E-imza Nedir? Elektronik İmza Nasıl Kullanılır?

5 Ocak 2022
Markethinkers
E-imza Nedir? Elektronik İmza Nasıl Kullanılır?

Yaşanan dijital dönüşüme paralel olarak günümüzde pek çok işlemi internet üzerinden gerçekleştiriyoruz. Bu durum kendini gündelik hayattaki etkisini daha çok alışveriş, eğlence ya da sosyalleşme gibi farklı mecralar üzerinden giderilen ihtiyaçlarda hissettirir. Fakat yaşadığımız dönemde dijitalleşmenin etkisi, genel itibarı ile kişisel sınırların içinde kalan işlemlerin de ötesine geçmiş durumdadır. Artık resmî işlemler de dijital ortamda kolayca gerçekleştirilebilmektedir. Tahmin edileceği üzere bu tür işlemler, klasik anlamda gerekli belgelere imza atarak tamamlanır. Yani ıslak imza resmî işlemler için bir zorunluluktur. Gelinen noktada teknolojik gelişmeler, bu zorunluluğu ortadan kaldırdı ve e imza olarak bilinen bir dijital uygulama ile artık internet üzerinde evrak imzalamak olanaklı hâle geldi. O hâlde resmî kurumlarda gerçekleştirilen hemen hemen tüm işlemleri çok daha pratik hâle getiren e imza nedir?

E-imza Nedir?

E imza, kabaca elektronik ortamda atılan imza olarak tanımlanabilir. Bu noktada ilk olarak akla, özellikle dokunmatik cihazların ekranlarının sağladığı imkânlarla fiziksel ortamda attılan imzanın benzerini kopyalamak gelebilir. Fakat e imza ya da elektronik imza olarak bilinen uygulama, bundan tamamen farklıdır. E imzalar; harf, sembol ve sayılardan oluşan dijital verilerdir. Gerçekleştirilen işlemin tarafları arasındaki güveni tahsis eder. İşlemi yapan kişilerin kimliklerinin doğru olduğu bu veriler sayesinde onaylanır. Yani e imza, bir tür kimlik doğrulama yöntemi olarak da tanımlanabilir. Bu uygulamanın resmiyet kazanmasını sağlayan 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’nda bu uygulamanın ne olduğunu açıklanırken “başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veri” ifadeleri kullanılmıştır.

E imzanın hukuki geçerliliği, ıslak imzalar ile birebir aynıdır. Yani dijital ortamda bu uygulama ile atılan imzalar ile kâğıt üzerine kalem kullanılarak atılanlar arasından resmî anlamda hiçbir fark yoktur. Bu sayede e imza, birçok farklı işlemin internet üzerinden, en kısa sürede, pratik bir şekilde yapılmasına olanak tanır.

Islak imzalar, kurum ya da işletmelere değil kişilere aittir ve o kurumları temsil etme yetkisine sahip kişilerce atılır. Aynısının e imza için de geçerli olduğu söylenebilir. E imzaların kurumlar için oluşturulması mümkün değildir; bu anlamda işletmeler tarafından kullanılan kaşelerden de ayrılır. Tıpkı ıslak imzada olduğu gibi temsiliyet yetkisine sahip kişiler tarafından kurumlar adına kullanılır. Tabii bu durum, e imzanın sadece kurum ve işletmelere özgü işlemlerde kullanılabileceği anlamına gelmez. E imza, pek çok bireysel işlemi de dijital ortamda tamamlamak için başvurulabilecek bir teknolojidir.

E-imza Nasıl Alınır?

Islak imzaların, kullanılmadan önce herhangi bir merciye tanıtılması gibi bir yükümlülükten söz edilemez. Kişi, tamamen kendine özgü olarak belirlediği imzasını tüm işlemlerde sorunsuz şekilde kullanılabilir. Fakat e imza, birtakım teknik altyapı gerekliliklerine sahip olmalıdır. Dolayısıyla ancak bu konu için yetkilendirilmiş kurumlara başvurularak alınabilir. Bu zorunluluk kaçınılmaz olarak e imza nasıl alınır sorusunu karşımıza çıkarır.

E imza alma işlemi, sadece Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından tanınmış ve bu hizmeti sağlamasına onay verilmiş Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılar aracılığı ile gerçekleştirilebilir. Yani e imza nereden alınır sorusuna cevaben bu kurumlar işaret edilebilir. Bunun için bir başvuru sürecinin yürütülmesi gerekir. Peki e imza başvurusu nasıl yapılır?

E-imza Başvurusu Nasıl Yapılır?

Elektronik imza başvurusu, internet üzerinden yapılabilen bir işlemdir. Bu hizmeti sunan özel işletmelerin web sitelerinden başvuruda bulunulabileceği gibi TÜBİTAK üzerinden de bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz. TÜBİTAK aracılığıyla elektronik imzaya başvurmak için şu adımların izlenmesi gerekir:

  • İlk olarak KamuSM tarafından gönderilen “KamuSM Başvuru Parolası” başlıklı e-postada yer alan “Kullanıcı Girişi” bağlantısını tıklanır ve başvuru sayfasına ulaşılır.
  • TC Kimlik Numarası ve başvuru formu erişim parolası ile sisteme giriş yapılır. Açılan başvuru ekranında görüntülenen “yeni başvuru” ya da “yenileme” işlemleri arasından gerekli seçim yapılır.
  • Ardından karşınıza gelen NES (Nitelikli Elektronik Sertifika) Başvuru Formu eksiksiz ve tamamen doğru olarak doldurulur.
  • Formda istenilen bilgilerin girilmesinden sonra “Formu Onayla” seçeneği tıklanır. “Gönder” butonuna basılarak formda belirtilen telefon numarasına SMS onay kodunun iletilmesi sağlanır. Gelen kod, ilgili alana girilerek “Tamam” butonuna tıklanır. Bu noktada, ilk kez başvuru yapılıyor ise “Islak İmzalı Başvuru Arayüzü”nün söz konusu işlem e imza yenileme ise “Elektronik İmzalı Başvuru Arayüzü”nün seçilmesi gerekir.
  • İlk seçenek tercih edildi ise “Başvuru Formunu Aç” butonunu tıklayarak ilgili dosya açılır. Çıktısı alınır ve doldurulup el ile imzalanarak proje sorumlusuna teslim edilir.
  • “Elektronik İmzalı Başvuru Arayüzü” seçildi ise gösterilen uyarıda “Always trust content from the publisher” seçeneğine tıklanır ve “Yes” butonu kullanılarak onay verilir. Sonraki ekranda da “İmzala” komutu verilir. Devamında görüntülenen ekranda da “İmzala” seçeneği tıklanır. “Başvuru işlemi tamamlanmıştır” yazısı işlemin başarıyla gerçekleştirildiğini ifade eder.

E-İmza İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?

Başvuru esnasında bu hizmeti veren servis sağlayıcılar, sizden birtakım belgeler talep eder. Elektronik imza için gerekli evraklar, bireysel ve kurumsal başvurulara göre farklılık gösterir. Şimdi bu evrakların neler olduğuna bakalım.

Kurumsal E-İmza İçin Gerekli Belgeler

Kurumsal e imza, bu konuda yetkilendirilmiş kişinin o işletme adına yapacağı işlemlerde kullanılır. Bu tür elektronik imza başvurusu için gereken evraklar şunlardır:

  • Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ve başvuru formu
  • Yetkilendirilecek kişi için düzenlenmiş imza sirküleri fotokopisi (Başvuru yapılan kurum, belgelerin ibrazı sırasında sirkülerin aslını görmek isteyebilir. Bu nedenle noter onaylı asıl imza sirkülerinin yanınızda olması süreci kolaylaştıracaktır)
  • İşletmenin kayıtlı olduğu Ticaret Sicil Müdürlüğü’nden alınacak faaliyet belgesi (Son 6 ay içinde alınmış olmalıdır)
  • Başvuruyu yapan kişinin TC Kimlik Numarasını gösteren nüfus cüzdanı, pasaport, sürücü belgesi gibi fotoğraflı bir belgenin aslı

Bireysel E-İmza İçin Gerekli Belgeler

Bireysel e imza, adından da anlaşılabileceği üzere kişisel işlemler için kullanılacak imza türüdür. Buna bağlı talep edilen belgelerin sayısı da kurumsal elektronik imza için istenilenlerden sayıca daha azdır. Bireysel e imza başvurusu için şu evraklar gereklidir:

  • Kişinin TC Kimlik Numarasını gösteren nüfus cüzdanı, pasaport, sürücü belgesi gibi fotoğraflı bir belgenin aslı
  • Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ve başvuru formu

Başka Ülkeden Alınan E-İmza Ülkemizde Kullanılabilir mi?

Bir kişinin imzası, tüm ülkelerde geçerlidir. Dünyanın neresinde olursa olsun gerekli işlemleri, aynı imzayı kullanarak gerçekleştirebilir. Fakat aynısını e imza için söylemek mümkün değil. Başka bir ülkeden alınan elektronik imzanın Türkiye’de de geçerli olup olmadığı 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ile belirlenmiştir. Kanuna göre yurt dışındaki bir elektronik sertifika hizmet sağlayıcıdan alınan elektronik imzaların hukuki sonuçları milletler arasında anlaşmalarla belirlenir. Bu şekilde alınmış bir elektronik imzanın ülkemizde de kullanılabilmesi için Türkiye’de hizmet veren elektronik sertifika servis sağlayıcı tarafından kabul edilmesi zorunludur. O elektronik imzanın kabul edilmesinin ardından tüm hukuki sorumluluk, Türkiye’deki elektronik sertifika hizmet sağlayıcıya geçer.

E-imza Nasıl Kullanılır?

Bu teknolojiyi kullanabilmeniz için öncelikle bilgisayarınızda bazı ayar ve kurulum işlemlerinin yapılması gerekir. E imza satın aldığınız kurum size USB portundan bilgisayara bağlanan, token olarak isimlendirilen bir cihaz verir. Elektronik imza uygulamaları için tokenin bilgisayara takılı olması gerekir. Fakat bu, e imza kullanımı için yeterli değildir. Hâl böyleyken kaçınılmaz olarak e imza nasıl kullanılır sorusu karşımıza çıkar. Elektronik imza kurulumu sırasında yapılması gerekenleri ve gözden kaçmaması gereken detayları şu şekilde sıralayabiliriz:

  • E imza kurulum işlemleri bilgisayarınızdaki işletim sisteminin özellikleri göz önünde bulundurularak yapılmalıdır. Kullandığınız Windows sürümünün 32 bit mi yoksa 64 bit mi olduğu kontrol edilmelidir.
  • Bilgisayarınızda Windows değil de macOS işletim sistemi kullanıyorsanız kurulumu işlemleri için hizmet aldığınız kurum ile iletişime geçebilirsiniz.
  • E imzayı kullanabilmeniz için bilgisayarınızda Java uygulamasının kurulu olması gerekir. Şayet bilgisayarınızda bu uygulama yoksa, öncelikle işletim sisteminize uygun olan Java sürümünü internetten indirmeniz gerekir. Java’yı internet üzerinden ücretsiz olarak indirip kurabilirsiniz.
  • Elektrik imza, daha çok web sitelerinde kullanılır. Dolayısıyla Java’nın web tarayıcılarla birlikte kullanılacak şekilde ayarlanmalıdır. Bu ayarlamayı Java uygulamasının “Güvenlik/Security” bölümünden yapabilirsiniz.
  • Tıpkı Java gibi, Net Framework yazılımı da bilgisayarınızda kurulu olmalıdır.
  • Tüm bu yazılımların ardından E imza cihazının kullanılmaz için gerekli olan sürücü ve programları bilgisayarınıza kurmalısınız. Bu kurulumlar, hizmet sağlayıcılara göre farklılık gösterebilir. Söz konusu yüklemelerde sorun yaşıyorsanız, bu konu hakkında e imzayı satın aldığınız kurumla iletişime geçebilirsiniz.
  • Kurulumların tamamlanmasının ardından USB e imza tokeni bilgisayarınıza takılı iken bu cihazın kullanılmasını sağlayan yazılımı çalıştırıp aktivasyon işlemini yapmanız gerekir.
  • Bu işlemi de gerçekleştirdiğinizde e imzanızın kurulum süreci tamamlanmış demektir. Artık e imzanızı ihtiyaç duyduğunuz her aşamada kullanabilirsiniz.

E-imzanın Kullanılabileceği Alanlar Nelerdir?

Kullanıma hazır hâle getirilmiş bir e imza, çok farklı alanlarda kullanılarak ıslak imza gerekliliğini ortadan kaldırır. Bu sayede söz konusu işlemler, çok daha hızlı bir şekilde ev ortamında dahi halledilebilir. E imza nerelerde kullanılır sorusuna verilebilecek cevapları şu şekilde sıralayabiliriz:

  • E-fatura, e-arşiv fatura gibi e-ticaret için büyük önem taşıyan programlarda
  • E-smm uygulamalarında
  • Kurumlar arası elektronik yazışmalarda
  • Toplu imza atmanın gerekli olduğu durumlarda
  • Elektronik arşivlerin imzalanmasında
  • Bayilerle iletişim kurarken, sipariş süreçlerinde
  • Şirket kurmak gibi MERSİS üzerinden gerçekleştirilen ticari sicil işlemlerinde
  • İzin, performans, fazla mesai, masraf onayı gibi kurumsal personel evraklarının imzalanmasında
  • Kurum içi yazışmalarda
  • Genel kurul, ortaklar kurulu ya da yönetim gibi önemli kararların yer aldığı belgelerin imzalanması gereken toplantılarda
  • ETBİS kayıt işlemlerinde
  • Banka talimatlarında
  • Gümrük ve dış ticaret işlemlerinde
  • Sanayi Bakanlığı, EKAP, UYAP gibi kamu projelerinde
  • E-devlet işlemlerinde
  • Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) kullanımında
  • Bunlar dışında ıslak imza gerektiren işlemlerin dijital ortamda gerçekleştirilmesi için de imza kullanılabilir.

E-imzanın Geçerli Olmadığı Alanlar Var mıdır?

E imza çok geniş bir kullanım alanına sahiptir. Fakat bu kapsamında dışında kalan bazı durumlar da vardır. Bu gibi durumlarda ıslak imzanın kullanılması gerekir. Elektronik imzanın geçerli olmadığı istisnai alanlar şunlardır.

  • Evlenme
  • Veraset
  • Üçüncü kişilerin şahitliğini gerektiren emlak alım ve satım işlemleri

E-imzanın Sağladığı Avantajlar Nelerdir?

Elektronik imzanın ıslak imzanın yerini alırken birçok avantajı da beraberinde getirir. Bu avantajların daha bilinir hâle gelmesi ve kullanıcıların teknik bilgilerinin daha üst seviyelere çıkması ile e imza kullanımın da artacağını rahatlıkla ön görebiliriz. Elektronik imzanın getirdiği önemli avantajları genel itibarı ile üç ana başlık altında toplamak mümkün.

Zaman Tasarrufu

Sağladığı zaman tasarrufu e imza ne işe yarar sorusuna verilebilecek en net yanıtların başında gelir. Şirket açılışı yapmaktan daha bireysel işlemlere kadar, daha önceki dönemde fiziksel mekânlarda ıslak imza ile yapılması gereken birçok işlem, artık internet üzerinden yapabilirsiniz. Böylelikle evinizden ya da iş yerinizden çıkıp o adrese gitmek için zaman harcama zorunluluğunuz ortadan kalkar. Söz konusu işlemlerin e imza ile gerçekleştirilebiliyor olması da bunu sağlayan en büyük faktörlerin başında gelir. E imzanın sağladığı bu avantaj sayesinde zamanınızın büyük bir bölümünü yolda ya da resmî dairelerde beklerken harcamanıza gerek kalmaz. Böylelikle zamanınızı çok daha verimli şekilde kullanabilirsiniz.

Çevresel Etki

Islak imza, klasik anlamda kâğıt üzerine atılır. Yani bu işlemler için çok sayıda kâğıdın kullanılması zorunludur. Yoğun kâğıt kullanımın ağaçlara ve kaçınılmaz olarak da çevreye ne kadar büyük bir zarar verdiği hepimizin malumu. Elektronik imza kullanımı, tüm bu işlemleri dijitale taşır. Bu sayede daha az kâğıt tüketilmesini sağlayarak doğaya ve çevreye verilen zararı ciddi ölçüde minimize eder. E imzanın çevresel etkisi bununla da sınırlı değildir. Islak imza gerektiren işlemlere dair belgelerin, kurumlar arasındaki gönderimleri genellikle kargo aracılığıyla sağlanır. Kargo araçlarının yakıt tüketimi ve karbon salınımı da çevre açısından oldukça zararlıdır. Buradan hareketle elektronik imzanın çift yönlü bir çevresel etkiye sahip olduğu söylenebilir.

Siber Güvenlik

İnternet ortamında gerçekleştirilen her türden işlem için güvenlik, oldukça yaygın bir sorundur. Elektronik imza ile söz konusu işlemler oldukça güvenli bir şekilde yapılabilir. Bu durum 5070 sayılı kanunda belirtilen kurallar ile sağlanmıştır. Söz konusu kanunda e imza oluşturma araçlarının sahip olması gereken nitelikler açıkça belirtilmiştir. Buna göre bu araçlarda bulunan veriler tamamen gizlidir, hiçbir şekilde araç dışına çıkarılamaz. Bu sayede verilerin üçüncü kişilerin eline geçmesi önlenir, güvenliği sağlanır. Elektronik imza hizmeti veren tüm kurumlar, bu kuralları yerine getirmeyi kabul etmiş sayılır. Dolayısıyla siz de BTK tarafından onay verilmiş kurumlarda e imza hizmeti alarak gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz.

E-imza Ne Kadar Süre Geçerlidir?

Her bir e imzanın belirli bir geçerlilik süresi vardır. Geçerlilik süresi sizin satın aldığınız hizmete göre belirlenir. Bu hizmeti 1,2 ya da 3 yıl için satın alabilirsiniz. Bu sürenin dolmasının ardından e imzanızı yenilemeniz gerekir. Yabancı uyruklu kişiler için için geçerlilik süresi 1 yıl ile sınırlıdır.

E imzanızı özellikle ticari işlemlerde kullanıyorsanız geçerlilik süresini özenli bir şekilde takip etmeniz önemlidir. Aksi hâlde hiç beklediğimiz bir anda imzanın geçerlilik süresi dolabilir. Bu da sizin yenileme işlemini tamamlayana kadar ticari faaliyetlerinizin sekteye uğrayacağı anlamına gelir. Böyle mağduriyetler yaşamamak adına e imzanızın geçerlilik durumunu şu iki farklı yöntemle takip edebilirsiniz.

  • TÜBİTAK’ın bünyesinde bulunan Kamu Sertifikasyon Merkezi’nin Online İşlemler menüsüne giriş yaparak
  • Bilgisayarınıza kurduğunuz AKİS Kart İzleme Aracı üzerinden

E-imza Nasıl Yenilenir?

Geçerlilik süresi dolan e imzaların yenilenmesi gerekir. Bunun için yapmanız gereken bir  servis sağlayıcıya bu konuda talepte bulunmaktır. Yenileme işlemi için yeni bir tokene ihtiyacınız olmaz. Yaptığınız başvuru doğrultusunda hâlihazırda kullanmakta olduğunuz cihaz bilgisayarınıza takılı iken yenileme işlemi gerçekleştirilebilir. Bu işlemde ıslak imza yerine geçerliliğini koruyan e imzanızı kullanabilirsin. Dolayısıyla kullandığınız e imzanın geçerlilik süresi dolmadan yenileme talebinde bulunmanız sürecin sorunsuz olarak tamamlanmasına yardımcı olur. Yenileme işlemini e imzanızı aldığınız firma üzerinden yapmak gibi bir zorunluluğunuz da yoktur. Yani bu konu için farklı bir firmaya da başvurabilirsiniz.

Elektronik Sertifika Nedir?

Elektronik sertifika, e imzanın doğrulanması için gerekli olan elektronik kayıtlardır. Söz konusu doğrulama, sertifikada bulunan imza sahibinin kimlik bilgileri ve diğer birtakım veriler üzerinden sağlanır. Elektronik sertifikalarda şu veriler yer alır:

  • İsim, çalışan şirket, yer, ülke, e-posta adresi gibi sertifika sahibine ait bilgiler
  • Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısı (ESHS) bilgileri
  • Sunucu sertifikalarında sunucu bilgileri
  • Sertifikanın geçerlilik süresini belirleyen başlangıç ve bitiş tarihleri
  • Sertifika sahibinin doğrulama verisi
  • Elektronik imza oluşturma algoritmaları
  • Seri numarası
  • ESHS imzası

Nitelikli Elektronik Sertifika Nedir?

Nitelikli elektronik sertifika ise yukarıda saydığımız özelliklere ek olarak “nitelikli sertifika” olduğuna dair bir ibareyi de kapsar. Bu ibare dışında nitelikli elektronik sertifikalarda şu veriler de yer alır:

  • Sertifika sahibi başka birinin yerine işlem yapıyorsa buna dair yetki tanımı
  • Şayet talep edilmişse meslekî ve diğer kişisel bilgiler
  • Varsa sertifika ile yapılabilecek işlem sınırı

Elektronik Sertifikaların Kullanım Süresi Sınırlı Mıdır?

E imza, bir elektronik sertifika türüdür. Bu sertifikaların kullanım süresi de tıpkı e imza gibi maksimum 3 yıldır. Bu sürenin sonunda gerekli başvuruların yapılması ile elektronik sertifikaların kullanım süresi yenilenebilir.

Elektronik Sertifika Sahibinin Yükümlülükleri Nelerdir?

Kişinin elektronik sertifika kullanmaya başlaması, birtakım yükümlülüklerinin doğmasına neden olur. Bu yükümlülükler şöyle sıralanabilir:

  • Sertifika almak için gerekli tüm bilgileri eksiksiz şekilde sunmak
  • Verilmiş bilgilerde değişiklik olması hâlinde ESHS’yi durumda haberdar etmek
  • E imza süreçlerinde ilgili tebliğ ile belirlenen algoritma ve parametreleri kullanmak
  • Sertifikanın içerdiği kullanıma ilişkin ve maddi sınırlamalara uymak
  • İmza oluşturma verisini başkasına kullandırmamak ve bu konuda tedbir almak
  • İmza verilerinin güvenliğinden şüphe duyulması hâlinde ESHS’yi bu konuda bilgilendirmek
  • Güvenilir elektronik imza aracı kullanmak
  • Elektronik imza aracının kaybolması ya da çalınması gibi durumlarda ESHS’ye bilgi vermek

Mobil Elektronik İmza Nedir ve Nasıl Alınır?

Mobil elektronik imza, cep telefonları ve SIM kart ile kullanılan bir uygulamadır. Bu şekilde atılan imzalar da e imza niteliği taşır. Dolayısıyıla hukuki açıdan ıslak imza ile aynı geçerliliğe sahiptir.

Bu hizmet, telekomünikasyon şirketleri tarafından belirli bir ücret karşısında sağlanır. Mobil imza alma süreci; ön başvuru, başvuru ve aktivasyon aşamalarından oluşur. Ücretlendirme ve başvuru süreçleri hakkında bu hizmeti sunan Turkcell, Vodafone ya da Türk Telekom firmalarından detaylı bilgi alabilirsiniz.

Mobil Elektronik İmza ile Elektronik İmza Arasındaki Fark Nedir?

Bu iki uygulama arasındaki tek fark, imzalama için kullanılan araçtan ileri gelir. Mobil elektronik imza, mobil cihazlar içinde yer alan SIM kartlarla aracılığıyla atılır. E imzada ise bu işlem için gerekli kurumların yapıldığı bir bilgisayara ve bu bilgisayara bağlı durumdaki tokene ihtiyaç vardır.

E-imza ve Mali Mühür Arasındaki Fark Nedir?

E imza bir kişiye aitken mali mühür ise şirketleri temsil eder. Bu anlamda mali mühür, dijital ortamda kullanılan bir kaşeye benzetilebilir. Kurumsal firmaların e-fatura ya da benzer belgeleri kullanması için mali mühüre sahip olması gerekir. Yani edinme biçimleri birbirlerine benzese de bu iki uygulama temelde birbirlerinden oldukça farklıdır.

E-imza Mali Mühür Yerine Kullanılabilir mi?

Bu iki uygulama tipi de USB şeklindeki cihazlar üzerinden kullanılır. Buna rağmen aralarında kullanım alanları açısından ciddi farklar vardır. E imza, mali mühür yerine kullanılamaz ama bu durumum bir istisnası da mevcuttur. Kendinize ait bir şahıs şirketiniz varsa, mali mühür yerine e imzanızı kullanabilirsiniz. Bu şartlar altında e-fatura ya da e-arşiv fatura işlemlerini, elektronik imzayla da gerçekleştirmeniz mümkündür.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? | Ürün Sayfaları
Site içi SEO nasıl yapılır? E-Ticaret sitesi ürün sayfalarında site içi SEO ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu yazımızda. E-ticaret sitenizi kurmanız tek başına yeterli değil. Sitenize eklediğiniz ürünlerinizin arama...
4 Eylül 2018
Sinan Oypan
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı ile pazarlama çalışmalarınızı nasıl geliştirebilirsiniz?
Kısa video kullanımı, pazarlama çalışmalarınızı geliştirerek, aldığınız etkileşim ve geri dönüşümleri artırarak, farklı hedef kitlelere ulaşmanıza yardımcı olur. Video içeriklerin günümüzdeki popülerliğini göz ardı...
8 Şubat 2020
Sinan Oypan
İade politikanızı oluştururken dikkat etmeniz gerekenler
İade politikanızı oluştururken dikkat etmeniz gerekenler
İnternet üzerinden satış yaparken, arka planda hazır olarak durması gereken politikalardan biri de iadeler hakkında ne gibi çalışmalar yapılacağıdır. Bir e-ticaret sitesi açmak ve ürünleri satmaya başlamak tek başına yeterli...
26 Nisan 2017
Sinan Oypan
Dijital Pazarla
Dijital Pazarla"ma" Yanında Ol!
Küresel bir salgın ile mücadele ettiğimiz zor günlere hazırlıksız yakalanan şirketler Covid-19 karşısında büyük bir sınav veriyor.Alınan tedbirlere hızlıca adapte olmak adına yeni iş modelleri geliştiren firmalar şimdi de...
31 Mart 2020
IdeaSoft
HTML Nedir?
HTML Nedir?
Sanal ortamın prensipleri ve işleyişi, hâlâ pek çok kullanıcı tarafından bir muammadan ibarettir. Fakat geliştirici ya da en azından e-ticaret sitesi sahibi iseniz, birtakım kodların sihrine şahit olmuş olabilirsiniz. Kullanılan...
10 Ağustos 2021
Markethinkers
2021'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi
2021'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi
Dijital pazarlama stratejisi hazırlayarak 2021’e başlamak, e-ticaret sitenizi ve ürünlerinizi tanıtarak, yeni kitlelere ulaşmanıza yardımcı olur. İnternet üzerinde yapacağınız çalışmaları planlamak ve yıl içerisinde ne tür...
6 Ocak 2020
Sinan Oypan
Chatbot Nedir? E-Ticaret İçin Neden Önemlidir?
Chatbot Nedir? E-Ticaret İçin Neden Önemlidir?
Robotların hayatımızın her alanına nüfuz ettiğini söyleyebiliriz. Bu konu üzerine sürekli korku senaryoları yazılsa da günümüzdeki robotlar dünyayı ele geçirmek için değil, işlerimizi kolaylaştırmak için çalışırlar....
27 Şubat 2021
Markethinkers
Marka ismi seçmenin 8 önemli kuralı
Marka ismi seçmenin 8 önemli kuralı
Marka ismi seçmek hem eğlenceli hem de zor bir iştir; çünkü bu isim sizin kimliğinizi ve yaptığınız işi yansıtacaktır. Tabii ki her zaman yaptığınız işle ilgili bir isim seçmeniz gerekmemekte; ancak markalaşma sürecinde...
4 Eylül 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya yönetiminde firmaların en sık yaptığı hatalar
Sosyal medya yönetiminde firmaların en sık yaptığı hatalar
Sosyal medya, firmaların markalarını ve ürünlerini tanıtmaları için en sık kullandıkları mecralar. Tabii ki kullanıcıların da sosyal platformlarda çok fazla aktif olması, markaları bu kanalları kullanmaya biraz daha...
17 Ekim 2016
Sinan Oypan
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?
Tüketici davranışları nelerdir? Etkileyen faktörler nedir?
Tüketici davranışları, e-ticaret şirketlerinin özellikle üzerinde durmaları, analiz ederek öğrenmeleri gereken konulardan biri. Tüketicilerin, satın alma ve bir ürüne ilgi duyma sürecini en iyi şekilde anlamak, pazarlama ve satış...
3 Ocak 2020
Sinan Oypan
E-ticaret siteleri geri sayım sayacı ile satışlarını nasıl artırabilirler?
E-ticaret siteleri geri sayım sayacı ile satışlarını nasıl artırabilirler?
E-ticarette satışları artırmak için kullanılabilecek araçlardan biri de geri sayım sayacıdır. Geri sayım sayacı farklı şekillerde tüketicileri belli bir eyleme geçmeye ve alışveriş yapmaya yönlendirmek için kullanılabilir....
24 Kasım 2018
Sinan Oypan
Facebook reklam hataları | 3 ölümcül hata
Facebook reklam hataları | 3 ölümcül hata
Facebook reklam hataları günümüzde sosyal medya reklamı veren firmalar için hayati bir öneme sahiptir. Bu yazımızda sizinle facebook reklam hataları arasından yapmamanız gereken 3 ölümcül hatayı ele alacağız. Facebook reklam...
30 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin