Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?

27 Temmuz 2021
Markethinkers
Dinamik Fiyatlandırma Nedir? Stratejileri Nelerdir?

Başarılı bir satıcı olabilmenin yolu, satış stratejilerine doğru bir şekilde uygulamaktan geçer. E-ticaret dünyasına entegre edilebilen onlarca stratejiden bir ya da birkaçını verimli bir şekilde kullanmak, kazancı artırmak için son derece etkilidir. Bir üründen sağlanan kazancı artıran detaylardan biri de elbette fiyatıdır. Fakat fiyatı maksimuma çekmek, maksimum kazanç anlamına gelmez. Dinamik fiyatlandırma sistemi gibi bir yol izlediğinizde, ortalamanın altında bir fiyatla satış yaparak ortalamanın üzerinde bir kazanç elde etmeniz mümkün olur.

Dinamik Fiyatlandırma Nedir?

Dinamik fiyatlandırma; ürün ve hizmetlerin satış fiyatının alıcıya, zamana, arza ve talebe bağlı olarak sıklıkla güncellenmesi şeklinde uygulanan bir stratejidir. Bu yöntemde bir ürün ya da hizmet için belirlenen satış fiyatı, sadece dönemsel kampanyalarda düşürülmez. Bunun yerine anlık olarak değişebilecek potansiyele sahip bir fiyatlandırma uygulanır. E-ticaret sitesi sahipleri 7/24 fiyat takibi yapar site üzerindeki fiyatların hareketliliği hiç durmaz.

Rekabetçi ürün fiyatlandırma stratejileri arasında da gösterilebilen dinamik fiyatlandırma, indirim yaparak ürün satma stratejisi değildir. Aksine, gerekli görüldüğünde ürünün fiyatını artırmak da dinamik fiyatlandırmaya dahildir. Bu yöntemde asıl detay, aynı ürünün birden fazla fiyata sahip olmasıdır. Yani bir ürün, farklı niteliklere sahip her bir alıcı grubuna, farklı fiyat aralıkları ile gösterilir.

Bu yöntemin en basit örneği, bir organizasyon biletinin öğrenciye indirimli satılmasıdır. Satılan ürün tamamen aynı olmasına rağmen yetişkinler ve öğrenciler, farklı bir fiyat ile satın alım gerçekleştirir. Bu örnek, müşteri grubuna göre dinamik fiyatlandırma uygulamasıdır. Zaman bazlı uygulamaya ise uçak biletlerinin, sefer tarihi yaklaştıkça değişen fiyatları örnek gösterilebilir.

Dinamik Fiyatlandırma Neden Önemlidir?

Dinamik fiyatlandırma, özellikle e-ticaret siteleri için hayati önem taşır. Çünkü müşterileriniz, yeni bir sekme açıp bir fiyat karşılaştırma sitesine gidebilir. Bu da aynı ürünü daha avantajlı fiyatlarla satan siteleri keşfetme ihtimalini doğurur. Fiyat karşılaştırması yapan potansiyel müşterileriniz sizin ne oranda indirim yaptığınıza değil, arz ve talep dengesinin piyasadaki fiyat ortalamasını ne seviyeye çektiğine bakar.

Dolayısıyla dinamik fiyatlandırma, zaman zaman sizi kârsız satış yapmak zorunda da bırakabilir. Fakat sürekli bir hareketliliğe sahip olan arz ve talebi iyi takip ettiğinizde, ilk fırsatta kâr marjını maksimuma çekerek açığı kapatabilirsiniz. Bununla birlikte e-ihracat yapıyorsanız, her ülke için farklı bir fiyatlandırma yapabilmeniz de bu stratejiye bağlıdır.

Bu yöntemin asıl önemini uzun süre dayanmayan ya da mevsimsel özelliklere sahip olan ürünleri satışa sunan satıcılar deneyimlemektedir. Örneğin ambalajsız gıda ürünlerinin raf ömrü kısıtlıdır ve son tüketim tarihinden sonra satılabilmesi mümkün değildir. Dinamik fiyatlandırma sayesinde uzun süre dayanamayan bu ürünleri, kullanışsız hâle gelmeden önce satabilmek mümkündür.

Dinamik fiyatlandırma yöntemi; spor müsabakaları, konserler ve benzeri organizasyonlarla ilgili online bilet satanlar için de önemlidir. Bir spor müsabakasının gerçekleşeceği tarih ve saat bellidir. Gerçekleşme anında elde kalan her bilet, satıcıya zarar olarak döner. Dolayısıyla tarih yaklaştıkça elde kalan biletlerin daha düşük bir fiyata satılması muhtemeldir. Bununla birlikte eğer talep yüksekse, fiyatı yükseltmenin de hiçbir sakıncası yoktur.

Dinamik Fiyatlandırmanın Faydaları Nelerdir?

Dinamik fiyatlandırma avantajları ile öne çıkan, fakat dikkat edilmediği takdirde zararlı da olabilen bir yöntemdir. Şeffaf olmamak, tüketicinin aklına soru işaretleri bırakabilir. Ama bu yöntemin faydalarını doğru bir şekilde gözetmek kolaydır.

Bu stratejinin e-ticaret dünyasında çok faydalı olması, sadece bu uygulama için geliştirilen yazılımlar sayesinde çok net görülebilmektedir. Birtakım algoritmalar ile çalışan yazılımlar, e-ticaret siteleri için fiyat optimizasyonu gerçekleştirebilmektedir. Peki, dinamik fiyatlandırmanın avantajları nelerdir?

  • Fiyatlandırma sürecinde üreticiden bağımsız bir şekilde söz sahibi olursunuz.
  • Güçlü rakiplere karşı rekabet avantajı elde edersiniz.
  • Kâr marjı düşük ürünler için sürümden kazanma fırsatı yaratabilirsiniz.
  • Kısa vadeli satış artışları sağlayabilirsiniz.
  • Talep dalgalanmalarına anlık olarak cevap verebilirsiniz.
  • Pazar trendlerinden kopmadan kampanya düzenleyebilirsiniz.
  • Fiyat dalgalanmalarına kolayca optimize olursunuz.
  • Stok fazlalığının doğmasını önleyebilirsiniz.
  • Farklı segmentteki müşteri gruplarına aynı anda satış yapabilirsiniz.

Dinamik Fiyatlandırma Uygulamaları Nelerdir?

Dinamik fiyatlandırma uygulamaları sektöre ya da ürüne göre değişkenlik gösterebilir. Her firma kendi stratejisini, sunduğu hizmetler kapsamında geliştirebilir. Dinamik fiyatlandırma örneklerine göz atıldığında, uygulamalar arasındaki fark da çok net görülebilmektedir. E-ticaret ile ilgili hemen her konuda öncü olan Amazon, bu strateji kapsamındaki uygulamaları ile de karşımıza çıkmaktadır.

Amazon’un dünya devi olmasındaki en önemli detaylardan biri, pazarlama ve satış stratejilerinden maksimum verim alabilmesidir. Firmanın ortalama 10 dakikada bir fiyatlarını güncellediği düşünülmektedir. Amazon’un sonu gelmeyen kampanyalarının altında yatan temel de aslında budur. Ayrıca Amazon, “Prime” üyeliği alan müşterilerine de ekstra indirimler sunar. Bu, müşteri bazlı dinamik fiyatlandırma için basit bir örnektir.

Dinamik fiyatlandırma uygulayarak kazancını artıran markalar arasında Airbnb ve Uber de vardır. Airbnb uzun vadeli, Uber ise kısa vadeli dönemlerde fiyatlarını günceller. Konaklama firması olarak Airbnb, seyahatlerin yoğunlaştığı tatil dönemlerini fırsata dönüştürerek fiyatları artırır. Uber ise şoförlerin yoğunluğuna göre fiyat değişikliği yapar. Yoğun geçen saatlerde, ücretten ziyade hizmete odaklanan müşterileri hedef alarak standart bir hizmet ile yüksek kazanç sağlar.

Dinamik Fiyatlandırma Stratejileri Nelerdir?

Dinamik fiyatlandırma çeşitlerinin varlığı, stratejiyi daha kullanışlı hâle getiren bir detaydır. Farklı optimizasyonlarla uygulanabildiği için bu stratejiyi işletmenize, ürünlerinize ya da hizmetlerinize entegre edebilirsiniz. Dinamik fiyatlandırma stratejileri genel olarak 4 başlık altında toplanır.

Segmentli Fiyatlandırma

Segmentli fiyatlandırma, her bütçeye hitap etmenizi sağlayabilecek bir yöntemdir. Hedef pazarınızda yer alan müşteri gruplarının her birinin taleplerini ayrı ayrı karşılayabilirsiniz. Örneğin “standart, plus, premium, gold” şeklinde adlandırılan üyelik sistemleri, segmentli fiyatlandırma örnekleridir.

Bir telefon firmasının, aynı modelde 16, 32, 64 ve 128 GB şeklinde farklı varyantlar sunmasındaki amaç da aynıdır. Temel olarak satılan ürün aynıdır fakat daha niteliklisine ulaşmak için daha fazla ödemek gerekir.

Zaman Bazlı Fiyatlandırma

Adından da anlaşılacağı üzere zaman bazlı fiyatlandırmada odak nokta zamandır. Haftalık, günlük, hatta saatlik indirimler, dinamik fiyatlandırmanın zaman bazlı türüne dahil edilir. Fakat indirimle birlikte, belirli zamanlarda kasıtlı olarak fiyatı artırmak da dinamik bir uygulamadır.

Zaman bazlı fiyatlandırmada, ürünün piyasada olmadığı zamanı fırsata çevirmek de mümkündür. Örneğin bir e-ticaret sitesinin spesifik bir ürünü varsa ve ürün sayfasında “Stokta Yok” ibaresi yer alıyorsa, bu her zaman, ürünün gerçekten stokta olmadığı anlamına gelmez.

Söz konusu ürün başka bir yerde bulunamayacağı için kasıtlı olarak piyasadan çekilip belirli bir süre sonra, öncekinden daha yüksek bir fiyat ile tekrar satışa çıkarılır. Bu doğrultuda dinamik fiyatlandırma, pasif zamanı bile verimli hâle getirmektedir.

Penetrasyon Fiyatlandırma

Penetrasyon fiyatlandırma, genellikle piyasaya yeni sürülen ürünleri yaygınlaştırmak amacı ile kullanılır. Yeni ürün, benzerlerinin ve pazar ortalamasının daha altında bir fiyatla satışa çıkarılır. Bu çoğu zaman zararına satış yapmak anlamına gelir. Ama girişim başarılı olduğunda, yüksek bir kâr elde edilebilir.

Tüketicilerin aynı niteliklere sahip iki ürünün daha ekonomik olanına yönelmesi muhtemeldir. Dolayısıyla penetrasyon fiyatlandırma sayesinde sadece potansiyel müşterileri değil, rakiplerinizin sadık müşterilerini de çekebilirsiniz. Ürünü zararına da olsa düşük bir fiyatla satmanız, onu sahada da deneyebilmenizi sağlar. Başarılı bir ürün sunduysanız, popüler olması çok da uzun sürmez.

Ürününüzün popülaritesi arttıkça tüketiciler artık uygun fiyatlı olduğu için değil, popüler ve verimli olduğu için ürünü satın almak ister. Tam da bu noktada penetrasyon fiyatlandırmayı devreye sokarak ürününüzün fiyatını artırabilir ve kâr elde edebilirsiniz. Hatta bu artışı piyasa ortalamasının üzerinde yapmanız bile mümkün olabilir.

Tepe Fiyatlandırma

Tepe fiyatlandırma stratejisi, stok yönetimi ile de alakalı bir yöntemdir. Stoklar hızlı bir şekilde tükeniyorsa bu, talebin yüksek olduğu anlamına gelir. Bu durumda tepe fiyatlandırma, ürünün tipine bağlı olarak satış fiyatının yükseltilmesi ya da düşürülmesi şeklinde uygulanır.

Bu yöntemde, rakip e-ticaret sitelerinin stoklarına göre de fiyatlandırma yapmak mümkündür. Talebin yüksek olduğu bir ürün, rakip sitelerde tükendiğinde, size fiyatı artırma fırsatı doğar. Fiyatı gerçek anlamda “tepe”ye çıkararak kârınızı maksimize edebilirsiniz.

Dinamik Fiyatlandırma Stratejileri Nasıl Uygulanır?

Stratejinin kendisi kadar, nasıl uygulandığı da önemlidir. Çünkü tüketicilerin dinamik fiyatlandırma yaklaşımları her zaman olumlu yönde değildir. Örneğin Amazon ve Uber gibi firmalar bir dönem, şeffaf bir tutum sergilemedikleri için tüketiciler tarafından yoğun bir şekilde şikâyete maruz kalmışlardır. Fakat bu yöntem yasa dışı değildir ve serbest piyasanın gerekliliklerini de içinde barındırır. Yine de müşterilerinizin kalbini kırmadan dinamik bir fiyat stratejisini uygulamaya koyabilirsiniz.

Aynı Ürüne Farklı Fiyatlar Belirlemek

Öncelikle müşterilerinizi, belirli kriterler doğrultusunda gruplara ayırabilmelisiniz. Ardından talep ve ihtiyaçlar doğrultusunda, aynı ürünün paketini, paket içeriğini, boyutunu ya da buna benzer özelliklerini çeşitlendirin. Asıl ürün aynı olsa da müşteri grupları, tek bir özelliğin farklı olması için bile fazladan ücret ödemeyi kabul edebilir. Aynı şekilde bu ürüne ulaşmak isteyen düşük bütçeli tüketiciler, bazı özelliklerden feragat etmeyi sorun olarak görmeyebilir.

Ürün ve Hizmetler Arasında Farklılık Yaratmak

Daha çok dijital ürünlerde uygulanabilen bir adımdır. Örneğin IdeaSoft, “Lite, Pro, Entegre, Enterprise ve Platinium” gibi e-ticaret paketleri satışa sunmaktadır. Aynı hizmet grubuna ait bu paketlerin fiyatları farklıdır. Aynı şekilde paket içerikleri de birbirinden farklıdır. Dinamik bir şekilde fiyatlandırılan versiyonlar arasında özellik farkı yaratmak, stratejinin en önemli gerekliliklerinden biridir.

Zamandan Kazanmak

Genellikle otel ve seyahat firmalarının stratejiyi uygulama şekli zaman ayarlıdır. Satın alınan hizmetin kullanılabileceği zaman yaklaştıkça, fiyatı artırmak ya da düşürmek suretiyle ürünü ve hizmeti daha değerli hâle getirmek, verimli bir uygulamadır.

Kupon Dağıtmak/Sadakat Programı Uygulamak

E-ticaret siteleri, zaman zaman indirim kodu dağıtarak sınırlı sayıda müşteriye indirim hakkı tanıyabilir. Fakat bu kuponları bol bol dağıtmak yerine bir sadakat programı oluşturmak, dinamik fiyatlandırmaya daha uygundur. Örneğin “5 yıldan eski müşterilere %10 indirim” şeklinde bir strateji izlenebilir. Aynı ürünü farklı fiyatlarla satmanın en verimli yöntemlerinden biri budur.

Şeffaf Olmak

E-ticaret sitelerinin kazancını önemli ölçüde artıran bu fiyatlandırma stratejisi, tüketici tarafında olumsuz tepkilere yol açabilir. Bir müşterinizin sizden satın aldığı bir ürünü, kısa bir süre sonra daha düşük bir fiyatla görmesi, müşterinizi pek memnun etmeyebilir. Bunu önlemek için şeffaf davranmanız her zaman önemlidir.

Mevcut ve potansiyel müşterilerinizin, dinamik fiyatlandırma yaptığınızın farkında olmasını sağlamalısınız. Bu doğrultuda hangi müşteri grubunun, neden daha uygun fiyatla alışveriş yapabildiğini net bir şekilde ifade edebilmelisiniz. Paket içeriklerini farklılaştırmak ya da sadakat programı ile dinamik bir stratejiyi birleştirmek, tam da bu yüzden faydalıdır.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer yazılar

Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 1. Bölüm
Ürün tanıtım videolarınız için video çekim ipuçları 1. Bölüm
Geçtiğimiz günlerde ürün fotoğraflarınızın çekimlerini nasıl yapabileceğinizi anlattığımız bir yazı serisi paylaşmıştık. Aşağıdaki bağlantılardan seriyi okuyabilirsiniz. Bu yazı serimizde ise ürün tanıtım videoları...
17 Mart 2017
Sinan Oypan
Reklam metinleri yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Reklam metinleri yazarken dikkat etmeniz gerekenler
Reklam metinleri, dijital pazarlama ya da offline kanallardaki reklamlarınızın getirisini ve geri dönüşümünü etkilediği için özenle hazırlanmalıdır. Reklam metni hazırlarken bilinmesi ve dikkat edilmesi gereken birçok konu...
3 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Satış sonrası e-posta gönderimi neden önemli?
Satış sonrası e-posta gönderimi neden önemli?
Satış sonrası e-posta gönderimi maling kampanyalarında çok önemli bir yere sahiptir. E-ticaret firmalarındae-posta pazarlamanın rolü bilindiği üzere oldukça büyük ve e-posta pazarlamadan farklı şekillerde yararlanmak mümkün....
3 Haziran 2016
Sinan Oypan
Youtube üzerindeki görünürlüğünüzü artırmak için yapabileceğiniz çalışmalar
Youtube üzerindeki görünürlüğünüzü artırmak için yapabileceğiniz çalışmalar
Youtube üzerindeki görünürlüğü artırma çalışmaları yapmak, videolarınızın daha fazla izlenmesini ve ulaştığınız hedef kitleyi daha da büyütmenizi sağlar. Tabii ki buradaki etkileşimlerinizin artması video...
19 Nisan 2018
Sinan Oypan
Virüs salgını sürecinde e-ticaret firmaları neler yapmalı?
Virüs salgını sürecinde e-ticaret firmaları neler yapmalı?
Türkiye son birkaç haftadır virüs salgını etkisine girmiş durumda ve bu salgın hem günlük hayatı hem de ticareti de ciddi şekilde etkilemekte. Bu süreçte e-ticaret firmalarının işlerine devam edebilmeleri için bazı önlemler...
24 Mart 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ürün fotoğraflarının kaliteli olması neden önemli?
E-ticarette ürün fotoğraflarının kaliteli olması neden önemli?
E-ticaret sitenizin ana sayfasını mağazanızın vitrini olarak düşünebilirsiniz. Siteniz üzerindeki ürün fotoğraflarınız da, vitrininizde sergilediğiniz ürünlerdir. Bu nedenle de ürün fotoğraflarına önem vermeniz gerekiyor....
9 Ekim 2016
Sinan Oypan
SEO nedir nasıl yapılır? Yararları nelerdir?
SEO nedir nasıl yapılır? Yararları nelerdir?
SEO nedir nasıl yapılır? SEO'nun yararları nelerdir? SEO ile organik trafiği arttırma yöntemleri nelerdir? Bu ve daha fazlasının cevabı 'SEO nedir nasıl yapılır' adlı yazımızda. SEO nedir nasıl yapılır? E-ticaret sitenizin...
14 Aralık 2016
Sinan Oypan
E-ticaret sitesi kurmak için gerekenler nelerdir?
E-ticaret sitesi kurmak için gerekenler nelerdir?
e-ticaret sitesi kurmak, e ticaret sitesi kurulumu için zaman ayırmak, e ticaret sitesi nasıl kurulur, e ticaret sitesi yapmak yani e ticaret sitesi kurmak için gerekenler, ticari web sitesi kurmak için sanal pos ve güvenlik süreci özetle e...
5 Mart 2015
Seyhun Özkara
E-ticaret sitelerinde teşekkürler sayfası neden önemlidir?
E-ticaret sitelerinde teşekkürler sayfası neden önemlidir?
E-ticaret sitelerinde tüketicilerle etkileşime geçmek, onlara bir mesaj iletmek ve onlara yaptıkları alışverişler sonrasında teşekkür etmek için “teşekkürler sayfası” oldukça önemli bir role sahiptir. İyi hazırlanan bir...
28 Eylül 2017
Sinan Oypan
Fiyat bilgilendirme sayfalarında kullanabileceğiniz taktikler
Fiyat bilgilendirme sayfalarında kullanabileceğiniz taktikler
E-ticaret siteniz üzerindeki fiyat bilgilendirme sayfalarında bir takım çalışmalar yapmanız ve bu sayfaları hem tasarım hem de içerik olarak geliştirmeniz, bu sayfalar üzerinden elde edeceğiniz geri dönüşümleri de artırmanıza...
8 Ağustos 2018
Sinan Oypan
İnternetten Ayakkabı Satmak Rehberi 2020
İnternetten Ayakkabı Satmak Rehberi 2020
İnternetten ayakkabı satmak için bir e-ticaret sitesi kurmanız gerekiyor. Online mağazanız üzerinden kendi ürettiğiniz ayakkabıları satabileceğiniz gibi toptan aldığınız ürünleri ya da stoksuz satış (Dropshipping) yöntemiyle...
25 Eylül 2019
Sinan Oypan
Ürün tedarikçileri ile çalışırken bunlara dikkat edin
Ürün tedarikçileri ile çalışırken bunlara dikkat edin
E-ticaret sektöründeyseniz ürün tedarikçileri ile çalışmanız gerekecek ve bu süreçteki ilişkileri iyi yönetmeli ve stratejilerinizi hazırlamalısınız. Doğru adımları atmanız, düzenli olarak ürün tedariği sağlamanıza...
11 Kasım 2020
Sinan Oypan