fbpx

Dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajları nelerdir?

6 Haziran 2017
Sinan Oypan
Dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajları nelerdir?

Türk e-ticaret ekosisteminde önemli bir yere sahip olan firmaların yer aldığı dikey e-ticaret pazarı, son yıllarda daha da önemli bir alan haline gelmeye başlıyor. Dikey e-ticaret firmalarının sayısı artması ve yeni oyuncuların pazara giriş yapmasıyla beraber bu pazar da büyümeye başlıyor.

Geçtiğimiz günlerde özel alışveriş kulüplerinin düşüşünden ve dikey e-ticaret firmalarının yükselişinden bahsetmiştik. Bugünkü rehberimizde de dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajlarını ele alacağız.

Dikey e-ticaret nedir?

Sadece belli bir ürün veya ürün grubuna odaklanmış, daha niş, küçük pazar ve hedef kitlelere ulaşan firmalar dikey e-ticaret alanına girmektedir. Örneğin sadece parfüm satan, sadece telefon aksesuarları satan ya da sadece çanta ve aksesuar satan firmalar dikey e-ticaret firması olarak değerlendirilmektedir.

Bu iş modelinin de kendine göre avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Şimdi de bu önemli noktaları ele alalım.

Dikey e-ticaretin avantajları

Sektöre giriş maliyetleri azdır

Ürün sayısı az olduğu için, yatırım yapılacak olan ürün sayısı azdır. Bu sebeple de ürün stokları oluşturmanın maliyetleri daha az olacaktır. Bazı dikeylerde tek bir üründe farklı çeşit ve model seçenekleri olabilir; ancak yine de ana odak tek bir ürün gamında olacağı için maliyetler daha düşük olur.

Altyapı maliyetleri daha azdır

E-ticaret sitenizin altyapısının da yatay bir e-ticaret sitesine kıyasla daha az masrafı olacaktır. Daha niş ve küçük bir hedef kitleye ulaştığınız için sitenize çekeceğiniz trafik de fazla olmayacağı için, altyapınızın limitlerini çok zorlamanız gerekmez. Site üzerinde çok fazla ürün ve sayfa olmadığı için de sitenizin bakım masraflarını da önemli ölçüde kısabilirsiniz.

Stok ve depo yönetimi daha kolaydır

Az sayıda ürünle ilgilendiğiniz için stok ve depo yönetiminizi de daha rahat bir şekilde yaparsınız. Yanlış ürün gönderme gibi durumlarınız bir hayli azalmış olur ve bu sayede deponuzu daha iyi yönetebilir ve stok takibini daha rahat bir şekilde yapabilirsiniz.

Belli bir dikeydeki önemli ve tek firma olabilirsiniz

Henüz bilinmeyen ya da yeni yeni kendini göstermeye başlayan bir dikeydeki tek veya önemli bir firma olmanız da mümkün. Belli bir dikeyde fazla rekabetin olmaması durumunda, marka bilinirliğinizi daha iyi artırabilir ve bu sayede sektördeki bilinen firma olabilirsiniz. Özellikle rekabeti düşük sektörlere giriş yapmak ve belli bir dikeyde öne çıkmak, bu sektördeki önemli firmalardan biri haline gelmenize yardımcı olabilir.

Rakipleri daha iyi analiz edebilirsiniz

Sektörde yer alan firmalar belli olacağı için bu kişilerin çalışmalarını daha iyi ve rahat bir şekilde inceleyebilirsiniz. Rekabetin fazla olmadığı bir alanda yer aldığınızda rakip analizini yapmanız bir hayli kolaylaşır. Onların çalışmalarını görmek ve incelemek kendi stratejilerinizi geliştirme konusunda size yardımcı olur.

Pazarlama ve reklam çalışmalarınız daha kolay olur

Belli ürün gruplarıyla ilgilendiğiniz için çıkacağınız reklam kampanyalarının sayısı da az olacaktır. Bu durumda da elinizdeki pazarlama ve reklam bütçesini daha iyi yöneterek, reklam kampanyası başına daha fazla ücret ödeyerek, reklamlarınızın daha uzun süre daha geniş kitlelere gösterilmesini sağlayabilirsiniz.

Müşteri hizmet kalitenizi artırabilirsiniz

Daha niş bir kitleye ulaştığınız için, ilgilenmeniz gereken müşteri kitlesini de çok büyük olmayacaktır. Bu durumda da her bir müşterinize daha ilgili yaklaşabilir ve onlara daha iyi müşteri hizmeti sunabilirsiniz. Müşteri hizmet kalitenizi artırmanız da müşteri memnuniyetini artırarak, müşterilerinizin çevrelerine sizi anlatma ihtimalini artırır ve böylelikle tavsiye üzerine yeni müşteriler kazanabilirsiniz.

Dikey e-ticaretin dezavantajları

Geniş kitlelere ulaşmanız zorlaşabilir

Niş ve küçük bir kitleyi ilgilendiren ürünler sattığınız için geniş kitlelere ulaşmanız bir hayli zor olabilir. Bu sebeple de hedef kitlenizi iyi yakalamanız ve mümkün oldukça büyük bir kesime hitap ederek, onları müşteriye dönüştürmeniz gerekir.

Bunu sağlamak için hem müşteri hizmetlerinize odaklanmalı hem de alanınızdaki en iyi ürünleri satmaya özen göstermeniz gerekiyor. Müşteri memnuniyeti sağlamak ve onlara iyi bir hizmet vermek, hitap ettiğiniz kitlenin genişlemesini sağlayacaktır.

Satış ve karlılık az olabilir

Hedef kitlenizin küçük olması, daha az satış yapmanıza neden olabilir. Bu da satış hacimlerinizi ve karlılığınızın düşük olmasına sebep olabilir. Ulaştığınız hedef kitleninin büyük bir kesimine ulaşmak ve müşteri memnuniyetini yüksek tutmak bu açıdan bir hayli önemlidir. Ulaşabildiğiniz hedef kitlenin mümkün oldukça büyük bir kesimine ulaşmadan, karlılığınızı ve satış hacminizi artırmak zorlaşacaktır.

Trendlerin devamlı değişmesi

Tüketicilerin alışveriş trendleri sürekli olarak değişebiliyor. Bu da belli bir ürün gamına sadık kalan firmaları uzun vadede zorlayabiliyor. Bir dönem popüler olan ürünler, bir süre sonra tüketicilerin ilgi alanından çıkabilir. Bu sebeple de dikey e-ticaret firmalarının ürün gamlarını zaman içerisinde değiştirmeleri gerekebilir.

İş modelinizi ve ürün gamınızı belirlerken, sadece trendlere odaklanmak uzun vadede bu tür sıkıntılar yaşamanıza neden olabilir. Daha genel ve modası kolay geçmeyecek ürün gamlarına odaklanmak uzun vadede şirketinizin ayakta kalmasını sağlayabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Dropshipping nedir? | Stoksuz satış nedir?
Dropshipping nedir? | Stoksuz satış nedir?
Dropshipping nedir / stoksuz satış yani stoksuz e ticaret nedir, dropship ne demek, dropshipping avantajları, dropshipping dezavantajları ve dahası bu yazımızda. E-ticaret şirketlerinin ürün satışında kullandığı yöntemlerden biri...
1 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Dijital pazarlama çalışmalarının 4 temel taşı
Dijital pazarlama çalışmalarının 4 temel taşı
Dijital pazarlama çalışmaları için bir strateji oluştururken ana temel taşlar üzerinde durmak ve stratejilerinizi bu temel taşları üzerine koymak alınacak geri dönüşümleri artırır. Tabii ki bu temel taşları oluşturabilmek...
2 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Şirketinizin kredi notunu yükseltmek için yapabileceğiniz çalışmalar
Şirketinizin kredi notunu yükseltmek için yapabileceğiniz çalışmalar
Kredi notu yükseltmek, bankalardan kredi ve kredi kartı alımlarınız sürecindeki etkenlerden biri olduğu için şirketiniz için de önemlidir. Şirketinizin kredi notunu yükseltmeniz, gerekli olan nakit akışını sağlamak ya da işinizi...
30 Mart 2019
Sinan Oypan
Web sitenizde ürün karşılaştırma özelliğini nasıl kullanmalısınız?
Web sitenizde ürün karşılaştırma özelliğini nasıl kullanmalısınız?
E-ticaret sitelerinde ürün karşılaştırma özelliğini kullanıcılara sunmak, satın alma sürecinde tüketicilerin kararlarını daha etkili bir şekilde vermelerini sağlar. Ürün karşılaştırma özelliğini etkili bir şekilde...
25 Aralık 2019
Sinan Oypan
Mobil reklamların e-ticaret firmaları için ne tür avantajları bulunuyor?
Mobil reklamların e-ticaret firmaları için ne tür avantajları bulunuyor?
Mobil cihaz kullanımlarının artması ve mobil internet penatrasyonunun artmasıyla beraber kullanıcıların mobil cihazlar üzerinde geçirdikleri süre artmaya başladı. Masaüstü cihazlar yerine günün her anında internet erişimi...
18 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Başarılı Bir İş Fikri Nasıl Ortaya Çıkar?
Başarılı Bir İş Fikri Nasıl Ortaya Çıkar?
Birçok kişi kendi işini kurmak ister ancak ilk adımın ne olacağını veya nasıl başlamaları gerektiği konusunda tereddüt yaşayabilirler. Bir diğer konu ise iş kurmak için doğru bir zamanın olup olmadığı sorunsalıdır....
12 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
Online market kurmanın avantajları nelerdir?
Online market kurmanın avantajları nelerdir?
Son yıllardaki dijital dönüşümle hayatımıza giren online market uygulamaları corona virüs döneminde hayatımızı kolaylaştıran hizmetlerden biri oldu. Evde kaldığımız süreçte online süpermarket uygulamalarını sıkça tercih...
22 Mayıs 2020
İbrahim Çelebi
Blogunuz için içerik planı yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
Blogunuz için içerik planı yaparken nelere dikkat etmelisiniz?
İçerik pazarlama çalışmaları yaparken bir plana sadık olmanız ve bu plan dahilinde çalışmalarınızı yapmanız, uzun vadede içerik çalışmalarınızın daha sağlıklı olmasına yardımcı olacaktır. Tabii ki içerik planı...
21 Aralık 2016
Sinan Oypan
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 2. Bölüm
Sosyal kanıtı e-ticaret şirketiniz için nasıl kullanabilirsiniz? 2. Bölüm
E-ticaret firmalarının yararlanabileceği pazarlama yöntemlerinden biri de sosyal kanıttır. Farklı hedef kitlelere ulaşmak, mevcut kitlenin marka ile olan görüşlerini olumlu yönde etkilemek ve marka bilinirliğini artırmak için sosyal...
5 Temmuz 2017
Sinan Oypan
Farkında olmadan para kaybetmenize neden olan SEO çalışmaları
Farkında olmadan para kaybetmenize neden olan SEO çalışmaları
SEO çalışmaları doğru yapılmadığında şirketlerin para kaybetmesine ve bu çalışmalardan aldıkları verimin düşük olmasına neden olabilir. Bunun nedeni de arama motorlarının algoritmaları zaman içerisinde güncellenir ve sizin...
25 Nisan 2019
Sinan Oypan
Mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler 1. Bölüm
Mobil uygulama tasarımlarında dikkat edilmesi gerekenler 1. Bölüm
Geçtiğimiz günlerde mobile uyumlu site tasarımlarına neden önem vermeniz gerektiğine ve mobil uygulamaya gerçekten ihtiyacınız olup olmadığı konuları üzerinde bazı bilgiler paylaşmıştık. Aşağıdaki bağlantılardan bu...
15 Mart 2017
Sinan Oypan
Ürünlerinizi sağlam bir şekilde teslim etmenizi sağlayacak paketleme ipuçları
Ürünlerinizi sağlam bir şekilde teslim etmenizi sağlayacak paketleme ipuçları
E-ticarette ürün satma süreci, siparişin sağlam bir şekilde tüketiciye ulaşmasının ardından tamamlanır. Ürünün teslimatı sırasında yaşanabilecek sıkıntılar, siparişin hasarlı bir şekilde ulaşması, yanlış ürün...
2 Ocak 2017
Sinan Oypan