Dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajları nelerdir?

6 Haziran 2017
Sinan Oypan
Dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajları nelerdir?

Türk e-ticaret ekosisteminde önemli bir yere sahip olan firmaların yer aldığı dikey e-ticaret pazarı, son yıllarda daha da önemli bir alan haline gelmeye başlıyor. Dikey e-ticaret firmalarının sayısı artması ve yeni oyuncuların pazara giriş yapmasıyla beraber bu pazar da büyümeye başlıyor.

Geçtiğimiz günlerde özel alışveriş kulüplerinin düşüşünden ve dikey e-ticaret firmalarının yükselişinden bahsetmiştik. Bugünkü rehberimizde de dikey e-ticaretin avantaj ve dezavantajlarını ele alacağız.

Dikey e-ticaret nedir?

Sadece belli bir ürün veya ürün grubuna odaklanmış, daha niş, küçük pazar ve hedef kitlelere ulaşan firmalar dikey e-ticaret alanına girmektedir. Örneğin sadece parfüm satan, sadece telefon aksesuarları satan ya da sadece çanta ve aksesuar satan firmalar dikey e-ticaret firması olarak değerlendirilmektedir.

Bu iş modelinin de kendine göre avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Şimdi de bu önemli noktaları ele alalım.

Dikey e-ticaretin avantajları

Sektöre giriş maliyetleri azdır

Ürün sayısı az olduğu için, yatırım yapılacak olan ürün sayısı azdır. Bu sebeple de ürün stokları oluşturmanın maliyetleri daha az olacaktır. Bazı dikeylerde tek bir üründe farklı çeşit ve model seçenekleri olabilir; ancak yine de ana odak tek bir ürün gamında olacağı için maliyetler daha düşük olur.

Altyapı maliyetleri daha azdır

E-ticaret sitenizin altyapısının da yatay bir e-ticaret sitesine kıyasla daha az masrafı olacaktır. Daha niş ve küçük bir hedef kitleye ulaştığınız için sitenize çekeceğiniz trafik de fazla olmayacağı için, altyapınızın limitlerini çok zorlamanız gerekmez. Site üzerinde çok fazla ürün ve sayfa olmadığı için de sitenizin bakım masraflarını da önemli ölçüde kısabilirsiniz.

Stok ve depo yönetimi daha kolaydır

Az sayıda ürünle ilgilendiğiniz için stok ve depo yönetiminizi de daha rahat bir şekilde yaparsınız. Yanlış ürün gönderme gibi durumlarınız bir hayli azalmış olur ve bu sayede deponuzu daha iyi yönetebilir ve stok takibini daha rahat bir şekilde yapabilirsiniz.

Belli bir dikeydeki önemli ve tek firma olabilirsiniz

Henüz bilinmeyen ya da yeni yeni kendini göstermeye başlayan bir dikeydeki tek veya önemli bir firma olmanız da mümkün. Belli bir dikeyde fazla rekabetin olmaması durumunda, marka bilinirliğinizi daha iyi artırabilir ve bu sayede sektördeki bilinen firma olabilirsiniz. Özellikle rekabeti düşük sektörlere giriş yapmak ve belli bir dikeyde öne çıkmak, bu sektördeki önemli firmalardan biri haline gelmenize yardımcı olabilir.

Rakipleri daha iyi analiz edebilirsiniz

Sektörde yer alan firmalar belli olacağı için bu kişilerin çalışmalarını daha iyi ve rahat bir şekilde inceleyebilirsiniz. Rekabetin fazla olmadığı bir alanda yer aldığınızda rakip analizini yapmanız bir hayli kolaylaşır. Onların çalışmalarını görmek ve incelemek kendi stratejilerinizi geliştirme konusunda size yardımcı olur.

Pazarlama ve reklam çalışmalarınız daha kolay olur

Belli ürün gruplarıyla ilgilendiğiniz için çıkacağınız reklam kampanyalarının sayısı da az olacaktır. Bu durumda da elinizdeki pazarlama ve reklam bütçesini daha iyi yöneterek, reklam kampanyası başına daha fazla ücret ödeyerek, reklamlarınızın daha uzun süre daha geniş kitlelere gösterilmesini sağlayabilirsiniz.

Müşteri hizmet kalitenizi artırabilirsiniz

Daha niş bir kitleye ulaştığınız için, ilgilenmeniz gereken müşteri kitlesini de çok büyük olmayacaktır. Bu durumda da her bir müşterinize daha ilgili yaklaşabilir ve onlara daha iyi müşteri hizmeti sunabilirsiniz. Müşteri hizmet kalitenizi artırmanız da müşteri memnuniyetini artırarak, müşterilerinizin çevrelerine sizi anlatma ihtimalini artırır ve böylelikle tavsiye üzerine yeni müşteriler kazanabilirsiniz.

Dikey e-ticaretin dezavantajları

Geniş kitlelere ulaşmanız zorlaşabilir

Niş ve küçük bir kitleyi ilgilendiren ürünler sattığınız için geniş kitlelere ulaşmanız bir hayli zor olabilir. Bu sebeple de hedef kitlenizi iyi yakalamanız ve mümkün oldukça büyük bir kesime hitap ederek, onları müşteriye dönüştürmeniz gerekir.

Bunu sağlamak için hem müşteri hizmetlerinize odaklanmalı hem de alanınızdaki en iyi ürünleri satmaya özen göstermeniz gerekiyor. Müşteri memnuniyeti sağlamak ve onlara iyi bir hizmet vermek, hitap ettiğiniz kitlenin genişlemesini sağlayacaktır.

Satış ve karlılık az olabilir

Hedef kitlenizin küçük olması, daha az satış yapmanıza neden olabilir. Bu da satış hacimlerinizi ve karlılığınızın düşük olmasına sebep olabilir. Ulaştığınız hedef kitleninin büyük bir kesimine ulaşmak ve müşteri memnuniyetini yüksek tutmak bu açıdan bir hayli önemlidir. Ulaşabildiğiniz hedef kitlenin mümkün oldukça büyük bir kesimine ulaşmadan, karlılığınızı ve satış hacminizi artırmak zorlaşacaktır.

Trendlerin devamlı değişmesi

Tüketicilerin alışveriş trendleri sürekli olarak değişebiliyor. Bu da belli bir ürün gamına sadık kalan firmaları uzun vadede zorlayabiliyor. Bir dönem popüler olan ürünler, bir süre sonra tüketicilerin ilgi alanından çıkabilir. Bu sebeple de dikey e-ticaret firmalarının ürün gamlarını zaman içerisinde değiştirmeleri gerekebilir.

İş modelinizi ve ürün gamınızı belirlerken, sadece trendlere odaklanmak uzun vadede bu tür sıkıntılar yaşamanıza neden olabilir. Daha genel ve modası kolay geçmeyecek ürün gamlarına odaklanmak uzun vadede şirketinizin ayakta kalmasını sağlayabilir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Markanız için hangi sosyal ağın daha uygun olduğunu nasıl bulunur?
Markanız için hangi sosyal ağın daha uygun olduğunu nasıl bulunur?
Sosyal medya pazarlama çalışmaları yaparken doğru bir mecrada yer almak, hem verdiğiniz emeğin hem de bu işler için ayırdığınız bütçenin karşılığını daha iyi bir şekilde almanızı sağlar. Her firma her mecrada...
19 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Yeni bir iş kurarken özellikle üstünde durmanız gereken 5 unsur
Yeni bir iş kurarken özellikle üstünde durmanız gereken 5 unsur
Yeni bir girişim kurmadan önce bazı ön çalışmalar yapmak gerekebiliyor. Bu ön çalışmalarda şirketinizle ilgili birçok detayı belirlemeniz ve nasıl bir yol izlemeniz gerektiğini planlamalısınız. Sıfırdan bir girişim kurmak...
28 Kasım 2016
Sinan Oypan
Sipariş detaylarıyla müşteri memnuniyetini nasıl artırabilirsiniz?
Sipariş detaylarıyla müşteri memnuniyetini nasıl artırabilirsiniz?
E-ticarette müşteri memnuniyetini artırmak için yapabileceğiniz çalışmalardan biri de siparişler üzerinde özellikle çalışarak müşterilere özel çalışmalar yapmak olacaktır. Siparişleri detaylandırmak, hem sipariş...
26 Şubat 2017
Sinan Oypan
ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) nedir ve nasıl kayıt olunur?
ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) nedir ve nasıl kayıt olunur?
Elektronik ticaret bilgi sistemi etbis nedir, etbis kayıt nasıl yapılır, internetten satış yapan firmaların etbis tebliğ sürecinde yapması gerekenler ve daha fazlası bu e ticaret rehberimizde. İnternetten alışverişlerde tüketiciyi...
13 Aralık 2017
Sinan Oypan
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
E-ticarette A/B testleri ile ilgili bilmeniz gerekenler
A/B testleri e-ticarette birçok farklı amaç için kullanılıyor. Herhangi bir eylemi farklı yollardan ele alarak, en iyi sonuçları ve performansı gösteren versiyonu bulmak için bu testlerden yararlanılıyor. A/B testlerinizi daha iyi...
25 Ocak 2018
Sinan Oypan
Başarılı bir sosyal medya kampanya nasıl yapılır?
Başarılı bir sosyal medya kampanya nasıl yapılır?
Sosyal medya kampanya çalışmaları, marka ve ürün tanıtımları yaparken, yeni hedef kitlelere ulaşmak için de e-ticaret firmaları için önemli. Doğru kampanya çalışmaları yapıldığında, alınan geri dönüşüm ve etkileşimler...
1 Nisan 2020
Sinan Oypan
Sepete ekleme oranlarının e-ticaret siteniz hakkında verdiği 4 bilgi
Sepete ekleme oranlarının e-ticaret siteniz hakkında verdiği 4 bilgi
E-ticaret sitenizin durumunu ve yaptığınız yatırımların getirisini bilmeniz bir hayli önemlidir. Bu analizleri yapmak için de farklı kriterleri incelemeniz gerekir. Bu kriterlerden biri de sepete ekleme oranlarınızdır. Sepete...
14 Haziran 2017
Sinan Oypan
Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
Neden hem SEO hem de sosyal medya pazarlamaya önem vermelisiniz? - 1. Bölüm
E-ticaret şirketinizin marka bilinirliğini ve internet üzerindeki görünürlüğünü artırmak için SEO ve SMM’e (sosyal medya pazarlama) ihtiyacınız vardır. Sosyal medya pazarlama birçok e-ticaret firmasının yapmakta olduğu...
20 Eylül 2017
Sinan Oypan
Sosyal medya yönetiminde süreklilik neden önemli?
Sosyal medya yönetiminde süreklilik neden önemli?
Sosyal medya pazarlaması ile ilgili yazılarımızda devamlı olarak bahsettiğimiz konulardan biri de yaptığınız çalışmaların sürekliliğinin olması oldu. Süreklilik, sosyal medyadaki başarınız için oldukça önemli bir...
12 Kasım 2016
Sinan Oypan
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni girişimlerin e-ticarette sıkça yaptığı hatalar
Yeni bir girişim başlatma ve internet üzerinden ürünlerinizi satışa çıkartma fikri cazip olsa da şirketinizi ilk açtığınız zamanlarda özellikle dikkat etmeniz gereken bir takım unsurlar bulunur. Doğru planların ve stratejilerin...
5 Haziran 2018
Sinan Oypan
Aynı gün kargo gönderimleri yapmak neden önemli ve buna nasıl hazırlanabilirsiniz?
Aynı gün kargo gönderimleri yapmak neden önemli ve buna nasıl hazırlanabilirsiniz?
E-ticarette kargo gönderim süreleri ve ücretleri tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler arasında yer alıyor. Bundan birkaç yıl önce kargo gönderim süreleri konusunda kullanıcılar daha uzun süre beklemeye...
17 Temmuz 2018
Sinan Oypan
Bir sonraki e-posta kampanyanızda deneyebileceğiniz 5 taktik
Bir sonraki e-posta kampanyanızda deneyebileceğiniz 5 taktik
E-posta pazarlama çalışmalarınızı düzenli olarak geliştirmek ve farklı stratejilerle bu çalışmaları desteklemek, uzun vadede e-posta çalışmalarınızdan alacağınız geri dönüşümleri de olumlu bir şekilde etkileyecektir....
22 Ağustos 2017
Sinan Oypan
E-ticareti Ücretsiz Deneyin