Dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajları nelerdir?

6 Haziran 2017
Sinan Oypan

Türk e-ticaret ekosisteminde önemli bir yere sahip olan firmaların yer aldığı dikey e-ticaret pazarı, son yıllarda daha da önemli bir alan haline gelmeye başlıyor. Dikey e-ticaret firmalarının sayısı artması ve yeni oyuncuların pazara giriş yapmasıyla beraber bu pazar da büyümeye başlıyor.

Geçtiğimiz günlerde özel alışveriş kulüplerinin düşüşünden ve dikey e-ticaret firmalarının yükselişinden bahsetmiştik. Bugünkü rehberimizde de dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajlarını ele alacağız.

Dikey e-ticaret nedir?

Sadece belli bir ürün veya ürün grubuna odaklanmış, daha niş, küçük pazar ve hedef kitlelere ulaşan firmalar dikey e-ticaret alanına girmektedir. Örneğin sadece parfüm satan, sadece telefon aksesuarları satan ya da sadece çanta ve aksesuar satan firmalar dikey e-ticaret firması olarak değerlendirilmektedir.

Bu iş modelinin de kendine göre avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Şimdi de bu önemli noktaları ele alalım.

Dikey e-ticaretin avantajları

Sektöre giriş maliyetleri azdır

Ürün sayısı az olduğu için, yatırım yapılacak olan ürün sayısı azdır. Bu sebeple de ürün stokları oluşturmanın maliyetleri daha az olacaktır. Bazı dikeylerde tek bir üründe farklı çeşit ve model seçenekleri olabilir; ancak yine de ana odak tek bir ürün gamında olacağı için maliyetler daha düşük olur.

Altyapı maliyetleri daha azdır

E-ticaret sitenizin altyapısının da yatay bir e-ticaret sitesine kıyasla daha az masrafı olacaktır. Daha niş ve küçük bir hedef kitleye ulaştığınız için sitenize çekeceğiniz trafik de fazla olmayacağı için, altyapınızın limitlerini çok zorlamanız gerekmez. Site üzerinde çok fazla ürün ve sayfa olmadığı için de sitenizin bakım masraflarını da önemli ölçüde kısabilirsiniz.

Stok ve depo yönetimi daha kolaydır

Az sayıda ürünle ilgilendiğiniz için stok ve depo yönetiminizi de daha rahat bir şekilde yaparsınız. Yanlış ürün gönderme gibi durumlarınız bir hayli azalmış olur ve bu sayede deponuzu daha iyi yönetebilir ve stok takibini daha rahat bir şekilde yapabilirsiniz.

Belli bir dikeydeki önemli ve tek firma olabilirsiniz

Henüz bilinmeyen ya da yeni yeni kendini göstermeye başlayan bir dikeydeki tek veya önemli bir firma olmanız da mümkün. Belli bir dikeyde fazla rekabetin olmaması durumunda, marka bilinirliğinizi daha iyi artırabilir ve bu sayede sektördeki bilinen firma olabilirsiniz. Özellikle rekabeti düşük sektörlere giriş yapmak ve belli bir dikeyde öne çıkmak, bu sektördeki önemli firmalardan biri haline gelmenize yardımcı olabilir.

Rakipleri daha iyi analiz edebilirsiniz

Sektörde yer alan firmalar belli olacağı için bu kişilerin çalışmalarını daha iyi ve rahat bir şekilde inceleyebilirsiniz. Rekabetin fazla olmadığı bir alanda yer aldığınızda rakip analizini yapmanız bir hayli kolaylaşır. Onların çalışmalarını görmek ve incelemek kendi stratejilerinizi geliştirme konusunda size yardımcı olur.

Pazarlama ve reklam çalışmalarınız daha kolay olur

Belli ürün gruplarıyla ilgilendiğiniz için çıkacağınız reklam kampanyalarının sayısı da az olacaktır. Bu durumda da elinizdeki pazarlama ve reklam bütçesini daha iyi yöneterek, reklam kampanyası başına daha fazla ücret ödeyerek, reklamlarınızın daha uzun süre daha geniş kitlelere gösterilmesini sağlayabilirsiniz.

Müşteri hizmet kalitenizi artırabilirsiniz

Daha niş bir kitleye ulaştığınız için, ilgilenmeniz gereken müşteri kitlesini de çok büyük olmayacaktır. Bu durumda da her bir müşterinize daha ilgili yaklaşabilir ve onlara daha iyi müşteri hizmeti sunabilirsiniz. Müşteri hizmet kalitenizi artırmanız da müşteri memnuniyetini artırarak, müşterilerinizin çevrelerine sizi anlatma ihtimalini artırır ve böylelikle tavsiye üzerine yeni müşteriler kazanabilirsiniz.

Dikey e-ticaretin dezavantajları

Geniş kitlelere ulaşmanız zorlaşabilir

Niş ve küçük bir kitleyi ilgilendiren ürünler sattığınız için geniş kitlelere ulaşmanız bir hayli zor olabilir. Bu sebeple de hedef kitlenizi iyi yakalamanız ve mümkün oldukça büyük bir kesime hitap ederek, onları müşteriye dönüştürmeniz gerekir.

Bunu sağlamak için hem müşteri hizmetlerinize odaklanmalı hem de alanınızdaki en iyi ürünleri satmaya özen göstermeniz gerekiyor. Müşteri memnuniyeti sağlamak ve onlara iyi bir hizmet vermek, hitap ettiğiniz kitlenin genişlemesini sağlayacaktır.

Satış ve karlılık az olabilir

Hedef kitlenizin küçük olması, daha az satış yapmanıza neden olabilir. Bu da satış hacimlerinizi ve karlılığınızın düşük olmasına sebep olabilir. Ulaştığınız hedef kitleninin büyük bir kesimine ulaşmak ve müşteri memnuniyetini yüksek tutmak bu açıdan bir hayli önemlidir. Ulaşabildiğiniz hedef kitlenin mümkün oldukça büyük bir kesimine ulaşmadan, karlılığınızı ve satış hacminizi artırmak zorlaşacaktır.

Trendlerin devamlı değişmesi

Tüketicilerin alışveriş trendleri sürekli olarak değişebiliyor. Bu da belli bir ürün gamına sadık kalan firmaları uzun vadede zorlayabiliyor. Bir dönem popüler olan ürünler, bir süre sonra tüketicilerin ilgi alanından çıkabilir. Bu sebeple de dikey e-ticaret firmalarının ürün gamlarını zaman içerisinde değiştirmeleri gerekebilir.

İş modelinizi ve ürün gamınızı belirlerken, sadece trendlere odaklanmak uzun vadede bu tür sıkıntılar yaşamanıza neden olabilir. Daha genel ve modası kolay geçmeyecek ürün gamlarına odaklanmak uzun vadede şirketinizin ayakta kalmasını sağlayabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

İçerik pazarlama stratejinizi başarıya ulaştıracak 4 taktik
Pazarlamada son dönemlerde içeriğin gücü bir hayli artmaya başladı. Hem yazılı, hem görsel hem de video içerikler firmaların kendilerini tanıtmalarında ve marka bilinirliklerini artırmada oldukça önemli bir rol...
10 Nisan 2017
Sinan Oypan
KOSGEB girişimcilik kredileri nelerdir?
Girişimcilerin en sık yaşadığı sorunlardan biri de işlerini açtıktan sonra, işlerini sürdürebilmek için yeterli sermayeleri olmaması oluyor. Sermaye eksikliği de birçok kişinin girişimciliğe adım atmamasına neden olabiliyor....
18 Kasım 2016
Sinan Oypan
Video reklamlar verirken üzerinde durmanız gereken 4 kriter
Sosyal mecralar üzerindeki video izlenim oranlarının artması ve video içeriklerin oluşturulmasının da artık eskiye kıyasla daha kolay bir hale gelmesi, markalar için video reklamların önünü açmaya başladı. Eskiden çoğunlukla...
28 Ocak 2017
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır?
E-ticaret sitenizdeki ürün çekimi nasıl yapılır, ürün fotoğrafı çekmek için gerekenler, ürün çekimi için fotoğraf makinesi, ürün çekimi için ışık, evde ürün fotoğrafı çekmek, profesyonel ürün fotoğraf çekimi,...
10 Ekim 2016
Sinan Oypan
Mobile uyumlu SEO yapmak için neler yapmalısınız?
Mobile uyumlu SEO yapmak için neler yapmalısınız, mobil uyumlu site neden önemli bu ve daha fazlasının cevabı bu yazımızda. Mobile uyumlu SEO yapmak Mobil cihazlara uyumlu e-ticaret sitelerinin öneminden sıkça bahsediyoruz. Tabii...
3 Ekim 2016
Sinan Oypan
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde hangi kanalların olması gerekir?
Kapsamlı bir müşteri hizmetleri servisinde, birçok farklı kanal yer alır ve tüketicilere bu farklı kanallar üzerinden hizmet sunulur. Birden fazla kanal üzerinde müşteri hizmetleri sunmak, hizmet kalitesini artırırken, farklı...
25 Mart 2019
Sinan Oypan
E-ticarette kampanya planlaması nasıl yapılır?
E-ticarette farklı kampanyalar düzenlemek, marka bilinirliği ve satışları artırmak için sıklıkla kullanılan pazarlama ve reklam araçlarından biri. Dünkü yazımızda yeni başlayanlar için e-ticarette kampanya yönetimine dair bir...
14 Şubat 2018
Sinan Oypan
Küçük işletmeler için SMS pazarlama taktikleri
Pazarlama konusu söz konusu olunca, günümüzde e-ticaret firmalarının yararlanabileceği birçok farklı yöntem bulunuyor. SMS pazarlama da bu yöntemlerden biri. Kampanya ve fırsatlarla ilgili bilgi SMS’leri göndermek, günümüzde...
3 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Maillerin spama düşmesini engellemek
Maillerin spama düşmesini engellemek için yapılması gerekenler nelerdir, spam kutusuna gelen mesajlar arasında yer almamak için yapılması gerekenler nelerdir, gmail spam kutusuna düşmemenin yolları, mailler neden spama düşer yani mail...
25 Eylül 2016
Sinan Oypan
İşinizi yönetmek için kullanabileceğiniz proje yönetim araçları
Proje yönetim araçları, uzaktan çalışan ekipler veya ekibinin performansını ve çalışmalarını takip etmek isteyenlere çözüm sağlayan yazılımlardır. Ekip yönetimi, yeni iş atamaları, mevcut işlerin takibi, ekip işi...
10 Ocak 2020
Sinan Oypan
Instagram reklam verme ile ilgili bilmeniz gerekenler
Instagram reklam verme sürecinde, doğru adımları takip etmeniz ve doğru kampanyaları hazırlamanız alacağınız geri dönüşümleri artırır. Bir içerik hazırlayıp, doğrudan reklam kampanyası oluşturmak bu süreçte doğru bir...
21 Ekim 2020
Sinan Oypan
Instagram Hikaye reklamı nasıl verilir? (Görsel Anlatımlı)
Instagram Hikaye reklamı, son dönemlerde markaların özellikle reklam amacıyla kullandığı modellerden biri olmaya başladı. Kullanıcıların Instagram’da hikaye paylaşımlarına ilgilerinin artması, bu reklam modelinin de...
16 Eylül 2019
Sinan Oypan