Dijital pazarlamada hikayecilik nasıl kullanılır?

16 Mart 2020
Sinan Oypan
Dijital pazarlamada hikayecilik nasıl kullanılır?
Dijital pazarlama çalışmalarında hikayecilik, marka ve ürüne talep yaratmayı sağlarken, reklam ve pazarlama çalışmalarının da daha ilgi çekici olmasını sağlar. Tüketiciler, sıradan bir ürün fotoğrafı ya da videosunu izleyerek, bir üründen etkilenmedikleri için onlara farklı bir şekilde yaklaşmanız gerekir. Bu noktada da hikaye anlatımı önemli bir görevi üstlenmektedir. İlgili rehber: 2020'de ihtiyacınız olan dijital pazarlama stratejisi

Hikayecilik çalışmalarının temel unsurları

Hikayecilik çalışmaları yapmadan önce bu çalışmaların temel unsurlarını anlamanız, pazarlama çalışmalarınıza bunları daha rahat eklemenizi sağlar. Bu temel unsurlar da şu şekildedir:

Kişiselleştirme

Genel geçerli bir konu üzerinden bir ürünü tanıtmak, tüketicileri yakalamanızı sağlamayacaktır. Bu sebeple de kişiselleştirme yaparak, tüketicilerle aranızda bir bağ kurmanız gerekir. Bahsettiğiniz konu, bir şekilde hitap ettiğiniz hedef kitle ilgili olmalı. Tüketiciler bir şekilde kendilerinden bir şeyler bulabilmeliler. Bu nedenle de kişiselleştirmeyi unutmamalısınız.

Duygular

İyi bir hikaye anlatımında duyguları öne çıkartmak önemlidir. Bir filmi ele aldığınızda, sizi en çok içine çeken senaryolarda kendinizden bir şeyler bulmanın yanı sıra senaryo sizin birçok duygunuza aynı anda hitap etmektedir. Yaptığınız pazarlama çalışmalarında tüketicilere ulaşmak için onların duygularına hitap etmeniz gerekir. Bu onların yaşadıkları sorunlara değinmek olabileceği gibi onların hayatlarında isteyecekleri duyguları o an yansıtmak da olabilir. Birden fazla duyguya hitap etmeniz onların, kendilerini markanıza daha yakın hissetmelerini sağlar. İlgili rehber: E-ticarette duygusal pazarlamayı nasıl kullanabilirsiniz?

İlgili verileri toplayın

Tüketicilere ulaşabilmek, onların ilgisini çekerek, empati kurmalarını sağlamak; aynı zamanda da markanıza güvenmeleri için reklam ve pazarlama içeriklerinizle ilgili olan verileri de toplayarak, kampanyalarınızda bu verileri kullanın. Ürününüzün çözdüğü bir problemden bahsederek, bu verileri kullanmanız güven duygusunu da tetiklemenizi sağlayacaktır. Ne kadar çok gerçek veri sunarsanız, hikayenizi de sağlam temeller üzerine kurmuş olursunuz.

Hikayecilik çalışmaları nasıl yapılır?

Klasik kahraman ve kötü karakter kurgusundan yararlanın

Hikayecilik çalışmalarınızı yaparken, bir senaryo üzerinden markanızı tanıtma yoluna gidebilirsiniz. Yine filmleri göz önünde tutacak olursak, en klasik senaryolardan biri olan ve iyi ile kötünün savaşını ele alabiliriz. İyi karakterin (hedef kitleniz), yaşadığı problemlerle (kötü karakter) ilgili sorunlarını ele alan bir hikaye üzerinden hikayeciliği kullanabilirsiniz. Hazırladığınız kurguda, iyi karakterin hayatını kolaylaştırma ve yaşadığı problemleri çözmek için nasıl bir yoldan geçtiğini ele alarak, kurgunuzu şekillendirebilirsiniz.

Bir trajediyi ele alın

Duygusal pazarlama çalışmalarında sıklıkla kullanılan yöntemlerden biri de bir trajedi üzerinden hikayecilik yapmaktır. Trajediler, tüketicileri birbirlerine bağlarken, konuya olan duyarlılıklarını da ortaya koymaktadır. Bu nedenle de hikaye anlatımı sürecinde tüketicilerin yaşadığı büyük problemleri ve onları üzen olayları da ele alarak, kurgularınızı yapabilirsiniz. İlgili rehber: Blogunuzda duygusal içerik formatından nasıl yararlanabilirsiniz? Tabii ki büyük trajedilerden bahsetmek ya da bunlardan aşırıya faydalanmaya çalışmak marka imajınızı zedeleyebileceği için bu konuda dikkatli ilerlemeniz, seçtiğiniz konulara özellikle dikkat etmeniz gerekir.

Markayı vurgulamama

Tüketiciler kendilerini belli bir duygu ve hikaye ile özdeşleştirmek isterler. Sürekli olarak markaların reklamlarını gördükleri için bir süre sonra markalara karşı duyarsızlaşırlar. Bazen de daha önemli bir konuyu vurgulamak için markanın kimi zaman geri planda kalması gerekir. Hikayecilik çalışmalarınızda, önemli konulara değinmek ya da tüketicilerin yaşadıkları sorunun aslında markanın kendinden önemli olduğunu vurgulamak için hikayelerinizde markanızı daha geri planda tutan senaryolar hazırlayarak, tüketicilere verdiğiniz değeri gösteren içerikler hazırlayabilirsiniz.

İlgili olanla beklenmedik ögeleri birleştirin

Bu başlığı bir örnek ile anlatmak daha etkili olacağı için geçtiğimiz yıllarda “Milka” isimli çikolata firmasının yaptığı pazarlama çalışmalarını ele alalım. Alp Dağları’nda geçen, tazelik, canlılık, çayırlar ve ineklerin olduğu birçok reklam kampanyası ile öne çıktılar. Burada dağlar, çayırlar ve inekler, marka ve ürünle oldukça ilgili olan unsurlardı; ancak beklenmedik olan ise Milka’nın “mor ineği” idi. Kimse böyle bir detay beklemediği için mor inek artık Milka ile özdeşleşmişti. İlgili olan unsurlarla beklenmedik unsurları bu şekilde kullanmak, marka ve ürünleri tüketicilerin aklına daha iyi kazımanıza yardımcı olur.

Tüketicilerin değerlerini marka vizyonunuzla birleştirin

Tüketicilere hitap edebilmek ve onların empatisini kazanabilmek için, onların değerleri ile yansıttığınız vizyonu da aynı çizgide tutmanız gerekir. Bu paralelliğin olmaması, çalışmalarınızın beklenen sonucu vermemesine neden olabilir. Pazarlama konusunda dünyadaki en başarılı firmalardan biri olan Nike, reklam kampanyalarında sadece markanın logosunu göstererek, firma adından bahsetmez. Burada gerçek kişilerin yaşadıkları problemler, onların günlük hayatlarını, aldıkları kararların onları nasıl etkilediğini, başka bir deyişlede onların değerlerini ve hislerini ortaya koyar. Bu nedenle de tüketiciler bir markadan ziyade, ortadaki hikayeye ve duruma odaklanmış olurlar. Kendilerinden bir şeyler buldukları için de farkında olmadan markanın hayranı olmaya başlarlar. Bu çalışmalarınızda hedef kitleniz için önemli olan değerleri bularak, reklam ve pazarlama çalışmalarınızda bu değerlere ağırlık vermeniz, marka fanları yaratmanıza da yardımcı olacaktır.

Hikayecilik ile ilgili sık sorulan sorular

Hikayecilik nedir?

Dijital pazarlamada hikayecilik, bir ürün, hizmet ya da markayla ilgili olan pazarlama ve reklam çalışmalarını bir hikaye kurgusu ile anlatarak tüketicilere ulaştırmak olarak tanımalanabilir. Tanıtımı yapılacak olan içeriğin, ürün ya da markanın bir hikaye ile özdeşleştirilmesi, tanıtımın daha akılda kalıcı olmasını sağlarken, tüketicilerin de bu hikayeyle bir bağ kurmalarını sağlar. Hikaye anlatımı, tüketicilerin duygularına hitap edebileceği gibi onların empati yapmalarını da sağlar.

Pazarlamada hikayecilik neden önemli?

Günümüzde tüketiciler, günün her anı birçok reklamla karşılaşmakta. TV, radyo, sosyal medya, sokaktaki bilboardlar, dergiler, gazeteler gibi günlük hayatın her alanında tüketicilerin karşısına bu reklamlar çıkmata. Hikayecilik size bu rekabetin içerisinde öne çıkma fırsatı sunar. Bu sebeple de önemlidir. Bunun yanı sıra bir ürüne talep yaratmak, ürünün tüketicilerin hangi sorunlarını çözdüğünü göstermek için önemli bir yere sahip olduğu gibi, tüketicilerin doğrudan duygularına hitap ederek, ürünler için belli bir talep yaratmak için de önemlidir.
IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

E-ticaret firmaları neden mobil reklamlara önem vermeliler?
E-ticaret firmaları neden mobil reklamlara önem vermeliler?
Mobil e-ticaret firmaları için birçok farklı açıdan önemli bir hal alıyor. Mobile uyumlu e-ticaret sitelerinin yanı sıra artık mobil cihazlarda gösterilen reklamlar da e-ticarette önemli bir yere sahip. Mobil kullanıcılara odaklı...
23 Şubat 2018
Sinan Oypan
E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler
E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler
Ürün yönetimi söz konusu olduğunda ürün kategorileri ve ürünlerin nasıl kategorilendirildiği önemli bir konudur. Ürünlerinizi doğru bir şekilde kategorilendirmeniz, ziyaretçilerinizin bu ürünlere daha kolay bir şekilde...
2 Şubat 2019
Sinan Oypan
Google Trends Türkiye'den e-ticarette nasıl yararlanabilirsiniz?
Google Trends Türkiye'den e-ticarette nasıl yararlanabilirsiniz?
Google Trends Türkiye, e-ticaret firmalarının pazarlama, reklam ve SEO çalışmaları için kullanabilecekleri önemli analiz araçlarından biri. Trend olan konuları belirlemek, konumlara göre kullanıcıların hangi konulara daha fazla...
24 Temmuz 2019
Sinan Oypan
Online toptan ürün satışlarını artırmak için ipuçları
Online toptan ürün satışlarını artırmak için ipuçları
Online toptan ürün satışlarını, bir diğer adıyla B2B satışlarını artırmak için uygulayabileceğiniz birçok farklı taktik ve strateji bulunuyor. B2B, yapısı gereği B2C’ye kıyasla daha zorlu bir kanal olsa da satış...
19 Şubat 2020
Sinan Oypan
Okul öncesi dönemde satışlarınızı artıracak satış ve pazarlama ipuçları
Okul öncesi dönemde satışlarınızı artıracak satış ve pazarlama ipuçları
Okul öncesi dönemi, satışların en çok arttığı ve markaların en çok kampanya yaptıkları dönemlerden biridir. Genç nüfusu fazla olan bir ülke olarak, okula dönüş dönemlerinin önemi ülkemizde biraz daha artıyor. Bu dönemde...
5 Ağustos 2016
Sinan Oypan
Buffer’ın müşteri hizmetlerinden alınacak 3 önemli ders
Buffer’ın müşteri hizmetlerinden alınacak 3 önemli ders
E-ticarette müşteri memnuniyeti, işin devamlılığı için oldukça önemli faktörlerden biridir. Mutlu müşterilerinizin olması, daha uzun süre ayakta durmanızı sağlayacağı gibi şirketinizin büyüyerek karlı bir hale gelmesine de...
28 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak isteyen girişimcilerin hazır olması gereken 5 soru
Yatırım almak yeni girişimcilerin işlerini büyütebilmek adına yatırımcılarla görüştüğü en önemli aşamadır. Ancak yatırımcıların dikkatini çekmek tek başına yeterli değil. Aynı zamanda yatırımcılarla yapılacak olan ...
20 Ekim 2017
Sinan Oypan
Mutlaka bilmeniz gereken 20 blog yazma ipucu
Mutlaka bilmeniz gereken 20 blog yazma ipucu
E-ticarette blog yazma, organik ve sosyal yönlendirme trafiği için etkili olduğu gibi tüketicileri satışa yönlendirmek için de önemli çalışmalardan biridir. Blog çalışmalarıyla aynı zamanda e-ticaret sitenizi de düzenli olarak...
6 Aralık 2019
Sinan Oypan
E-ticarette hızlı teslimat ipuçları
E-ticarette hızlı teslimat ipuçları
E-ticarette hızlı teslimat, günümüzde rekabette öne çıkmak ve müşteri memnuniyetini artırma da önemli bir rol oynamakta. Tüketicilerin siparişlerini hızlı bir şekilde hazırlamanın yanı sıra onlara daha hızlı gönderiler...
8 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası gönderiminde kullanabileceğiniz taktikler
Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası gönderiminde kullanabileceğiniz taktikler
Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası gönderiminde kullanabileceğiniz taktikler nelerdir?Sepeti terk edenlere hatırlatma e-postası ile ilgili bilmeniz gerekenler ve daha fazlası bu yazımızda. Sepeti terk edenlere hatırlatma...
17 Ocak 2018
Sinan Oypan
Promosyon ürünler ile satışları artırma taktikleri
Promosyon ürünler ile satışları artırma taktikleri
E-ticarette satışları artırmak, yeni kitlelere ulaşmak ve ortalama sepet tutarını artırmak için promosyon ürünler öne çıkartılmaktadır. Promosyonel ürünlerle, tüketicilere fırsatlar ya da kampanyalar sunmak hem kısa hem de...
6 Temmuz 2020
Sinan Oypan
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
E-ticaret siteleri fiziki mağaza yönetiminden ne öğrenebilir?
Fiziki mağazalar, e-ticaret firmalarından birçok konuda ders alabilecekleri gibi, e-ticaret siteleri de fiziki mağaza yönetimi konusundan birçok şey öğrenebilir. Fiziki mağaza yönetimi, e-ticarete kıyasla çok uzun süredir yapılmakta...
28 Mayıs 2019
Sinan Oypan