Dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajları nelerdir?

6 Haziran 2017
Sinan Oypan
Dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajları nelerdir?

Türk e-ticaret ekosisteminde önemli bir yere sahip olan firmaların yer aldığı dikey e-ticaret pazarı, son yıllarda daha da önemli bir alan haline gelmeye başlıyor. Dikey e-ticaret firmalarının sayısı artması ve yeni oyuncuların pazara giriş yapmasıyla beraber bu pazar da büyümeye başlıyor.

Geçtiğimiz günlerde özel alışveriş kulüplerinin düşüşünden ve dikey e-ticaret firmalarının yükselişinden bahsetmiştik. Bugünkü rehberimizde de dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajlarını ele alacağız.

Dikey e-ticaret nedir?

Sadece belli bir ürün veya ürün grubuna odaklanmış, daha niş, küçük pazar ve hedef kitlelere ulaşan firmalar dikey e-ticaret alanına girmektedir. Örneğin sadece parfüm satan, sadece telefon aksesuarları satan ya da sadece çanta ve aksesuar satan firmalar dikey e-ticaret firması olarak değerlendirilmektedir.

Bu iş modelinin de kendine göre avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Şimdi de bu önemli noktaları ele alalım.

Dikey e-ticaretin avantajları

Sektöre giriş maliyetleri azdır

Ürün sayısı az olduğu için, yatırım yapılacak olan ürün sayısı azdır. Bu sebeple de ürün stokları oluşturmanın maliyetleri daha az olacaktır. Bazı dikeylerde tek bir üründe farklı çeşit ve model seçenekleri olabilir; ancak yine de ana odak tek bir ürün gamında olacağı için maliyetler daha düşük olur.

Altyapı maliyetleri daha azdır

E-ticaret sitenizin altyapısının da yatay bir e-ticaret sitesine kıyasla daha az masrafı olacaktır. Daha niş ve küçük bir hedef kitleye ulaştığınız için sitenize çekeceğiniz trafik de fazla olmayacağı için, altyapınızın limitlerini çok zorlamanız gerekmez. Site üzerinde çok fazla ürün ve sayfa olmadığı için de sitenizin bakım masraflarını da önemli ölçüde kısabilirsiniz.

Stok ve depo yönetimi daha kolaydır

Az sayıda ürünle ilgilendiğiniz için stok ve depo yönetiminizi de daha rahat bir şekilde yaparsınız. Yanlış ürün gönderme gibi durumlarınız bir hayli azalmış olur ve bu sayede deponuzu daha iyi yönetebilir ve stok takibini daha rahat bir şekilde yapabilirsiniz.

Belli bir dikeydeki önemli ve tek firma olabilirsiniz

Henüz bilinmeyen ya da yeni yeni kendini göstermeye başlayan bir dikeydeki tek veya önemli bir firma olmanız da mümkün. Belli bir dikeyde fazla rekabetin olmaması durumunda, marka bilinirliğinizi daha iyi artırabilir ve bu sayede sektördeki bilinen firma olabilirsiniz. Özellikle rekabeti düşük sektörlere giriş yapmak ve belli bir dikeyde öne çıkmak, bu sektördeki önemli firmalardan biri haline gelmenize yardımcı olabilir.

Rakipleri daha iyi analiz edebilirsiniz

Sektörde yer alan firmalar belli olacağı için bu kişilerin çalışmalarını daha iyi ve rahat bir şekilde inceleyebilirsiniz. Rekabetin fazla olmadığı bir alanda yer aldığınızda rakip analizini yapmanız bir hayli kolaylaşır. Onların çalışmalarını görmek ve incelemek kendi stratejilerinizi geliştirme konusunda size yardımcı olur.

Pazarlama ve reklam çalışmalarınız daha kolay olur

Belli ürün gruplarıyla ilgilendiğiniz için çıkacağınız reklam kampanyalarının sayısı da az olacaktır. Bu durumda da elinizdeki pazarlama ve reklam bütçesini daha iyi yöneterek, reklam kampanyası başına daha fazla ücret ödeyerek, reklamlarınızın daha uzun süre daha geniş kitlelere gösterilmesini sağlayabilirsiniz.

Müşteri hizmet kalitenizi artırabilirsiniz

Daha niş bir kitleye ulaştığınız için, ilgilenmeniz gereken müşteri kitlesini de çok büyük olmayacaktır. Bu durumda da her bir müşterinize daha ilgili yaklaşabilir ve onlara daha iyi müşteri hizmeti sunabilirsiniz. Müşteri hizmet kalitenizi artırmanız da müşteri memnuniyetini artırarak, müşterilerinizin çevrelerine sizi anlatma ihtimalini artırır ve böylelikle tavsiye üzerine yeni müşteriler kazanabilirsiniz.

Dikey e-ticaretin dezavantajları

Geniş kitlelere ulaşmanız zorlaşabilir

Niş ve küçük bir kitleyi ilgilendiren ürünler sattığınız için geniş kitlelere ulaşmanız bir hayli zor olabilir. Bu sebeple de hedef kitlenizi iyi yakalamanız ve mümkün oldukça büyük bir kesime hitap ederek, onları müşteriye dönüştürmeniz gerekir.

Bunu sağlamak için hem müşteri hizmetlerinize odaklanmalı hem de alanınızdaki en iyi ürünleri satmaya özen göstermeniz gerekiyor. Müşteri memnuniyeti sağlamak ve onlara iyi bir hizmet vermek, hitap ettiğiniz kitlenin genişlemesini sağlayacaktır.

Satış ve karlılık az olabilir

Hedef kitlenizin küçük olması, daha az satış yapmanıza neden olabilir. Bu da satış hacimlerinizi ve karlılığınızın düşük olmasına sebep olabilir. Ulaştığınız hedef kitleninin büyük bir kesimine ulaşmak ve müşteri memnuniyetini yüksek tutmak bu açıdan bir hayli önemlidir. Ulaşabildiğiniz hedef kitlenin mümkün oldukça büyük bir kesimine ulaşmadan, karlılığınızı ve satış hacminizi artırmak zorlaşacaktır.

Trendlerin devamlı değişmesi

Tüketicilerin alışveriş trendleri sürekli olarak değişebiliyor. Bu da belli bir ürün gamına sadık kalan firmaları uzun vadede zorlayabiliyor. Bir dönem popüler olan ürünler, bir süre sonra tüketicilerin ilgi alanından çıkabilir. Bu sebeple de dikey e-ticaret firmalarının ürün gamlarını zaman içerisinde değiştirmeleri gerekebilir.

İş modelinizi ve ürün gamınızı belirlerken, sadece trendlere odaklanmak uzun vadede bu tür sıkıntılar yaşamanıza neden olabilir. Daha genel ve modası kolay geçmeyecek ürün gamlarına odaklanmak uzun vadede şirketinizin ayakta kalmasını sağlayabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Adwords reklam kampanyalarında sıkça yapılan hatalar
Adwords reklam kampanyalarında sıkça yapılan hatalar
Adwords reklam kampanyaları, Google üzerinden sitenize trafik çekmek ve ürün satışı yapmak için oldukça önemlidir. E-ticaret firmaları için bir hayli önemli bir reklam aracı olan Adwords, doğru kullanıldığında marka ve ürün...
7 Şubat 2017
Sinan Oypan
Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?
Kriz dönemlerinde pazarlama ve reklam verme nasıl yapılmalı?
Son birkaç aydır küresel olarak yaşanan sağlık krizi, firmaların pazarlama ve reklam verme yöntemlerini de değiştirmeye başladı. Yaşanan gelişmeler nedeniyle insanların alışveriş ve yaşam alışkanlıklarının değişmesi...
5 Nisan 2020
Sinan Oypan
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı
Facebook İstatistikler ile ideal paylaşım zamanı yazımıza geçmeden önce; bir önceki yazımızda Facebook üzerinde neden tek bir ideal paylaşım zamanı olmadığını ele almıştık. Dilerseniz aşağıdaki bağlantı üzerinden bu...
9 Mayıs 2017
Sinan Oypan
İçerik pazarlama stratejinizi başarıya ulaştıracak 4 taktik
İçerik pazarlama stratejinizi başarıya ulaştıracak 4 taktik
Pazarlamada son dönemlerde içeriğin gücü bir hayli artmaya başladı. Hem yazılı, hem görsel hem de video içerikler firmaların kendilerini tanıtmalarında ve marka bilinirliklerini artırmada oldukça önemli bir rol...
10 Nisan 2017
Sinan Oypan
B2B ana sayfa tasarımlarında dikkat edilmesi gereken unsurlar
B2B ana sayfa tasarımlarında dikkat edilmesi gereken unsurlar
Ana sayfa tasarımları her web site için oldukça önemlidir. Ziyaretçilerin ilk teması çoğunlukla web sitelerin ana sayfalarıyla olur ve bu sebeple de ana sayfa üzerindeki unsurlar daha kritik bir rol oynar. Ziyaretçileri site üzerinde...
6 Şubat 2018
Sinan Oypan
Home office çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Home office çalışmanın avantaj ve dezavantajları
Home office çalışmak ve home ofis işler son yıllarda birçok işletme tarafından tercih edilmeye başlandı. Özellikle küçük ve yeni kurulan girişimler bir ofis tutmak yerine evden çalışarak işlerini gerçekleştirerek,...
3 Ocak 2020
Sinan Oypan
ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) Nedir ve Nasıl Kayıt Olunur?
ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) Nedir ve Nasıl Kayıt Olunur?
ETBİS Resmî kurumlar, son dönemde ticari faaliyetlerin kontrolünü ve istatistiksel çalışmaların yapılmasını kolaylaştırmak adıma birtakım sistemler geliştiriyor. Yaşanan bu dönüşümün doğrudan e-ticaretle uğraşan...
17 Kasım 2021
Markethinkers
Online Satış Alışveriş Sitesi Kurmak, Açmak
Online Satış Alışveriş Sitesi Kurmak, Açmak
Alışveriş sitesi kurmak için gerekenler nelerdir, e ticaret sitesi nasıl açılır, e ticaret sitesi kurmak maliyeti nedir, internet satış sitesi kurmak için zorunlu yasal ve teknik geliştirmelerde...
28 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
Müşteri ilişkilerinde kurumsal iletişim nasıl olmalı?
Müşteri ilişkilerinde kurumsal iletişim nasıl olmalı?
Müşteri ilişkilerinde kurumsal iletişim, müşteri memnuniyetini artımada ve markanıza olan güveni artırmada önemli bir yeri vardır. Kurumsal diliniz, müşterilerinize olan yaklaşımınızı belirleyecektir. Bu süreçte müşteri...
25 Ağustos 2020
Sinan Oypan
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?
Başarılı Bir İş Planında Neler Olmalıdır?
İş planı ister hizmet ister üretim sektöründe olsun tüm firmalar için oldukça önemli ve gereklidir. Firmalar çoğu zaman finansman ya da sermayedar bulmak için iş planı hazırlarlar, ancak iş planı aslında firmanın iç...
27 Mayıs 2016
Savaş Çetinkaya
Promosyon ürünler ile satışları artırma taktikleri
Promosyon ürünler ile satışları artırma taktikleri
E-ticarette satışları artırmak, yeni kitlelere ulaşmak ve ortalama sepet tutarını artırmak için promosyon ürünler öne çıkartılmaktadır. Promosyonel ürünlerle, tüketicilere fırsatlar ya da kampanyalar sunmak hem kısa hem de...
6 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticarette ürün fotoğraflarının kaliteli olması neden önemli?
E-ticarette ürün fotoğraflarının kaliteli olması neden önemli?
E-ticaret sitenizin ana sayfasını mağazanızın vitrini olarak düşünebilirsiniz. Siteniz üzerindeki ürün fotoğraflarınız da, vitrininizde sergilediğiniz ürünlerdir. Bu nedenle de ürün fotoğraflarına önem vermeniz gerekiyor....
9 Ekim 2016
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin