Dijital pazarlamada hikayecilik nasıl kullanılır?

16 Mart 2020
Sinan Oypan
Dijital pazarlama çalışmalarında hikayecilik, marka ve ürüne talep yaratmayı sağlarken, reklam ve pazarlama çalışmalarının da daha ilgi çekici olmasını sağlar. Tüketiciler, sıradan bir ürün fotoğrafı ya da videosunu izleyerek, bir üründen etkilenmedikleri için onlara farklı bir şekilde yaklaşmanız gerekir. Bu noktada da hikaye anlatımı önemli bir görevi üstlenmektedir. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Hikayecilik çalışmalarının temel unsurları

Hikayecilik çalışmaları yapmadan önce bu çalışmaların temel unsurlarını anlamanız, pazarlama çalışmalarınıza bunları daha rahat eklemenizi sağlar. Bu temel unsurlar da şu şekildedir:

Kişiselleştirme

Genel geçerli bir konu üzerinden bir ürünü tanıtmak, tüketicileri yakalamanızı sağlamayacaktır. Bu sebeple de kişiselleştirme yaparak, tüketicilerle aranızda bir bağ kurmanız gerekir. Bahsettiğiniz konu, bir şekilde hitap ettiğiniz hedef kitle ilgili olmalı. Tüketiciler bir şekilde kendilerinden bir şeyler bulabilmeliler. Bu nedenle de kişiselleştirmeyi unutmamalısınız.

Duygular

İyi bir hikaye anlatımında duyguları öne çıkartmak önemlidir. Bir filmi ele aldığınızda, sizi en çok içine çeken senaryolarda kendinizden bir şeyler bulmanın yanı sıra senaryo sizin birçok duygunuza aynı anda hitap etmektedir. Yaptığınız pazarlama çalışmalarında tüketicilere ulaşmak için onların duygularına hitap etmeniz gerekir. Bu onların yaşadıkları sorunlara değinmek olabileceği gibi onların hayatlarında isteyecekleri duyguları o an yansıtmak da olabilir. Birden fazla duyguya hitap etmeniz onların, kendilerini markanıza daha yakın hissetmelerini sağlar. İlgili rehber: E-ticarette duygusal pazarlamayı nasıl kullanabilirsiniz?

İlgili verileri toplayın

Tüketicilere ulaşabilmek, onların ilgisini çekerek, empati kurmalarını sağlamak; aynı zamanda da markanıza güvenmeleri için reklam ve pazarlama içeriklerinizle ilgili olan verileri de toplayarak, kampanyalarınızda bu verileri kullanın. Ürününüzün çözdüğü bir problemden bahsederek, bu verileri kullanmanız güven duygusunu da tetiklemenizi sağlayacaktır. Ne kadar çok gerçek veri sunarsanız, hikayenizi de sağlam temeller üzerine kurmuş olursunuz.

Hikayecilik çalışmaları nasıl yapılır?

Klasik kahraman ve kötü karakter kurgusundan yararlanın

Hikayecilik çalışmalarınızı yaparken, bir senaryo üzerinden markanızı tanıtma yoluna gidebilirsiniz. Yine filmleri göz önünde tutacak olursak, en klasik senaryolardan biri olan ve iyi ile kötünün savaşını ele alabiliriz. İyi karakterin (hedef kitleniz), yaşadığı problemlerle (kötü karakter) ilgili sorunlarını ele alan bir hikaye üzerinden hikayeciliği kullanabilirsiniz. Hazırladığınız kurguda, iyi karakterin hayatını kolaylaştırma ve yaşadığı problemleri çözmek için nasıl bir yoldan geçtiğini ele alarak, kurgunuzu şekillendirebilirsiniz.

Bir trajediyi ele alın

Duygusal pazarlama çalışmalarında sıklıkla kullanılan yöntemlerden biri de bir trajedi üzerinden hikayecilik yapmaktır. Trajediler, tüketicileri birbirlerine bağlarken, konuya olan duyarlılıklarını da ortaya koymaktadır. Bu nedenle de hikaye anlatımı sürecinde tüketicilerin yaşadığı büyük problemleri ve onları üzen olayları da ele alarak, kurgularınızı yapabilirsiniz. İlgili rehber: Blogunuzda duygusal içerik formatından nasıl yararlanabilirsiniz? Tabii ki büyük trajedilerden bahsetmek ya da bunlardan aşırıya faydalanmaya çalışmak marka imajınızı zedeleyebileceği için bu konuda dikkatli ilerlemeniz, seçtiğiniz konulara özellikle dikkat etmeniz gerekir.

Markayı vurgulamama

Tüketiciler kendilerini belli bir duygu ve hikaye ile özdeşleştirmek isterler. Sürekli olarak markaların reklamlarını gördükleri için bir süre sonra markalara karşı duyarsızlaşırlar. Bazen de daha önemli bir konuyu vurgulamak için markanın kimi zaman geri planda kalması gerekir. Hikayecilik çalışmalarınızda, önemli konulara değinmek ya da tüketicilerin yaşadıkları sorunun aslında markanın kendinden önemli olduğunu vurgulamak için hikayelerinizde markanızı daha geri planda tutan senaryolar hazırlayarak, tüketicilere verdiğiniz değeri gösteren içerikler hazırlayabilirsiniz.

İlgili olanla beklenmedik ögeleri birleştirin

Bu başlığı bir örnek ile anlatmak daha etkili olacağı için geçtiğimiz yıllarda “Milka” isimli çikolata firmasının yaptığı pazarlama çalışmalarını ele alalım. Alp Dağları’nda geçen, tazelik, canlılık, çayırlar ve ineklerin olduğu birçok reklam kampanyası ile öne çıktılar. Burada dağlar, çayırlar ve inekler, marka ve ürünle oldukça ilgili olan unsurlardı; ancak beklenmedik olan ise Milka’nın “mor ineği” idi. Kimse böyle bir detay beklemediği için mor inek artık Milka ile özdeşleşmişti. İlgili olan unsurlarla beklenmedik unsurları bu şekilde kullanmak, marka ve ürünleri tüketicilerin aklına daha iyi kazımanıza yardımcı olur.

Tüketicilerin değerlerini marka vizyonunuzla birleştirin

Tüketicilere hitap edebilmek ve onların empatisini kazanabilmek için, onların değerleri ile yansıttığınız vizyonu da aynı çizgide tutmanız gerekir. Bu paralelliğin olmaması, çalışmalarınızın beklenen sonucu vermemesine neden olabilir. Pazarlama konusunda dünyadaki en başarılı firmalardan biri olan Nike, reklam kampanyalarında sadece markanın logosunu göstererek, firma adından bahsetmez. Burada gerçek kişilerin yaşadıkları problemler, onların günlük hayatlarını, aldıkları kararların onları nasıl etkilediğini, başka bir deyişlede onların değerlerini ve hislerini ortaya koyar. Bu nedenle de tüketiciler bir markadan ziyade, ortadaki hikayeye ve duruma odaklanmış olurlar. Kendilerinden bir şeyler buldukları için de farkında olmadan markanın hayranı olmaya başlarlar. Bu çalışmalarınızda hedef kitleniz için önemli olan değerleri bularak, reklam ve pazarlama çalışmalarınızda bu değerlere ağırlık vermeniz, marka fanları yaratmanıza da yardımcı olacaktır.

Hikayecilik ile ilgili sık sorulan sorular

Hikayecilik nedir?

Dijital pazarlamada hikayecilik, bir ürün, hizmet ya da markayla ilgili olan pazarlama ve reklam çalışmalarını bir hikaye kurgusu ile anlatarak tüketicilere ulaştırmak olarak tanımalanabilir. Tanıtımı yapılacak olan içeriğin, ürün ya da markanın bir hikaye ile özdeşleştirilmesi, tanıtımın daha akılda kalıcı olmasını sağlarken, tüketicilerin de bu hikayeyle bir bağ kurmalarını sağlar. Hikaye anlatımı, tüketicilerin duygularına hitap edebileceği gibi onların empati yapmalarını da sağlar.

Pazarlamada hikayecilik neden önemli?

Günümüzde tüketiciler, günün her anı birçok reklamla karşılaşmakta. TV, radyo, sosyal medya, sokaktaki bilboardlar, dergiler, gazeteler gibi günlük hayatın her alanında tüketicilerin karşısına bu reklamlar çıkmata. Hikayecilik size bu rekabetin içerisinde öne çıkma fırsatı sunar. Bu sebeple de önemlidir. Bunun yanı sıra bir ürüne talep yaratmak, ürünün tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünü göstermek için önemli bir yere sahip olduğu gibi, tüketicilerin doğrudan duygularına hitap ederek, ürünler için belli bir talep yaratmak için de önemlidir.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Alibaba Aliexpress Satış Yapmak Rehberi 2020
Aliexpress satış yapmak / Alibaba satış yapmak rehberimize hoşgeldiniz. Alibaba mağaza açmak / aliexpress mağaza açma diğer bir deyişle Alibaba dükkan açmak / aliexpress dükkan açmak ile ilgili tüm merak ettikleriniz bu e-ticaret...
9 Mayıs 2019
Sinan Oypan
Kargo sürecinde müşterileri mutsuz eden 3 durum
E-ticarette müşteri memnuniyetini sağlamak için en önemli unsurlardan biri de kargo ve kargo sürecinin yönetilmesi. Bu süreçte sorun yaşanmaması ve mümkün olan en kısa sürede kargonun, alıcıya teslim edilmesi, müşterilerin...
24 Aralık 2016
Sinan Oypan
Bayram kampanyaları ile satışlarınızı artıracak taktikler
Bayram kampanyaları, tatil dönemlerinde e-ticaret sitenize tüketiciler çekmek için iyi ve etkili satış taktikleri arasında yer alıyor. Bayram ve tatil dönemlerinde tüketiciler, hem kendileri hem de sevdikleri için alışveriş...
16 Temmuz 2020
Sinan Oypan
Sosyal medyada içerik paylaşım sıklığı nasıl planlanır?
Sosyal medyada içerik paylaşım sıklığı, hesaplarınızı büyütme ve kullanıcılarla etkileşimi artırmak için önemli konulardan biridir. Paylaşımlarınızı düzenli bir şekilde yapmanın yanı sıra belli bir rutinde yapmanız,...
23 Eylül 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizi Black Friday indirimlerine nasıl hazırlayabilirsiniz?
Black Friday indirimleri tüm dünyada tüketicilerin merakla beklediği konular arasında yer alıyor. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de de internet üzerinde yapılmaya başlanan Black Friday indirimleri, tüketicilerin ilgisini çekmeyi...
3 Kasım 2018
Sinan Oypan
İnternet alışveriş sitesi kurmadan önce bilmeniz gerekenler
İnternet alışveriş sitesi kurarak, kendi işinizin sahibi olabilir ve online mağazanız aracılığı ile Türkiye’nin ve dünyanın herhangi bir yerine 7/24 satış yapabilirsiniz. E-ticaret ekosistemine girmek birçok girişimcinin hayali...
26 Şubat 2020
Sinan Oypan
Sepet ortalamasını artırmak için neler yapabilirsiniz?
Sitenizi ziyaret eden ve siteniz üzerinden alışveriş yapan kişilerin sepet ortalamalarını artırmak hem satışlarınızı hem de karlılığınızı artıracaktır. Tüketicilerin siteniz üzerinden tek seferde daha fazla alışveriş...
16 Mayıs 2017
Sinan Oypan
Paylaşımlarınızda kullanabileceğiniz Instagram fikirleri
Sosyal medya pazarlama çalışmalarınızda farklı Instagram fikirleri kullanmanız, bu platform üzerindeki etkileşim ve geri dönüşümlerinizi artırabilir. Sürekli aynı tip içerikler paylaştığınızda kullanıcıların ilgisini...
30 Ekim 2019
Sinan Oypan
E-ticarette marka yönetimi nasıl yapılır?
Marka yönetimi, tüketiciler arasında marka algısı yaratmanın yanı sıra şirketin imajını da doğrudan etkilemektedir. Bu sebeple de e-ticaret firmalarının marka yönetime önem vermeleri önemlidir. Markanızı yönetmek için...
20 Mart 2020
Sinan Oypan
Ürün fotoğraflama sırasında sık yapılan hatalar (Görselli Anlatım)
Ürün fotoğraflama, e-ticaret sitenizdeki ürünleri öne çıkartma ve tüketicilerin satın alma kararlarını etkileme açısından bir hayli önemli. Doğru ürün fotoğrafları kullanmak, ürüne talep yaratmanızı sağladığı gibi...
12 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticaret sitenizin Twitter takipçi sayısını artırmak için neler yapmalısınız?
Twitter takipçi artırma çalışmaları, e-ticaret sitenizin Twitter üzerindeki etkileşimlerini ve geri dönüşümlerini artırmak için oldukça önemli. Organik olarak takipçi artırma çalışmaları yapmak, doğrudan sizinle ilgilenen...
3 Nisan 2019
Sinan Oypan
E-ticaret sitelerinde sıkça sorulan sorular sayfaları neden önemli?
Online alışveriş sitelerindeki en önemli sayfalardan biri de sıkça sorulan sorular (SSS) sayfalarıdır. Tüketicileri bilgilendirmek ve müşteri desteği sağlama adına bu sayfaların e-ticaret siteleri üzerinde önemli bir görevi...
7 Ağustos 2017
Sinan Oypan