E-İhracatta Kullanılabilecek Ödeme Şekilleri Nelerdir?

23 Mart 2022
Markethinkers
E-İhracatta Kullanılabilecek Ödeme Şekilleri Nelerdir?

Yurt dışına internet üzerinden satış yapmak ya da diğer bir deyişle e-ihracatla uğraşmak, pek çok açıdan oldukça avantajlı bir iş modelidir. Özellikle döviz olarak gelir elde etmeyi geleneksel yöntemlerle kıyasla çok daha basit hâle getirmesinin, bu avantajların en dikkat çekicisi olduğu söylenebilir. Bu noktada da e-ihracat ödeme şekilleri konusu gündeme gelir.

Farklı ülkelere yapılan satışlardan gelir elde etmeyi teknik olarak mümkün kılan e-ihracat ödeme sistemleri, yürütülen ticari faaliyetlerin başarısıyla doğrudan ilişkilidir. Dolayısıyla hangi sistemlerin kullanılacağına karar verirken dikkatli olunmalıdır. Peki başlıca e-ihracat ödeme şekilleri nelerdir? Bu konuda seçim yaparken hangi detaylara özen göstermek gerekir? Bu ve daha pek çok sorunun yanıtını yazımızın devamında bulabilirsiniz.

E-İhracatta Ödeme Almanın Temel Noktaları Nelerdir?

E-ihracat, özünde farklı ülkelere internetin sağladığı kolaylıklardan yararlanarak satış yapma işidir. Hâl böyleyken yapılan satışların karşılığında ödeme almak için ilgili ülke ya da bölgede kullanılan yöntemleri tercih etmek gerekir. Zira internet üzerinden kullanılabilen dış ticaret ödeme şekilleri, global ölçekte yürüttüğünüz ticaret operasyonunu lokal insanlara ulaştırabilmenin en temel yollarından biridir.

Son derece kaliteli, kullanışlı ya da ilgi çekici ürünler sattığınızı ve bu ürünlerin tüm dünyada ilgi gördüğünü düşünelim. Potansiyel bir müşteri, alışverişin son aşamasına geldiğinde tanıdığı ve güvendiği e-ihracat ödeme şekillerinin sitenizde bulunmadığını görürse ürünü almaktan vazgeçebilir.

İşte bu noktada satıcı pozisyonundaki işletmeye düşen sorumluluk, o kişinin kullanmak istediği ya da talep ettiği ödeme sistemlerini sunmaktır. Aksi hâlde tüm e-ithalat süreci bir noktada tıkanır, söz konusu şirket potansiyelini pratiğe çevirmekte ciddi sorunlar yaşamaya başlar. Bu türden sıkıntıların önüne geçmek ve e-ihracatta rahatça ödeme almak adına satış yapılan internet sitenize mümkün olduğunca çok sistemi entegre etmeniz gerekir.

E-ihracat ödeme şekillerine dair en temel noktalardan bir diğeri de güvendir. Zira bu konuda yaşanan tedirginlikler hâlâ e-ticaretin önündeki en büyük engellerden biridir. Dolayısıyla tüketici, doğal olarak daha önceden kullandığı ya da en azından aşina olup belirli bir düzeyde güven duyduğu yöntemleri tercih etme eğilimindedir. Bu sebeple güvenilir olduğu tüm dünyada kabul görmüş e-ticaret ödeme yöntemlerini tercih etmek büyük önem taşır.

E-İhracatta Kullanılan Ödeme Şekilleri Nelerdir?

İhracat kavramı, başta akıllarda büyük ölçekli B2B satışları getirir. Fakat bu durum, e-ihracat özelinde biraz farklıdır. Çünkü bu iş modeli, doğrudan son tüketiciye yapılan satışları, yani B2C işlemleri de kapsar. Bu açıdan bakınca bireysel müşterilerin kullandığı ödeme yöntemlerinin e-ihracat açısından taşıdığı önem rahatlıkla görülebilir. Devlet kurumları tarafından sağlanan mikro ihracat avantajlarını da düşündüğümüzde internet üzerinden yurt dışına küçük miktarla satış yapmanın da son derece cazip olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu tür e-ticaret işlemleri için aşağıda detaylı olarak bahsedeceğimiz beş temel yöntem kullanılabilir.

Havale

Havale, bilindiği üzere aynı banka üzerinden açılmış hesaplar arasında yapılan para transferlerine verilen genel addır. Yurt içine yapılan satışlarda da kullanılan bu yöntem, ekstra bir onay adımına ihtiyaç duyar. Çünkü satış yapan şirket, siparişi onaylayıp işleme almadan önce söz konusu ürün ya da hizmet için ücretin ödenip ödenmediğini kontrol etmelidir. Kredi kartı ya da diğer ödeme yöntemlerini kullanmayan kişilerin internet üzerinden alışveriş yapmasını mümkün kılması, havalenin en büyük avantajı olarak öne çıkar. Fakat söz konusu e-ihracat olduğuna bazı sorunlar ortaya çıkabilir.

Bu tür işlemlerin sadece aynı bankada bulunan hesaplar arasında yapılabiliyor oluşu havaleyi e-ihracat ödeme şekilleri arasında alt sıralara yerleştirir. Zira havale ile ödeme alabilmeniz için yurt dışındaki müşterinizin de sizinle aynı bankayı kullanıyor olması şarttır. Bunun da oldukça düşük bir ihtimal olduğunu düşündüğümüzde havalenin e-ihracat için az tercih edilen bir ödeme biçimi olduğunu ifade etmek yanlış olmaz. Ayrıca bu yöntem ile taksitli alışveriş gibi satın almayı kolaylaştıracak fırsatlar da sunulamaz.

EFT

EFT yöntemi ise farklı bankalarda açılmış hesap arasında para transferini mümkün kılar. Dolayısıyla havalenin yarattığı dezavantajın EFT için geçerli olmadığı söylenebilir. Yani farklı ülkelere yaptınız satışların ödemesini EFT yöntemi ile alabilirsiniz. Fakat bu sistemin de kendi içinde bazı olumsuzlukları yok değildir.

EFT kullanılarak yapılan ödemelerde kullanıcının yaptığı transfer sizin hesabınıza geç yansıyabilir. Bu da sizin satış bedelini geç almanız ve buna bağlı olarak siparişi geç onaylamanıza neden olur. Sipariş onay süreci geciken bir müşterinin de bu alışverişten %100 memnuniyet duyması güçleşir. Ek olarak Tıpkı havalede olduğu EFT sistemi de taksitli satışa izin vermez.

Kredi Kartı

Yurt dışı satışlarından kredi kartı ile ödeme almak sanal POS sistemi ile mümkün olur. Şirketler, sanal POS hizmeti veren servis sağlayıcı ya da bankalarla anlaşır. Devamında internet sitelerinde bu sistemin kullanılması için gerekli olan entegrasyon işlemleri yapılır. Müşteri, yaptığı alışverişin ödeme aşamasına geldiğinde kişisel ve kredi kartı bilgilerini girer, 3D Secure sistemi aracılığıyla satış tamamlanır.

Bankalar ya da bu hizmeti veren diğer şirketlerle sanal POS anlaşması yapmak isteyen işletmelere ait satış yapılacak internet sitesinin hazır olması gerekir. Benzer şekilde ürünlere dair görseller ve bilgiler düzenli şekilde yüklenmiş; fiyatlandırma ve kategorizasyon işlemleri tamamlanmış olmalıdır. Gizlilik politikası, mesafeli satış sözleşmesi, KVKK gibi bilgi ve belgeler de ilgili sitede yer alması gereken diğer unsurlardır.

Kredi kartı, yurt içine yönelik e-ticaret süreçlerinde en çok tercih edilen ödeme şekli olsa da aynısını yurt dışı için söylemek mümkün değil. Zira bu ülkelerde alternatif ödeme sistemleri olarak da bilinen yöntemler de oldukça popülerdir. Dolayısıyla e-ihracat yapmayı düşünüyorsanız altyapınızı bu sistemlere de uyumlu hâle getirmeyi es geçmemelisiniz.

Mobil Ödeme

Mobil ödeme, yapılan alışverişlerin tüketicilerin telefon faturalarına yansıtılması mantığına dayanır. E-ihracat ödeme şekilleri arasında da kendine yer bulan bu sistemi aktif hâle getirmek isteyen kullanıcılar, kendi GSM operatörlerine başvuruda bulunmalıdır. GSM operatörleri genellikle bu tür işlemler için belli limit uygular. Yani kullanıcı, sadece yaptığı alışveriş tutarı bu limitin altındaysa mobil ödeme sistemini tercih edebilir. Dünyada, ülkemize kıyasla daha çok kullanılan bu sistemi e-ticaret sitelerinin altyapısına eklemek yurt dışına satış yapma konusunda şirketlerin elini güçlendirir.

Dijital Cüzdan

Apple Pay, Samsung Pay ve Google Pay gibi dijital cüzdan uygulamaları, yurt dışında çokça tercih edilir. Bu uygulamalar genellikle NFC gibi temaslı ödeme biçimlerini akla getirse de online alışveriş için de son derece kullanışlıdır. Dijital cüzdan kullanmak isteyen kişiler, kredi kartlarını bu uygulamaları tanımlarlar. Sonrasında ekstra bilgi girişine ihtiyaç duymadan akıllı cep telefonlarını kullanarak ödeme yapabilirler. Özellikle son 5 yılda büyük popülarite kazanan bu sistemi güncel trendleri yakalamak adına sitesinize mutlaka eklemelisiniz.

E-İhracatta Kullanılabilecek Alternatif Ödeme Yöntemleri Nelerdir?

Kullanıcıların alışveriş deneyimleri üzerindeki hâkimiyetini artırmaları ile öne çıkan alternatif ödeme yöntemleri, her geçen gün daha büyük önem kazanmaktadır. Birçok gelişmiş ülkede bu tür e-ihracat ödeme şekilleri, kredi kartına oranla daha fazla kullanılıyor. Örnek vermek gerekirse Hollanda’da alternatif ödeme yöntemlerinin kullanım oranı %75 iken kredi kartı ise sadece %7’lik bir orana sahip. Bu oranlar, Almanya için %65 ve %15 düzeylerinde. Yani bu rakamlardan da rahatlıkla anlaşılabileceği üzere gelişmiş ülkelere internet üzerinden satış yapmak için alternatif ödeme yöntemlerini göz ardı etmemeniz gerekir. Yaygın şekilde kullanılan başlıca alternatif ödeme yöntemlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Sofort
  • Qiwi
  • Giropay
  • Ideal
  • eNets
  • Stripe

Hangi alternatif ödeme sistem ya da sistemlerini kullanacağınıza karar verirken ağırlıklı olarak satış yapmayı planladığınız ülkeyi göz önünde bulundurmanız önemlidir. Zira bu sistemlerin çoğu belli ülkeler ve para birimleri özelinde işlem yapılmasına izin verir. Örneğin Sofort’u kullanarak Avrupa ülkelerinde Euro ile satış yapabilirsiniz.

E-İhracat Ödeme Yöntemlerini Seçerken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

İhracatta ödeme şekillerinin seçimi, başarı ile doğrudan bağlantılıdır. E-ticaret için de aynı durum geçerlidir. Hâl böyleyken bu konuda yapacağınız seçimi şansa bırakmamanız gerekir. E-ihracat ödeme şekilleri arasından seçim yaparken dikkat etmeniz gerekenler şunlardır:

  • Hedef pazarınızda kullanılan para birimi
  • Kullanılan yöntemin ara yüzünde o ülkeye yönelik dil desteğinin olup olmaması
  • Kolay ve hızlı ödeme yapmaya izin vermesi
  • Uluslararası ödeme güvenliği şartları
  • Hedef kitlenin beklenti ve kullanım alışkanlıkları
  • Satış yapılacak ülkedeki yasal düzenlemeler

Bu saydıklarımız ışığında söyleyebiliriz ki sitenizde yer verdiğiniz e-ihracat ödeme şekillerinin sayısını arttırdıkça daha fazla müşteriye ulaşma ihtimaliniz de yükselidir. Daha fazla müşteri de döviz gelirlerinin artması anlamına gelir.

E-İhracat ve E-ticaret Ödeme Yöntemleri Arasındaki Benzerlik ve Farklılıklar Nelerdir?

E-ticaret ödeme sistemleri ile e-ihracat için kullanılan yöntemlere bakıldığı zaman aralarındaki benzerlik dikkat çeker. Zira havale/EFT, kredi kartı, mobil ödeme ve alternatif yöntemler, her iki model için de kullanılabilir. Bu noktadaki fark, yöntemlerin kendisinden değil, kullanım şekillerinden ve bölgesel faktörlerden ileri gelir. Örneğin yurt içinde böyle bir gereklilik yokken uluslararası para transferinde SWIFT kodları kullanılır. Benzer şekilde alternatif ödeme yöntemlerini büyük bir çoğunluğu sadece belli ülkeler özelinde kullanılabilir. Yani bu iki iş modeli için tercih edilebilecek ödeme yöntemleri küçük nüanslar üzerinden birbirinden ayrılır.

E-İhracat Ödeme Yöntemlerinin Güvenilirliği Nasıl Sağlanır?

E-ihracat ödeme şekilleri, şirketlerin denetiminde olan sistemler değildir. Dolayısıyla yöntemlerin güvenilirliğini sağlamak adına e-ticaret şirketlerinin yapabilecekleri son derece kısıtlıdır. Bu noktada şirketlere düşen, güvenilirliğini ve saygınlığını kanıtlamış bankalar ve servis sağlayıcılarla çalışmaktır. Böylesi tercihler, müşteriler nezdinde de karşılık bulur. Tahmin edilebilir ki müşteri pozisyonundaki kişiler ödeme aşamasında güvendiği ödeme yöntemlerini kullanmak isteyecek, bunu sağlayan platformlardan alışveriş yaparken çekince hissetmeyecektir. Hedef kitlenin güven konusunda endişe duymaması da hem sadık bir müşteri grubunun oluşmasına hem de satış rakamlarının yukarı çıkmasına yardımcı olur.

E-İhracatta Ödeme Almak İçin Hangi Bankalar Kullanılabilir?

Türkiye’nin önde gelen e-ticaret altyapı sağlayıcısı IdeaSoft, e-ihracat modülü IdeaExport ile bu alandaki ihtiyaçlarınızı da en iyi şekilde karşılar. IdeaExport’u kullanarak yurt dışı satışlarınız için dört farklı şekilde ödeme alabilirsiniz.

Bunlardan ilki, İş Bankası alternatif ödeme yöntemi entegrasyonudur. Bu yöntemden İş Bankası Sanal POS’a ve IdeaExport Çoklu Dil paketine sahip olmanız hâlinde yararlanabilirsiniz. Bu entegrasyon ile dünyada tercih edilen pek çok alternatif ödeme yöntemini e-ticaret sitenize uyumlu hâle getirmeniz mümkün olur. Bu alternatif sistemlerin listesine buradan ulaşabilirsiniz. IdeaExport kullanırken İş Bankası entegrasyonun yanında uluslararası ödeme altyapısı Stripe aracılığıyla da ödeme alabilirsiniz. Kapıda ödeme ve havale de IdeaSoft tarafından sunulan ödeme yöntemlerinin diğer ikisidir.

E-İhracatta Kullanılan Hangi Ödeme Şekilleri Avantajlıdır?

Bahsettiğimiz üzere tercih edilebilecek ihracatta ödeme yöntemleri birden fazla. Bu da ihracatta en güvenilir ödeme şeklinin hangisi olduğuna dair soruları beraberinde getirir. Fakat hangi yöntemin daha avantajlı olduğunu söylemek son derece zordur. Çünkü her bir seçeneğin olumlu yanları ve kullanma şartları birbirinden farklıdır. Kredi kartı, yaygın bir araç olması avantajlı görünürken alternatif ödeme yöntemlerinin yükselişi de son derece caziptir.

Bu konuya pazarların özel durumları üzerinden de yaklaşılabilir. Örneğin WhatsApp’ın Çin’deki muadili WeChat’in ödeme sistemi WeChatPay 1 milyara yakın kullanıcıya sahiptir. Benzer şekilde Qiwi de Rusya’da son derece yaygındır. Karar aşamasında bu gibi detayları göz önünde bulundurarak yürütmek istediğiniz e-ihracat faaliyetleri için en doğru sistemleri kendiniz belirleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Benzer yazılar

Nesnelerin İnterneti (IoT) Nedir? Nasıl Çalışır?
Nesnelerin İnterneti (IoT) Nedir? Nasıl Çalışır?
İnternet, son 10-15 yıl içinde hayatımızın her alanını etkisi altına almış durumda. Artık ekonomiden gündelik hayata kadar sayısız olgu, internet ile doğrudan bağlantılı. Fakat internetin genel yapısını, ne şekilde...
18 Mart 2022
Markethinkers
Ürün iadelerine neden 6 durum
Ürün iadelerine neden 6 durum
Tüketicilerin ve e-ticaret firmalarının canını sıkan durumlardan biri de ürün iadeleridir. Tüketiciler, herhangi bir sebepten dolayı ürünü iade etmek zorunda kaldıklarında, bu süreçteki prosedürlerle uğraşmak istemediklerinden...
21 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-Ticaret Siteniz E-İhracata Hazır mı?
E-Ticaret Siteniz E-İhracata Hazır mı?
E-ticaret yurt dışı satış için tercih edilebilecek ideal yöntemlerden biridir. Yurt içinde pek çok yönden geleneksel ticaretin önüne geçmiş olan bu yöntem, global ölçekte de etkisini güçlendirmiş durumda. Bunun sebeplerinden...
3 Nisan 2022
Markethinkers
Agile Marketing Nedir? E-ticaret Sitelerine Faydaları Nelerdir?
Agile Marketing Nedir? E-ticaret Sitelerine Faydaları Nelerdir?
Bir e-ticaret girişimcisi olarak, yeniliğe ve değişime açık olduğunuzu bu sektöre girerek göstermiş bulunmaktasınız. Fakat yeniliğin ve değişimin sonu gelmez. Bu konuda devamlılık sağlayabilmek, e-ticaret için önemli bir...
5 Mart 2021
Markethinkers
Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur ve Açılır | Gerekli Belgeler
Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur ve Açılır | Gerekli Belgeler
Kendi işinin sahibi olmak, hemen herkesin aklından hayatının bir noktasında geçmiş bir fikirdir. Şartları kendinin belirlediği, zevk aldığı alanlarla yöneldiği bir işe sahip olmak herkese çekici gelir. Bu türden fikirler,...
3 Kasım 2021
Markethinkers
Pazarlama Otomasyonu Nedir?
Pazarlama Otomasyonu Nedir?
Özelleştirilebilir dijital alanlar ve her geçen gün daha da hızlanan akış, e-ticaret sitelerinin pazarlama anlayışlarını güncellemesini zorunlu kılmaktadır. E-ticarette etkin bir pazarlama için kişiselleştirme ve hızın bir arada...
26 Mayıs 2021
Markethinkers
Google Anket Nedir? Nasıl Yapılır?
Google Anket Nedir? Nasıl Yapılır?
Herhangi bir konu hakkında diğer insanların fikrini sormak her zaman iyi ve faydalıdır. Sürece dâhil olan herkesin içine sinen bir karar almak ya da kafa karışıklığı yaşanan anlarda ideal yolu bulmak böylece mümkün olur. Bunu...
15 Nisan 2022
Markethinkers
Gerçek zamanlı pazarlama nedir ve önemi nedir?
Gerçek zamanlı pazarlama nedir ve önemi nedir?
E-ticaret şirketinizin ve ürünlerinizin tanıtımını yaparken kullanabileceğiniz pazarlama yöntemlerinden biri de gerçek zamanlı pazarlamadır. Geçtiğimiz yıllarda da sıklıkla kullanılan ve halen kullanılmaya devam eden...
1 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Form doldurma alanlarının kullanımı, e-ticarette geri dönüşüm sağlamanızı sağlayan bölümlerden biridir ve doğru bir şekilde optimize edilmelidir. Form doldurma alanlarının düzgün bir şekilde hazırlanmaması, kullanıcı...
9 Nisan 2019
Sinan Oypan
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics kullanımı ile ilgili bilmeniz gerekenler
Google Analytics e-ticaret siteniz üzerinde gerçekleşen birçok eylemi takip edebileceğiniz ve sonrasında da bu eylemler ve aldığınız geri dönüşümlerin analizi ile yeni stratejiler geliştirmenize yardımcı olan bir araç. Ücretsiz...
11 Eylül 2018
Sinan Oypan
Facebook Instagram reklamı aynı olmalı mıdır?
Facebook Instagram reklamı aynı olmalı mıdır?
Facebook Instagram reklamı aynı olmalı mıdır? Aynı reklamı Facebook ve Instagram üzerinde yayınlamalı mısınız? Facebookta instagram reklamı yayınlama stratejisi doğru mu? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Facebook...
2 Şubat 2017
Sinan Oypan
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi
A/B testi nedir ve e-ticaret için önemi
A/B testi nedir ve e-ticaret firmaları için A/B testi neden önemlidir? A/B testleri ne için yapılır? A/B testi nasıl yapılır? Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Rehber yazılarımızda sıkça A/B testlerinden bahsediyoruz....
24 Eylül 2016
Sinan Oypan
Detaylı Bilgi İçin Arayın