E-ticaret firmaları corona virüs sürecini nasıl yönetmeli?

27 Mart 2020
İbrahim Çelebi
E-ticaret firmaları corona virüs sürecini nasıl yönetmeli?

Küresel bir salgın haline gelen ve Türkiye’de de yayılım hızını artıran corona virüs ile ilgili işletmeler acil durum planlarını devreye aldı. Küresel çapta her ülkenin ekonomisine durdurulamayan bir etkide bulunan corona virüs e-ticaret firmaları üzerinde de etkisini gösterdi. Salgın, pek çok firmanın çalışma modelini değiştirmesine neden oldu.

Perakendeciler kepenk kapatırken müşterilerini online alışverişe davet etti. Peki online platformlara ağırlık vermek isteyen firmalar nasıl bir yol izlemeli, özellikle e-ticaret firmaları müşteri kaybetmemek için sosyal mecraları nasıl kullanmalı? Cevabı yazımızda sizlerle…

Şirketlerin yüzde 51’i corona virüse hazırlıksız yakalandı

Şirketlerin salgın, deprem, ekonomik kriz gibi büyük çaplı etki yaratan durumlara karşı bir acil eylem planı oluşturmasının ne kadar önemli olduğunu anladığımız günümüzde, Mercer’in (Uluslararası insan kaynakları danışmanlık firması) yaptığı araştırmaya göre dünyadaki şirketlerin yüzde 51’inin küresel salgına hazırlıksız yakalandığı ve herhangi bir acil durum planlarının olmadığı ortaya çıktı.

Şirketler yeni iş modellerini devreye alarak farklı çalışma stratejileri geliştirirken işin sürekliliğinin devam etmesi için de bir yol haritası belirlenmelidir. Bu süreçte dünya ve ülkedeki gelişmelere göre iş planlarında güncellemeler yapılmalı, çalışanlar ile sürekli iletişim halinde kalınmalıdır.

Fiziki mağazalar kepenk kapatırken müşterilerini online alışverişe davet etti

Pek çok fiziki mağaza güvenlik önlemleri kapsamında kapılarını kapatmak zorunda kalırken online alışverişe devam edeceklerini açıkladı. Sadece fiziki mağazası olan perakendeciler ise online satışa geçmeye başladı. Online alışveriş yapan e-ticaret firmalarının corona virüs sürecini daha az zararla atlatacağı öngörülse de müşteri kaybının önüne geçmek açısından dijital pazarlama araçlarını etkin kullanmak ve müşteriye kendini hatırlatmak zorunlu bir hal aldı. #evdekal etiketleriyle sosyal izolasyona davet edilen tüketicilere evlerinden ulaşmak, onlara yerinde ve doğru mesajlar vermek ise firmalar için en önemli faaliyetler arasına girdi.

İlgili Rehber: Corona virüs salgınında fiziki mağazalar e-ticaretten nasıl yararlanabilir?

Aşağıda e ticaret firmalarının iş sürekliliği için izlemesi gereken birkaç yolu sıraladık;

1. Mali tabloyu gözden geçirmelisiniz

Sektör ve pazar durumunu iyi analiz etmeleri gereken şirketler bütçe tablosunu yeniden şekillendirerek gelir-gider tablosunu optimize etmelidir. Farklı senaryolar hazırlamalı ve nakit çıkışını azaltabilecek önlemleri devreye almalıdır.

2. Tedarikçi-ürün yönetimini iyi yürütmelisiniz

Küresel bir etki yaratan corona virüs e-ticaret firmalarının tedarik sürecini sekteye uğrattı. E-ticaret firmaları corona virüs salgınından en az derecede etkilenmek için ürün tedariği için yeni kaynaklar aranmalı, yeni (yerli) anlaşmalar devreye alınmalıdır. Üretime ara veren ya da yeniden başlayacak tedarikçi firmalardan ürün tedarik etmek amacıyla ön sipariş verilmeli, yaşanan yoğunluktan en az şekilde etkilenilmeye çalışılmalıdır.

İlgili Rehber: E-ticarette tedarikçi firmalarla çalışırken bilmeniz gerekenler

3. Stoktaki ürünlerinizi satışa çıkarabilirsiniz

Talebinde düşüş olan ve elinizde stoğu bulunan ürünlerinizi indirimli olarak satışa sunarak elinizdeki stoğu eritebilir ve satışlarınızı devam ettirebilirsiniz. Talep gören ama elinizde stoğu bulunmayan ürünler için de ön sipariş ya da ‘geldiğinde bilgilendir’ gibi oluşumlarla yeni sipariş almaya devam edebilirsiniz.

4. Kargo maliyetlerini düşürebilirsiniz

Satışlarınızı artırmak için müşterilere cazip gelen fırsatlar sunmalısınız. Düşük kargo maliyeti de tüketicilerin satın alma dürtüsünü olumlu etkileyen faktörlerdendir. Ücretsiz ve hızlı kargo seçenekleri ile tüketicilerin ürünlerine daha az maliyet ve hızla ulaşmasını sağlayabilirsiniz

Müşterileriniz hiç olmadığı kadar çevrimiçi kanallarda!
Tüketiciler sosyal izolasyon ve evden çalışma gibi nedenlerden dolayı daha önce hiç olmadıkları kadar online mecralarda vakit geçiriyor. Böyle bir zamanda dijital kanallardan potansiyel müşterilerinizin karşısına çıkıp onlara özel hazırladığınız kampanyaları duyurmalısınız.
Şimdi de online satış yapan işletmelerin müşteri kaybının önüne geçmesi için kısa ve uzun vadede uygulayabileceği birkaç yöntemi ele alacağız;

1- Yeni bir pazarlama dili ve mesajı

Salgın hastalıkla mücadele edilen bu sürece uygun bir mesaj dili geliştirmeli tüm kampanya ve reklamlarınızı aynı dilde yeniden şekillendirmelisiniz. Sürece uygun olmayan kampanyalarınızı bir süre askıya almalı, yeni kampanyaları devreye almalısınız.

2- İşinize uygun reklam stratejileri

Her 100 kişiden 84’ü bir ürün satın almadan önce arama motorlarında araştırma yapıyor. Potansiyelinizi ve hedef kitlenizi analiz ederek, Google’da arama motorlarında sektörünüze uygun reklam modelleriyle müşteri kazanmaya devam edebilir, kampanya içeriklerinizi yenileyerek tüketicilere ulaşabilirsiniz.

3- İndirim kuponları

Var olan müşterileriniz ve yeni müşteri kazanmanız için hediye çekleri ve indirim kuponları oluşturmanız olağanüstü dönemlerde bile müşterilerin ihtiyaçlarını karşılaması için onları harekete geçirebilir. Kullanıcılar için ürüne özel kuponlar düzenleyebilir kategori ya da marka fark etmeksizin tek ürün ya da birçok ürün için indirim tanımlayabilirsiniz. Sepetteki ürünler için de indirim kodu belirleyebilir, sepetten dönmeleri aza indirebilirsiniz. Kupon kodlarını belirli bir zaman ile sınırlayarak satın alma eyleminin kısa sürede gerçekleşmesini sağlayabilirsiniz.

4- Dijital hediye çekleri

Hızlı bir şekilde sonuç almak için hediye çeki kampanyaları düzenleyebilirsiniz. Belirlediğiniz kategori ve tutara göre dijital ortamda tanımlayacağınız hediye çekleri ile birlikte böylece temassız yoldan e-ticareti mümkün kılarak müşterilerin satın alma eylemlerini sürdürmelerini sağlayabilirsiniz. Günlük, haftalık ya da aylık kampanyalar düzenleyerek belirli bir tutarın üzerinde alışveriş yapan müşterilerinize hediye çeklerini e-mail ya da sms ile tanımlayabilirsiniz.

5- E-mail pazarlaması

İlgili Rehber: E-posta pazarlama ile nasıl daha yüksek geri dönüşüm alabilirsiniz?

6- En etkili iletişim aracınız: sosyal medya

Yukarıda saydığımız tüm dijital pazarlama yollarını sosyal medyaya dahil ederek ilerlemelisiniz. Sosyal medya geniş bir etkileşim gücüne sahiptir. Tüm kampanyalarınızı sosyal medyadan yürütebilir, marka ve müşteri arasındaki bağı güçlendirebilirsiniz. Şimdi pazarlama harcamalarınızı gözden geçirme ve sosyal medyayı en aktif iletişim aracı olarak kullanma zamanı… e-ticaret firmaları corona virüs sürecini en az kayıp ile atlatabilmenin yolu iyi bir kampanya süreci yürütmekten geçer. Aşağıdaki linkten sosyal medyada hayata geçirebileceğiniz farklı fikirlere ulaşabilirsiniz.

İlgili Rehber: Sosyal medya için farklı reklam fikirleri
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticarette sunucu kiralama ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette sunucu kiralama ile ilgili bilmeniz gerekenler
İnternetten satış yaparken sunucu kiralama işlemi özellikle dikkat etmeniz ve özen göstermeniz gereken konulardan biridir. Yanlış hostingi seçmek, işinizi tehlikeye atacağı gibi para ve zaman kaybetmenize de neden olur. Aynı zamanda...
4 Ağustos 2020
Sinan Oypan
WordPress Woocommerce E Ticaret Sitesi Kurmak Rehberi 2021
WordPress Woocommerce E Ticaret Sitesi Kurmak Rehberi 2021
WordPress Woocommerce e-ticaret sitesi kurmak internet üzerinden satış yapmaya başlamanızı sağlayabileceği gibi kendi online mağazanızın da temellerini atmanıza yardımcı olabilir. Woocommerce kullanarak bir e-ticaret sitesi kurmadan...
26 Eylül 2019
Sinan Oypan
Az sermaye ile iş kurmak mümkün mü?
Az sermaye ile iş kurmak mümkün mü?
Kendi işini yapmak ve hayalini gerçekleştirmek isteyenler az sermaye ile iş kurmak ve internetten satış için farklı alternatifler aramakta. Peki, az sermaye ile iş kurmak mümkün mü? Eğer yapılabiliyorsa e-ticaret alanında neler...
4 Haziran 2020
Sinan Oypan
Yılbaşı kampanyaları tanıtımı için kullanabileceğiniz yöntemler
Yılbaşı kampanyaları tanıtımı için kullanabileceğiniz yöntemler
Yılbaşı kampanyaları, yeni yıla girmeden önce yıl sonu satışlarını artırmak için e-ticaret firmalarına bir fırsat yarattığı için özellikle üzerinde durulması gereken çalışmalardan biri. Yılbaşı kampanyaları tanıtımı...
13 Aralık 2019
Sinan Oypan
Büyük firmalarla rekabet etmek için neler yapmanız gerekiyor?
Büyük firmalarla rekabet etmek için neler yapmanız gerekiyor?
E-ticaret sektörünün büyümesi ve kullanıcıların online alışverişe daha fazla yönlenmeye başlaması haliyle sektörde büyük bir rekabet ortamının oluşmasına neden oldu. Birçok firma kendi e-ticaret sitesi üzerinden satış...
29 Mart 2018
Sinan Oypan
Artırılmış Gerçeklik (AR) Nedir? E-ticarette Nasıl Kullanılır?
Artırılmış Gerçeklik (AR) Nedir? E-ticarette Nasıl Kullanılır?
Artırılmış Gerçeklik (AR) Nedir? Günümüz teknoloji dünyasının en dikkat çeken konularından biri olarak öne çıkan artırılmış gerçeklik, gerçek hayatı sanal öğelerle güçlendirerek bambaşka bir deneyim sunmayı...
29 Temmuz 2021
Markethinkers
Dikkat çeken bir iletişim sayfası hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
Dikkat çeken bir iletişim sayfası hazırlarken nelere dikkat etmelisiniz?
E-ticaret sitenizdeki önemli sayfalardan biri de iletişim sayfasıdır. Sitenizi ziyaret eden ve ürünleriniz hakkında detaylı bilgi almak ya da satın alma sonrasında size ulaşmak isteyen kişiler için bu sayfalar oldukça önemlidir....
10 Ağustos 2018
Sinan Oypan
İlgi çekici bir sosyal medya paylaşımı için bilmeniz gerekenler
İlgi çekici bir sosyal medya paylaşımı için bilmeniz gerekenler
Sosyal medya paylaşım için farklı yöntemler kullanabilir ve sosyal ağlar üzerindeki etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırabilirsiniz. Günümüzde sosyal medya üzerindeki rekabetin de yoğun olması nedeniyle ilgi çekici...
29 Ocak 2019
Sinan Oypan
Pazarlama iletişimi stratejsi nedir ve neden önemlidir?
Pazarlama iletişimi stratejsi nedir ve neden önemlidir?
Pazarlama iletişimi, marka ve ürün tanıtımı yapmak ve marka bilinirliğini artırmak için e-ticaret firmaları için önemli bir yere sahiptir. Pazarlama çalışmalarınız tek bir çatı altında toplamak ve bir bütün içerisinde bu...
8 Mart 2020
Sinan Oypan
IdeaSoft & Google are Joining Hands
IdeaSoft & Google are Joining Hands
Google and IdeaSoft are Joining Hands for SMEs! Starting from Q1 2020, the Covid-19 pandemic deeply impacted all the countries around the globe. People began to stay safe at their houses as a part of the fight against the disease. This led to a...
27 Kasım 2020
İbrahim Çelebi
Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek e-ticaret firmaları için neden önemli?
Youtube içerik üretmek, videolarla tüketicilere ulaşmak geri dönüşümleri artırmak ve marka bilinirliği artırmak için oldukça önemli. Tabii ki Youtube üzerinde yer almanın sağladığı avantajlar sadece bunlarla da sınırlı...
6 Şubat 2020
Sinan Oypan
Markaların yaptığı Instagram hesap yönetimi hataları
Markaların yaptığı Instagram hesap yönetimi hataları
Instagram hesap yönetimi, doğru yapıldığında yeni kitlelere ulaşılmasını sağlarken, bir topluluk oluşturmaya ve pazarlama çalışmalarından daha fazla verim alınmasına yardımcı olur. Ancak markalar bazen deneyimsizlikten bazen de...
15 Temmuz 2020
Sinan Oypan