Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar

15 Haziran 2017
Sinan Oypan

Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farkları nelerdir, dropshipping ve online pazar yerleri hangi konularda birbirinden ayrılmaktadır, dropshipping ve online pazar yerleri ele alındığında hangisi daha avantajlıdır. Bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda.

E-ticaret sektörüne yeni girmek isteyen kişiler için genellikle tavsiye edilen yöntemler dropshipping veya sanal pazar yerleri oluyor. Her iki modelin de kendine göre avantaj ve dezavantajları bulunuyor; ancak özellikle daha önce e-ticaret tecrübesi olmayan ya da kısıtlı bütçesi olan girişimciler için bu iki model oldukça ideal.

Dropshipping ile online pazar yerlerini karşılaştırdığımızda arada bazı farklar olduğunu görürüz. Bu rehberimizde de bu farklar üzerinde duracağız. Öncelikle bu iki iş modelinin ne olduğunu kısaca açıklayalım.

Dropshipping: Türkçe’siyle “Stoksuz Satış”da kendi e-ticaret sitenizi oluşturursunuz; ancak farklı tedarikçilerle anlaşarak onların veri tabanlarındaki ürünleri kendi sitenizde sergilersiniz. Ürünlerin stoğunu tutmadan sadece online olarak ürünleri sergiler ve sipariş aldığınızda bu bilgiyi tedarikçinize ulaştırırsınız. Ürün gönderimi ve paketleme işlemi tedarikçi firma tarafından yapılır. Stoksuz satış hakkında detaylı bilgi için “Dropshipping nedir, avantajları ve dezavantajları nelerdir?” isimli rehberimize bakabilirsiniz.

Online pazar yeri: Online pazar yerleri, satıcılarla tüketiciler bir araya getiren platformlardır. Satıcı firmalar kendi ürünlerini bu platformlar üzerinde sergiler ve tüketiciler bu platformlar üzerinden ürünlere ulaşabilirler. Bu platformlarda aylık mağaza bedeli, ürün başı listeleme ücretleri, satışlardan belli bir oranda komisyon ve reklam ücretli gibi harcamalar olabilir.

Dropshipping ve online pazar yerleri arasındaki farklar nelerdir?

Maliyet

Dropshipping modelinden yararlanmak için kendinize ait bir e-ticaret sitenizin olması gerekir. Ancak bir e-ticaret sitesi kurmadan pazar yerlerinde kendi ürünlerinizi satabilirsiniz. Pazar yerlerinde bir şirket hesabı oluşturarak, ürünlerinizi sergileyebilir; böylelikle e-ticaret sitesi kurma masraflarından kurtulabilirsiniz.

Ancak pazar yerlerinde aylık mağaza bedeli, ürün başına listeleme ücretleri, komisyonlar ödeyebilirsiniz. Bunun yanı sıra ürünlerinizi bu platformalarda öne çıkartmak için reklam bedelleri ödeyebilirsiniz.

Stoksuz satış yaparken bir e-ticaret sitesi kurmanız gerektiği gibi markanızı da tanıtmak için pazarlama ve reklam çalışmaları yapmanız gerekir. Bu da daha fazla para harcamanıza neden olabilir.

Fiyat belirleme

Pazar yerinde kendi ürünlerinizi satarken fiyat konusunda daha esnek olabilirsiniz. Komisyon ve aylık mağaza bedellerini karşılayacak bir kar marjı oluşturduktan sonra, rekabet durumuna göre fiyatlarınızı belirleyebilirsiniz.

Stoksuz satışta, tedarikçilerden ürünleri alacağınız için bu ürünlerin üzerine belli bir kar marjı koymanız gerekir. Bu fiyatların hem rekabette sizi iyi bir yere konumlandırması gerekir, hem de size belli bir kar sağlaması gerekir.

İş modeli

Pazar yeri modelinde müşteri ödeme yaptığında bu ücret pazar yerinin hesabında saklanır ve ürünün teslim edilmesi sonrasında satıcıya bu ücret aktarılır. Bu süreçte satın alma bedelinden yapılan anlaşmaya göre belli bir oranda komisyon kesilir.

Stoksuz satışta ise müşteri ödeme yaptığında bu ücret doğrudan firmanın hesabına aktarılır. Müşteri bu durumda üçüncü parti bir firma yerine doğrudan alışveriş yaptığı firma ile muhattap olmaktadır.

Ürün yönetimi ve kargolama süreci

Pazar yeri modelinde platform ürünün depo yönetimine ve kargo sürecine karışmamaktadır. Satıcı firma kendi depo yönetimi yapmaktadır ve bir sipariş aldığında ürünü kendi paketiyle kargolayarak alıcıya göndermektedir.

Stoksuz satışta ise firma sipariş aldığında, sipariş bilgilerini tedarikçi firmaya gönderir. Depo yönetimi ve kargolama süreci tedarikçi firmanın kontrolü altındadır. Eğer anlaşmalarınızı bu yönde yapmadıysanız, tedarikçi firma kendi ambalaj ve kutu seçenekleriyle ürünün kargolamasını yapmaktadır. Bu anlaşamları yaptığınızda kendi ambalaj veya kutu seçeneklerinizle ürünlerinizi gönderebilirsiniz.

Dropshipping ve online pazar yerleri

Müşteri hizmetleri

Her iki modelinde kendine ait bir müşteri hizmetleri seçeneğinin olması gerekir. Pazar yeri modelinde, alıcı herhangi bir sorunda doğrudan satıcı firma ile iletişim geçmektedir.

Stoksuz satış seçeneğinde müşteri yine doğrudan firmayla görüşmeye geçer. Ancak burada firma sorunu çözebilmek için tedarikçi firma ile görüşmek durumundadır. Müşteri aradaki süreci bilmez ve bu süreç onu ilgilendirmemektedir. Satıcı firma olarak tedarikçilerle iletişimde olarak, müşterilere gerekli destekleri sağlamanız gerekir.

Hangi model daha avantajlı?

Bu sorunun tek bir doğru yanıtı bulunmuyor. E-ticaretten ne gibi beklentilerinizin olduğuna göre bu sorunun yanıtı değişiklik gösterebilir. Bir fiziki mağazanız varsa ve internet üzerinden nasıl bir geri dönüş alacağınızı merak ediyorsanız pazar yeri modeli daha uygun olabilir; çünkü daha düşük maliyetlerle internet üzerinden satışa başlayabilirsiniz.

Eğer kendi işinizi kurmak ve kendi markanızı yaratmak; daha sonrasında da kendi ürünlerinizi satmak istiyorsanız dropshipping yöntemi sizin için daha avantajlı olacaktır. Marka algısı yaratıp, kendi işinizi yapmak için bu yöntem daha uygun olacaktır.

Öncelikle e-ticaretten beklentilerinizi belirlemeniz ve bu beklentilere göre hangi iş modelinin sizin için daha avantajlı olduğunu araştırmanız gerekir.

İş yerinizi internete taşımak ya da stoksuz satış yapmak için kendi e-ticaret sitenizi kurmak istiyorsanız İdeasoft e-ticaret paketlerinden yararlanabilirsiniz. İhtiyacınıza yönelik çözümlere ulaşabilir, dilerseniz 15 günlük demo süreciyle hizmetlerimizi deneyebilirsiniz.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret siteniz ve stratejileriniz yeni yıla hazır mı?
Yeni yıla son bir hafta kalmışken, artık yeni yıl için stratejilerinizi netleştirmeniz ve yeni yıl için e-ticaret sitenizi hazır hale getirmeniz gerekiyor. Yılbaşı kampanyalarının ardından da e-ticaret siteniz üzerinden daha iyi...
25 Aralık 2017
Sinan Oypan
Tedarik aşaması sürecinde sık yaşanan problemler
Tedarik aşaması ve tedarik zinciri yönetimi e-ticaret firmalarının işlerini etkili yapabilmesinde önemli rol oynayan faktörler arasında yer alır. Tedarik sürecinin iyi yönetilmesi, maliyetleri kontrol altına alırken, müşteri...
9 Ekim 2020
Sinan Oypan
Dijital pazarlama çalışmalarının 4 temel taşı
Dijital pazarlama çalışmaları için bir strateji oluştururken ana temel taşlar üzerinde durmak ve stratejilerinizi bu temel taşları üzerine koymak alınacak geri dönüşümleri artırır. Tabii ki bu temel taşları oluşturabilmek...
2 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Ücretsiz kargo seçeneğini karlı hale nasıl getirebilirsiniz?
Ücretsiz kargo seçeneği e-ticaret firmalarının satışlarını artırmak için kullandığı pazarlama taktiklerinden biri. Tabii ki ücretsiz kargo sunmak ekstra maliyetler oluşturabileceği için öncelikle bu pazarlama taktiğini kendi...
12 Mart 2018
Sinan Oypan
İnternet sitenize trafik çekmenizi sağlayacak 16 yöntem
İnternet sitenizin trafiğini artırmanız, gelirlerinizi de artırmanıza yardımcı olacaktır. E-ticaret sitenize trafik çekmek için birçok farklı yöntem bulunuyor ve bunları yaptığınızda hem trafiğinizi hem de gelirlerinizi...
6 Ekim 2016
Sinan Oypan
Basın bülteninizi göndermeden önce dikkat etmeniz gerekenler
Dünkü yazımızda dikkat çekici bir basın bülteninin nasıl hazırlanacağını sizinle paylaşmıştık. Bugünkü yazımızda da basın bülteninizi yayıncılara göndermedence dikkat etmeniz ve bilmeniz gereken bir takım detayları...
7 Mart 2017
Sinan Oypan
E Ticaret SEO Teknikleri
E Ticaret SEO teknikleri / e-ticaret SEO teknikleri adlı yazımızda; e ticaret için SEO'da yapılması gerekenler nelerdir, e ticaret sitesi SEO teknikleri nelerdir, e ticaret sitesi için SEO uygularken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir...
2 Haziran 2016
Savaş Çetinkaya
E-ticarette site trafiği nasıl artırılır?
E-ticarette site trafiği artırmak için organik olarak arama sorguları üzerinden kullanıcılara ulaşma haricinde de yapabileceğiniz çalışmalar bulunuyor. Site trafiğini artırmanız, e-ticaret sitenize daha fazla tüketiciyi çekmenizi...
20 Ocak 2020
Sinan Oypan
İnternetten satış yapmak için neler gerekiyor?
İnternetten satış yapmak, günümüzde hayalinizdeki işi ortaya koymak ve girişimci olmak için yapabileceğiniz işlerden biri olarak öne çıkmakta. Türkiye’deki girişimcilik ekosisteminin büyümesi ve kullanıcıların internetten...
21 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Influencer Marketing nedir ve avantajları nelerdir?
Influencer Marketing nedir / influencer marketing nedir, influencer marketing ne demek; özetle influencer marketing nedir ve influencer marketing ile ilgili daha fazlası bu yazımızda. Influencer marketing uzun süredir farklı kanallar...
2 Mayıs 2018
Sinan Oypan
Stok kodu (SKU) nedir ve e-ticaret firmalarının bilmesi gerekenler
E-ticarette ürün takiplerinin yapılabilmesi ve ürünlerin karışmaması için stok kodu kullanılması gerekmektedir. Bazı sistemlerde SKU (Stock Keeping Unit) olarak da geçen stok kodu, depo yönetimini ve özellikle B2B’de yeni...
18 Ocak 2019
Sinan Oypan
Yeni başlayanlar için e-ticarette satış artırma teknikleri
E-ticaret sektörüne atılan girişimcilerin ve şirketini büyütmek isteyenlerin kullanması gereken bir takım satış artırma teknikleri bulunuyor. Bu satış artırma teknikleri, tüketicilerin dikkatini çekmek, onları web sitesinde...
18 Aralık 2019
Sinan Oypan