Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?

27 Temmuz 2021
Markethinkers
Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?

Başarılı bir satıcı olabilmenin yolu, satış stratejilerine doğru bir şekilde uygulamaktan geçer. E-ticaret dünyasına entegre edilebilen onlarca stratejiden bir ya da birkaçını verimli bir şekilde kullanmak, kazancı artırmak için son derece etkilidir. Bir üründen sağlanan kazancı artıran detaylardan biri de elbette fiyatıdır. Fakat fiyatı maksimuma çekmek, maksimum kazanç anlamına gelmez. Dinamik fiyatlandırma sistemi gibi bir yol izlediğinizde, ortalamanın altında bir fiyatla satış yaparak ortalamanın üzerinde bir kazanç elde etmeniz mümkün olur.

Dinamik Fiyatlandırma Nedir?

Dinamik fiyatlandırma; ürün ve hizmetlerin satış fiyatının alıcıya, zamana, arza ve talebe bağlı olarak sıklıkla güncellenmesi şeklinde uygulanan bir stratejidir. Bu yöntemde bir ürün ya da hizmet için belirlenen satış fiyatı, sadece dönemsel kampanyalarda düşürülmez. Bunun yerine anlık olarak değişebilecek potansiyele sahip bir fiyatlandırma uygulanır. E-ticaret sitesi sahipleri 7/24 fiyat takibi yapar site üzerindeki fiyatların hareketliliği hiç durmaz.

Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri arasında da gösterilebilen dinamik fiyatlandırma, indirim yaparak ürün satma stratejisi değildir. Aksine, gerekli görüldüğünde ürünün fiyatını artırmak da dinamik fiyatlandırmaya dahildir. Bu yöntemde asıl detay, aynı ürünün birden fazla fiyata sahip olmasıdır. Yani bir ürün, farklı niteliklere sahip her bir alıcı grubuna, farklı fiyat aralıkları ile gösterilir.

Bu yöntemin en basit örneği, bir organizasyon biletinin öğrenciye indirimli satılmasıdır. Satılan ürün tamamen aynı olmasına rağmen yetişkinler ve öğrenciler, farklı bir fiyat ile satın alım gerçekleştirir. Bu örnek, müşteri grubuna göre dinamik fiyatlandırma uygulamasıdır. Zaman bazlı uygulamaya ise uçak biletlerinin, sefer tarihi yaklaştıkça değişen fiyatları örnek gösterilebilir.

Dinamik Fiyatlandırma Neden Önemlidir?

Dinamik fiyatlandırma, özellikle e-ticaret siteleri için hayati önem taşır. Çünkü müşterileriniz, yeni bir sekme açıp bir fiyat karşılaştırma sitesine gidebilir. Bu da aynı ürünü daha avantajlı fiyatlarla satan siteleri keşfetme ihtimalini doğurur. Fiyat karşılaştırması yapan potansiyel müşterileriniz sizin ne oranda indirim yaptığınıza değil, arz ve talep dengesinin piyasadaki fiyat ortalamasını ne seviyeye çektiğine bakar.

Dolayısıyla dinamik fiyatlandırma, zaman zaman sizi kârsız satış yapmak zorunda da bırakabilir. Fakat sürekli bir hareketliliğe sahip olan arz ve talebi iyi takip ettiğinizde, ilk fırsatta kâr marjını maksimuma çekerek açığı kapatabilirsiniz. Bununla birlikte e-ihracat yapıyorsanız, her ülke için farklı bir fiyatlandırma yapabilmeniz de bu stratejiye bağlıdır.

Bu yöntemin asıl önemini uzun süre dayanmayan ya da mevsimsel özelliklere sahip olan ürünleri satışa sunan satıcılar deneyimlemektedir. Örneğin ambalajsız gıda ürünlerinin raf ömrü kısıtlıdır ve son tüketim tarihinden sonra satılabilmesi mümkün değildir. Dinamik fiyatlandırma sayesinde uzun süre dayanamayan bu ürünleri, kullanışsız hâle gelmeden önce satabilmek mümkündür.

Dinamik fiyatlandırma yöntemi; spor müsabakaları, konserler ve benzeri organizasyonlarla ilgili online bilet satanlar için de önemlidir. Bir spor müsabakasının gerçekleşeceği tarih ve saat bellidir. Gerçekleşme anında elde kalan her bilet, satıcıya zarar olarak döner. Dolayısıyla tarih yaklaştıkça elde kalan biletlerin daha düşük bir fiyata satılması muhtemeldir. Bununla birlikte eğer talep yüksekse, fiyatı yükseltmenin de hiçbir sakıncası yoktur.

Dinamik Fiyatlandırmanın Faydaları Nelerdir?

Dinamik fiyatlandırma avantajları ile öne çıkan, fakat dikkat edilmediği takdirde zararlı da olabilen bir yöntemdir. Şeffaf olmamak, tüketicinin aklına soru işaretleri bırakabilir. Ama bu yöntemin faydalarını doğru bir şekilde gözetmek kolaydır.

Bu stratejinin e-ticaret dünyasında çok faydalı olması, sadece bu uygulama için geliştirilen yazılımlar sayesinde çok net görülebilmektedir. Birtakım algoritmalar ile çalışan yazılımlar, e-ticaret siteleri için fiyat optimizasyonu gerçekleştirebilmektedir. Peki, dinamik fiyatlandırmanın avantajları nelerdir?

  • Fiyatlandırma sürecinde üreticiden bağımsız bir şekilde söz sahibi olursunuz.
  • Güçlü rakiplere karşı rekabet avantajı elde edersiniz.
  • Kâr marjı düşük ürünler için sürümden kazanma fırsatı yaratabilirsiniz.
  • Kısa vadeli satış artışları sağlayabilirsiniz.
  • Talep dalgalanmalarına anlık olarak cevap verebilirsiniz.
  • Pazar trendlerinden kopmadan kampanya düzenleyebilirsiniz.
  • Fiyat dalgalanmalarına kolayca optimize olursunuz.
  • Stok fazlalığının doğmasını önleyebilirsiniz.
  • Farklı segmentteki müşteri gruplarına aynı anda satış yapabilirsiniz.

Dinamik Fiyatlandırma Uygulamaları Nelerdir?

Dinamik fiyatlandırma uygulamaları sektöre ya da ürüne göre değişkenlik gösterebilir. Her firma kendi stratejisini, sunduğu hizmetler kapsamında geliştirebilir. Dinamik fiyatlandırma örneklerine göz atıldığında, uygulamalar arasındaki fark da çok net görülebilmektedir. E-ticaret ile ilgili hemen her konuda öncü olan Amazon, bu strateji kapsamındaki uygulamaları ile de karşımıza çıkmaktadır.

Amazon’un dünya devi olmasındaki en önemli detaylardan biri, pazarlama ve satış stratejilerinden maksimum verim alabilmesidir. Firmanın ortalama 10 dakikada bir fiyatlarını güncellediği düşünülmektedir. Amazon’un sonu gelmeyen kampanyalarının altında yatan temel de aslında budur. Ayrıca Amazon, “Prime” üyeliği alan müşterilerine de ekstra indirimler sunar. Bu, müşteri bazlı dinamik fiyatlandırma için basit bir örnektir.

Dinamik fiyatlandırma uygulayarak kazancını artıran markalar arasında Airbnb ve Uber de vardır. Airbnb uzun vadeli, Uber ise kısa vadeli dönemlerde fiyatlarını günceller. Konaklama firması olarak Airbnb, seyahatlerin yoğunlaştığı tatil dönemlerini fırsata dönüştürerek fiyatları artırır. Uber ise şoförlerin yoğunluğuna göre fiyat değişikliği yapar. Yoğun geçen saatlerde, ücretten ziyade hizmete odaklanan müşterileri hedef alarak standart bir hizmet ile yüksek kazanç sağlar.

Dinamik Fiyatlandırma Stratejileri Nelerdir?

Dinamik fiyatlandırma çeşitlerinin varlığı, stratejiyi daha kullanışlı hâle getiren bir detaydır. Farklı optimizasyonlarla uygulanabildiği için bu stratejiyi işletmenize, ürünlerinize ya da hizmetlerinize entegre edebilirsiniz. Dinamik fiyatlandırma stratejileri genel olarak 4 başlık altında toplanır.

Segmentli Fiyatlandırma

Segmentli fiyatlandırma, her bütçeye hitap etmenizi sağlayabilecek bir yöntemdir. Hedef pazarınızda yer alan müşteri gruplarının her birinin taleplerini ayrı ayrı karşılayabilirsiniz. Örneğin “standart, plus, premium, gold” şeklinde adlandırılan üyelik sistemleri, segmentli fiyatlandırma örnekleridir.

Bir telefon firmasının, aynı modelde 16, 32, 64 ve 128 GB şeklinde farklı varyantlar sunmasındaki amaç da aynıdır. Temel olarak satılan ürün aynıdır fakat daha niteliklisine ulaşmak için daha fazla ödemek gerekir.

Zaman Bazlı Fiyatlandırma

Adından da anlaşılacağı üzere zaman bazlı fiyatlandırmada odak nokta zamandır. Haftalık, günlük, hatta saatlik indirimler, dinamik fiyatlandırmanın zaman bazlı türüne dahil edilir. Fakat indirimle birlikte, belirli zamanlarda kasıtlı olarak fiyatı artırmak da dinamik bir uygulamadır.

Zaman bazlı fiyatlandırmada, ürünün piyasada olmadığı zamanı fırsata çevirmek de mümkündür. Örneğin bir e-ticaret sitesinin spesifik bir ürünü varsa ve ürün sayfasında “Stokta Yok” ibaresi yer alıyorsa, bu her zaman, ürünün gerçekten stokta olmadığı anlamına gelmez.

Söz konusu ürün başka bir yerde bulunamayacağı için kasıtlı olarak piyasadan çekilip belirli bir süre sonra, öncekinden daha yüksek bir fiyat ile tekrar satışa çıkarılır. Bu doğrultuda dinamik fiyatlandırma, pasif zamanı bile verimli hâle getirmektedir.

Penetrasyon Fiyatlandırma

Penetrasyon fiyatlandırma, genellikle piyasaya yeni sürülen ürünleri yaygınlaştırmak amacı ile kullanılır. Yeni ürün, benzerlerinin ve pazar ortalamasının daha altında bir fiyatla satışa çıkarılır. Bu çoğu zaman zararına satış yapmak anlamına gelir. Ama girişim başarılı olduğunda, yüksek bir kâr elde edilebilir.

Tüketicilerin aynı niteliklere sahip iki ürünün daha ekonomik olanına yönelmesi muhtemeldir. Dolayısıyla penetrasyon fiyatlandırma sayesinde sadece potansiyel müşterileri değil, rakiplerinizin sadık müşterilerini de çekebilirsiniz. Ürünü zararına da olsa düşük bir fiyatla satmanız, onu sahada da deneyebilmenizi sağlar. Başarılı bir ürün sunduysanız, popüler olması çok da uzun sürmez.

Ürününüzün popülaritesi arttıkça tüketiciler artık uygun fiyatlı olduğu için değil, popüler ve verimli olduğu için ürünü satın almak ister. Tam da bu noktada penetrasyon fiyatlandırmayı devreye sokarak ürününüzün fiyatını artırabilir ve kâr elde edebilirsiniz. Hatta bu artışı piyasa ortalamasının üzerinde yapmanız bile mümkün olabilir.

Tepe Fiyatlandırma

Tepe fiyatlandırma stratejisi, stok yönetimi ile de alakalı bir yöntemdir. Stoklar hızlı bir şekilde tükeniyorsa bu, talebin yüksek olduğu anlamına gelir. Bu durumda tepe fiyatlandırma, ürünün tipine bağlı olarak satış fiyatının yükseltilmesi ya da düşürülmesi şeklinde uygulanır.

Bu yöntemde, rakip e-ticaret sitelerinin stoklarına göre de fiyatlandırma yapmak mümkündür. Talebin yüksek olduğu bir ürün, rakip sitelerde tükendiğinde, size fiyatı artırma fırsatı doğar. Fiyatı gerçek anlamda “tepe”ye çıkararak kârınızı maksimize edebilirsiniz.

Dinamik Fiyatlandırma Stratejileri Nasıl Uygulanır?

Stratejinin kendisi kadar, nasıl uygulandığı da önemlidir. Çünkü tüketicilerin dinamik fiyatlandırma yaklaşımları her zaman olumlu yönde değildir. Örneğin Amazon ve Uber gibi firmalar bir dönem, şeffaf bir tutum sergilemedikleri için tüketiciler tarafından yoğun bir şekilde şikâyete maruz kalmışlardır. Fakat bu yöntem yasa dışı değildir ve serbest piyasanın gerekliliklerini de içinde barındırır. Yine de müşterilerinizin kalbini kırmadan dinamik bir fiyat stratejisini uygulamaya koyabilirsiniz.

Aynı Ürüne Farklı Fiyatlar Belirlemek

Öncelikle müşterilerinizi, belirli kriterler doğrultusunda gruplara ayırabilmelisiniz. Ardından talep ve ihtiyaçlar doğrultusunda, aynı ürünün paketini, paket içeriğini, boyutunu ya da buna benzer özelliklerini çeşitlendirin. Asıl ürün aynı olsa da müşteri grupları, tek bir özelliğin farklı olması için bile fazladan ücret ödemeyi kabul edebilir. Aynı şekilde bu ürüne ulaşmak isteyen düşük bütçeli tüketiciler, bazı özelliklerden feragat etmeyi sorun olarak görmeyebilir.

Ürün ve Hizmetler Arasında Farklılık Yaratmak

Daha çok dijital ürünlerde uygulanabilen bir adımdır. Örneğin IdeaSoft, “Lite, Pro, Entegre, Enterprise ve Platinium” gibi e-ticaret paketleri satışa sunmaktadır. Aynı hizmet grubuna ait bu paketlerin fiyatları farklıdır. Aynı şekilde paket içerikleri de birbirinden farklıdır. Dinamik bir şekilde fiyatlandırılan versiyonlar arasında özellik farkı yaratmak, stratejinin en önemli gerekliliklerinden biridir.

Zamandan Kazanmak

Genellikle otel ve seyahat firmalarının stratejiyi uygulama şekli zaman ayarlıdır. Satın alınan hizmetin kullanılabileceği zaman yaklaştıkça, fiyatı artırmak ya da düşürmek suretiyle ürünü ve hizmeti daha değerli hâle getirmek, verimli bir uygulamadır.

Kupon Dağıtmak/Sadakat Programı Uygulamak

E-ticaret siteleri, zaman zaman indirim kodu dağıtarak sınırlı sayıda müşteriye indirim hakkı tanıyabilir. Fakat bu kuponları bol bol dağıtmak yerine bir sadakat programı oluşturmak, dinamik fiyatlandırmaya daha uygundur. Örneğin “5 yıldan eski müşterilere %10 indirim” şeklinde bir strateji izlenebilir. Aynı ürünü farklı fiyatlarla satmanın en verimli yöntemlerinden biri budur.

Şeffaf Olmak

E-ticaret sitelerinin kazancını önemli ölçüde artıran bu fiyatlandırma stratejisi, tüketici tarafında olumsuz tepkilere yol açabilir. Bir müşterinizin sizden satın aldığı bir ürünü, kısa bir süre sonra daha düşük bir fiyatla görmesi, müşterinizi pek memnun etmeyebilir. Bunu önlemek için şeffaf davranmanız her zaman önemlidir.

Mevcut ve potansiyel müşterilerinizin, dinamik fiyatlandırma yaptığınızın farkında olmasını sağlamalısınız. Bu doğrultuda hangi müşteri grubunun, neden daha uygun fiyatla alışveriş yapabildiğini net bir şekilde ifade edebilmelisiniz. Paket içeriklerini farklılaştırmak ya da sadakat programı ile dinamik bir stratejiyi birleştirmek, tam da bu yüzden faydalıdır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticarette gelir gider hesaplama nasıl yapılır?
E-ticaret şirketinizin karlılığını görmek ve devam ettirmek için gelir gider hesaplama yapmanız bir hayli önemlidir. Şirketinizin gelir durumunu, nakit akışını ve harcamalarını hesaplayarak şirketinizin karlılığını...
5 Mart 2020
Sinan Oypan
Okula dönüş alışverişi sürecini karlı bir şekilde nasıl yönetebilirsiniz?
Okula dönüş alışverişi sürecini karlı bir şekilde nasıl yönetebilirsiniz?
Okula dönüş alışverişi, her yıl e-ticaret sektöründe hareketlenmelerin olmasını sağlarken, okulların açılmaya başlayacak olması ve yazın bitişi de sektörel canlanmanın olmasını sağlıyor. Her yıl Eylül ayında yaz...
4 Eylül 2019
Sinan Oypan
İçerik pazarlamayı farkındalık aşamalarını geliştirmek için nasıl kullanabilirsiniz?
İçerik pazarlamayı farkındalık aşamalarını geliştirmek için nasıl kullanabilirsiniz?
İçerik pazarlama çalışmaları e-ticaret sitenizde birçok farklı amaçla kullanılabilmekte. Bu amaçlardan biri de kullanıcıların marka ve ürünle ilgili farkındalık aşamalarını geliştirmektir. Ürün ve marka bilinirliğini...
9 Mart 2019
Sinan Oypan
B2B firmaları için SEO önerileri - 3. Bölüm
B2B firmaları için SEO önerileri - 3. Bölüm
İnternet üzerinden iş yapan her firma gibi, arama motorlarına uyumluluk B2B firmaları için de önemlidir. Organik olarak daha fazla kişiye ulaşma şansı vereceği için, hem site trafiğini artırmak için hem de hedef kitleye ulaşarak...
23 Haziran 2017
Sinan Oypan
E-posta pazarlamada başlık kullanımlarında dikkat edilmesi gerekenler
E-posta pazarlamada başlık kullanımlarında dikkat edilmesi gerekenler
E-posta pazarlamada başlık kullanımları bir mailing çalışmasının başarısını etkileyen en önemli faktörlerindendir. Bu yazımızda e-posta pazarlamada başlık kullanımları ile ilgili dikkat edilmesi gerekenleri ele...
31 Ağustos 2017
Sinan Oypan
Trendyol Black Friday kampanyası nasıl yapılır?
Trendyol Black Friday kampanyası nasıl yapılır?
Trendyol Black Friday kampanyası hazırlayarak, Kasım ayının sonunda gerçekleşecek olan bu indirim döneminde satışlarınızı artırabilirsiniz. Ülkemizde son birkaç yıldır Black Firday döneminde markaların katılımlarında artış...
14 Ekim 2019
Sinan Oypan
Search Console Dosyası: Nedir, Veriler Nasıl Okunur, Web Sitesine Nasıl Entegre Edilir?
Search Console Dosyası: Nedir, Veriler Nasıl Okunur, Web Sitesine Nasıl Entegre Edilir?
Google Search Console Nedir? Bir internet sitesine sahip olan herkesin arama motoru görünürlüğünü artırmak için kullanması gereken araçlardan olan Google Search Console, çeşitli performans ölçümlemeleri içeren ücretsiz bir Google...
25 Ocak 2021
Markethinkers
Youtube kanalı tanıtım videosu nedir ve nasıl hazırlanır?
Youtube kanalı tanıtım videosu nedir ve nasıl hazırlanır?
Youtube kanalı tanıtım videosu, henüz markanızı ve kanalınızı keşfetmemiş kişilere, markanızı ve ürettiğiniz içerikleri tanıtmanızı sağlayan bir videodur. Bu video içerisinde, yaptığınız işle ilgili ve Youtube üzerinde...
8 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde hangi kanalların olması gerekir?
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde hangi kanalların olması gerekir?
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde, birçok farklı kanal yer alır ve tüketicilere bu farklı kanallar üzerinden hizmet sunulur. Birden fazla kanal üzerinde müşteri hizmetleri sunmak, hizmet kalitesini artırırken, farklı...
25 Mart 2019
Sinan Oypan
KOSGEB girişimcilik kredileri nelerdir?
KOSGEB girişimcilik kredileri nelerdir?
Girişimcilerin en sık yaşadığı sorunlardan biri de işlerini açtıktan sonra, işlerini sürdürebilmek için yeterli sermayeleri olmaması oluyor. Sermaye eksikliği de birçok kişinin girişimciliğe adım atmamasına neden olabiliyor....
18 Kasım 2016
Sinan Oypan
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi...
25 Ocak 2018
Sinan Oypan
İnternetten pahalı ürün satmanızı kolaylaştıracak taktikler
İnternetten pahalı ürün satmanızı kolaylaştıracak taktikler
İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicileri ikna etmek ve onların sitenize güvenmelerini sağlamanız önemli. Her ne kadar bu konular üzerinde çalışıyor olsanız da ürünlerin fiyatları artıkça tüketicilerin internet...
29 Ağustos 2018
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin