E-İhracatta Kullanılabilecek Ödeme Şekilleri Nelerdir?

23 Mart 2022
Savaş Çetinkaya
E-İhracatta Kullanılabilecek Ödeme Şekilleri Nelerdir?

Yurt dışına internet üzerinden satış yapmak ya da diğer bir deyişle e-ihracatla uğraşmak, pek çok açıdan oldukça avantajlı bir iş modelidir. Özellikle döviz olarak gelir elde etmeyi geleneksel yöntemlerle kıyasla çok daha basit hâle getirmesinin, bu avantajların en dikkat çekicisi olduğu söylenebilir. Bu noktada da e-ihracat ödeme şekilleri konusu gündeme gelir.

Farklı ülkelere yapılan satışlardan gelir elde etmeyi teknik olarak mümkün kılan e-ihracat ödeme sistemleri, yürütülen ticari faaliyetlerin başarısıyla doğrudan ilişkilidir. Dolayısıyla hangi sistemlerin kullanılacağına karar verirken dikkatli olunmalıdır. Peki başlıca e-ihracat ödeme sistemleri nelerdir? Bu konuda seçim yaparken hangi detaylara özen göstermek gerekir? Bu ve daha pek çok sorunun yanıtını yazımızın devamında bulabilirsiniz.

E-İhracatta Ödeme Almanın Temel Noktaları Nelerdir?

E-ihracat, özünde farklı ülkelere internetin sağladığı kolaylıklardan yararlanarak satış yapma işidir. Hâl böyleyken yapılan satışların karşılığında ödeme almak için ilgili ülke ya da bölgede kullanılan yöntemleri tercih etmek gerekir. Zira internet üzerinden kullanılabilen dış ticaret ödeme şekilleri, global ölçekte yürüttüğünüz ticaret operasyonunu lokal insanlara ulaştırabilmenin en temel yollarından biridir.

Son derece kaliteli, kullanışlı ya da ilgi çekici ürünler sattığınızı ve bu ürünlerin tüm dünyada ilgi gördüğünü düşünelim. Potansiyel bir müşteri, alışverişin son aşamasına geldiğinde tanıdığı ve güvendiği e-ihracat ödeme şekillerinin sitenizde bulunmadığını görürse ürünü almaktan vazgeçebilir.

İşte bu noktada satıcı pozisyonundaki işletmeye düşen sorumluluk, o kişinin kullanmak istediği ya da talep ettiği ödeme sistemlerini sunmaktır. Aksi hâlde tüm e-ithalat süreci bir noktada tıkanır, söz konusu şirket potansiyelini pratiğe çevirmekte ciddi sorunlar yaşamaya başlar. Bu türden sıkıntıların önüne geçmek ve e-ihracatta rahatça ödeme almak adına satış yapılan internet sitenize mümkün olduğunca çok sistemi entegre etmeniz gerekir.

E-ihracat ödeme şekillerine dair en temel noktalardan bir diğeri de güvendir. Zira bu konuda yaşanan tedirginlikler hâlâ e-ticaretin önündeki en büyük engellerden biridir. Dolayısıyla tüketici, doğal olarak daha önceden kullandığı ya da en azından aşina olup belirli bir düzeyde güven duyduğu yöntemleri tercih etme eğilimindedir. Bu sebeple güvenilir olduğu tüm dünyada kabul görmüş e-ticaret ödeme yöntemlerini tercih etmek büyük önem taşır.

E-İhracatta Kullanılan Ödeme Şekilleri Nelerdir?

İhracat kavramı, başta akıllarda büyük ölçekli B2B satışları getirir. Fakat bu durum, e-ihracat özelinde biraz farklıdır. Çünkü bu iş modeli, doğrudan son tüketiciye yapılan satışları, yani B2C işlemleri de kapsar. Bu açıdan bakınca bireysel müşterilerin kullandığı ödeme yöntemlerinin e-ihracat açısından taşıdığı önem rahatlıkla görülebilir. Devlet kurumları tarafından sağlanan mikro ihracat avantajlarını da düşündüğümüzde internet üzerinden yurt dışına küçük miktarla satış yapmanın da son derece cazip olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu tür e-ticaret işlemleri için aşağıda detaylı olarak bahsedeceğimiz beş temel yöntem kullanılabilir.

Havale

Havale, bilindiği üzere aynı banka üzerinden açılmış hesaplar arasında yapılan para transferlerine verilen genel addır. Yurt içine yapılan satışlarda da kullanılan bu yöntem, ekstra bir onay adımına ihtiyaç duyar. Çünkü satış yapan şirket, siparişi onaylayıp işleme almadan önce söz konusu ürün ya da hizmet için ücretin ödenip ödenmediğini kontrol etmelidir. Kredi kartı ya da diğer ödeme yöntemlerini kullanmayan kişilerin internet üzerinden alışveriş yapmasını mümkün kılması, havalenin en büyük avantajı olarak öne çıkar. Fakat söz konusu e-ihracat olduğuna bazı sorunlar ortaya çıkabilir.

Bu tür işlemlerin sadece aynı bankada bulunan hesaplar arasında yapılabiliyor oluşu havaleyi e-ihracat ödeme şekilleri arasında alt sıralara yerleştirir. Zira havale ile ödeme alabilmeniz için yurt dışındaki müşterinizin de sizinle aynı bankayı kullanıyor olması şarttır. Bunun da oldukça düşük bir ihtimal olduğunu düşündüğümüzde havalenin e-ihracat için az tercih edilen bir ödeme biçimi olduğunu ifade etmek yanlış olmaz. Ayrıca bu yöntem ile taksitli alışveriş gibi satın almayı kolaylaştıracak fırsatlar da sunulamaz.

EFT

EFT yöntemi ise farklı bankalarda açılmış hesap arasında para transferini mümkün kılar. Dolayısıyla havalenin yarattığı dezavantajın EFT için geçerli olmadığı söylenebilir. Yani farklı ülkelere yaptınız satışların ödemesini EFT yöntemi ile alabilirsiniz. Fakat bu sistemin de kendi içinde bazı olumsuzlukları yok değildir.

EFT kullanılarak yapılan ödemelerde kullanıcının yaptığı transfer sizin hesabınıza geç yansıyabilir. Bu da sizin satış bedelini geç almanız ve buna bağlı olarak siparişi geç onaylamanıza neden olur. Sipariş onay süreci geciken bir müşterinin de bu alışverişten %100 memnuniyet duyması güçleşir. Ek olarak Tıpkı havalede olduğu EFT sistemi de taksitli satışa izin vermez.

Kredi Kartı

Yurt dışı satışlarından kredi kartı ile ödeme almak sanal POS sistemi ile mümkün olur. Şirketler, sanal POS hizmeti veren servis sağlayıcı ya da bankalarla anlaşır. Devamında internet sitelerinde bu sistemin kullanılması için gerekli olan entegrasyon işlemleri yapılır. Müşteri, yaptığı alışverişin ödeme aşamasına geldiğinde kişisel ve kredi kartı bilgilerini girer, 3D Secure sistemi aracılığıyla satış tamamlanır.

Bankalar ya da bu hizmeti veren diğer şirketlerle sanal POS anlaşması yapmak isteyen işletmelere ait satış yapılacak internet sitesinin hazır olması gerekir. Benzer şekilde ürünlere dair görseller ve bilgiler düzenli şekilde yüklenmiş; fiyatlandırma ve kategorizasyon işlemleri tamamlanmış olmalıdır. Gizlilik politikası, mesafeli satış sözleşmesi, KVKK gibi bilgi ve belgeler de ilgili sitede yer alması gereken diğer unsurlardır.

Kredi kartı, yurt içine yönelik e-ticaret süreçlerinde en çok tercih edilen ödeme şekli olsa da aynısını yurt dışı için söylemek mümkün değil. Zira bu ülkelerde alternatif ödeme sistemleri olarak da bilinen yöntemler de oldukça popülerdir. Dolayısıyla e-ihracat yapmayı düşünüyorsanız altyapınızı bu sistemlere de uyumlu hâle getirmeyi es geçmemelisiniz.

Mobil Ödeme

Mobil ödeme, yapılan alışverişlerin tüketicilerin telefon faturalarına yansıtılması mantığına dayanır. E-ihracat ödeme şekilleri arasında da kendine yer bulan bu sistemi aktif hâle getirmek isteyen kullanıcılar, kendi GSM operatörlerine başvuruda bulunmalıdır. GSM operatörleri genellikle bu tür işlemler için belli limit uygular. Yani kullanıcı, sadece yaptığı alışveriş tutarı bu limitin altındaysa mobil ödeme sistemini tercih edebilir. Dünyada, ülkemize kıyasla daha çok kullanılan bu sistemi e-ticaret sitelerinin altyapısına eklemek yurt dışına satış yapma konusunda şirketlerin elini güçlendirir.

Dijital Cüzdan

Apple Pay, Samsung Pay ve Google Pay gibi dijital cüzdan uygulamaları, yurt dışında çokça tercih edilir. Bu uygulamalar genellikle NFC gibi temaslı ödeme biçimlerini akla getirse de online alışveriş için de son derece kullanışlıdır. Dijital cüzdan kullanmak isteyen kişiler, kredi kartlarını bu uygulamaları tanımlarlar. Sonrasında ekstra bilgi girişine ihtiyaç duymadan akıllı cep telefonlarını kullanarak ödeme yapabilirler. Özellikle son 5 yılda büyük popülarite kazanan bu sistemi güncel trendleri yakalamak adına sitesinize mutlaka eklemelisiniz.

E-İhracatta Kullanılabilecek Alternatif Ödeme Yöntemleri Nelerdir?

Kullanıcıların alışveriş deneyimleri üzerindeki hâkimiyetini artırmaları ile öne çıkan alternatif ödeme yöntemleri, her geçen gün daha büyük önem kazanmaktadır. Birçok gelişmiş ülkede bu tür e-ihracat ödeme şekilleri, kredi kartına oranla daha fazla kullanılıyor. Örnek vermek gerekirse Hollanda’da alternatif ödeme yöntemlerinin kullanım oranı %75 iken kredi kartı ise sadece %7’lik bir orana sahip. Bu oranlar, Almanya için %65 ve %15 düzeylerinde. Yani bu rakamlardan da rahatlıkla anlaşılabileceği üzere gelişmiş ülkelere internet üzerinden satış yapmak için alternatif ödeme yöntemlerini göz ardı etmemeniz gerekir. Yaygın şekilde kullanılan başlıca alternatif ödeme yöntemlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Sofort
  • Qiwi
  • Giropay
  • Ideal
  • eNets
  • Stripe

Hangi alternatif ödeme sistem ya da sistemlerini kullanacağınıza karar verirken ağırlıklı olarak satış yapmayı planladığınız ülkeyi göz önünde bulundurmanız önemlidir. Zira bu sistemlerin çoğu belli ülkeler ve para birimleri özelinde işlem yapılmasına izin verir. Örneğin Sofort’u kullanarak Avrupa ülkelerinde Euro ile satış yapabilirsiniz.

E-İhracat Ödeme Yöntemlerini Seçerken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

İhracatta ödeme şekillerinin seçimi, başarı ile doğrudan bağlantılıdır. E-ticaret için de aynı durum geçerlidir. Hâl böyleyken bu konuda yapacağınız seçimi şansa bırakmamanız gerekir. E-ihracat ödeme şekilleri arasından seçim yaparken dikkat etmeniz gerekenler şunlardır:

  • Hedef pazarınızda kullanılan para birimi
  • Kullanılan yöntemin ara yüzünde o ülkeye yönelik dil desteğinin olup olmaması
  • Kolay ve hızlı ödeme yapmaya izin vermesi
  • Uluslararası ödeme güvenliği şartları
  • Hedef kitlenin beklenti ve kullanım alışkanlıkları
  • Satış yapılacak ülkedeki yasal düzenlemeler

Bu saydıklarımız ışığında söyleyebiliriz ki sitenizde yer verdiğiniz e-ihracat ödeme şekillerinin sayısını arttırdıkça daha fazla müşteriye ulaşma ihtimaliniz de yükselidir. Daha fazla müşteri de döviz gelirlerinin artması anlamına gelir.

E-İhracat ve E-ticaret Ödeme Yöntemleri Arasındaki Benzerlik ve Farklılıklar Nelerdir?

E-ticaret ödeme sistemleri ile e-ihracat için kullanılan yöntemlere bakıldığı zaman aralarındaki benzerlik dikkat çeker. Zira havale/EFT, kredi kartı, mobil ödeme ve alternatif yöntemler, her iki model için de kullanılabilir. Bu noktadaki fark, yöntemlerin kendisinden değil, kullanım şekillerinden ve bölgesel faktörlerden ileri gelir. Örneğin yurt içinde böyle bir gereklilik yokken uluslararası para transferinde SWIFT kodları kullanılır. Benzer şekilde alternatif ödeme yöntemlerini büyük bir çoğunluğu sadece belli ülkeler özelinde kullanılabilir. Yani bu iki iş modeli için tercih edilebilecek ödeme yöntemleri küçük nüanslar üzerinden birbirinden ayrılır.

E-İhracat Ödeme Yöntemlerinin Güvenilirliği Nasıl Sağlanır?

E-ihracat ödeme şekilleri, şirketlerin denetiminde olan sistemler değildir. Dolayısıyla yöntemlerin güvenilirliğini sağlamak adına e-ticaret şirketlerinin yapabilecekleri son derece kısıtlıdır. Bu noktada şirketlere düşen, güvenilirliğini ve saygınlığını kanıtlamış bankalar ve servis sağlayıcılarla çalışmaktır. Böylesi tercihler, müşteriler nezdinde de karşılık bulur. Tahmin edilebilir ki müşteri pozisyonundaki kişiler ödeme aşamasında güvendiği ödeme yöntemlerini kullanmak isteyecek, bunu sağlayan platformlardan alışveriş yaparken çekince hissetmeyecektir. Hedef kitlenin güven konusunda endişe duymaması da hem sadık bir müşteri grubunun oluşmasına hem de satış rakamlarının yukarı çıkmasına yardımcı olur.

E-İhracatta Ödeme Almak İçin Hangi Bankalar Kullanılabilir?

Türkiye’nin önde gelen e-ticaret altyapı sağlayıcısı IdeaSoft, e-ihracat modülü IdeaExport ile bu alandaki ihtiyaçlarınızı da en iyi şekilde karşılar. IdeaExport’u kullanarak yurt dışı satışlarınız için dört farklı şekilde ödeme alabilirsiniz.

Bunlardan ilki, İş Bankası alternatif ödeme yöntemi entegrasyonudur. Bu yöntemden İş Bankası Sanal POS’a ve IdeaExport Çoklu Dil paketine sahip olmanız hâlinde yararlanabilirsiniz. Bu entegrasyon ile dünyada tercih edilen pek çok alternatif ödeme yöntemini e-ticaret sitenize uyumlu hâle getirmeniz mümkün olur. Bu alternatif sistemlerin listesine buradan ulaşabilirsiniz. IdeaExport kullanırken İş Bankası entegrasyonun yanında uluslararası ödeme altyapısı Stripe aracılığıyla da ödeme alabilirsiniz. Kapıda ödeme ve havale de IdeaSoft tarafından sunulan ödeme yöntemlerinin diğer ikisidir.

E-İhracatta Kullanılan Hangi Ödeme Şekilleri Avantajlıdır?

Bahsettiğimiz üzere tercih edilebilecek ihracatta ödeme yöntemleri birden fazla. Bu da ihracatta en güvenilir ödeme şeklinin hangisi olduğuna dair soruları beraberinde getirir. Fakat hangi yöntemin daha avantajlı olduğunu söylemek son derece zordur. Çünkü her bir seçeneğin olumlu yanları ve kullanma şartları birbirinden farklıdır. Kredi kartı, yaygın bir araç olması avantajlı görünürken alternatif ödeme yöntemlerinin yükselişi de son derece caziptir.

Bu konuya pazarların özel durumları üzerinden de yaklaşılabilir. Örneğin WhatsApp’ın Çin’deki muadili WeChat’in ödeme sistemi WeChatPay 1 milyara yakın kullanıcıya sahiptir. Benzer şekilde Qiwi de Rusya’da son derece yaygındır. Karar aşamasında bu gibi detayları göz önünde bulundurarak yürütmek istediğiniz e-ihracat faaliyetleri için en doğru sistemleri kendiniz belirleyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Savaş
Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

E-ticaret sitenizin bilgi veritabanını öne çıkarmak için 5 ipucu
E-ticaret sitenizin bilgi veritabanını öne çıkarmak için 5 ipucu
E-ticarette 7/24 müşteri desteği sağlamak oldukça zor bir iştir. Devamlı olarak müşterilerinden çağrılar alan ve müşteri hizmetleri bölümü oldukça yoğun olan firmalar için bilgi veritabanları oldukça önemlidir. Bu...
20 Eylül 2016
Ferad Osman Sali
SEO trendleri | Geleceğin 5'lisi
SEO trendleri | Geleceğin 5'lisi
SEO trendleri arasında üzerinden durmanız gereken 5 önemli konuyu bu yazımızda ele alacağız. SEO trendleri ; SEO trendleri Arama motorlarındaki performansınızı artırmanız ve organik trafiğinizi artırmak için SEO çalışmalarına...
24 Ocak 2017
Ferad Osman Sali
Sosyal medyada içerik paylaşım sıklığı nasıl planlanır?
Sosyal medyada içerik paylaşım sıklığı nasıl planlanır?
Sosyal medyada içerik paylaşım sıklığı, hesaplarınızı büyütme ve kullanıcılarla etkileşimi artırmak için önemli konulardan biridir. Paylaşımlarınızı düzenli bir şekilde yapmanın yanı sıra belli bir rutinde yapmanız,...
23 Eylül 2020
Ferad Osman Sali
Trendyol Partner Sistemi Nedir? Nasıl Çalışır?
Trendyol Partner Sistemi Nedir? Nasıl Çalışır?
Trendyol partner, girişimci ve yatırımcıların satış yapmasına imkan tanımaktadır. e-ticarete başlamak isteyen birçok kişi tarafından tercih edilmektedir. Özellikle platformun sahip olduğu geniş müşteri kitlesi, ürünlerin daha...
14 Aralık 2022
Ferad Osman Sali
2021 Kobi E-ticaret Raporumuz Hazır!
2021 Kobi E-ticaret Raporumuz Hazır!
2020, yaşanan pandemi sebebiyle hayatlarımızın köklü biçimde değiştiği bir yıl oldu. Bu durumun alışveriş alışkanlıklarımıza da yeni bir boyut kazandırdığı söylenebilir. KOBİ E-ticaret Zirvesi 2021’de sunduğumuz rapor da...
9 Mayıs 2022
Savaş Çetinkaya
E-posta gönderilerini ölçümleme kriterleri
E-posta gönderilerini ölçümleme kriterleri
E-posta gönderilerini ölçümleme kritleri; e-posta pazarlama çalışmalarında geri dönüşümlerin daha iyi bir şekilde analiz edilebilmesi için gereklidir. Bu analizlerin yapılmaması, yapılan çalışmaların yatırım getirisinin...
26 Eylül 2016
Ferad Osman Sali