Dijital pazarlamada hikayecilik nasıl kullanılır?

16 Mart 2020
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada hikayecilik nasıl kullanılır?
Dijital pazarlama çalışmalarında hikayecilik, marka ve ürüne talep yaratmayı sağlarken, reklam ve pazarlama çalışmalarının da daha ilgi çekici olmasını sağlar. Tüketiciler, sıradan bir ürün fotoğrafı ya da videosunu izleyerek, bir üründen etkilenmedikleri için onlara farklı bir şekilde yaklaşmanız gerekir. Bu noktada da hikaye anlatımı önemli bir görevi üstlenmektedir. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Hikayecilik çalışmalarının temel unsurları

Hikayecilik çalışmaları yapmadan önce bu çalışmaların temel unsurlarını anlamanız, pazarlama çalışmalarınıza bunları daha rahat eklemenizi sağlar. Bu temel unsurlar da şu şekildedir:

Kişiselleştirme

Genel geçerli bir konu üzerinden bir ürünü tanıtmak, tüketicileri yakalamanızı sağlamayacaktır. Bu sebeple de kişiselleştirme yaparak, tüketicilerle aranızda bir bağ kurmanız gerekir. Bahsettiğiniz konu, bir şekilde hitap ettiğiniz hedef kitle ilgili olmalı. Tüketiciler bir şekilde kendilerinden bir şeyler bulabilmeliler. Bu nedenle de kişiselleştirmeyi unutmamalısınız.

Duygular

İyi bir hikaye anlatımında duyguları öne çıkartmak önemlidir. Bir filmi ele aldığınızda, sizi en çok içine çeken senaryolarda kendinizden bir şeyler bulmanın yanı sıra senaryo sizin birçok duygunuza aynı anda hitap etmektedir. Yaptığınız pazarlama çalışmalarında tüketicilere ulaşmak için onların duygularına hitap etmeniz gerekir. Bu onların yaşadıkları sorunlara değinmek olabileceği gibi onların hayatlarında isteyecekleri duyguları o an yansıtmak da olabilir. Birden fazla duyguya hitap etmeniz onların, kendilerini markanıza daha yakın hissetmelerini sağlar. İlgili rehber: E-ticarette duygusal pazarlamayı nasıl kullanabilirsiniz?

İlgili verileri toplayın

Tüketicilere ulaşabilmek, onların ilgisini çekerek, empati kurmalarını sağlamak; aynı zamanda da markanıza güvenmeleri için reklam ve pazarlama içeriklerinizle ilgili olan verileri de toplayarak, kampanyalarınızda bu verileri kullanın. Ürününüzün çözdüğü bir problemden bahsederek, bu verileri kullanmanız güven duygusunu da tetiklemenizi sağlayacaktır. Ne kadar çok gerçek veri sunarsanız, hikayenizi de sağlam temeller üzerine kurmuş olursunuz.

Hikayecilik çalışmaları nasıl yapılır?

Klasik kahraman ve kötü karakter kurgusundan yararlanın

Hikayecilik çalışmalarınızı yaparken, bir senaryo üzerinden markanızı tanıtma yoluna gidebilirsiniz. Yine filmleri göz önünde tutacak olursak, en klasik senaryolardan biri olan ve iyi ile kötünün savaşını ele alabiliriz. İyi karakterin (hedef kitleniz), yaşadığı problemlerle (kötü karakter) ilgili sorunlarını ele alan bir hikaye üzerinden hikayeciliği kullanabilirsiniz. Hazırladığınız kurguda, iyi karakterin hayatını kolaylaştırma ve yaşadığı problemleri çözmek için nasıl bir yoldan geçtiğini ele alarak, kurgunuzu şekillendirebilirsiniz.

Bir trajediyi ele alın

Duygusal pazarlama çalışmalarında sıklıkla kullanılan yöntemlerden biri de bir trajedi üzerinden hikayecilik yapmaktır. Trajediler, tüketicileri birbirlerine bağlarken, konuya olan duyarlılıklarını da ortaya koymaktadır. Bu nedenle de hikaye anlatımı sürecinde tüketicilerin yaşadığı büyük problemleri ve onları üzen olayları da ele alarak, kurgularınızı yapabilirsiniz. İlgili rehber: Blogunuzda duygusal içerik formatından nasıl yararlanabilirsiniz? Tabii ki büyük trajedilerden bahsetmek ya da bunlardan aşırıya faydalanmaya çalışmak marka imajınızı zedeleyebileceği için bu konuda dikkatli ilerlemeniz, seçtiğiniz konulara özellikle dikkat etmeniz gerekir.

Markayı vurgulamama

Tüketiciler kendilerini belli bir duygu ve hikaye ile özdeşleştirmek isterler. Sürekli olarak markaların reklamlarını gördükleri için bir süre sonra markalara karşı duyarsızlaşırlar. Bazen de daha önemli bir konuyu vurgulamak için markanın kimi zaman geri planda kalması gerekir. Hikayecilik çalışmalarınızda, önemli konulara değinmek ya da tüketicilerin yaşadıkları sorunun aslında markanın kendinden önemli olduğunu vurgulamak için hikayelerinizde markanızı daha geri planda tutan senaryolar hazırlayarak, tüketicilere verdiğiniz değeri gösteren içerikler hazırlayabilirsiniz.

İlgili olanla beklenmedik ögeleri birleştirin

Bu başlığı bir örnek ile anlatmak daha etkili olacağı için geçtiğimiz yıllarda “Milka” isimli çikolata firmasının yaptığı pazarlama çalışmalarını ele alalım. Alp Dağları’nda geçen, tazelik, canlılık, çayırlar ve ineklerin olduğu birçok reklam kampanyası ile öne çıktılar. Burada dağlar, çayırlar ve inekler, marka ve ürünle oldukça ilgili olan unsurlardı; ancak beklenmedik olan ise Milka’nın “mor ineği” idi. Kimse böyle bir detay beklemediği için mor inek artık Milka ile özdeşleşmişti. İlgili olan unsurlarla beklenmedik unsurları bu şekilde kullanmak, marka ve ürünleri tüketicilerin aklına daha iyi kazımanıza yardımcı olur.

Tüketicilerin değerlerini marka vizyonunuzla birleştirin

Tüketicilere hitap edebilmek ve onların empatisini kazanabilmek için, onların değerleri ile yansıttığınız vizyonu da aynı çizgide tutmanız gerekir. Bu paralelliğin olmaması, çalışmalarınızın beklenen sonucu vermemesine neden olabilir. Pazarlama konusunda dünyadaki en başarılı firmalardan biri olan Nike, reklam kampanyalarında sadece markanın logosunu göstererek, firma adından bahsetmez. Burada gerçek kişilerin yaşadıkları problemler, onların günlük hayatlarını, aldıkları kararların onları nasıl etkilediğini, başka bir deyişlede onların değerlerini ve hislerini ortaya koyar. Bu nedenle de tüketiciler bir markadan ziyade, ortadaki hikayeye ve duruma odaklanmış olurlar. Kendilerinden bir şeyler buldukları için de farkında olmadan markanın hayranı olmaya başlarlar. Bu çalışmalarınızda hedef kitleniz için önemli olan değerleri bularak, reklam ve pazarlama çalışmalarınızda bu değerlere ağırlık vermeniz, marka fanları yaratmanıza da yardımcı olacaktır.

Hikayecilik ile ilgili sık sorulan sorular

Hikayecilik nedir?

Dijital pazarlamada hikayecilik, bir ürün, hizmet ya da markayla ilgili olan pazarlama ve reklam çalışmalarını bir hikaye kurgusu ile anlatarak tüketicilere ulaştırmak olarak tanımalanabilir. Tanıtımı yapılacak olan içeriğin, ürün ya da markanın bir hikaye ile özdeşleştirilmesi, tanıtımın daha akılda kalıcı olmasını sağlarken, tüketicilerin de bu hikayeyle bir bağ kurmalarını sağlar. Hikaye anlatımı, tüketicilerin duygularına hitap edebileceği gibi onların empati yapmalarını da sağlar.

Pazarlamada hikayecilik neden önemli?

Günümüzde tüketiciler, günün her anı birçok reklamla karşılaşmakta. TV, radyo, sosyal medya, sokaktaki bilboardlar, dergiler, gazeteler gibi günlük hayatın her alanında tüketicilerin karşısına bu reklamlar çıkmata. Hikayecilik size bu rekabetin içerisinde öne çıkma fırsatı sunar. Bu sebeple de önemlidir. Bunun yanı sıra bir ürüne talep yaratmak, ürünün tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünü göstermek için önemli bir yere sahip olduğu gibi, tüketicilerin doğrudan duygularına hitap ederek, ürünler için belli bir talep yaratmak için de önemlidir.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

2019’da radarınızda olması gereken dijital pazarlama trendleri
2019’da radarınızda olması gereken dijital pazarlama trendleri
2019’da dijital pazarlama trendleri yine değişiklik gösterecek; ancak 2018’da popülerleşmeye başlayan bazı akımların 2019’da da popülerliği devam ediyor olacak. 2019’un dijital pazarlama trendlerini ele aldığımızda,...
18 Aralık 2018
Sinan Oypan
Sosyal medya pazarlamada mutlaka yapmanız gereken çalışmalar
Sosyal medya pazarlamada mutlaka yapmanız gereken çalışmalar
Her firma sosyal medya üzerinde varlık gösteriyor; ancak her firma bu mecralarda üzerinden bekledikleri geri dönüşleri alamıyor. Sosyal medya yönetiminde özellikle dikkat edilmesi gereken bir takım hususlar bulunuyor. Sosyal medya...
3 Nisan 2017
Sinan Oypan
2021 Yılında E-ticarete Başlamanız İçin 10 Sebep
2021 Yılında E-ticarete Başlamanız İçin 10 Sebep
E-Ticaret Neden Önemlidir? İnternet ticareti olarak tanımlanabilen e-ticaret ya da e-ihracat, dijital platformları kullanarak çeşitli mal ve hizmetlerin alım satım işlemlerini ifade etmektedir. Fiziksel olarak kullanabileceğimiz ya da...
8 Şubat 2021
Markethinkers
E-Ticarette Lojistik İle İlgili İpuçları
E-Ticarette Lojistik İle İlgili İpuçları
E-ticaret, pek çok noktada geleneksel ticaretten ayrılır. İki iş modeli arasındaki en önemli farklardan biri, mekâna olan bağlılıktan ileri gelir. Yani geleneksel ticaret; mağaza ya da market gibi fiziksel alanlarda yapılırken...
15 Mart 2022
Markethinkers
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette strateji planı nedir ve nasıl hazırlanır?
E-ticarette bir strateji planı ya da bir diğer adıyla stratejik planlama yapmak, uzun vadede şirketin hedeflerine daha hızlı bir şekilde ulaşmasına yardımcı olur. Strateji planı hazırlamak ilk etapta biraz vakit alabilir; ancak uzun...
17 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Sosyal medya paylaşımı için en uygun zaman nasıl bulunur?
Sosyal medya paylaşımı için en uygun zaman nasıl bulunur?
Sosyal medya yönetimindeki en önemli unsurlardan biri de doğru zamanda paylaşım yaparak, daha fazla kişiye ulaşmak ve etkileşimi artırmaktır. Tabii ki bunu yapmak için bazı testler ve analizler yapmanız gerekiyor. Sosyal...
18 Ağustos 2016
Sinan Oypan
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
Fiziki mağazalar, e-ticaret firmalarından birçok konuda ders alabilecekleri gibi, e-ticaret siteleri de fiziki mağaza yönetimi konusundan birçok şey öğrenebilir. Fiziki mağaza yönetimi, e-ticarete kıyasla çok uzun süredir yapılmakta...
28 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşmada renklerin psikolojisi (İnfografik)
Pazarlama ve markalaşma sürecinde kullanılan renkler, tüketicilere farklı mesajlar verir. Bu gizli mesajlar, marka ile ilgili bazı fikirlerin kullanıcıların kafasında oluşmasını sağlar. Doğru kullanılan renkler hem pazarlama...
1 Aralık 2017
Sinan Oypan
Kısa mesaj reklamları yaparken kullanabileceğiniz taktikleri
Kısa mesaj reklamları yaparken kullanabileceğiniz taktikleri
Kısa mesaj reklamlar, tüketicilere ulaşmak için hem fiziksel hem de online mağazalar tarafından sıklıkla kullanılan reklam yöntemlerinden biri. Kısa mesajlarla ile tüketicilere reklam gösterimleri yaparken dikkat etmeniz gereken bazı...
18 Şubat 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizde müşteri memnuniyetini nasıl sağlarsınız?
E-ticaret sitenizde müşteri memnuniyetini nasıl sağlarsınız?
Tüm işletmeleri başarıya ulaştıracak en önemli faktör müşteri memnuniyetidir. Satın aldığı ürün ya da hizmetten memnun olan müşteri, işletmenin diğer potansiyel müşteriler tarafından da tanınmasını sağlar ve bu sayede...
12 Temmuz 2016
Savaş Çetinkaya
SEO çalışmalarınızda doğru yapmanız gereken 6 bölüm
SEO çalışmalarınızda doğru yapmanız gereken 6 bölüm
SEO çalışmaları doğru yapıldığında iyi sonuçlar vermeye başlar. Yanlış uygulanan çalışmalar zaman ve para kaybına sebep olacağı için doğru stratejileri belirleyerek bu stratejileri zamanında ve uygun bir şekilde uygulamak...
4 Haziran 2018
Sinan Oypan
Google Anket Nedir? Nasıl Yapılır?
Google Anket Nedir? Nasıl Yapılır?
Herhangi bir konu hakkında diğer insanların fikrini sormak her zaman iyi ve faydalıdır. Sürece dâhil olan herkesin içine sinen bir karar almak ya da kafa karışıklığı yaşanan anlarda ideal yolu bulmak böylece mümkün olur. Bunu...
15 Nisan 2022
Markethinkers
Detaylı Bilgi İçin Arayın