Durum analizi nedir ve e-ticaret şirketleri içi neden önemlidir?

23 Ocak 2019
Sinan Oypan

E-ticaret şirketinizi büyütmek ve daha iyi yönetmek için yapmanız gereken çalışmalardan biri de durum analizi yapmaktır. Durum analizi yapmadan şirketinizin geçmiş durumu göremez ve gelecek planlarınızı hazırlayamazsınız. Özellikle yeni stratejiler belirleneceği zaman durum analizinin e-ticaret firmalarına büyük katkısı olmakta. Ancak öncelikle durum analizinin ne olduğunu ele alarak başlayalım.

Durum analizi nedir?

Durumu analizi en temel prensipte, şirketin iç ve dış etkenlerinin şirkete etkilerinin analizinin yapılmasıdır. Şirketin güçlü ve zayıf yanlarının yanı sıra şirketin yararlanabileceği fırsatlar ya da karşılaşabileceği tehditler de bu analizde yer almalıdır.

Durum analizi, şirket iş planının önemli bir parçası olduğu için belli aralıklarla düzenli olarak yapılmalıdır. Böylelikle belirlenen stratejilerin verimliliği ölçümlenerek, şirkete olan katkıları analiz edilirken, yeni stratejiler için de bir yol haritası çizme görevini üstlenir. Bu sebeple de durum analizlerinizi 3 ya da6 aylık periyotlarda düzenli olarak yapmanız oldukça önemlidir.

Durum analizi hazırlarken kendinize sormanız gereken sorular

Durum analizinizi hazırlamadan önce bazı sorulara yanıt vermeniz gerekiyor. Bu sorular analizinin daha detaylı ve hangi noktalar üzerinde durulması gerektiği konusunda size fikirler verecektir.

  • E-ticaretteki rakipleriniz kimler ve rekabetteki durumunuz nasıl?
  • Yıllık satış eğriniz nasıl? Hangi dönemlerde satışlarınız artıyor veya düşüyor? Bu dalgalanma karşısında nasıl bir yaklaşımınız olmalı?
  • Rakiplerinizin sunmadığı ne gibi faydalar sunuyorsunuz?
  • E-ticaret pazarlama ve reklam stratejilerinizi neler?
  • Yıllık pazarlama bütçeniz ne kadar ve rakiplerinizin bütçesine kıyasla ne durumdasınız?
  • Sektördeki konumunuz ve duruşunuz nasıl? Diğer firmalarla aynı basamakta durabiliyor musunuz? Onlardan yukarıda ya da aşağıda mısınız?

Durum analizini nasıl hazırlamalısınız?

Durum analizi yaparken özellikle üzerinde durmanız gereken konu başlıkları ise şöyle olacak.

SWOT analizi

Durum analizinizde özellikle üstünde durmanız gereken konular şirketin güçlü ve zayıf yanları; şirketin önüne çıkabilecek fırsatlar ve şirkete tehdit olabilecek unsurlardır.

Bu verilerin analizini yaparak şirketinizin en iyi ve henüz eksik olan yanlarını görebilir ve iş stratejilerinizi bu doğrultuda geliştirebilirsiniz. SWOT analizi nedir ve e-ticaret şirketleri için neden önemlidir? isimli rehberimizden bu konu hakkında daha fazla bilgi alabilirsiniz.

Müşterilerinizi göz önünde bulundurun

Durum raporunuzu detaylandırmak için müşterilerinizi de göz önünde bulundurmalısınız. Mevcut müşteri tabanınız, müşterilerinizin beklentileri, müşterilerinizin ilgi alanları ve daha önceki alışverişleri, hangi ürünlere daha çok ilgi gösterdikleri gibi verileri ele alarak, e-ticaret sitenizle ve hedef kitlenizle ilgili birçok bilgiyi analiz etmenize yardımcı olur.

Rakip firmalarla ilgili bilgiler

Durum analizinizde rakip firmalarla ilgili detayları da göz önünde tutmalı ve raporunuza dahil etmelisiniz. Rakip firmaların yaptığı pazarlama çalışmaları, fiyatlandırma stratejileri, en çok satan ürünleri, web site tasarımları, ödeme süreçleri, iade veya şikayet bilgileri gibi konular üzerinde araştırmalar yaparak, şirketlerle olan rekabette ne durumda olduğunuzu görebilirsiniz.

Pazarlama çalışmalarınızı dikkate alın

Durum analizi yaparken pazarlama çalışmalarınızı ve bütçelerinizi de raporunuza dahil etmeniz faydalı olacaktır. Pazarlama çalışmalarınız, marka bilinirliği ve ürün tanıtımları için önemlidir. Önceki çalışmalarınızı analiz ederek, pazarlama çalışmalarından aldığınız geri dönüşümleri analiz etmeli ve ilerleyen zamanlarda ne tür pazarlama faaliyetleri gerçekleştireceğinizle ilgili stratejiler geliştirmelisiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret steniz için kullanabileceğiniz video içerik türleri
Video içerik trendinin yükselişte olması, içerik pazarlama çalışmalarının da video içeriklere kaymasına neden oluyor. Günümüzde, internet kullanıcılarının video tüketimi oldukça arttı. Uzun blog yazıları ya da sıradan...
18 Haziran 2016
Sinan Oypan
Link kısaltma servisi kullanmak e-ticaret şirketiniz için neden önemli?
Markalar uzun süredir sosyal mecralarda diğer reklam kampanyalarında link kısaltma servislerini kullanıyor. Link kısaltma işleminin firmalara sağladığı bir takım avantajlar bulunduğu için, kendi e-ticaret şirketiniz için de bu...
4 Mart 2019
Sinan Oypan
İlgi çekecek ürün videoları hazırlamak için 5 ipucu
Video içerik üretmek artık eskiye kıyasla oldukça kolay ve akıllı telefonlar üzerindeki uygulamalar ile akıcı, akılda kalıcı ve ilgi çekici videolar hazırlamak oldukça mümkün. Elinizde video içerikler için belli bir bütçe...
29 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticaret site tasarımlarında yapılan kullanıcı deneyimi hataları
Kullanıcı deneyimi, doğrudan geri dönüşümleri etkilediği için e-ticaret site tasarımlarındaki en önemli konulardan biridir. Kullanıcı deneyimi üzerine çalışmaların yapılmaması tüketicilerin site üzerindeki...
1 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
Facebook sayfa beğendirme yöntemleri
Facebook sayfa beğendirme yöntemleri nelerdir, facebook sayfa beğendirme için neler yapılmalıdır, facebook sayfa beğendirme için reklam kullanılmalı mıdır; bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Facebook sayfa...
4 Mayıs 2018
Sinan Oypan
E-ticarette mobil reklam performansı nasıl artırılır?
Mobil reklam, e-ticaret firmaları için günümüzdeki en önemli geri dönüşüm kanallarından biri olarak öne çıkıyor. Mobil cihazlarda görünen reklamların performansını artırmak da reklam kampanyalarından alınacak geri...
13 Kasım 2019
Sinan Oypan
Online perakende satış teknikleri nelerdir?
Online perakende satış günümüzde oldukça yaygın olarak yapılmakta ve e-ticarette iş modeli olarak B2C diye de bilinmektedir. İşletmeler, doğrudan tüketicilere ulaşarak internet üzerinden satış yapabilmekteler. Rekabetin oldukça...
4 Temmuz 2020
Sinan Oypan
''Nasıl yapılır?'' temalı içerik çalışmalarını nasıl yapabilirsiniz?
E-ticaret sitenizin blog bölümünde etkileşimi artırmak ve kullanıcılara bir değer sunabilmek için “Nasıl yapılı?” temalı içerikler oluşturmayı deneyebilirsiniz. Bu tür içerikler hem kullanıcılara bir değer sunarken hem de...
14 Şubat 2017
Sinan Oypan
Sepeti terk edenlere e-posta gönderiminde doğru zamanlama
Sepeti terk edenlere e-posta gönderimi / hatırlatma epostası göndermenin öneminden ve bu çalışmaları yaparken nelere dikkat etmeniz gerektiğinden bahsetmiştik. Sadece sepette ürün bırakan kullanıcılar nedeniyle, e-ticaret...
29 Ağustos 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi daha güvenli hale getirmek için kullanabileceğiniz ipuçları
Tüketicilere güvenli bir online alışveriş deneyimi yaşatmanız, bir e-ticaret firması olarak birincil yükümlülüklerinizden biridir. Tüketicilerin güvenini kazanmak, online alışverişler sırasında onların sorunsuz bir şekilde...
28 Aralık 2017
Sinan Oypan
Tüketicilerin e-ticaret sitenize güvenmelerini nasıl sağlayabilirsiniz?
E-ticaret firmalarını düşündüren ve üzerine çalışmaları gereken konulardan biri de güven unsurudur. Tüketicilerin güvenini kazanmak ve bu güveni sürdürebilmek uzun vadeli başarılar için oldukça önemlidir. Özellikle yeni...
15 Nisan 2017
Sinan Oypan