Dijital pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur?

3 Ekim 2017
Sinan Oypan

Dijital pazarlama e-ticaret firmalarının pazarlama stratejilerinde önemli bir yer tutar. Doğru hazırlanmış bir strateji e-ticaret firmalarının marka ve ürün bilinirliklerini artırmada önemli bir rol oynar. Herhangi bir plan olmaksızın dijital pazarlama çalışmalarını yapmak, uzun vadeli sonuçların alınamamasına neden olacağı gibi yatırım getirisinin ölçümlenememesine de neden olur. Bu rehberimizde de dijital pazarlama strateji oluştururken dikkat etmeniz gereken önemli noktaların üstünde duracağız.

Amaçlarınızı belirleyin

Öncelikli olarak dijital pazarlama çalışmaları yapmaya başlamadan önce amaçlarınızı belirlemeniz gerekiyor. Şirket olarak dijital pazarlama çalışmalarıyla ne gibi hedefleri tutturmayı planlıyorsunuz? Bu amaçları bir listeye dönüştürmek ve kendinize kısa, orta ve uzun vadeli hedefler belirlemelisiniz.

Bu amaçlar, internet sitesi trafiğini artırmak, marka bilinirliğini artırmak, yeni ürünlerinizi tanıtmak ya da yeni hedef kitlelere ulaşmak şeklinde değişiklik gösterebilir. Önemli olan, kendinize uygun amacı ya da amaçları belirleyerek kendinize bir yol haritası çıkartmaktır.

Analizler yapın

Dijital pazarlama stratejisinde analizlerin büyük önemi vardır. Analizinizi yaparken üzerinde durmanız gereken konular ise şu şekilde:

  • Hedef kitleniz ve müşteri profiliniz
  • Ürünleriniz ve şirketiniz (Artı ve eksi yönleri)
  • Hedefleriniz (Amaçlarınızı gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğunuz çalışmalar)
  • Rakip firmaların çalışmaları
  • Pazarın durumu
  • Reklam ve pazarlama için bütçe ihtiyaçları

Bu başlıklar üzerinde analizler ve araştırmalar yapmanız dijital pazarlama stratejinizi hazırlarken sizi birçok konuya hazır hale getirecektir. Doğru kanallar üzerine araştırmalar yaptığınızda kendinize nasıl bir strateji geliştirmeniz konusunda bazı fikirler edinmeye başlarsınız.

Hedef kitle araştırması

Bir önceki maddede belirttiğimiz gibi hedef kitle dijital pazarlamada önemli bir rol oynamaktadır. Hedef kitlenizi iyi bir şekilde belirlemeniz, onların demografik yapılarını çıkartmanız ve ilgi alanlarını belirlemeniz, onlara nasıl ulaşmanız gerektiği konusunda size fikir verecektir.

Kullanacağınız kanalları belirleyin

Dijital pazarlama yaparken hangi kanalları kullanacağınızı da detaylı bir şekilde belirlemeniz gerekir. Tüm kanalları kullanmanız ilk etapta hem bütçesel hem de iş gücü olarak mümkün olmayabilir. Bu sebeple de hedef kitlenize en iyi şekilde ulaşacağınızı düşündüğünüz kanalları belirlemeniz gerekir.

  • Adwords
  • Sosyal medya reklamları
  • Retargeting çalışmaları
  • Dijital yayıncılarla içerik ortaklığı
  • İçerik üreticileriyle (influencer marketing) sponsorlu içerik çalışmaları

Bu gibi farklı kanallar üzerinden dijital pazarlama çalışmaları yapabilirsiniz. Ancak hangi kanalların size daha fazla getirisi olacağını öncesinde analiz etmeniz gerekir. Adwords çalışmaları yapmayı planlıyorsanız, sektörel anahtar kelimelerinizdeki rekabet durumunu araştırmanız gerekir. Sosyal medya reklamları vermeyi düşünüyorsanız hedef kitlenizin yoğun bir şekilde yer aldığı mecraları seçmeniz gerekir. Dijital yayıncılarla ne gibi içerik ortaklıkları yapabileceğinize karar vermeniz ve hangi mecraların sizin için daha uygun olduğunu belirlemeniz gerekir. Bunun yanı sıra influencer marketing çalışmaları yapmayı düşünüyorsanız, markanızı iyi yansıtacak kişileri seçmeniz ve bu kişilerin sizin hedef kitlenize ulaşıp ulaşamayacağını sorgulamanız gerekir.

Bütçe planı oluşturun

Dijital pazarlamada bütçe yönetimi ve bütçe planı da bir hayli önemlidir. Farklı kanallar üzerinden bu çalışmaları yaparken elinizdeki bütçeyi iyi bir şekilde yönetmeniz ve kanallara göre bu bütçeyi dağıtmanız gerekir. Bazı kanallarınızın yatırım getirisi diğerlerine kıyasla daha iyi olacaktır; bu sebeple de bu kanallara daha fazla yatırım yapmanız gerekir.

Dijital pazarlama stratejinizi oluştururken çalışma yapacağınız kanalları belirlemeniz ve dönemsel olarak herbir kanal için ne kadarlık bir bütçe ayıracağınızı belirlemeniz gerekir. Aksi takdirde plansız bir şekilde elinizdeki bütçeyi doğru kullanamayarak, yatırım getirisi alamayabilirsiniz.

Testler yapın

Dijital pazarlamada tek bir doğru strateji var demek yanlış olur. Herbir firmanın beklentisi ve ihtiyaçları farklı olacağı için uygulayacakları çalışmalar da değişiklik gösterir. Kendi firmanız için en doğru stratejiyi belirlemek için A/B testleri yapmanız gerekir.

Pazarlama çalışmalarınızı belli dönemlere ayırabilir; bu süreç içerisinde herbir kanal üzerinden nasıl bir geri dönüş aldığınızı inceleyebilir; reklamların performanslarını ölçümleyerek ilerleyen zamanlarda ne tür değişiklikler yapacağınızı görebilirsiniz. Belli dönemlerde size iyi sonuçlar getiren çalışmalar, kimi dönemlerde beklediğiniz yatırım getirisini sağlamayabilir. Bu sebeple de A/B testleriyle çalışmalarınızı kıyaslamalı ve sizin için en iyi performansı sağlayan çalışmaları bulmanız gerekir.

IdeaSoft akıllı e-ticaret paketleri ile kendi e-ticaret sitenizi kurabilir, internetten satış yapabileceğiniz online mağazanızı açabilirsiniz. Hemen başvurarak 15 gün boyunca altyapımızı ücretsiz olarak deneyebilirsiniz.

En çok okunan yazılar

Benzer yazılar

Yeni açtığınız e-ticaret sitenizi nasıl duyurabilirsiniz?
Yeni bir e-ticaret sitesi açmayı planlıyorsanız ya da yeni bir site kurduysanız bundan sonraki süreçte markanızı tanıtmanız gerekecek. Farklı ve geniş hedef kitlelere ulaşabilmek için bazı pazarlama ve tanıtım çalışmaları...
28 Ekim 2016
Sinan Oypan
Akıllı telefonla video çekme ipuçları
Günümüzde ürün tanıtımları ya da içerik çalışmaları için akıllı telefonla video çekme bir hayli olağan ve kullanışlı olmaya başladı. Telefonlar üzerindeki kamera ve görüntü kalitesinin teknolojiyle beraber artması,...
15 Mayıs 2020
Sinan Oypan
Girişimcilik hakkında bilinmesi gereken 46 önemli istatistik (İnfografik)
Girişimcilik ekosistemi her geçen gün daha fazla talep görmeye başlıyor. Kişilerin, kendi işlerini yapma istekleri, farklı pazarlarda gördükleri fırsatlar ve kendi ekipleriyle çalışma istekleri gibi birçok faktör girişimcilik...
14 Kasım 2016
Sinan Oypan
Duygusal pazarlama nedir ve dijital pazarlamada neden önemlidir?
Duygusal pazarlama, farkında olmadan da olsa birçok pazarlama çalışmasında yapılıyor. Tabii ki doğrudan bu amaçla yapılan pazarlama çalışmaları da bulunuyor. Tüketicilerin duygularına yönelik içerikler ve mesajlar üretmek,...
21 Mart 2018
Sinan Oypan
Yurtdışına açılmadan önce kendinize sormanız gereken sorular
Yurtiçinde belli bir başarıya ulaştıktan sonra şirketinizi yurtdışı pazarla açmayı düşünüyor olabilirsiniz. Yurtiçindeki faaliyetlerin aksine yurtdışı pazarlarının dinamikleri biraz daha farklıdır. Daha önce böyle bir...
26 Eylül 2017
Sinan Oypan
Tüketiciler e-ticaret sitelerinden ne bekler?
Online alışverişlerde tüketicilerin e-ticaret firmalarından bir takım beklentileri vardır. Bu beklentilerin karşılanması, tüketicilerin satın alma kararlarına olumlu bir şekilde etki ettiği için firmaların geri dönüşüm...
7 Şubat 2018
Sinan Oypan
E-ticarette otomatik mail gönderimi ile ilgili bilmeniz gerekenler
Otomatik mail gönderimi, e-ticaret sitenizin e-posta listesine abone olmuş kişilere belli periyotlarda, belli konseptler üzerinden e-posta gönderimleri yapmanıza yardımcı olur. 3. parti e-posta yazılımlarıyla bu otomatik mail...
16 Şubat 2019
Sinan Oypan
E-ticarette ürün kategori yönetiminde bilmeniz gerekenler
Ürün yönetimi söz konusu olduğunda ürün kategorileri ve ürünlerin nasıl kategorilendirildiği önemli bir konudur. Ürünlerinizi doğru bir şekilde kategorilendirmeniz, ziyaretçilerinizin bu ürünlere daha kolay bir şekilde...
2 Şubat 2019
Sinan Oypan
E-ticarette ürün video çekimi neden önemlidir?
Ürün video çekimi, son dönemlerde e-ticaret firmalarının pazarlama stratejileri arasında yer almaya başladı ve firmalar tüketicilere daha farklı bir şekilde ulaşmak ve geri dönüşüm oranlarını artırmak için bu videolara...
20 Şubat 2019
Sinan Oypan
Kullanıcıların ürettikleri içeriklerle Instagram takipçilerinizi nasıl artırabilirsiniz?
User Generated Content (UGC), yani kullanıcıların ürettikleri içerikler (KÜİ) sosyal mecralarda, özellikle Instagram’da takipçi artırmak için iyi bir yöntem. Takipçilerinizle etkileşime geçmek ve onları da markanızın...
6 Temmuz 2016
Sinan Oypan
Rakiplerinizi incelemek müşteri hizmetlerinizi nasıl geliştirebilir?
E-ticarette rakip analizi yapmak, birçok konuda stratejilerinizi geliştirmek için faydalı bir çalışmadır. Pazarlama, satış ve fiyat politikalarının yanı sıra müşteri hizmetleri konusunda da rakip analizleri yaparak,...
15 Kasım 2017
Sinan Oypan
Instagram'da ürün satmak isteyenlere alternatif fikirler
Instagram’da ürün satmak isteyenlere alternatif fikirleri ele alacağımız bu yazımızın yanında; instagram satış fikirleri, instagramda ne satılır / instagramda ne satabilirim, instagramda satış kargo ve daha fazlasını da ele...
9 Aralık 2018
Sinan Oypan