Durum analizi nedir ve e-ticaret şirketleri içi neden önemlidir?

23 Ocak 2019
Ferad Osman Sali
Durum analizi nedir ve e-ticaret şirketleri içi neden önemlidir?

E-ticaret şirketinizi büyütmek ve daha iyi yönetmek için yapmanız gereken çalışmalardan biri de durum analizi yapmaktır. Durum analizi yapmadan şirketinizin geçmiş durumu göremez ve gelecek planlarınızı hazırlayamazsınız. Özellikle yeni stratejiler belirleneceği zaman durum analizinin e-ticaret firmalarına büyük katkısı olmakta. Ancak öncelikle durum analizinin ne olduğunu ele alarak başlayalım.

Durum analizi nedir?

Durumu analizi en temel prensipte, şirketin iç ve dış etkenlerinin şirkete etkilerinin analizinin yapılmasıdır. Şirketin güçlü ve zayıf yanlarının yanı sıra şirketin yararlanabileceği fırsatlar ya da karşılaşabileceği tehditler de bu analizde yer almalıdır.

Durum analizi, şirket iş planının önemli bir parçası olduğu için belli aralıklarla düzenli olarak yapılmalıdır. Böylelikle belirlenen stratejilerin verimliliği ölçümlenerek, şirkete olan katkıları analiz edilirken, yeni stratejiler için de bir yol haritası çizme görevini üstlenir. Bu sebeple de durum analizlerinizi 3 ya da6 aylık periyotlarda düzenli olarak yapmanız oldukça önemlidir.

Durum analizi hazırlarken kendinize sormanız gereken sorular

Durum analizinizi hazırlamadan önce bazı sorulara yanıt vermeniz gerekiyor. Bu sorular analizinin daha detaylı ve hangi noktalar üzerinde durulması gerektiği konusunda size fikirler verecektir.

  • E-ticaretteki rakipleriniz kimler ve rekabetteki durumunuz nasıl?
  • Yıllık satış eğriniz nasıl? Hangi dönemlerde satışlarınız artıyor veya düşüyor? Bu dalgalanma karşısında nasıl bir yaklaşımınız olmalı?
  • Rakiplerinizin sunmadığı ne gibi faydalar sunuyorsunuz?
  • E-ticaret pazarlama ve reklam stratejilerinizi neler?
  • Yıllık pazarlama bütçeniz ne kadar ve rakiplerinizin bütçesine kıyasla ne durumdasınız?
  • Sektördeki konumunuz ve duruşunuz nasıl? Diğer firmalarla aynı basamakta durabiliyor musunuz? Onlardan yukarıda ya da aşağıda mısınız?

Durum analizini nasıl hazırlamalısınız?

Durum analizi yaparken özellikle üzerinde durmanız gereken konu başlıkları ise şöyle olacak.

SWOT analizi

Durum analizinizde özellikle üstünde durmanız gereken konular şirketin güçlü ve zayıf yanları; şirketin önüne çıkabilecek fırsatlar ve şirkete tehdit olabilecek unsurlardır.

Bu verilerin analizini yaparak şirketinizin en iyi ve henüz eksik olan yanlarını görebilir ve iş stratejilerinizi bu doğrultuda geliştirebilirsiniz. SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir? isimli rehberimizden bu konu hakkında daha fazla bilgi alabilirsiniz.

Müşterilerinizi göz önünde bulundurun

Durum raporunuzu detaylandırmak için müşterilerinizi de göz önünde bulundurmalısınız. Mevcut müşteri tabanınız, müşterilerinizin beklentileri, müşterilerinizin ilgi alanları ve daha önceki alışverişleri, hangi ürünlere daha çok ilgi gösterdikleri gibi verileri ele alarak, e-ticaret sitenizle ve hedef kitlenizle ilgili birçok bilgiyi analiz etmenize yardımcı olur.

Rakip firmalarla ilgili bilgiler

Durum analizinizde rakip firmalarla ilgili detayları da göz önünde tutmalı ve raporunuza dahil etmelisiniz. Rakip firmaların yaptığı pazarlama çalışmaları, fiyatlandırma stratejileri, en çok satan ürünleri, web site tasarımları, ödeme süreçleri, iade veya şikayet bilgileri gibi konular üzerinde araştırmalar yaparak, şirketlerle olan rekabette ne durumda olduğunuzu görebilirsiniz.

Pazarlama çalışmalarınızı dikkate alın

Durum analizi yaparken pazarlama çalışmalarınızı ve bütçelerinizi de raporunuza dahil etmeniz faydalı olacaktır. Pazarlama çalışmalarınız, marka bilinirliği ve ürün tanıtımları için önemlidir. Önceki çalışmalarınızı analiz ederek, pazarlama çalışmalarından aldığınız geri dönüşümleri analiz etmeli ve ilerleyen zamanlarda ne tür pazarlama faaliyetleri gerçekleştireceğinizle ilgili stratejiler geliştirmelisiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Ferad Osman Sali
Ferad Osman Sali, E-ticaret, SEO stratejileri ve dijital pazarlama konularında uzmanlaşmış deneyimli bir profesyoneldir. İstanbul Üniversitesi mezunu olan Sali, 12 yıldır SEO ve dijital pazarlama, 8 yıldır da e-ticaret alanlarında çalışmakta... Yazar hakkında detaylı bilgi

Popüler Videolar

Benzer yazılar

Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Nakit akışı yönetimi yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Nakit akışı yönetimi, e-ticaret firmalarının özellikle üzerinde durmaları gereken konular arasında yer aldığı gibi yakından da takip edilmesi gereken bir konudur. Nakit akışı, belli bir zaman dilimi içerisinde şirketin kasasına...
27 Temmuz 2019
Ferad Osman Sali
Gerçek zamanlı pazarlama nedir ve önemi nedir?
Gerçek zamanlı pazarlama nedir ve önemi nedir?
E-ticaret şirketinizin ve ürünlerinizin tanıtımını yaparken kullanabileceğiniz pazarlama yöntemlerinden biri de gerçek zamanlı pazarlamadır. Geçtiğimiz yıllarda da sıklıkla kullanılan ve halen kullanılmaya devam eden...
1 Mayıs 2018
Ferad Osman Sali
SEO nasıl yapılır?
SEO nasıl yapılır?
SEO nasıl yapılır, SEO çalışması nasıl yapılır, SEO çalışmalarında anahtar kelime seçimi nasıl yapılır ve daha fazlası bu yazımızda. SEO nasıl yapılır? E-ticaret sitenizi yeni kurduysanız ve SEO çalışmaları için...
3 Kasım 2017
Ferad Osman Sali
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 1. Bölüm
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 1. Bölüm
Geçtiğimiz günlerde ürün fotoğraflarınızın çekimlerini nasıl yapabileceğinizi anlattığımız bir yazı serisi paylaşmıştık. Aşağıdaki bağlantılardan seriyi okuyabilirsiniz. Bu yazı serimizde ise ürün tanıtım videoları...
17 Mart 2017
Ferad Osman Sali
Yöresel ve Organik Ürünlerinizi İnternette Nasıl Satabilirsiniz?
Yöresel ve Organik Ürünlerinizi İnternette Nasıl Satabilirsiniz?
Yöresel ve organik ürünlerinizi internette satmak özetle organik ürün satışı yapmak istiyorum diyenler rehber niteliğinde bir yazı hazırladık. Siz de organik gıda satışı yapmak istiyorum diyorsanız okumaya devam edin. Ayrıca...
2 Ağustos 2017
IdeaSoft
Instagram'da Marka Yaratmak : Tüm Bilmeniz Gerekenler
Instagram'da Marka Yaratmak : Tüm Bilmeniz Gerekenler
Instagram, günümüzün en popüler sosyal medya mecralarından biridir. Hâlihazırda 1 milyarı aşan kullanıcı sayısı, statista.com’un yaptığı çalışmaya göre önümüzdeki yıllarda da artmaya devam edecektir. Bu platformun geniş...
30 Temmuz 2019
Ferad Osman Sali