E-ticaret firmaları corona virüs sürecini nasıl yönetmeli?

27 Mart 2020
İbrahim Çelebi

Küresel bir salgın haline gelen ve Türkiye’de de yayılım hızını artıran corona virüs ile ilgili işletmeler acil durum planlarını devreye aldı. Küresel çapta her ülkenin ekonomisine durdurulamayan bir etkide bulunan corona virüs e-ticaret firmaları üzerinde de etkisini gösterdi. Salgın, pek çok firmanın çalışma modelini değiştirmesine neden oldu.

Perakendeciler kepenk kapatırken müşterilerini online alışverişe davet etti. Peki online platformlara ağırlık vermek isteyen firmalar nasıl bir yol izlemeli, özellikle e-ticaret firmaları müşteri kaybetmemek için sosyal mecraları nasıl kullanmalı? Cevabı yazımızda sizlerle…

Şirketlerin yüzde 51’i corona virüse hazırlıksız yakalandı

Şirketlerin salgın, deprem, ekonomik kriz gibi büyük çaplı etki yaratan durumlara karşı bir acil eylem planı oluşturmasının ne kadar önemli olduğunu anladığımız günümüzde, Mercer’in (Uluslararası insan kaynakları danışmanlık firması) yaptığı araştırmaya göre dünyadaki şirketlerin yüzde 51’inin küresel salgına hazırlıksız yakalandığı ve herhangi bir acil durum planlarının olmadığı ortaya çıktı.

Şirketler yeni iş modellerini devreye alarak farklı çalışma stratejileri geliştirirken işin sürekliliğinin devam etmesi için de bir yol haritası belirlenmelidir. Bu süreçte dünya ve ülkedeki gelişmelere göre iş planlarında güncellemeler yapılmalı, çalışanlar ile sürekli iletişim halinde kalınmalıdır.

Fiziki mağazalar kepenk kapatırken müşterilerini online alışverişe davet etti

Pek çok fiziki mağaza güvenlik önlemleri kapsamında kapılarını kapatmak zorunda kalırken online alışverişe devam edeceklerini açıkladı. Sadece fiziki mağazası olan perakendeciler ise online satışa geçmeye başladı. Online alışveriş yapan e-ticaret firmalarının corona virüs sürecini daha az zararla atlatacağı öngörülse de müşteri kaybının önüne geçmek açısından dijital pazarlama araçlarını etkin kullanmak ve müşteriye kendini hatırlatmak zorunlu bir hal aldı. #evdekal etiketleriyle sosyal izolasyona davet edilen tüketicilere evlerinden ulaşmak, onlara yerinde ve doğru mesajlar vermek ise firmalar için en önemli faaliyetler arasına girdi.

İlgili Rehber: Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?

Aşağıda e ticaret firmalarının iş sürekliliği için izlemesi gereken birkaç yolu sıraladık;

1. Mali tabloyu gözden geçirmelisiniz

Sektör ve pazar durumunu iyi analiz etmeleri gereken şirketler bütçe tablosunu yeniden şekillendirerek gelir-gider tablosunu optimize etmelidir. Farklı senaryolar hazırlamalı ve nakit çıkışını azaltabilecek önlemleri devreye almalıdır.

2. Tedarikçi-ürün yönetimini iyi yürütmelisiniz

Küresel bir etki yaratan corona virüs e-ticaret firmalarının tedarik sürecini sekteye uğrattı. E-ticaret firmaları corona virüs salgınından en az derecede etkilenmek için ürün tedariği için yeni kaynaklar aranmalı, yeni (yerli) anlaşmalar devreye alınmalıdır. Üretime ara veren ya da yeniden başlayacak tedarikçi firmalardan ürün tedarik etmek amacıyla ön sipariş verilmeli, yaşanan yoğunluktan en az şekilde etkilenilmeye çalışılmalıdır.

İlgili Rehber: E-ticarette tedarikçi firmalarla çalışırken bilmeniz gerekenler

3. Stoktaki ürünlerinizi satışa çıkarabilirsiniz

Talebinde düşüş olan ve elinizde stoğu bulunan ürünlerinizi indirimli olarak satışa sunarak elinizdeki stoğu eritebilir ve satışlarınızı devam ettirebilirsiniz. Talep gören ama elinizde stoğu bulunmayan ürünler için de ön sipariş ya da ‘geldiğinde bilgilendir’ gibi oluşumlarla yeni sipariş almaya devam edebilirsiniz.

4. Kargo maliyetlerini düşürebilirsiniz

Satışlarınızı artırmak için müşterilere cazip gelen fırsatlar sunmalısınız. Düşük kargo maliyeti de tüketicilerin satın alma dürtüsünü olumlu etkileyen faktörlerdendir. Ücretsiz ve hızlı kargo seçenekleri ile tüketicilerin ürünlerine daha az maliyet ve hızla ulaşmasını sağlayabilirsiniz

Müşterileriniz hiç olmadığı kadar çevrimiçi kanallarda!
Tüketiciler sosyal izolasyon ve evden çalışma gibi nedenlerden dolayı daha önce hiç olmadıkları kadar online mecralarda vakit geçiriyor. Böyle bir zamanda dijital kanallardan potansiyel müşterilerinizin karşısına çıkıp onlara özel hazırladığınız kampanyaları duyurmalısınız.
Şimdi de online satış yapan işletmelerin müşteri kaybının önüne geçmesi için kısa ve uzun vadede uygulayabileceği birkaç yöntemi ele alacağız;

1- Yeni bir pazarlama dili ve mesajı

Salgın hastalıkla mücadele edilen bu sürece uygun bir mesaj dili geliştirmeli tüm kampanya ve reklamlarınızı aynı dilde yeniden şekillendirmelisiniz. Sürece uygun olmayan kampanyalarınızı bir süre askıya almalı, yeni kampanyaları devreye almalısınız.

2- İşinize uygun reklam stratejileri

Her 100 kişiden 84’ü bir ürün satın almadan önce arama motorlarında araştırma yapıyor. Potansiyelinizi ve hedef kitlenizi analiz ederek, Google’da arama motorlarında sektörünüze uygun reklam modelleriyle müşteri kazanmaya devam edebilir, kampanya içeriklerinizi yenileyerek tüketicilere ulaşabilirsiniz.

3- İndirim kuponları

Var olan müşterileriniz ve yeni müşteri kazanmanız için hediye çekleri ve indirim kuponları oluşturmanız olağanüstü dönemlerde bile müşterilerin ihtiyaçlarını karşılaması için onları harekete geçirebilir. Kullanıcılar için ürüne özel kuponlar düzenleyebilir kategori ya da marka fark etmeksizin tek ürün ya da birçok ürün için indirim tanımlayabilirsiniz. Sepetteki ürünler için de indirim kodu belirleyebilir, sepetten dönmeleri aza indirebilirsiniz. Kupon kodlarını belirli bir zaman ile sınırlayarak satın alma eyleminin kısa sürede gerçekleşmesini sağlayabilirsiniz.

4- Dijital hediye çekleri

Hızlı bir şekilde sonuç almak için hediye çeki kampanyaları düzenleyebilirsiniz. Belirlediğiniz kategori ve tutara göre dijital ortamda tanımlayacağınız hediye çekleri ile birlikte böylece temassız yoldan e-ticareti mümkün kılarak müşterilerin satın alma eylemlerini sürdürmelerini sağlayabilirsiniz. Günlük, haftalık ya da aylık kampanyalar düzenleyerek belirli bir tutarın üzerinde alışveriş yapan müşterilerinize hediye çeklerini e-mail ya da sms ile tanımlayabilirsiniz.

5- E-mail pazarlaması

İlgili Rehber: E-posta pazarlama ile nasıl daha yüksek geri dönüşüm alabilirsiniz?

6- En etkili iletişim aracınız: sosyal medya

Yukarıda saydığımız tüm dijital pazarlama yollarını sosyal medyaya dahil ederek ilerlemelisiniz. Sosyal medya geniş bir etkileşim gücüne sahiptir. Tüm kampanyalarınızı sosyal medyadan yürütebilir, marka ve müşteri arasındaki bağı güçlendirebilirsiniz. Şimdi pazarlama harcamalarınızı gözden geçirme ve sosyal medyayı en aktif iletişim aracı olarak kullanma zamanı… e-ticaret firmaları corona virüs sürecini en az kayıp ile atlatabilmenin yolu iyi bir kampanya süreci yürütmekten geçer. Aşağıdaki linkten sosyal medyada hayata geçirebileceğiniz farklı fikirlere ulaşabilirsiniz.

İlgili Rehber: Sosyal medya için farklı reklam fikirleri
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Sermayesiz e ticaret yapılacak işler nelerdir?
Sermayesiz e ticaret / sermayesiz ticaret nasıl yapılır, sermayesiz e ticaret işleri nelerdir, sermayesiz ticaret yapılacak işlerde nelere dikkat edilmelidir bu ve daha fazlası; özetle sermayesiz yapılabilecek işler / sermayesiz e ticaret...
25 Şubat 2019
Sinan Oypan
Blog içeriklerinizin değerini artırmak için neler yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizde blog içerikleriyle hem SEO çalışmaları yapabilir hem de tüketicilerle bir etkileşim yaratarak, onları bilgilendirebilir ya da eğlendirebilirsiniz. Tabii ki bunları yaparken, bir yandan da blog içeriklerinizin...
26 Kasım 2016
Sinan Oypan
Fiziki mağazalar neden online satış mağazası açmalı
E-ticaret sektörü son yıllarda ülkemizde bir hayli gelişmeye başladı ve önümüzdeki yıllarda da bu büyümenin devam etmesi bekleniyor. Günlük hayatta kullandığımız teknolojik cihazların artması ve internet kullanımının...
24 Şubat 2017
Sinan Oypan
N11'de Mağaza Açmak | N11 Entegrasyonu
n11'de mağaza açmak ve n11 de satış yapmak istiyorsunuz ama n11 mağaza ücretleri nedir, n11 mağaza komisyon oranları yani satışınızdan n11 yüzde kaç komisyon alacak, n11 mağaza açmak için...
2 Ocak 2017
Savaş Çetinkaya
Kullanıcıların sizin için içerik oluşturmalarını nasıl sağlayabilirsiniz? - 1. Bölüm
Sosyal kanıt konusunda markalara yardımcı olan pazarlama araçlarından biri de kullanıcıların markalar için hazırladıkları içeriklerdir. İngilizcesiyle “User Generated Content” (UGC) markayla, markanın takipçileri arasında bir...
18 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Ağustos ayı için içerik pazarlama fikirleri
Dönemsel olarak farklı içerik çalışmaları yaparak, e-ticaret sitenizin blog bölümünü canlı tutabilirsiniz. Aylık olarak planlar yapmak ve bir sonraki ay için bir plan belirlemek bu açıdan faydalı bir çalışmadır. Her ay ve her...
28 Temmuz 2017
Sinan Oypan
İnternetten kıyafet satmak isteyenlerin kullanabileceği 4 dijital pazarlama kanalı
İnternetten kıyafet satmak isteyenler, farklı satış ve pazarlama kanallarından yararlanmalılar. İnternetten kıyafet satışlarındaki rekabetten dolayı farklı yöntemlerden yararlanmak oldukça önemli. Farklı dijital pazarlama...
12 Şubat 2019
Sinan Oypan
Ürün iadelerini azaltmak için yapmanız gerekenler
E-ticaret şirketlerinin en çok canlarını sıkan durumlardan biri de ürün iadeleri. Ürün iadelerinin birçok sebebi olabiliyor. Bunlar hem tüketici hem de firma kaynaklı olabiliyor. Tabii ki her zaman ürün iadeleri olacaktır; ancak bu...
16 Haziran 2016
Sinan Oypan
Ürün tanıtımı yapmak için kullanabileceğiniz yöntemler
E-ticaret sitenize müşteri çekebilmek ve geri dönüşümlerinizi artırabilmek için ürün tanıtımı yapmanız bir hayli önemlidir. Yeni veya mevcut ürünleriniz için farklı dijital pazarlama çalışmalarından yararlanarak bu...
3 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde müşteri memnuniyetini nasıl sağlarsınız?
Tüm işletmeleri başarıya ulaştıracak en önemli faktör müşteri memnuniyetidir. Satın aldığı ürün ya da hizmetten memnun olan müşteri, işletmenin diğer potansiyel müşteriler tarafından da tanınmasını sağlar ve bu sayede...
12 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
Ürün fotoğraf çekimi yaparken dikkat etmeniz gerekenler
Ürün fotoğraf çekimi, tüketicilerin satın alma kararlarını etkileme ve e-ticaret sitelerinde ürünleri öne çıkartma sürecinde önemli konulardan biri. Ürün fotoğrafları, e-ticaret sitelerinin vitrinlerindeki ürünleri gösterir...
28 Nisan 2020
Sinan Oypan
Long tail SEO çalışmalarının e-ticaret firmalarına faydaları
Long tail SEO çalışmalarının e-ticaret firmalarına ne gibi faydaları vardır, bu faydalar nelerdir gelin hep beraber inceleyeylim. E-ticaret siteniz üzerinde yapabileceğiniz SEO çalışmalarından biri de long tail anahtar kelimeler...
15 Ağustos 2016
Sinan Oypan