelik çalışmalar yapmak, hedef kitlenizi genişletmenizde size sıkıntılar yaratabilir. Konum odaklı bir isim koyduğunuzda belli bir bölgeye yönelik çalışmalar yapmayı amaçlayabilirsiniz; fakat bir süre sonra yaptığınız işler beğenilebilir ve farklı bölgelere de açılmak isteyebilirsiniz. Bu tür durumlar iş yapışınızı engellemeyecektir; ancak tüketicilerdeki algınız sadece belli bir bölgeye hizmet verdiğiniz şeklinde olabilir.

E-ticaret özelinde iş yaptığınızda yurtiçi ve yurtdışı satışlar yapabildiğiniz için, tek bir konuma bağlı isim koymak marka algınızı olumsuz etkileyebilir. Bu sebeple de isminizi seçerken bu detaya önem vermelisiniz.

Aile ismini kullanmak

Şirket isimlerinde gördüğümüz örneklerden biri de aile ve soyad kullanmak. E-ticaret firmalarında çok sık karşımıza çıkmasa da bu konu üzerinde durmanın faydası olacaktır. Aile isimleri geçmişten gelen bir işin devamını göstermesi amacıyla güven unsuru verebilir; fakat bazı olumsuzlukları da beraberinde taşır.

Yaptığınız iş doğrudan ailenizle özdeşleşir ve yaşanabilecek olumsuz durumlar şirketin ötesine geçerek ailenize bağlanabilir. Şirketin iflas etmesi, yasal durumlarla karşılaşılması, şirketle ilgili kötü yorumların yapılması doğrudan aileye de yansıyacaktır. Bunun yanı sıra gelecek nesiller bu işi devam ettirmek istemeyebilirler. Bu durumda da şirketin nasıl bir yönetime geçeceği ile ilgili sıkıntılar olacaktır.

Şirket isminizin uzun vadede ayakta durması ve yaptığınız işi yansıtması gerekiyor. Bu sebeple de aile ismi ile devam etmeyi ya da aile isminiz kullanmayı düşünüyorsanız iyi karar vermelisiniz.

Belli bir demografik kitleye yönelik isimler

Yaptığınız işi belli bir nişte tutmayı planlıyor olabilirsiniz. Bu sebeple de belli bir demografik yapıda tutmak mantıklı gelebilir. Örneğin öğrenciler için bisiklet satan bir firma olarak kendinizi konumlandırmak isteyebilirsiniz. İlk etapta bu niş kitle sizin için faydalı olabilir; ancak uzun vadede hedef kitlenizi genişletmek isteyebilirsiniz.

Spor ile ilgilenen ya da belli bir bölgede bisiklet ile ilgili aktivitelere yönelik çalışmak yapmak isteyebilirsiniz. Bu durumda da öğrenci hedef kitleniz tamamen değişip yeniden şekillenecektir ve bu durumda da şirket isminizdeki bu niş etiket üstünüze yapışacaktır.

Konum bazlı isimlerde olduğu gibi niş bir alanda isim seçmeniz de tüketicilerin gözünde belli bir algı oluşmasına neden olacaktır ve ilk etapta sizi böyle değerlendireceklerdir. Bu da hedef kitlenizi genişletmenizi zorlaştıracaktır.

Ürün odaklı isimler

Sorun yaşanabilecek bir başka isim de ürün odaklı isimler olacaktır. Yine belli bir niş üzerinde odaklanmak ve şirket ismini belli bir ürün özelinde seçmek hedef kitle konusunda sıkıntılar yaşamanıza neden olabilir. Hedef kitlenin yanı sıra uzun vadede ürün yelpazenizi genişletmek isteyebilirsiniz. Fakat belli bir ürüne bağlı bir isminiz olduğunda algıyı değiştirmek için çalışmalar yapmanız gerekecektir.

Örneğin parfüm satışları üzerine bir firma olduğunuzu varsayalım. İlk etapta sadece parfüm satışları yapabilirsiniz; ancak uzun vadede parfüm haricinde aksesuarlar, çantalar ve benzeri ürün gamlarına da yönelmek isteyebilirsiniz. Bu durumda da isminiz yaptığınız işe sekte vurmaya başlayabilir. Şirket isminizi seçerken uzun vadeli olarak düşünmeli ve algı yönetimi konusunda problemler yaşamayacağınız bir isim seçmeye özen göstermelisiniz.

Jenerik, sık kullanılan isimler

İsminizin orijinal olması da bir o kadar önemlidir. Sıkça kullanılan ya da artık jenerik olmuş belli başlı isimler ya da ekler kullanmak markanızı sıradanlaştıracaktır. Türkiye’de bunun en yaygın örneklerinden biri “sepeti” örneğidir. …sepeti şeklinde çok fazla e-ticaret sitesinin olması bu ismin artık bir jenerik ve sık kullanılan bir isim haline getiriyor.

Bu tür sık kullanılan isimlerin markanızı sıradanlaştırmasının yanı sıra SEO konusunda da sıkıntı yaşamanıza neden olur. Bu tür isimlerin çok kullanılması, rekabetin de yoğun olmasına sebep olacağı için, organik aramalarda öne çıkmakta bir hayli zorlanabilirsiniz. Bu da tabii ki marka bilinirliğinizi artırmanızı zorlaştırır.

Sık kullanılan isimler olması nedeniyle de farklı markalarla karışma durumu da söz konusu olacaktır. Bu da yine algı yönetiminde zorlanmanıza neden olur.

Kendi e-ticaret sitenizi açmayı planlıyorsanız ya da işinizi internete taşımayı düşünüyorsanız, İdeasoft e-ticaret paketlerinden faydalanabilirsiniz. 15 günlük demo süreci başlatarak, hizmetlerimizi denemeye hemen başlayabilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette neden SEO araçları kullanmalısınız?
SEO araçları, e-ticaret sitenizin arama motorlarına optimizasyonunun nasıl olduğunu ölçümleme de SEO performansınızı artırmada önemli bir rol oynar. SEO araçları kullanmadan da performans artırma ve ölçümleme çalışmaları...
13 Haziran 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi kurmak için gerekenler nelerdir?
e-ticaret sitesi kurmak, e ticaret sitesi kurulumu için zaman ayırmak, e ticaret sitesi nasıl kurulur, e ticaret sitesi yapmak yani e ticaret sitesi kurmak için gerekenler, ticari web sitesi kurmak için sanal pos ve güvenlik süreci özetle e...
5 Mart 2015
Seyhun Özkara
Markalar için Instagram TV (IGTV) kullanım rehberi
Instagram’ın bir süredir kullanımda olan uygulamalarından biri de Instagram TV yani IGTV. Bu özellik ile Instagram üzerinde daha uzun süreli videolar yükleyerek, takipçilerinize farklı mesajlar ve içerikler...
19 Eylül 2018
Sinan Oypan
Markalar 2019’da sosyal medya pazarlama hakkında neler düşünüyor?
Günümüzde en yaygın şekilde kullanılan sosyal medya pazarlama çalışmaları, 2019’da da markaların en çok tercih ettiği pazarlama yöntemlerinden bir olmaya devam edecek. Markaların sosyal medya pazarlamayı tercih etmelerinin...
7 Nisan 2019
Sinan Oypan
Basın bülteninizi göndermeden önce dikkat etmeniz gerekenler
Dünkü yazımızda dikkat çekici bir basın bülteninin nasıl hazırlanacağını sizinle paylaşmıştık. Bugünkü yazımızda da basın bülteninizi yayıncılara göndermedence dikkat etmeniz ve bilmeniz gereken bir takım detayları...
7 Mart 2017
Sinan Oypan
Gerilla pazarlama nedir, avantajları nelerdir? (Gerilla pazarlama örnekleri)
Son yıllarda özellikle birçok firmanın başvurduğu; markaya dikkat çekerek, marka bilinirliğini artırmak için yapılan gerilla pazarlama çalışmaları, hiç beklenmedik bir anda tüketicilerin karşısına çıkması ve yaratıcı...
7 Ağustos 2018
Sinan Oypan
Instagram reklamları nasıl verilir? - 2. Bölüm
Sosyal medya reklamları arasında son dönemlerde popülerliği en fazla artan şüphesiz Instagram reklamları oldu. Birçok firma, marka bilinirliğini artırmak, müşterileriyle etkileşime geçmek ve ürünlerini tanıtmak için bu...
7 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? E-Ticaret sitesi ürün sayfalarında site içi SEO ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. E-ticaret sitenizi kurmanız tek başına yeterli değil. Sitenize eklediğiniz ürünlerinizin arama...
4 Eylül 2018
Sinan Oypan
E posta gönderim sıklığı ne olmalıdır?
E posta gönderim sıklığı; E-posta pazarlama yaparken, firmaların en sık sordukları sorulardan birisidir. E-ticaret firmalarına oldukça yüksek oranda geri dönüşüm sağladığı için, e-ticaret firmaları her fırsatta e-posta...
14 Ağustos 2016
Sinan Oypan
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin!
SEO ajansı bunları yapıyorsa hemen değiştirin adlı yazımızda çalıştığınız SEO ajansı ile yollarınızı ayırmanız gerektiğini belirten 5 durumu sizler için derledik. Eğer SEO Ajansınız bunları yapıyorsa sizin yararınıza...
25 Aralık 2016
Sinan Oypan
Mobil site üzerinde müşteri hizmetleri sunarken nelere dikkat etmelisiniz?
Mobil site tasarımı, masaüstü görünümün mobil cihazlara uyumlu hale getirilmesiyle hazırlansa da müşteri hizmetleri söz konusu olduğunda mobil cihazlarda tasarımı yaparken bazı konulara dikkat etmek ve kullanıcı deneyimi odaklı...
26 Şubat 2019
Sinan Oypan
Yılbaşı indirimleri için pazarlama stratejileri
Yılbaşı indirimleri, seneyi kapatırken satış adetlerinizi ve cironuzu artırmak için kullanılabilecek satış ve pazarlama stratejileri arasında yer alıyor. Sene sonu olduğu için, hedefleri tutturmak ve eski stokları eritmek için bu...
27 Kasım 2020
Sinan Oypan